تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

قرص آسیکلوویر عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی

موارد مصرف

آسیکلوویر در درمان پیشگیری تبخال ناشی از ویروس هرپس، مننژیت ناشی از ویروس هرپس ، پیشگیری ودرمان زونا و درمان عفونت ناشی از واریسلا ( آبله مرغان ) مصرف می شود.

مکانیسم اثر

آسیکلوویر ساخت DNAویروس را مهار میکند. این عمل از طریق تبدیل آسیکلوویربه آسیکلوویر تری فسفات و تداخل با آنزیم DNA پلیمراز ویروس صورت می گیرد.

فارماکوکینتیک

تکفارس آی آر

جذب خوراکی آسیکلوویر حدود%۱۵-۳۰ است وبه مقدار وسیع در مایعات و بافت های بدن منتشر می شود. بیشترین غلظت ان در CNSحدود % ۵۰ غلظت پلاسمایی ان است .متابولیسم ان کبدی است به طور عمده از طریق کلیه دفع می شود. جذب پوستی دارو نا چیز است .

موارد منع مصرف

هشدارها

در صورت وجود هیدراتاسیون ،اختلال کار کلیه یا اختلالات نورولوژیک باید با احتیاط فراوان مصرف شود.

عوارض جانبی

www.takfars.ir

اختلالات گوارشی، هپاتیت و زردی ، سردرد وسرگیجه، واکنش های حساسیت مفرط و انافیلاکسی ، توهم، لرز، تشنج ، جنون واغما از عوارض گزارش شده این دارو هستند. فلبیت یا التهاب در محل تزریق از عوارض جانبی مهم و نسبتاً شایع آسیکلوویر تزریقی است . امکان بروز عوارض کلیوی به خصوص بعد از تزریق سریع دارو وجود دارد.

تداخل دارویی

مصرف همزمان این دارو با سایر دارو های سمی برای کلیه خطر بروز مسمومیت کلیه را افزایش می دهد. مصرف همزمان زیدووین خوراکی با آسکلوویر تزریقی ، احتمال بروز بیحالی شدید را افزایش می دهد.

تبخال تناسلی از راه مقاربت قابل انتقال است و مصرف آسیکلوویر مانع از انتقال نمی شود . از این رو حتی اگر بیمار علائمی نداشته باشد ، باید از مقاربت خوداری گردد.

مصرف آسکلوویر در عفونت ساده ابله مر غان در کودکان دارای سیستم ایمنی سالم توصیه نمی شود.

درمان با آسیکلوویر باید بلا فاصله پس از مشاهده اولین علائم عفونت تبخالی اغاز می شود .

شکل تزریقی دارو باید به صورت انفوزیون وریدی مصرف شود. داروحداقل بایدطی یک ساعت انفوزیون شود .

از تزریق عضلانی و زیر جلدی شکل تزریقی باید خوداری شود .

هنگام مصرف دارو ، جهت جلو گیری از بروز عوارض کلیوی ، باید به مقدار کافی مایعات مصرف شود.

ناحیه ضایعه دیده باید به صورت خشک وتمیز نگهداری شده و برای جلو گیری ازآلوده کردن سایر نقاط بدن یا انتقال عفونت به دیگران ، هنگام مصرف کرم دارو باید از دستکش پلاستیکی استفاده گردد.

تک فارس

نکات قابل توصیه

بیمار باید بداند که Acyclovir درمان کننده هرپس تناسلی نیست و مشخص نیست که آیا Acyclovir از انتقال هرپس تناسلی به سایرین جلوگیری میکند یا خیر.

از تماس جنسی با شرکای جنسی غیر آلوده در زمانی که ضایعات هرپس تناسلی و علائم بیماری وجود دارد اجتناب شود زیرا ریسک آلوده شدن شریک جنسی وجود دارد. هرپس تناسلی حتی در صورت نبود علائم هم منتقل می شود

درمان باید در کوتاه ترین زمان ممکن بعد از پیدایش علائم آغاز شود

دوز و طول مدت درمان توصیه شده نباید افزایش یابد

بیمار در طول درمان با داروی سیستمیک باید آب کافی مصرف کند

در صورت مصرف همزمان داروهای نسخه ای یا OTC به پزشک اطلاع داده شود.

در صورت بارداری یا قصد به بارداری یا شیردهی به پزشک اطلاع داده شود.

Acyclovir موضعی نباید برای درمان هرپس تناسلی استفاده شود و فقط جهت تبخال مصرف می شود

قبل از استفاده از کرم موضعی محل باید تمیز و خشک باشد

T A K F A R S

کرم موضعی برای استفاده خارجی است و نباید داخل دهان یا بینی یا پوست سالم و چشم استفاده شود

از پوشش روی کرم استفاده نکنید

دست ها را قبل و بعد از استفاده از کرم بشویید

از استفاده از سایر فرآورده های موضعی مثل لوازم آرایشی، بوم لب، ضد آفتاب و سایر داروهای موضعی روی محل استفاده از کرم اجتناب کند

مقدار مصرف

خوراکی:

بزرگسالان: در درمان تبخال تناسلی ۲۰۰-۴۰۰ میلی گرم ۵ بار در روز و به مدت ۵-۱۰ روز مصرف می شود . برای درمان متناوب عفونت های عود کننده ، همین مقدار به مدت ۵ روز مصرف می شود . برای درمان فرو نشاننده طو لانی مدت عفونت عود کننده ، مقدار ۴۰۰ میلی گرم دو بار در روز یا ۲۰۰ میلی گرم ۳-۵ بار در روز به مدت حداکثر ۱۲ ماه مصرف می شود . در درمان زونا ۸۰۰ میلی گرم ۵ بار در روز به مدت ۷-۱۰ روز مصرف می شود. در درمان تبخال مخاطی – جلدی در بیماران مبتلا به ضعف سیستم ایمنی مقدار ۲۰۰-۴۰۰ میلی گرم ۵ بار در روز و به مدت ۱۰ روز مصرف می شود در پیشگیری از این نوع عفونت ، مقدار ۴۰۰ میلی گرم هر ۱۲ ساعت مصرف می شود. در درمان ابله مرغان ، ۸۰۰ میلی گرم ۴ بار در روز و به مدت ۵ روز مصرف می شود. در صورت وجود اختلال در کار کلیه مقدار مصرف باید کاهش یابد .

کودکان: در کودکان ۲-۱۲ سال در درمان ابله مرغان ۲۰mg/kg تا حداکثر ۸۰۰ میلی گرم در هر بار مصرف ۴ بار در روز به مدت ۵ روز مصرف می شود .

تزریقی:

توجه: این دارو باید به صورت انفوزیون وریدی طی یک ساعت تزریق شود .

تک فارس www.takfars.ir

بزرگسالان : در درمان تبخال تناسلی اولیه شدید، به صورت محلول رقیق شده مقدار ۵mg/kg سه بار در روز به مدت ۵-۷ روز انفوزیون وریدی می شود . در عفونت تبخال مخاطی – جلدی در بیماران مبتلا به ضعف سیستم ایمنی ، مقدار ۵-mg/kg10 سه بار در روز و به مدت ۷-۱۰ روز انفوزیون وریدی می شود. در درمان انسفالیت ناشی از ویروس هرپس ، ۱۰ mg/kg سه بار در روز و درمان زونا در بیماران مبتلا به ضعف سیستم ایمنی، همین مقدار به مدت ۷ روز انفوزیون وریدی می گردد. مقدار مصرف در بیماران مبتلا به عیب کار کلیه باید تعدیل گردد. حداکثر مقدار مصرف در بزر گسالان ۳۰mg/kg یا۱/۵ g/m² است .

کودکان : مقدار مصرف در درمان تبخال تناسلی اولیه شدید در کودکان تا ۱۲ سال ، ۲۵۰mg/m² سه بار در روز به مدت ۵ روز به صورت انفوزیون وریدی می باشد. در درمان تبخال جلدی – مخاطی در کودکان مبتلا به ضعف سیستم ایمنی ، همین مقدار به مدت ۷ روز انفوزیون وریدی می شود . در درمان انسفالیت ناشی از ویروس هرپس، ۵۰۰mg/m² هر ۸ ساعت به مدت ۱۰ روز انفوزیون می شود. در درمان زونا در بیماران مبتلا به ضعف سیستم ایمنی ۵۰۰mg/m² سه بار در روز و به مدت ۷ روز و در عفونت تبخال منتشر در نوزادان ۱۰mg/kg سه بار در روز به مدت ۱۰-۱۴ روز انفوزیون وریدی می شود. مقدار مصرف در کودکان بالای ۱۲ سال مانند بزرگسالان است.

اشکال دارویی

Tablet: 200mg

Scored Tablet :400mg

For Injection : 250 mg (as sodium)

Topical Cream :%5

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر