تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست ۲۵ کشور دنیا از نظر رفاه و پول خرج کردن زیاد

image فهرست ۲۵ کشور دنیا از نظر رفاه و پول خرج کردن زیاد

میزان پولی که هر کشور از آن بهره‌مند است یکی از فاکتورهای سنجش میزان رفاه کشورهاست. با این حال موسسه لگاتم مواردی بیشتر از رفاه مالی را در این تحقیق مد نظر قرار داده است.

در همین راستا متغیرهای بسیاری در انتخاب لیست نهایی مورد بررسی قرار گرفته‌اند که از جمله آنها می‌توان به شاخص‌های سنتی و بومی هر کشور مانند سرانه تولید داخلی ، تعداد افراد بهره‌مند از کار تمام وقت اشاره کرد که البته به اینها فاکتو‌رهای جالب‌تری هم مانند تعداد سرورهای امن اینترنتی که هر کشور از آن برخوردار است و نحوه استراحت مطلوب افراد بر اساس روز به روز اضافه می‌شود.

این متغیرها در نهایت به ۹ زیرنمایه (شاخص) تقسیم می‌شوند که بدین ترتیب هستند؛

کیفیت اقتصادی، فضای کسب و کار، دولت (حکومت)، تحصیلات و آموزش، سلامت، ایمنی و امنیت، آزادی فردی، سرمایه اجتماعی و محیط زیست طبیعی.

تکفارس آی آر

این شاخص ۱۴۹ کشور در جهان را که از چنین فاکتورهایی در بیشترین میزان ممکن برخوردار هستند، مورد بررسی قرار داده است. در این تحقیقات نروژ طی هفت سال اخیر اولین رتبه را در بهره‌مندی از این شاخص‌ها کسب کرده بود. با این حال در سال ۲۰۱۶ نروژ یک پله پایین‌تر آمده تا کشور دیگری به عنوان مرفه‌ترین در دنیا جای آن را بگیرد.

نتایج را در ادامه ببینید؛

ردیف کشور توضیحات

۲۵ پرتغال این کشور در جمع ۵۰ کشوری که از فاکتورهای فوق بهره‌مند بودند قرار گرفت اما آنها در یکی از زیر شاخص‌ها که همان آزادی فردی بود رتبه ۱۰ را در بین همه به دست آوردند.

۲۴ مالت این جزیره کوچک واقع شده در مدیترانه بین ۲۰ کشور اول در ۴ منطقه قرار داشت. اما آنها به لحاظ زیر شاخص سرمایه اجتماعی از بهترین‌ها بودند و به طور کلی در رتبه هشتم از این حیث قرار گرفتند.

www.takfars.ir

۲۳ هنگ کنگ اگرچه هنگ کنگ به عنوان یک کشور مستقل توسط سازمان ملل متحد شناخته نشده است اما ویژگی‌های این خطه به لحاظ شاخص‌های رفاهی آنها را در شرایط مطلوبی قرار داده است. هنگ کنگ به لحاظ محیط و فضای تجارت و کسب و کار رتبه چهارم را در بین همه کشورهای روی کره زمین دارد.

۲۲ ژاپن ممکن است این کشور در پروسه مبارزه با رکود اقتصادی باشد اما هنور هم این ملت از مرفه‌ترین‌ها در دنیا هستند. آنها در این رنکینگ به لحاظ ایمنی و امنیت در رتبه سوم و به لحاظ سلامت در رتبه چهارم جهان هستند.

۲۱ اسپانیا دردسرهای سیاسی طی دو سال گذشته سایه سنگینی بر سر اسپانیا انداخته است اما به لطف رتبه بالای ۱۵ برای دو زیر شاخص محیط زیست و امنیت آنها همچنان در جمع ۲۰ کشور مرفه دنیا قرار دارند.

۲۰ اسلوونی در برابر چشم‌های شما نام یکی از مرفه‌ترین کشورهای اروپا قرار دارد. بر طبق آنچه که موسسه لگاتم می‌گوید اسلوونی به لحاظ محیط زیست طبیعی بهترین کشور روی کره زمین است.

۱۹ سنگاپور این کشور بابت پورت قوی و برجسته و البته تبدیل شدن به یک مرکز مالی مشهور است. سنگاپور همچنین مکان بسیار مناسبی برای زندگی کردن است.آنها امسال در رتبه دوم رنکینگ سلامت قرار و رتبه اول ایمنی و امنیت قرار گرفته‌اند.

۱۸ فرانسه آنها از دیگر ملت‌هایی هستند که با دردسرهای اقتصادی مواجه شده‌اند با این حال به لحاظ محیط زیستی کار خود را خوب پیش برده‌اند و در نهایت در رتبه چهارم قرار گرفته‌اند.

۱۷ ایالات متحده امریکا هر چند دونالد ترامپ این‌روزها بازگشت دوباره امریکا به اوج را وعده می‌دهد اما امریکایی‌ها امسال با افت چند پله‌ای از رتبه یازدهم به رتبه هفدهم سقوط کرده‌اند. با این حال امریکا به لحاظ فضای تجارت و کسب و کار همچنان روی پله اول دنیا ایستاده است.

۱۶ بلژیک اگرچه بلژیک طی یکی دو سال گذشته فشارهای مطبوعاتی بسیاری را بابت محل زندگی عاملان حملات تروریستی پاریس تحمل کرد اما ملت بلژیک همچنان در جمع مرفه‌ترین مردم دنیا هستند. آنها به لحاظ آزادی فردی و آموزش و تحصیلات در بین ۱۰ کشور اول قرار دارند.

۱۵ اتریش این کشور کوچک مرکزی اروپا به واسطه زیر شاخصی با به نام ایمنی و امنیت خودش را در جمع ۹ کشور اول دنیا قرار داده است.

۱۴ ایسلند این کشور مهجور مانده از اروپا با جمعیتی معادل ۳۰۰ هزار نفر ،‌ممکن است یک انتخاب قطعی به عنوان یکی از مرفه‌ترین کشورهای دنیا نباشد اما در سه زیر شاخص بین ۵ کشور اول دنیا قرار می‌گیرد. ایمنی و امنیت ، آزادی فردی و سرمایه اجتماعی.

تک فارس

۱۳ ایرلند برتری ایرلندی‌ها در زیر شاخص‌ها به آزادی فردی آنها بازمی‌گردد.ایرلند در این زمینه روی پله پنجم ایستاده است. ایرلند همچنین در گروه آموزش جزو ۱۰ کشور اول دنیاست و در رتبه هفتم قرار دارد.

۱۲ لوکزامبورگ این کشور به پناهگاه مالیاتی و البته محل زندگی رئیس اتحادیه اروپا ، ژان کلود یونکر مشهور است. بر اساس اعلام لگاتم ، لوکزامبورگ بابت زیر شاخص‌های آزادی فردی و بهداشت جهانی در جمع بهترین‌ها قرار گرفته است.

۱۱ آلمان آنها به عنوان مرکز قدرت اقتصادی اروپا شناخته می‌شوند. آلمان در کیفیت اقتصادی روی پله پنجم جهان ایستاده است.

۱۰ بریتانیا با فاکتور گرفتن خروج این کشور از اتحادیه اروپا ، بریتانیا امسال موفق شد در جدول شاخص رفاه خودش را بالا بکشد و به رتبه ۱۵ برسد.بریتانیا به واسطه بهره‌مندی از یکی از بهترین فضاها برای تجارت و کسب و کار ، رتبه پنجم را در این زمینه مال خود کرده است.

۹ دانمارک کشورهای اسکاندیناوی به بهره‌مندی از استاندارهای بالا برای زندگی معروف هستند و در همین رابطه به رتبه نهم صعود کرده‌اند. دانمارک در منطقه اسکاندیناوی از کمترین رفاه برخوردار است. آنها در ایمنی و امنیت در رتبه پنجم قرار گرفته‌اند.

۸ سوئد همسایه دانمارک ، یعنی کشور سوئد به لحاظ کیفیت اقتصادی در رتبه سوم قرار گرفته است.و به لحاظ حکومت در رده پنجم. با این حال سوئد نسبت به سال ۲۰۱۵ از رتبه پنجم به رتبه هشتم سقوط کرده است.

۷ هلند هلندی‌ها چه در کیفیت اقتصادی و چه در آموزش روی پله دوم ایستاده‌اند. که البته به این دو باید حضور در بین ۵ کشور اول را برای دو زیر شاخص دیگر هم اضافه کرد.

۶ استرالیا این کشور به سبک زندگی آرامش و آب و هوای خوبش مشهور است. نباید عجیب باشد اگر استرالیا به طور کلی در رتبه دوم زیر شاخص سرمایه اجتماعی قرار بگیرد.چیزی که باعث شد آنها یک پله از رتبه هفتم در سال ۲۰۱۵ صعود کنند.

۵ کانادا همسایه شمالی امریکا بنا به اعلام لگاتم به طور قابل ملاحظه‌ای از جمله کشورهای مرفه محسوب می‌شود. آنها بابت سرمایه اجتماعی و فضای کسب و کار در رتبه سوم قرار دارند. و همچنین در رتبه دوم بابت آزادی فردی.

۴ سوئیس این کشور اغلب ویژگی‌ها را برای بهره‌مندی از شاخص رفاه داراست. آموزش خارق‌العاده که به طور کلی آنها را در رتبه اول قرار داده است و مراقبت‌های بهداشتی و سلامت مطلوب ، باعث شده این کشور در زیر شاخص سلامت در رتبه سوم قرار بگیرد.

T A K F A R S

۳ فنلاند فنلاندی‌ها ممکن است که در جمع کشورهای اسکاندیناوی قرار نگیرند اما نمی‌توان آنها را به عنوان یک کشور مرفه شمال اروپا انکار کرد. بر اساس اعلام موسسه لگاتم فنلاندی‌ها بهترین دولت را در دنیا دارند.

۲ نروژ بر اساس اعلام موسسه لگاتم نروژ برای هفت سال به عنوان مرفه‌ترین کشور جهان شناخته شد اما امسال این تاج از سر نروژی‌ها افتاد آن هم با رتبه قابل توجه ۳ ،‌در زیر شاخص دولت.

۱ نیوزلند طبق اعلام موسسه لگاتم ، نیوزلند به طور رسمی ،‌مرفه‌ترین کشور بر روی کره زمین است. نیوزلند به لحاظ کیفیت اقتصادی و سرمایه اجتماعی در بالاترین رتبه قرار دارد و در زمینه‌های فضای کسب و کار و دولت هم روی پله دوم ایستاده است.

محصولات معتبر
محصولات معتبر