تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ اسفند

۱۸۸۱م:۲۸ فوریه ۱۸۸۱ نیروهای روسیه شهر تاریخی مرو را تصرف و ضمیمه قلمرو آن کشور کردند. «مرو» بارها حاکم نشین خراسان بزرگ، از شهرهای باستانی ایران و مهد فرهنگ ایرانی و احیاء زبان و ادبیات فارسی بود و سامانیان بزرگترین کتابخانه عمومی را که الگوی کتابخانه های امروز جهان شده است در آنجا تاسیس کرده بودند. کتابخانه مرو در عین حال بزرگترین کانون پژوهشی قرون وسطا و نیز مرکز تالیف و ترجمه و تکثیر کتاب به زبان فارسی بود. روسها قبلا بخارا و خیوه را تصرف کرده بودند. دولت وقت تهران دو واحد نظامی برای دفاع از مرو به فرماندهی دو شاهزاده قاجار روانه ساخته بود که بین راه در حوالی قوچان، میان این دو شاهزاده اختلاف شخصی بروز کرد و به علت رنجش یکی از آنان از دیگری و بازگشت، ماموریت به اجرا در نیامد!.

استالین هنگام مرز بندی مجدد و ایجاد جمهوری در منطقه فرارود برحسب ملیّت و زبان محلی، مرو و بخارا را به تاجیکستان پارسی زبان نداد که مبادا روزگاری با ایران و افغانستان، باردیگر امپراتوری ایران را تشکیل دهند.

تهران نه تنها اعتراضی به این تقسیم بندی استالین نکرد بلکه در صدد برنیامده است تا تلفظ عامیانه «عشق آباد» را اصلاح کند و دست کم از روزنامه ها بخواهد تا آن را با رسم الخط درست «اشک آباد» بنویسند که بنای آن مربوط به دوران اشکانیان و زمان پادشاهی اشک یکم است.

۱۸۷۸ش:چاپ نخستین دفتر اطلاعات تلفن شهری مرکب از اسامی و نشانی و شماره های تلفن مشترکین بر حسب حرف اول نام آنان که یک نوع کتاب رفرنس (منبع) بشمار می رود ۲۶ فوریه ۱۸۷۸ در شهر «نیو هیون» آمریکا به پایان رسید و توزیع آن آغاز شد و اینک تقریبا همه شهرهای جهان دارای چنین دفترچه هایی هستند، جز تهران چندین میلیونی، و کتابخانه های عمومی نسخه هایی از این دفتر ها را در قسمت کتب راهنمای دپارتمان رفرنس خود نگهداری می کنند تا مورد استفاده مراجعین قرار گیرد. باید دانست که شهر ۱۰ ــ ۱۲ میلیون نفری تهران از آغاز دهه ۱۹۶۰ (۴ دهه پیش) فاقد دفترچه اطلاعات (راهنما) تلفن است. قبلا تهران دارای چنین دفتری بود که وسیعا مورد استفاده خبرنگاران قرار می گرفت. کارکنان مراکز ۱۱۸ نمی توانند جانشین دفاتر چاپی اطلاعات تلفن شوند زیرا که تنها یک پاسخ سریع می دهند، ولی برای جست و جوگر، مقایسه شماره ها، آدرسها و اسامی مشابه و … مورد نظر است. در شهر بزرگی چون تهران، دفاتر راهنمای تلفن می تواند منطقه ای باشد و جست و جوگر همه را در اختیار داشته باشد. تغییر پی در پی شماره تلفن ها که در همه جا مرسوم است نمی تواند یک عذر موجه باشد و به همچنین هزینه چاپ؛ زیرا در کشورهای دیگر، تغییرات پیش شماره هر ماه به پیوست قبوض اشتراک ارسال می شود که می توان آنها را به دفترچه الصاق کرد و درآمد دفترچه ها از آگهی ها (یلو پیج) به مراتب بیش از هزینه چاپ و توزیع آنهاست.

۱۳۰۸ش:سلطان احمد شاه قاجار نهم اسفند ۱۳۰۸ (۲۸ فوریه ۱۹۳۰) درست ۴ سال و ۴ ماه پس از خلع قاجاریه از سلطنت ایران در ۳۲ سالگی در پاریس و در تبعید درگذشت. وی دچار اضافه وزن و بیماری کلیوی بود. احمدشاه را در تیرماه ۱۲۸۸ در ۱۲ سالگی برجای پدرش نشانده بودند که سه سال و چند ماه پس از کودتای ژنرال رضاخان، از سلطنت خلع شده بود. احمد شاه به اراده خود به اروپا رفته بود که دیگر به او اجازه بازگشت داده نشده بود.

تکفارس آی آر

از بررسی خاطرات رجال آن زمان و رفتار احمدشاه چنین بر می آید که نمی توان نسبت به وطندوستی او تردید کرد. وی بر خلاف دیگر سلاطین قاجاریه، فردی اهل مطالعه، دارای تفکر سیاسی و از وضعیت جهان نسبتا آگاه بود و سیاستها را می شناخت و راه گریز از آنها می دانست ولی وسیله و امکانات او محدود بود؛ نه ارتشی قابل ملاحظه داشت و نه بودجه کافی. بی خیالی رجال، اوضاع زمان و مداخله بیگانه هم مانع از آن بود که بتواند اقدامی کند. او در ۲۳ سالگی با مهارت تمام کودتای ژنرال رضاخان ــ سید ضیاء را از سر گذرانیده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ اسفند

۱۹۲۱م: ۲۸فوریه ۱۹۲۱ دولت لنین به منظور خنثی کردن توطئه های انگلستان، با افغانستان یک پیمان دوستی دائمی، کمک متقابل و عدم مداخله در امور یکدیگر را امضاء کرد و تا دهها سال، سیاست بی طرفی و عدم تعهد افغانستان به دلیل همین پیمان بود. دولت لنین چنین پیمانی را هم با ایران امضاء کرد و ایران در برابر الغاء همه دعاوی و امتیازات و مطالبات روسیه تزاری، متعهد شده بود که با دولتهای مخالف و معارض روسیه شوروی «هم ـ پیمان» نظامی نشود (عهدنامه ۱۹۲۱)، ولی شاه سابق با وارد ساختن ایران به پیمان بغداد (سنتو) و دادن اجازه به آمریکا که در چند نقطه در ایران بر ضد روسیه دستگاه استراق سمع مستقر سازد عملا مفاد آن قرارداد را نقض کرده بود. پس از انقلاب، دولت موقت به نخست وزیری مهدی بازرگان عهدنامه ۱۹۲۱ را یکجانبه لغو کرد که این اقدام با شتاب زیادی که در انجام بکاررفت در برابر علامت سئوال است.

۱۹۷۹م:تئودور شولتسTheodoe W. Schultz اقتصاددان آمریکایی و برنده جایزه نوبل سال ۱۹۷۹ که توجه ویژه به سرمایه انسانی (Human Capital) یک ملت کرده است ۲۶ فوریه ۱۹۹۸ در ۹۶ سالگی درگذشت. این استاد اقتصاد براین باور بود که ارزش واقعی اقتصادیات یک کشور نسبت مستقیم با استعداد اتباع آن کشور دارد و استعدادرا می توان بوجودآورد و تقویت کرد. پروفسور شولتس در تالیفات خود به ملل جهان اندرزداده است که هرچه بیشتر در زمینه پرورش استعداد سرمایه گذاری کنند Investment in Human Capital و اتباع آگاه، توانا و دارای شخصیت بسازند. وی در رساله خود «Human Capital Theory» نوشته است که تجدید حیات (ریکاوری) اقتصادیات آلمان و ژاپن در مدتی کوتاه پس از انهدام در جنگ نتیجه آموزش و پرورش خوب و سالم این دو ملت بود که انسانهای میهندوست، دارای توان کامل تفکر و محاسبه ساخته بودند. آموزش و پرورش خوب و متناسب آدمهای مولّد بار می آورد ـ آدمهایی که تفکر عمومی و برنامه دارند و کار جمعی (تیم ورک) میکنند و نفع جامعه را بر سود خود مقدم می دارند، و عقب ماندگی مردم خاورمیانه (طبق بررسی دکتر شولتس) این است که کار تیمی و تنظیم برنامه و اجرای دقیق آن را یاد نگرفته اند و نفع خودرا مقدم می دارند (خودخواه هستند). دکتر شولتس در کتاب سرمایه آموزش و پرورش Educational Capital از این سیاست آلمانی ها تمجید کرده است که نوجوانانی را که در مدارس میانی (معادل راهنمایی تحصیلی) پیشرفت نشان نمی دهند به دوره های «تکنیکال اجوکیشن» می فرستند تا برای کارخانه ها، تکنیسین و کارگر ماهر شوند. شولتس در تالیف دیگر خود «برنامه ریزی اقتصادی» توصیه کرده است که دولتها اقتصاد کشاورزی خودرا قربانی صنعتی کردن و اقتصاد پیشرفته نکنند که هرسه بموازات هم لازمند. وی برنامه ریزی اقتصادی را یک هنر هردولت دانسته است. در این کتاب، وی اصول چهارگانه آدام اسمیت به نام «سرمایه دائمی» را از دیدگاه تازه ای تفسیر کرده است که آن اصول عبارتند از: بارورکردن زمین، داشتن ماشین (ابزار کار و تولید) خوب، سرمایه انسانی و مهارت درتجارت کالا (صادرکردن محصولات اضافی و واردکردن کالای مورد نیاز واقعی از نوع مرغوب و با بهای مناسب).

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ اسفند

www.takfars.ir

۲۰۰۹م:کمپانی رسانه ای «سکریپس Scripps» مالک ده کانال تلویزیونی، ۱۵ روزنامه، یک خبرگزاری و دهها فرستنده رادیویی و مجله از ۲۷ فوریه ۲۰۰۹ انتشار یکی از روزنامه هایش ـ راکی ماونتین نیوز Rocky Mountain Newsـ را متوقف ساخت و اعلام کرد که زیاندهی رسانه های چاپی و صوت و تصویری ادامه دارد که به لحاظ اقتصادی تحمل پذیر نیست. «راکی ماونتین نیوز» که در دنور Denver انتشار می یافت و ۹۶ نویسنده و خبرنگار در آن مشغول بکار بودند دو ماه دیگر ۱۵۰ ساله می شد. این روزنامه در سال ۲۰۰۸ شانزده میلیون دلار زیان روی دست کمپانی ناشر آن گذارده بود و در طول ۱۴ ماه گذشته هر ماه بطور متوسط ۱۴ هزار مخاطب از دست داده بود. آخرین شماره این روزنامه که مربوط به ۲۶ فوریه است در ۵۲ صفحه و با تیتر "خداحافظ" انتشار یافته بود. جان تمپل John Temple سردبیر اجرایی «راکی ماونتین نیوز» در اجتماع روزنامه نگاران که در «دنور» برپا شده بود گفت که تلاش کمپانی برای یافتن یک طالب خرید برای روزنامه حتی به بهای نازل (زیر قیمت ازریابی شده) به جایی نرسید و مجبور به بستن آن شد. وی چنین افزود: گسترش آنلاین ها و نیز کمبود روزنامه نگارانی که بتوانند خودرا با شرایط قرن ۲۱ تطبیق دهند و در چنین بازار و شرایطی کار کنند؛ رسانه های چاپی ـ جز مجله ها ـ کانال های تلویزیونی، ولی نه رادیوها را دیر و یا زود به سرنوشت ما دچار خواهند کرد. زیرا که مخاطبان همان مطالبی را که ما در اختیارشان می گذاریم ساعت ها زودتر، آسانتر، کلاسه شده، از چندین منبع و به رایگان در اینترنت مطالعه میکنند و دیگر، نیازی به خرید و خواندن روزنامه و دیدن تلویزیون ندارند؛ مگر اینکه تحول ایجاد کنیم. ما تلاش کردیم تا مطالب دیگری به آنان بدهیم که موفق نشدیم به حد کافی روزنامه نگار که بتوانند این نوع مطالب را تهیه کنند و مطابق حوصله مخاطب قرن ۲۱ که مجهز به سواد کامپیوتر است بیابیم؛ حتی با دستمزد ماهانه ۲۰ هزار دلار. روزنامه نگاران نسل نو بمانند سایر مردم می خواهند از زندگی لذت ببرند، نمی خواهند بمانند نسل پیش از خود زندگی کنند که روزنامه نگار باشند و لذا از خواب و آسایش خود نمیزنند و فداکاری حرفه ای هم که لازمه روزنامه نگار بودن است نمیکنند زیرا که عاشق نیستند ـ عاشق ژورنالیسم. تمپل گفت که توقف انتشار چاپی یک روزنامه دلیل مرگ آن نیست و ادیشن آنلاین ادامه یافت که هزینه اش پنجاه برابر کمتر است، اعلان چندانی هم از دست نمی رود به این شرط که مطالب عمدتا محلی و اختصاصی باشد.

مسئله تنها مربوط به «راکی ماونتین نیوز» نبوده است؛ از پانزدهم دسامبر ۲۰۰۸ تا ۲۷ فوریه ۲۰۰۹ (ظرف ۷۴ روز) ۳۳ روزنامه آمریکایی اعلام ورشکستگی کردند و خودرا در پناه قاضیان دادگاههای مربوط قراردادند تا بتوانند بکار ادامه دهند. کمپانی رسانه ای معروف «هرست Hearst Corp» اعلام کرده است که اگر مشتری برای خرید [موسسه] روزنامه سانفرانسیسکو کرونیکل ـ روزنامه دوازدهم آمریکا ـ پیدا نشود آن را تعطیل خواهد کرد!. تیراژ سانفرانسیسکو کرونیکل که در سال ۱۸۶۵ (۱۴۴ سال پیش) و پس از افتادن کالیفرنیا به دست دولت واشنگتن (شکست مکزیک در جنگ) و درجریان گلد راش (هجوم از شرق آمریکا به غرب برای استخراج طلا) تاسیس شده است در ۱۴ ماه گذشته از یک میلیون نسخه به ۳۴۵ هزار کاهش یافته و این کاهش با وجود داشتن یک تحریریه ۲۷۵ نفری ادامه دارد و دلیل عمده آن، کهنه بودن مطالب و قرارداشتن آنها از قبل در اینترنت و به رایگان در دسترس مخاطبان بودن است. این روزنامه که زمانی «مارک تواین» در آن دارای ستون اختصاصی بود در سال ۲۰۰۸ پنجاه میلیون دلار زیان داده بود. کمبود نویسنده مناسب هم (نویسنده ای که خواست مخاطب قرن ۲۱ را درک کند و توان برآوردن این خواست را داشته باشد) یکی دیگر از مشکلات این روزنامه است که بدون یافتن چنین نویسندگانی نخواهد توانست شکل و فرمت آن را تغییر دهد تا مطالبش با اینترنت فرق داشته باشد. به علاوه، اعلان های کلاسه شده (اصطلاحا نیازمندی ها) که «مخاطب نگهدار» بشمار آمده اند رو به کاهش گذارده اند زیرا که دهندگان این آگهی ها هم متوجه اینترنت و ماشین هایی نظیر «ای ـ بی» شده اند و یا اینکه آنها را به «شاپر» ها می دهند تا جداگانه چاپ کنند و به ضمیمه روزنامه ها توزیع و یا در فروشگاهها بگذارند.

نیویورک تایمز که برای نخستین بار به زیاندهی افتاده است ماه گذشته مجبور شد از «Carlos Slim Helu کارلوس سلیم حلو» میلیاردر لبنانی تبار مکزیک ۲۵۰ میلیون دلار وام بگیرد (که طبق یک شایعه، از مالکان این روزنامه شده است که از قرن نوزدهم متعلق به یک خانواده از یهودیان آمریکایی بوده است). این کارلوس سلیم ثروت خودرا از راه خرید یک کمپانی سلفون (موبایل) دولتی در آمریکای لاتین که خصوصی سازی شده بود به دست آورده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ اسفند

۴پیش ازمیلاد:سنای روم ۲۸ فوریه سال ۴ پیش از میلاد مسیح به منظور جلوگیری از مهاجرت روستانشینان به شهر رم و سایر شهرهای بزرگ که بر مسائل شهری و مشکلات ناشی از تفاوت فرهنگ شهرنشینی و فرهنگ روستانشینی می افزود و سبب کاهش تولیدات کشاورزی می شد، برشهر نشینی مالیات تعیین کرد و برای حومه خارج از دروازه های شهر «رم» نیز محدوده معین ساخت. ۱۹۷۳ سال بعد شهر تهران هم دارای محدوده شد که بیش از ده سال دوام نیافت. تصمیم سنای روم که ۳۳۰ سال رعایت می شد کمک بزرگی به آبادی روستاهای قلمرو این امپراتوری بود. دولت برزیل چون نتوانست مانع مهاجرت به شهر «ریو دو ژانیرو» شود در سال ۱۹۶۰ شهر تازه ای ساخت و پایتخت را به آنجا منتقل کرد. شهر واشنگتن پایتخت ایالات متحده ۳۰۷ میلیونی کمی بیش از هفتصد هزار جمعیت دارد.

۱۵۰۲م:یکم مارس زادروز شهر شش میلیونی «ریو دو ژانیرو» برزیل است که سومین شهر بزرگ آمریکای لاتین بشمار می آید. پرتغالی ها در جریان دریاپیمایی در آمریکای جنوبی، یکم ژانویه ۱۵۰۲ به محلی که شهر ریو بعدا در آنجا ساخته شد رسیدند. فرانسویانی که تجارت چوب سرخ می کردند در این محل مستقرشدند. پرتغالی ها که خودرا مالک برزیل می دانستند پس از اطلاع از استقرار فرانسویان در آن محل به آنجا رفتند و ضمن یک زد و خورد خونین آنان را بیرون راندند و در یکم مارس ۱۵۶۵ بنای شهر ریو را گذاردند و مرکز حکومت خود بر برزیل قرار دادند. پادشاه پرتغال که توسط ناپلئون از کشور خود رانده شده بود از سال ۱۸۰۸ تا ۱۸۲۱ در ریو اقامت کرد و به این ترتیب شهر ریو دو ژانیرو در این فاصله عملا پایتخت پرتغال و مستعمرات آن شده بود. «ریو» تا سال ۱۹۶۰ پایتخت برزیل بود و چون دولت برزیل نتوانست مانع مهاجرت به این شهر و بزرگ شدن آن شود شهر برزیلیا را در مرکز کشور ساخت و به آنجا نقل مکان کرد. این اقدام دولت برزیل دارد یک مدل در جهان می شود و بسیاری از دولتها درصدد برآمده اند تا پایتخت را از شهرهای رو به افزایش جمعیت به شهرهای کوچک منتقل و مانع مهاجرت شوند. تمرکز جمعیت در یک شهر مسائل اقتصادی ـ اجتماعی متعدد بوجود می آورد و فسادخیز است. بسیاری از انقلابات از چنین شهرهایی و از نارضایی های ناشی از فساد و کمبودها آغاز شده است.

۱۸۵۴م:۲۸ فوریه سال ۱۸۵۴ پنجاه سیاستمدار آمریکایی که نظرات مشابهی داشتند در تالار عمومی دبیرستان «ریپان Ripon» ایالت ویسکانسین جمع شدند و حزب جمهوریخواه آمریکا را تاسیس کردند .

این حزب از ششم ژوئیه همین سال فعالیت خود را آغاز کرد. سران ایالات متحده از ۱۸۶۰ تا ۱۹۳۲ از این حزب بودند که از آن پس به مدت ۲۰ سال زمام این کشور به دست حزب دمکرات افتاد و از سال ۱۹۵۳ به بعد متناوبا یکی از دو حزب زمام امور را در دست داشته است.

دو حزب عمده آمریکا ایدئولوژی خاص ندارند و به صورت احزاب سایر کشورها عضو گیری نمی کنند و بیشتر اعضای دو حزب «هوادار» محسوب می شوند که سریعا هم تغییر موضع می دهند. حزب جمهوری خواه به سیاست خارجی توجه بیشتری دارد و حزب دمکرات به اوضاع داخلی. در آمریکا تاسیس حزب محدودیت ندارد و تشریفات دست و پاگیر در کار نیست.

۱۹۶۷م: ۲۸فوریه سفر یک هفته ای ریچارد نیکسون به جمهوری خلق چین پایان یافت که به نوشته خود او مهمترین اقدام وی در طول زندگی سیاسی اش بود. در این دیدار، نیکسون موفق شد که با مائو بنیاد گذار چین نوین ملاقات کند. مذاکرات سیاسی نیکسون عمدتا با چوئن لای نخست وزیر وقت چین و دستیار مائو صورت گرفت و این گفتگوها گاهی تا هشت ساعت به درازا می کشید.

تک فارس

سفر نیکسون به چین نخستین دیدار یک رئیس جمهوری آمریکا از پرجمعیت ترین کشور جهان بود. نیکسون کفته بود در سال ۱۹۶۷ که مقام عمومی نداشت با خود گفته بود که اگر به ریاست جمهوری انتخاب شود از چین دیدن خواهد کرد زیرا که نمی شود نزدیک به یک چهارم نفوس کره زمین را نادیده گرفت که منطقی نیست. نیکسون در سال ۱۹۶۷ در مقاله ای در نشریه « فارین افرز » نوشته بود که چین را نمی شود بیش از این در انزوا باقی گذاشت. وی اضافه کرده بود که تاریخ نشان داده است که هر فرد و یا هر کشوری که انزوا بر او تحمیل شده به صورت خطر بزرگتری در آمده است. چین نزدیک به یک چهارم جهان است و به همین نسبت انزوایش خطربیشتری دارد . وی در همین مقاله نوشته بود که به سود آمریکاست که به نوعی مثلث چین، شوروی و آمریکا را به وجود آورد تا این همه رقابت و درگیری نباشد.

نیکسون پس از رسیدن به قدرت، در مصاحبه ای که در اکتبر ۱۹۷۰ در مجله تایم انتشار یافت گفته بود که یک کار مهم در پیش است که باید انجام دهد و آن رفتن به چین و حل مسائل فی مابین است.

نیکسون در ژوئیه ۱۹۷۲ با رهبران شوروی نیز با هدف تشنج زدایی مذاکره کرد ولی پیش از چیدن میوه های این سیاست دچار مسئله واتر گیت شد و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ اسفند

۲۰۰۵م:«پتر بنن سونPeter Benenson» موسس جمعیت عفو بین المللAmnesty International بیست و پنجم فوریه ۲۰۰۵ در ۸۴ سالگی در آکسفورد انگلستان درگذشت. وی ۳۱ ژوئیه ۱۹۲۱ در انگلستان در خانواده ای از یهودیان مهاجر روسیه که به بانکداری اشتغال داشتند به دنیا آمده بود و در سال ۱۹۶۱ به منظور دفاع از دو دانشجوی پرتغالی که بدون ارتکاب جرم و تنها به خاطر گفتن زنده باد آزادی بازداشت شده بودند جمعیت عفو بین الملل را که در سراسر جهان نزدیک به دو میلیون عضو دارد تشکیل داده بود. درآغاز قرار بود که این جمعیت یک سال فعالیت داشته باشد که ماندگار شده است. نوشته اند که بنن سون تغییر دین داده و کاتولیک شده بود.

بنن سون از نوجوانی روحیه ای معترض داشت و این روحیه را در طول تحصیل در آکسفورد در رشته تاریخ و سپس حقوق حفظ کرده بود. برضد اقدامات هیتلر نسبت به یهودیان و جنگ بی رحمانه داخلی اسپانیا بود. وی می گفت که در برابر ظلم دولتها، باید یک صدای مخالف و معترض وجود داشته باشد تا کارهای خلاف حق و قانون دولتها را به میان مردم ببرد، افشاء و منعکس سازد تا تکرار نشوند. برای این کار مردم معمولی باید بسیج شوند و تشکیل جمعیت های دائمی بدهند. جنبش اتباع ساده (عوام الناس) بهترین راه مبارزه با ستم و حق کشی است. با تاسیس عفو بین الملل پایه ای گذارده شد که جمعیت های مشابه متعدد و مدافع حقوق بشر، دفاع از حقوق اساسی، آزادی های مدنی و حمایت از روزنامه نگار به وجود آیند که برخی عام و بعضی تخصصی هستند.

در دهه ۱۹۶۰ که جمعیت عفو بین الملل به وجود آمد این شایعه رواج یافت که عوامل اینتلیجنس انگلستان در آن نفوذ و رخنه کرده اند. بنن سون درخواست رسیدگی کرد ولی مدرکی به دست نیامد. بعدا چنین اتهامات به جمعیت های مشابه وارد آمده است.

دبیر کلی عفو بین الملل را در ۲۸ فوریه ۲۰۰۵ «ایرن کهانIrene Khan» برعهده داشت .

۲۰۰۵م:دکتر حمید فرشچی از پژوهشگران پزشکی و تغذیه در دانشگاه ناتینگهام انگلستان ۲۷ فوریه ۲۰۰۵ اعلام داشت که مصرف ناشتایی کامل به ویژه نان تهیه شده از آرد خالص و سیریالCereals سطح کلسترول خون را در طول روز پایین نگهمیدارد و بر تاثیر انسولین که با حضور آن، سلولهای بدن قند را از جریان خون گرفته و به صورت انرژی ذخیره می کنند می افزاید.

دکتر فرشچی در مصاحبه خود همچنین گفته بود که خوردن ناشتایی کامل در دراز مدت منافع بی شمار دارد و توصیه کرده بود که افراد بدون خوردن ناشتایی خانه را ترک نکنند. ناشتایی باید هر روز در ساعت معین و در بامداد مصرف شود و نان خالص قسمتی از آن باشد.

T A K F A R S

وی و گروه همکارانش که پس از تجربه روی شماری از افراد، این نتایج را به دست آورده اند همچنین گفته است که خوردن ناشتایی از پرخوری در سایر ساعات روز و در نتیجه اضافه وزن پیدا کردن جلوگیری می کند.

دکتر فرشچی در پایان مصاحبه طولانی خود باردیگر تاکید کرده بود که خوردن ناشتایی منافع متابولیک فراوان دارد و کسانی که از این وعده غذایی گریز نکنند روان و جسمی بهتر خواهند داشت و کمتر رنجور خواهند بود و بیمار خواهند شد.

باید دانست افغانها و مردم نواحی شرقی ایران که نان گندم خالص غذای اصلی آنها را تشکیل می دهد، کمتر از دیگران دچار بیماری های قلب و عروق و مشکلات متابولیک و روانی می شوند و در طول روز بهتر کار می کنند. در این مناطق اهمیت نان به حدی است که غذا خوردن را هم «نان خوردن» می گویند.

۲۰۰۵م:مصوبه جهانی منع تدریجی دود کردن سیگار از ۲۷ فوریه ۲۰۰۵ به اجرا گذارده شده است. این ضابطه در ماه مه ۲۰۰۳ که دود سیگار قاتل شماره یک انسانها اعلام شد در نشست نمایندگان ۱۸۲ ملت به صورت یک میثاق جهانی به تصویب رسید. از این شمار، ۱۶۷ نماینده به آن رای مثبت داده بودند. پارلمانهای ۵۷ کشور تا ۲۷ فوریه ۲۰۰۵ این میثاق را به تصویب رسانده بودند. در مصوبه ماه مه ۲۰۰۳ تصریح شده بود که میثاق جهانی منع دودکردن سیگار ۹۰ روز پس از تصویب پارلمانهای دست کم ۴۰ کشور به اجرا درآید که از ۲۷ فوریه ۲۰۰۵ اجرای آن باید عملی می شد. اجرای این میثاق (که تدریجی و مرحله به مرحله خواهد بود) تقریبا در همه کشورها از منع دودکردن سیگار در ادارات و اماکن عمومی آغاز شده، تبلیغ برای آن در رسانه ها، بیلبوردها و نصب تابلو در فروشگاهها غیرقانونی شده و در چندین کشور نصاب سنی برای خرید سیگار تعیین شده [منع فروش به زیر ۲۱ ساله ها] و دولتها رسانه هارا تشویق به نوشتن مطالب ضد دود میکنند. چند کشور نیز به تولیدکنندگان فیلمهای سینمایی هشدار داده اند که بازیگران نباید در صحنه های فیلم سیگار دودکنند که مشوق اعتیاد به سیگاراست. همین هشدار به شبکه های تلویزیونی هم داده شده است. سیگار عامل بیشتر بیماری های خطرناک از جمله بیماری های قلب و عروق و ریه، سرطان و به ویژه سرطان لوزالمعده است.

۲۰۰۵م:سازمان ملل که در سالهای اخیر اعتبار آن به عنوان عامل حفظ صلح، ضامن حاکمیت و استقلال کشورها و مدافع حقوق بشر کاهش یافته است ۲۶ فوریه ۲۰۰۵ در یک گزارش ۵۲ صفحه ای که خلاصه آن در رسانه ها انتشار یافته بود خبر از وجود ۱۱ میلیون انسان داده بود که روی کره زمین فاقد وطن هستند و هویت رسمی ندارند و در نتیجه مورد سوء استفاده قرار می گیرند و برخی از آنان به صورت برده (از نوع جدید) در آمده اند و از تبعیض و استثمار رنج می برند.

در تفسیر این گزارش در رسانه ها آمده بود که بسیاری ازاین ۱۱ میلیون انسان فاقد وطن! در کشورهای ثروتمند و کم جمعیت از جمله امارات عربی متحده بسر می برند و از آنان بهره کشی می شود. در گزارش روشن نشده بود که چرا محل تولد این ۱۱ میلیون که قطعا باید معلوم باشد وطن آنان بشمار نمی آید!. اروپاییان مهاجر به قاره آمریکا، استرالیا، کانادا، نیوزیلند و … صرفا به دلیل تولد در این سرزمین های در اصل متعلق به دیگران تبعه بشمار می آیند و ….

۲۰۰۸م:ارزش برابری «یورو» پول واحد ۱۶ کشور اروپایی [از ۲۷ کشور] برای نخستین بار در عمر کوتاه خود، در ۲۸ فوریه سال ۲۰۰۸ برابر با ۵۱/۱ دلار آمریکا شد. ارزش یورو سه سال پیش از آن، کمتر از دلار آمریکا بود و در فوریه ۲۰۱۰ به دلیل بحران بودجه در یونان (از اعضای گروه یورو) به ۳۶/۱ دلار تنزل کرده است.

کارشناسان امور مالی، بدهی سنگین آمریکا (۱۲ تریلیون و ۴۴۲ میلیارد و ۸۸۵ میلیون دلار در ۲۸ فوریه ۲۰۱۰ و به عبارت دیگر سهم هریک از ۳۰۷ میلیون و ۹۰۰ هزار آمریکایی از این بدهی می شود ۴۰ هزار و ۴۱۰ دلار) و تداوم کسر بودجه این دولت در سالهای اخیر را از عوامل کاهش بی سابقه ارزش دلار می دانند. بدهی آمریکا در آخرین روز فوریه ۲۰۱۰ به چین ۹۲۹ میلیارد با بهره سالانه ۴۰ میلیارد دلار و به ژاپن ۷۶۶ میلیارد دلار بود. بدهی آمریکاییان به صادرکنندگان کردیت کارت ها جمعا به دو تریلیون دلار نزدیک شده است (خرید با کارت اعتباری) و این، دلیل کاهش درآمد و افزایش بیکاری و نیز گسترش فرهنگ استفاده از کردیت کارت است که در مورد پاره ای که بی احتیاطی کنند؛ اعلام ورشکستگی و افلاس به دادگاه. معاملات مستغلات در آمریکا راکد شده و بهای آنها همچنان رو به کاهش است و این تنزل بها، درآمد دولت از «کپیتال گین» را هم کاهش داده و به علاوه، بانکها و موسسات مالی را با مشکل دریافت اقساط بدهی های رهنی رو به رو ساخته است.

۲۰۰۹م:«مسئله ایران و آمریکا» یکی از چند موضوع مورد بحث در میزگردهای تلویزیونی آمریکا در هفته منتهی به ۲۸ فوریه ۲۰۰۹ بود که در آنها رویدادها و مسائل روز بررسی می شوند. شرکت کنندگان در این میزها عموما گفتند که تعیین «دنیس راس» ۶۱ ساله به عنوان نماینده دیپلماتیک ویژه دولت "اوباما" در منطقه (خاور میانه)، مقامات تهران را که منتظر وقوع «تغییر» در سیاست آمریکا بودند نسبت به واشنگتن دلزده تر، محتاط، گوش بزنگ و آماده واکنش ساخته است. در این میزگردها گفته شد تردید نیست که مقامات تهران بیش از دیگران از سوابق دیپلماتیک و تجربه، احساس و تمایل، تحصیلات و دین (یهودی بودن) و زندگینامه دنیس راس (که به صورت مشاور و اندرزدهنده بانو هیلری کلینتون عمل خواهد کرد) آگاهند و حمایت های بی دریغ وی را در طول زمان از منافع اسرائیل می دانند و اینکه تلاش های او بود که میان اسرائیل و اردن آشتی و با یاسر عرفات سازش برقرار شد و سوریه در یک زمان، سیاست ملایمی در پیش گرفته بود. همچنین می دانند که وی از سه دهه پیش در شکل دادن به سیاست کلی دولت واشنگتن در قبال آسیای غربی سهیم بوده و او بود که ائتلاف نظامی سال ۱۹۹۰ را برای اخراج عراق از کویت ترتیب داده بود و در نیمه دوم دهه ۱۹۸۰ به فروپاشی بلوک شرق و شوروی کمک کرده و با یک رشته بازی ماهرانه مانع از انحلال «ناتو» شده بود. راس که شناخت وسیع از روسیه و روس ها دارد از آغاز دهه ۱۹۸۰ تاکنون از مشاوران امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا بوده و از کارشناسان و اعضای انستیتوهای مطالعاتی واشنگتن (تینک تانک ها) و مشاور کنونی انستیتوی واشنگتن برای مطالعات خاور میانه (متمایل به اسرائیل) است. به باور شرکت کنندگان در این گفت و شنیدها، راس (همفکر وولفوویتس) خواهد کوشید که تهران و مسکو بیش از حد به یکدیگر نزدیک نشوند.

بحث دیگر این میزها، پاسخ تند رئیس هیات نمایندگی ایران در مقرّ سازمان ملل به اظهارات «سوزان رایس» نماینده دولت «اوباما» در آن سازمان بود که گفته بود دولت «اوباما» تلاش خواهد کرد که به جاه طلبی اتمی ایران و حمایت این کشور از تروریسم پایان دهد. رئیس هیات نمایندگی ایران در واکنش کتبی خود تصریح کرده بود که از شنیدن این اتهامات نادرست، غیر مسئولانه و غیر مستند آمریکا خسته شده است که ادامه همان دروغها و رفتار ناعادلانه دولت قبلی واشنگتن است. سوزان رایس از دوستان و همکاران قدیمی «اوباما» است که در جلسات کابینه او هم شرکت میکند. شرکت کنندگان در میزگردهای تلویزیونی عموما استاد دانشگاه، کارشناسان مربوط و تفسیرنگاران رسانه ها هستند. در میز گردهای تلویزیونی هفته ای که به آن اشاره شد همچنین گفته شده بود که دولت واشنگتن با نگرانی خاص هر حرکت دولت تهران در آمریکای لاتین، آسیای میانه و آفریقا را زیر نظر دارد و آن را وسواسانه دنبال میکند زیرا که ایران در آمریکای لاتین پای خودرا جای پای آمریکا گذارده و دارد سرمایه گذاری میکند و کارشناس عمران، صنعت و معدن مستقر می سازد.

تک فارس www.takfars.ir

در این میزگردها اشاره شده بود: آمریکا چند دهه کوشید که کوبا و ایران را در جهان ایزوله کند ولی اینک هفته و ماهی نیست که رئیس یک کشور به تهران و هاوانا نرود و با سران این دو دولت عکس نگیرد که یک ضد تبلیغ پرمعنا برای دولت واشنگتن است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ اسفند

۱۸۵۹: مجلس ایالتی آرکانزا قانونی تصویب کرد که به موجب آن سیاهپوستان این ایالت آمریکا میان تبعید به آفریقا و بردگی در آن ایالت یکی را باید انتخاب می کردند.

۱۹۲۲: دولت انگلستان به مصر استقلال داد، ولی تصمیم گرفت که نظامیانش را از مصر خارج نکند.

۱۹۴۰: جمعیت ایالات متحده آمریکا به ۱۳۱ میلیون رسید. طبق یک برآورد، این جمعیت در ۲۸ فوریه ۲۰۱۰ بالغ بر ۳۰۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تن شد.

۱۹۷۴: مصر پس از هفت سال، مناسبات سیاسی خود را با آمریکا تجدید کرد. این مناسبات از زمان جنگ عربان با اسرائیل قطع شده بود.

محصولات معتبر
محصولات معتبر