تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فواید جالب گیاه رازیانه برای سلامتی

image فواید جالب گیاه رازیانه برای سلامتی

رازیـانه، نوعی گیاه دارویی است که مصارف مختلفی دارد. تمام بخش های مختلف این گیاه یعنی دانه، برگ و ریشه آن خوراکی است، ولی روغن حاصل از دانه های رازیـانه، سمی است و حتی مصرف کم آن، می تواند به ایجاد دانه های پوستی، مشکلات تنفسی و حالت تهوع منجر شود.

رازیـانه با خواص فراوان دارویی، التیام بخش بسیاری از بیماری ها از جمله سرفه و سرماخوردگی است. این گیاه دارای طعم تند، تلخ و شیرین است و کمی به طعم نعناع شبیه است.

رازیانه از نظر طب قدیم ایران،گرم و خشک است و دارای خواص فراوانی است که از جمله آن فعال کردن مغز است .

رازیانه گیاهی است معطر، علفی و دوساله که ارتفاع آن تا ۲ متر می رسد. ساقه آن دارای شیارهای هم ردیف و موازی است. برگ های آن نازک و نخی مانند و گل ها زرد و به صورت خوشه در انتهای ساقه ظاهر می شود. میوه رازیانه کوچک و به طول حدود ۸میلی متر و عرض ۳میلی متر و دارای بویی معطر و طعمی شیرین است. رازیانه در مناطق مدیترانه ای به خوبی رشد میکند و در ایران در مناطق شمالی کشور در دامنه های کوه هایالبرز به طور خودرو می روید.

تکفارس آی آر

مصرف رازیـانه باعث افزایش شیرمادر و نیز کاهش وزن می شود اما توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه این گیاه، ممکن است منجر به تشنج عضلانی و حتی توهم شود. رازیـانه همچنین دارای مقدار فراوانی پتاسیم است که باعث کاهش فشارخون می شود و به این ترتیب برای افرادی که دچار حمله قلبی می شوند، مفید است. این گیاه دارویی، سموم بدن را پاک میکند و بیماری التهاب دهان را از بین می برد و به خاطر خاصیت خلط آور ش برای درمان سرماخوردگی و نیز سرفه مفید است.

بخار حاصل از جوشاندن برگ های این گیاه در آب، بیماری آسم و برونشیت را تسکین می دهد. رازیـانه باعث تقویت چشم می شود، حساسیت های چشم را از بین می برد و دارای خواص فراوانی برای کبد، طحال و مثانه است، قاعده آور است، اشتها را زیاد میکند و مغز را فعال و حالت تهوع را برطرف میکند.

برگ های رازیـانه ادرار آور است، نفخ و گاز معده را از بین می برد و دردهای مفاصل را برطرف میکند. جوشانده ریشه رازیانه ملین و مسهل است، روغن تخم رازیانه کرم روده را از بین می برد، رازیـانه به علت داشتن هورمون زنانه رشد دخترها را جلو می اندازد. برای از بین بردن درد آرتروز روغن رازیانه را در محل درد بمالید، برای برطرف کردن آسم، سرفه و تنگی نفس از دم کرده تخم رازیـانه به مقدار ۳فنجان در روز استفاده کنید.

ریشه رازیانه دارای کومارین (Coumarin) است. چون این ماده رقیق کننده خون است بنابراین افراد مبتلا به تصلب شرائین یا انسداد رگ ها میتوانند از جوشانده ریشه رازیانه استفاده کنند.

دم کرده رازیانه مقدار یک قاشق چایخوری رازیـانه را کوبیده و در یک لیوان آب جوش بریزید و آن ر ا به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید.

www.takfars.ir

دم کرده برگ رازیانه ۳۰گرم برگ رازیـانه را در یک لیتر آب جوش بریزید و به مدت ۱۰دقیقه دم کنید. این دم کرده مقوی اعصاب است و هضم غذا را سریع میکند.

پیاز رازیانه

رازیـانه حاوی مقادیر فراوانی ویتامین، مواد معدنی و فیبر است؛ منگنز، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، آهن، ویتامینC و B3 از این موارد است. ویتامین C موجود در پیاز رازیـانه، ضد باکتری بوده و برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.

علاوه بر آن، این بخش از گیاه، دارای فیبر فراوانی بوده که برای کاهش کلسترول، مفید است و از ابتلا به سرطان روده پیشگیری میکند.

مضرات رازیـانه

رازیـانه چون گرم است بنابراین برای گرم مزاج ها خوب نیست و این افراد باید آن را با سکنجبین بخورند. زیاده روی در مصرف رازیانـه معده را سست میکند و تشنج می آورد.

“رازیانه” یک گیاه دارویی بسیار موثر در زمینه تنظیم هورمون های زنانه است، سن شروع عادت ماهانه در زنان به طور معمول، ۱۲سالگی است که بهترین زمان برای شروع مصرف رازیانه است.

رازیانه یک گیاه دارویی فیتواستروژن است، این داروی گیاهی وظیفه تنظیم عادت ماهانه را به عهده دارد، به طوری که موجب جلوگیری از تحلیل مخاط رحم، پیشگیری از پیری زودرس در زنان، جلوگیری از یائسگی زودرس و پیری دستگاه تناسلی و شادابی روحی، روانی و ج.ن.س.ی زنان می شود.

یکی از مشکلات شایع زنان و خانواده ها امروزه مشکل ناباروری است اما می توان با رعایت دستور کامل سه گانه مثلث سلامت، عدم استحمام و شست و شوی دستگاه تناسلی در دوران عادت ماهانه و مصرف رازیانه، بسیاری از مشکلات ناباروری را حل کرد. همچنین با رعایت دستور سه گانه می توان از بروز کیست تخمدان، کیست پستان، تنبلی تخمدان و ناباروری ناشی از تنبلی تخمدان جلوگیری کرد.گیاه رازیانه

یکی از شایع ترین مشکلات امروزه زنان “هایپرمنوره” یا زیادی تعداد روزهای قاعدگی است، در صورت بروز مشکلات هایپرمنوره توصیه می شود از داروهای گیاهی دیگری در کنار رازیانه استفاده شود که عبارت است از داروی گیاهی پنج انگشت که به تازگی توسط برخی از تولید کنندگان دارو به صورت قرص ساخته شده است.

تک فارس

رازیانه با توجه به تعادل هورمونی می تواند از بروز خشکی دستگاه تناسلی جلوگیری کند

میزان مصرف این قرص روزی یک عدد تا تنظیم عادت ماهانه است و این قرص فقط به بانوانی که دارای مشکلات هایپرمنوره هستند، توصیه می شود که به راحتی میتوانند در دوران پاکی در کنار دم نوش یا عرق رازیانه مصرف کنند. ولی در هنگام شروع عادت ماهانه وبارداری باید از مصرف رازیانه اجتناب کرد زیرا موجب سقط جنین می شود.

رازیانه می تواند از بروز بسیاری از بیماری های رحم جلوگیری کند، رازیانه باعث ایجاد تعادل هورمونی، جلوگیری از بیماری های دستگاه تناسلی، پیشگیری از ابتلا به سرطان رحم و دهانه رحم و درمان بیماری شایع سرد مزاجی ج.ن.س.ی در زنان می شود. همچنین برای ایجاد تعادل هورمونی مناسب، علاوه بر رعایت این نکات، پرداختن به فعالیت بدنی و ورزشی متناسب با سن و وضعیت فیزیکی فرد الزامی است.

رازیانه با توجه به تعادل هورمونی می تواند از بروز خشکی دستگاه تناسلی جلوگیری کند، مصرف رازیانه علاوه بر درمان ترشحات اضافی دستگاه تناسلی می تواند منجر به جلوگیری از عفونت های مکرر دستگاه تناسلی در زنان شود همچنین باید توجه داشت که استفاده صحیح در میزان مناسب عارضه ای برای بدن در مصرف طولانی مدت ایجاد نمیکند. رازیانه به صورت یک استکان تا یک لیوان دم نوش یا عرق همراه با عسل یا خرما، می تواند هر روز مصرف شود

افزایش تولید شیر با مصرف رازیانه

خانم های شیرده با مصرف رازیانه، میتوانند میزان شیردهی خود را به طور قابل مشاهده ای افزایش دهند و نیاز به مصرف شیرخشک در نوزادان و مادرانی که کمبود ترشح شیر دارند برطرف و از این طریق به سلامت کودک خود و اقتصاد خانواده کمک می شود.

استفاده از رازیانه به صورت دم نوش که میزان و نحوه تهیه آن مانند چای معمولی است بسیار به صرفه است، استفاده رازیانه به صورت دم نوش مفیدتر و هزینه استفاده از آن، نسبت به عرق آن ۱۰ برابر کاهش می یابد. همچنین مصرف رازیانه با این روش می تواند مشکل بسیار شایع عادت ماهانه های دردناک که منجر به مراجعه مکرر به مراکز درمانی و مصرف داروهای با عوارض زیاد می شود را برطرف کند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر