تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ اردیبهشت

۶۳۰م:رویدادنگاران کلیسایی قسطنطنیه ۲۱ مه سال ۶۳۰ میلادی را روزی نوشته اند که درجریان زوال حکومت ساسانیان، پوراندخت دختر خسرو پرویز، شاه ایران شد. حال آنکه سایر مورخان نوشته اند که پوراندخت در سال ۶۳۰ و چند هفته پس از قتل سپهبد شهربراز بر تخت شاهی ایران تکیه زده بود. شهربراز نهم ژوئن سال ۶۳۰ میلادی در تیسفون به قتل رسیده بود. دوران سلطنت پوراندخت بیش از ۱۶ ماه طول نکشید.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ اردیبهشت

۱۹۵۱م:در چنین روزهایی در ماه مه سال۱۹۵۱ جنگ نطق و مصاحبه میان ایران و انگلستان به اوج خود رسیده بود، درست مشابه وضعیتی که از آغاز سال ۲۰۰۶ میان ایران و آمریکا وجود داشته است. مقامات دولت انگلستان اقدام دولت ایران در ملی کردن صنعت نفت خودرا خلاف موازین بین المللی اعلام می کردند. در برابر آنان، دکترمصدق ضمن تفسیر عبارت حقوقی «حاکمیت ملی» تأکید می کرد که عمل ایران در این چارچوب بوده و از اختیارات دولت ایران است که مکلف است خواست ملت ـ ملتی که آن را برگزیده به اجرا درآورد و از تحریم و محاصره اقتصادی هم باک ندارد زیرا ملت آماده تحمل آن است. این جنگ سرد که از بهار سال ۱۳۳۰ آغاز شده بود تا زمان براندازی ۲۸ مرداد۱۳۳۲ ادامه داشت.

۱۳۱۸ش:قبلا نوشتیم که طبق اعلامیه رسمی وزارت کشورکه اردیبهشت ۱۳۱۸ انتشار یافت، جمعیت شهر تهران بر پایه سرشماری اوایل همان ماه، ۵۳۱ هزار تن بود. مقایسه این آمار با آخرین سرشماری دهه ۱۳۷۰ نشان می دهد که در این فاصله جمعیت تهران بیش از ۱۵برابر شده بود. تهران در دامنه کوه و روی کمربند زمین لرزه قرار گرفته است. در دهه ۱۳۴۰ طرح محدوده تهران به اجراء گذارده شده بود که در جریان انقلاب و پس از آن نادیده گرفته شد.

۲۰۰۵م:نیمه ماه مه ۲۰۰۵ سی ـ سپن ۲، شبکه تلویزیونی بدون اعلان آمریکا ویژه بحث، اظهار نظر و میزگرد، به مطرح بودن (جهانی شدن) نظریه «موسی عالی» قاضی ایرانی و بیش از یک دهه معاون دادستان تهران اشاره کرد. این موضوع در یک بحث حقوقدانان مطرح شد و یک استاد رشته حقوق دانشگاه جورج تاون (مستقر در شهر واشنگتن) به تشریح و اهمیت این نظریه پرداخت که موسی عالی (گفته شد؛ متولد یزد) آن را به مدت بیش از یک دهه (دهه های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰) در تهران به اجرا گذارده بود. به اظهار استاد آمریکایی، قبلا از شاکیان که به معاون دادستان تهران ویژه ارجاع شکایات مراجعه می کردند خواسته می شد که آدرس دقیق طرف مقابل و اسناد متعدد ارائه دهند (اورا معرفی کنند و …) که وقتگیر و پرهزینه و برای همه آنان امکان پذیر نبود (که کار پلیسی انجام دهند) و لذا از خیر رسیدگی (و حق خود) می گذشتند و در نتیجه انگیزه جرم باقی می ماند و گسترش می یافت و مرتکب نیز ترغیب به ادامه آن و احیانا شبکه ای می شد.

تکفارس آی آر

۱۷۹۹م:بالزاک روزنامه نگار و داستان نگار شهیر فرانسوی و یکی از مبتکران رئالیسم در ادبیات بیستم مه ۱۷۹۹به دنیا آمد و بسال ۱۸۵۰ درگذشت.

۱۹۵۸م:تاریخ روزنامه ها (رسانه های چاپی روزانه) در فصل ایران و در صفحه ۱۲۳ خود، مه سال ۱۹۵۸ را ماهی نوشته است که بزرگترین شبکه جمع آوری خبر و توزیع نشریه در قاره آسیا، در ایران تکمیل و اعلام شد. این شبکه به ابتکار عباس مسعودی ناشر روزنامه اطلاعات و با تلاش و پشتکارداری یک روزنامه نگار به نام نورالدین نوری ظرف چهارسال تکمیل شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ اردیبهشت

۵۲۶م:بیستم ماه مه، به فاصله ۷۶۷ سال از هم، کره زمین دو زمین لرزه مرگبار را تحمل کرد.

یکی از این دو زمین لرزه؛ در ۲۰ مه سال ۵۲۶ میلادی در انتاکیه (واقع سوریه آن زمان) روی داد و بیش از ۲۵۰ هزار تن را کشت. این منطقه اینک در جمهوری ترکیه قرار گرفته است.

www.takfars.ir

زمین لرزه دیگر روز؛ در سال ۱۲۹۳ میلادی «کاماکورا» ی ژاپن را تکانهای سخت داد و بیش از ۳۰ هزار انسان را نابود ساخت.

۱۳۱۰م:به نوشته مورخان تاریخ تمدن، ساخت کفش برای پای چپ و پای راست، جداگانه، از ماه مه در سال ۱۳۱۰ میلادی متداول شد (ششصد و۹۷ سال پیش در این ماه). برخی از کرونیکلها اختراغ کفش دولنگه را در روز بیستم ماه مه ۱۳۱۰ میلادی درج کرده و به حساب رویدادهای این روز گذارده اند. پیش از آن، کفش های هردو پا مشابه هم و یا به صورت مستقیم ساخته می شد، به گونه ای که هرلنگه را می شد برای هر دو پا استفاده کرد. رویه کفش هایی که دو لنگه اش مشابه بود، عمدتا به صورت بافتنی بود (گیوه) و یا تسمه ای، و تخت کفش سازها جدا از رویه سازها بودند.

۱۴۹۸م:وسکو دا گاما Vasco da Gama دریانورد پرتغالی بیستم ماه مه سال ۱۴۹۸ وارد «کالیکتCalicut» در جنوب غربی هند شد و با خود استعمار غرب را هم وارد قاره آسیا کرد که ۵۰۹ سال است با چند بار تغییر لباس دادن هنوز ماندگار است. دا گاما هشتم ژوئیه سال ۱۴۹۷ پرتغال را با چهار کشتی به مقصد هند ترک کرده بود. وی پس از عبور از دماغه جنوب آفریقا (امید نیک!) و اندک توقف در موزامبیک عازم هند شده بود. او فاصله ساحل شرقی آفریقا تا ساحل غربی هند را ظرف ۲۳ روز طی کرده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ اردیبهشت

۱۵۰۶م:بیستم ماه مه ۱۵۰۶کریستف کلمب (کریستوفر کلمبوس) که راه استیلای اروپائیان بر قاره آمریکا را باز کرد در ۵۵ سالگی در اسپانیا درگذشت. وی که در سال ۱۴۹۲ در چارچوب رقابت اسپانیا و پرتغال در یافتن راههای دریایی، در جهت غرب عازم هند بود به قاره ناشناخته آمریکا (ناشناخته برای ساکنان سایر قاره ها) رسید و جزیره ای را که امروز نیمی از آن جمهوری دومینیکن را تشکیل می دهد و نیم دیگر هائیتی، «هیسپانیولا» نامید و مقر حکومت اسپانیایی ها قرار داد و مقدمات بنای شهر «سانتو دومینگو» را در آن جزیره فراهم ساخت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ اردیبهشت

۱۵۰۶م:در مه سال ۱۵۰۶ در سوی دیگر کره زمین، دریانورد پرتغالی آلفونسو دوآلبوکرک «سکوتره» را در دریای عرب تصرف کرد و سال بعد (۵۰۷) با هدف تصرف جزیره ایرانی هرمز در مدخل خلیج فارس وارد آبهای ایران شد تا ناظربر راههای دریایی اقیانوس هند باشد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ اردیبهشت

۱۹۲۷م:بیستم ماه مه سال ۱۹۲۷ «چارلز لیندبرگ» هوانورد آمریکایی در میان استقبال بیش از یکصد هزار تن، پس از ۲۷ ساعت پرواز و پیمودن عرض اقیانوس اطلس در پاریس فرود آمد. وی ۱۹ مه با یک هواپیمای یک موتوره به تنهایی از فرودگاهی در لانگ آیلند (واقع در ایالت نیویورک و مجاور شهر نیویورک) به پرواز در آمده بود و بدون توقف، هزاران مایل فاصله دو قاره را پرواز کرده بود. این نخستین پرواز بدون توقف میان آمریکا و اروپا بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ اردیبهشت

تک فارس

۱۹۲۷م:دولت انگلستان طبق قرارداد جده، بیستم ماه مه ۱۹۲۷حاکمیت ابن سعود (عبدالعزیز) را بر نجد و حجاز برسمیت شناخت که بعدا از ادغام آنها کشور سعودی به وجود آمد. کشور سعودی تنها مملکتی در جهان است که به اسم فرد نامیده شده است. به موجب توافق ماه مه ۱۹۱۶ انگلستان و فرانسه بر سر تقسیم سرزمین های عربی میان خود در صورت شکست امپراتوری عثمانی در جنگ جهانی اول، جز سوریه و لبنان که سهم فرانسه قرار گرفت، قرار شده بود که مابقی از جمله حجاز در اختیار انگلستان قرار گیرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ اردیبهشت

۱۸۹۲: اتحاد مثلث مرکب از آلمان، اتریش و ایتالیا تشکیل شد و اروپا یک گام به جنگ نزدیک گردید.

۱۹۰۰: دومین مسابقه های ورزشی المپیک در عصر جدید، در پاریس آغاز شد.

۱۹۰۲: خروج نیروهای آمریکایی که در جریان جنگ آمریکا و اسپانیا، کوبا را اشغال کرده بودند از این جزیره آغاز شد.

۱۹۹۲: هند نخستین ماهواره خود را بدون کمک کشوری دیگر ( با موشکی که ساخته بود ) در مدار زمین قرار داد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر