تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ فروردین

۹م:بیستم آوریل سال نهم میلادی سنای ایران اردوان سوم که تنها از جانب مادر به اشک اول سردودمان اشکانیان پیوند می خورد به شاهی ایران برگزید.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ فروردین

۵۸۹م:به نوشته برخی از مورخان اروپایی و به استناد مدارک منتقل شده از قسطنطنیه به ایتالیا در سال ۱۴۵۳، بیستم اپریل سال ۵۸۹ میلادی خسروپرویز که در پی درگیری با اسپهید بهرام مهران (بهرام چوبین) از سلطنت برکنار شده بود از تیسفون (پایتخت وقت ایران) رهسپار شمال آناتولی شد تا از امپراتور روم شرقی برای بازگشت به قدرت کمک بگیرد که با این کار خود لکه ننگی در تاریخ ایران باقی گذارد؛ زیرا که به خاطر مقام، بر ضد هموطنان به بیگانه متوسل شده بود ـ عملی مغایر فرهنگ ایرانیان و خلاف تصور آنان. خسروپرویز که پس از بازگشت به قدرت، تا آغاز سال ۶۲۸ میلادی سلطنت کرد بعدا (بدون توجه به وضعیت روز جهان، اصول و مصالح عمومی) برای پاک کردن این لکه، با روم شرقی وارد یک رشته جنگ غیرضروری شد که همین عمل دو امپرتوری را ناتوان ساخت؛ نخست به عمر امپراتوری ایران و سپس روم پایان داد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ فروردین

۱۲۱م:مارکوس اورلیوس آنتونیوس Marcus Aurelius Antonius بیستم آوریل سال۱۲۱ میلادی به دنیا آمد و از سال ۱۶۱ تا ۱۸۰ امپراتور انتخابی روم بود و بیش از هر امپراتور رومی دیگر به امر قضاوت و دادگاه توجه داشت. وی می گفت که یک قاضی خوب بهتر از سرباز مسلح می تواند نظم جامعه را حفظ کند، زیرا که نظم بدون عدالت را برای مدتی طولانی نمی توان حفظ کرد و عدالت به سرپنجه تدبیر قاضی خوب و بی نظر برقرار می شود. برخی از مورخان ۲۶ آوریل را زادروز مارکوس نوشته اند.

تکفارس آی آر

مارکوس در طول ۱۹ سال حکومت خود دو بار در صدد جنگ با ایران بر آمد که بار اول نیروهای او در کاپادوکیه ازژنرال خسرو فرمانده نیروهای ایران شکست خوردند و فرمانده آنان کشته شد و در حمله دوم، رومی ها به طاعون مبتلا شدند و این بیماری را از سوریه به اروپا منتقل کردند که تلفات سنگینی وارد ساخت و برادر مارکوس از همین بیماری درگذشت. مارکوس اورلیوس معاصر بلاش سوم بود که شاهی با تدبیر بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ فروردین

۱۷۶۹م:۲۰ آوریل سال ۱۷۶۹ «پونتیاک» رئیس قبیله سرخپوستان «اوتاوا» قربانی توطئه انگلیسی ها گردید که بر شرق آمریکای شمالی استیلاء داشتند و جان خود را از دست داد. در آن زمان هنوز مهاجرنشینان استقلال نداشتند.

پونتیاک پس از تشکیل اتحادیه ای از قبایل «دلور»، «چیپاوا»، «اوتاوا» و «شاونی»، از ۱۷۶۳ تا ۱۷۶۶ با نیروهای انگلیسی جنگیده و تلفات وارد ساخته بود. وی ضمن این زد و خوردها یک بار پایگاه نظامیان انگلستان در محل شهر دیترویت امروز (ایالت میشیگان) را محاصره کرده بود. پونتیاک عقیده داشت که مهاجران سفیدپوست اروپایی که طمع به اراضی و وطن سرپوستان دارند به آنان ترحم نخواهند کرد و راهی جز جنگ وجود ندارد و این نظر خود را به قبایل دیگر تلقین می کرد. با وجود این، نسبت به فرانسویان که در غرب کوههای اپالچیان (آپالاش) فعالیت داشتند نظر بدی نداشت و از آنان جنگ افزار آتشین می گرفت.

زمانی وی از همه اروپاییان خشمگین شد که شنید فرانسویان بدون اطلاع او مرزهای مناطق فعالیت خود را با انگلیسی ها تعیین کرده اند و انگلیسی ها سرگرم توطئه برای برهم زدن اتحاد قبایل سرخپوست هستند.

www.takfars.ir

پونتیاک راه جلوگیری از تفرقه را در ادامه جنگ و سرگرم کردن قبایل به مبارزه دانست که انگلیسی ها دست او را خواندند و نقشه قتلش را از طریق ترور کشیدند که ۲۰ آوریل به اجرا در آمد و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ فروردین

۱۹۹۹م:بیستم آوریل ۱۹۹۹ دو دانش آموز ۱۷ و ۱۸ ساله دبیرستان کولامباینColumbine شهرستان جفرسون واقع در ایالت کلرادو آمریکا (نزدیک شهر دنور) در ساعات درس، در این دبیرستان دست به تیراندازی زدند و هرکه را در تیررس خود دیدند به گلوله بستند. در این تیراندازی ۱۲ دانش آموز و یک دبیر دبیرستان کشته شدند و ۲۴ تن دیگر مجروح گردیدند.

دو دانش آموز تیرانداز که «اریک هریسEric Harris» و «دایلان کلبالدDylan klebold» نام داشتند، پیش از این که هدف گلوله پلیس قرار گیرند در همان محل خودکشی کردند. این دو نوجوان از دیرباز قصد این کار را داشتند و برای اجرای قصد خود، اسلحه تهیه کرده و آنها را به دبیرستان منتقل کرده بودند.

پس از رویداد کشتار در دانشگاه تکزاس در سال ۱۹۶۶، تیراندازی دبیرستان کولامباین پرتلفات تر از سایر حوادث از این دست در مدارس آمریکا بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ فروردین

۱۵۳۴: «الیزابت بارتن» راهبه انگلیسی که ادعای پیغمبری کرده بود اعدام شد.

۱۸۰۹: ناپلئون ارتش اتریش را در باویر آلمان شکست داد.

۱۸۳۹: طبق معاهده لندن بلژیک استقلال یافت.

۱۸۶۵: « ماکس نتلائو» تاریخدان اتریشی به دنیا آمد که عقیده داشت برای حل مسائل اقتصادی ، اجتماعی ، انسانی و سیاسی جهان لازم است که ملل روی کره زمین یک کنفدراسیون تشکیل دهند که یک نخست وزیر واحد داشته باشد.

تک فارس

۱۹۰۲: پیر و ماری کوری زن وشوهر فیزیکدان موفق شدند که عنصر رادیواکتیو رادیوم را ایزوله کنند.

۱۹۱۷: «پراودا» کار انتشار خود را آغاز کرد که بعدا ارگان حزب کمونیست شوروی شد و پس از انحلال این حزب به دست یلتسین مدتی تعطیل گردید و سپس یک سوسیالیست یونانی آن را خرید و دوباره منتشر ساخت.

۱۹۲۰: «بالفور» وزیر امورخارجه وقت انگلستان اعلامیه معروف خود در باره فلسطین را صادر کرد.

۱۹۴۱: یکصد بمب افکن آلمانی شهر آتن را بمباران کردند.

۱۹۷۴: ژنرال محمد ایوب خان رئیس جمهوری اسبق پاکستان سکته کرد و درگذشت. وی از طریق کودتا قدرت را به دست گرفته بود.

محصولات معتبر
محصولات معتبر