تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

معرفی علل و نحوه درمان بیماری هموروئید

image معرفی علل و نحوه درمان بیماری هموروئید

در ناحیه‏ انتهای روده (مقعد) بالشتک های کوچک عروقی وجود دارند که بر اثر عواملی مانند یبوست مزمن متورم شده و در هنگام دفع خون ریزی می کنند و گاهی نیز اندازه آنها بزرگتر شده و با زور زدن از ناحیه‏ مقعد بیرون میزنند. این بالشتک های عروقی را هموروئید یا بواسیر می نامند.
این برجستگی ها میتوانند در داخل یا بیرون مقعد (قابل دیدن از بیرون ) باشند که بر این اساس به عنوان هموروئید داخلی یا خارجی نامیده می شوند.

هموروئید های داخلی در صورتی که بزرگ شوند، در هنگام دفع از مقعد خارج می شوند که در این صورت نیاز به عمل جراحی پیدا میکنند.
علت

در اکثر موارد بر اثر یبوست ایجاد می شود اما عواملی مانند استعداد خود فرد و سابقه فامیلی نیز میتوانند مؤثر باشند.
علائم

از نظر شدت، هموروئید چند درجه دارد و علائم بر حسب درجه ابتلا متفاوت است
درجه اول:

تکفارس آی آر

بالشتک های عروقی کمی متورم شده اند و موقع عبور مدفوع سفت خونریزی می کنند اما از مقعد بیرون نمیزنند.
درجه دوم:

بالشتک های عروقی بزرگتر شده و هنگام دفع مدفوع سفت از مقعد بیرون آمده و خونریزی می کنند و وقتی عمل دفع انجام می شود بدون ایجاد مشکل به داخل برمی گردند.
درجه سوم:

بالشتک های عروقی انقدر بزرگ شده اند که در هنگام دفع از مقعد بیرون آمده و دچار تورم می شوند و پس از اتمام عمل دفع همچنان بیرون می مانند و فرد مبتلا مجبور می شود با دست آنها را به داخل برگرداند.
درجه چهارم :

مانند درجه سوم است اما به دلیل تورم شدید فرد قادر به باز گرداندن هموروئید به داخل نیست و درد شدیدی ایجاد می شود که نیاز به اقدام پزشکی اورژانس پیدا می کند.
درمان
در مراحل اولیه (درجه یک و دو ) درمان با داروهای برطرف کننده یبوست و پماد یا شیاف نرم کننده صورت می گیرد و نشستن در لگن آب گرم نیز کمک شایانی به برطرف کردن علائم می کند، اگر درمان داروئی مؤثر نبود یا شدت بیماری زیاد بود ( درجه سه یا چهار ) برای اقدامات دیگر تصمیم گیری می شود.

در این مرحله می توان هموروئید را با استفاده از دستگاه‌ های مخصوص یا با عمل جراحی برداشت.
برداشتن هموروئید با استفاده از دستگاه
در این روش با لوله ای مانند آندوسکوپ داخل مقعد را مشاهده کرده و یک حلقه پلاستیکی مخصوص دور آن می اندازند که باعث جمع شدن و در نهایت برطرف شدن این بالشتک های عروقی می شود .
درمان جراحی
در این روش با عمل جراحی هموروئید را بر می دارند. بخیه ها قابل جذب هستند و پس از عمل جراح به شما دستوراتی برای جلوگیری از عود می دهد که باید رعایت کنید.
پیشگیری
مهمترین مسأله در پیشگیری از ابتلا به هموروئید، بر طرف کردن یبوست است.

www.takfars.ir

-بایداز سبزیجات و میوه ها به مقدار زیاد استفاده کنید

-مایعات به اندازه کافی بنوشید

-ورزش کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر