تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ مهر

۲۸۰م: ۲۸سپتامبر سال ۲۸۰ میلادی بهرام دوم شاه ساسانی در آستانه برگزاری جشن مهرگان پیشنهاد «پروبوس» امپراتور روم را برای تقسیم خاورزمین میان دو ابرقدرت ایران و روم رد کرد و به فرستاده امپراتور روم تاکید کرد که دولت روم باید دست خود را از آسیا کوتاه کند و از مدیترانه شرقی پا فراتر نگذارد، ولی اضافه کرد که ایران آماده است با روم در صلح و صفا به سر برد. فرستاده امپراتور روم تقاضا کرده بود که نماینده ای با او به رم برود و این پیشنهاد را مستقیما در آنجا مطرح کند که بهرام دبیر اول دفتر خود را با وی به رم فرستاد و یک صلح کوتاه مدت میان دو کشور برقرار شد.

مورخانی که زمان رد این پیشنهاد را پس از محاسبات تقویمی تازه و بویژه جشن سالانه مهرگان به دست داده اند نوشته اند: این نخستین پیشنهاد تقسیم خاورزمین بود که بعدا و بویژه در قرون جدید و معاصر چندبار از سوی قدرتهای وقت (قدرتهای اروپایی میان خود) تکرار شد اما هیچگاه عملی نشد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ مهر

۱۹۴۱م:۲۸ سپتامب ۱۹۴۱ ( ۶ مهر ۱۳۲۰ ) یک روز پس از تبعید رضا شاه از کشور به سوی جزیره موریس به عنوان زندانی مادام العمر انگلستان ، ژنرال « ویول » فرمانده نیروهای انگلیسی در هند که واحدهایش ایران را در اشغال نظامی داشتند وارد تهران شد. در همین روز به اصرار نمایندگان مجلس ، هیاتی مامور بازرسی و مراقبت از جواهرات سلطنتی شد که رضا شاه آنها را با خود نبرده باشد! . این اهانت غیر مستقیم به شاه سابق در حالی بود که پسر او بر جایش نشسته بود و نسبت به این عمل اعتراض و حتی گلایه نکرد!.

۱۹۳۴م:بریژیت باردو Brigitte Bardot بازیگر فرانسوی فیلم سینمایی ۲۸ سپتامبر سال ۱۹۳۴ در پاریس به دنیا آمد و تنها تا ۴۰ سالگی (۲۸ سپتامبر ۱۹۷۴) در دنیای سینما باقی ماند. پدرش مهندس، صنعتگر و ثروتمند بود ، ولی مانع ورود بریژیت به دنیای سینما نشد زیرا که وی در موسیقی و هنرهای دراماتیک استعداد داشت. بریژیت برخلاف سایر بازیگران اروپایی فیلم سینمایی مجذوب هالیوود نشد، آموختن زبان انگلیسی محاوره ای را تکمیل نکرد و میهنش فرانسه را ترک نگفت.

تکفارس آی آر

بریژیت پس از ترک دنیای سینما، سازمانی برای حمایت از حیوانات ایجاد کرده است که در سطح جهان فعالیت چشمگیر دارد. وی در سالهای اخیر وارد فعالیت های سیاسی – اجتماعی شده و برچسب ضدیت با نژادها و ادیان دیگر بر او خورده است و در این زمینه ها برضد او به دستگاه قضایی فرانسه دادخواست داده شده و در یکی دو مورد محکومیت قضایی یافته است. "باردو" یک بار نیز به دلیل حمایت از عملیات تروریستی و قتل الجزایری ها به دادگاه کشانده شد. برژیت همچنین شهرت به ضد لزبین (همجنس بازی) دارد.

معروفترین فیلم سینمایی که بریژیت در آن بازی کرد و به بسیاری از زبانها دوبله شده «… و خدا زن را آفرید» عنوان دارد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ مهر

۱۰۶پیش از میلاد:«پمپیPompey» که بعدا ژنرال و کنسول روم شد ۲۸ سپتامبر سال ۱۰۶ پیش از میلاد به دنیا آمد و درست در همین روز در سال ۴۸ پیش از میلاد در مصر ترور شد. پمپی بر سر قدرت دست به یک مبارزه داخلی زده بود و به تحریک رقیب پس از ورود به مصر ترور شد. وی به امید دریافت کمک نظامی از ایرانیان به شرق بازگشته بود. جنگ سال ۵۳ پیش از میلاد ایران و روم که ضمن آن کراسوس کنسول دیگر روم کشته شد و ارتش روم شدیدترین شکست را تحمل کرد در زمانی روی داد که پمپی و سزار دو کنسول (عضو شورایعالی) دیگر روم بودند. شکست کراسوس در جنگ «حرانHarran» بزرگترین تحقیر برای رومیان و در عین حال قاطعترین پیروزی نظامی شرق بر غرب بوده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ مهر

www.takfars.ir

۱۰۶۶م:ویلیام دوم، حکمران نرماندی (فرانسه) که تاریخ از او به عنوان ویلیام فاتح و پاره یی ازتاریخ نگاران ویلیام حرامزاده نام می برند دراین روز (۲۸ سپتامبر) در سال ۱۰۶۶ میلادی با شش هزار مرد جنگی مرکب از فقط نخبگان و جنگ آزمودگان فرانسوی و کشورهای دیگر اروپایی برای تصرف انگلیس قدم به خاک این کشور گذارد و ظرف ۱۶ روز آن را تصرف کرد و در آنجا به بسط فرهنگ و زبان فرانسوی پرداخت که واژه های فرانسوی در زبان انگلیسی بازمانده از همان زمانند. آخرین و قاطع ترین جنگ ویلیام با انگلیسی ها روز ۱۴ اکتبر در هاستینگ (هاستاینگ) روی داده بود. دلیل حمله ویلیام به انگلیس آسوده خاطر کردن خود از تعرض های بدون اطلاع قبلی (شبیخون زدن) انگلیسی ها بود که وی را از پرداختن به امور غیر نظامی و پیشرفت کشور باز می داشتند. بعلاوه، انگلیسی ها به تعهداتی که می سپردند عمل نمی کردند.

ویلیام فرمانروایی بر ضد فساد اداری بود و همه آمار و حسابهای انگلستان در دست خودش بود، حتی می دانست که در هر واحد زمان چند مرغ و گوسفند در این سرزمین وجود دارد. انگلیسی ها دهها سال پس از سلطه فرانسوی ها، زبان خود را دوباره احیاء کردند که جهانگیر شده است. پس از اشغال طولانی این سرزمین توسط فرا نسویان، این نیروی ناسیونالیسم بود که زبان انگلیسی را زنده کرد.

قرنها پیش از ویلیام هم آنگلوساکسونها از آلمان به انگلستان هجوم برده و آنجا را متصرف شده بودند. به همین سبب زبان انگلیسی از ریشه زبان آلمانی (خانواده زبانهای هند ـ اروپا) است که پارسی هم از همین دسته از زبانها است.

پس از ورود انگلوساکسونها به مرکز انگلستان، اسکاتلندی ها به نقاط شمالی تر و ولش ها به نقاط جنوبی تر رانده شدند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ مهر

۱۷۸۱م: ۹هزار انقلابی مسلح مهاجر نشیان ۱۳ گانه انگلیسی آمریکای شمالی ۲۸ سپتامبر سال ۱۷۸۱ با کمک شش هزار سرباز فرانسوی و حمایت توپهای ناوگان فرانسه نیروهای انگلیسی را در «یورک تاون Yorktown» واقع در ساحل خلیج چساپیک (ایالت ویرجینیا) مورد حمله قراردادند که این نبرد چندروزه به شکست انگلیسی ها و تامین استقلال مهاجر نشین ها تحت نام «ایالات متحده آمریکا» انجامید. یورک تاون از شهر ویلیامزبورگ پایتخت وقت حکومت انگلیسی آمریکا فاصله چندانی ندارد و هدف فرماندار انگلیسی از استقرار در یورک تاون این بود که از آتش ناوهای خود برخوردار شود که ناوگان اعزامی فرانسه ناوهای وی را غرق کرد. اگر دشمنی فرانسه با انگلستان در کار نبود، بعید بود که در آن زمان مهاجر نشین ها به تنهایی به پیروزی نظامی بر انگلیسی ها که بر آنها حکومت می کردند نائل می آمدند. در آن زمان سران مهاجرنشین ها از خصومت آن دو کشور اروپایی و رقابت های استعماری شان بایکدیگر، نهایت استفاده را بردند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ مهر

۱۹۳۹م:۲۸ سپتامبر سال ۱۹۳۹ نیروهای آلمان از غرب و نیروهای شوروی از شرق در لهستان به یکدیگر رسیدند و ارتش ۷۰۰ هزار نفری لهستان از هم پاشیده شد و درهمین روز، وزیران امورخارجه آلمان و شوروی – فون رپپن ترپ Von Ribbentrop و مولوتف Molotov – در مسکو قرارداد تقسیم لهستان را میان دو کشور امضاء کردند و کشور لیتوانی نیز به شوروی داده شد و به این ترتیب آلمان و شوروی که از ماه مه (پنج ماه پیش) میان خود دوستی نزدیک برقرار کرده بودند. همسایه دیوار به دیوار هم شدند در برلن، هیتلر در برابر اتمام حجت انگلیس و فرانسه که پس از جنگ جهانی اول و الحاق قسمتی از خاک آلمان به لهستان، تمامیت این کشور را تضمین کرده بودند، اعلام کرد که تجاوزی درکار نبوده، تنها سرزمین های از دست رفته آلمان را پس از ۲۱ سال پس گرفته است و قصد جنگ با کسی دیگر را ندارد. ولی، انگلیس و فرانسه این پیشنهاد صلح را رد کردند قبلا روزولت رییس جمهوری امریکا بی طرفی کشورش را در قبال جنگ اروپاییان اعلام کرده بود و پیش بینی کرده بود جنگ اروپاییان طولانی و خونین خواهد بود. آلمان و شوروی ۳۵ روز پیش از تصرف لهستان بطور غیرمنتظره با هم پیمان عدم تجاوز امضا کرده بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ مهر

۲۰۰۳م:ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در پایان دیدار دو روزه خود با جورج بوش رئیس جمهوری امریکا در کمپ دیوید مریلند شنبه ۲۷ سپتامبر ۲۰۰۳ در یک مصاحبه مطبوعاتی مشترک مطالبی را که در آستانه سفر به آمریکا درباره ایران و عراق بیان کرده بود تغییر نداد. در مورد همکاری اتمی با ایران گفت: پس از بازگشت به مسکو یک اشاره روشن و مودبانه به ایران خواهد کرد که بازرسی بین المللی از برنامه های هسته ای خود را که مورد سوء ظن قرار گرفته اند اجابت کند، ولی روسیه طبق تعهد خود به تکمیل رآکتور اتمی ایران ادامه خواهد داد.

تک فارس

نیویورک تایمز با توجه به این اظهار پوتین نوشته بود که به این ترتیب همکاری اتمی روسیه و ایران قطع نخواهد شد و مطابق قرارداد موجود ادامه خواهد یافت، مخصوصا که سران روسیه و آمریکا در مصاحبه کمپ دیوید در قبال اختلاف نظرشان بر سر ایران سکوت کردند و از دادن پاسخ به پرسشهای روزنامه نگاران طفره رفتند.

در این مصاحبه مشترک، پوتین در باره مسئله عراق هم موضع خود را تغییر نداد و گفت که روسیه نمی تواند به اشغال نظامی عراق کمک کند؛ باید با تصویب قطعنامه ای تازه، بیشتر اختیارات به سازمان ملل منتقل شود.

این مصاحبه هنگامی برگزارشده بود که از لندن تا سئول و در بیشتر شهرهای اروپا از جمله پاریس، آتن، بروکسل، استکهلم، ورشو، مادرید و بارسلونا و همچنین قاهره، بیروت و … برضد ادامه اشغال نظامی عراق تظاهرات و راهپیمایی در جریان بود و تظاهر کنندگان شعار می دادند: نه جنگ بیشتر، نه دروع بیشتر.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ مهر

۲۰۰۳م:بالاخره اتحادیه اروپا هم به آرزوی دیرین خود رسید و ۲۷ سپتامبر ۲۰۰۳ و چهار دهه سال پس از روسیه و آمریکا یک ماهواره ۴۰۰ کیلو گرمی را با موشک «آریان ـ ۵» از گویان مستعمره فرانسه واقع در حاشیه آمریکای لاتین به سوی ماه فرستاد تا در ماه فرود آید. این ماهواره در سطح قمر زمین تحقیقات علمی انجام داد. ماهواره علمی اتحادیه اروپا "سمارت" نامگذاری شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ مهر

۵۵۱: تایوانی های ۲۸ سپتامبر را زادروز کنفوسیوس فیلسوف و آموزگار بزرگ چین باستان می دانند که در سال ۵۵۱ پیش از میلاد به دنیا آمد. تطبیق ایام ماههای قمری چین با تقویم خورشیدی میلادی سبب شده است که در زادروز کنفوسیوس اختلاف باشد. زادروز کنفوسیوس در تایوان «روز معلم» عنوان گرفته است.عقاید کنفوسیوس در زمینه اخلاقیات با آیین زرتشت تفاوت زیاد ندارد.

۱۸۴۰: آلفرد تیر می هن (Alfred Thayer Mahan) یکی از فرضیه پردازان بزرگ نظامی به دنیا آمد و ۷۷ سال عمر کرد و در نیروی دریایی آمریکا به دریا سالاری رسید. او در کتاب معروف خود «سی پاور» نوشته است که مروری برتاریخ نشان می دهد که برای کشورهایی که مرز دریایی دارند جهانگشایی و یا آسوده زیستن در داخل مرزهای ملی ، بدون قدرت دریائی دیری نخواهد پایید. وی مثالهای متعدد از تاریخ ایران باستان ، روم و دیگر ملل آورده و ضعف امپراتوری ایران باستان را که داریوش بزرگ هم نگران آن بود نداشتن یک نیروی دریایی توانمند از آن خود دانسته است . اهمیت نظریه "می هن " به حدی زیاد بود که ویلهلم دوم امپراتور وقت آلمان دستور داد که کتاب او به زبان آلمانی ترجمه و در هر کشتی نگهداری و مطالعه آن برای افراد و افسران نیروی دریایی آلمان اجباری باشد.

۱۹۵۷: دکتر آلبرتو اسکولی سازنده ایتالیایی واکسن بیماری سل درگذشت.

۱۹۷۲: جمهوری خلق چین و ژاپن با تجدید روابط سیاسی موافقت کردند. چین در دوقرن گذشته از تجاوز های نظامی و سلطه گری ژاپنی ها آسیب فراوان دیده است.

T A K F A R S

۱۹۸۰: ضیاء الحق رئیس جمهوری وقت پاکستان در دومین هفته جنگ عراق و ایران به منظور میانجیگری ، از تهران و بغداد دیدن کرد.

۱۹۸۹: فردیناند مارکوس دیکتاتور برکنار شده فیلیپین در هاوایی در تبعید جان سپرد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر