تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ فروردین

۱۳۳۳ش:در این روز در سال ۱۳۳۳ انتظام وزیر امور خارجه وقت در گزارشی که برای طرح در پارلمان ایران تهیه شده بود استدلال کرد که بستن قرارداد فروش نفت و هرگونه معاملات مربوط در خارج از مرزهای ایران با قانون ملی شدن نفت مغایرت ندارد و این قانون مربوط به کنترل بهره برداری در داخل کشور است!. به این ترتیب هرگونه راه بر کنسرسیوم نفت هموار شد. کنسرسیوم شرکتهای هشت گانه خارجی مربوط به نفت ایران از ۲۲ فروردین ۱۳۳۳ رسما کار خود را آغاز کرد و نمایندگان آن به تهران وارد شدند و مذاکرات آنان با مقامات ایران از ۲۵ فروردین همین سال در کاخ سعدآباد آغاز شد و سه روز ادامه داشت.

۱۳۴۲ش:هشتم فروردین ۱۳۴۲، دولت وقت کل درآمد ده ساله پس از ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ ایران از نفت خودرا دو میلیارد و پانصد میلیون دلار (هر سال به طور متوسط ۲۵۰ میلیون دلار) اعلام کرد.

جزئیات این درآمد در گزارش مربوط نیامده بود. این درآمد شامل صادرات (توسط کنسرسیوم) و مصرف داخله بود. در آمد سالانه ایران از نفت خود در سال ۱۳۸۶ بیش از۳۰۰ برابر آن زمان بود. جمعیت ایران در این فاصله (۴۵ ساله) سه برابر شده است. در آن سالها، رقم مهاجران ایرانی در کشورهای دیگر به چهار هزار تن نمی رسید حال آنکه اینک طبق برخی گزارش ها حدود چهار میلیون نفر است؟!.

۱۳۸۶ش:وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که استخراج روزانه نفت در ایران در آخرین روز سال ۱۳۸۶ هجری خورشیدی (۱۹ مارس ۲۰۰۷) از چهار میلیون و دویست هزار بشکه تجاوز کرد. بالاترین رقم استخراج در آن سال؛ چهار میلیون و دویست و ده هزار بشکه در روز بوده است. ۱۹ مارس (۲۹ اسفند) سالروز ملی شدن نفت ایران است.

طبق یک گزارش رسمی، دو میلیون و پانصد هزار بشکه از نفت استخراجی روزانه ایران صادر و بقیه به مصارف داخلی می رسد. اعلامیه وزارت نفت در روزی منتشر شده بود که بهای نفت خام در بازار نیویورک به هر بشکه ۱۱۰ دلار رسیده بود که رکورد تازه ای بود. وزیر نفت جمهوری اسلامی قبلا اظهار اطمینان کرده بود که تولید نفت ایران بازهم افزایش یابد.

تکفارس آی آر

از آنجا که ذخایر نفت براثر استخراج، پایان می یاید هرچه که حجم استخراج بیشتر شود تخلیه ذخایر سریعتر خواهد بود و نسلهای بعدی فاقد نفت خواهند شد.

۱۳۳۶ش:کنراد آدنائر صدر اعظم آلمان غربی هشتم فروردین ۱۳۳۶ برای مذاکره با مقامات ایران به ویژه در زمینه های اقتصادی وارد تهران شد و اقامت او پنج روز طول کشید.

وی نخستین صدراعظم آلمان پس از جنگ جهانی دوم بود که از ایران دیدن کرد. در آن زمان برخاک آلمان که نیروهای دول فاتح جنگ در آنجا مستقر بودند دو دولت حکومت می کرد و این سرزمین به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده بود.

آدنائر در طول اقامت در تهران سعی کرد که ایرانیان را از گسترش داد و ستد تجاری با آلمان شرقی (آلمان کمونیست) دلسرد کند و از نزدیک شدن به آن برحذر دارد.

هنگام سفر آدنائر به تهران، آلمانی ها سرگرم اجرای چند پروژه در ایران بودند از جمله ایجاد فروشگاه فردوسی (واقع در خیابان فردوسی تهران) که وابسته به دولت بود و انواع کالا را عرضه می داشت. هدف از تاسیس فروشگاه فردوسی که قرار بود پس از یک دوره تجربه آزمایش، افزایش یابند رها شدن ایران از دست دکان و دکانداری بود که کنترل آنها از لحاط مرغوبیت اجناس، بهداشتی بودن محیط و کالا، کنترل قیمت ها، دریافت مالیات دولت و اجرای ضوابط «خرید و فروش و پس گرفتن» امکان پذیر نبود. در تاریخ اقتصاد ایران، از فروشگاه فردوسی به عنوان مادر فروشگاههای دولتی «شهر و روستا» نام می برند – برنامه خوبی که دنبال نشد و دکانداری در ایران باقی مانده است که روشی کهنه و قدیمی است.

www.takfars.ir

ایرانیان به لحاظ همنژادی همواره با ژرمن ها (آلمان و اتریش) روابط حسنه داشته اند و ایران به خاطر همین احساس دوستی، در دوران دو جنگ جهانی قرن بیستم آسیب فراوان دید. خوب است که به بانو مرکل توصیه شود تا تاریخ روابط دو ملت را مرور کند و برضد ملت ایران وارد دسته بندی ها نشود و بیانیه ندهد. وی تنها صدر اعظم در تاریخ آلمان است که رفتار غیردوستانه نسبت به ایران از خود نشان داده است – ایرانی که دو بار به خاطر داشتن احساس دوستی نسبت به آلمانی ها اشغال نظامی شد و آسیب دید. پس از جنگ جهانی دوم، باز این ایران بود که داد و ستد گسترده با هر دو آلمان برقرار کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ فروردین

۱۳۳۹ش:هشتم فروردین ۱۳۳۹ موافقتنامه تازه ایران و آمریکا که تنظیم و امضاء شده بود مبادله شد. طبق این موافقنامه دولت ایران قبول کرده بود که از آن پس شرکتهای راه سازی آمریکا هم بتوانند در مناقصه های مربوط به تکمیل شبکه راههای ایران شرکت کنند. تا آن زمان شرکتهای انگلیسی به این مناقصه ها راه می یافتند. انتقاد روزنامه ها از وضعیت نامساعد راه اسفالته تهران – قزوین به امضای موافقنامه ایران و آمریکا کمک کرده بود. این راه توسط یک کمپانی انگلیسی دوباره سازی شده بود.

مقام دولتی که مبادله موافقنامه ایران و آمریکا را اعلام داشت گفت که سعی خواهد شد که توسعه راههای فرعی کشور به آمریکاییان واگذار شود!.

۱۹۳م:پابلیوس هلویوس پرتیناکس Pulius Helvius Pertinax امپراتور ۶۷ ساله روم ۲۸ مارس ۱۹۳ در کاخ خود به دست سربازان رومی ترور شد.

وی که زمانی ژنرال بود و در سوریه با ارتش ایران جنگیده بود، پس از برگزیده شدن به سمت امپراتور، مبارزه سختی را با فساد اداری و اعمال نفوذ قدرتمداران در دستگاههای دولتی و معاملات آغاز کرده بود و از جمله دست افسران گارد امپراتوری را از هرگونه سوء استفاده کوتاه کرده بود. به همین سبب در فاصله ۸۷ روز دو بار بر ضد او کودتا شد و سرانجام ۲۸ مارس، یک واحد نظامی مرکب از سیصد تن که بر ضد او تحریک شده بودند، بدون این که گارد محافظ کاخ امپراتوری مقاومت کند به داخل کاخ هجوم بردند و پرتیناکس را کشتند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ فروردین

۲۰۰۴م:در پی یک هفته تظاهرات و اعتراض به انتخابات سال ۲۰۰۴ جزیره تایوان، شنبه ۲۷ مارس این سال شمار معترضین که در میدان مقابل ساختمان حکومت این جزیره و خیابانهای اطراف آن جمع شده و شعار می دادند از ۵۰۰ هزار تن تجاوز کرده بود. این جمعیت خواستار شمارش مجدد آراء بودند، زیرا که «چن شوی ـ بیان» تنها با ۳۰ هزار رای اضافی خود را برنده اعلام کرده بود، حال آن که عدم دقت در شمارش آراء مشاهده شده بود.

در انتخابات تعیین حاکم تایوان و معاونش بیش از ۱۳ میلیون تن رای داده بودند. معترضین همچنین مدعی بودند که روز پیش از انتخابات، چون «چن» می دانست که آراء لازم را به دست نخواهد آورد با طرح نقشه، و به منظور جلب عطونت مردم نسبت به خود، یک صحنه سوء قصد به خود ترتیب داده بود که به اجرا درآمد، ولی از تیرانداز اثری به دست نیامد!. معترضین در این زمینه هم درخواست رسیدگی داشتند. چن و حزب او خواهان استقلال تایوان و جدا شدن از چین بودند که در انتخابات مارس ۲۰۰۸ شکست خوردند و حکومت تایوان دوباره به دست حزب کومینتانگ افتاد که معتقد به وجود یک چین در جهان است.

در جریان تظاهرات یک هفته ای تایوان در مارس ۲۰۰۴، دولت چین که تایوان را جزیره یاغی خود می داند اخطار کرده بود که اگر نظم تایوان برهم خورد ساکت نخواهد نشست و دست به اقدام لازم خواهد زد. چین در عین حال به دولت آمریکا که پیروزی «چن» را در انتخابات تایوان تبریک گفته بود رسما اعتراض کرد و این عمل آمریکا را یک مداخله در امور چین اعلام داشت.

تک فارس

تظاهر کنندگان تایوان عمدتا از اعضای حزب ملی گرای «کومین تانگ» بودند که با اعلام استقلال تایوان مخالفند.

سرانجام « چن » که خود را با پانصد هزار معترض رو به رو دید، (با هدف بازگردانیدن آرامش) بامداد یکشنبه قبول کرد که اگر معترضین به دادگاه دادخواست دهند و قاضی به دوباره شماری آراء حکم دهد، وی این حکم را به اجرا خواهد گذارد.

در پی این موافقت، پلیس از معترضین خواست که پراکنده شوند و سپس برای متفرق ساختن آنان به زور متوسل شد.

تظاهرات پانصد هزار نفری در تایوان تا ۲۷ مارس ۲۰۰۴ سابقه نداشت.

شکست «چن» در انتخابات مارس ۲۰۰۸ خیال چین و آمریکا، هردو را تا حدی آسوده ساخت زیرا که چین از دهها سال پیش اخطار کرده است که اگر تلاشی برای جدایی تایوان صورت گیرد به ارتش متوسل خواهد شد و دولت آمریکا که در خاورمیانه درگیر و با رکود اقتصادی رو به رو است نمی خواهد در تنگه تایوان با قدرت عظیم چین هم وارد معارضه شود. مسئله تایوان از سال ۱۹۴۹ که ملیون از خاک اصلی به این جزیره فرار کردند به وجود آمده و بزرگترین مسئله برای چین شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ فروردین

۲۰۰۷م:رئیس جمهور گرجستان که فارغ التحصیل دانشگاه از آمریکاست و با انقلاب مخملی روی کارآمده است و می کوشد که کشورش را وارد «ناتو» کند در نیمه مارس ۲۰۰۷ اعلام کرد که آماده است شماری نظامی به افغانستان بفرستد تا در زیر پرچم ناتو! در آن کشور مستقر شوند. دولت شوروی در دهه ۱۹۸۰ چند واحد گرجی را با همین هدف به افغانستان فرستاده بود که صدای اعتراض غرب بلند شده بود که چرا باید شوروی در افغانستان استقرار نظامی داشته باشد و متعاقب آن، آمریکا در خاک پاکستان و با کمک های مالی دولت سعودی، برای مبارزه با روس ها گروههای مسلح به وجود آورد و به افغانستان فرستاد که ۱۳ تا ۱۵ هزار نظامی شوروی به دست آنان کشته شدند و القاعده و طالبان دنباله آنان بودند (طرح برزینسکی مشاور وی|ه جیمی کارتر).این فشارها بود که سبب تخلیه نیروهای شوروی شد.

برخی از مفسران با توجه به اظهارات (نیمه مارس ۲۰۰۷) رئیس جمهور گرجستان نوشته بودند: استقرار گرجی ها در افغانستان زیر پرچم ناتو، بله! و زیر پرچم مسکو، نه.

این مفسران افزوده بودند که پافشاری فعلی غرب در استقرار نیرو در قفقاز بالاخره صدای روس ها بلند خواهد کرد و دست به واکنش جدّی خواهند زد. مرور زمان نشان داد که این پیش بینی درست بود و در سال ۲۰۰۸ میان روسیه و گرجستان برخورد نظامی روی داد و غرب حساب کار خودرا کرد.

رئیس جمهور گرجستان در آن سال (با هدف نزدیک شدن هرچه بیشتر به دولت واشنگتن) همچنین قول داده بود که درصورت درخواست آمریکا شمار نیروهای آن کشور در عراق را هم افزایش دهد.

T A K F A R S

گرجستان در پایان دور اول جنگهای روسیه با ایران (اوایل قرن نوزدهم)، طبق قرارداد گلستان از وطن ما جدا شد.

۲۰۰۷م:رابرت مولر مدیر وقت پلیس امنیت داخلی آمریکا (اف. بی. آی.) در مارس ۲۰۰۷ از مردم این کشور به خاطر کار غیرقانونی که برخی از مامورانش کرده بودند پوزش طلبید. عکس، او را پس از قرائت پوزش خواهی و ترک میز خطابه نشان می دهد. ماموران اف بی آی متهم شده بودند که بدون ارائه دلیل و کسب مجوز قاضی، اطلاعات خصوصی شماری از آمریکاییان را جمع آوری کرده بودند از جمله فهرست شماره تلفن هایی که به آنان شده بود و یا آنان به آن شماره ها تلفن کرده بودند و نیز حسابهای بانکی و معاملاتشان و حتی مکاتبات با «ای میل». پلیس تنها در موارد اضطراری می تواند بدون حکم قاضی دست به چنین اقدامی بزند و در اولین فرصت دادگاه را درجریان کار خود بگذارد که چنین نشده بود و ماموران در مراجعه به شرکت های تلفنی، همه موارد را اضطراری وانمود کرده بودند. در پی اعتراض کنگره (مجلسین مقننه) و تایید ضمنی آن از سوی مقامات دادستانی کل، مدیر اف بی آی عذرخواهی کرد.

برغم این عذرخواهی، بعدا نیز گزارش های متعدد در زمینه ادامه این استراق سمع ها انتشار یافته است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ فروردین

۱۷۳۸: پارلمان انگلستان به دولت اسپانیا اعلان جنگ داد.

۱۷۹۴: موزه لوور louvre فرانسه که از اوت ۱۷۹۴ به روی مردم باز شد در ۲۸ مارس عمومی اعلام گردید. این موزه در ردیف موزه واتیکان در نوع خود از مهمترین موزه های جهان بشمار می رود.

۱۷۹۷: ناتانیل بریگز nathaniel briggs در نیو همشایر آمریکا نخستین ماشین لباسشویی را که ساخته بود به معرض تماشا گذارد.

۱۸۶۶: نخستین آمبولانس جهان که با اسب کشیده می شد آغاز بکار کرد.

۱۸۵۴: در جریان جنگهای کریمه، انگلستان و فرانسه به دولت روسیه اعلان جنگ دادند و در این جبهه علیه این کشور وارد جنگ شدند. این جنگه بر سر قدرت و رقابت های استعماری اروپاییان بود.

۱۸۶۸:ماکسیم گورکی (الکسی پشیکوف) نویسنده توانای روس و حامی ستمدیدگان و استثمار شدگان به دنیا آمد.

تک فارس www.takfars.ir

۱۹۱۰: نخستین هواپیما از روی آب به پرواز در آمد. این کار در فرانسه انجام گرفت و از آن پس ساخت هواپیماهایی که به جای فرودگاه زمینی از دریا برای فرود آمدن و بلند شدن استفاده می کردند رایج شد.

۱۹۱۷: دولت عثمانی که بر فلسطین حکومت می کرد دستور داد که یهودیان از تل اویو و جافا تبعید شوند.

۱۰۳۳: استفاده از مایکرو فیلم در کتابخانه ها آغاز شد.

۱۹۳۰: جمهوری ترکیه نام اسلامبول را به استانبول و نام آنقوره را به آنکارا تغییر داد.

۱۹۳۹: جنگ داخلی ۳ ساله و خونین اسپانیا با پیروزی راستگرایان به ریاست ژنرال فرانکو پایان یافت. در جریان این جنگ، چپگرایان کشورهای مختلف و دولت شوروی از چپ ها (جمهوریخواهان) و دولتهای ایتالیا و آلمان از راستگرایان حمایت می کردند و به آنان اسلحه و پول می رسانیدند.

۱۹۴۱:بانو "ویرجینیا وولف" داستان نگار بلند آوازه و مقاله نویس انگلیسی در ۵۹ سالگی با غرق کردن خود در رودخانه، خودکشی کرد.

۱۹۶۲: با یک کودتای نظامی،دولت سوریه تغییر یافت.

۱۹۶۹: ژنرال دوایت آیزنهاور سی و چهارمین رئیس جمهوری آمریکا در ۷۸ سالگی در واشنگتن در گذشت.

محصولات معتبر
محصولات معتبر