تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ اردیبهشت

۱۹۷۳م:اپریل ۱۹۷۳ (سوم اردیبهشت ۱۳۵۲) دیپلماتهای ارشد آمریکا در کشورهای خاور میانه و آسیای جنوبی (خاور دور) نشست مهم و محرمانه ای را در تهران آغاز کرده بودند. این نشست در ساختمان سفارت وقت آمریکا در تهران (خیابان تخت جمشید ـ طالقانی) برگزار و گزارش شده بود که پیرامون ساختمان دستگاههایی تعبیه کرده بودند تا روس ها نتوانند با ماهواره و ابزارهای دیگر، مذاکران نشست را از راه دور استراق سمع کنند.

۱۹۶۷م:ولادیمیر کوماروف فضانورد ۴۰ ساله روس، در تاریخ فضانوردی، نخستین فردی بود که جان خود را ازدست داد. او در پایان دومین سفر خود به مدار زمین، هنگام فرود آمدن با ماهواره سایوز یکم، به علت باز نشدن چتر سایوز کشته شد. این حادثه ۲۴ آوریل ۱۹۶۷ روی داد. کوماروف که یک افسر نیروی هوایی شوروی بود هفت سال تجربه فضانوردی داشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ اردیبهشت

۱۷۰۴م:مهاجران انگلیسی آمریکای شمالی درست یک قرن دیرتر از اروپاییان به انتشار روزنامه به مفهوم امروز دست زدند. نخستین روزنامه آمریکای شمالی ۲۴ آوریل سال ۱۷۰۴ در شهر بوستون ماساچوست به نام «نیوزلتر» انتشار یافت.

وضعیت روزنامه نگاری تا دهه سوم قرن بیستم که پخش خبر از رادیو آغاز شد تغییر آنچنانی نکرده بود و کاری بود؛ «روتین». پیداشدن رقیبی چون رادیو و سپس تلویزیون و آنگاه تلویزیون رنگی و پخش ماهواره ای (جهانی)، روزنامه ها را مجبور کرد که متاعی به مخاطبان بدهند که رادیو تلویزیونها قادر به تهیه آن نباشند و یا این که تهیه اش برایشان پرهزینه باشد.

تکفارس آی آر

۱۱۸۴م:کرونیکلرهای اروپایی (روزنگاران تاریخ) ۲۴ آوریل سال ۱۱۸۴ پیش از میلاد را روزی به دست داده اند که یونانیان پس از چند محاصره متناوب که رویهم هفت سال طول کشید، با تعبیه اسب چوبی و قراردادن چند مرد مسلح در درون آن، شهر «تروا» را مسخر و ویران ساختند تروا اینک وابسته به منطقه حصارلیک ایالت چانخاله (چیانخاله) ترکیه است. شهر سارد که امروزه «سارت» تلفظ می شود نیز در ایالت مانیسای ترکیه قرار دارد. این مناطق در تمامی دوران هخامنشیان از متعلقات امپراتوری ایرانیان (پارسیان) بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ اردیبهشت

۱۹۴۷م:بانک جهانی که توسط پنج سازمان بین المللی در ۲۷ دسامبر ۱۹۴۵ تاسیس شده بود تا برای توسعه اقتصادی، حذف فقر و خروج از ضعف مالی به کشورهایی که نیاز دارند پول و اندرز بدهد ۲۴ آوریل ۱۹۴۶ زمان آغار بکار خود را دو ماه بعد (۲۵ ژوئن آن سال) تعیین کرد. یکی از وظایف این بانک که مقر آن در شهر واشنگتن است؛ مبارزه با فساد اقتصادی (فساد در امور اقتصادی هر دولت و یا مقامات رسمی) تعیین شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ اردیبهشت

۰: توتموس سوم Tuthmose III در چنین روزی در سال ۱۴۷۹ پیش از میلاد به عنوان ششمین فرعون سلسله هجدم مصر باستان زمام امور این کشور را به دست گرفت، ولی چون مادرش ملکه (زن اصلی فرعون متوفا) نبود تا با خواهر خود که از ملکه به دنیا آمده بود ازدواج نکرد!، پادشاهی او برسمیت شناخته نشد. وی که گورش در وادی فراعنه (لوکسور) به دست آمده است در طول سلطنت خود سوریه و سودان (نوبی) را تصرف کرد و بر قلمرو مصر افزود. تصویر مقابل، روکش جسد توتموس بود که به دست آمده است. معمولا این روکش ها به شکل صاحب جنازه ساخته می شد و المثنای او بود.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ اردیبهشت

۱۸۶۳: چند سال پس از این که کالیفرنیا، در پی یک رشته جنگ از مکزیک جدا و ضمیمه قلمرو دولت واشنگتن شد، در چنین روزی در «کیزویلKeyesville» این ایالت ، سرخپوستان تهاچاپیTahachpi کشتار شدند. در آن زمان که سیل مهاجرین اروپایی (سفید پوستان) به سوی کالیفرنیا سرازیر شده بود، چنین حوادثی مکررا به چشم می خورد. در کشتار کیزویل، دست کم ۵۳ بومی آمریکایی (اصطلاحا سرخپوست) جان خود را ازدست دادند.

۱۸۷۷: جنگ های روسیه با عثمانی که نزدیک به دو سال طول کشید از این روز آغاز شد. بهانه جنگ، نجات اسلاوهای بالکان از سلطه عثمانی بود، ولی هدف باطنی روسیه رساندن خود به مدیترانه بود. روسیه می خواست که صربستان و بلغارستان استقلال یابند و چون همنژاد روس ها بودند، نفوذ روسیه از طریق آنها تا مدیترانه گسترش یابد. این سیاست مسکو هنوز ادامه دارد و این دولت در آوریل سال ۲۰۰۷ با تمهیدات سازمان ملل و دولتهای عضو ناتو در منطقه کوزوو مخالفت کرد زیرا که با اجرای این تمهیدات، نفوذ صربها (اسلاوها) در این منطقه کاهش خواهد یافت.

۱۹۷۰: ۱۹۷۰ چین نخستین ماهواره خود را که سنگین تر از ماهواره های شوروی و آمریکا بود به فضا فرستاد. چون از این ماهواره، آهنگ «خاور زمین خونین است» پخش می شد، در تاریخ، موسوم به «دونگ فنگ هونگ» شده است.

محصولات معتبر
محصولات معتبر