تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ دی

۵۹۶ش:تاریخنگاران آغاز زمستان سال ۵۹۶ خورشیدی (اواخر دسامبر ۱۲۱۷ میلادی ) را پایان کار حکومت قرا ختائیان و غوریان در آسیای میانه ، و همسایه شدن قلمرو سلطان محمد خوارزمشاه با قلمرو چنگیز خان نوشته اند . خوارزمشاه با از میان برداشتن قراختائیان که میان قلمرو او و قلمرو چنگیز خان حایل بودند مرتکب یک اشتباه سیاسی بزرگ شد. چنگیز خان برنامه حمله به غرب متصرفات خود و ورود به دنیای سفید پوستان را نداشت که رویدادهای سال بعد (۱۲۱۸ میلادی) پای او را به ایران و نیز سرزمینی که امروز کشور روسیه است باز کرد و عمده ترین این رویدادها ، قتل فرستادگان بازرگانی چنگیز در شهر مرزی اترار بود که فرماندار آن مورد حمایت مادر خوارزمشاه قرار داشت . چنگیز در نظر داشت که با خوارزمشاه روابط دوستانه و با قلمرو او داد و ستد تجاری داشته باشد که حادثه اترار روی داد.خوارزمشاه چند اشتباه سیاسی و استراتژیک دیگر هم مرتکب شده بود که یکی از انها گرفتن فتوای مغایر شرع بودن خلافت عباسیان از روحانیون و دیگری تحریک حکام محلی بر ضد یکدیگر بود به گونه ای از تشکیل یک نیروی بزرگ واحد در برابر مغول جلوگیری شد. تاریخ این درس را داده است که پیروزی مغولها و هر فاتح دیگر تا به امروز نتیجه ضعف دفاعی و اقتصادی طرف دیگر و تفرقه و نفاق در آن بوده است. چنگیزیان پس از تصرف شهرهای نامتحد هنگامی که در مرکز اروپا و همچنین در شام با دو دولت دارای قدرت مرکزی رو به شدند شکست خوردند و از ادامه پیشروی دست کشیدند . جنبش غیر متعهدها هم در قرن گذشته با همین فلسفه به وجود آمد که به دلایل متعدد بعدا ضعیف و علیل شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ دی

۱۳۳۱ش:دکتر علی شایگان که از سوی دکتر مصدق به ریاست کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی ایران منصوب شده بود و قبلا طی اعلامیه هایی از اصحاب نظر و سایر اتباع کشور خواسته بود که پیشنهادهای خود را به آن کمیسیون اعلام دارند تا بررسی شوند، در این روز در دی ماه ۱۳۳۱ نظرات واصله را که به صورت موضوع های جداگانه دسته بندی شده بودند اعلام داشت. نظرات واصله چهار پیشنهاد کلی را به دست می داد از این قرار:

۱ـ مشارکت بانوان؛ زیرا که مردم ایران که قانون اساسی به آن اشاره کرده، تنها مردها نیستند و زنان از آغاز مشروطیت از این حق به طور غیرقانونی محروم شده اند (شده بودند).

۲ ـ انتخابات به صورت شورایی درآید و نمایندگان مجلس به صورت هرم از جانب شوراهای منتخبه محلی برگزیده شوند تا بهترهای جامعه باشند.

تکفارس آی آر

۳ ـ اگر شمار نامزدهای انتخابات بیش از میزان منطقی و متعارف باشد، این نامزدها از میان خود (بارضایت کامل) برای هر حوزه، حد اکثر پنج نفر «بهتر» را تعیین کنند تا مردم در روز رای دادن تکلیف خود را بدانند.

۴ ـ چون شناخت رای دهندگان از نامزدها محدود است ( شاید به دلیل محدود بودن رسانه صوتی و نبود رسانه تصویری در ایران وقت)، انتخابات دو مرحله ای باشد و در مرحله اول کسانی انتخاب شوند که ماموریتشان تنها انتخاب نمایندگان مجلس از میان بهتر ها و از جمله خودشان باشد.

کودتای خارجی ۲۸ امرداد (هفت ماه بعد) و توطئه ضد مصدق در اسفند ۱۳۳۱ در کاخ مرمر مانع تحقق این پیشنهادها شد که دردست به صورت قانون درآمدن بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ دی

در ۲۶ دسامبر (پنجم دیماه) درسالهای مختلف در زمینه تلویزیون سه رویداد در ایران ثبت شده است :

www.takfars.ir

– در ۱۳۳۵( ۱۹۵۶میلادی ) دولت وقت به یک فرد حقیقی (حبیب ثابت) پروانه تاسیس نخستین فرستنده تلویزیونی را داد که فرستنده آن از دو سال بعد، نخست در تهران آغاز بکار کرد و بعدا یک کانال دیگر آن در خوزستان.

– درسال ۱۳۳۸ (۱۹۵۹ میلادی) مستشاران نظامی و آمریکاییان دیگر در ایران دارای یک فرستنده تلویزیونی از آن خود شدند.

– در سال ۱۳۵۰(۱۹۷۱) غلامحسین صالحیار روزنامه نگار بنام برای سازمان رادیو ـ تلویزیون دولتی ایران یک خبرگزاری به وجود آورد که بعدا به واحد خبر تغییر نام داد.

– چهار هفته بعد از تاسیس خبرگزاری رادیو تلویزیون، از ششم بهمن ۱۳۵۰ (ژانویه ۱۹۷۲) رادیو دولتی ایران به ساختمان خیابان جام جم منتقل و در جوار تلویزیون قرار گرفت. قانون مصوب خرداد سال ۱۳۵۰خورشیدی رادیو ــ تلویزیون ایران را در هم ادغام و این رسانه ها را در انحصار دولت قرارداد و رادیو تلویزیونهای دیگر منحل و یا به سازمان واحد ضمیمه شدند . تورج فرازمند به مدیریت اخبار رادیو و ایرج گرگین به مدیریت اخبار تلویزیون منصوب شدند و مرتضی اخوت معاون فرازمند شد. با این انتصابات روش تهیه و تنظیم و پخش اخبار هم تغییر کرد. رضا قطبی (پسر دایی فرح پهلوی) تا سال ۱۳۵۷ (سال انقلاب) مدیر عامل سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران بود.

۱۳۴۷ش:دولت وقت در این روز در دی ماه سال ۱۳۴۷( ۲۶ دسامبر ۱۹۶۸) مصوبه تازه ای بر آئین نامه های اجرایی قانون تملک آپارتمان اضافه کرد که طبق آن، بهای هر مترمریع اپارتمان در تهران برحسب محل و مصالح ساختمانی ۳۰۰ تا ۶۰۰ تومان (۶۰۰۰ ریال) تثبیت شد. یک سال پیش از آن در همین روز (دی ماه سال ۱۳۴۶) دولت وقت اراضی و تپه های شمال شهر تهران ملّی و خرید و فروش و واگذاری آنها ممنوع اعلام اعلام کرده بود. همچنین طبق قانون دیماه ۱۳۵۴ (که از پنجم این ماه به اجرا گذارده شده بود) فروش و واگذاری اراضی ملّی (دولتی) به کارمندان دولت و بازنشستگان به منظور ساختن خانه و هر نوع بهره برداری شخصی ممنوع گردید.

این سه اقدام مهم نشان می دهد که زمین و مسکن در وطن ما همواره یک مساله بوده و در زیر ذرّه بین دولت های وقت.

۱۳۱۹ش:با انجام نخستین سرشماری به سبک اروپایی در شهرهای بزرگ ایران ، در این روز در سال ۱۳۱۹( ۲۶ دسامبر ۱۹۴۰) اعلام شد که در شهر اصفهان ( بدون حومه آن ) ۲۰۴ هزار و ۶۰۰ تن زندگی می کنند و دومین شهر بزرگ ایران است. جمعیت همدان نیز طبق این سرشماری ۱۰۳ هزار و ۹۰۰ تن بود.

۱۳۸۲م:ساعت ۵ و ۲۶ دقیقه بامداد روزی چون امروز در سال ۱۳۸۲ (۲۶ دسامبر ۲۰۰۳) یک زمین لرزه به شدت شش و شش دهم در مقیاس ریشتر شهر بم در استان کرمان را ویران ساخت و طبق آماری که انتشار یافت بیش از ۲۶ هزار تن را کشت و دهها هزار انسان دیگر را زخمی ساخت. این زلزله به ارگ تاریخی و نواحی اطراف بم نیز آسیب شدید وارد ساخت. بم که خرمای آن در جهان معروف است در دوران حکومت اشکانیان ساخته شده است. طبق افسانه های ایرانی، بهمن پسر اسفندیار پس از غلبه بر فرامرز، در محل پیروزی خود شهری با یک دژ نظامی مستحکم بساخت و نام خود را بر آن گذارد که به مرور زمان واژه بهمن به «بم» تبدیل شده است. فردوسی شرح نبرد رستم زال با اسفندیار (پدر بهمن) را در شاهنامه آورده است.در طول تاریخ، جغرافیون و جهانگردان منطقه بم را محلی نوشته اند که دارای توفان شن است. طبق نوشته های این جغرافیون، پارچه بافی و تولید پوشاک بم در قدیم شهرت جهانی داشته و منطقه ای پرنعمت بوده است. دستگیرشدن لطفعلی خان زند آخرین حکمران این دودمان در بم صورت گرفت. بم در سال ۱۷۲۲میلادی در جریان شورش امیر محمود قندهاری برضد شاه سلطان حسین آسیب شدید دید.

۲۰۰۳م:یک دادگاه شهر آستین تگزاس ( آمریکا ) در دسامبر ۲۰۰۳ یک کشیش کلیسا به نام « جاشوا تامسون » را به جرم کتک زدن پسر ۱۱ ساله ای با « ترکه » ، به ۲۶ سال زندان محکوم کرد. این کودک که «لوئی گره رو» نام دارد در کلاس درس « قرائت انجیل » پدر جاشوا شرکت می کرد. پدر جاشوا در دادگاه گفت که چون رفتار لوئی در کلاس بی ادبی به انجیل مقدس بود او را با ترکه درخت ( به رسم قدیم ) کتک زده بود.

۲۰۰۵م:«آرژانتینا برونتی» بازیگر تئاتر و فیلم سینمایی که از ۳ سالگی تا ۹۶ سالگی هنر نمایی کرد ۲۰ نوامبر ۲۰۰۵ در ۹۸ سالگی در خانه پسرش در شهر «رم» درگذشت. بانو آرژانتینا یک ایتالیایی تبار آرژانتینی بود که در بوئنوس آیرس به دنیا آمده بود و ۵۰ سال هم در هالیوود کار می کرد. چون مادرش بازیگر تئاتر بود از سه سالگی به او نقش داده شده بود. وی آخرین فیلم را در ۹۶ سالگی به پایان برد که «مادر بزرگ» عنوان دارد. آرژانتینا که در بیش از ۹۰ فیلم بازی کرده بود همچنین در یک فیلم نقش «اویتا پرون» زن افسانه ای آرژانتین را برعهده داشت. «مرخصی در هاوانا» فیلم مشهور دیگر اوست، همچنین «بیمارستان عمومی» و برادران ریکو.

تک فارس

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ دی

۱۹۳۷م:ژولیان باندا Julien Benda فیلسوف فرانسوی در کتاب خود «خائن به روشنفکران» که ۲۶ دسامبر سال ۱۹۳۷ انتشار یافت شدیدا از فلسفه رومانتیک انتقاد کرد و نوشت: اصحاب فلسفه رومانتیک حقایق را رها کرده و دنبال خیال رفته اند. این کار تنها به سیاستمداران و دولتمردان میدان می دهد که هر کار که دلشان بخواهد بکنند و در این صورت جهان پیچیده ای به وجود خواهد آمد که راه حلی برای آن پیدا نخواهد شد .

باندا که یک انساندوست و از فلاسفه رشنالیست بشمار می رود در ۲۶ اکتبر ۱۸۶۷ به دنیا آمد و هفتم ژوئن ۱۹۵۶ در گذشت. وی در عین حال یک نویسنده ماهر بود. او نسبت به آینده بشریت با این روشی که سیاستمداران و دولتمردان در پیش گرفته اند و تنها به منافع خود و حفظ قدرت می اندیشند ابراز بدبینی کرده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ دی

۲۰۰۵م:روزنامه های آمریکا در شماره های روز کریسمس سال ۲۰۰۵ خود (۲۵ دسامبر) این عکس ایمان نور سیاستمدار مصری مخالف حسنی مبارک را که از پشت میله ها فریاد سرداده بود که در مصر «آزادی و رعایت حقوق نیست» چاپ کرده و نوشته بودند که ایمان که دست به اعتصاب غذا زده و در بیمارستان است به خاطر کاری که نکرده است به ۵ سال محکوم شده است.

ایمان نور به اتهام دستور دادن به هواخواهانش که برای ثبت حزب در دفاتر اداره مربوط دولتی، امضای کافی جمع کنند که بعدا معلوم شده بود که برخی از امضا ها جعلی بود دستگیر و محاکمه شده بود.

نور گفته بود: به فرض این که برخی از امضا ها جعلی باشند، این کار ربطی به او ندارد و محاکمه و محکومیت او انگیزه سیاسی داشته است. نور در انتخابات ریاست جمهوری مصر دوم شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ دی

۱۸۹۳م:۲۶ دسامبر زاد روز مائوتسه تونگ بنیاد گذار جمهوری خلق چین و فرضیه پرداز یک سوسیالیسم ویژه به نام « مائوئیسم » است که در سال ۱۸۹۳ در روستای « شائوشان » ایالت « هونان » چین در یک خانواده کشاورز به دنیا آمد و تا تاسیس حزب کمونیست چین در سال ۱۹۲۱ مدتی آموزگار ، مدیر مدرسه و کتابدار بود. مائو از زمانی مبارزه خود را آغاز کرد که مشاهده کرد همان هایی که در دوران حکومت سلطنتی چین ، به نام اشراف و ارباب بر مردم آقایی می کردند پس از استقرار نظام جمهوری لباس عوض کرده و به نام ناسیونالیست و شدیدتر از سابق به همان آقایی و استثمار ادامه می دهند.

مائو در کتاب خود درباره انقلاب گفته است : انقلاب میهمانی شام ، نوشتن مقاله ، کشیدن نقاشی و یک تفریح نیست ؛ انقلاب طغیان و توفانی است برای ریشه کن کردن یک نظام و برکنار کردن یک طبقه.

T A K F A R S

مائو در کتاب خود ( ص ۱۶۲ ) در باره دمکراسی گفته است : دمکراسی سیاسی از دمکراسی اقتصادی نمی تواند جدا باشد که بدون دمکراسی اقتصادی و تامین رفاه و برابری مردم از این لحاظ ، دمکراسی سیاسی به پشیزی هم نمی ارزد. در همین صفحه ضمن تاکید بر آموزش عمومی (همگان ) نوشته است که تا مردم معانی و مفاهیم را درک نکنند با زندگی دمکراتیک و اهمیت آن آشنا نخواهند شد.

در صفحه ۱۶۳ کتاب خود مائو نوشته است که خودگرایی، و ادامه فرهنگ « فقط خودم » باعث شکست هر انقلاب می شود و دمکراسی بدون درک و مشارکت آگاهانه مردم به بی انضباطی ، مخصوصا در فرهنگ و اخلاقیات منجر می شود .

مائو در صفحه ۱۷۵ کتابش در بحث ناسیونالیسم و انترناسیونالیسم تاکید بر وطندوستی کرده و نوشته است که هر چینی باید در درجه اول یک میهندوست واقعی باشد و از فرهنگ ، رسوم و هر وجب سرزمین پدری خود دفاع کند، زیرا که تا امپریالیسم و کاپیتالیسم ( زور و استثمار ) وجود دارد خطر تجاوز هم وجود خواهد داشت . چین باید به قدری نیرومند شود که نه تنها از خود، بلکه از سایر ملل تحت ستم و در معرض تهدید بتواند دفاع کند.

یک فصل تمام از کتاب مائو در باره لزوم نظم و انضباط ، و بی طرفی و سرعت عمل سیستم قضایی دادگاههای خلق است . مائو ۲۷ سال بر چین حکومت کرد و پدر این پرجمعیترین کشور جهان بشمار می رود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ دی

۱۹۴۳م:اصطلاح «امریکاییسم» که ارتباطی به ایدئولوژی نداشته و یا گونه ای از آن نبوده از دسامبر ۱۹۴۳ (اواسط جنگ جهانی دوم) از ایتالیا که نظامیان آمریکایی با روش و رفتار خاص خود در بیشتر بخشهای آن ازجمله شهر «رم» استقرار یافته بودند به گوش رسید و به تدریج در اروپا و سایر نقاط جهان گسترش یافت. فیلمهای سینمایی هالیوود و گزارش رویداد ها و تحولات سیاسی و نظامی روز در گسترش این اصطلاح نقش فراوان داشت، ولی تا زمانی که تهدید شوروی وجود داشت با قصد منفی بکار برده نمی شد.

از زمان آشگار شدن رقابت میان دولتهای بزرگتر اتحادیه اروپا با آمریکا بر سر نفوذ در خاورمیانه ـ تنها منطقه ای که دارای ثروتی ثابت، انحصاری و بادآورده (نفت) است ـ این اصطلاح؛ مفهوم منفی (سلطه جویی به روش آمریکایی) به خود گرفته است و اشغال نظامی عراق توسط آمریکا (بدون تصویب سازمان ملل و سایر قدرتها، جز انگلستان) بر عمق مفهوم منفی آن افزوده است.

در اروپا، افرادی به اصولی معین پایبند باشند و بر سر این اصول سازش و مصالحه نکنند همانند دوگل به صورتی که در گذشته بود دیگر وجود ندارد و بنا براین ضدیت با کارهای دولت آمریکا – آمریکاییسم، نه مردم آمریکا و یا مقامات این کشور به عنوان فرد به میان مردم عادی و رسانه ها و مخصوصا مولفان کتاب منتقل شده است.

این اصطلاح اخیرا در روسیه هم شنیده می شود، ولی روسها ، به اندازه غرب به نفت خاور میانه نظر ندارند و نگرانی آنان عمدتا از گسترش ناتو و نفوذ سیاسی آمریکا در کشورهای عضو جامعه مشترک المنافع – CIS و احیانا حضور نظامی در آنهاست.

۲۰۰۳م:در سه روزی که به ۲۵ دسامبر ۲۰۰۳ ختم شد، نخست یک فراری، و سپس یک پژوهشگر (سکالر) اروپایی که از کره شمالی دیدن کرده بود در باره روند امور در این کشور مطالبی گفتند که با اهمیت خاص مورد توجه و بررسی محافل مربوط در آمریکا و اروپای غربی قرارگرفت. این دو تن، هر کدام به صورتی تاکید کرده بودند که جمهوری دمکراتیک خلق کره دارد به یک کشور الکترونیک و تکنولوژی پیشرفته در می آید. در این کشور که مطلقا بی سواد ندارد یاد گرفتن مقدمات علوم کامپیوتر و طرز کار با رایانه در مدارس، سربازخانه ها، کشتزارهای اشتراکی، کارگاهها و حتی نانوائی ها اجباری است و همه باید آن را بدانند و هر آن آماده امتحان دادن مهارت خود در این زمینه باشند. به این ترتیب در این کشور ندانستن استفاده از کامپیوتر یعنی «بی سواد بودن».

تک فارس www.takfars.ir

به اظار این دو تن، در کره شمالی مراکز متعدد دولتی برای ساخت انواع نرم افزار به وجود آمده است و هدف این است که این نرم افزارها و روش ساده استفاده از رایانه در اختیار کشورهای دیگر قرار گیرد. طبق یک برنامه مصوب، کره شمالی بزودی به کشور «نیروی مغز» مبدل خواهد شد.

به گفته این دو تن، در کره شمالی تحصیل روزنامه نگاری در دانشگاهها و مدارس متوسطه وسیعا تشویق می شود. در این کشور دود کردن سیگار نوعی عمل زشت بشمار می آید، و به همچنین صحبت از سکس و وارد شدن به این مبحث، به گونه ای که می توان گفت کره شمالی تنها کشوری است که عاری از فرهنگ سکس، و هرگونه جرم و تباهی شده است. مردم سخت کوش و مشتاق یادگیری کره شمالی دیر زمانی است که با اسراف و فرهنگ مصرف وداع گفته اند و به آن چه که دارند راضی به نظر می رسند و نسبت به آینده خود امیدوار.

پژوهشگر اروپایی گفته بود که در طول اقامت در کره شمالی از افراد گوناگون پرسیده بود که چرا به مقامات خود این همه احترام می گذارند و «کیم جونگ ایل» را «کیم عزیز» می خوانند که پاسخ واحدی شنیده بود: کیم و مقامات دیگر ما نه مانند مقامات سایر کشورها ثروت، شرکت، تجارت، خانه، زمین و … دارند و نه بهتر از دیگران می خورند و می پوشند؛ پس هدفی جز خدمت بی دریغ ندارند.

به گفته این سکالر اروپایی، اتباع کره شمالی به ارتش یک میلیون و یکصدهزار نفری خود که هر آن آماده جانبازی است و نیز دوستی چین و روسیه اعتماد کامل دارند و از کمک تسلیحاتی به کشورهای در معرض تهدید و نیز تولید سلاحهای استراتژیک حمایت می کنند.

۲۰۰۵م:فیدل کاسترو در جلسه ۲۳ دسامبر ۲۰۰۵ پارلمان این کشور در نطقی طولانی شدیدا نسبت به ادامه فعالیت کمیسیونی که در واشنکتن با هدف تغییر تدریجی نظام سوسیالیستی کوبا تشکیل شده است و در آخرین جلسه آن بانو «رایس» وزیر امور خارجه شرکت کرده بود واکنش نشان داد و گفت که بانو کاندولیزا رایس یک فرد «عصبی» است. وی همچنین رئیس دفتر حفظ منافع آمریکا در کوبا را که در جلسه آن کمیسیون شرکت کرده بود یک «گانگستر کوچولو» نامید و گفت: چرا اینان نمی بینند که هر روز بر شمار کسانی که گام در راه تامین عدالت اجتماعی برای مردم که حق آنانست می گذارند افزوده می شود. نتیجه انتخابات بولیوی که در تمامی یک قرن اخیر دنباله رو کاپیتالیسم و امپریالیسم بود نشان داد که مردم روشن شده اند و حقشان را می طلبند. مردم می خواهند که دولتی با عمل منصفانه داشته که تنها در خدمت منافع آنان باشد و خواست و آرزویشان را برآورده سازد.

کاسترو شرکت کنندگان در کمیسیون (تغییر تدریجی نظام کوبا با تلاش برای روی کار آوردن یک میانه رو و انعطاف پذیر پس از درگذشت کاسترو) را مشتی «… خوار» معرفی کرد و گفت: اینان عقل ندارند که تصور می کنند با راه اندازی چند رادیو، و تلویزیون ماهواره ای دیگر و تماس تلفنی و … و مشتی دلار می توانند نظام کشور ما را که در خدمت مردم است و برابری آنان را تامین کرده و هرگونه دغدغه ایشان را برطرف ساخته تغییر دهند. مگر مردم شعور خود را از دست داده اند که دوباره تن به استثمار و بردگی و نابرابری و آموزش و پرورش و درمان پولی بدهند و از بازنشستگی عمومی و مزایای بیکاری که نعمت بزرگی است محروم شوند. مردم در همه نقاط به سوی عدالت اجتماعی ـ اقتصادی پیش می تازند حال آن که امپریالیسم و کاپیتالیسم رو به افول است. بعید است که انسان باسواد و آگاه زیر بار استثمار شدن خود برود و عمرش را برای پرکردن جیب و تامین حرص و آزمندی چند سرمایه دار بی رحم هدر دهد. عقل سلیم از سر شرکت کنندگان در این کمیسیون پریده است. تحولات اخیر بولیوی باید درس بزرگی برای آنان باشد. در بولیوی، اراده مردم معمولی را دیدند که چگونه خود را نشان داد و متجلی ساخت. باید این تحول، امپریالیسم را به خودآورد و تسلیم واقعیت ها شود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ دی

۲۰۰۵م:در پی اعلام این موضوع از سوی اوپک که برای فروش نفت به چین با روسیه دست به رقابت خواهد زد، ۲۲ دسامبر ۲۰۰۵ ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری وقت روسیه گفت: تردید نیست که روسیه در آینده ای نزدیک، کشور اول کره زمین در تولید نفت و انرژی های دیگر خواهد شد و ما باید سریعا تکنولوژی خود را در زمینه استخراج نفت نوسازی کنیم و در امور نفتی جهان فعالتر شویم.

پوتین افزود: تردید نیست که روسیه در علوم پیشرفت وسیع داشته و احتمالا کشور اول جهان در زمینه های علمی است و کوشش ما از این پس باید این باشد که در تکنولوژی (کاربرد علوم) نیز اول شویم. برای مثال: اروپای غربی دارای نفت نیست ولی در تکنولوژی نفتی پیشرفت زیاد کرده و این پیشرفت سبب شده که در کشورهای نفتخیز فعال شود. مصرف نفت در ۱۵ سال آینده و تا روزی که جانشین پیدا کند همچنان رو به افزایش است. طبق برآوردها، مصرف نفت جهان در سال ۲۰۲۵ به ۳۵ میلیون بشکه در روز می رسد و روسیه باید بخش بزرگی از بازار نفت و نیز گاز طبیعی را به دست داشته باشد که بدون نوسازی تکنولوژی مربوط به این هدف نخواهیم رسید.

پوتین گفت که همین نیاز مبرم به نفت و گاز است که کمپانی های نفتی آمریکا سیاست خارجی این کشور ابزار دست خود قرارداده اند. تکنولوژی نفتی ما به پایه ای باید برسد که بتوانیم در بازار فعالیت های نفتی به عنوان رقیب عمل کنیم. بازارهای هند، چین و آسیای شرقی برای چنین رقابتی هنوز باز است. ما برای ورود به این رقابت ها لازم است که برای پیشرفت تکنولوژی نفتی خود، سرمایه گذاری دولتی کنیم.

تکفارس

سه روز پیش از انتشر این بیانات پوتین، مقامات روسیه دم از قراردادهای سابق نفتی خود با عراق زده و گفته بودند که اجازه نخواهند داد که در عراق بی سهم شوند. این داعیه در زمانی مطرح شده بود که خرابکاری در تاسیسات نفت عراق ادامه داشت(عکس مقابل)

در آستانه انتشار این حرفهای نفتی بود که روسیه موشک تازه «بولاوا» را با هدف تقویت شبکه دفاع اتمی خود آزمایش کرد و دو سفینه نظامی و مخابراتی در مدار زمین قرارداد و به گرجستان اخطار کرد که حق خود را برای هرگونه عملی محفوظ می دارد (در واکنش به عمل گرجی ها در توقیف سرنشینان یک خورو نظامی روسیه).

۲۰۰۵م:در روزهای پایانی سال ۲۰۰۵ میلادی بحث رسانه ها و محافل سیاسی و جنبش های حقوق مدنی و حقوقدانان درباره کار استراق سمع (ضبط مکالمات تلفنی و ای میل افراد) در داخل آمریکا که جورج بوش رئیس جمهور این کشور به آن اعتراف کرده و مسئولیتش را بر عهده گرفته بود گسترش یافته بود. کناره گیری جیمز رابرتسون قاضی فدرال در اعتراض به این عمل که مغایر اصلاحیه چهارم قانون اساسی آمریکا و نیز قانون «پرایوسی اکت» است این بحث توام با انتقاد و اعتراض را دامن زده بود. حقوقدانان گفته اند که هیچکس و هیچ مرجعی از جمله کنگره حق نقض قانون اساسی را ندارد. بسیاری از رسانه ها به انتشار کاریکاتور در این زمینه پرداخته بود که یک مورد آن در زیر آمده است. این کاریکاتور که توسط «مایک لوکوویچ» ترسیم شده و عنوانش را «ارباب های استراق سمع» نوشته است، جورج بوش را که با حرف «دبلیو» و لباس فرماندهی ارتش در حال پای گذاردن بر قانون اساسی و گفتن این جمله نشان می دهد: تلفن شاکیان (ناراضیان) تپ می شود (مورد استراق سمع قرار می گیرد.).

گفته شده بود که وسعت استراق سمع بیش از آن بوده است که در گزارش های اولیه آمده بود و کمپانی های مخابراتی آمریکا تسهیلات این کار را در اختیار آژانس امنیت ملی گذارده اند.

۲۰۰۵م:۲۱ دسامبر ۲۰۰۵ نیز به مناسبت زادروز استالین در نقاط مختلف شوروی سابق مراسم بزرگداشت برپا شده بود، در شهر «دیگورا» در اوستیای شمالی مجسمه تازه ای از او نصب شد، در میان سرخ مسکو شماری از مردم در میان برف سنگین در کنار دیوار کرملین در اطراف گور وی اجتماع کردند و به نمایندگان مطبوعات گفتند که در زمان استالین، جماهیر شوروی هر سال پیشرفت داشت و …. عکس زیر یک بانوی هوادار استالین را با عکس او و پرچم سرخ در مراسم پرده برداری از مجسمه اش در شهر «دیگورا» نشان می دهد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ دی

۲۰۰۸م:تا ۲۶ دسامبر ۲۰۰۸ کلاهبرداری ۶۰ و چند میلیارد دلاری "برنادر میدوف Bernard Madoff" در آن سال هفتاد ساله هر روز ابعاد بیشتری می یافت و ضعف های نه تنها بشر معاصر بلکه ضوابط و عملکرد دولتی را هم یکی پس از دیگری عیان می کرد که برای انسان آگاه و بیدار قرن ۲۱ پذیرفتنی نیست.

میدوف (میداف) که در ژوئن ۲۰۰۹ به ۱۵۰ سال زندان محکوم شد و در دسامبر ۲۰۰۹ به سبب بیماری از سلول زندان به بیمارستان انتقال یافت قبلا رئیس بازار بورس "کمپانی های تکنولوژیک پیشرفته" در نیویورک معروف به شاخص "نازدک" بود. نازدک (نزدک) از حروف اول کلمات "نشنال اسوشییشن آو سیکیوریتیز دیلرز اتومیتد" ساخته شده است و از ۱۹۷۱ امور سهام سه هزار و دویست کمپانی"های تک" را به دست دارد.

میدوف بعدا، برای خود یک سازمان مشاوره سرمایه گذاری در سهام و اوراق بهادار تاسیس کرد، و سپس کار دلالی این معاملات را بر آن اضافه کرد و وعده سود، نه کمتر از ده درصد داد و برای تحقق این سود، تضمین شفاهی سپرد و دستیاران خودرا سراغ پولدارها و نیز موسسات دارای پول راکد ازجمله دانشگاههای غیردولتی، بیمارستانها و انجمن ها فرستاد و برخی از دلالهای اروپا را همکار موسسه خود کرد. میدوف در سال ۱۹۶۰ کار دلالی بورس را با پنج هزار دلار سرمایه آغاز کرده بود.

میدوف تا سال ۲۰۰۸، با لفاظی و نشان دادن آمار و ارقام (ساختگی) مشتریان خودرا راضی نگهمیداشت. در این سال با سقوط پی درپی سهام، مشتریان او نگران سرمایه و پول خود شدند و مطالبه سند کردند که سرمایه و سود آنان کتبا اعلام شود. در اینجا بود که میدوف خودرا در بن بست دید و اعتراف به حقیقت کرد، رسانه های آمریکا کار اورا "بزرگترین کلاهبرداری تاریخ" عنوان دادند و دادستان فدرال (دولت مرکزی) در نیویورک وی را احضار و به بازپرس تحویل داد تا تحقیق کند و با اینکه میدوف به سوء عمل اعتراف کرده بود ۱۱ دسامبر ۲۰۰۸ برایش تا پایان رسیدگی قضایی یک قرار تامین ده میلیون دلاری صادر شد! و او به خانه هفت میلیون دلاری اش بازگشت. رسانه ها ضمن انتشار خبر به انعکاس نظر مردم از عمل بازپرس دست زدند و مردم انتقاد کردند که چرا باید برای متهم به ۶۰ و چند میلیارد دلار کلاهبرداری تنها ده میلیون دلار قرار تامین صادر شود و دادستانی آمریکا در برابر علامت سئوال قرار گرفت و بازپرس ناچار شد که علاوه برتامین مورد بحث، میدوف را بازداشت خانگی کند و بر پایش دستگاه الکترونیک ماهواره ای ببندد تا خروج اورا از خانه اطلاع دهد.

takfars.ir

رسانه ها از روز بعد به یافتن مشتریان میدوف دست زدند که عمدتا پولدارهای یهودی آمریکا، باز نشستگان و … بودند. ضمن این مصاحبه ها معلوم شد که رئیس "کمیسیون دولتی ناظر بر معاملات اوراق بهادار و سهام" نظارت دقیقی بر فعالیت میدوف نداشته و علت آن این بوده که که میدوف ترتیب رفت و آمد خواهر زاده اش را که یک بانوی زیبا است با رئیس این کمیسیون (اس. ای . سی) داده بود و …. این کشف پر سر و صدای رسانه ها سبب شد که "اوباما" (درآن زمان رئیس جمهور منتخب) وعده دهد که یک زن را در دولت خود بریاست آن کمیسیون منصوب می کند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ دی

۱۵۳۱: مارتین لوتر بار دیگر این نظر خود را تکرار کرد که نه کلیسا جای بخشودن گناهان است و نه کشیش حق این کار را دارد.

۱۷۸۸: ایالت مریلند ده مایل مربع از اراضی خود را اهدا کرد تا در آن شهری به عنوان پایتخت دولت مرکزی ایالتهای متحد ساخته شود . این شهر که بعدا ظرف دو سال در این اراضی عمدتا پر از پستی و بلندی و مرطوب ساخته شد به شهر واشنگتن موسوم گردید که مقرر شد به هیچ ایالتی وابسته نباشد و به نام کریستف کلمب به منطقه کلمبیا (District of Columbia) یا اختصارا دی سی خوانده شود.

۱۸۷۷: حزب کارگران سوسیالیست شمال آمریکا نخستین کنوانسیون خود را برگزار کرد.

۱۹۳۸: بهرام بیضائی نویسنده، نمایشنامه نگار، فیلمساز و کارشناس بنام تئاتر در تهران به دنیا آمد.

۱۹۳۹: ( ۱۳۱۸) ایران دارای دادرسی نظامی شد.

۲۰۰۳: پروفسور« آن تزو یانگ» استاد ریاضی دانشگاه کالیفرنیا که از چین به آمریکا مهاجرت کرده بود در ۸۰ سالگی درگذشت. وی به بیو مکانیک ، علوم کامپیوتر و حرکت ماهواره ها از طریق به دست آوردن قواعد نیروهای وارده به اجسام بر پایه شکل هندسی آنها و نیز کشف فرمولهای ریاضی حرکت اجسام کمک بسیار کرده است . فرمولها و قواعد وی به نام خودش وارد کتب ریاضیات شده است.

محصولات معتبر
محصولات معتبر