تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ مهر

۲۹۵م:دولت ساسانیان ایران در اواخر دهه قرن سوم میلادی دچار درد سرسازی یک شاهزاده جاه طلب به نام تیرداد پسر خسرو شده بود که تایید امپراتور وقت روم را برای پادشاهی خود بر ارمنستان به دست آورده بود. نرسی ساسانی شاه وقت ایران برای دستگیری و محاکمه تیرداد به جرم خیانت به وطن، به ارمنستان نیرو فرستاد و تیرداد به رم فرار کرد و دولت روم را بر ضد وطن خود برانگیخت. دولت ایران که چنین دید به دولت روم اعلان جنگ داد. سنای روم هم به نوبه خود در جلسه ۲۷ سپتامبر سال ۲۹۵ پیشنهاد جنگ با ایران را تصویب کرد. متعاقب ابلاغ این مصوبه به دولت، دیوکلتیانوس (دیوکلتیان) امپراتور وقت روم سپاهی به فرماندهی «گالریوس» داماد خود به جنگ ایران فرستاد. این سپاه ۲۶ ژوئیه ۲۹۷ میلادی در نزدیکی فرات (محلی میان جنوب ترکیه و شمال سوریه امروز) از ایران شکست خورد و گالریوس به آنتیوک فرار کرد و از سوی امپراتور روم توبیخ شد و قول جبران داد. این سومین نبرد ایران و روم در زمان سلطنت نرسی بود.

گالریوس بعدا با طرح نقشه و با یک نیروی زبده و ویژه و پس از عبور از کوهها (کوههای جنوب ترکیه و شمال عراق امروز) خود را به اردوگاه نرسی رسانید و در یک شبیخون همسر و فرزندان کوچک او ازجمله دخترانش را اسیر کرد که نرسی برای پس گرفتنشان مجبور به دادن امتیاز و امضای قرارداد صلح شد. نرسی پس از دادن این امتیاز از عمل خود احساس پشیمانی کرد، بیمار شد و به نفع پسرش هرمز ار سلطنت کناره گیری کرد.

۱۵۸۳م:دائرهالمعارف شعر و شاعران (به زبان انگلیسی)، سالروز درگذشت «وحشی بافق» شاعر ایرانی را در چنین روزی در سپتامبر ۱۵۸۳ میلادی ذکر کرده است. این بیت پرمعنا ازوست:

دل نیست کبوتر که چو برخاست، نشیند ـ ازگوشه بامی که پریدیم، پریدیم

۱۳۱۶ش:مجموعه کارخانه های دولتی سیگار سازی، توتون چپق و تنباکو (دخانیات) پنجم مهر ماه سال ۱۳۱۶ (۱۹۳۷) در محل فعلی که در آن زمان خارج از تهران و آن سوی دروازه قزوین بود گشایش یافت. امور دخانیات در ایران، همچنان در انحصار دولت است.

تکفارس آی آر

شصت و هشتمین سالگرد تاسیس کارخانه های دخانیات ایران (سپتامبر ۲۰۰۴) همزمان بود با رسیدگی یک دادگاه آمریکا به اتهام سیگار سازهای این کشور که ۵۰ سال، (از روزی که رئیس نظام پزشکی وقت آمریکا دود سیگار را عامل بسیاری از امراض خطرناک از سرطان تا بیماری های قلبی اعلام داشت) به مردم دروغ گفته و آنان را تشویق به دود کردن این عامل مرگ کرده بودند. شاکی این پرونده دادستان کل آمریکا بودکه از جانب مردم این کشور از سیگار سازها خواستار پرداخت ۲۸۰ میلیارد دلار غرامت شده بود.

۱۹۴۱م:۲۷ سپتامبر سال ۱۹۴۱، رضا شاه یک ماه و دو روز پس از تجاوز نیروهای انگلستان و شوروی به ایران به همراه خانواده اش در بندر عباس برکشتی انگلیسی «بندرا» نشست و دوران تبعید خود را آغاز کرد. این کشتی ۲۳ روز بعد در جزیره موریس (موریشس) از متعلقات انگلستان در اقیانوس هند پهلو گرفت و به رضا شاه گفته شد که تبعیدگاه او همین جزیره است و زندانی دولت انگلستان است. به این ترتیب، وی به همان گونه که با کمک انگلیسی ها به قدرت رسیده بود به تصمیم آنان قدرت را از دست داد.

رضا شاه در زمانی که یک سرتیپ قزاق بود با کودتای ۲۱ فوریه ۱۹۲۱ سردار سپه و بعدا وزیر جنگ و نخست وزیر شده بود و در ۱۵ دسامبر ۱۹۲۵ با اصلاح قانون اساسی و به موجب متمم آن به شاهی رسیده بود و دودمان پهلوی را تاسیس کرده بود که ۵۵ سال سلطنت کردند و در سال ۱۹۷۹، ایران جمهوری شد. سلطنت رضاشاه تا ۱۶ سپتامبر ۱۹۴۱ (۲۵ شهریور ۱۳۲۰) طول کشیده بود که در این روز به اصرار متفقین که ایران را اشغال نظامی کرده بودند کناره گیری کرده بود.

تبعیدگاه رضا شاه، در سال ۱۹۴۳ به خواهش پسرش از سران متفقین که در تهران گرد آمده بودند، از جزیره موریشس به یوهانسبورک در آفریقای جنوبی تغییر یافت که ۲۶ ژوئیه سال ۱۹۴۴ در همین شهر در ۶۶ سالگی درگذشت و جسد او به قاهره انتقال یافت تا بعدا به ایران آورده و دفن شود و ….

رضاشاه در ۱۶ مارس ۱۸۷۸ در آلاشت سواد کوه واقع در استان مازندران به دنیا آمده بود و از جوانی، سپاهیگری را پیشه خود قرارداده بود.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ مهر

۱۳۳۳ش:پنجم مهر ماه ۱۳۳۳ روزنامه های تهران نوشتند که یکی از چشمهای عبدالعلی لطفی وزیر دادگستری کابینه دکتر مصدق که روز اول مهر ماه توسط گروهی ناشناس در خانه اش کتک زده شده بود نابینا شده است.

مهاجمان در حمله به خانه لطفی ۷۰ساله واقع در شمیران که شهرت به درستی و میهندوستی داشت همسر و فرزندان او را هم کتک زده بودند!. پس از انتقال لطفی به بیمارستان، پزشکان آثار ضربات متعدد چاقو و چماق و پنجه بوکس را در نقاط مختلف بدن و صورت او مشاهده کرده بودند. درباره مسببین و عاملان این عمل، در آن زمان گزارش دیگری انتشار نیافت!. پس از انقلاب ۱۹۷۹، روزنامه های تهران در زمینه کتک خوردن لطفی گزارش هایی منتشر ساختند و نوشتند که مضروب و کور کردن او کار همان دسته های داخلی بود که در براندازی ۲۸ مرداد دست داشته بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ مهر

۱۳۳۳ش:پنجم مهر ماه سال ۱۳۳۳ فرمانداری نظامی تهران خبرنگاران روزنامه ها را برای بازدید از چاپخانه مخفی حزب توده که چهارم مهر ماه در شمیران کشف شده بود دعوت کرده بود. در کشف این چاپخانه سروان مهدی رحیمی (سپهبد در سال ۱۳۵۷ و آخرین فرماندار نظامی تهران و رئیس شهربانی ایران) کمک کرده بود و از همان زمان مورد توجه قرار گرفته بود که در دهه بعد نخست، رئیس راهنمائی و رانندگی و سپس پلیس تهران شده بود.

این چاپخانه و ماشین آلات آنچه نشریات زیر زمینی حزب کمونیستی توده را به چا پ می رساند بعدا به وزارت فرهنگ داده شد و به چاپخانه فرهنگ معروف گردید.

۱۳۲۱ش:سومین تلاش نظام سابق در طول سه دهه، برای راه اندازی مجدد روزنامه دولتی ایران، پنجم مهرماه سال ۱۳۴۲ به حالت تعلیق در آمد. نخستین تلاش در سال ۱۳۲۱ صورت گرفته بود؛ زیرا که روزنامه های وقت زیر بار انتشار بیشتر گزارشهایی را که سازمانهای دولتی به آنها می دادند به دلیل این که ارزش خبری ندارند نمی رفتند. در آن زمان، این تلاش با مداخله مستشار آمریکایی وقت مالیه ایران پایان یافته بود که گفته بود به جای تحمل هزینه انتشار روزنامه دولتی، خبرهای دولتی را با پرداخت مبلغ معینی پول، در روزنامه های موجود منتشر کنید (خبر پولی = نوعی آگهی). تلاش دوم که در سال ۱۳۲۷ بعمل آمده بود با اعتراض و اخطار ناشران روزنامه ها که اگر دولت وارد کسب (حرفه) روزنامه شود اعتصاب خواهند کرد مسکوت مانده بود. تلاش سوم به دو دلیل متوقف شد یکی بیم از آن بود که مردم که در حال روشن شدن و اطلاع از حقوق مدنی خود بودند لج کنند و روزنامه دولتی را نخرند و دیگری مخالفت دادستان وقت تهران بود که از سوی وزارت دادگستری (قوه قضایی) در جلسات مربوط شرکت می کرد.

دادستان تهران گفته بود که اگر انگیزه، تاریخی باشد و می خواهید روزنامه «وقایع اتفاقیه» را زنده کنید که زمان انتشار آن مربوط به دوران استبداد بود و کشور دارای سه قوه حکومتی نبود و تفکیک قوا هم نشده بود. به علاوه، روزنامه رسمی موجود (که هنوز هم در چارچوب قوه قضایی منتشر می شود) ادامه همان «وقایع اتفاقیه» است. اگر هدف چیزی دیگر است، در صورت تخلف این روزنامه چگونه دادستان عمومی تهران می تواند یک موسسه دولتی را به صرف تقصیر یک «فرد» ببندد و سردبیر و یا نویسنده را که کارمند دولت است، طبق چه قانونی تعقیب کند؟. توقیف روزنامه از وظایف من (دادستان عمومی) و تعقیب حقوق بگیران دولت (سردبیر و نویسنده روزنامه دولتی) از وظایف دیوان کیفر است که در این مورد تداخل وظایف می شود و مسئله ساز خواهد بود، لذا راه اندازی چنین روزنامه ای (روزنامه دولت) نیاز به قانون علیحده دارد و انتصاب مدیر و سردبیر آن و هر روزنامه وابسته به یک سازمان عمومی (جز نشریات تخصصی) باید به تصویب مجلس برسد.

با توقیف شدن روزنامه دولتی ایران از اوایل خرداد ماه ۱۳۸۵ (۲۰۰۶) به مدت چهار ماه ثابت شد که در سال ۱۳۴۲ (۴۳سال پیش از آن) دادستان وقت تهران ایراد درستی گرفته بود.

به علاوه، در مذاکرات سال ۱۳۴۲ قرار بود که روزنامه دولتی مورد نظر، «صبح» منتشر شود که تیراژ روزنامه های صبح در ایران تا زمان راه اندازی آیندگان، با این که مطالب خوب وخواندنی هم داشتند، به سبب برچسب دریافت کمک مالی غیر مستقیم از دولت و در نتیجه اجبار داشتن به انتشار اخبار دولتی و دفاع از تصمیمات دولت که به آنها خورده بود هیچکدام از چند هزار نسخه تجاوز نمی کرد، و این موضوع نیز یک عامل دیگر نگرانی هیات راه اندازی روزنامه ارگان دولت در آن زمان شده بود.

تک فارس

با وجود این، سه دهه بعد و در دهه ۱۳۷۰، در پی انتشار روزنامه محلی و غیر سیاسی همشهری از سوی شهرداری تهران!، روزنامه دولتی ایران هم انتشار یافت که هر دو در آن زمان، صرفا به دلیل داشتن هیات سردبیری و تحریریه حرفه ای مرکب از روزنامه نگاران قدیمی و مجرب (برکنار شده از کار در دو سه سال اول پس از انقلاب) در اندک مدتی از لحاظ تیراژ به مقام اول و دوم رسیدند و همین وضعیت سبب شد که سازمان رادیو تلویزیون دولتی هم یک روزنامه راه اندازی کند و ….

به نظر کارشناسان رسانه ها (مس میدیا)، خرید روزنامه دولتی از سوی ایرانیان و انتشار روزنامه توسط دولت ایران در این برهه از زمان، دو موضوع در خور بررسی جامعه شناسی. روانشناسی و پژوهش هستند.

برخی از اصحاب نظر گفته اند که مخاطبان ایرانی با این عمل خود (خرید روز نامه دولتی)، مانع از آن می شوند که وطنشان روزنامه حرفه ای و مستقل (ناوابسته) خوب داشته باشد.

مسئله دیگر این است که روزنامه های دولتی در وطن ما خود را روزنامه عمومی (حرفه ای) بشمار می آورند، یعنی اعلان تجاری می گیرند و تکفروشی دارند و با این عمل، کاملا خود را از صورت تخصصی خارج ساخته اند (که طبق اصول ژورنالیسم حرفه ای، نشریه دولتی در هر شکل آن – اختصاصی بشمار می آید و نمی تواند عمومی خوانده شود) زیرا که مطبوعات به عنوان قوه چهارم دمکراسی شناخته شده اند و با توجه به تفکیک قوا، سه قوه دیگر نمی توانند روزنامه عمومی (روزنامه ای که دارای اعلان تجاری و تکفروشی باشد) منتشر سازند.

برای این سئوال که چرا «شهرداری» و «دولت (قوه مجریه)» در ایران روزنامه نگار شده اند باید پاسخ یافت و این در حالی است که بسیاری از روزنامه نگاران وطن ما سالهاست که در صف نوبت دریافت پروانه انتشار نشریه قرار دارند و یا درخواست آنان در بعضی موارد بدون ذکر دلیل و حتی ارسال پاسخ کتبی رد شده است. در بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا انتشار روزنامه نیاز به پروانه ندارد زیرا که آزادی مطبوعات (پرس) در قوانین اساسی تضمین شده است که جزیی از آزادی بیان است. می دانیم که بسیاری از روزنامه نگاران ایران در سال ۱۳۵۷ به صف انقلاب پیوستند، زیرا که یکی از شعارهای انقلاب حذف تشریفات غیر لازم برای دریافت پروانه روزنامه بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ مهر

۱۳۴۵ش:پنجم مهرماه ۱۳۴۵ کنفرانس بین المجالس پنجاه و پنجم در تهران درکاخ سنا آغاز بکار کرد. در دومین روز برگزاری، این نشست اعمال زور در روابط میان کشور ها را مردود اعلام و زورگویی های سابق را محکوم کرد.

به موازات همین اجلاس که در آن نمایندگان پارلمانهای ۶۳ کشور شرکت کرده بودند، شاه ملقب به « آریا مهر » شد.

با این لقب پر طمطراق که ۱۲ سال بکار برده شده و تیتر روزنامه ها قرار گرفته بود، گمان نمی رفت که یک «آریامهر!»، پس از احساس خطر، جانش را بردارد و در جستجوی جای امن وطن را ترک کند و به خارج برود – کاری که صدام حسین در سال ۲۰۰۳ نکرد.

۱۷۹۴م:فرانسوا نوئل بابوفFrancois Noel Babeuf روزنامه نگار انقلابی فرانسه ۲۷ سپتامبر ۱۷۹۴ نام روزنامه خود را به «Tribun du Peupleتریبون مردم» تغییر داد و اولین شماره آن تحت این نام پنجم کتبر (هفته بعد) انتشار یافت. عنوان قبلی این روزنامه Journal de la Liberte de la presse«ژورنال آزادی» بود.

T A K F A R S

بابوف که از فعالان انقلاب فرانسه و از اعضای کمیته تقسیم اراضی میان کشاورزان بدون مزرعه بود در آخرین سرمقاله روزنامه اش، پیش از تغییر نام آن، نوشت که انقلاب فرانسه نتوانسته به وعده خود که تامین برابری سیاسی و عدالت اقتصادی است عمل کند. مردم حق دارند که کار داشته باشند و در رفاه و مساوات زندگی کنند.

مخالفت های بابوف با کمیته مدیریت (دولت میانه روها) و قانون اساسی تازه (قانونی که پس از اعدام روبسپیر تدوین شده بود) به تدریج صورت گروهی و خشونت آمیز به خود گرفت و هیات مدیره فرانسه (دولت) وی را متهم به تحریک مردم و ایجاد کمون پاریس و توطئه مسلحانه ضد دولتی کرد، در ۲۷ ماه مه سال ۱۷۹۷ به گیوتین سپرده شد و اعدام گردید، ولی افکارش تحت عنوان «Babouvismبابویسم» باقی مانده است.

مولفان «تاریخ عقاید» بابوف را بنیادگذار کمونیسم جدید می دانند که مارکس عقاید وی را تکمیل و تدوین کرده است. در عهد باستان،

گراچوش رومی و مزدک ایرانی مروج مبتکر و مروج مسلک کمونیستی (اشتراک دارایی و منابع تولید) بودند. به دلیل پیروی بابوف از عقاید گراچوسGracchus، وی را گراچوس بابوف هم نوشته اند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ مهر

۲۰۰۴م:رئیس جمهوری، نخست وزیر و وزیر فرهنگ فرانسه ۲۷ سپتامبر ۲۰۰۴ به مناسبت درگذشت بانو «فرانسواز ساگان» نویسنده فرانسوی که ۲۴ سپتامبر ۲۰۰۴ در ۶۹ سالگی از بیماری قلبی ـ ریوی فوت شده بود اعلامیه رسمی صادر کردند. فرانسواز ساگان که در سال ۱۹۵۴ در ۱۸ سالگی با نوشتن داستان «سلام بر غم» به شهرت رسیده بود بقیه عمر را به کار نوشتن ادامه داده بود.

ژاک شیراک رئیس جمهور فرانسه در اعلامیه خود «ساگان» را یکی از درخشانترین نمادهای نسل فرانسویان پس از جنگ جهانی دوم خوانده بود. ساگان ۴۰ داستان و نمایشنامه نوشته است که از میان آنها، «سلام برغم» شهرت بیشتری دارد. ساگان با این همه شهرت و مهارت، علاقه مندی به ارسال کتابهایش به مسابقه های بین المللی و دریافت جایزه نداشت و می گفت که برای مسابقه، کتاب نمی نویسد؛ برای مردم می نویسد که داوران باانصافتری هستند. ساگان روحی سرکش و نا آرام داشت. وی ۲۱ ژوئن ۱۹۳۵ در یک خانواده ثروتمند فرانسه به دنیا آمده بود.

داستان نگاران جهان اقدام شیراک را به صدور اعلامیه فوت، بزرگترین تشویق نویسندگان خوانده و آرزو کرده اند که سران سایر کشورها هم چنین کنند تا باعث دلگرمی نویسندگان شود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ مهر

۱۸۷۱م:امروز زادروز بانو «گراسیا دله دا» داستان نگار چیره دست ایتالیایی و برنده جایزه ادبی نوبل است که ۲۷ سپتامبر ۱۸۷۱ به دنیا آمد و دهها داستان نوشت. داستانهای او که نوعی زندگینامه تخیلی هستند تفاوت شخصیت انسانها را منعکس می کنند. وی به موازات کتاب (ناول طولانی)، برای مجله ها هم داستان کوتاه می نوشت. معروفترین داستانهای او که به دیگر زبانهای اروپایی ترجمه شده اند عبارتند از: بادهای نفرت، بعد از طلاق، کبوتر و شاهین، رقص گردنبند، به سوی چپ، ارباب ما، خاکستر ها، مادر، پیرمرد کوهستان، در بیابان، راز دل مرد گوشه گیر، گناه دیگران، حریق در باغ زیتون و ….

تک فارس www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ مهر

۲۷۳۷۶م: سپتامبر سال ۳۷۶ میلادی، امپراتور وقت روم که از توقعات مردم شهر رم و بی نظمی آنها به تنگ آمده بود و شهر دارای نفوسی بیش از حد شده بود، به گونه یی که کار تغذیه آنها و رفع نیازمندیهایشان دشوار شده بود تصمیم گرفت پایتخت را به میلان منتقل کند.

شهر رم پس از اضمحلال امپراتوری روم، پایتخت پاپها و از قرن ۱۹ پایتخت ایتالیا شده است.

۱۵۹۸م:۲۷ سپتامبر در سال ۱۵۹۸ سوگواری دو هفتگی مرگ فیلیپ دوم شاه اسپانیا که این کشور را در صدر قدرتهای زمان قرار داده بود، به پایان رسید. جالب اینجاست که خود وی این سوگواری را قبلا اعلام کرده بود، زیرا مرگ او را در ۷۱ سالگی و از زخم معده پیشگویی کرده بودند و او در این سن بر اثر افراط در خوردن ادویه خوشبویی که از مستعمرات شرق و غرب برایش برده بودند و نیز غم شکست نظامی از انگلستان به زخم معده دچار شده بود.

فیلیپ دستور داده بود که همه مردم لباس سیاه برای خود آماده کنند ، پرده سیاه بدوزند و پس از مرگ او به مدت دو هفته، همه اسپانیا و ایتالیا و مستعمرات اسپانیا سیاهپوش شوند، از جمله دیوار شهرها!.

"مورخان " دوران حکومت ۴۰ ساله فیلیپ دوم را دوره برتری اسپانیا نوشته اند. اسپانیا در دوران حکومت او ثروتمندترین کشور جهان و از لحاظ نظامی قدرتمندترین بود. همه کارهای او حتی ازدواجش سیاسی بود. وی با ماری ملکه انگلستان ازدواج کرد تا این کشور بر ضد او نباشد حال آن که زن و شوهر در دو کشور با فاصله دور زندگی می کردند و جز چند روزی با هم نبودند.

با وجود این، فیلیپ دوم که کشور فیلیپین هنوز نام او را بر خود حفظ کرده است، مرتکب چند اشتباه و محاسبه غلط شد. یکی از آنها کوچک و حقیر شمردن نیروی دریائی انگلستان و جنگ با این کشور بود که از پروتستانهای هلند – تحت الحمایه اسپانیا – حمایت می کرد. این جنگ که در سال ۱۵۸۸ روی داد به برتری نظامی اسپانیا پایان داد. اشتباه دیگر او مصادره دارایی اسپانیاییهای مهاجر به امریکای لاتین بود که با شکنجه و آزار دادن بومیان صاحب طلا و نقره آنها شده بودند، وی با این عمل که در آغاز مورد حمایت اروپائیان قرار گرفت، دشمنان فراوانی برای خود به وجود آورد. فیلیپ دوم به جای توسل به دادگاه با صدور فرمانی نحت عنوان مجازات "شکنجه دادن دیگران " صاحب اموال آن جماعت شده بود و چون با مخالفت ضمنی پاپ روبرو شد، اعلام کرد که این اموال در سایه امنیتی که ارتش فراهم ساخته است، به دست آمده و بنابراین متعلق به بیت المال است.

جنگ دریایی با عثمانی که منافع اسپانیا را به مخاطره نیفکنده بود، یکی دیگر از اشتباههای وی به شمار می آید که باعث تضعیف ناوگان اسپانیا شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ مهر

۱۹۵۵م:بورس نیویورک ۲۷ سپتامبر ۱۹۵۵ دچار یک سقوط آزاد شد و آیزنهاور رییس جمهوری آمریکا پس از شنیدن این خبر، حمله قلبی کرد و به بیمارستان انتقال یافت. این بورس از قرن ۱۹ تاکنون چندبار دچار سقوط آزاد شده که هر سقوط آن، یک رکود و یا جنجال اقتصادی به دنبال داشته و بنابراین، دفعتا پایین آمدن بهای سهام (به صورت سقوط آزاد) آمریکاییان را دچار ترس و تزلزل می کند. مروری بر تاریخ آمریکا نشان می دهد که بحران بورس عمدتا در اکتبر روی داده است ولی در سال ۱۹۵۵ و نیز سال جاری ۲۰۰۸ این رویداد چند هفته زودتر و در سپتامبر اتفاق افتاد. آیزنهاور در طول حکومت خود نگران چند وضعیت بود ازجمله میدیاکراسی (جوّسازی رسانه ها و تغییر وضعیت به خواست خود)، قدرت گیری صنایع نظامی و مداخله درتصمیمگیری های دولت، تداخل دولت و بورس و اصحاب سرمایه دریکدیگر (مقام دولتی شدن دست اندرکاران بورس و سرمایه و بالعکس)، خارج شدن لابی گرهای کنگره از صورت کار روابط عموی کردن و ورود مقامات سابق و نمایندگان پیشین کنگره به جرگه لابی گران و تبدیل «نظر رسانی و روشن سازی که اگر حرفه ای و علمی باشد امری مفید است» به اعمال نفوذ و کارچاق کنی. گزارش های روز وجود چنین مواردی را در ایالات متحده نشان می دهد و درستی نگرانی آیزنهاور را که یک ژنرال بود ثابت می کند. نگرانی های آیزنهاور اینک به صورت مسئله درآمده است.

تکفارس

۱۹۹۶م:طالبان که در آغاز کار عمدتا در مدارس مذهبی آوارگان افغانستان مستقر در پاکستان آموزش دیده بودند و بعدا بر بیشتر نواحی جنوبی و مرکزی (پشتون نشین) افغانستان مسلط شده بودند پس از یک محاصره نسبتا طولانی، ۲۷ سپتامبر سال ۱۹۹۶ شهر کابل را که از طرف دولت افغانستان (دولت برهان الدین ربّانی و عمدتا تاجیک) تخلیه شده بود، تصرف کردند و دکتر نجیب الله رئیس دولت کمونیستی سابق این کشور را که از سال ۱۹۹۲ به صورت پناهنده در دفتر سازمان ملل در کابل به سر می برد دستگیر کردند و پس از شکنجه فراوان و سوزاندن لبهایش با آتش سیگار، تیرباران کردند و جسدش را مقابل ساختمان مقر رییس جمهوری افغانستان به دار کشیدند و دو روز به همان صورت بر بالای دار نگهداشتند. برادر نجیب الله نیز به همین سرنوشت دچار شد.

مورخان معاصر ایجاد طالبان را به پای برژینسکی مشاور لهستانی تبار و ضد کمونیست کارتر رئیس جمهوری دهه ۱۹۷۰ آمریکا نوشته اند که می خواست به دست آنان شوروی را از افغانستان اخراج و دولت کمونیستی کابل را ساقط سازد.

نجیب الله ظاهرا در پی توافقهای محرمانه قدرتهای ذینفع، در سال ۱۹۹۲ پس از فرستادن خانواده خود به خارج از کشور، دولت را تسلیم مخالفان (گروههای معروف به مجاهدین) کرده بود و به ساختمان سازمان ملل در کابل پناهنده شده بود و قرار نبود به این روز بیافتد، ولی محافظان افغانی ساختمان در جریان عقب نشینی نیروهای دولتی از کابل، او را بدون نگهبان رها کردند و رفتند. نجیب الله که قبلا یک پزشک و از اعضای شاخه پرچم حزب کمونیست بود تلفنی با رییس دفتر سازمان ملل در کابل تماس گرفت و جریان را گفت و از او استمداد کرد که وی نیز برایش کاری انجام نداد. مفسرانی که روی این حادثه دقیق شده اند، آن را یک نقطه ضعف در تاریخ سازمان ملل و تعهدات بین المللی و قول و قرارهای سران قدرتها قلمداد کرده اند. طالبان نیز پنج سال و چند ماه بعد از کابل رانده شدند و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ مهر

۲۰۰۳م:۲۶ سپتامبر ۲۰۰۳اندکی پس آن که سازمان دولتی آمار آمریکا اعلام داشت که در یایان سال ۲۰۰۲ ، شمار آمریکاییانی که زیر خط فقر زندگی می کنند از ۳۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تجاوز کرده بود که یک میلیون و هفتصد هزار تن بیشتر از سال ۲۰۰۱ بوده است، دیدار دو روزه ولادیمیر پوتین با جورج بوش در کمپ دیوید ـ استراحتگاه پایان هفته روسای جمهوری آمریکا در ارتفاعات مریلند ـ آغاز شد و مهمترین موضوع مورد بحث طرفین اتمی شدن احتمالی ایران و مشارکت روسیه در امور عراق اشغالشده بود که باهم در هر دو زمینه اختلاف نظر داشتند.

همزمان با این دیدار، دولت آمریکا ۱۵ هزار تن از نظامیان ذخیره خود را به حالت فعال درآورده بود تا در دو نوبت به عراق اعزام شوند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ مهر

۲۰۰۳م:لولا دا سیلوا رئیس جمهور سوسیالیست برزیل ۲۶ سپتامبر ۲۰۰۳ برای یک دیدار دو روزه از کوبا وارد هاوانا شده بود. وی که رهبر بزرگترین کشور آمریکای لاتین است و با فیدل کاسترو دوستی دیرین دارد پیش از این دیدار تاکید کرده بود که کوبا باید در همه فعالیتهای کشورهای لاتین آمریکا شرکت داده شود.

داسیلوا هنگام ورود به کوبا گفت که برزیل از تجربه های موفقیت آمیز کوبا در امور آموزش و پرورش و درمان استفاده خواهد کرد. در کوبا این دو مورد مطلقا رایگان و متساویا در دسترس همگان هستند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ مهر

takfars.ir

۲۰۰۳م:آمار منتشره در بیست و هفتم سپتامبر ۲۰۰۳ نشان داد که در سال ۲۰۰۲ امریکا ۱۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون، روسیه پنج میلیارد و فرانسه یک میلیارد دلار اسلحه به کشورهای دیگر فروخته بودند.

دراین ارقام، سلاحهای اهدایی و معاملات پنهانی به حساب نیامده بودند. فروش جنگ افزار توسط کشورهای دیگر، هرکدام کمتر از یک میلیارد دلار ذکر شده بود. از این آمار چنین بر می آید که معاملات اسلحه رو به افزایش است که معنای آن، احساس نا امنی بیشتر در جهان است.

۱۹۰۸: وبا در سن پترزبورگ همه گیر شده و تا به امروز هفت هزار و ششصد تن را کشته بود . همه منتظر فر رسیدن فصل سرمای شدید روسیه و از کار افتادن میکرب این بیماری بودند.

۱۸۲۱: نیروهای اسپانیا بر اثر فشار انقلابیون مسلح مکزیک شهر مکزیکوسیتی را تخلیه کردند. مکزیک بیش از سه قرن متعلق به اسپانیا بود که در این روز به استقلال رسید.

۱۹۳۹: لهستان شکست کامل خورد و تسلیم نیروهای آلمان و شوروی شد و استقلال و تمامیت خود را از دست داد. جنگ لهستان ۱۹روز طول کشیده بود.

۱۹۶۲: امام احمد امام زیدیه یمن ترور شد.

۱۹۹۰: روابط سیاسی ایران و انگلستان که بر سر انتشار کتاب سلمان رشدی (آیه های شیطانی ) قطع شده بود پس از ۱۸ ماه از سر گرفته شد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر