تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ مرداد

۷۴۵م:طبق روایات متعدد و تطبیق تقویم ها، ابراهیم بن محمد معروف به ابومسلم که در «تاریخ» ابومسلم خراسانی نامیده شده است ۳۱ ژوئیه سال ۷۴۵ میلادی (نهم امرداد) برای سر و سامان دادن به مخالفان بنی امیه که در عین حال از بنی عباس پشتیبانی می کردند وارد خراسان شد. وی ظرف دو سال و چند ماه بر همه خراسان (خراسان بزرگتر و ازجمله شامل منطقه فرارود) تسلط یافت و در شهر مرو مستقر شد.

پاره ای از مورخان، ابومسلم را که در اصفهان به دنیا آمده و در کوفه (همسایه شهر نجف) بزرگ شده از فرزند زادگان بزرگمهر (بوذرجمهر) وزیر بنام ساسانیان نوشته اند. او مردی دلیر و باهوش و مصمم به برچیدن حکومت بنی امیه بود که به اظهار وی عیّاش، آزمند، دنیا دوست و همانند سلاطین قدیم ظالم، متکبر و فاسد شده بودند و به این هدف خود نیز رسید.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ مرداد

۱۲۸۸ش:نهم امرداد سال ۱۲۸۸ هجری خورشیدی (۳۱ ژوئیه ۱۹۰۹) شیخ فضل الله نوری به حکم دادگاه انقلاب (انقلاب مشروطیت) اعدام شد. وی پس از خلع محمدعلی شاه، از ۲۶ تیرماه در خانه اش تحت نظر قرار گرفته بود و دو روز پس از آن به اتهام مخالفت با نظام مشروطه و ترغیب دیگران به این مخالفت به دادگاه انقلاب مرکب از مشروطه خواهان و مجاهدان راه مشروطیت تسلیم شده بود. محاکمه شیخ فضل الله کوتاه بود. پس از انقلاب ۱۳۵۷، نام او را بر بزرگراهی در تهران گذاردند که میدان ونک را به میدان آزادی متصل می سازد!. با وجود این، در همین زمان نوه او ـ دکتر منوچهر آزمون ـ را اعدام کردند. دکتر آزمون که پیش از انقلاب وزیر کابینه بود به حکم دادگاه انقلاب اسلامی در تهران اعدام شد.

۱۳۳۱ش:نهم امرداد ۱۳۳۱ (۳۱ ژوئیه ۱۹۵۲) دکتر مصدق نخست وزیر وقت، بانک انگلستان در تهران را که به نام بانک شاهنشاهی فعالیت داشت تعطیل کرد که بعدا بانک غیردولتی «بازرگانی» در ساختمان آن واقع در میدان توپخانه آغاز به فعالیت کرد که این بانک پس از انقلاب و ملی شدن بانکهای کشور، به نام بانک تجارت به کار خود ادامه داده است. بانک بازرگانی نخستین بانک غیردولتی بود که در ایران تاسیس شده بود. اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به صراحت تاکید بر دولتی بودن بانکهای کشور دارد. بانک انگلستان دهها سال ناشر اسکناس های ایران بود. به عبارت دیگر؛ سیاست پولی وطن ما در کنترل بانک خارجی (دولت بیگانه) قرارداشت.

تکفارس آی آر

در همین روز دکتر علی اصغر پورهمایون، از سوی دکتر مصدق رئیس شرکت بیمه ایران و دکتر محمد نصیری رئیس بانک ملی شدند.

نمونه اسکناسهایی که این بانک برای ایران !! چاپ و به جریان می گذارد. اسم بانک شاهنشاهی را هم بر خود گذارده بود تا مردم متوجه نشوند که پولشان ــ نبض کشور ــ در دست خارجی است . از همین پولهای کاغذی هم به دولتهای وقت تهران با بهره سنگین وام می دادند و در عوض خود آنها را در گرو خویش داشتند

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ مرداد

۱۳۰۳ش:علی باستانی از چهره های ژورنالیسم ایران نهم مرداد ۱۳۰۳ (۳۱ ژوئیه ۱۹۲۴) به دنیا آمد و از نخستین روزنامه نگارانی بود که پس از انقلاب از کار برکنار شد.

علی که از مازندران بر خاسته است یک فرهنگی و آموزشگر چپگرا بود که وارد کار روزنامه نگاری شد. وی در سال ۱۳۳۶ هنگامی به عضویت تحریریه روزنامه اطلاعات درآمد و خبرنگار پارلمانی این روزنامه شد که تحت تعقیب ماموران امنیتی وقت (اطلاعات شهربانی ـ رکن دوم ستاد ارتش ـ فرمانداری نظامی) بود و چند بار برای دستگیر کردنش به تحریریه اطلاعات هم هجوم برده بودند. باستانی و همسرش با وضعیتی که بر ایران دهه های ۱۳۲۰ و ۱۳۳۰ مستولی بود و طبقه زحمتکش در رنج و تحت ستم قرار داشت مبارزه می کرد.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ مرداد

۱۰۹۹م:۳۰ ژوئیه سال ۱۰۹۹ال سید (رودریگو دیاز دو ویوار) ژنرال اسپانیایی در شهر والنچیا درگذشت. وی ۵۵ سال عمر کرده بود.

ال سید نخست از سرداران ارتش آلفونسو چهارم پادشاه کاستیل( قسمتی از اسپانیا) بود که چون مورد بی مهری پادشاه قرار گرفت به صورت یک ژنرال مرسنر درآمد، گاهی برای مسلمانان اسپانیا شمشیر و مهارت جنگی خود را بکار می برد و بعضی وقت ها در کنار مسیحیان می جنگید و سرانجام والنچیا را در پی یک محاصره طولانی تصرف کرد و خود را حاکم این شهر ساحل مدیترانه کرد. والنچیا قبلا در دست مسلمانانی بود که از شمال آفریقا به اسپانیا رفته بودند.

عمل آلفونسو چهارم با السید و مرسنر شدن او، ضرب المثلی بین المللی شده است که حکمران نباید مردان کشور (از مردان شمشیر تا مردان فکر) را با یک برخورد کوچک و به آسانی از دست بدهد تا ویرانگر شوند.

مسلمانان نام السیدEl – Cid (ال سیدی ـ سید به معنای آقا و برتر) را بر «رودریگو» گذارده بودند. در باره السید داستانسرایی بسیار شده و یک فیلم سینمایی نیز بر پایه این داستانها تولید شده است.

۱۸۰۳م:۳۰ ژوئیه سال ۱۸۰۳ «یان اریکسونJon Erickson » مهندس و مخترع سوئدی به دنیا آمد و ۸۶ سال عمر کرد. پروانه کشتی، کشتی زره دار، اژدر، اژدر افکن و … از اختراعات وی بشمار می آیند.

وی بود که در سال ۱۹۶۲ (دوران جنگ داخلی آمریکا) برای اتحادیه آمریکا (شمالی ها ـ دولت واشنگتن) کشتی زره دار «مانیتور» را ساخت.

۱۷۳۳م:۳۱ ژوئیه سال ۱۷۳۳ میلادی نخستین «لژ» فراماسونری در شهر «بوستون» در آمریکا آغاز به کار کرد. پاره ای از مورخان ورود فراماسونری را به آمریکا، سه سال پیش از آن و در سال ۱۷۳۰ و به شهر فیلادلفیا ذکر کرده اند. بنجامین فرانکلین از سران استقلال آمریکا در فیلادلفیا به عضویت فراماسونری درآمده بود.

فراماسونری یک تشکیلات سری (محرمانه) است که به صورت سلسله مراتب و با انضباط سخت اداره می شود و در تعلیم و عمل، اعضای آن در ائتلاف با هم هستند و ملزم به اطاعت اند. اعضای هر گروه فراماسون که به آن «لژ» می گویند تحت شرایطی صرفا از میان مردها انتخاب می شوند و این لژها دارای گراندلژ (لژ بزرگ) هستند. در داخل لژها نیز اعضا در سه طبقه قراردارند که طی شرایطی ارتقاء می یابند. ریشه فراماسونری از انگلستان قرون وسطی است که بر الگوی انجمنهای قدیمی سرمعماران کلیساهای اسکاتلند به وجود آمده است. فراماسونری پس از ایجاد «گراندلژ» لندن در سال ۱۷۱۷، به سایر کشورها گسترش یافت و از آنجا که میان اعضای لژها دوستی، وفاق و معاضدت برقرار است، به مداخله در امور کشورها از جمله دخالت در انتصابات، سیاستگذاری ها، حتی معاملات دولتی، انواع پارتی بازی و اعمال نفوذ متهم شده اند. هیتلر و موسولینی دو مخالف سرسخت فراماسونری بودند. دولتهای کمونیستی نیز در زمان خود، این لژها را از کشورهای خود ریشه کن کردند و … در ایران هم پس از انقلاب اقداماتی بر ضد فراماسونری و عضویت در آن صورت گرفته است.

۱۸۱۱م:سی ام ژوئیه سال ۱۸۱۱ «میگوئل هیدالگو کاستیلاMiguel Hidalgo y costilla » رهبر استقلال طلبان مکزیک که به پدر این کشور معروف است در «چی واهواهوا» در ۵۸ سالگی تیرباران شد. وی یک کشیش کاتولیک بود که مکزیکی ها را برضد حکومت اسپانیا (اصطلاحا کشور مادر) که بزعم او مقامات اعزامی اش به مکزیک بی عدالتی و ستمگری می کردند فراخواند و به پیروزی هایی هم نائل آمد. کشیش «هیلداگو» در مکزیک همان انقلاب مسلحانه ای را به راه انداخت که جورج واشیگتن چند سال پیش از او در ایالات متحده به آن دست زده بود و علت عدم پیروزی او در این بود که مانند واشنگتن تجربه نظامی نداشت و در مکزیک بیش از ایالات متحده خائن و خبرچین وجود داشت.

تک فارس

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ مرداد

۱۸۹۸م:الیجا محمد Elijah Muhammad رئیس جنبش مسلمان سیاهپوست ایالات متحده که جنبش او رنگ ناسیونالیستی به خود گرفته بود۳۱ ژوئیه ۱۹۶۰ خواهان تشکیل دولتی از سوی سیاهپوستان درچارچوب این کشور شد.

الیجا که به نام« الیجا پول » در دهم اکتبر ۱۸۹۸ در جورجیا متولد شده بود در ۲۶ سالگی به شهر دیترویت میشیگان نقل مکان کرد . پدر وی در جورجیا یک مروج مسیحیت پروتستان بود. الیجا در دیترویت با « فرد محمد » آشنا و مسلمان شد و از آنجا به شیکاگو رفت و یک مرکز اسلامی تاسیس کرد و در سال ۱۹۳۴ جنبش سیاهان مسلمان را بنیاد گذارد.

وی در دوران جنگ جهانی دوم دولت آمریکا را متهم کرد که چون ژاپنی ها سفید پوست نیستند مورد خصومت آمریکا قرار گرفته اند و به همین سبب زندانی شد. زندانی شدن به سود او تمام شد و در آنجا موفق گردید جمع کثیری از زندانیان را که یکی از آنان ملکم ایکس بود مسلمان کند. او تا پایان عمر ( ۲۵ فوریه ۱۹۷۵ ) به فعالیت های خود ادامه داد. جنبش او نخستین جنبش مسلمانان در آمریکا بشمار می آید.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ مرداد

۱۹۶۷م:امروز، روزی است که در آن در سال ۱۹۶۷، شارل دوگل ناسیونالیست بزرگ فرانسه و رهبر وقت این کشور، در اثنای دیدار از ایالت کبک (Quebec) کنفدراسیون کانادا، در نطقی در برابر دهها هزار فرانسوی زبان کانادائی در شهر مونترآل، ملاحظات سیاسی را کنار گذارد و فریاد زد: «زنده باد کبک آزاد»، که باعث رنجش دولت مرکزی کانادا شد و از آن پس، فرانسوی زبانان کبک چند بار در صدد برآمدند از طرق دمکراتیک (رفراندم) ایالت خود را مستقل کنند.

روزگاری نام «فرانسه آزاد» را بر آنها نهاده بودند و … ولی هنوز موفق نشده اند. نخستین اروپاییان که وارد کانادا شدند فرانسویان بودند و «شاپلن» فرانسوی «کبک» را بنا گذاشت، ولی بعدا انگلستان با جنگ آن را از دست فرانسه خارج ساخت. با وجود این فرانسوی تبارهای کبک زبان و فرهنگ فرانسوی خود را حفظ کرده اند و از اندیشه استقلال بیرون نرفته اند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ مرداد

۲۰۰۵م:«باب هربرتBob Herbert» روزنامه نگار سیاهپوست آمریکایی که تفسیرهایش از سوی سندیکای مربوط به روزنامه ها ارسال می شود در سی ام ژوئیه ۲۰۰۵ تحت عنوان «نفت و خون» ضمن اشاره به گزارشهای آخرین روز مربوط به وضعیت نظامیان آمریکایی در عراق نوشته بود که «محافظه کاران نوین» که دولت وقت آمریکا را به دست داشتند به خاطر نفت به عراق لشکر کشی کردند و تا به این هدف و در دست گرفتن کنترل نفت خاورمیانه نرسند، دست بردار نخواهند بود.

هربرت افزوده بود: طبق طرح تعرض نظامی به عراق که در بهار ۲۰۰۳ صورت گرفت قرار بود ایران هدف دوم باشد که پیچیده شدن مسئله عراق و گسترش زد و خوردهای داخلی در این کشور و اعتراض مردم آمریکا باعث حذف حمله زمینی به ایران از کل طرح شد. هربرت نوشته بود: برای ساکت کردن جهانیان سخن از تخلیه عراق در میان است، فراموش نکنید که جا به جا کردن واحدها، تخلیه نظامی یک کشور اشغالشده محسوب نمی شود. محافظه کارانی که پیرامون جورج دبلیو بوش را گرفته اند به خاطر برکنار کردن صدام نبود که تحمل این هزینه و تلفات سنگین را بر عهده گرفتند و به عراق لشکر کشیدند، هدف آنان نفت است و نفت یعنی کلید فتح جهان. اینان احتمالا به نفت ایران هم چشم دوخته اند و مناطق نفتخیز ایران در مجاورت عراق واقع شده اند.

T A K F A R S

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ مرداد

۱۵۵۶: سن ایگناشیوس موسس فرقه مسیحی « ژوزویت » در رم درگذشت.

۱۷۷۷: موسسان ایالات متحده آمریکا به «مارکیز دو لافایت» فرانسوی که به کمک آنان شتافته بود درجه ژنرالی و مقام فرماندهی در ارتش انقلاب استقلال دادند.

۱۹۴۵: ۱۹۴۵ پیر لاوال نخست وزیر پیشین فرانسه که پس از شکست آلمان در جنگ به اتریش گریخته بود خود را تسلیم کرد و ۱۵ اکتبر همان سال به جرم سازش با هیتلر اعدام شد.

۱۹۸۱: ژنرال عمر تریحوس رئیس کشور پاناما در یک سانحه هوائی که نسبت به عادی بودن آن تردید است کشته شد و ژنرال نوریه گا برجای او نشست. تریحوس با کارتر رئیس جمهوری وقت آمریکا پیمان واگذاری آبراه پاناما را به این کشور امضاء کرده بود و به شاه اجازه داده بود که درپاناما اقامت کند.

۱۹۹۱: بوش ( پدر ) و گورباچف قرارداد محدود کردن تسلیحات استراتژیک امضاء کردند.

۲۰۰۳: در پی فتوای رهبران روحانی نجف ، سرهنگ آمریکایی کریستوفر کانلین که بانو ناصر حسین را به سمت قاضی این شهر مذهبی انتخاب کرده بود از این انتخاب خود صرفنظر کرد. این سرهنگ بنا به اندرز مشاور خود راشل رو که از آمریکا اعزام شده بود این بانوی ۵۴ ساله را برای پست قضاوت در نظر گرفته بود که پیش از ادای سوگند ، با توجه به مخالفت هایی که شد مراسم سوگند را لغو کرد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر