تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ فروردین

۲م: ۱۹آوریل سال ۲ میلادی سنای روم تصویب کرد که برای جنگ قریب الوقوع با ایران ده هزار مرد«ف.انک» اجیر شوند و به جای انتقال با کشتی از طریق بنادر ایتالیا، از راه دانوب و دریای سیاه خود را به آسیا برسانند. فرانکها که نام کشور فرانسه از آنان گرفته شده است در آن زمان در جنوب آلمان بسر می بردند که بعدا به فرانسه سرازیر شدند. ژرمن ها (اقوام آلمانی) با این که قرنها زیر سلطه رومیان بودند حاضر نمی شدند که به صورت «مرسنر رومی» با ایرانیان وارد جنگ شوند. در طول تاریخ، دیده نشده است که آلمان و آلمانی بر ضد ایران و ایرانی قدمی برداشته باشد. ایران در جریان دو جنگ بزرگ قرن بیستم، به خاطر داشتن احساس دوستی و همنژادی با آلمانی ها آسیب بسیار دید

بسیاری از آن فرانکهایی که طبق مصوبه آوریل سال ۲ میلادی به جبهه ایران فرستاده شده بودند، در جنگ با ایران اسیر و یا کشته شدند و تنها چند صد تن از آنان موفق به بازگشت شدند و همین عده تلاش کردند شیوه های جنگی ایرانیان را به فرانکها بیآموزند که تیراندازی در جهت مخالف تاخت اسب یکی از این فنون بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ فروردین

۱۳۰۱ش:سی ام فروردین سال ۱۳۰۱ اسماعیل سمیتقو (کرد) معروف به اسماعیل آقا که در کردستان و غرب آذربایجان دست به قدرت نمایی مسلحانه زده بود و با افراد خود به شهرها و روستا ها حمله می برد با نیروی ژاندارم وارد جنگ شد که در این زد و خورد یکروزه ژاندارمها موفق نشدند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ فروردین

تکفارس آی آر

۱۳۴۳ش:در فروردین ۱۳۴۳ شورای وزیران دولت وقت ایران به منظور جلوگیری از افزایش بهای اتومبیل دست دوم که بازار سیاه پیدا کرده بود و خرید«اتومبیل نو» نوبتی شده بود با تصویب آیین نامه ای که مورد موافقت شورای عالی اقتصاد قرار گرفته بود «اتومبیل» را یک کالای ضروری اعلام داشت و ورود آن را آزاد اعلام کرد.

۱۳۴۹ش:در جلسه سی ام فروردین ۱۳۴۹ مجلس شورای ملی، چهار تن از نمایندگان حزب پان ایرانیست اقدام دولت وقت در قبال بحرین را شدیدا به باد انتقاد گرفتند و گفتند که دولت به خواست آمریکا که نسبت به بحرین برنامه دارد .قانونا «بحرین» استان چهاردهم ایران بشمار می آمد که شاه در سفر هند، در یک مصاحبه مطبوعاتی در پاسخ به سئوالی – به طور غیر منتظره گفت که حاضر است تعیین سرنوشت بحرین را موکول به رفراندم کند، ولی این رفراندم، تنها در بحرین انجام شد، نه در همه ایران؛ که اشکال قانونی داشته است. یکی از اتهامات امیر عباس هویدا که در فروردین ۱۳۵۸ اعدام شد حمایت از جداشدن بحرین از پیکر وطن بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ فروردین

۱۸۰۱م:«گوستاو فخنر Gustav Fechner» فیلسوف آلمانی۱۹ آوریل سال ۱۸۰۱ به دنیا آمد و برای تکمیل سایکو فیزیک تلاش بسیار کرد. او در کتاب معروف خود « مقدمه ای بر سایکو فیزیک » زنده ماندن روح پس از مرگ جسم و اجتماع این ارواح در وقت مقرر را ثابت کرده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ فروردین

www.takfars.ir

۲۰۰۵م:انتخابات منطقه ای آوریل ۲۰۰۵ کوبا که در آن هشت میلیون رای دهنده شرکت کردند و اعضای ۱۶۹ شورای محلی را برگزیدند پدیده تازه ای در دمکراسی تلقی شده است زیرا هرکس، صرف نظر از این که عضو حزب کمونیست (حاکم) و مورد تایید این حزب بود و یا نبود می توانست خود را نامزد کند

۳۳پیش ازمیلاد:نخستین کتابخانه عمومی (پابلیک لایبراری) در جهان که هر باسوادی حق داشت به آن دسترسی داشته باشد ۱۹ آوریل سال ۳۳ پیش از میلاد( ۲۰۳۶ سال پیش ) در شهر رم گشایش یافت و ظرف ۵۰۹ سال (تا سال ۴۷۶ ) تعداد این نوع کتابخانه در قلمرو روم به رقم ۲۶ رسید.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ فروردین

۱۹۰۶م:دکتر پیرکوری Pierre Curie فیزیکدان فرانسوی که به اتفاق همسرش رادیوم و پلوتونیوم را کشف کرد و به فیزیک اتمی اهمیت تازه داد ۱۹ آوریل سال ۱۹۰۶ در یک حادثه خیابانی در پاریس کشته شد. وی ۱۵ ماه مه سال ۱۸۵۹ در همین شهر به دنیا آمده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ فروردین

۱۶۳۲م: ۱۹آوریل ۱۶۳۲ «شاه جهان» امپراتور تیموری هند دستور تخریب معابد هندوها را صادر کرد و با این دستور، آتش دشمنی هندوها با مسلمانان شبه قاره را روشن ساخت ـ آتشی که هنوز خاموش نشده است.

۱۹۴۱م:۱۹ آوریل ۱۹۴۱ نیروهای اعزامی انگلستان از هند، ظاهرا به هواداری از نایب السلطنه عراق که در پی کودتای «رشیدعالی الگیلانی» از سوی مجلس این کشور برکنار شده بود بصره و نواحی اطراف آن را متصرف شدند.

۱۹۹۵م:۱۹ آوریل سال ۱۹۹۵ انفجار یک خودرو ون (بزرگتر از استیشن واگن) حامل بمب در اکلاهماسیتی، ساختمان دولت فدرال آمریکا در این شهر را ویران ساخت و باعث مرگ ۱۶۸ تن و جرح بیش از ۵۰۰ نفر دیگر شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ فروردین

۱۱۷۱: حکومت فاطمیون بر مصر پایان یافت و این کشور به دست ایوبیان افتاد.

تک فارس

۱۸۹۹: جزایر فیلیپین که قرنها متعلق به اسپانیا بود در پی شکست این کشور در جنگ دریایی مانیل از آمریکا از این روز به آمریکا تعلق گرفت وتا سال ۱۹۴۶ این وضعیت ادامه داشت.

۱۹۲۳: قانون انتخابات مصر زنان و نظامیان را از دادن رای محروم کرد.

۱۹۴۱: ارتش بلغارستان از فرصتی که جنگ جهانی دوم فراهم آورده بود استفاده کرد و به مقدونیه حمله برد.

۱۹۴۵: ناو هواپیمابر آمریکایی فرانکلین براثر حمله ژاپنی ها آسیب دید.

۱۹۷۱: نخستین ایستگاه فضایی به نام سالیوت ــ ۱ از سوی دانشمندان شوروی در مدار زمین قرار گرفت.

محصولات معتبر
محصولات معتبر