تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

مقاله ای جالب درباره خواب دیدن و معنی آن از دیدگاه اسلام

در متون اسلامی خواب ‏ها را به سه بخش تقسیم کرده‏اند

۱. بخشی از خواب‏ها انعکاس افکار عادی یا اسرار نهانی انسان است که در رؤیا گاهی به صورت واقعی و گاهی به عللی تغییر شکل داده، با صورت دیگری خودنمایی می‏کند. این قسم خواب ‏ها در روانکاوی و به نظرروان‏شناسان ارزش علمی بسیار دارد. به وسیله آن ها می‏توان به ضمیر مخفی اشخاص پی برد. ریشه ناخوشی روانی آن ها را تشخیص داد.

۲. بخش دیگر خواب‏ ها عبارت از افکار سرگردان و آشفته‏ای است که گاهی و به خصوص در اوقات ناخوشی گریبانگیر اشخاص می‏شود و دارای ارزش علمی و روانی نیست. در برخی از روایات به این گونه خواب ها «اضغاث احلام» یا افکار شیطانی گفته می شود.

۳. بخش دیگر خواب‏هایی است که جنبه ‏الهامی دارد. گاهی به وسیله آن ها حقایق مجهولی، واضح و آشکار می‏گردد.

پیامبر بزرگوار اسلام می‏فرماید: «الرؤیا ثلاثه: بشری من اللّه‏ و تحزین من الشیطان والّذی یحدث بها الانسان نفسه فیراه فی منامه؛ خواب و رؤیا سه گونه است: ۱. بشارتی از خدا، ۲. وسیله غم و اندوه بر اثر وسوسه شیطان، ۳. گاهی مسائلی است که انسان در فکر خویش می‏پروراند. سپس در عالم رؤیا آن را می بیند». (۱) حال برای اینکه رؤیاهای خوب ببینید، به نکات زیر توجه کنید: ا) در هنگام بیداری در باره موضوعات ارزشمند فکر کنید از مرور موضوعات ناخوشایند حتی‏الامکان پرهیز کنید. ب ) حداقل یکی دو ساعت پیش از خواب مراقبت شدیدتری نسبت به حالات خود داشته باشید. ج ) دقایق پیش از خواب را به ذکر خدا و افکار شایسته سپری کنید. د ) دعا و نیایش را فراموش نکنید. از خدا بخواهید که رؤیاهای شیرین و خوشایندی را نصیب تان کند. حالات انسان متفاوت است. دارای فرمول و ضابطه خاصی نیست. گاهی انسان حالات فوق‏العاده‏ای پیدا می‏کند. گاهی عادی می‏شود. نباید از این بابت به خود نگرانی راه دهید؛ اگر چه تلاش و جدیت در ایجاد حالات خوش روحی و روانی مؤثر خواهدبود.

تکفارس آی آر

پی نوشت: ۱. بحارالانوار، ج ۶۱، ص۱۹۱.

محصولات معتبر
محصولات معتبر