تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

لوسیون کتوکونازول عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی

موارد مصرف

کتوکونازول در درمان بلاستومیکوزیس ریوی و منتشر، کاندیدیاز مقاوم مری، حلق ودهان، عفونت های کاندیدیایی دستگاه ادراری ، پنومونی، کاندیدیاز شدید مزمن مخاط پوستی و کاندیدیاز مهبلی – فرجی مصرف می شود . کتوکونازول در درمان پتی ریازیس ورسیکالر، کچلی بدن ، کرومومیکوزیس و کوکسیدیواید ومیکوزیس شدید به عنوان انتخاب دوم، کچلی اندام های تحتانی و پای مقاوم به گریزئوفولوین ، لیشمانیوز جلدی عفونت های قارچی ناخن اطراف آن و پنومونی قارچی، سپتی سمی قارچی و اسپورتریکوزیس منتشر مصرف می شود .

مکانیسم اثر

کتوکونازول با مهار بیوسنتز ارگوسترول یا دیگر استرول ها باعث آسیب به غشاء سلول قارچ و تغییر نفوذ پذیری آن در نهایت منجر به از دست رفتن عناصر ضروری داخل سلولی می گردد.

فارماکوکینتیک

تکفارس آی آر

فراهمی زیستی دارو ۷۵% است . متابولیسم کتاکونازول کبدی است در راه اصلی دفع آن از طریق صفرا می باشد.

موارد منع مصرف

کتوکونازول در صورت وجود حساسیت شدید به داروهای ضد قارچ آزولی و نیز در نارسایی کبدی یا پورفیری نباید مصرف شود.

هشدارها

۱- مصرف سیستمیک کتوکونازول در صورت عیب کار کبد، فقدان کاهش اسید معده باید با احتیاط فراوان صورت گیرد .

www.takfars.ir

۲- با مصرف این دارو احتمال بروز هپاتیت و آسیب کشنده کبدی ( به ویژه در صورتی که طول درمان بیش از ۱۴ روز باشد )، وجود دارد . در طول درمان با این دارو پیگیری کار کبد ضروری است .

عوارض جانبی

خارش و تحریکی که قبل از مصرف کتوکونازول وجود نداشته است از عوارض شایع کتوکونازول موضعی می باشد . تهوع، استفراغ، درد شکم، سردرد، بثورات جلدی ، کهیر و به ندرت ترومبوسیتوپنی، پار ستزی، ترس از نور،سرگیجه ،طاسی،ژینکوماستی و کاهش تعداد اسپرم، نیز با مصرف این دارو گزارش شده است.

تداخل دارویی

کتوکونازول با داروهای هپاتوتوکسیک ، آنتی اسید آنتی کولینرژیک ، آنتی اسپاسمودیک، استاتین ها ، آنتاگونیست های گیرنده H2 ، امپرازول ، سوکرالفیت ، استمیزول، سیزاپراید ، سیکلوسپپورین، ایزونیازید ، ریفامپین، فنی توئین و وارفارین تداخل دارد.

نکات قابل توصیه

۱- کتوکونازول باید همراه با غذا مصرف شود.

۲- از تماس اشکال موضعی دارو با چشم اجتناب شود.

۳- دوره درمان باید کامل شود .عفونت های قارچی ممکن است به دوره درمان طولانی نیاز داشته باشند .

۴- هنگام مصرف موضعی دارو ، مقدار کافی از دارو باید در موضع مصرف شود به طوری که سطح پوست را بپوشاند .

تک فارس

مقدار مصرف

بزرگسالان : برای درمان یا پیشگیری از بروز عفونت های قارچی مقدار ۲۰۰ میلی گرم در روز مصرف می شود که در عفونت های شدید یا عدم پاسخ به درمان تا دو برابر افزایش می یابد. دوره درمان با این دارو ۱۴ روز است، اما در صورت عدم پاسخ به درمان می توان درمان را تا حداقل یک هفته بعد از محو علائم عفونت و کشت منفی ادامه داد ( خطر بروز مسمومیت کبدی وجود دارد) .

کودکان : مقدار مصرف دارو در کودکان ۳mg/kg در روز یا ۵۰ میلی گرم در روز برای کودکان ۴-۱ سال و۱۰۰ میلی گرم برای کودکان ۱۲-۵ سال می باشد.

موضعی : مقدار مصرف کرم کتوکونازول در بزرگسالان در درمان کچلی بدن، کچلی اندام تحتانی ، کچلی پا و پیتی ریازیس و رسیکالر و کاندیدیاز پوستی یک بار در روز و در حالات سبورئیک پوستی، عفونت اطراف ناخن ، کچلی ریش و پوست سر۲یا۳ بار در روز است . مقدار مصرف شامپو در بزرگسالان در درمان شوره سر هر ۴ روز یک بار به مدت ۴ هفته می باشد که این مقدار مصرف به یک با ر هر یک یا دو هفته کاهش می یابد.

اشکال دارویی

Scored Tablet:200mg

Shampoo :2%

Topical Cream :2%

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر