تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

مرتبا ولخرجی میکنم چطور پول پس انداز کنم

image مرتبا ولخرجی میکنم چطور پول پس انداز کنم

اگر هر ماه به این نتیجه می‌رسید که دخل و خرج‌تان با هم نمی‌خواند و با کسری بودجه زیادی روبه‌رو هستید، احتمالا شما هم به بیماری ولخرجی کردن مبتلا شده‌اید.

گاهی افراد اشتیاق به خرید را با ولخرجی کردن اشتباه می‌گیرد. اکثر این دسته از افراد هم نمی‌دانند مبتلا به اختلالی هستند که معمولا از آن خبر ندارند یا حداکثر خودشان و افرادی که با آنها زندگی می‌کنند از این موضوع با خبرند. اگر کمد لباس‌های‌تان پر است از لباس‌هایی که حتی یک‌بار هم آنها را نپوشیده‌اید، اگر با نگاه کردن به ویترین مغازه بدون اینکه کنترلی برخودتان داشته باشید وارد مغازه می‌شوید‌ و مهمتر از همه اگر آخر هر ماه به این نتیجه می‌رسید که دخل و خرج‌تان با هم نمی‌خواند چون مبلغ بسیار زیادی را برای خرید لوازم بی‌مصرف خرج کرده‌اید، شما مبتلا به اختلالی هستید که در زبان عامیانه به آن ولخرجی گفته می‌شود.

آیا آن قـدر ولخرجی کرده‌اید که به همه مقروض شده‌اید؟ خوب نگران نباشیـد، شـما تـنها فـردی نیـستید کـه در یک چنین شرایطی قرار گرفته است. زندگی مدرن به گونـه ای است که خواه نا خواه ما را به سمت خرج کردن میکشاند. بـه هر حال اگر می خواهید کلیه ی بدهی هایتان را صـاف کرده و بـه آرامش ذهنـی دسـت پیـدا کنـید، بـاید به صورت ریشـه ای بـا این مشکل برخورد کرده و جلوی ولخرجیـهای بیهوده خود را بگیرید.

هرکسی در ماه پول تعیین شده‌ای دریافت می کند؛ یعنی حقوق مشخصی‌ دارد و این مبلغ را می تواند تقسیم بر روزهای ماه کند و مقدار پولی که روزانه می تواند استفاده کند، را مشخص نماید.علاوه بر آن برای خرج خورد و خوراک خود نیز کم می‌‌آورند. این مشکل بسیار رایجی است ولی‌ اگر بلد باشید چگونه پول خود را مدیریت کنید حتی آخر ماه پولی اضافه برایتان می ماند و آن را می توانید پس انداز کنید.

تکفارس آی آر

البته بعضی‌ روزها کمتر از آن سقفی که روزانه تعیین کرده اید خرج می شود ولی‌ در مقابل آن باید در نظر گرفت که آخر هفته‌ها خرج‌ها بیشتر است چون رستوران و خرید برای خانه خرج‌های چشم گیری هستند.

کنترل زندگی مالی

برای کنترل خرج و درآمد خود می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید تا بودجه دقیق خود را تعیین و بر اساس آن به موفقیت های مالی دست پیدا کنید.

پول محدود در کیف پول تا ولخرجی مهار شود

بیشتر از این مبلغی که روزانه تعیین کرده اید با خود حمل نکنید. اینطوری هیچگونه راهی‌ نیست که بیشتر از آن خرج کنید، چون همان مقدار پول را فقط با خود دارید و صبح که از خانه بیرون می آیید برنامه ریزی می‌کنید که در راه پول کم نیاورید.این کار جلو گیری از خرج‌های اضافه می شود ولی البته گوشهٔ کیف خود پولی همیشه پنهان کنید که اگر ناگهان نیازی شد با مشکل برخورد نکنید.

www.takfars.ir

شناخت میزان درآمد

همه منابع درآمدی خود را شناسایی کنید و آن ها را به صورت یک لیست در بیاورید و بعد رقم هر کدام از آن ها را بنویسید این کار را برای یک سال یا یک ماه زندگی خودتان انجام دهید تا بدانید چه قدر پول در یک سال وارد جیب مبارک می شود.

همه تلاش خود را بکنید تا هر ماه بیشتر از مبلغ قسط را پرداخت کنید تا مدت پرداخت زمان قسط ها کوتاه شود

الویت‌ هزینه‌ها و کاهش ولخرجی

هزینه های خود را مشخص کنید یعنی ببینید پول های خود را صرف چه چیزهایی می کنید. هزینه رفت و آمد، هزینه پوشاک، هزینه تحصیل و هزینه های… همه هزینه ها را با هم جمع کنید تا میزان هزینه های ماهانه و بعد هزینه های یک سال خود را به دست بیاورید به این کار می گویند برآورد هزینه.

اگر قرار باشد مدیریت مالی داشته باشید، باید بتوانید هزینه های خود را مدیریت کنید، پس اول هزینه ها را اولویت بندی کنید برای این که بدانید هزینه تحصیل تان مهم تر است یا هزینه گشت زدن توی کافی شاپ های مختلف، هزینه ها را بر مبنای نیازهای اصلی خود اولویت بندی کنید.

تکلیف‌تان را با پول مشخص کنید

نوع نگاه تان را نسبت به زمان و پول تعیین کنید. یعنی حاضرید برای هزینه کردن بیشتر، وقت بیشتری بگذارید یا… چون هر چه قدر چیزهایی بخرید که نیاز واقعی شما نیستند به همان اندازه باید زمان برای کار کردن و به دست آوردن پول بگذارید و این باعث می شود شما بیشترین وقت خود را صرف جبران هزینه های غیر ضروری کنید. اما در عوض اگر از خریدهای غیر ضروری خودتان کم کنید علاوه بر صرفه جویی، کلی زمان دارید برای مسائل مهم زندگی و البته رشد و پیشرفت شخصی تان. این ها همه اش به سلامت و آرامش روانی شما کمک می کند.

برنامه‌ریزی کنید تا به ولخرجی کردن دچار نشوید

کمی خودتان را کنترل کنید و هر چیزی را نخرید و برای هر چیزی هزینه نکنید. سعی کنید برای خرید لباس، غذا و حتی مسافرت رفتن طوری برنامه ریزی کنید که حداکثر استفاده را از زمان ببرید، چون همین زمان کلی هزینه روی دست تان می گذارد از خوشگذرانی‌های زیادی، زودگذر و بی‌خودی هم بگذرید که کلی هزینه آور هستند، می توانید بعضی از تفریحات خود را با تغییر شرایط هم بهبود ببخشید هم در هزینه ها صرفه جویی کنید.

تک فارس

همه تلاش خود را بکنید تا هر ماه بیشتر از مبلغ قسط را پرداخت کنید تا مدت پرداخت زمان قسط‌ها کوتاه شود

دست و دلباز نباشید و ولخرجی را قورت دهید

قرار نیست خسیس باشید اما دست و دل باز هم نباشید، که فرت فرت پول های تان را در راه دیگران خرج کنید. مثلا اگر قرار است هدیه ای برای دوست تان بخرید اول از همه زمان خرید را تعیین کنید، یعنی نگذارید خرید یک هدیه، زمان شما را به هدر بدهد بعد از تعیین زمان چیزی بخرید که ارزش کار شما را نشان دهد نه آن که فقط هزینه زیادی داشته باشد. چون راستش را بخواهید همیشه خرید اشیا و وسایل گران قیمت تنها راه قدردانی و یا محبت نیست.

پول را جایگزین نکنید

پول می تواند در دو مورد به شما کمک کند، یکی می توانید با آن چیزهای مختلف بخرید و دیگری جنبه نمادین آن است. درست است که پول منبع خیلی از چیزها برای شما است، اما اتفاقا خیلی از چیزهای دیگر را هم با پول به دست نمی آورید، یعنی مراقب باشید که پول را جایگزین نیازهای عاطفی خود نکنید. و آن را به مهم ترین و بزرگ ترین نیاز خود تبدیل نکنید که خیلی وقت ها پول خوشبختی و خوشحال کننده نیست.

بیشتر از میزان قسط وام کار کنید

برای خلاصی از هیولای قسط ها، بهتر است هرچه سریع تر آنها را تسویه کنید. یا اگر چنین چیزی ممکن نیست، دست‌کم، وام دیگری به وام های خود اضافه نکنید. اگر هر چه در می آورید را هزینه کنید، پس از سال ها متوجه می شوید پس از این همه سال کار کردن، آه در بساط ندارید.

همه تلاش خود را بکنید تا هر ماه بیشتر از مبلغ قسط را پرداخت کنید تا مدت پرداخت زمان قسط ها کوتاه شود و مثلا وام چهارساله را سه ساله تسویه و خودتان را راحت کنید.

کمی خودتان را کنترل کنید و هر چیزی را نخرید و برای هر چیزی هزینه نکنید و ولخرجی رابسوزانید.

درآمد و هزینه خود را بودجه بندی کنید تا با ولخرجی آن را نابود نکنید

T A K F A R S

اینکه برای درآمد و هزینه های ثابت خود برنامه ریزی داشته باشید و به صورت ماهانه، ریز مخارج خود را یادداشت کنید، باعث می شود تا متوجه شوید هر ماه بابت چه چیزهایی پول خرج کرده اید. این مساله همچنین کمک می کند تا به مرور زمان متوجه خرج های اضافه بشوید و از آنها پرهیز کنید.با حساب و کتاب کردن و نوشتن همه مخارج این آگاهی را پیدا می کنید که نباید بیشتر از درآمد خود خرج کنید. با این عذاب وجدان ها به مرور می آموزید که باید با حواسِ جمع پول خرج کرد.

جلوگیری از جریمه شدن

با مدیریت پول‌های خود سعی کنید همه هزینه ها را در وقت و زمان تعیین شده پرداخت کنید تا به پرداخت دیرکرد یا جریمه مجبور نشوید. نرم افزاری روی گوشی تلفن همراه یا کامپیوتر خود نصب کنید که تاریخ پرداخت قسط یا کرایه را به شما یادآوری کند تا اگر به هر دلیلی آن را فراموش کرده بودید، مجبور به پرداخت دیرکرد نشوید.با این کار صد در صد ولخرجی از سر شما میفتد.

پس انداز برای مواقع بحرانی تا با ولخرجی دچار بحران نمشوید

کاملا واجب و ضروری است که هر ماه مبلغی هرچند ناچیز را برای روز به اصطلاح مبادا پس انداز کنید. هیچ فردی از آینده خبر ندارد. اینکه از زمان حال خود لذت ببریم کاملا درست است اما همه زندگی به لحظه های کنونی محدود نمی شود و باید برای آینده نامعلوم خود پول پس انداز کرد. اگر بتوانید ۱۰ یا ۱۵ درصد از درآمد ماهانه خود را کنار بگذارید که بسیار عالی است. اما اگر نمی توانید، دست‌کم ۲.۵ تا ۵ درصد از درآمد ماهانه خود را پس انداز کنید. با این کار در انتهای سال مبلغ قابل توجهی در اختیار خواهید داشت.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر