تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ مرداد

۱۲۹۰م:مجلس شورای ملی درجلسه هشتم امرداد ۱۲۹۰ (۲۹ ژوئیه ۱۹۱۱) خود برای کسی که محمدعلی شاه مخلوع را دستگیر کند و یا سرش را بیاورد یکصد هزار تومان جایزه تعیین کرد.

محمدعلی شاه قاجار برای پس گرفتن سلطنت با هزاران مرد مسلح از طریق روسیه و با کمک این دولت به ایران بازگشته بود. محمدعلی شاه که در سال ۱۸۷۲ به دنیا آمده بود پس از ۵۳ سال عمر بسال ۱۹۲۵ در تبعید درگذشت. سلطنت او که پس از مرگ پدرش، مظفرالدین شاه در سال ۱۹۰۷ آغاز شده بود در سال ۱۹۰۹ و پس از تصرف تهران به دست مشروطه طلبان پایان یافت. سلاطین قاجار از ایلی مغول تبار به همین نام برخاسته بودند. در زمان این دودمان بود که ایران رو به زوال گذاشت و کوچک شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ مرداد

۱۳۱۲ش:پستخانه ایران در ساختمان تازه خود واقع در اول خیابان سپه سابق، سه راهی خیابان خیام (نزدیک میدان توپخانه) در این روز در امرداد ۱۳۱۲ (۲۹ ژوئیه ۱۹۳۳) آغاز بکار کرد. کار ساختن این عمارت شش سال طول کشیده بود. سابقه تاسیس پستخانه درایران به زمان داریوش بزرگ باز می گردد که پستخانه آمریکا شعار او را بر سردر پستخانه اش نصب کرده است. پستخانه تنها موسسه دولت فدرال آمریکا در همه نقاط این کشور. پستخانه تازه ایران با نام "پستخانه جلیله" آغاز بکار کرده بود و یک موسسه دولتی است زیرا که باید غیر انتفاعی و صد در صد اطمینان بخش باشد و مراسلات و بسته ها که امانات به شمار می آیند به هر نقطه برساند و مانی اردر (چک پستی) صادر کند. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصل ۴۴ خود، پست را همانند رادیو و تلویزیون و تلگراف و تلفن و راه و راه آهن دولتی (در مالکیت عمومی) و در اختیار دولت قرارداده است و بازنگری قانون اساسی و ایجاد هرگونه تغییر در اصول آن مستلزم رعایت تشریفات و ازجمله تایید آن در رفراندم (از سوی اکثریت ملت) است.

۱۹۴۱م: ۲۹ژوئیه سال ۱۹۴۱( مرداد ۱۳۲۰ ) دولت ایران به اخطاریه ۱۳ روز پیش انگلستان و شوروی که اتباع آلمان را که در خاک ایران بر ضد آن دو کشور فعالیت دارند اخراج کند پاسخ داد و اعلام داشت که اتباع خارجی در ایران زیر کنترل مقامات دولتی هستند و جای نگرانی نباید وجود داشته باشد. اخطار دو دولت در حقیقت بهانه جویی برای تصرف ایران بود . دولت انگلستان قبلا به طور محرمانه به ژنرال «ویول» در هند دستور داده بود که برای حمله نظامی به ایران به عراق نیرو بفرستد.

تکفارس آی آر

همزمان ،مطبوعات متفقین نیز برای آماده ساختن زمینه حمله نظامی به ایران و توجیه آن ، در شماره های روزهای آخر ژوئیه ۱۹۴۱ خود ، با یک مضمون ایران را محل استقرار ستون پنجم هیتلر وانمود کرده و نوشته بودند که ارتش ایران طبق نقشه محرمانه آلمان آماده حمله به قفقاز می شود تا در این منطقه نیروهای شوروی از دو سوی تحت فشار قرار گیرند. این روزنامه ها گزارش ها اغراق آمیز از قدرت و وسعت ارتش ایران منتشر کرده بودند . این روزنامه ها بدون این که تکذیبیه های ایران را چاپ کنند در شماره های سه هفته اول ماه اوت خود نیز به این تبلیغات خود ادامه داده بودند.

۱۹۴۲م:بخشنامه نظامی شماره ۲۲۷ استالین رهبر وقت اتحاد شوروی بامداد ۲۸ ژوئیه ۱۹۴۲ (روزی چون امروز در۶۶سال پیش) خطاب به یکایک افراد مسلح این کنفدراسیون صادر شد که در آن عقب نشینی سرباز در نبرد دفاعی وقت را بدون دریافت دستور کتبی فرماندهان ارشد ممنوع و مجازات تخطّی از این بخشنامه را اعدام فوری تعیین کرده بود. (در قانون جنگ؛ دفاع در برابر تجاوز بیگانه، نبرد میهنی = مقدس عنوان گرفته است.). ظهر همین روز، رادیو مسکو که صدای آن از بلندگوهای سربازخانه ها برای شنیدن نظامیان پخش می شد به تفسیر این بخشنامه که آن را لازم و حیاتی خوانده بود پرداخت و گفت: پارسیان با چنین قانونی به مدت ۱۲ قرن یک امپراتوری بزرگ داشتند و ۲۲۵ سال تنها ابرقدرت جهان بودند. در آن سرزمین دو بار از این قانون تخطی شد و امپراتوری آنان موقتا از دست رفت؛ یک بار در برابر تعرض اسکندر و بار دیگر در برابر مسلمانان عرب و فاصله میان این دو مورد بیش از نهصد سال بود و در بار دوم پرچم نظامی خود را که برایشان مقدس بود ازدست دادند. ما (روسها) نباید از برابر آلمانی ها فرار کنیم. آنان بدون دلیل و منطق و بدون اینکه مورد تهدید ما قرار گرفته باشند سرزمین مان مورد تجاوزی بسیار خشن قرارداده اند و دفاع ما یک ایستادگی مقدس، مشروع و میهنی است و بنابراین نباید به خاطر زنده ماندن موقت و به بهای به کشتن دادن دیگران و انهدام وطن، از برابر متجاوز بگریزیم. با فرار و کرنش، تعرض متوقف نخواهد شد و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ مرداد

۱۳۲۶ش:عباس اسکندری نماینده حزب کمونیست توده در مجلس در جلسه هشتم مرداد ۱۳۲۶ ( ۲۹ زوئیه ۱۹۴۷) با عضویت حسن تقی زاده در مجلس مخالفت کرد و گذشته تقی زاده از اتهام مشارکت در قتل آیت الله بهبهانی تا تحصن در سفارت انگلستان، حمایت از تمدید قرارداد نفت در ۱۹۳۳ و تماسهای بی وقفه با خارجی (انگلستان) را برشمرد و گفت که پارلمان ایران جای چنین فردی نمی تواند باشد.

"تاریخ" نشان داد که ۱۸ ماه بعد، شاه تیراندازی به سوی خود در دانشگاه تهران را بهانه قرارداد و به اشاره او، شورای وزیران حزب توده را غیر قانونی اعلام داشت و کودتای ۲۸ امرداد ۱۳۳۲ (اوت ۱۹۵۳) باعث شد که همه احزاب از میان بروند و بعدا از دو – سه حزب "دولت و مقامات – ساخته" و ازجمله حزب "شاه – ساخته" رستاخیز کاری برنیامد و نبود حزب و مطبوعات واقعی (مستقل) سرانجام یکی از عوامل اضمحلال نظام سلطنتی ایران در فوریه ۱۹۷۹ شد.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ مرداد

۱۳۸۷ش:گزارش توقیف موقت انتشار «همشهری عصر»، روزنامه متعلق به شهرداری تهران در نخستین هفته امرداد ۱۳۸۷(ژوئیه ۲۰۰۸) که عمدتا به سبب داشتن یک ضمیمه (Pre-print) مرکب از آگهی های معروف به دسته بندی شده Classified Ads (که در نیمه اول دهه ۱۳۳۰، عباس مسعودی ناشر وقت روزنامه اطلاعات بر آنها نام «نیازمندی ها» گذارد) دارای تیراژی بالاست در خبرگزاری های داخلی و برخی دیگر از رسانه ها متفاوت بود.

شهرداری تهران در سال ۱۳۷۱ با استفاده از ابهامات و راههای گریز(Loopholes) قانون مطبوعات مصوب سال ۱۳۶۴ که شرایط روزنامه داری را برای پاره ای آسان و برای برخی (بویژه روزنامه نگاران حرفه ای قدیمی) بسیار دشوار (نزدیک به محال) ساخته است استفاده کرد و صرفا با هدف طرح مسائل اجتماعی عام المنفعه و انتشار فعالیت ها و اطلاعیه های شهرداری، از هیات نظارت بر مطبوعات پروانه انتشار همشهری را گرفت. انتشار همشهری با اعتراض فراوان و اینکه چرا یک موسسه دولتی (عمومی) باید روزنامه نگار شود، آگهی بگیرد، روزنامه بفروشد و پول مردم (عوارض) را صرف چاپ یک رنگین نامه تبلیغاتی کند رو به رو شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ مرداد

۱۸۹۰م:«وینسنت وان گو Vincent Van Gogh» نقاش هنرمند هلندی که تابلو های او در حال حاضر هرکدام دهها میلیون دلار خرید و فروش می شود و یکی از آنها در یک حراج ۸۲ میلیون به فروش رفت ۲۹ ژوئیه ۱۸۹۰ در فرانسه خود کشی کرد. وی بسال ۱۸۵۳ در هلند به دنیا آمده بود.

خرید و فروش کارهای هنری در فامیل وان گو ارثی بود و او نیز وارد همین پیشه شد. وی در دهه آخر عمر خود به کشیدن نقاشی پرداخت و در هلند و فرانسه دهها اثر بسیار جالب کشید که موفق شد تنها یکی از آنها را بفروشد! . او اواخر عمر با فقر کامل زندگی می کرد .

وان گو این پرتره را از خود کشیده و معلوم نیست که چرا روی گوشش را پوشانده است

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ مرداد

۱۸۰۵م:۲۹ ژوئیه زادروز الکسیس توکویل Alexis de Tocqueville اندیشمند لیبرال، تاریخدان و نویسنده فرانسوی است که در سال ۱۸۰۵ به دنیا آمد. توکویل عمیقاً هوادار آزادی فرد بود و از احتمال این که «اکثریت» به استبداد و ستمگری و زورگویی بپردازد نگران بود. او که زمانی وزیر امور خارجه فرانسه بود تألیفات متعدد از جمله «دمکراسی آمریکا» و « نظام سابق و انقلاب»دارد. توکویل ۵۴ سال عمر کرد.

بیشتر تالیفات و رساله های توکویل درباره دمکراسی است. یکی از فرضیه های او در این زمینه در این معادله که خودش آن را نوشته خلاصه شده است: برابری در حقوق + نبودن تبعیض در جامعه + آزادی = دمکراسی

تک فارس

توکویل از هواداران تشکیل انجمن های داوطلبانه در هر زمینه و حرفه بود و می گفت: مردمی که در یک موضوع و امر منافع و خواست مشترک دارند می توانند به صورت یک بدنه و به مثابه یک خانواده به حل مشکل کمک کنند و دولت ناچار می شود در این زمینه یاری دهد( و به قول سعدی چه عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار) و «جامعه مدنی» وقتی تحقق می یابد که انجمن ها به احقاق حقوق افراد کمک داوطلبانه کنند. به نظر توکویل، بهترین رئیس دولت آن است که در دوران حکومتش آحاد مردم آرامش خیال داشته، ترس نداشته و ارعاب و تعرض در میان نباشد و تنها در چنین محیطی است که پیشرفت حاصل و حلاوت زندگی که هدف بشر است تامین می شود.

توکویل در زمینه نوشتن و نویسندگی و حتی سخنرانی بر رعایت ساده نوشتن و ساده گفتن بود. وی در این زمینه گفته است: مردم دروغ را آسانتر می پذیرند تا یک حقیقت پیچیده را.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ مرداد

۵۹۴پیش از میلاد:سولون solon خطیب (Orator) آتنی که به خواست مردم این شهر مأمور تغییر نظام حکومتی شده بود ۲۹ ژوئیه سال ۵۹۴ پیش از میلاد منشور خود را که نخستین سنگ زیربنای دموکراسی در جهان شناخته شده است در برابر اجتماعی از مردم این شهر اعلام کرد. در این منشور تأکید شده بود: قانونی که بر مردم حکومت خواهد کرد باید به تصویب خودشان یا نمایندگانشان برسد. برای این منظور، یک شورای ۴۰۰ نفری باید تشکیل شود که برای هر رشته از امور، کارشناسان متعدد در دسترس داشته باشد. تصمیمات شورا باید در اجتماع منظم مردم که در سپیده دم تشکیل می شود که به کار روزانه آنان لطمه نزد اعلام شود و هر مرد ۱۸ ساله و بالاتر می تواند نفی این تصمیمات را بخواهد و بر له یا علیه آنها نطق کند و سپس رأی گیری شود. تنها کسانی از نطق کردن و رأی دادن باید ممنوع باشند که فئودال (ارباب زمین و کشاورز) باشند، ازدواج نکرده باشند، وظایف خود را در قبال پدر و مادرشان انجام نداده باشند، مالیات دولت را نپرداخته باشند و در جنگهای میهنی (دفاعی) از پیش دشمن فرار کرده باشند. سولون گفت که اجرای این قانون به الیگارشی (Oligarchy حکومت اشراف و ممتاز) برای همیشه پایان می دهد و منتخب مردم و یا نمایندگانشان حاکم شناخته خواهد شد و حکومت خواهد کرد و شایسته ترین فرزندان شهر را ـ هرکدام در تخصص مربوط، به خدمت خواهد گزید. این روش انتخاب دولت و حکومت کردن «دموکراسی (حکومت مردم، از ترکیب دو کلمه یونانی «دمو» به معنای مردم و «کراسی» به معنای حکومت)» است و باید گوشه یی از حیات مردم باشد، در مغزشان نقش بندد و فرهنگ عمومی شود؛ به گونه یی که رفتار و گفتار و کردارشان هم دموکراتیک باشد. در این نظام حکومتی همگان متساوی الحقوق هستند، هیچکس حق مجازات کردن دیگری را ندارد جز قاضی و پس از ثبوت خطا و بر طبق قانون. بنابراین تا صدور حکم مجرمیت نباید فردرا خطاکار خواند؛ تبعیض، اجحاف، بیگاری (استثمار) وجود نخواهد داشت؛ واژه تکلیف (وظیفه) به جای اجبار بکار خواهد رفت، هرکس در خانه خود امنیت و در جامعه احترام خواهد داشت و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ مرداد

۱۹۰۰م:امروز زادروز ایویند یانسون Eyvind Johnson داستان نگار سوئدی است که ۲۹ ژوئیه ۱۹۰۰ به دنیا آمد و در سال ۱۹۷۴ برنده جائزه نوبل در ادبیات شد.

وی گفته است که تجربه فراوان درهر کار از ازدواج تا شغل و پیشه و مسافرت و دیدن سختی های زندگانی او را داستان نویس کرد.

او که در کودکی یتیم شده بود مجبور شد که خانه خاله را در ۱۵ سالگی رها سازد و برای سیر کردن شکم خود به انواع مشاغل از بریدن درخت تا شستن قطارهای راه آهن و آشپزی در رستوران دست بزند و در ساعات فراغت درس بخواند .

او پس از یک سفر به آلمان و فرانسه تصمیم به باز کردن یک دفتر مطبوعاتی در پاریس گرفت و از آنجا رویدادهای فرانسه را برای رسانه های سوئد می فرستاد و به تدریج به ارسال اخبار اجتماعی و مطالب در رابطه با زندگانی مردم گرایش بیشتر یافت و نوشتن این نوع گزارشها که خود داستانهای کوتاه بودند وی را داستان نویس کرد .

نخستین کتاب او « چهار غریبه » عنوان داشت که مجموعه ای از داستانهای کوتاه بود و چون مورد استقبال مردم قرار گرفت ؛ دست از روزنامه نگاری کشید ، به زادگاه خود بازگشت و داستان نویسی را پیشه کرد و دهها داستان خوب نوشت که معروفترین آنها « بازگشت به ایچاتا » است . داستانهای یانسون به بسیاری از زبانها ترجمه شده است.

T A K F A R S

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ مرداد

۲۳۸م:در سال ۲۳۸ میلادی (۲۹ ژوئیه) افسران گارد کاخ امپراتوری روم، دو کنسول روم (مشترکا: امپراتور) به نامهای پوپیه نوس و بالبینوس را در دفتر کار خود کشتند زیرا که مردم از آن دو ناراضی بودند.

پوپیه نوس در زمانی که یک ژنرال بود در جنگ با ایران شکست خورده و فرار کرده بود و از آن پس زیر انتقاد قرارداشت و رومیان او را شایسته کنسول بودن نمی دانستند. این دو، تنها ۳ ماه حکومت کرده بودند. سنای روم که آنها را به سمت کنسول انتخاب کرده بود به همین سبب از چشم مردم افتاده بود.

۲۳۸م:سکه دوران کوتاه حکومت بالبینوسBalbinus و شریک ، تاریخ دست دادن به نشانه ابراز دوستی و احترام را نشان می دهد. در پشت سکه بالیبینوس تصویر «دستی در دست فرد دیگر» را نشان می دهد و به علامت دوستی و اتحاد دو کنسول آن زمان روم ، بالبینوس و پوپیه نوسPupienus ساخته شده است تا رومی ها مطمئن شوند که میان دو امپراتور شریک نفاق وجود ندارد. این سکه ها در ژوئیه ۲۳۸ میلادی و سه هفته پیش از ترور بالبینوس در کاخ خود ضرب و رایج شده و از آن پس با توجه به این سکه، دست دادن ( Hand Shake) با دست راست در قلمرو روم و سپس سایر نقاط جهان مرسوم شده و باقی مانده است.

ترور همزمان بالیبینوس امپراتور وقت با شریک حکومتش «پوپیه نوس» به دست افسران شورشی روم ۲۹ ژوئیه ۲۳۸ روی داد. تاریخدانان بعدا ابراز عقیده کرده اند که هدف بالیبینوس از نقش تصویر دست دادن در پشت سکه، این بود که نشان دهد با پوپیه نوس متحد و یگانه است.

در آن زمان، سنای روم دو نماینده (کنسول) را انتخاب می کرد تا به اتفاق زمام امور اجرایی امپراتوری روم را به دست گیرند و انتخاب این دو باید هر سال تجدید می شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ مرداد

۱۸۸۳م:به مناسبت زادروز «بنیتو موسولینیBenito Mosolini» که ۲۹ ژوئیه ۱۸۸۳ به دنیا آمد، حزب فاشیست را تاسیس و ۲۱ سال بر ایتالیا حکومت کرد اشاره به تعریف واژه فاشیست و تاریخچه این واژه بی فایده نخواهد بود، از این قرار:

نظامیان رومی در جنگهای سده سوم میلادی با ایران (دوران اردشیر ساسانی و پسرش شاپور اول) مشاهده کرده بودند که پیاده نظام ایران در دسته های ده ـ دوازده نفری در سنگرها و خاکریز ها مستقر می شود و سواره نظام ایران نیروی دشمن را به میان آنان می کشاند و این صف آرایی و تاکتیک برای رومیان تازگی داشت. در زمینه این تاکتیک، رومیان از نظامیان ایرانی شنیده بودند که به آنان اندرز داده شده که یک شاخه درخت را به آسانی می توان شکست، ولی اگر چند شاخه را در کنار هم قرار دهند (متحد کنند) شکستن مجموعه آنها کاری آسان نخواهد بود. نظامیان رومی این اندرز را با خود به روم (ایتالیا) بردند و میان مردم پخش کردند که به زبان لاتین، «فاشس (دسته ای از شاخه ها و یا میله ها)» خوانده می شد که بعدا معنای مجازی دسته، گروه و اتحادیه به خود گرفت و در لاتین تازه (ایتالیائی) به صورت «فاشیو» که در جمع می شود «فاشی» درآمد و به تدریج بر سندیکا هم اطلاق شد. در دهه ۱۸۷۰ سوسیالیستهای جزیره سیسیل (جنوب ایتالیا) نام اتحادیه خود را «فاشیو سیسیلیانو» گذارده بودند.

۱۹۰۰م:۲۹ ژوئیه ۱۹۰۰ اومبرتو اول humbert-1 پادشاه وقت ایتالیا ترور شد . وی ۲۲ سال بر ایتالیا سلطنت کرده بود. اومبرتو برخلاف پدرش مردی محافظه کار و علاقه مند به تقویت ارتش و سیاست خارجی بود و به همین سبب به آلمان نزدیک شده بود. مورخان او را بنیادگذار اتحاد مثلث می دانند. اومبرتو که کوچکترین ناارامی را تحمل نمی کرد به ارتش دستور داده بود که تظاهرات نسبتا آرام سال۱۸۹۸کارگران در میلان را زیر آتش توپ قرار دهند که جمع کثیری کشته شدند. اومبرتو به دست آنژلو برشچی کشته شد . آنژلو گفته بود که انتقام خون کارگران میلان را گرفته است.

تک فارس www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ مرداد

۲۰۰۴م:۲۹ ژوئیه ۲۰۰۴ بودجه ۴۱۶ میلیارد و دویست میلیون دلاری نظامی آمریکا و ۲۵ میلیارد دلار پولی که به عنوان بودجه اضطراری عملیات عراق و افغانستان در نظر گرفته شده بود به تصویب کنگره آمریکا رسید. دولت امریکا در آن سال ۴۵۰ میلیارد دلار کسر بودجه داشت.

بودجه دفاعی آمریکا به این سبب بالاست که هزینه ها در این کشور گران و ریخت و پاش آن نسبت به کشورهای دیگر زیادتر است و به دلیل نبود نظام وظیفه، به همه نظامیان دستمزد بالا پرداخت می شود. در آمریکا که یک فدراسیون است هزینه های داخلی برعهده ایالات است و دولت فدرال عمدتا به امور دفاعی، سیاست خارجی، امور اطلاعاتی ـ امنیتی و برنامه ریزی های کلی می پردازد و هزینه دست و پا گیر آنچنانی ندارد. در میان موسسات داخلی، تنها پستخانه ها وابسته به دولت مرکزی هستند که خود، درآمد کافی دارند؛ گرچه پیدایش فاکس و «ای ـ میل» آنها را اخیرا زیانده کرده است.

درآمد دولت آمریکا تنها از مالیات تامین می شود و این دولت بمانند دولتهای دیگر منابع ملی از قبیل معادن نفت در اختیار ندارد و اگر در برخی سالها، درآمد مردم زیاد نباشد میزان مالیات جمع آوری شده نیز زیاد نخواهد بود و دولت واشنگتن کسری بودجه خودرا از طریق فروش اوراق قرضه (با بهره) جبران می کند.

۲۰۰۵م:اصحاب نظر تاکید ۲۷ ژوئیه ۲۰۰۵ «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری وقت روسیه به ۳۸ تن از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح این کشور را که هر ابزار نظامی که ارتش و نیروی دریایی روسیه لازم داشته باشد برایش باید سریعا تامین شود بازگشتی به دوران مسابقات تسلیحاتی تلقی کرده و گفته اند که روسیه به نام «بازگشت به سیاست موازنه نظامی به عنوان تنها عامل صلح و ثبات جهان» می خواهد دوباره دست به تقویت بنیه نظامی خود بزند. آمریکا اینک با دو رقیب رو بروست: چین و توان اقتصادی آن، روسیه و نیروی نظامی آن و در این وضعیت روی دوستی عملی اروپای غربی، جز انگلستان هم نمی تواند حساب کند.

۲۰۰۵م:۲۸ ژوئن ۲۰۰۵ و چند ساعت پس از خروج رامسفلد وزیر دفاع وقت آمریکا از تاجیکستان، دولت چین اعلام داشت که ۲۰ میلیون دلار کمک بلاعوض دیگر و ۱۵ میلیون دلار کمک تکنولوژیک در اختیار تاجیکستان قرار خواهد داد و نیازمندی های تاجیکان را از طریق توسعه داد و ستد تامین خواهد کرد. از این کمک تکنولوژیک برای تکمیل شبکه ارتباطی فیبر نوری و شبکه سلفون (تلفن های موبایل) تاجیکستان استفاده خواهد شد. رامسفلد به تاجیکستان رفته بود تا بخواهد که مقامات تاجیک باز هم اجازه دهند که هواپیماهای باربر آمریکایی در سر راه خود به افغانستان و یا باز گشت، از فرودگاههای تاجیکستان استفاده کنند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ مرداد

۲۰۰۵م:پراودای آنلاین در شماره مورخ ۲۸ ژوئیه ۲۰۰۵ خود تحت عنوان «دروغها درباره تروریسم جهانی» نوشته بود:

آنان که در حمله نظامی به افغانستان و عراق و استقرار نیرو در این دو کشور شرکت داشته اند، این روزها وسیله ای به دست آورده اند تا عمل خود را توجیه کنند. آنان از انفجارهای لندن و شرم الشیخ استفاده و با کمک دستگاههای تبلیغاتی وسیع و انحصاری خود این رویدادها را بزرگ و بزرگتر کرده تا نتیجه گیری «ساخته و پرداخته» خود را به گوش جهانیان برسانند، در آنان القاء کنند و به مردم جهان ثابت کنند که حق داشته اند دولتهای عراق و افغانستان را با حمله نظامی برکنار و در آنجا مستقر شوند و از این استقرار باید حمایت عمومی و جهانی شود.

پراودا اضافه کرده بود: فاتحان افغانستان و عراق می خواهند از مسلمان بودن متهمان به بمب گذاری، بر ضد همه مسلمانان استفاده کنند و تروریسم بین المللی را با انواع چسب های موجود در بازار به آنها بچسبانند. مقامات دولتهای فاتح افغانستان و عراق نمی گویند که استقرار نظامی آنها در این دو کشور باعث این همه قتل و ویرانی شده است. در عراق دست کم (تا ژوئیه ۲۰۰۵) یکصد هزار غیر نظامی کشته شده اند و ترمیم خرابی های این کشور سالهای سال طول خواهد کشید. در افغانستان، پس از استقرار آمریکا کشت تریاک چند برابر شده و جنگ سالاران و قاچاقچیان مواد مخدر توان بیشتری یافته اند.

تکفارس

پرودا در آن شماره خود همچنین نوشته بود: همه می دانند این نوع خرابکاری دردهه۱۹۸۰ توسط «سیا» و با پول آمریکا بر ضد دولت دکتر نجیب در افغانستان اختراع شد و دیگر، از میان نرفت.

۱۶۹۶: پتر اول تزار روسیه « آزوف » را از دست عثمانی ها خارج ساخت.

۱۸۵۸: میان آمریکا و ژاپن نخستین قرارداد بازرگانی امضاء شد که در آن آمده بود که اتباع آمریکا از آن پس می توانند در هر نقطه ژاپن که بخواهند زندگی کنند.

۱۹۲۲: فاتحان جنگ جهانی اول به یونانی ها اخطار کردند که از تصرف استانبول خودداری کنند.

۱۹۶۸: پاپ وقت وسائل مصنوعی جلوگیری از حامله شدن را برای کاتولیکها غیر شرعی اعلام کرد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر