تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

قطره چشمی هرپین عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی

موارد مصرف

آیدوکسوریدین در درمان کراتیت ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس (تبخال) به صورت موضعی در چشم مصرف می شود.

مکانیسم اثر

این دارو به دلیل شباهت با تیمیدین باعث مهار تیمیدیلات، فسفوریلاز، و پلی مراز اختصاصی DNA که برای مشارکت تیمیدین در DNA ویروس ضروری هستند، می شود. آیدوکسوریدین به جای تیمیدین وارد DNAویروس می شود و موجب نقصان DNA می شود و لذا دیگر قادر به عفونی کردن یا تخریب بافت یا تکثیر خود نمی باشد. این دارو در DNAسلولهای پستانداران نیز وارد می شود.

فارماکوکینتیک

تکفارس آی آر

نفوذ این دارو در قرنیه خیلی کم است و از این رودر درمان عفونت بافتهای عمقی چشم(از جمله عنبیه)بی تاثیر است. آیودوکسوریدین بسرعت توسط دآمنیازها یا نوکلئوتیدازها غیر فعال می شود.

موارد منع مصرف

هشدارها

عوارض جانبی

بروز واکنشهای حساسیت مفرط(شامل خارش، قرمزی، تورم، درد یا سایر علائم تحریک موضعی)، افزایش حساسیت چشم به نور، تنگی یا انسداد مجرای خروج اشک و به ندرت تیرگی قرنیه با مصرف این دارو در چشم گزارش شده است.

www.takfars.ir

تداخل دارویی

مصرف همزمان اسیدبوریک با آیدوکسوریدین به دلیل احتمال بروز تداخل شیمیایی توصیه نمی شود.

نکات قابل توصیه

دوره درمان با این دارو باید کامل شود.

از مصرف این دارو بیش از مدت یا دفعات تجویز نشده باید خودداری کرد.

مقدار مصرف

در طول روز هرساعت یک قطره و طی شب هر ۲ ساعت یک قطره در چشم چکانده می شود یا اینکه در فواصل ۴ ساعت هر دقیقه یک قطره برای ۵ دقیقه در طول روز یا شب در چشم چکانده می شود. درمان باید تا بهبودی کامل ادامه یابد. سپس می توان مقدار دارو را به یک قطره هر ۲ ساعت در طول روز و هر ۴ ساعت در طول شب کاهش داد.

اشکال دارویی

Drops:0.1%

تک فارس

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر