تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ شهریور

۱۳۷۷م:شاهرخ میرزا چهارمین پسر امیر تیمور از یک زن ایرانی اش سی ام اوت سال ۱۳۷۷ به دنیا آمد و در ۲۸ سالگی برجای پدر نشست و از سال ۱۴۰۵ تا ۱۴۴۷ به مدت ۴۲ سال بر ایران زمین حکومت راند. پایتخت او شهر هرات بود. شاهرخ هشت روز مانده به نوروز در ۱۲ مارس ۱۴۴۷ در فشاپویه (ری) درگذشت و فرزندش الغ بیگ بر جای او نشست.

شاهرخ هنگامی بر جای پدر نشست که برادران، برادرزادگانش و سرداران پدرش هرکدام درگوشه ای از ایران زمین خود را پادشاه اعلام کرده بودند که وی به تدریج همه را سرکوب کرد. شاهرخ میرزا در طول حکومت خود با چین، هند و اروپا مناسبات سیاسی حسنه داشت. زن او، گوهرشاد دو مسجد بزرگ در مشهد و هرات ساخته است که شهرت او را حفظ کرده اند.

۱۹۴۱م:۳۰ اوت ۱۹۴۱ (هشتم شهریور ۱۳۲۰ و پنجمین روز تجاوز نظامی خارجی) هواپیماهای شوروی برای نخستین بار برفراز تهران ظاهر شدند ولی تنها به فروریختن اعلامیه تبلیغاتی اقدام کردند که در این اعلامیه ها به زحمتکشان ایران وعده زندگانی بهتر داده شده بود!. تهرانی ها از این که پرواز هواپیماهای شوروی بدون واکنش واحدهای دفاع ضد هوایی وطن صورت گرفته بود شگفت زده شده و به حدس زنی درباره فعالیت های پشت پرده پرداخته بودند. مدتی بود که تهرانی ها در نگرانی از کهولت رضاشاه و محاصره او توسط مقامات دولتی در سعدآباد دورافتاده بسر می بردند. در همین روز ابلاغیه محرمانه مرخص شدن سربازان پادگانها از سوی سرلشکر نخجوان کفیل تازه وزارت جنگ به واحدهای ارتش که خود را برای دفاع آماده می کردند و دو لشکر مستقر در تهران در اطراف پایتخت سنگر گرفته بودند ارسال شده بود و رضاشاه به عنوان فرمانده کل قوا از ارسال چنین ابلاغیه ای اطلاع نداشت! و منتظر نزدیک شدن واحدهای انگلستان و شوروی و دفاع و جانبازی نیروهای نظامی وطن بود و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ شهریور

۱۳۳۲ش:هشتم شهریور ۱۳۳۲ (۳۰ آگوست ۱۹۵۳) و ۱۱ روز پس از براندازی ۲۸ امرداد ۱۳۳۲ فرمانداری نظامی تهران با صدور اعلامیه ای که به مدت دو روز و هر روز چندبار از رادیو ایران پخش شد از کسانی که از مخفیگاه ملک اسماعیلی معاون سابق دکتر مصدق، دکتر حسین فاطمی وزیر امورخارجه کابینه او، دکتر مهدی آذر ناسیونالیست بنام و وزیر فرهنگ، مهندس حقشناس وزیر راه سابق و چند تن دیگر از جمله خلیل ملکی رئیس جنبش معروف به نیروی سوم اطلاع دارند خواست که جریان را به آن سازمان اطلاع دهند. در این اعلامیه آمده بود که این مقامات از ظهر روز ۲۸ امرداد خودرا پنهان کرده اند و تلاش ماموران برای یافتن آنان به جایی نرسیده است.

تکفارس آی آر

در پایان دومین روز پخش اعلامیه که به اعلامیه شماره ۱۴ معروف شده بود از رادیو، دو سطر بر آن اضافه شده بود و آن اینکه یابندگان این مقامات نه تنها از مزایای ویژه برخوردار خواهند شد بلکه پاداش نقدی هم دریافت خواهند کرد. مبلغ پاداش اعلام نشده بود. باوجود این، هیچکس حاضر به دادن نشانی این مقامات سابق که از محبوبیت خاص نزد مردم برخوردار بودند نشد. دکتر فاطمی که بعدا دستگیر و اعدام شد ظهر روز ۲۸ امرداد از خانه دکتر مصدق واقع در خیابان کاخ (فلسطین کنونی) که درعین حال محل کار نخست وزیر بود خارج شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ شهریور

۱۹۶۹م:۳۰ اوت سال ۱۹۶۹ (۸ شهریور سال ۱۳۴۸ خورشیدی) سیدضیاالدین طباطبایی (یزدی) در ۸۰ سالگی درگذشت و در آن روز از خود یک دختر ۳ ساله و یک پسر ۲ ساله و تاریخچه ای پر از ماجرا به یادگار گذارد که هنوز جا دارد در زوایای آن به بررسی پرداخت. وی از نوجوانی به کار روزنامه پرداخت. سابقه تحصیل در فرانسه داشت. در یکی از حساسترین ایام قرن ۲۰ بازیگر اصلی یک کودتا در ایران شد که فصل تازه ای را در تاریخ میهن ما گشود. درگیری دکتر مصدق با او از صحنه های جالب تاریخ سیاسی معاصر ایران است. اگر تاریخچه زندگانی سیدضیا الدین را مرور کنیم با تعجب می بینیم که بسیاری از کارها را از مهرماه و دو مورد را در هفتم مهرماه آغاز کرده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ شهریور

۱۳۶۰ش:هشتم شهریور (سی ام آگوست) سالروز قتل محمدجواد باهنر سومین نخست وزیر جمهوری اسلامی در انفجار عمدی دفتر نخست وزیری است که در سال ۱۳۶۰ هجری خورشیدی (۱۹۸۱ میلادی) اتفاق افتاد. باهنر نخستین کرمانی بوده است که در طول تاریخ ایران تا مقام ریاست دولت بالا رفته بود. در این رویداد، علاوه بر باهنر، چند تن دیگر از جمله محمدعلی رجایی رئیس جمهور وقت جان سپردند. انفجار، اندکی پس از آغاز جلسه شورای امنیت کشور روی داده بود. طبق گزارش های منتشره، رجایی در آغاز جلسه گفته بود که از آن پس ریاست جلسات شورای امنیت کشور را به جای او، محمدجواد باهنر نخست وزیر برعهده خواهد داشت. گزارش ها حکایت داشتتند که مواد منفجره در یک کیف قرار داده شده بود که به صورت بمب ساعتی عمل کرد. ازآنجاکه مسئول حراست نخست وزیری (مسئول ضبط مذاکرات جلسه و گزارش های مطرح شده در آن) اندکی پیش از انفجار، به طور غیر منتظره از جلسه و ساختمان نخست وزیری خارج شده بود و دیگر اثری از او به دست نیامده است، انگشت اتهام به سوی وی اشاره شده است. گفته شده است که کیف حاوی مواد منفحره نیز متعلق به او بود. وی با آن کیف و یک دستگاه ضبط صوت بزرگ به اطاق جلسه رفته بود.

www.takfars.ir

محمدجواد باهنر که از فعالان انقلاب سال ۱۳۵۷ بود هنگام فوت ۴۴ ساله بود. وی پیش از انقلاب از مدرّسان و مولّفان فقه و شرعیات اسلامی در وزارت فرهنگ (بعدا آموزش و پرورش) کشور بود.

قبل از انفجار نخست وزیری، چند اقدام از این دست در تهران برضد مقامات جمهوری اسلامی صورت گرفته بود از جمله انفجار در جلسه سران حزب جمهوری اسلامی و نیز انفجاری که منجر به مجروح شدن آیت الله خامنه ای شده بود. مقامات جمهوری اسلامی این سه انفجار را کار عوامل یک گروه دانسته اند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ شهریور

