تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

مطلبی زیبا درباره امام جعفر صادق علیه السلام و احادیثی گوهربار از ایشان

image مطلبی زیبا درباره امام جعفر صادق علیه السلام و احادیثی گوهربار از ایشان

دروقت شهادت از سن مبارکش شصت وپنج سال گذشته بود. درکتابهای معتبر معین نکرده اند که کدام روز ازشوال بوده است ولی صاحب کتاب جنات الخلود بیست و پنجم آن ماه را گفته وبقولی دوشنبه نیمه رجب بوده است.

حضرت صادق(علیه السلام ) درماه شوال سال یکصد و چهل وهشت به سبب انگور زهرآلوده که منصور خلیفه عباسی به آن حضرت خورانیده بود، وفات کرد وبه شهادت رسید.

برخى وصیتهاى امام براى شیعیان

‏۱ .وصیت امام به زید شحام

تکفارس آی آر

زید شحام مى ‏گوید: ابوعبدالله علیه السلام به من فرمود: به همه کسانى که به نظر تو، مطیع ما هستند و از ما حرف مى‏ شنوند، سلام برسان.

من همه شما را به تقواى الهى و ورع دینى فرا مى ‏خوانم، و اینکه براى خدا کوشش کنید، راستگو باشید، اداى امانت کنید و سجده‏ هاى طولانى داشته باشید و براى همسایگان خوب باشید که محمد(ص) ، با این تعالیم و آموزشها آمده است.

امانت و ودیعه اشخاصى را که شما را امین شناخته‏ اند و چیزى را به شما سپرده‏ اند، چه نیکوکار باشند یا بدکار، به ایشان سالم پس دهید؛ زیرا رسول الله صلوات الله علیه دستور دادند که حتى نخ و سوزن هم تحویل شود.

و به خویشاوندان و اقوام خود صله و احسان کنید و بر جنازه آنان و در تشییع شان شرکت نمائید و بیمارانشان را عیادت کنید و حقوق ایشان را ادا نمائید؛ چون اگر یکى از شما (چنین رفتار کند و) در دین خویش ورع داشته باشد، راست بگوید، اداى امانت کند و با مردم خوش اخلاق و خوش رفتار باشد، گفته مى‏ شود: این جعفرى است و من خوشحال می شوم و از این وضع دلشاد مى‏ گردم و گفته مى‏ شود: اینگونه است ادب و تربیت جعفر، اما اگر جز این باشید، گرفتارى و ننگ و عار شما بر من است و گفته مى‏ شود: اینگونه است تعلیم و تربیت جعفر؟

به خدا سوگند، حدیث کرد مرا پدرم که مردى در میان قبیله‏ اى از شیعیان على علیه السلام شمرده مى ‏شود که وارسته ‏ترین، امانت‏دارترین، راستگوترین، و درزمینه قضاوت، عادلترین آنان باشد و وقتى از افراد قبیله راجع به او سؤال شود که او چگونه مردى است، پاسخ دهند: چه کسى همانند اوست؟ راستى که او امین‏ ترین و صادق ترین ماست.

www.takfars.ir

وصیت امام به مؤمن الطاق

اى پسر نعمان. از مراء و لجبازى دور باشد که عمل تو را تباه مى‏ سازد و از جدال و کشمکش بپرهیز که تو را هلاک گرداند و از ستیزه جوئیهاى فراوان بپرهیز که تو را از خدا دور مى‏ کند. مردمى در زمان گذشته وجود داشته ‏اند که سکوت را تمرین مى‏ کردند و شما سخن گفتن و حرف زدن را یاد مى‏ گیرید.

جمعى از پیشینیان به قصد عبادت و بندگى، ده سال سکوت مى‏ کردند و خود را بدین وسیله مى‏ آزمودند که اگر دراین آزمایش سرافراز بیرون مى ‏آمدند، خود را اهل تعبد وبندگى مى‏ دانستند، والا مى ‏گفتند: من کجا و بندگى خدا کجا؟ مى‏ گفتند: کسى نجات پیدا مى‏ کند که از گناه و لغزش و حرف زشت کاملاً بپرهیزد و سکوت نماید و در دولت باطل، برآزار و اذیت، شکیبا باشد.

اینان برگزیدگان، خالصان و دوستان واقعى خدایند و مؤمنان راستین همین انند. به خدا سوگند، اگر یکى از شما در راه خدا زمینى پر از طلا احسان کند اما به برادر ایمانى خود حسد ورزد، با همین طلاها بدنش داغ خواهد خورد و کیفر خواهد دید.

اى پسر نعمان. هر کس از او چیزى سؤال شود و با اینکه (اجمالاً) مى‏ داند ولى بگوید نمى‏دانم، بدون شک با مسائل علمى منصفانه برخورد کرده است. و مؤمن در جائى که نشسته است، دچار وسوسه حسد مى‏ شود؛ لیکن وقتى بلند شد و رفت، حسد و کینه هم از بین مى ‏رود.

اى پسر نعمان. اگر مى‏ خواهى دوستى برادر دینى تو برایت خالص باشد با او مزاح نکن؛ لجبازى، فخر فروشى و ستیزه نیز منما. دوستت را از همه اسرار و رازهایت آگاه مساز، بلکه به همان اندازه که اگر دشمن تو آگاه گردد، نتواند ضرر و زیانى به تو بزند؛ چون دوست هم ممکن است روزى دشمن شود.

اى پسر نعمان. بلاغت نه با تیز زبانى و تندگوئى است و نه با پر حرفى بلکه فقط به معنى توجه داشتن و دلیل محکم آوردن است.

وصیت امام به حمران بن اعین

اى حمران. در زندگى خود، به اشخاص پائین ‏تر از خود (در مکنت و دارائى) نظر کن و به مردمى که در توانائى مالى از تو بالاترند نگاه نکن؛ چون در این صورت است که به قسمت و بهره خود قانع و راضى خواهى بود و بدین وسیله، به بهره بیشترى از سوى پروردگارت دست خواهى یافت.

و بدان که عمل و عبادت اندک ولى دائم و پیوسته که بر مبناى یقین باشد نزد خداوند با ارزشتر از عمل و عبادت زیادى است که براساس یقین نباشد. و بدان که هیچ ورع و تقوائى، برتر از اجتناب از حرامهاى الهى و خوددارى از آزار مؤمنان و غیبت ایشان نیست. و هیچ زندگى اى گواراتر از خوش اخلاقى و هیچ مالى سودمندتر از قناعت به کفاف، و هیچ جهلى مضرتر از عجب و خودپسندى نمى ‏باشد.

تک فارس

وصیت امام به مفضل بن عمر

تو را و خودم را به تقواى الهى و اطاعت از فرمان او سفارش مى‏ کنم؛ زیرا طاعت، ورع، تواضع براى خدا، آرامش، کوشش، عمل به فرمان الهى، خیر خواهى براى رسولان او، تلاش در تحصیل رضاى خداوند، و اجتناب از محرمات الهى همگى از آثار و نتایج تقوى است.

بدون تردید آن کس که تقوى پیشه مى ‏سازد، خود را به خواست خدا از آتش برکنار نگاه داشته و به تمام خیر دنیا و آخرت دست یافته است. و هر کس دیگران را به رعایت تقوى و داشتن پروا دعوت و توصیه کند، بهترین موعظه و نصیحت را انجام داده است. خداوند در پرتو لطف و مرحمتش ما را از متقیان و پرواپیشگان قرار دهد.

شهادت امام جعفر صادق علیه السلام,شهادت حضرت صادق علیه السلام,شهادت امام صادق علیه السلام

وصیت امام به جمیل بن دراج

بهترین شما ،سخاوتمندان شماست و بدترین شما بخیلان و تنگ نظران شماست. و از عمده ‏ترین کارهاى شایسته، نیکى و احسان به برادران دینى و کوشش در رفع نیازمندیهاى ایشان است که بدین وسیله دماغ شیطان به خاک مالیده مى‏ شود و انسان از شعله آتش محفوظ مى‏ ماند و وارد بهشت مى ‏شود. اى جمیل. این سخن مرا به یاران و اصحاب نیکوکارت برسان.

جمیل پرسید: فدایت شوم، اصحاب نیکوکار من کیستند؟

امام فرمود: آنان که هم در سختى و هم در رفاه به برادران دینى خود نیکى و احسان مى‏کنند. اى جمیل. انجام چنین کارى براى شخص دارا، آسان است.

خداوند عزوجل شخص نادار را در این زمینه ستوده است آنجا که فرمود: و یؤثرون على انفسهم و لو کان بهم خصاصه و من یوق شُحّ نفسه فأولئک هم المفلحون.

وصیت امام به معلى بن خنیس

T A K F A R S

امام خطاب به معلى موقعى که عازم سفر بود فرمود: اى معلى. تنها از خداوند عزت بخواه که تو را عزیز خواهد کرد.

معلى پرسید: چگونه‏اى فرزند رسول خدا ؟

امام فرمود: اى معلى. از خدا بترس، همه چیز از تو خواهد ترسید. اى معلى. با عطا و بخشش، محبت دوستانت رإ؛صظ به سوى خود جلب کن که خدایتعالى عطا و بخشش را عامل محبت و خوددارى و منع را انگیزه عداوت و دشمنى قرار داده است.

پس اینکه از من چیزى بخواهید و من آن را به شما بدهم نزد من دوست داشتنى‏ تر از آن است که چیزى از من نخواهید و من هم چیزى به شما ندهم و در نتیجه نسبت به من احساس کینه و عدوات کنید. و هر چه خداوند عزوجل به دست من به شما مى‏ رساند، در حقیقت، سپاس براى اوست. پس در برابر عطا و بخشش من، سپاسگزار خدا باشید.

وصیت امام به سفیان ثورى

سفیان مى ‏گوید: صادق، فرزند صادق یعنى جعفر بن محمد علیهما السلام را دیدار و عرض کردم: اى فرزند رسول الله. مرا توصیه و سفارش بفرمائید.

امام: اى سفیان. شخص دروغگو مروت و مردانگى، و آدم بیحال دوستى و رفاقت، و انسان حسود راحتى ندارد، و شخص بد اخلاق، به سیادت و آقائى نمى‏رسد.

سفیان: باز بفرمائید.

امام: اى سفیان. به خدا اطمینان داشته باش تا مؤمن راستین شوى و به قسمت خدا راضى باش تا بى نیاز گردى و با همسایه‏ات به خوبى رفتار کن تا مسلمان شمرده شوى و هرگز با شخص فاجر و نابکار هم صحبت و رفیق مباش که او فجور و زشتکارى به تو یاد مى‏دهد و همیشه در مسائل زندگى با کسانى که از خدا خشیت دارند، مشورت کن.

سفیان: باز بفرمائید.

تک فارس www.takfars.ir

امام :اى سفیان. هر کس خواهان عزت باشد بدون قوم و خویش، و بى نیازى بخواهد بدون مال و دارائى، و طالب شکوه و عظمت باشد بدون سلطنت و حکومت، باید از چهار چوب ذلت و خوارى معصیت بیرون آید و به دایره عزت طاعت الهى قدم بگذارد .

یک روز سفیان به امام صادق علیه السلام عرض کرد: از حضورتان نمى‏روم مگر آنکه مرا حدیث بفرمائید.

امام فرمود: من براى تو حدیث بازگو مى‏کنم، ولى زیادى حدیث تو را سود نمى‏ بخشد.

اى سفیان. هرگاه خداوند نعمتى به تو عطا کرد و تو دوست داشتى که آن نعمت براى تو پایدار بماند، پس فراوان حمد و سپاس خدا را به جاى آور که خداوند عزوجل در قرآن مى ‏فرماید: لان شکرتم لازیدنّکم (اگر سپاس گوئید بر (نعمت) شما مى‏افزائیم). و{ ابراهیم ۷}

اگر روزى تو اندک شد و دیر به تو رسید، زیاد استغفار کن که در قرآن مى‏ فرماید: استغفروا ربکم انه کان غفاراً یرسل السماء علیکم مدراراً و یمددکم بأموال و بنین و یجعل لکم جنات و یجعل لکم أنهاراً . (از خداوند طلب مغفرت کنید که او{ البقره ۱۷۱} بسیار عفو کننده است. آسمان را براى شما مى‏باراند و شما را با دارائیها و فرزندان کمک و یارى مى‏کند و براى شما باغها و بهشتها قرار مى‏دهد و رودها و چشمه‏ها جارى مى سازد).

اى سفیان. هرگاه از دست سلطان و جبارى محزون و دلگیر شدى زیاد لاحول ولا قوه الا بالله بگو که آن کلید فرج و گشایش و گنجى از گنجهاى بهشتى است.

سفیان پس از شنیدن این نصایح و وصیتها با حرکات دستش مى‏گفت سه سفارش و چه سفارشهائى .

—————————–

پى نوشتها

اصول کافى، ج ۲، ص .۶۳۶

تکفارس

روضه کافى، ص .۲۸۸

روضه کافى، ص .۲۴۴

بصائر الدرجات،ص .۵۲۶

الحشر /.۹ خصال، ص .۹۶

مجالس شیخ طوسى، مجلس .۱۱

بحار الانوار، ج ۷۸، ص .۱۹۲

همان کتاب، ص ۲۲۶، حدیث .۹۶

صفحاتى از زندگانى امام جعفر صادق علیه السلام، مظفر، ص ۳۹۱ – ۳۹۵

محصولات معتبر
محصولات معتبر