تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ خرداد

۱۶۱۴م: ۲۷ماه مه در سال ۱۶۱۴ میلادی شاه عباس در اصفهان دومین پیام فیلیپ پادشاه وقت اسپانیا را از فرستاده ویژه او دریافت کرد که در آن بار دیگر خواسته بود که ایران جزیره بحرین را تخلیه و به اسپانیا تحویل دهد.

شاه عباس در همان جلسه خطاب به فرستاده پادشاه اسپانیا که به دیدار وی شتافته بود گفت که بحرین طبق اسناد موجود و فرهنگ مردم آن جزیی از قلمرو ایران بوده است و وی بر سر قلمرو ایران با کسی مذاکره و مصالحه نخواهد کرد و اگر پادشاه اسپانیا از آن گوشه جهان مدعی بحرین است تنها از طریق جنگ می تواند آن را از ما بگیرد که گمان نمی کنم در جهان ارتشی یافت شود که بتواند با سربازان ایران مصاف دهد.

شاه عباس در پایان این دیدار که تفصیل آن را فرستاده اسپانیا برنگاشته و موجود است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ خرداد

۱۳۰۴ش:قانون انحصار معاملات قند و شکر در دست دولت که یکم خرداد ۱۳۰۴ با هدف تثبیت بها و زمینه آن در بازار به تصویب مجلس رسیده بود از روزی چون امروز در ۸۲ سال پیش به اجرا گذارده شد.

تکفارس آی آر

این قانون به دلیل حفظ منافع مردم (مصرف کنندگان) از قوانین خوب ایران بشمار می رود. دولت هایی که با نظام «سرمایه داری خالص» اداره می شوند به ویژه آمریکا، پس از جنگ جهانی دوم همواره تلاش کرده اند که این انحصارات در کشورهای دیگر از میان برود. به گواه «تاریخ» فساد و بوروکراسی دولتی در این کشورها، به این فشار خارجی کمک کرده است.

۱۹۰۸م:از به نفت رسیدن نخستین چاه در ایران به نفت در منطقه مسجد سلیمان ( ۲۷ مه ۱۹۰۸) ۹۹ سال گذشت. این چاه با رسیدن به نفت ، دشواری های تازه ای هم برای ایرانیان به همراه آورد!. امتیاز نفت ایران از نخستین سال قرن بیستم در اختیار انگلیسی ها بود. درست ربع قرن پس از رسیدن نخستین چاه مسجد سلیمان به نفت (هفتم خرداد ۱۳۱۲ = ۲۸ مه ۱۹۳۳) مجلس تنها با هشت رای مخالف و ممتنع تمدید قرارداد نفت را که امتیاز آن در انحصار انگلستان بود تصویب کرد. هجده سال بعد در همین روز (۷ خرداد ۱۳۳۰) به مناسبت سالروز تصویب این قرارداد، ایران شاهد بزرگترین تظاهرات تاریخ خود تا آن زمان بود و تظاهرکنندگان ضمن محکوم کردن این اقدام مجلس خواستار محاکمه و مصادره اموال آن دسته از نمایندگان ــ چه مرده و چه زنده ــ شدند که به این قرارداد رای موافق داده بودند. مردم شعار می دادند: سالروز «تصویب خیانت».

۱۳۵۹ش:ششم خرداد ۱۳۵۹ (۲۷ می ۱۹۸۰) نخستین دوره مجلس شورای اسلامی ـ که ششم خرداد ۱۳۸۹ سی ساله شده است ـ در تهران و در ساختمان سنای سابق آغاز بکار کرد. تا آن زمان وظیفه قانونگذاری عملا برعهده شورای انقلاب بود.

قضاوت تاریخی درباره یک پارلمان برپایه جامعیت و به دور از تبعیض بودن قوانینی است که به تصویب می رساند و نیز نظارت دائمی بر اجرا و رعایت کامل آنها و رسیدگی به شکایات مردم و اعلام نتایج این رسیدگی در رسانه های همگانی است.

۱۳۰۹ش:ششم خرداد ۱۳۰۹ (۲۷ماه مه ۱۹۳۰) دولت وقت امتیاز چاپ اسکناسهای ایران را که تا آن زمان منحصرا در دست انگلیسی ها بود لغو و بابت این اقدام خود، ۲۰۰ هزار لیره به انگلیسی ها غرامت پرداخت کرد! و همچنین اجازه داد که انگلیسی ها بانک خود را در تهران و شعب آن را در استانها داشته باشند تا دهانشان بسته شود و اعتراض نکنند. انحصار چاپ و نشر (به جریان گذاری) اسکناس ایران به مدت چهل سال در دست بانک انگلیسی بود که بعدا تحت عنوان فریبنده بانک شاهنشاهی بکار بانکداری در ایران ادامه داد. بانک انگلیسی که از۳۱ مارس ۱۸۹۰ عملا کار خود را در ایران آغاز کرده بود، با این که از سال ۱۹۴۹ تغییر نام داده بود در سال ۱۹۵۲ (۱۳۳۱) به دست دکتر مصدق نخست وزیر وقت منحل شد که دو دهه بعد از آن، در ایران به نام بانک خاورمیانه انگلستان تجدید حیات کرد! و ثروتمندان ایرانی ظرف سالهای ۱۹۷۶ تا پایان ۱۹۷۸ معادل صدها میلیون لیره از طریق آن از کشور خارج ساختند.

www.takfars.ir

۱۳۳۲ش:ابن خلدون (ابراهیم ابن محمد) مولف «مقدمه» که ازفلاسفه، مورخان، جامعه شناسان و نویسندگان بزرگ جهان بشمار می آید ۲۷ ماه مه سال ۱۳۳۲ میلادی به دنیا آمد و ۶۳ سال عمر کرد. وی گفته است: خدا به هر انسان هنگام تولد «مغز» را برای تفکر و تعقل و تشخیص خوب و بد و روا و ناروا از هم اهداء کرده است که اگر در طول عمر از این وسیله مهم استفاده بهینه نکند کیفیت حیات و حلاوت زندگی را خواهد باخت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ خرداد

۱۶۷۹م:۲۷ مه سال ۱۶۷۹(۳۲۶ سال پیش روزی چون فردا) در«تاریح حقوق» روز بزرگی است. در این روز پارلمان انگلستان برغم مخالفت پادشاه وقت، قانون «هی بیاس کورپس Habeas Corpus» را تصویب کرد که بعدا اصلی از اصول غیر قابل تغییر قوانین اساسی ملل دیگر و ضابطه کار قوای قضایی کشورها قرار گرفته است.

۱۹۱۰م:در روزی چون امروز در سال ۱۹۱۰ میکرب شناس آلمانی، دکتر رابرت کخ کاشف عوامل بیماری های سل، سیاه زخم، وبا و… درگذشت. خدمت دکتر کخ که برنده جایزه نوبل ۱۹۰۵ شد به بشریت بسیار زیاد است .

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ خرداد

۲۰۰۴م:۲۶ ماه مه سال ۲۰۰۴ گزارش مهم رسانه ها، کشف خاصیت تازه آسپرین بود و نوشته بودند که پژوهش اخیر ثابت کرده است که اسپرین یک ماده ضد سرطانی است و برای درمان و پیشگیری محدود از سرطان پستان نافع است .

۱۳۲۱ش:ششم خرداد ۱۳۲۱ ـ زمانی که ایران در اشغال نظامی متفقین بود نشریه «کیهان» که پروانه آن به نام عبدالرحمن فرامرزی صادر شده بود پا به عرصه رسانه های چاپی ایران گذارد و برجای نشریه «آینده ایران» که اجاره دار آن فرامرزی و دکتر مصطفی مصباح زاده بودند نشست. انتشار کیهان بدون وقفه ادامه یافته و امروز ۶۸ ساله شده است. پروانه انتشار کیهان بعدا از فرامرزی به دکتر مصباح زاده (متوفی در آذرماه ۱۳۸۵) انتقال یافت ولی فرامرزی تا مدتها سمت سردبیری آن را حفظ کرد. با این که قلم فرامرزی برای مخاطبان آشنا بود و مقالات اساسی کیهان را می نوشت، پیشرفت این نشریه تا سالها کند بود. پیشرفت از زمانی آغاز شد که (طبق روش روزنامه های اروپا، آمریکا و ژاپن) دست به رقابت با روزنامه اطلاعات (همتای خود) زد که داستانی است طولانی. در نیمه دهه ۱۳۳۵، کیهان به اقتباس از اطلاعات صفحه نیازمندیها (آگهی های کوتاه کلاسه شده) بازکرد و تا مدتی همان آگهی های صفحه نیازمندی های اطلاعات را پس از تماس تلفنی با صاحبان آگهی به رایگان چاپ می کرد.

۱۳۳۶ش:روزنامه های ایران تا اواسط دهه ۱۳۳۶ جنایی نویسی، حوادث شهری، گزارشهای مربوط به سرگرمی ها از قبیل امور سینما و تئاتر را که تیراژ سازند کار مجله می دانستند و توجه زیادی هم به اخبار ورزشی نداشتند . بنابراین، از تیراژ وسیع برخوردار نبودند و خواندن روزنامه عمومیت نداشت.

روزنامه های ایران از سال ۱۳۳۵ با باز کردن صفحه اقتصاد و بازار به تدریج به راه تکامل گام گذاردند. آموزشهای دکتر ویلسون رئیس دانشکده روزنامه نگاری دانشگاه یوتا که در ۱۹۵۷ از آمریکا به ایران آمده بود و طی ماهها اقامت خود در تهران به راهنمایی روزنامه نگاران ایران پرداخته بود سبب شد که روزنامه ها از ۱۳۳۶ صفحات ویژه حوادث شهری، ورزش، سرگرمی ها، گزارش روز و … دایر کنند و تیراژ ها از یکصد هزار نسخه بالاتر برود. طبق آموزش های دکتر ویلسون، روزنامه های ایران از آن پس در کنار فعالیت های دولت و پارلمان، نظر مردم و اصحاب نظر را هم در باره این فعالیت ها می پرسیدند و می نوشتند و هر روز علاقه مندی مردم به روزنامه خوانی بیشتر می شد.

۲۰۰۵م:آمار وبلاگها در اینترنت در مه سال ۲۰۰۵ نشان می دهد که در چین چهار میلیون نفر دارای وبلاگ هستند و توجه چینی ها به استفاده از اینترنت زیادتر است.

تک فارس

«لی شینده» یکی ار این وبلاگ نگاران چین است . وی کار روزنامه گاری را منحصر به انتشار عکس و مطلب در وبلاگ خود کرده و با یک دوربین دیجیتال و یک «لپ تاب» به راه می افتد و در گوشه و کنار چین هرجا که نقصی در کار دولت ببیند و یا متوجه اشتباه یک مقام دولتی شود آن را همان ساعت به صورت مطلب ژورنالیستیک می نویسد و با تصویر در وبلاگ خود قرار می دهد.

۱۴۹۳م:ابلاغ فرمان انتقاد برانگیز پاپ به دولت اسپانیا درباره بخشیدن مالکیت اراضی غرب «آزور»!! که دارای صاحب بودند

از رویدادهای انتقاد برانگیز ماه مه در طول تاریخ، ابلاغ فرمان پاپ الکساندر ششم به دولتهای اسپانیا و پرتغال است. این فرمان که چهارم این ماه در سال ۱۴۹۳ صادر شده بود ۲۷ ماه مه به دربار اسپانیا واصل شد.

۱۹۰۷م:شهر سن پترزبورگ که قرارداد تقسیم ایران میان انگلستان و روسیه در اوت ۱۹۰۷ در آنجا امضاء شد ۲۷ مه ۲۰۰۷ سیصد و چهار ساله شده است.

پتر یکم این شهر را ۲۷ مه ۱۷۰۳ بنا کرد و پایتخت خود قرار داد تا به اروپای مرکزی نزدیک باشد. این شهر که بعدا به پترو گراد و پس از انقلاب بلشویکی ۱۹۱۷ به لنینگراد تغییر نام داده بود از زمان فروپاشی شوروی در آخرین ماه ۱۹۹۱ به نام پیشین خود «سن پترز بورگ» بازگشت داده شده است!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ خرداد

۱۸۳۰م:در سال ۱۸۳۰ کنگره آمریکا قانون اخراج بومیان (سرخپوستان) را از ایالات شرق رود می سی سی پی تصویب کرد زیرا که مهاجران اروپایی به اراضی آنان مخصوصا در ایالت جورجیا که طلا کشف شده بود نیاز داشتند. در پی تصویب این قانون، افراد پنج قبیله بومی از جمله چروکیها که به قبایل متمدن معروف بودند با زور به اکلاهما تبعید شدند و در میان راه و از مشقت، بسیاری از آنها جان دادند.

۱۹۰۵م:۲۷ مه در سال ۱۹۰۵ ناوگان امپراتوری ژاپن در جنگ دریایی«تسوشیما» ۳۳ ناوجنگی روسیه را غرق کرد و در همین روز در سال ۱۹۴۱«بیسمارک» معروفترین کشتی جنگی جهان متعلق به آلمان پس از غرق چند کشتی جنگی انگلیسی در محاصره قرار گرفت و چون اسکورت نداشت خود را غرق کرد که هنوز همچنان سالم در زیر دریا باقی مانده است.

۱۹۶۴م:جواهر لعل نهرو همرزم گاندی و اولین نخست وزیر هند مستقل، ستایشگر تاریخ ایرانیان که همواره نگران صلح و امنیت و استقلال کشورهای ضعیف بود و به ایجاد جامعه غیر متعهد کمک بسیار کرد ۲۷ مه ۱۹۶۴ در ۷۴ سالگی دیده از جهان فروبست.

وی از زمان رهایی هند از سلطه انگلستان، تا پایان عمر نخست وزیر هند بود. بعدا دختر او «ایندیرا» که شوهر او یک پارسی به نام «فیروز گاندی» بود نخست وزیر هند شد. بعدا هم نوه اش.

T A K F A R S

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ خرداد

۲۰۰۳م:برخی رسانه های چاپی در شماره های ۲۷ مه ۲۰۰۳ خود گزارشهایی منتشر کرده اند که حاکی از تطمیع پاره ای از افسران عراقی پیش از حمله نظامی اخیر است، درست مشابه آن چه را که در شهریور ۱۳۲۰ در ایران روی داد و چند افسر ارشد سربازان ارتش صدها هزار نفری منضبط و عمیقا آموزش دیده ایران را مرخص کردند و وطن ما به دست چند هزار نظامی خسته و فرسوده روس و انگلیسی افتاد. بررسی تاریخ نشان می دهد که بیشتر این موارد (خیانت) در منطقه جغرافیایی ما روی داده است، و برایش دلیلی جز ضعف احساس وطندوستی، تعهد به تکلیف و اخلاقیات نمی توان به دست داد.

۲۰۰۴م:گزارش ۲۵ مه ۲۰۰۴ «نوایا گازتا» درباره افشاگری یک دریاسالار روس از بی اعتنایی مقامات بالای این کشور به یک موضوع حساس دفاع ملی، در جهان با شگفتی خاص تلقی شده و بیشتر رسانه ها به نقل این افشاگری پرداخته و بر آن تفسیر های متعدد نوشته بودند.

ادمیرال گنادی سوچکوف فرمانده ناوگان روسیه در دریای شمالی این کشور ضمن این افشاگری گفته بود: مهمترین اسلحه دفاعی ما که قدرتمان فعلا متکی به آن است و همین قدرت هنوز باعث مراعات احوالمان از سوی ملل نیرومند می شود، زیردریایی های «توفان کلاس» است که با ۲۷ هزار و پانصد تن وزن و هرکدام دارای ۲۰ موشک دور پرواز اتمی بزرگترین زیر دریایی های جهان و موثرترین سلاح استراتژیک بشمار می روند. برای ساختن هریک از این زیردریائی ها، شوروی سابق نزدیک به صد میلیون دلار از گلوی مردم برید و هزینه کرد. ناوگان دریای شمال سه فروند از این زیردریایی ها در اختیار دارد. دستگاه الکترونیک پرتاب هر موشک باید دائما تبدیل به احسن شود. اخیرا برای این کار تقاضای یک میلیون و یکصد هزار دلار اعتبار کردم. در عوض تامین این اعتبار کوچک، دریاسالار ولادیمیر کورویدوف از جانب نیروی دریایی روسیه دستور داد که این زیردیایی های حیاتی را از رده خارج و در گوشه ای پارک کنند که نتیجه اش زنگ خوردن و اوراق شدن و محروم شدن روسیه از مهمترین ابزار دفاع از خود خواهد بود!.

۲۰۰۴م:رسانه های امریکا ۲۵ مه ۲۰۰۴ مراسم به آب اندازی تازه ترین زیر دریایی این کشور را در بندر نیوپورت نیوز گزارش کرده بودند. یک دریادار آمریکایی در این مراسم که اظهاراتش از شبکه های تلویزیونی پخش شد گفته بود که هدف از ساختن این زیر دریایی؛ مبارزه با تروریستها است و این، وسیله خوبی برای این مبارزه است!.

یک روز پس از انتشار اظهارات این دریاسالار و برپایه این اظهارات، کاریکاتوری در مطبوعات آمریکا چاپ شده بود که زیرنویس آن از این قرار بود: زیر دریایی اتمی موشک انداز برای مبارزه با تروریستها!.

۱۹۷۲: میان آمریکا و شوروی قرارداد محدود کردن تولید موشکهای بالیستیک امضاء شد.

۱۹۸۶: ۱۹۸۶شکل و رنگهای پرچم اروپای واحد به تصویب نمایندگان این جامعه رسید.

محصولات معتبر
محصولات معتبر