تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

متن مصوبات شورای عالی فضای مجازی کشور دی

image متن مصوبات شورای عالی فضای مجازی کشور دی

از جمله مصوبات دهمین جلسه این شورا که در تاریخ ۱۱ آذرماه برگزار شده و به تازگی مصوبات آن منتشر شده است می‌توان به مواردی مانند حد نصاب تشکیل جلسات کمیسیون‌های عالی تنظیم مقررات و ارتقای تولید محتوای فضای مجازی اشاره کرد.
بر این اساس حضور اکثریت مطلق اعضای کمیسیون (نصف به علاوه یک بوده) و مصوبات کمیسیون عالی با اکثریت نسبی اعضای حاضر در جلسه با رعایت حداقل هفت رای موافق معتبر می‌شود.
**اعضای کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی
همچنین در این جلسه آقایان دکتر جلیلی و مهندس ابوطالبی توسط این شورا به عنوان اعضای حقیقی کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی کشور انتخاب شدند.
علاوه بر این در این جلسه مقرر شد مصوبات کمیسیون‌های عالی پس از تصویب در کمیسیون عالی برای اعضای شورای عالی ارسال شوند و چنانچه ظرف دو هفته (یا یک هفته بنا به تشخیص رییس شورای عالی در موارد اضطراری) حداقل پنج نفر اعضای شورای عالی اعتراض خود را به صورت کتبی نسبت به مصوبه مذکور به دبیرخانه شورای عالی اعلام کنند، موضوع جهت بررسی به شورای معین ارجاع داده شده و یا در غیر این صورت توسط دبیر شورای عالی ابلاغ می‌شود.
بنا بر اعلام، این مصوبات در قالب نامه‌ای به استحضار مقام معظم رهبری نیز رسیده و جهت اجرا از سوی مهدی اخوان بهابادی (دبیر شورای عالی فضای مجازی) ابلاغ شده است.
**شرح وظایف کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوا
همچنین در این جلسه شرح وظایف کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوا مورد بررسی قرار گرفته و شرح وظایف و اختیارات و اعضای «کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی کشور» به شرح زیر تصویب شد:
الف) شرح وظایف و اختیارات:
۱ – تصمیم‌سازی و ارائه پیشنهاد سیاستها و برنامه‌های کلان حمایت از تولید محتوای فضای مجازی جهت ارتقای کمی و کیفی تولیدات متنوع و مبتنی بر ارزشهای انقلابی و اسلامی جهت تصویب در شورای عالی.
۲ – تقسیم کار ملی و ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی بین دستگاههای مرتبط با تولید محتوای فضای مجازی در چارچوب مصوبات شورای عالی.
۳ – نظارت مستمر بر عملکرد دستگاه‌های مرتبط با تولید محتوای فضای مجازی در چارچوب مصوبات شورای عالی.
۴ – سیاستگذاری در خصوص تشویق و ترغیب مستمر بخش‌های خصوصی و مردمی برای فعال شدن در عرصه تولید محتوای مطلوب فضای مجازی و گسترش بازار کسب و کار و اشتغالزایی در این عرصه در چارچوب مصوبات شورای عالی.
۵ – سیاستگذاری جهت حمایت از ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز تولیدکنندگان محتوا در چارچوب مصوبات شورای عالی.
۶ – سیاستگذاری جهت حمایت حداکثری از مؤسسات، تشکلها و نیروهای مردمی و متعهد و انقلابی در عرصه تولید محتوا در چارچوب مصوبات شورای عالی.
۷ – حمایت و تقویت ترویج خط و زبان فارسی در فضای مجازی با تأکید بر هویت اسلامی ایرانی.
۸ – سیاستگذاری در خصوص ذائقه‌سنجی و ذائقه‌سازی در حوزه محتوای فضای مجازی متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی
تبصره از تاریخ تصویب این کمیسیون، وظایف، اختیارات و فعالیتهای دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و کلیه شوراها و نهادهای تابع آن، در حوزه ساماندهی محتوای فضای مجازی، به مرکز ملی فضای مجازی منتقل شده و با هدایت «کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی» انجام خواهد پذیرفت.
ب) ترکیب اعضای کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور:
۱ – رییس مرکز ملی فضای مجازی (رییس کمیسیون)
۲ – معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی (دبیر کمیسیون)
۳ – نماینده سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
۴ – نماینده سازمان تبلیغات اسلامی
۵ – نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
۶ – نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
۷ – نماینده وزارت آموزش و پرورش
۸ – نماینده حوزه علمیه
۹ – رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
۱۰ – نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی
۱۱ – نماینده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
۱۲ – نماینده سازمان بسیج مستضعفین
تبصره ۱ – نماینده دستگاه‌های مختلف باید دارای سمت حداقل معاونت دستگاه مذکور باشد.
تبصره۲ – حداقل یک پنجم اعضاء کمیسیون و حداکثر یک سوم اعضاء کمیسیون، از میان افراد متخصص و با تجربه در زمینه مربوطه به پیشنهاد رییس مرکز ملی فضای مجازی و تصویب شورای عالی فضای مجازی انتخاب می‌شوند. اشخاص مذکور می‌توانند حقیقی و یا حقوقی باشند.
این مصوبه نیز طی نامه‌ای به استحضار مقام معظم رهبری رسیده و جهت اجرا توسط مهدی اخوان بهابادی ابلاغ شده است.
**و اما بودجه ۱۳۹۲
بخش دیگری از مصوبات این شورا نیز به «طرح‌های کلان مرکز ملی فضای مجازی کشور جهت تدوین لایحه بودجه ۱۳۹۲» مربوط می شد که از سوی مرکز ملی فضای مجازی کشور تصویب و ابلاغ شد.
بر این اساس شورای عالی فضای مجازی، در دهمین جلسه ۱۱ آذرماه، عناوین «طرح‌های کلان مرکز ملی فضای مجازی کشور جهت تدوین لایحه بودجه ۱۳۹۲» را به شرح ذیل تصویب کرد:
۱ – طرح ارتقای امنیت و دفاع سایبری (فضای مجازی)
۲ – طرح ارتقای تولید محتوای فضای مجازی
۳ – طرح ارتقای خدمات فضای مجازی
۴ – طرح ارتقای زیرساختهای فضای مجازی
۵ – طرح تنظیم مقررات فضای مجازی
۶ – طرح حمایت از فعالان حقیقی و حقوقی فضای مجازی
۷ – طرح توسعه علمی، تحقیقات توسعه‌ای، مطالعات راهبردی و فرهنگ‌سازی
۸ – طرح فعالیتهای بین‌المللی و برون‌مرزی
این مصوبه نیز مانند سایر مصوبات این جلسه به استحضار مقام معظم رهبری رسیده و از سوی دبیر شورای عالی فضای مجازی جهت اجرا ابلاغ شده است.

محصولات معتبر
محصولات معتبر