تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ مرداد

۳۳۷پیش ازمیلاد:۲۲ آگوست (اوت) سال ۳۳۷ پیش از میلاد، اردشیر سوم شاه وقت ایران از دودمان هخامنشی دستور حمله تازه به یونان را صادر کرد. وی در پایان نخستین سال سلطنت خود چنین تصمیمی را گرفته بود.

طبق سنگنبشته های موجود، مقایسه قلمرو ایران در سال ۴۸۶ – سال درگذشت داریوش اول – با سال ۳۳۷ پیش از میلاد نشان می دهد که در این ۱۴۹ سال با همه نوسانهای دربار هخامنشی در خطوط مرزی این قلمرو تغییر منفی دیده نمی شود که نتیجه نظمی است که داریوش برقرار کرده بود.

۱۶۳۵م:امپراتوری عثمانی ۲۲ آگوست سال ۱۶۳۵ شهر ایروان را از دست ایران خارج ساخت که شاه صفی با اعزام نیروی تازه نفس از اصفهان آن را پس گرفت. این نیرو پنج هزار تن از عساکر عثمانی را اسیر گرفت. باوجود این، سال بعد عثمانی ها دوباره ایروان را تصرف کردند و مناقشه ادامه یافت. ایروان (پایتخت جمهوری ارمنستان) در پایان جنگ دوم روسیه با ایران و طبق قرارداد ترکمن چای (سال ۱۸۲۸) از ایران جدا و به روسیه داده شد.

۱۹۴۳م:۲۲ اوت سال ۱۹۴۳ (۱۳۲۲ خورشیدی) در جریان اشغال نظامی متفقین ، ایران دارای قانون منع انتشار مطالب پرونده های قضایی در مرحله تحقیق شد. با این قانون، روزنامه ها و نشریات ، دیگر نمی توانستند تحقیقات بازپرسی ها را منتشر سازند و انتشار جزئیات پرونده ها در مراحل تحقیق (پیش از صدور کیفرخواست و طرح در دادگاه) غیرقانونی شد و برای نویسندگان و ناشران ناقض این قانون مجازات زندان و جریمه نقدی و توقیف نشریه تا یک سال در نظر گرفته شد. استدلال دولت وقت هنگام تسلیم این لایحه به مجلس این بود که در بسیاری از کشورها افشای مطالب پرونده های کیفری در مراحل تحقیق ممنوع است.

۱۹۵۳م:۲۲ اوت ۱۹۵۳ (۳۱ شهریور ۱۳۳۲)، شاه سه روز پس از براندازی حکومت ملی دکتر مصدق به ایران بازگشت. در این روز در تهران اعلام شد که دکتر مصدق و همکارانش در دادگاه های نظامی محاکمه خواهند شد. براندازی دکتر محمد مصدق – رئیس دولت منتخب ملت با توطئه مشترک لندن و واشنگتن صورت گرفت. با این براندازی، نفوذ دولت واشنگتن بتدریج جای نفوذ ۱۵۰ ساله انگلستان در ایران را گرفت و بر خاورمیانه مسلط شد.

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ مرداد

۲۰۰۴م:حجم مبادلات بازرگانی ایران و چین در سال ۲۰۰۴ به شش میلیارد دلار خواهد رسید. میزان این مبادلات در سال ۲۰۰۳ پنج میلیارد و هفتصد میلیون دلار بود. دکتر فریدون وردی نژاد سفیر وقت ایران در چین که این مطلب را اعلام داشت گفته بود که چین به صورت بزرگترین وارد کننده نفت از ایران در آمده است. علاوه برنفت؛ چین از ایران سنگهای ساختمانی، فولاد، خشکبار، قیر و کالا های دیگر خریداری می کند.

به گزارش روزنامه های تهران، ایران نگاه خود را به سوی شرق و همسایه شمالی اش (روسیه) باز گردانده و می کوشد که چین، روسیه، هند و کشورهای آسیایی را در داد و ستدهای بازرگانی خود جانشین اتحادیه اروپا کند.

۱۳۸۷م:سی ام امرداد ۱۳۸۷ (۲۰ اوت ۲۰۰۸) تورج نگهبان ترانه سرای معروف ایران در پی یک بیماری ممتد در یک بیمارستان لس آنجلس (کالیفرنیا) درگذشت. وی هنگام فوت ۷۶ ساله بود. نگهبان، زاده اهواز که در تهران ادبیات انگلیسی و حقوق تحصیل کرده بود در عین حال یک نویسنده و مجله نگار بود و مدتی سردبیری مجله دستاورد را برعهده داشت. او بر روی بیش از ۷۰۰ آهنگ ایرانی ترانه ساخته بود. شهرت نگهبان از برنامه گلهای رنگارنگ رادیو ملی ایران آغاز شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ مرداد

www.takfars.ir

۱۶‎۳۵م:کار اخراج عثمانی ها از خاک یمن که از ژوئیه ۱۶۳۵ میلادیآغاز شده بود، ۲۲ اوت این سال پایان یافت و فرقه شیعه زیدیه اعلام کرد که حکومت کشور مستقل یمن از این پس در دست امام این فرقه خواهد بود. نظام حکومتی زیدیه در یمن تا دهه ۱۹۶۰ به مدت بیش از سه قرن ادامه داشت.

۱۸۰۳م:ناپلئون بناپارت۲۲ اوت سال ۱۸۰۳ (پیش از آن که به تصویب سنا، امپراتور فرانسه شود) در ملاقاتی که با مدرسان درس تاریخ در مدارس فرانسه ترتیب داده بود از آنان خواست که تاریخ فرانسه را به گونه ای تدریس کنند که احساس وطندوستی در نوجوانان و جوانان فرانسوی تقویت شود و این آرزو تحقق نخواهد یافت مگر این که برجستگی ها، کارهای مهم و فداکاری های فرانسویان در طول تاریخ (گذشت زمان)، در ذهن آنان نقش بندد.

ناپلئون به مدرسان درس تاریخ گفته بود که این کار، تنها از دست آنان ساخته است و خواسته بود که ضمن گفتن حقایق بکوشند عاملو باعث هر قسمت منفی تاریخ فرانسه بیابند و او را که عمدتا یک فرد است به عنوان «مرتکب اشتباه» معرفی کنند؛ تا یک ملت و افراد را، و علت ارتکاب اشتباه را تشریح کنند. ناپلئون در آن دیدار گفته بود مدرس تاریخ باید به نوجوان بفهمانند که که اگر وی به کمال برسد نه تنها مرتکب اشتباه نمی شود بلکه می تواند اشتباه گذشتگان را هم ترمیم و جبران کند و ….

این اندرز ناپلئون که به اجرا درآمد آغازی برای افزایش غرور فرانسویان نسبت به فرانسه و فرانسوی شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ مرداد

۱۹۸۳م:تشدید معارضات دولت حسن حبره که خود با کودتا در کشور صحرایی چاد روی کار آمده بود با مخالفانش که از سوی همسایه چاد ـ دولت لیبی ـ پشتیبانی می شدند و چند واحه را تصرف کرده بودند در نیمه سال ۱۹۸۳ به صورت یک مسئله جهانی در آمده بود. حسن حبره مداخله لیبی و حمایت شوروی از لیبی را بزرگتر از آن چه که بود جلوه گر می ساخت ؛ به گونه ای که دولت آمریکا تصمیم به دادن یک کمک ۲۵ میلیون دلاری نظامی ، اعزام جت « اف ـ ۱۴» و دولت فرانسه اعزام نیرو گرفت و بردامنه زد و خوردها افزوده شد. ۱۶ اوت فرانسه یک واحد لژیون خارجی خود را در چاد مستعمره سابقش مستقر ساخت و ۲۱ و ۲۲ اوت ۱۹۸۳ به فرستادن ده هواپیمای نظامی اقدام کرد. پس از سرنگون شدن یکی از این هواپیماها با آتش مخالفان مسلح حسن خبره ، دولت فرانسه اواخر ژانویه ۱۹۸۴ واحدهای تازه ای به چاد فرستاد و….

در آن زمان به دلیل وجود دو ابر قدرت رقیب در جهان که از عهده هم بر می آمدند وجدان جهانیان در قبال این مسائل بمانند دهه ۱۹۹۰ و بعد از آن به حالت التهاب در نمی آمد .

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ مرداد

۱۹۹۸م:در دهمین سالروز حمله آمریکا به مخفیگاه اسامه بن لادن در کوههای مشرق افغانستان با موشک کروز، در نقاط متعدد از پاکستان تا الجزایر انفجاری های انتحاری که شیوه ای رو به گسترش است صورت گرفت و تلفات سنگین ببارآورد. حمله موشکی بیستم اوت ۱۹۹۸ آمریکا از ناوهای این کشور به مقرّ بن لادن در «توره بوره» به انتقام انفجار هفتم اوت سفارتخانه های آن کشور در کنیا و تانزانیا صورت گرفت. ناوهای آمریکایی همزمان به یک کارخانه تولید دارو در حاشیه شهر خرطوم سودان که تصور می رفت متعلق به بن لادن است نیز موشک زدند. این حملات آسیبی به بن لادن وارد نساخت ولی «بهانه» مناسبی به دست یک قدرت مشخص داد که به نام سرکوبی تروریسم به تامین هدف های دیگر خود بپردازند. رویدادهای نیویورک و واشنگتن معروف به «یازدهم سپتامبر» که در سال ۲۰۰۱ انجام گرفت لشکرکشی به افغانستان و عراق، سختگیری های امنیتی ـ پلیسی از جمله استراق سمع و بازداشت و نیز نفوذ هرچه بیشتر در پاکستان و جلب همکاری محدود برخی از کشورهای آسیای میانه را به دنبال داشت که بتدریج با واکنش هایی رو به رو شده است. تیره شدن مناسبات روسیه با غرب در آگست جاری این واکنش ها سخت تر خواهد ساخت. با وجود این، بن لادن همچنان باقی مانده و به گفته برخی از مفسّران، تاریخ مصرف آن هنوز منقضی نشده است.

۲۰۰۴م:یک باستان شناس بلغاری یک نقاب ( ماسک ) زرین در ۲۰۰ کیلومتری شرق صوفیه کشف کرده است که متعلق به یکی از پادشاهان تراکیه ( تراسیا ـ تریشیا ) بوده که ۲۵ قرن پیش بر مناطق قسمت شمالی دریای اژه حکومت داشتند و در این منطقه استخراج طلا و زرگری رواج داشت. ژنرالهای ایرانی ارتش داریوش بزرگ که در جنوب اروپا تا دانوب پیش رفته و پیش از همه، تراکیه را تصرف کرده بودند گزارش داده بودند که بزرگان ( سلاطین ) آن منطقه با ماسکی زرین صورت خود را از مردم معمولی می پوشانند تا بالاتر از آنان جلوه کنند و با همین ماسکها هم دفن می شوند.

تک فارس

کشف این ماسک زرین که ۲۰ اوت ۲۰۰۴ « کیتوف » باستان شناس بلغاری آن را در یک مصاحبه عمومی به معرض تماشا و عکسبرداری مطبوعات قرار داده بود گزارش افسران داریوش را تایید کرده است.

کیتوف گفته است که قدمت نقاب زرین ۲۵ قرن است که صورت فرد در پشت آن کاملا پنهان می شده و محل بینی، چشمها و لبها با ظرافت جا سازی شده است. وی گفته است که پادشاه تراکیه را با همین ماسک دفن کرده بودند که اینک به دست آمده است و نیم کیلو گرم وزن دارد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ مرداد

۲۰۰۴م:ادیشن انگلیسی زبان روزنامه مردم ارگان حزب کمونیست چین در اوت ۲۰۰۴ گزارشی درباره افزایش بودجه نظامی روسیه منتشر کرده بود که نشان می داد برای سال مالی آینده بیش از چهار میلیارد دلار افزایش یافته بود و به ۱۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسیده بود. به نوشته روزنامه مردم، بودجه سازمانهای پلیس و امنیت روسیه نیز در سال ۲۰۰۵ سیزده میلیارد و ششصد میلیون دلار شده بود که افزایش نشان می داد. این روزنامه افزوده بود که رقم جالب در بودجه نظامی ـ امنیتی سال ۲۰۰۵ روسیه اختصاص یافتن دو میلیارد و هشتصد میلیون دلار به تحقیقات علمی برای تولید جنگ افزار های بهتر است.

چین نیز که پس از دوران استالین، اینک بهترین مناسبات را با روسیه دارد بودجه نظامی خود را برای سال ۲۰۰۵ به نسبتی چشمگیر بالا برده بود و این افزایش در سالهای بعد از آن ادامه داشته است.

۲۰۰۴م:اخطار شدید و کم سابقه « هو ژیانتائو » دبیر اول حزب کمونیست چین درباره تایوان در صدر اخبار بامداد یکشنبه رسانه های آمریکا قرار داشت. «هو» گفته بود که چین تصمیم قاطع دارد که هر گونه حرکت استقلال طلبی تایوان را در هم بکوبد و همه می دانند که توان این کار را هم داریم. وی تاکید کرده بود که عزم ما در این زمینه جزم است و در آن کوچکترین خللی وارد نخواهد شد. من از جانب همه زنان و مردان چین می گویم؛ همه بدانند که کوچکترین حرکت تایوان به سوی استقلال و جدایی از مام میهن به شدیدترین وجه سرکوب خواهد شد. وی این مطلب را ۲۲ اوت ۲۰۰۴ در مراسم یکصدمین زادروز دنگ شیائو پینگ بیان داشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ مرداد

۲۰۰۴م:« یو ژن هوا» یک نوازنده چینی به عنوان سومین مرد پر موی جهان( سال ۲۰۰۴ ) اعلام شده است. ۹۶ در صد از سطح بدن « یو » را موی سیاه نسبتا بلند پوشانده است. در جهان، تنها دو برادر مکزیکی همانند او پر مو هستند. « یو » که مجبور شده است با عمل جراحی از موهای داخل گوش هایش خلاص شود در یک منطقه سردسیر شمال شرقی چین به دنیا آمده و در سال ۲۰۰۴ بیست و شش ساله بوده است. پزشگان گفته بودند که اگر او موهای گوشش را از دست نمی داد ممکن بود دچار عفونت گوش شود که به مغز آسیب می رساند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ مرداد

۲۰۰۴م:« ولا چودری» ۳۴ ساله که یک بانوی هندی است۲۱ اوت ۲۰۰۴ تنگه «پالک» که سریلانکا را از هند جدا کرده است با شنا در ۱۴ ساعت طی کرد. وی قبلا از شش تنگه دیگر از جمله "جبل طارق" و دریای مانش با شنا عبور کرده بود. بولا دارای شوهر و یک فرزند است.

T A K F A R S

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ مرداد

۲۰۰۷م:برخی از رسانه های آمریکا ضمن انتشار این عکس گزارش کرده بودند که دوشنبه شب بیستم اوت ۲۰۰۷ در محله "پرینسس آن پلازا" در شهر ویرجینیا بیچ این کشور یک و یا چند نفر روی دیوارخانه و بدنه اتومبیل بانو «جودی برت» که دختر۲۳ ساله او بانو «جیلیان سودل» از یک مرد سیاهپوست دارای دو فرزند دورگه شده است پیام نامودبانه و ضدنژادی نوشته و سپس اتومبیل را آتش زده و فرار کرده بودند.

این حادثه که ظاهرا ساعت چهار بامداد روی داده بود نشان می دهد که مسئله سیاه و سپید در جامعه آمریکا هنوز کاملا برطرف نشده است، در حالی که نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در نوامبر ۲۰۰۸ انجام می شود یک سیاهپوست دو رگه ( پدر یک سیاهپوست کنیایی و مادر یک سپیدپوست آمریکایی) است!. بانو "جیلیان" که با دو فرزند دورگه خود در خانه مادرش زندگی می کند سپیدپوست است. عکس بالا، بانو جیلیان و اتومبیل سوخته مادرش را در محوطه بیرون خانه (درایو وی) نشان می دهد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ مرداد

۲۰۰۷م:شبکه تلویزیونی «ا. بی. سی.» آمریکا ضمن پخش این عکس در اوت ۲۰۰۷، به نقل از یک روزنامه چاپ هند نوشته بود که ماموران جمع آوری سگ های ولگرد از خیابانهای دهلی نو به جای نابود کردن آنها، این سگ ها را به کشور کره جنوبی می فرستند. به گزارش این شبکه، هنوز مصرف گوشت سگ در کشور کره امری عادی است. عکس، یک سگ ولگرد را که در یک محله شهر دهلی نو به دام مامور مربوط افتاده و کشان کشان به محل صدور منتقل می شود نشان می دهد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ مرداد

۱۹۱۰: ژاپن "کره" را ضمیمه خاک خود کرد. شبه جزیره "کره" از ۱۹۰۵ تحت الحمایه ژاپن بود.

۱۹۴۶: فاتحان جنگ جهانی دوم ارتش آلمان به نام ورماخت Wehrmacht را منحل کردند تا حقوق افراد و بازنشستگان آن را نپردازند.

۱۹۵۹: تغییر نام پیمان بغداد به همه ادارات کشورهای عضو ابلاغ شد . در پی خروج عراق از عضویت پیمان نظامی بغداد، این پیمان به سنتو Cento یا سازمان پیمان مرکزی که هدف از آن محاصره شوروی و کمونیسم بود تغییر نام داده بود و با نام تازه هدف کهنه خود را دنبال کرد.

تک فارس www.takfars.ir

محصولات معتبر
محصولات معتبر