تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ تیر

۵۹۰پیش ازمیلاد:طبق آثار و اسناد به دست آمده، ۲۹ ژوئن سال ۵۹۰ پیش از میلاد (هشتم تیرماه)، میان دولت ایران (حکومت مادها یا Medes به پایتختی همدان) و دولت لیدی (Liadia = Lydia آناتولی غربی – قسمتی از غرب ترکیه امروز) قرارداد تعیین مرز بسته شد که نخستین قرارداد از این دست در تاریخ جهان به شمار می رود و نخستین فصل کتاب«تاریخ انعقاد پیمان های سیاسی» با آن آغاز شده است.

۱۳۴۵ش:در چنین روزی در سال ۱۳۴۵ ( ۲۹ ژوئن ۱۹۶۶ ) طی مراسمی قرارداد تاسیس کارخانه فولاد سازی اصفهان میان ایران و شوروی امضاء خواهد شد. این کارخانه که بعدا ظرفیت تولید آن افزایش یافت از سوی شوروی در اصفهان ساخته شده است. داشتن کارخانه فولاد سازی از دیر زمان یک آرزوی مردم ایران بود که تا زمان آغاز بکار این کارخانه به دلایل متعدد تحقق نمی یافت. قرار بود نخستین کارخانه پولادسازی ایران پیش از آغاز جنگ جهانی دوم، با کمک آلمان در کرج تاسیس شود؛ مقدمات کار هم فراهم و نقشه ساختمان در زمین مربوط پیاده شد که به انجام نرسید

۱۳۵۰ش:در دهه ۱۳۵۰ هجری خورشیدی تظاهرات ضد دولتی در خارج و زد و خوردهای خیابانی در داخل، مقامات وقت تهران را کلافه کرده بود. مروری بر این رویدادها نشان می دهد که تنها در هشتم تیر ۱۳۵۲ (ژوئن ۱۹۷۳) در زدو خوردهای چریکی تهران و حومه یک کشته، در سال ۱۳۵۴(۱۹۷۵ میلادی) در کرج چهار کشته از جمله یک زن، در سال ۱۳۵۵ (۱۹۷۶ میلادی) در مهرآباد و داخل شهر (تهران) در دو محله جداگانه ۱۴ نفر از جمله سه زن کشته شدند. بیشتر مقتولین این روز از کمونیستها و اعضای گروه "حمید اشرف" بودند. هشتم تیر ۱۳۵۷ (۱۹۷۸) نیز ایرانیان مقیم آمریکا در شهر شیکاگو بر ضد حکومت وقت (شاه) تظاهرات کردند که به زد و خورد انجامید و پلیس این شهر بیش از هشت تن از معترضین را بازداشت کرد.

۱۳۵۸ش:در این روز در سال ۱۳۵۸ ، نزدیک به پنج ماه پس از انقلاب، اعلام شد که اینک نوبت به انقلاب اداری رسیده است که یک مسئله ریشه دار ایران است و اصلاحات باید از ادارات و سازمانهای دولتی آغاز شود و کارکنان دولت خود را خدمتگزار و نان خور مردم بدانند نه بالا دست آنان. کارها سریعا و با بی نظری انجام گیرد، اشکالتراشی برای مردم نشود، امروز و فردا کردن به زباله دان تاریخ ریخته شود، پست فرمانبری و پیشخدمتی در ادارات حذف شود، اطاقهای مدیران به روی مردم باز و اثری از منشی مخصوص نباشد ، همه حقوق بگیران دولت پاسخگوی مردم باشند و سازمانهای مملکتی از عوامل بد و … تصفیه شوند. مقرری بگیران از بیت المال باید به ملت وفادار ، به کار خود معتقد و به پاکدامنی و پرهیزگاری شهرت داشته باشند. این خبر همه را شاد و امیدوار کرد ولی جز اخراج برخی مدیران و کارکنان، اصلاحات چشم گیر دیگری صورت نگرفت که با نگاهی به گذشته باید بخشی از آن را به حساب کوتاهی و یا ضعف مطبوعات گذارد. مطبوعات ما مانند سایر کشورها، مطالب را دنبال نمی کنند و در نتیجه تصمیمات به فراموشی سپرده می شوند. خبرنگار روزنامه، در کتابهای درسی روزنامه نگاری، به پیاده نظام این حرفه که هر روز موظف است در همان جبهه تکاپو و تلاش کند تشبیه شده است که نخستین برنامه روزانه او باید این باشد که ببیند در حوزه پوششی کار او اجرای تصمیمات درچه مرحله ای است و گام تازه در این راه چه بوده و آن را به اطلاع مردم برساند که به همین انگیزه روزنامه را خریداری می کنند. مثلا: در اجرای دستور عمومی « پاسخ گویی فوری به مراجعان » امروز چه گام تازه ای برداشته شد و گام دیروز چه بود و … و سپس بپردازد به کسب تازه ها. به نظر می رسد که خبرنگاران مطبوعات ما از مورد دوم، برنامه روزانه خود شروع می کنند و چون جامعه از نتیجه تصمیمات خوب بی خبر می ماند آن را از یاد رفته و منتفی تلقی می کند و …. مطبوعات شوروی سابق که دولتی و یا حزبی بودند دچار همین ضعف شدند که مورخان پس از بررسی علل شکست و فروپاشی آن امپراتوری، تنبلی و فتور مطبوعات آن اتحادیه و خروج آنها از اصول این حرفه را یک علت این اضمحلال اعلام داشته اند.

۲۰۰۸م:پارسیان و آریایی های جهان جمعه، ۲۷ ژوئن ۲۰۰۸ ، مرد بزرگی را از دست دادند که به سرزمین نیاکان و فرهنگ ایرانی عشق می ورزید. «سام هرمز جمشید منکشاSam Hormuz Jamshidji Maneksha» فیلد مارشال پارسی هند ۲۸ ژوئن۲۰۰۸ (پریروز) با تشریفات ویژه نظامی و با حضور مقامات ارشد این کشور در گورستان پارسیان به خاک سپرده شد و رسانه های هند گزارش های مصور و مفصل درباره زندگانی و کارهایش منتشر ساخته اند. فیلم مستند کارهای او قبلا و به هزینه «یونسکو» تهیه شده است. وی که سوم آوریل ۱۹۱۴ به دنیا آمده بود یکی از دو فیلد مارشال تاریخ هند است. پدر او که یک پزشک پارسی بود و از گجرات به پنجاب نقل مکان کرده بود آرزو داشت که «سام هرمز» پزشک شود که وی وارد دانشکده افسری شد و دربرابر اعتراض پدر همان حرفی را زد که قبلا به او درمورد سبیل گذاشتن زده بود. سام به پدرش گفته بود: من یک پارسی هستم؛ مردان پارسی سبیل نمی تراشند و سپاهیگری را بر پیشه های دیگر ترجیح می دهند و او باید افسر ارتش شود. «سام» آن چنان مهارت نظامی به دست آورده بود که با درجه سروانی فرمانده هنگ و آن هم هنگ «گورخا» شد و این هنگ بود که در جریان جنگ جهانی دوم در جبهه برمه، ضد حمله به ژاپنی ها آغاز کرد. در این جنگ، سام گلوله خورد، زخمی شد و مدال گرفت. او در دو جنگ دیگر در شبه قاره شرکت جست. سام نه تنها دست به شمشیر بلکه دست به قلم هم بود.

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ تیر

۱۷۹۸م:۲۹ ژوئن سال ۱۷۹۸ میلاد ی بود که «توماس مالتوس Thomas Malthus» اقتصاددان و کشیش انگلیسی ضمن انتشار رساله ای تحت عنوان «مسأله جمعیت» اخطار کرد که اگر افزایش نفوس جهان با تولید مواد غذایی و سایر مایحتاج زندگانی متناسب و هماهنگ نباشد و متجاوز از منابع کره زمین گردد، دیری نخواهدگذشت که سعادت و رفاه بشر از او سلب خواهد شد و در آن شرایط، مردم (توده ها) مردگان متحرکی بیش نخواهند بود و از زندگانی خود لذت نخواهند برد. به علاوه، جمعیت بی حساب عامل فساد و بسیاری از مسائل اجتماعی و دشواری های اقتصادی- سیاسی خواهد بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ تیر

۱۳۱۵ش: ۲۹ژوئن (امروز) سالمرگ رامون لولRamon Llull (تلفظ آن در برخی زبانها: ریموند لیولی) فیلسوف و اندیشمند نامور اسپانیایی است که در سال ۱۳۱۵میلادیدر ۸۳ سالگی از این دنیا رفت. رامون لول با اینکه در زمان او از دمکراسی و انتخابات، تنها اشاراتی در کتابها به چشم می خورد و دمکراسی لندن هم هنوز نوزادی بیش نبود، فرضیه انتخابات و «Voting System» را در رساله «انسان رشید» به دست داده و هرگونه «رای دادن و انتخاب کردن» را یک هنر بزرگ انسان خوانده است که انجام دقیق آن به آموزش، مهارت و تعقل نیاز دارد. طبق فرضیه رامون لول، نه تنها حاکم و مدیر باید با رای آزاد مردم تعیین شود بلکه برای جایزه دادن، برنامه های عمومی (پلان ها) و … نیز باید رای گیری و کسب نظر شود. بنابراین؛ نامزدهای هر کار و نیز طرح هر برنامه باید متعدد باشند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ تیر

www.takfars.ir

۱۹۹۰م:« اروینگ والس » نویسنده آمریکایی که داستانهایش بیش از ۲۷۰ میلیون خواننده داشته است ۲۹ ژوئن سال ۱۹۹۰ در گذشت.از این نویسنده ۱۶ داستان ، ۱۷ تالیف غیر داستانی و چندین نمایشنامه برجای مانده است. داستانهای « والس » در پی نوعی تحقیق و بررسی نوشته شده اند و به همین سبب بر دل می نشینند . داستانهای معروف او عبارتند از : گزارش چپمن ، جایزه ، ۳ آژیر ، انسان ، توطئه ، واژه ، پاشگاه خنده و …. وی که ساکن شهر شیکاگو بود پیش از این که وارد کار داستان نویسی و تالیف شود خبر نگار ورزشی روزنامه های ایالت ویسکانسین بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ تیر

۱۹۲۱م:«اوتو سیک Otto Seek» مورخ آلمانی و مولف «زوال دوران باستان = عصر عتیق» در نوشته هایش اشاره های بسیار به ایرانیان باستان دارد. او که کارشناس تاریخ قرون قدیم بود ۲۹ ژوئن ۱۹۲۱ در ۷۱ سالگی فوت شد. به نظر «اوتو سیک»، ایران باستان چهار بار دچار فساد دولتی و مبارزه داخلی بر سر تصاحب قدرت (اختیارات دولتی) شد و دگرگون گردید. از این چهار بار، دو بار آن دولت دست به دست گشت و دوبار دیگر؛ کشور به تصرف بیگانه درآمد. کوروش هخامنشی دولت ماد و اردشیر ساسانی دولت اشکانیان را که به فساد گراییده بودند از میان بردند و وضعیت را اصلاح و رو به راه کردند ولی داریوش سوم و یزدگرد سوم کشور را از دست دادند و …. این مورخ این نظر را هم تبلیغ کرده است که مردمان دارای فرهنگ و گذشته مشترک که در پایان قرون قدیم و ادوار تاریخی دیگر به عللی ازجمله تجاوزهای نظامی دیگران و یا سیاست های قدرت های وقت (سلطه گران) از هم جدا افتاده اند، اگر بخواهند زندگانی بهتری داشته باشند باید متحد شوند و یا میان خود جوامع مشترک المنافع بسازند.

۱۸۵۴‏م:۲۹ ژوئن ۱۸۵۴، دولت واشنگتن ۴۵ هزار مایل مربع دیگر از اراضی مکزیک را از دولت وقت این کشور به ده میلیون دلار! خریداری و ضمیمه قلمرو خود ساخت که اینک قسمتی از دو ایالت نیو مکزیکو و آریزونا را تشکیل می دهند. دوم فوریه سال ۱۸۴۸ دولت واشنگتن ۲۰۰ هزار مایل مربع زمین از دولت مکزیک خریداری کرده بود که شش ایالت آمریکا از جمله یوتا، نوادا و … را به وجود آورده اند. از سوی آمریکا خریدار این اراضی «جیمز گادسدن» بود که این خرید به نام او در تاریخ ایالات متحده ثبت شده است. مبلغ خرید اول ۱۵ میلیون دلار بود که قسمتی از آن به اتباع آمریکا که قبلا از دولت مکزیک به دلایلی دیگر درخواست غرامت کرده بودند داده شد!.

۲۰۰۳م:سنای آمریکا ۲۹ ژوئن ۲۰۰۳ انتصاب سرلشکر عرب تبار این کشور «جان ابی زید» را به جای ژنرال تامی فرنکس Tomy Franksبه فرماندهی عملیات نظامی آمریکا که منطقه ای از شاخ آفریقا تا آسیای میانه ! را از جمله عراق، افغانستان و ناحیه خلیج فارس شامل می شود تصویب کرد و وی از هفتم زوئیه این سال کار خودرا در این سمت آغاز کرد. خانواده سرلشکر ابی زید از لبنان به آمریکا مهاجرت کرده است. وی بر زبان عربی مسلط است و از هاروارد فوق لیسانس مطالعات خاور میانه دارد. ابی زید پس از چند انتقاد ضمنی از ادامه و نحوه عملیات نظامی در عراق از ۱۶ مارس ۲۰۰۷ جای خود را به دریاسالار فالنFallon داد و اول ماه مه این سال در ۵۶ سالگی بازنشسته شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ تیر

۲۰۰۴م:ساعت ده و ۲۶ دقیقه بامداد ۲۸ ژوئن ۲۰۰۴ به وقت بغداد( ۲ و ۲۶ دقیقه بامداد به وقت واشنگتن که آمریکاییان در خوابند ) به طور غیر منتظره و ناگهانی و خارج از برنامه، « پال برمر Paul Bremer» که از سوی دولت آمریکا به مدت ۱۴ ماه بر عراق حکومت می کرد در مراسمی در کاخ جمهوری عراق که بیش از ۱۰ دقیقه طول نکشید و کمتر از ۳۰ تن از جمله دو خبرنگار آمریکایی و انگلیسی در آنجا دیده نمی شدند، نامه تحویل اختیارات « سلف رول » عراق را به دولت موقت که باحمایت او از سوی شورای حاکمه برگزیده شده است تسلیم داشت. اعضای شورای حاکمه را دولت آمریکا تعیین کرده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ تیر

۲۰۰۴م:شبکه سی. بی. اس در مجله تلویزیونی «سیکستی مینیتز» یکشنبه شب، ۲۷ ژوئن ۲۰۰۴ گزارش مصوری را همراه با مصاحبه پخش کرد که نشان می داد دقت موشکهای ضد موشک پتریوت آمریکا مورد تردید قرار گرفته است

. از این گزارش چنین بر می آید که در جریان جنگ آمریکا با عراق بر سر تصرف کویت از ۲۲ موشک اسکاد عراق که به سوی کویت ، سعودی و مواضع نیروهای آمریکایی پرتاب شده بود، تنها یکی از آنها با موشک پتریوت منهدم شد و یک پتریوت به جای موشک اسکاد، یک هواپیما «تورنیدو» انگلیسی را ساقط کرد که دو خلبان آن کشته شدند.

تک فارس

گزارشگر سی. بی. اس گفت که اصابت پتریوت به هدف عوضی منحصر به همین یک تورنیدو نبوده است. وی گفت دلیل این که هنوز به ساخت این موشک ادامه داده می شود این است که تاکنون شش میلیارد دلار هزینه برداشته و اگر تولید آن متوقف شود عده زیادی بیکار خواهند ماند!.

۲۰۰۴م:۲۹ ژوئن ۲۰۰۴ اداره آمار ایالات متحده اعلام کرده بود که شمار زندانیان این فدراسیون بازهم افزایش یافته و رقم دو میلیون را شکسته است . این آمار نشان داد که زندانهای آمریکا در آن سال ۲۵ درصد همه زندانیان جهان را در خود جای داده بودند.

در همین روز در سال ۲۰۰۸ آمار زندانیان آمریکا در سال ۲۰۰۷ (سال ماقبل آن) انتشار یافت که جزئیات بیشتری را به دست می داد. طبق این آمار، در آخرین روز سال ۲۰۰۷ شمار زندانیان ایالات متحده به دو میلیون و ۳۱۱ هزار تن، و هشت دهم درصد بیش از سال ۲۰۰۶ بود. از آن رقم یک میلیون و ۵۴۱ هزار محکومیت داشتند و بقیه در انتظار محاکمه بودند.

۱۸۵۸: دولت وقت چین طبق قرارداد «الگون Treaty of Algun» شمال رود آمور را به روسیه داد.

۱۸۶۱: دکتر ویلیام جیمز مایو جراح آمریکایی و موسس مرکز مهم پزشکی و پژوهش های پزشکی مایو Mayo واقع در ایالت مینه سوتا به دنیا آمد.

۱۹۱۳: جنگ دوم بالکان آغاز شد.

۱۹۲۳: ژنرال گومز J.C. Gomez معاون رئیس جمهوری ونزوئلا ترور شد.

۱۹۴۰: قانون اجباری شدن ثبت مشخصات خارجیان مقیم ایالات متحده و نشانی آنان به تصویب کنگره این کشور رسید.

۱۹۴۹: در اجرای قانون اپارتاید در جمهوری فدرال آفریقای جنوبی، ازدواج زن و مرد از دو نژاد مختلف ممنوع شد.

۱۹۵۰: در جریان جنگ کره، شمالی ها شهر سئول را متصرف شدند.

T A K F A R S

۱۹۷۶: جزایر سیشل در اقیانوس هند به صورت یک کشور استقلال یافت.

محصولات معتبر
محصولات معتبر