معرفی جدیدترین شاسی بلندها با عکس و توضیحات
برترین کراس اوور کامپکت کوچک: کیا سول
بازاریابی مسئلهی بسیار مهمی است. بازاریابی آنقدر مؤثر است که میتواند سیگار مارلبورو را تبدیل به نماد مردانگی، کامپیوتر اپل را تبدیل به نماد آیندهنگری و البته همانند آنچه اخیرا اتفاق افتاده است، یک هاچ بک کوچک را تبدیل به یک شاسی بلند زمخت و ماجراجویانه کند. این مسائل فارغ از آنکه حقیقت داشته باشند یا نه، برتصمیمگیری نهایی مردم در هنگام خرید خودرو تأثیر میگذارند که موج عظیم کراس اوورها در سالهای اخیر تأثیر این قضیهی روانی را اثبات میکند.
بازاریابی نقش بسیار مهمی در موفقیت اولیهی کیا سول دارد، البته نسل نخست این خودرو هرگز بهعنوان یک کراس اوور معرفی و شناسانده نشد. زمانی که در سال ۲۰۰۹ این خودرو برای نخستین بار به بازار عرضه شد؛ به نظر میرسید کیا قصد دارد وارد بازار خودروهای هاچ بک جعبهای مانند هوندا المنت، سایون xB و نیسان Cube شود. این خودرو همچنان بر طراحی جعبه مانند خود پایدار مانده است؛ اما نسل دوم آن در سال ۲۰۱۴ و دقیقا همزمان با موج شدید کراس اوورهای کامپکت کوچک وارد بازار شد و به همین دلیل این مدل، نهتنها بهعنوان یک کراس اوور کامپکت کوچک معرفی شده است بلکه بهترین خودروی این کلاس در سال ۲۰۱۷ است.
تکفارس آی آر
بهترین کراس اوور کامپکت کوچک لوکس: بیامو X1
در حرکت اخیر در زمینهی انتخاب برترین کراس اوورهای جمعوجور و کوچک، به این نکته اشاره کردیم که این خودروها در حقیقت هاچ بکهایی با ابعاد بزرگ هستند و برخی از مدلها نیز بهوضوح اثباتکنندهی این نظریهاند.
گرچه کراس اوورها در تقریبا تمامی زمینهها از سدانها پیشی گرفتهاند؛ اما این کلاس یعنی کلاس کامپکتهای لوکس کاملا جدید است. نکتهی جالب بیامو این است که این خودروساز برای ساخت جدیدترین شاسی بلند خود دست به ترکیب فنی جدیدی زده است که کاملا با سایر محصولات این شرکت متفاوت است؛ یعنی در این مدل از فرم قرارگیری پیشرانه بهصورت عرضی استفاده شده است و شاسی بر اساس دیفرانسیل جلو بودن طراحی شده است. نیازی به توضیح نیست که ترکیب سنتی بیامو در محصولاتش استفاده از پیشرانه بهصورت طولی و انتقال نیرو تولیدی پیشرانه به محور عقب است. بیامو قبلا تلاش کرد در نسل اول X1 از ترکیب سنتی خود استفاده کند و خودرو را بر اساس دیفرانسیل عقب بودن طراحی کند، این کار انجام شد و پیشرانه بهصورت طولی در خودرو نصب شد؛ بهطوری که امکان استفاده از یکی از نمادهای بیامو یعنی پیشرانههای شش سیلندر خطی نیز در نسل اول X1 فراهم شد. اما با توجه به اینکه چنین چیدمانی فضای زیادی اشغال میکند و سبب کاهش فضای خودرو در مقایسه با سایر خودروهای این کلاس میشود، بیامو سرانجام تصمیم به استفاده از پلتفرم دیفرانسیل جلو گرفت که با مدلهای مینی نیز مشابه است.
بهترین کراس اوور کامپکت: هوندا CR-V
www.takfars.ir
با گذشت پنج نسل و بیش از ۲۰ سال از عمر این مدل، هوندا CR-V دیگر تبدیل به پای ثابت خیابانهای امریکا شده است و در همهی زمینههای ارزش در برابر بهای پرداختی، عملکرد و طراحی توانست بهترین نمره را کسب کند. این خودرو همواره در لیست ۱۰ خودروی پرفروش آمریکا قرار دارد و حتما در امریکا یکی را خواهید شناخت که یک هوندا CR-V داشته باشد. حالا نیز نسل جدید این خودرو برای سال ۲۰۱۷ وارد بازار میشود و هیچکدام از مدلهای CR-V به خوبی این مدل نبوده است.
بهترین کراس اوور کامپکت لوکس: پورشه ماکان
این مدل که در لیست ۱۰ خودروی برتر قرار دارد به ما ثابت کرد یک یوزپلنگ در میان گلهی بوفالوها است و پورشه ماکان میتواند در میان هاچ بکهایی که ارتفاع ان ها افزایش پیدا کرده است، جذابیت و هیجان را با خود به خیابانها بیاورد. پورشه در این مدل بر قابلیتهای اسپرت و به عنوان بخش از مشخصههای یک خودروی چندمنظوره تمرکز کرده است تا بتواند آخر هفتهی جذابی برای راننده رقم بزند.
بهترین شاسی بلند سایز متوسط: مزدا CX-9
برای هر چیزی یک دلیل وجود دارد؛ برخی مواقع به خودروی رودستر نیاز است، برخی مواقع به خودروی استیشن واگن نیاز است و در برخی مواقع نیز به خودرویی با لذت رانندگی بالا نیاز است. اما اگر صحبت در خصوص حمل کردن افراد خانواده با یک خودروی دارای ۳ ردیف صندلی در کمال راحتی باشد؛ نام مزدا CX-9 را میتوان دید.
بهترین شاسی بلند سایز متوسط لوکس: آئودی Q7
آئودی Q7 برای سرنشینان خود راحتی، فضای بار بزرگ، ارتفاع مناسب و سه ردیف صندلی به ارمغان میآورد و این در حالی است که تمامی این قابلیتها را در ترکیبی با دینامیک رانندگی مناسب قرار دادهاند. آئودی Q7 یکی از بهترین خودروها در خصوص ترکیب کردن انواع قابلیتها آنهم به شکلی کاملا کاربردی است. این خودرو همچنین امکانات لوکسی دارد که ارزش پرداخت بهای آن را دارند.
تک فارس
بهترین شاسی بلند بزرگ: مرسدس بنز GLS450
شاید بپرسید مرسدس بنز چرا در جایگاه بهترین خودروی شاسی بلند بزرگ قرار گرفته است در حالی که گزینههای دیگری مانند شورولت سابربن وجود دارند. جواب این است که مرسدس بنز با داشتن قیمت پایهای معادل ۶۹ هزار و ۶۲۵ دلار هم قیمت با نسخهی پایهی شورولت سابربن است و اگر بخواهید سابربن را با آپشنهایی مشابه مرسدس بنز سفارش دهید؛ دیگر مزیتی از لحاظ قیمت نسبت به مرسدس بنز نخواهد داشت. بنابراین به شما پیشنهاد میکنیم که مستقیما به سراغ مرسدس بنز بروید که در قیاس با رقبایش مجموعهای مناسب و کامل از کیفیت مونتاژ، دینامیک رانندگی و فضای جادار در اختیارتان قرار میدهد.
بهترین پیکاپ سایز متوسط: هوندا ریجلاین
زمانی که هوندا از مدل Ridgeline نخستین بار در سال ۲۰۰۵ رونمایی کرد، میشد بهسادگی فهمید این خودرو از دنیای کاملا متفاوت با سایر پیکاپها آمده است. این خودرو مجهز به شاسی و بدنهی یکپارچه است و نحوهی قرارگیری پیشرانه در آن بهصورت عرضی است و با داشتن سیستم تعلیق مستقل در هر چهارچرخ، کاملا متفاوت با سایر پیکاپهای بزرگی است که شاسی و بدنهی آنها بهصورت مستقل از هم قرار دارند. از لحاظ وزنی این خودرو سبکتر از هر خودروی دیگری در کلاس خود است. اما در کل باید گفت هوندا در ساخت خودرویی که راحتی یک سواری را با کارایی یک وانت بار تلفیق کرده باشد، کاملا موفق عمل کرده است و این خودرو قطعا مشتریان بسیاری را به سمت خود جذب خواهد کرد.
بهترین پیکاپ فول سایز: فورد F-150 و F-150 راپتور
امروزه خودروهای پیکاپ سایز بزرگ نهتنها میتوانند کارهای بسیاری را انجام دهند بلکه میتوانند تمامی وظایف خود را در کمال آرامش و راحتی نیز به انجام برسانند. در حقیقت این خودروها میتوانند کارهای سنگین مورد نیاز هر شخصی را در تمامی شرایط و در کمال راحتی به انجام برسانند. فورد F-150 به دلیل بهینهسازیهای صورت گرفته و استفاده از تکنولوژیهای جدید توانسته است قابلیتهای خود را بهعنوان یک پیکاپ فول سایز افزایش دهد و برندهی این رقابت شود.
T A K F A R S
بهترین ون: کرایسلر پاسیفیکا
مدل پاسیفیکا برای سال ۲۰۱۷ کاملا تغییر یافته و نمایانگر یک مینی ون کامل است که پس از گذشت چند دهه به یک محصول کاملا متفاوت تبدیل شده است. کرایسلر در حقیقت خود مبتکر خودروهای مینی ون در سال ۱۹۸۴ بود؛ اما امروزه خودروهای مینی ون تفاوت بسیاری با طرحهایی مانند پلیموت وویجر و یا دوج کاروان دارند و با ابعادی بزرگتر و امکاناتی لوکستر همانند کرایسلر پاسیفیکا عرضه میشوند. فضای صندلیهای عقبی در مینی ونها عاملی بسیار مهم است اما در این خودرو، خبری از فاصلهی محوری کم، پیشرانهی چهارسیلندر و جعبه دندهی دستی نیست و در کلِ خودرو از پلاستیک و روی صندلیها از وینل براق استفاده نشده است که آن را تبدیل به گزینهای لوکس و مناسب میکند.