دونالد دیویدسون (۱۹۱۷ ـ ۲۰۰۳) فیلسوف آمریکایی و استاد وقت دانشگاه کالیفرنیا (شاخه برکلی) همان زمان، وقوع این رویدادهای تهران را آغاز دوره ای نوین در نظام اسلامی ایران خوانده و گفته بود که با این رویدادها، گروههای سیاسی فعال در انقلاب ۱۹۷۸ ـ ۱۹۷۹ ایران (۱۳۵۷ هجری) و عمدا چپگرا حذف می شوند که طرد آنها از نوامبر ۱۹۷۹ (تصرّف سفارت آمریکا) با رفتن مهدی بازرگان آغاز شده است. وی پیش بینی کرده بود که انقلاب ایران در همان چارچوب حکومت فائقه ولی فقیه مراحل دیگری را طی خواهد کرد از جمله انتقال تدریجی اختیارات اجرایی، نخست به روحانیون شیعه، سپس به برجستگان میلیشیای پاسدار انقلاب (سپاه و بسیج) و آنگاه یک و یا چند ژنرال انقلاب پیرو ولایت فقیه و مورد تایید این مرجع شیعه؛ درست به همانصورت که در انقلاب فرانسه مشاهده شد. ژنرالها عموما احساسات ناسیونالیستی دارند و خواهان اقتدار وطن و حاکمیت ملی هستند و اینها همین چیزهایی است که ایرانیان طالب آن هستند. در ایران، کسی نیست که نگوید: چرا وطن مارا تجزیه کردند؟ و تنها یک ژنرال انقلاب است که می تواند به این سوال پاسخ گوید (به همانگونه که ژنرال ناپلئون بناپارت در فرانسه داد).

۱۹۳۵م:هانری باربوس (باربوسه)Henri Barbusse روزنامه نگار و مولف فرانسوی سی ام ماه اوت سال ۱۹۳۵ در ۶۲ سالگی درگذشت. کتاب های او که حاوی اندیشه هایش است عبارتند از «در زیر آتش (مربوط به جنگ جهانی اول که خود او به عنوان خبرنگار در جریان آن حضور داشت)»، ارتقاء، برضد آزمندی، توجیه طغیان (انقلاب)، چاقو لای دندان، جنگ ممتد (نبرد بی پایان فقیر و غنی ـ ستمدیده و ستمگر)، قلم (در اهمیت و حساسیت کار روزنامه نگار و نویسنده) و ….

خوانندگان کتابهای هانری، وی را پس از مرگ به عنوان یک اندیشمند بزرگ معرفی کرده اند که عقاید چپگرایانه (سوسیالیستی) داشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ شهریور

۳۰ پیش از میلاد:کلئوپاترا Cleopatra ملکه یونانی تبار مصر پس از شکست تلاشهایش به منظور به دام انداختن "اوکتاویان" امپراتور روم برای حفظ حکومت یونانیان (جانشینان اسکندر که خود از اعقاب آنان بود)، سی ام اوت سال ۳۰ پیش از میلاد با نیش افعی دست به خودکشی زد. وی قبلا با هدف ادامه حکومت اسکندریان بر مصر، ژولیوس سزار امپراتور روم را به دام عشق خود گرفتار کرده بود و پس از او، مارکوس آنتونیوس را دلبند و شوهر خود ساخته بود که در جنگی که میان اوکتاویان (جانشین ژولیوس سزار) و مارکوس روی داد مارکوس شکست خورد. کلئوپاترا که تاریخ مصرف مارکوس را پایان یافته دیده بود با نیرنگ وی را وادار به خودکشی کرد تا بتواند اوکتاویان را به دام اندازد که موفق نشد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ شهریور

۱۵۲۱م:۲۹ اوت سال ۱۵۲۱ بلگراد و ۲۹ اوت سال ۱۵۲۶ بوداپست به تصرف عثمانی درآمدند و باردیگر دولت استانبول (قسطنطنیه) که جانشین دولت روم شرقی شده بود حاکم بر اروپای جنوبی و مرکزی (بالکان و منطقه دانوب) شد و این وضعیت قرنها باقی ماند. پیشروی عثمانی در آن منطقه با فتح کوزوو در سال ۱۳۸۹ آغاز شده بود. بلگراد = بیلگراد = بیوگراد (پایتخت صربستان) در زبان اسلاوها به مفهوم «شهر سفید» است. این شهر دو میلیونی از قدیمی ترین شهرهای اروپاست که قبلا به ترتیب: وینکا، سینگیدونوم و ناندورفهروار نامیده می شد. این شهر در طول دو هزار و شش سال ۵۴ حمله نظامی را از سر گذرانیده است که گلوله باران شدن طولانی آن در جریان جنگ جهانی اول معروف است. بوداپست (پایتخت مجارستان) پس از پیروزی عثمانی ها در جنگ موهاکس (موهاچ) به تصرف دولت استانبول درآمد. این شهر از ادغام شهرهای بودا Buda (آب) و پشت Pesht (پست) به وجود آمده است. این دو شهر در پی افزایش جمعیت و گسترش، به صورت یک شهر واحد درآمده اند که این شهر بوداپست (بوداپشت) نام گرفته است. مردمان ساکن در صربستان، مجارستان، بلغارستان و مناطق اطراف آنها عمدتا آسیایی هایی هستند که امپراتوری ایران در طول قرنها مانع مهاجرت آنان به ایران زمین شد و به اروپا فراری داد.

تک فارس

۱۹۱۸م:سی ام اوت ۱۹۱۸ هنگامی که لنین رهبر انقلاب بلشویکی روسیه و بنیادگذار اتحاد جماهیر شوروی پس از ایراد یک سخنرانی در یک کارخانه در مسکو برای کارگران، از آنجا خارج می شد هدف سه گلوله که از تپانچه یک زن خارج شده بود قرار گرفت و مجروح شد. یکی از گلوله ها به ریه لنین اصابت کرده بود. در آن زمان، روسیه هنوز درگیر جنگ داخلی سرخ ها (کمونیستها) و سفید ها (تزاریست ها به علاوه عوامل قدرت های وقت: انگلستان، آمریکا، فرانسه و ژاپن) بود. تیراندازی به لنین توسط یک بانوی یهودی به نام فانیا کاپلان صورت گرفته بود. کاپلان یک هوادار سوسیالیست و متمایل به عقاید آنارشیست ها (که ترور فردی را رد نمی کنند) بود. وی پیش از انقلاب، و پس از شرکت در یک خرابکاری در شهر کی اف به سیبری تبعید شده بود و ۱۱ سال در آنجا به صورت زندانی با اعمال شاقه بسر برده بود که لنین در سال ۱۹۱۷ پس از پیروزی انقلاب او را آزاد کرده بود. فانیا که پس از تیراندازی به لنین، توسط کارگران کارخانه دستگیر شده بود (لنین محافظ شخصی نداشت) به عمل خود اعتراف کرد و گفت که به این علت قصد کشتن لنین را داشت که وی، جز مارکسیسم، اشکال دیگر سوسیالیسم را رد کرده و به جای بررسی و تصویب قانون اساسی تازه در مجلس موسسان مرکب از نمایندگان همه گروهها، این کار حیاتی را بر عهده ساویت ها و نمایندگان کمونیستها گذاشته است که عملی دمکراتیک نیست و مغایر وعده های انقلاب است. این بانو بعدا در دادگاه انقلاب خلق محکوم به اعدام شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ شهریور

۱۹۹۱م:۲۹ اوت ۱۹۹۱ و در پی شکست کودتای ضد گورباچف (که زیاد هم جدّی نبود) حزب کمونیست شوروی ممنوع الفعالیت شد. قبل از انحلال، گورباچف از ریاست آن کناره گیری کرده بود!.

در سال ۱۹۱۲ حزب سوسیال دمکرات کارگران امپراتوری روسیه به دو جناح بلشویک و منشویک تجزیه شد و جناح افراطی بلشویک، انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ را به راه انداخت و با تغییر نظام روسیه زمام این کشور را به دست گرفت و پایتخت را به مسکو منتقل کرد. این حزب با ایجاد ارتش سرخ مرکب از کارگران و کشاورزان جنگ داخلی پس از انقلاب را برد که قدرت های جهانی وقت (بویژه انگلستان، آمریکا و ژاپن) آن را دامن می زدند. در سال ۱۹۱۸ نام این حزب از بلشویک به حزب کمونیست تغییر یافت، از سال ۱۹۲۵ حزب کمونیست اتحادیه روسیه و سپس حزب کمونیست اتحاد شوروی نام گرفت. این حزب حاکم دارای یک کمیته مرکزی بود که اعضای «پولیت بورو» را انتخاب می کرد و همچنین یک کنگره سالانه عمومی و یک دبیرکل داشت. کنگره سالانه که جای هرگونه بحث و انتقاد و طرح نظرات تازه و تصمیمگیری بود به تدریج برنامه و نظم خودرا از دست داد و دبیرکل حزب همه قدرت را قبضه کرد. امتیازات سران حزب و حتی اعضای آن زیاد شد (برای مثال: فروشگاه ویژه، بیمارستان اختصاصی، اقامتگاه لوکس و … برای خود ایجاد و دارای اتومبیل دولتی و راننده و پیشخدمت شدند؛ حال آنکه لنین و زنش در دو اتاق زندگی و غذایشان را شخصا تهیه می کردند و بهتر از غذای مردم معمولی نبود). همین وضعیت و منع تدریجی انتشار انتقاد افراد از مقامات دولتی و حزبی در روزنامه ها (که دولتی و حزبی بودند و در آغاز کار همه نامه هارا منتشر می کردند و رسیدگی می شد و قرار هم همین بود)، توزیع مقامات میان بستگان و نزدیکان، سختگیری در ارتقاء به عضویت رسمی، افزایش تشریفات و کاهش دلسوزی برای جامعه و … حزب و دولت را (که عملا از هم جدا نبودند) به بوروکراسی و در موارد متعدد اشتباه و فساد آلوده ساخت و شکست داد. اگر چنین نشده بود، افرادی همچون گورباچف به دبیرکلی حزب و یلتسین به دبیری حزب کمونیست شعبه مسکو منصوب نمی شدند و آن همه فروپاشی و عقب نشینی انجام نمی شد که اینک پوتین برای ترمیم قسمتی آز آنها گرفتار دشمنی و کارشکنی غرب و تجدید جنگ سرد و احیانا گرم شود.

۲۰۰۳م:ژاک شیراک رئیس جمهوری وقت فرانسه ۳۰ اوت ۲۰۰۳ گفت که حاکمیت و قدرت سیاسی در عراق باید بی درنگ به مردم این کشور منتقل شود و این کار زیر نظر سازمان ملل صورت گیرد، حتی اگر توان این سازمان برای انجام این کار کافی نباشد. شیراک با بیان این مطلب به طور ضمنی این نظر تازه دولت آمریکا را که نیروهایی از کشورهای دیگر، اما تحت فرماندهی آمریکا در عراق مستقر شوند رد کرد. قبلا آلمان، سوریه و مکزیک از اعضای دوره ای شورای امنیت با این نظر دولت آمریکا مخالفت کرده بودند. با وجود این، چند کشور و عمدتا به صورت سمبولیک شماری نظامی به عراق فرستادند تا عنوان نیروهای اشغالگر "نظامیان کشورهای موتلفه" باشد.

۲۰۰۴م:بعد از ظهر یکشنبه ۲۹ اوت ۲۰۰۴ در گرمای ۸۹ درجه فارنهایت یک راهپیمایی بزرگ ضد دولتی در خیابانهای نیویورک انجام شد. شبکه تلویزیون کابلی «سی ـ سپن» عبور این تظاهرکنندگان را از «مدیسن سکور گاردن»، و مقابل محل کنوانسیون حزب جمهوریخواه که از دوشنبه (۳۰ اوت) جلسات چهار روزه خود را آغاز کرده بود مستقیما پخش کرد که پنج ساعت طول کشید. نیویورک تایمز، روزنامه محلی شهر، عده تظاهر کنندگان را ۲۵۰ هزار تن نوشته است. گردانندگان تظاهرات این رقم را نزدیک به چهارصد هزار نفر ذکر کرده بودند. پلیس حاضر به اعلام برآورد خود از شمار تظاهرکنندگان نشده بود.

تظاهر کنندگان با خود تابوت هایی که روی آنها پرچم آمریکا کشیده شده بود به علامت مرگ نظامیان آمریکایی در عراق حمل می کردند و شعار می دادند: بوش لاید ـ هو داید ، ما دیگر حتی برای چهارماه هم بوش را نمی خواهیم، چه رسد به چهار سال، بوش بس است، پیش از اشغال نظامی، عراقی ها از درمان بهتری برخوردار بودند و ….

همه شعار ها در محکوم کردن جنگ عراق و رد دولت حزب جمهوریخواه بود. راهپیمایان فاصله ۲۰ بلوک خیابان را پر کرده بودند. به گفته رسانه ها، چنین تظاهراتی برضد کنوانسیون یک حزب در آمریکا کمتر سابقه داشته است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ شهریور

۲۰۰۴م:میکیس تئودوراکیس آهنگساز بلندآوازه یونانی که ۴۰ سال پیش با ساختن آهنگهای فیلم «زربای یونانی» به شهرت دست یافت گفت که یهودیان کنترل آمریکا، و نیز سیاست پولی (بانکهای بزرگ) و رسانه ها (رسانه های مادر که سایر رسانه ها از آنها تغذیه می کنند) را در کشورهای کلیدی جهان به دست دارند.

T A K F A R S

تئودوراکیس ۲۷ اوت ۲۰۰۴ گفت که یهودیان با به دست گرفتن این دو عامل قدرت (سیاست پولی و رسانه ها)، خود را در جهان صاحب اختیار کرده اند. وی افزود که یهودیان آمریکا بیشتر بانکها و رسانه های عمومی این کشور را قبضه کرده اند، یعنی جیب و مغز آمریکاییان در دست آنان است. از آنجا که کنترل دولت آمریکا در دست یهودیان این کشور است، آمریکاییان و جهانیان هر بد و خوب آن دولت را به حساب یهودیان می نویسند. تئودوراکیس گفت که بیان این حقایق دشمنی با یهودیان نیست؛ او تنها نظر خود را بیان می دارد.

وی در نوامبر سال ۲۰۰۳ یهودیان را «ریشه شرارت» خوانده بود و با بیان این موضوع خشم آنان را برانگیخته بود . وی برای کاستن از این خشم حاضر شد که ۲۷ اوت ۲۰۰۴ با روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» مصاحبه کند و در این مصاحبه بود که گفت یهودیان بر بانکها و رسانه ها مسلطند و از این طریق مهار جهان را به دست دارند که کار را خرابتر کردو باعث انتقاد تازه یهودیان شد.

اظهارات سال ۲۰۰۳ تئودوراکیس به خود او و دولت یونان آسیب وارد ساخت. به اظهار تئودوراکیس، یهودیان آمریکا از آن پس مانع برگذاری کنسرتهای وی در آن کشور شدند و به علاوه، چون دولت یونان خواست انجمن های یهود برای رد اتهامات تئودوراکیس را نپذیرفت؛ مسافرت به این کشور توریستی را محدود کردند.

تئودوراکیس از زمانی که آهنگ سرود ملی فلسطینی ها را نوشت دولت اسرائیل و یهودیان را با خود بد کرد که مصاحبه های وی مزید برعلت شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ شهریور

۲۰۰۴م:جمعه شب (۲۷ اوت ۲۰۰۴)، شبکه تلویزیونی سی بی اس با قطع برنامه اخبار خود از کشف جاسوسی برای اسرائیل در پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) و در دستگاه «داگلاس فیت» معاون وزارت دفاع که بررسی برنامه های این وزارتخانه در خاور میانه و به ویژه ایران و عراق در دست اوست خبرداد.

طبق گزارشهای اولیه رسانه ها، یک تحلیلگر ارشد وزارت دفاع آمریکا مفاد اسناد طبقه بندی شده مربوط به مذاکرات و بررسی ها و طرح و برنامه های کاخ سفید به ویژه درباره ایران و قبلا عراق را به منابع اسرائیلی منتقل می کرد و اف. بی. آی (پلیس امنیت داخلی آمریکا) از طریق تعقیب و مراقبت و شنود مکالمات و کنترل کامپیوتر این فرد متوجه این فعالیت شده بود. طبق عکسی که ماموران اف.بی.آی گرفته اند، این اطلاعات از سوی تحلیلگر پنتاگون به کارکنان لابی اصلی اسرائیل در آمریکا که گروهی متنفذ است منتقل می شدند. داگلاس فیت که پس از اشغال نظامی عراق، مطالعات خود را روی ایران متمرکز ساخته مرد شماره ۳ پنتاگون بشمار می آمد. طبق معمول، مقامات اسرائیلی اتهام جاسوسی تازه را رد کردند. این نخستین مورد جاسوسی برای اسرائیل در آمریکا نبوده است که میان دو کشور روابط دوستانه تنگاتنگ وجود دارد.

لس آنجلس تایمز ۲۹ اوت ۲۰۰۴ گزارش داد: فردی که اف. بی. آی روی او انگشت گذارده، یک سرهنگ ذخیره نیروی هوایی به نام «لاری فرانکلین» است که پس از جنگ سرد دو بلوک، زبان فارسی یاد گرفته و به صورت یک کارشناس امور و مسائل ایران درآمده و در پنتاگون تحلیلگر عالیرتبه سیاستهای آمریکا درقبال ایران، و مورد اعتماد وولفویتس و فیت مقامات شماره ۲ و شماره ۳ (وقت) در وزارت دفاع آمریکا بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ شهریور

۲۰۰۴م:به گزارش ۲۹ اوت ۲۰۰۴ لس آنجلس تایمز، سرکشیش کلیساهای منطقه لس آنجلس و آرنج کاونتی در ایالت کالیفرنیا باید بابت هوسبازی ۶۰ کشیش که برای پوشیدن این لباس حق ازدواج را از خود سلب کرده اند جمعا یک میلیارد و پانصد میلیون دلار به خانواده های نزدیک به پانصد پسر که در زمان تعرض کشیشها به آنان، کمتر از سن قانونی بودند بپردازد تا رضایت آنان جلب شود. این بزرگترین غرامتی است که کلیسای کاتولیک بابت این کار می پردازد. دادگاه قبلا تصمیم گرفته بود که «سرکشیش» کلیسا ها در منطقه بکوشد در خارج از دادگاه از خانواده این پسران و یا خود آنان که به سن رشد رسیده اند جلب رضایت شود تا حکم مجازات صادر نگردد و پرونده مختومه شود. بر این پایه، توافق حاصل شده است که به هر شاکی، جهت جلب رضایت سه میلیون و یکصد هزار دلار پرداخت شود. در سالهای اخیر در برخی از کشور ها به ویژه آمریکا، صدها کشیش کاتولیک متهم به هوسبازی (عمدتا پسربازی) شده و پیرامون آنان جنجال بپا شده بود ولی تاکنون غرامتی به این سنگینی تعیین نشده بود.

تک فارس www.takfars.ir

۲۰۰۵م:۲۹اوت ۲۰۰۵ توفان دریایی «کاترینا» که از قبل پیش بینی شده بود سواحل جنوبی ایالات متحده آمریکا (سواحل شمالی خلیج مکزیک) را درهم کوبید که بیشترین آسیب به شهر بندری نیوارلیان (در ایالت لوئیزیانا) وارد آمد. این توفان به مناطق ساحلی ایالت میسی سی پی، تکزاس و فلوریدا هم آسیب زد. جمع تلفات کاترینا ۱۸۳۶ کشته و زیانهای مالی وارده از آن به ایالات متحده آمریکا ۱۱۵ میلیارد دلار بوده است. این توفان همچنین بسیاری از ضعف های ادارای (بوروکراسی) آمریکا را آشکار ساخت که تا مدتی وسیله انتقاد از دولت جورج دبلیو بوش رئیس جمهور این کشور و فرمانداران محلی قرار گرفته بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ شهریور

۱۹۲۲: ترکیه جنگ با یونان را درDumlupinar برد که در ترکیه روز پیروزی نامگداری شده است.

۱۹۴۱: محاصره شهر لنینگراد (سن پترزبورگ) توسط ارتش هیتلر آغاز شد که مدتها طول کشید.

۱۹۴۴: نیروهای شوروی که سرگرم عقب زدن ارتش هیتلر از اروپای جنوبی و شرقی بودند؛ شهر بوخارست پایتخت رومانی را از چنگ آنان بیرون آوردند. هدف عمده هیتلر از تصرف رومانی دست یافتن بر ذخایر نفت این کشور بود.

۱۹۶۳: تلفن مستقیم میان کاخ کرملین و کاخ سفید واشنگتن معروف به تلفن سرخ آغاز بکار کرد تا از یک اشتباهی نظامی که منجر به جنگ اتمی شود جلوگیری بعمل آید.

۲۰۰۶: "نجیب محفوظ" نویسنده مصری و برنده جایزه نوبل در ادبیات در ۹۵ سالگی درگذشت.

محصولات معتبر
محصولات معتبر