تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

قرص آزیترومایسین عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی

image قرص آزیترومایسین عوارض جانبی موارد مصرف  منع دارویی

موارد مصرف

آزیترومایسین در درمان عفونت های مجاری تنفسی، التهاب گوش میانی، عفونت های پوست و بافت های نرم، عفونت های تناسلی بدون عواقب کلامیدیایی و التهاب غیر گنوکوکی پیشابراه مصرف می شود.

فارماکوکینتیک

فراهمی زیستی این دارو از راه خوراکی حدود۴۰ درصد است. جذب دارو همراه با غذا در شکل کپسول ( نه قرص ) کاهش می یابد. اوج غلظت سرمی دارو تا ۲ ساعت بعد حاصل می شود. این دارو به طور وسیع در بافت ها منتشر می شود. به طوری که غلظت ان در بافت ها بیش از پلاسما خواهد بود.این دارو به مقدار کم در کبد متابولیزه و بقیه به صورت تغییر نیافته عمدتاً از راه صفرا دفع می شود.

تکفارس آی آر

موارد منع مصرف

در صورت وجود نارسایی کبد، این دارو نباید مصرف شود.

هشدارها

در صورت ابتلای بیمار به بیماری کبدی یا کلیوی، تا کی کاردی بطنی و پورفیری با احتیاط فراوان مصرف شود.

تداخل دارویی

www.takfars.ir

این دارو نیز مانند اریترومایسین با تعدادی از داروها تداخل دارد. (برای مشاهده تداخلات دارویی اریترومایسین کلیک کنید)

نکات قابل توصیه

بهتر است این دارو ( به ویژه کپسول آن ) با معده خالی مصرف شود ولی در صورت بروز تحریک گوارشی می توان دارو را با غذا نیز مصرف نمود.

مقدار مصرف

بزرگسالان: این دارو به طور معمول به مقدار ۵۰۰ میلی گرم یک بار در روز برای ۳ روز مصرف می شود. در درمان عفونت های تناسلی کلامیدیایی و عفونت های تناسلی کلامیدیایی و عفونت مجاری ادراری غیر گونوکوکی یک گرم به صورت تک دوز مصرف می شود.

کودکان: برای کودکان با سن بیش از ۶ ماه ۱۰mg/kg یک بار در روز برای ۳ روز یا بر اساس وزن کودک به ترتیب زیر مصرف می شود:

برای وزن ۱۵ -۲۰ کیلوگرم: مقدار ۲۰۰ میلی گرم

برای وزن ۳۵- ۲۶ کیلوگرم: مقدار ۳۰۰ میلی گرم

برای وزن ۴۵ -۳۶ کیلوگرم: مقدار ۴۰۰ میلی گرم (این مقدار یک بار در روز برای ۳ روز مصرف می گردد).

اشکال دارویی

تک فارس

قطره چشمی آزیترومایسین

سوسپانسیون آزیترومایسین

ویال آزیترومایسین

کپسول آزیترومایسین

قرص آزیترومایسین

image قرص آزیترومایسین عوارض جانبی موارد مصرف  منع دارویی

آزیترومایسین چیست

آزیترومایسین یک آنتی بیوتیک پرمصرف است که در درمان برخی از عفونت های حاد ناشی از باکتری ها مانند عفونتهای ریه،گوش،پوستی و در برخی موارد عفونت های واژینال و تناسلی تجویزمی شود.این دارو هم در بزرگسالان و هم در اطفال قابل استفاده می باشد.

این دارو متعلق به دسته ی دارویی آنتی بیوتیک های ماکرولید می باشد که با ایجاد یکسری اختلالات در باکتری ها مانع از بقا و رشد آنها می شوند.

پیش از مصرف آزیترومایسین

T A K F A R S

در صورت بارداری یا شیردهی، سابقه ی مشکلات کبدی و کلیوی، تپش قلب غیر طبیعی و سابقه ی حساسیت دارویی حتما پیش از شروع مصرف این دارو پزشک خود را مطلع سازید.

این دارو به فرم های مختلف کپسول، قرص و سوسپانسیون خوراکی، قطره ی چشمی و ویال تزریقی در ایران موجود می باشد.

از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.

نحوه مصرف آزیترومایسین

آنتی بیوتیک ها را دقیقا مطابق دستور پزشک مصرف کنید و دوره ی درمان را حتی اگر احساس بهبودی میکنید و علائمتان برطرف شده است کامل کنید زیرا در این زمان ممکن است هنوز باکتری بصورت کامل ریشه کن نشده باشد و این کار احتمال بروز مقاومت میکروبی را افزایش می دهد.

مقاومت میکروبی یکی از مشکلات جهانی می باشد که با سرعت زیادی رو به افزایش است و در صورتی که مصرف بی رویه و نامناسب آنتی بیوتیک ها در دنیا ادامه یابد با مشکلات تهدید کننده ی حیات مواجه خواهیم شد.

زمانی که این داروها بدون تجویز پزشک، با مقدار نامناسب یا طول درمان نامناسب مصرف شوند، نه تنها اثرات مطلوب برای خود فرد ندارند بلکه منجر به عدم ریشه کن شدن باکتری های موجود در بدن آن فرد می شوند و علاوه بر این، باکتری هایی که در معرض دارو قرار گرفته اند اما از بین نرفته اند، نسبت به این دارو مقاومت پیدا می کنند. این مسأله منجر به ایجاد نسل جدید و مقاومی از میکروب ها می شود که دیگر به سادگی به داروهای آنتی بیوتیکی موجود، پاسخ نمی دهند. از آنجا که عموماً عفونت ها مسری می باشند مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها نه تنها برای خود فرد بیمار بلکه برای سایر افراد جامعه نیز مشکل آفرین می باشد.

مصرف خوراکی این دارو ممکن است بصورت تک دوز و یا بصورت دوره ی ۵ تا ۳ روزه می باشد لذا مقدار و نوبت مصرف را حتما از پزشک یا داروساز خود سوال بفرمایید.

در کودکان معمولاً فرم سوسپانسیون آزیترومایسین تجویز می شود و مقدارمصرف آن در هر نوبت با توجه به وزن و شرایط کودک توسط پزشک تعیین می شود. به دلیل طعم تلخ این دارو می توانید پس از آن، مقداری آب میوه به کودک خود بدهید.

فرم کپسول آزیترومایسین بهتر است با معده ی خالی (یک ساعت قبل یا دوساعت پس از غذا) مصرف شود ولی در صورت معده درد، می توان آن را همراه با غذا مصرف کرد اما فرم قرص و سوسپانسیون دارو با غذا تداخلی ندارد و می توان آن را قبل یا پس از غذا مصرف کرد.

تک فارس www.takfars.ir

مصرف شربت های ضداسید معده را حداقل دوساعت با مصرف این دارو فاصله دهید.

در صورت اقدام به هرگونه واکسیناسیون پزشک خود را از مصرف این دارو مطلع نمایید.

شرایط نگهداری آزیترومایسین

سوسپانسیون آماده شده ی دارو را حداکثر ۱۰تا ۱۴روز در یخچال نگهداری نمایید.

عوارض جانبی شایع آزیترومایسین

بروز اسهال خفیف ممکن است در اثر مصرف این دارو ایجاد شود که به مرور برطرف می شود اما در صورت شدید شدن اسهال و ادامه ی آن به پزشک مراجعه نمایید.

احساس گیجی و خستگی، معده درد و تهوع نیز از عوارض شایع این دارو می باشند که با یک رژیم غذایی حاوی وعده های غذا سبک و ساده و حاوی فیبر مناسب و با محدود کردن غذا های چرب و پر ادویه و مصرف به اندازه آب در شبانه روز این علائم را کاهش دهید.

در صورت بروز سردرد مایعات به مقدار کافی مصرف کنید و از داروساز یا پزشک خود درمورد داروی ضددرد مناسب سوال نمایید.

این دارو می تواند عوارض نادر اما مهمی داشته باشد که علی رغم اینکه احتمال وقوع آنها کم می باشد اما پیگیری و توجه به آنها بسیار مهم می باشد لذا در صورت داشتن علائم سرفه همراه با گلودرد، خشکی و التهاب چشم و بروز لکه های قرمز پوستی فورا به پزشک خود یا مرکز درمانی مراجعه کنید.

تهوع، استفراغ، اسهال، احساس ناراحتی در شکم، کهیر، بثورات جلدی و سایر واکنش های آلرژیک، کاهش برگشت پذیر قدرت شنوایی (با مقادیر زیاد)، یرقان انسدادی، عوارض قلبی، واکنش های حساسیت به نور، هپاتیت، سندرم استیونس-جانسون و نفریت از عوارض گزارش شده این دارو هستند.

تکفارس

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر