تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ اردیبهشت

۲۸۰م:در پی چند شکست نظامی روم از ایران و قتل دو امپراتور این کشور که در صدد جنگی دیگر با ایران بر آمده بودند، «مارکوس پروبوس» امپراتور تازه روم به بهرام دوم شاه ساسانی ایران پیشنهاد امضای یک پیمان صلح داد که بهرام به سبب مشکلاتی که در خاور ایران داشت – در این روز از آوریل ۲۸۰ میلادی این پیشنهاد را پذیرفت، اما قراردادی امضاء نشد.

۱۹۱۸م:در این روز در سال ۱۹۱۸ کنسول انگلستان در شیراز به مردم استان فارس شدیدا اخطار کرد که از احساسات ضد انگلیسی و دشمنی با انگلستان دست بردارند که ادامه آن برایشان عواقب وخیم دربرخواهد داشت.

این التیماتوم نتیجه عکس داد و دیری نگذشت که عشایر و مردم فارس علنا و مسلحانه با انگلستان وارد مخالفت و مبارزه شدند.

۱۹۲۱م:۲۶ آوریل ۱۹۲۱ نخستین سفیر روسیه شوروی وارد تهران شد، خود را فرستاده خلق روسیه معرفی کرد و با خاطره بدی که ایرانیان از تزارها داشتند مورد استقبال بی سابقه مردم و دولت ایران قرار گرفت. وی در نخستین هفته ورود به تهران، از زندان مرکزی شهر و گورستان تهران دیدن کرد زیرا که به خواست دولت تزاری، درگذشته بسیاری از ایرانیان مبارز بازداشت و یا مقتول شده بودند.

۱۳۰۵ش:دو روز پس از تاجگذاری رضا شاه، بی سیم قصر ( معروف به بی سیم پهلوی، واقع در خیابان شمیران، چهار راه سید خندان امروز) که دکلهای آن هنوز از آن زمان باقی مانده است ششم اردیبهشت ۱۳۰۵ گشایش یافت و ایران مجهز به مخابرات (تلگراف) بدون سیم شد.

تکفارس آی آر

۱۴ سال بعد، در چهارم اردیبهشت رادیو تهران در همین محل و با استفاده از دو فرستنده ۲۰ کیلو واتی و دو کیلو واتی موجود ویژه ارسال تلگرام آغاز بکار کرد.

۱۳۳۰ش:ششم اردیبهشت ۱۳۳۰ (۲۶ آوریل ۱۹۵۱) دولت انگلستان به ایران اخطار داد که پافشاری در اجرای قانون ملی کردن نفت عواقب بس ناگوار برای این کشور در برخواهد داشت. چند ساعت بعد حسین علاء از نخست وزیری کناره گیری و روز بعد مجلس به نخست وزیر شدن دکتر مصدق ابراز تمایل کرد و رئیس دولت شد و اجرای قانون ملی شدن نفت، برقراری حکومت قانون، رعایت آزادی ها و حقوق انسانی ایرانیان، اصلاح قانون انتخابات، آزادی زندانیان سیاسی، اصلاح امور اداری ـ قضایی و انتصابات بر پایه کارشناسی و شایستگی، قطع هرگونه اعمال نفوذ و توصیه و تشبث (پارتی بازی) در امور دولتی و … را سرلوحه برنامه های خود اعلام داشت.

همزمان با اخطار انگلستان به ایران و ساعاتی پیش از نخست وزیر شدن دکتر مصدق در سال ۱۳۳۰، انبار مهمات ارتش در فارس منفجر شد و یک سوم کل اسلحه و مهمات ایران از جمله شصت هزار تفنگ و توپ از دست رفت!. در پی وقوع این حادثه که سوء ظن به خرابکاری می رفت؛ رئیس تسلیحات ارتش، فرمانده لشکر فارس و عده ای دیگر مورد سوء ظن قرار گرفتند و بازداشت شدند. در گزارش روزنامه های ملی گرا در این باره، عبارت «اشاره لندن به خائنان وطن» به چشم می خورد.

۱۹۶۶م:بامداد ۲۶ آوریل ۱۹۶۶ (پس از نیمه شب ۲۵ آوریل و شب هنگام) زمین لرزه ای به شدت هفت و نیم ریشتر شهر تاریخی تاشکند در فرارود را ویران ساخت. این شهر در سال ۱۲۱۹ میلادی هم توسط خان مغولان (چنگیز) ویران شده بود. ۲۴ سده پیش در دامنه کوههای گلستان، یک آبادی از استاندارد «ده» در مقیاس دوران هخامنشی بزرگتر شد و به صورت «کند» درآمد که در پارسی به معنای شهر کوچک (تاون در زبان انگلیسی) است.

۱۸۹۵م:رودلف هس Hess ، زمانی معاون هیتلر، ۲۶ آوریل ۱۸۹۵ به دنیا آمد و ۱۷ اوت ۱۹۸۷ در نود و دوسالگی! در «اشپاندائو» ـ زندان فاتحان آلمان ـ خود را حلق آویز کرد. وی سالها تنها زتدانی این زندان پر هزینه بود که در برلین قرار داشت. هنوز به درستی روشن نیست که یک زندانی با دهها مامور مراقب چگونه در ۹۲ سالگی موفق به دار زدن خود شده بود!. زندانبانان گفته اند که «هس» قبلا هم چهار بار اقدام به خودکشی کرده بود (عذر بدتر از گناه!). وی به زندان ابد محکوم شده بود. «هس» از ۱۹۴۱ که با چتر در انگلستان فرود آمده بود تا به این دولت پیشنهاد صلح دهد زندانی بود و و با این از زمان دستگیر شدن، در جنگ مداخله نداشت به جرم ارتکاب جنایت جنگی محکوم شده بود. وی در دادگاه حاضر به ابراز ندامت نشده بود. «هس» در دهه ۱۹۲۰در زندان با هیتلر همسلول بود و هیتلر در همان جا کتاب خود «ماموریت من» را به او دیکته کرده بود.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ اردیبهشت

۱۹۵۱م: ۲۶آوریل۱۹۵۱،هشت ماه پس از آغاز جنگ کره و بعد از چند پیروزی کمونیستها و ورود داوطلبان چینی به خاک کره برای کمک به شمالی ها و دلایل دیگر، برکناری ژنرال مک آرتور سرفرمانده نیروهای مسلح آمریکا در خاور دور از همه سمتهای نظامی اش عملا تکمیل شد و ژنرال ریجوی جای او را گرفت. هری ترومن رئیس جمهور وقت یازدهم آوریل دستور این عزل و نصب را داده بود .

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ اردیبهشت

۱۹۱۵م:بکار بردن گاز سمی به عنوان یک جنگ افزار از ۱۹۱۵ و دومین سال جنگ جهانی اول و معروف به جنگ اروپایی ها معمول شده است. ۲۶ آوریل (روزی چون امروز) رسما تایید شد که آلمانی ها از چهار روز پیش از آن ــ ۲۲ آوریل ۱۹۱۵ـ در جبهه غرب ( بلژیک) از این نوع سلاح بر ضد نیروهای طرف مقابل بکار برده بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ اردیبهشت

۲۰۰۳م:جمهوری خلق کره ۲۶ آوریل ۲۰۰۳ رسما اشاره کرد که در زرادخانه خود دارای سلاح اتمی است و با این عمل، دولتهایی را که می کوشیدند آن دولت را از تولید چنین جنگ افزاری باز دارند در برابر کار انجام شده قرار داد و وزیرامور خارجه آمریکا در نخستین واکنش خود گفت که کره شمالی نمی تواند آمریکا را بترساند و باج خواهی کند.

۲۰۰۶م:اواخر آوریل ۲۰۰۶ و در جریان بحث بر سر ردّ و یا تایید اعضای پیشنهادی کابینه افغانستان معلوم شد که پنج تن از وزیران پیشنهادی از جمله دادفر سپنتا در دهه های ۱۹۸۰ ۱۹۹۰ (حکومت کمونیستها، بعدا مجاهدین و سپس طالبان) که از وطن خارج شده بودند به تابعیت کشورهای دیگر درآمده و گذرنامه بیگانه داشتند.

در پی افتادن عراق به دست ارتش آمریکا هم بسیاری از «خود ـ تبعیدی» های عراقی و بعضا «به تابعیت دولت بیگانه درآمده» به زادگاه بازگشتند و در اینجا صاحب مقام شده بودند. این دو موضوع بحثی بین المللی را پیش کشیده است که دارد هر روز گسترده تر می شود. کاهش درآمد ایالت ها و شهرهای آمریکا که به پناهندگان کمک مالی می کرده اند کاهش یافته و در نتیجه در دادن این کمک دقّت بیشتر تا سرحد جستجوی ماهیت واقعی پناهندگان و کشف احیانا تقلّب در پرونده ها میکنند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ اردیبهشت

۱۶۰۷: انگلیسی هایی که با کشتی به آمریکای شمالی رسیده بودند در منطقه ای که نامش را «کیپ هنری Cape Henry» گذاشتند از کشتی پیاده شدند. کیپ هنری در ایالت ویرجینیا واقع است.

تک فارس

۱۷۱۱: سپکتیتور Spectator که گفته می شود نخستین مجله جهان به زبان انگلیسی است نخستین شماره خود را منتشر کرد وجوزف ادیسون نخستین ناشر آن در سرمقاله اش نوشت که می خواهد آموزگار همه مردم باشد. از همین رو مهمترین وظیفه جراید « آموزش عمومی» شناخته شده است.

۱۷۵۵: نخستین دانشگاه روسیه در مسکو تاسیس شد.

۱۸۲۸: روسیه برسر کشتار یونانی ها به عثمانی اعلان جنگ داد.

۱۹۱۴: دبلیو. اج. کاریر دستگاه ارکوندیشن (هواخنک کن) را که اختراع کرده بود به ثبت داد.

۱۹۲۹: برای نخستین بار یک هواپیمای مسافربر فاصله انگلستان تا هند را بدون توقف بین راه طی کرد.

۱۹۵۱: آمریکا شش سال پس از جنگ جهانی دوم با ژاپن پیمان صلح امضاء کرد و ژاپن حاکمیت خود را باز یافت. بعدا میان دو کشور یک قراردادامنیت مشترک امضاء شد.

۱۹۶۸: دانشجویان آمریکایی مخالف جنگ ویتنام ساختمان اداری دانشگاه دولتی اهایو را اشغال کردند.

۱۹۷۰: بیش از دویست هزار آمریکایی مخالف جنگ ویتنام در شهر هفتصد هزار نفری واشنگتن راهپیمایی کردند .

۲۰۰۳: کاهش علاقه به مسافرت باهواپیما؛ نخست به خاطر تروریسم، بعدا جنگ با عراق و در چند ماه اول سال ۲۰۰۶ بیماری ذات الریه ناشناخته «سارس» شرکتهای هواپیمایی آمریکا را در مضیقه مالی شدید قرارداده بود. آمریکن ارلاینز ۲۶ آوریل ۲۰۰۳ اعلام داشت که در سه ماه اول این سال یک میلیارد و ۴۰ میلیون دلار از دست داده بود.

T A K F A R S

محصولات معتبر
محصولات معتبر