تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ مهر

۲۴۳پیش ازمیلاد:یکم اکتبر سال ۲۴۳ پیش از میلاد بطلمیوس سوم از دودمان بطلمیوسیان (جانشینان اسکندر در مصر) عقب نشینی از شوش را آغاز کرد. وی چندماه پیش از این، در زمانی که سران حکومت سلوکیان (جانشینان اسکندر در ایران زمین) در شمال خاوری ایران زیر ضربات اشکانیان قرار داشتند، تصمیم به تصرف قسمتی از قلمرو آنان گرفت و با سپاهی از اسکندریه از راه دریا وارد غزه شد و پس از تصرف مناطق غرب فرات و بابل از دجله گذشت و شوش را متصرف شد، اما در شرق این منطقه از نیروهای محلی حکام ایرانی شهرهای پارس شکست خورد، به شوش بازگشت و تصمیم به تخلیه مناطق اشغالی گرفت و عازم مصر شد.

در«تاریخ عمومی عهد باستان یا قرون قدیم» از لشکر کشی بطلمیوس سوم به عنوان «درگیری بازماندگان اسکندر با یکدیگر در دوران افول» یاد شده است.

۹۸۶م:برخی منابع اروپایی (نه همه منابع)، درگذشت «ابو شکور بلخی» پارسی سرای بنام را اول اکتبر سال ۹۸۶ میلادی نوشته اند. وی از شعرای دوران سامانیان و از مثنوی سازان نخستین بود. این بیت از اوست:

جهان را به دانش توان یافتن

به دانش توان رشتن و بافتن

تکفارس آی آر

و نیز :

تا به آنجا رسید دانش من

که بدانم همی که نادانم

۱۷۳۱م:در زمانی که نادر از گوشه ای به گوشه دیگر می تاخت تا ایران را امن و متجاوزان خارجی را براند، و در اصفهان طهماسب میرزای صفوی که قبلا خود را شاه خوانده بود در انتظار تاجگذاری بود، اول اکتبر ۱۷۳۱ (۱۱۱۰ هجری خورشیدی) محمدعلی رفسنجانی در کرمان با ارائه یک شجره نامه و تهیه یک استشهادیه به امضای دهها تن از معاریف منطقه خود را به صفی میرزای صفوی ملقب و ادعای پادشاهی کرد. وی خود را از نوادگان شاه طهماسب یکم و محق به سلطنت می دانست.

۱۲۸۶ش:نهم مهرماه ۱۲۸۶ اعتصاب کارکنان وزارت امور خارجه به نتیجه رسید و میرزا جواد خان سعدالدوله از سمت وزیر امور خارجه برکنار و این سمت به علاء السلطنه داده شد.

www.takfars.ir

سعدالدوله کمتر از یک ماه وزیر امور خارجه بود و درگیری کارکنان این وزارتخانه با او از همان هفته اول آغاز شده بود. این نخستین اعتصاب کارمندان است که در تاریخ اداری ایران ضبط شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ مهر

۱۹۲۷م:اول اکتبر سال ۱۹۲۷میلادی میان ایران و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی(دولت مسکو) یک پیمان عدم تجاوز امضاء شد. سران مسکو کوشش داشتند تا از نفوذ انگلستان در ایران بکاهند و امضای این پیمان در راستای این هدف و رفع نگرانی از ایران بود. مقامهای انگلیسی که قبلا دولت ایران را از روسیه در بیم و نگرانی نگهداشته بودند، در دوران سلطنت رضا شاه (پهلوی یکم) نیز اورا از شوروی می ترسانیدند و با دادن اطلاعات نادرست مبنی بر قصد تصرف ایران از سوی دولت مسکو، دست به سو ءاستفاده می زدند. مسکو قراردادهای مشابهی هم با افغانستان و ترکیه امضا ء کرد تا مانع از فتنه گری انگلستان شود.

۱۳۱۰ش:نهم مهرماه زادروز «علی اصغر حاجی بابا» بنیادگذار صنایع ریخته گری و فروآلیاژ ایران است که در سال ۱۳۱۰ در تهران به دنیا آمد. حاجی بابا درعین حال یک مبارز سیاسی و از ملَیون بنام ایران است.

حاجی بابا که یکی از بازرگانان مهم آهن بود در سال ۱۳۴۲ شرکت «پارس متال» را به امید این که وطن به سوی صنعتی شدن گام بردارد تاسیس کرد و سپس در سال ۱۳۴۸ به تاسیس شرکت «شوفاژ کار ایران» همت گماشت. چون کارشناس مدیریت صنایع بود و در این رشته ها مهارت بسیار به دست آورده بود در اسفندماه سال ۱۳۵۷ (اندکی پس از پیروزی انقلاب) او را به سمت عضو هیات مدیره کمپانی ایران ناسیونال انتخاب کردند. حاجی بابا که هدفی جز پیشرفت اقتصاد وطن و ارتقاء سطح صنعت ندارد در سال ۱۳۶۱ نیز شرکت «فروسیلیس ایران» را تاسیس کرد. وی مدت ها نیز عضو شورای مشورتی وزیر صنایع و معادن وطن بود.

حاجی بابا علاوه بر نیابت ریاست اتاق صنایع و معادن سمنان و چهار دوره عضویت در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و ایران از اعضای اتاقهای ایران و بلژیک و ایران و آلمان بوده است.

برخی از فعالیت های عمومی دیگر حاجی بابا که آنها را خدمت به وطن می داند عبارتند از: عضویت، نیابت و ریاست هیات مدیره انجمن مدیران صنایع، ریاست هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنایع فروآلیاژ، ریاست هیات مدیره صندوق توسعه صادرات صنعتی ـ معدنی و خدمات مهندسی، عضویت در انجمن صنایع ریخته گری و عضویت در جامعه ریخته گران ایران و ….

نام نیک، ابتکار، استعداد، حسن نیت و خدمات بی شائبه حاجی بابا به وطن باعث دعوت از او به این همکاری ها شده است. همگان حاجی بابا را از مردان بزرگ صنایع، معادن و بازرگانی ایران می دانند و وطندوستی وی را می ستایند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ مهر

۱۳۱۲ش:کارا خان (قره خان) کمیسر امور خارجی (وزیر امور خارجه) شوروی نهم مهرماه ۱۳۱۲ ( ۱۹۳۳ ) در سومین روز دیدار رسمی اش از تهران از زندان قصر دیدن کرد!. در تهران از رئیس دیپلماسی بلشویکها استقبالی شایان و بی سابقه بعمل آمد که نشانه آغاز فرار رضاشاه از سلطه انگلستان تلقی شده است.

تک فارس

۱۹۳۹م:دولت شوروی به منظور رفع نگرانی ایران که با آغاز جنگ جهانی دوم نسبت به ادامه مبادلات بازرگانی خود با آلمان به سبب تسلط انگلستان بر راههای دریایی خلیج فارس دچار تردید شده بود اول اکنبر ۱۹۳۹ اعلام کرد که اجازه می دهد این مبادلات از راههای زمینی شوروی انجام شود. در این زمینه میان تهران و مسکو قراردادی هم به امضاء رسید.

۱۳۵۰م:نصرالله انتظام نماینده ایران در سازمان ملل که به ریاست مجمع عمومی این سازمان انتخاب شده بود اول اکتبر ۱۳۵۰ به دلیل اداره جلسات به بهترین وجه خود، مورد تقدیر دبیرکل وقت قرار گرفت. وی دو هفته پیش از آن رئیس آن دوره مجمع عمومی شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ مهر

۱۹۵۱م:شورای امنیت سازمان ملل اول اکتبر سال ۱۹۵۱ برای رسیدگی به شکایت دولت انگلستان از ایران یک جلسه مقدماتی تشکیل داد و تصمیم گرفت که رسیدگی به این شکایت را انجام دهد که دولت ایران آن را خارج از وظایف شورا می دانست. دکتر مصدق پس از اطلاع از این تصمیم شورا اعلام کرد که به نیویورک خواهد رفت و شخصا از حق ایران دفاع خواهد کرد و چند روز بعد عازم آمریکا شد و هفتم اکتبر هنگام ورود به نیویورک مورد استقبال کم نظیر مقامات و مردم این شهر قرار گرفت و سه روز بعد در جلسه شورای امنیت حضور یافت .

۳۲۲پیش از میلاد:ارسطو فیلسوف، آموزگار و دانشمند بزرگ یونان باستان که افکار و روش های او بیش از سایر فلاسفه دوران کلاسیک در جهان نفوذ داشته است اول اکتبر در سال ۳۲۲ پیش از میلاد درگذشت. وی ۶۲ سال عمر کرد. افلاتون او را که شاگردش بود مغز آکادمی و بزرگترین کتابخوان لقب داده بود. ارسطو به سال ۳۳۴ پیش از میلاد مدرسه «لیسیوم» را در آتن تاسیس کرد. پس از مرگ شاگردش اسکندر، آتنی ها او را به همان اتهام سقراط که بی اعتنایی به خدایان آنان بود به مرگ محکوم کردند که به شهر چالسیس گریخت. وی در شمال یونان – منطقه ای که اینک مقدونیه یونان نامیده می شود به دنیا آمده بود و آتنی نبود که بشود استردادش را تقاضا کرد. ارسطو یک سال بعد از این رویداد (فرار) درگذشت.

ارسطو انسان را از افراط در هر کار بر حذر داشته و اعتدال و میانه روی را توصیه کرده است و سعادت را در تلاش برای رسیدن به آرزو و یا نیل به آن دانسته و فرد ناآگاه و یا کسی را که کاربرد دانشی را که فرا گرفته نداند انسان ناکامل خوانده است. به زعم او، انسان کامل فردی منطقی است که بدون دلیل دست به اقدام نمی زند و به همین سبب ورود انسان ناکامل (غیرمنطقی) را به سیاست، برای جامعه خطرناک می خواند. ارسطو جمع شدن ثروت در دست یک فرد را به زیان رفاه عمومی جامعه می داند و می گوید که ثروت بیش از نیاز شخصی باید در کنترل جامعه باشد (عقیده سوسیال دمکراسی). در مورد قانون کیفری می گوید که اگر مردم یکدیگر را همانند اعضای فامیل دوست داشته باشند نیازی به چنین قانونی نیست، ولی چون چنین نیست و در جامعه، انسان ناکامل زیاد است؛ قانون و دادرسی کیفری برای حفظ نظم جامعه و حراست از آزادی ها و حقوق ضرورت دارد. ارسطو همین عقیده را درباره قانون ازدواج دارد و می گوید که اگر زن و مردی یکدیگر را واقعا دوست بدارند که لازمه ازدواج است نیاز به وجود قانون در این زمینه نیست و همان علاقه دو جانبه، اعتماد متقابل و اشتراک مساعی هر مشکلی را از پیش پا برمی دارد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ مهر

۲۰۰۳م:دکتر ام. ان. روزنبلاتMarshall N. Rosenbluth از سازندگان اصلی بمب هیدرژنی ۲۹ سپتامبر ۲۰۰۳ از بیماری سرطان لوزالمعده در ۷۶ سالگی در گذشت. وی با همکاری دکترادوارد تلر Edward Teller نخستین بمب هیدرژنی امریکا را ساخته بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ مهر

۱۹۴۶م:یک روز پس از جنایتکار جنگی شناخته شدن ۲۲ از سران آلمان نازی، اول اکتبر ۱۹۴۶ محکمه نظامی مربوط که در نورنبرگNuremberg تشکیل جلسه داده بود ۹ تن از آنان را به مرگ محکوم ساخت. محکومان به مرگ ۱۶ اکتبر (۱۵ روز بعد) به دار آویخته شدند، تنها هرمان گورینگ _ مرد شماره ۲ آلمان نازی پس از هیتلر – پیش از اعدام شدن، در سلول زندان خودکشی کرد. تریبونال نظامی حکم خود را در باره گورینگ با لحنی سخت انشاء کرده بود و اورا جنگ طلب شماره ۲ (پس از هیتلر) و عامل قلع و قمع یهودیان خوانده بود.

T A K F A R S

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ مهر

۱۹۴۹م:اول اکتبر سال ۱۹۴۹مائو تسه تنگ (دونگ) در میدان «صلح آسمانی» در پکن (بی ژینگ) در برابر صدها هزار چینی تاسیس جمهوری توده ای چین را اعلام داشت که امروز از نظر جمعیت ربع جهان، از لحاظ نیروی نظامی سوم، از جهت اقتصاد در مرز سوم و ظرفیت صنعتی پنجم است و پیش بینی شده است که در پایان دهه دوم قرن جاری (حد اکثر ۱۲ سال دیگر) از همه لحاظ ابر قدرت بدون چون و چرای کره زمین خواهد بود. نظام چین، نوعی سوسیالیستی ملی است که قانون سال ۱۹۸۲ آن را انعطاف پذیر ساخته است.

مائو در نطق اول اکتبر ۱۹۴۹ خود که از روی نوشته می خواند گفته بود: این دولت آماده است با همه دولتهایی که تمامیت، حاکمیت و حقوق چین را بپذیرند و اصل احترام متقابل و رفتار برابر در مناسبات را قبول کنند؛ روابط دیپلماتیک برقرار سازد. وی افزوده بود که گام بعدی تلاش برای به دست آوردن کرسی چین در شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود. وی تاکید کرده بود که نظام اجتماعی ـ اقتصادی چین را با توجه به فرهنگ چینیان بر پایه مارکسیسم بنا خواهد نهاد و ….

مائو که روز پیش از این به عنوان «چرمن» جمهوری توده ای چین تعیین شده بود، پیش از ایراد این نطق، "چو ئن لای" همرزم دیرین خودرا به سمت نخست وزیر چین منصوب کرده بود. ساختار حکومتی و تشکیلات دولتی چین و شرح وظایف آنها یک هفته پیش از اول اکتبر تنظیم و حکومت به حزب کمونیست منتقل شده بود.

شوروی (دولت مسکو) نخستین دولتی بود که نظام تازه چین را برسمیت شناخت که بعدا باهم قرارداد دوستی امضاء کردند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ مهر

۱۹۶۲م:یکم اکتبر ۱۹۶۲ (۴۶ پیش از اینکه باراک اوباما ـ یک سیاهپوست از جانب حزب دمکرات نامزد احراز مقام ریاست جمهوری آمریکا در انتخابات نوامبر ۲۰۰۸ شود) اعلام شد که در شورش دانشگان «می سی سی پی» واقع در شهر آکسفورد آمریکا دو تن کشته و دست کم ۷۵ نفر دیگر مجروح شده بودند. این شورش به عنوان اعتراض به پذیرش یک سیاهپوست به نام «جیمز مردیتJames Meredith» به این دانشگاه برپا شده بود. شورش بعدا به خیابانهای شهر گسترش یافت و جان اف کندی رئیس جمهور وقت آمریکا برای جلوگیری از کشتار سیاهان، گارد ملی ایالت را فعّال ساخت و به شهر آکسفورد فرستاد و ضمن یک پیام رادیو ـ تلویزیونی از آمریکاییان خواست که از تبعیض نژادی دست بردارند. شورش دانشکاه «می سی سی پی» از سی ام سپتامبر ۱۹۶۲ شدت یافته و خونین شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ مهر

۲۰۰۳م:بانو «آریانا هافینگتون Arianna Huffington تفسیرنگار اول اکتبر ۲۰۰۳ از نامزدی خود برای احراز سمت فرمانداری کالیفرنیای ۳۶ میلیونی صرف نظر کرد تا «آرنولد شوارزنگرArnold Schwarzenegger» که مورد حمایت حزب جمهوریخواه آمریکا بود برنده این مقام نشود ولی کناره گیری او موثر واقع نشد.

آرنولد که در اتریش به دنیا آمده و پدرش یک «نازی» حامی هیتلر و رئیس محلی پلیس بود در ۲۰ سالگی به آمریکا مهاجرت کرده و چون «بادی بیلدر» بوده و تناسب اندام داشته در اینجا بازیگر فیلمهای سینمایی هالیوود شده بود. وی پس از وصلت با خانواده کندی وارد عالم شده است. آرنولد با این که انگلیسی را با لهجه آلمانی بیان می کند ولی کالیفرنیایی ها چون شهرت سیاستبازی نداشت اورا به سمت فرماندار ایالت ۳۶ میلیونی خود انتخاب کردند.

تک فارس www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ مهر

۱۸۸۱: مهندس آمریکایی ویلیام ادوارد بوئینگ سازنده هواپیماهای بوئینگ و موسس شرکتی به همین نام به دنیا آمد.

۱۹۳۶: ژنرال فرانسیسکو فرانکو پس از پیروزی بر چپهای جمهوری طلب این کشور در یک جنگ خونین داخلی ،خود را حکمران این کشور اعلام داشت و دهها سال با دیکتاتوری تمام به اداره امور اسپانیا پرداخت.

۱۹۴۶: دولت آمریکا اعلام داشت که تا تحقق وحدت شبه جزیره کره از راه مسالمت آمیز ، نیروهای خود را از قسمت جنوبی کره بیرون نخواهد برد.

۱۹۳۹: پس از تصرف لهستان توسط نیروهای آلمان و تقسیم این کشور میان آلمان و شوروی، چرچیل اعلام کرد که صلح با هیتلر معنا ندارد و وی مانع هرگونه تلاش برای صلح و سازش با هیتلر خواهدشد.

۱۹۵۷: در پی تجهیز شوروی به موشک بالیستیک هدایت شونده که آمریکا هنوز فاقد آن بود، این دولت بمب افکنهای دور پرواز خود را به حالت آماده باش کامل در آورد تا در صورت حمله موشکی شوروی غافلگیر نشود.

محصولات معتبر
محصولات معتبر