تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ فروردین

۵۱۹م :معرفی خسروانوشیروان به عنوان ولیعهد ایران و نیز کاهش مالیاتها و اصلاحات کشاورزی قباد شاه ساسانی ایران ۲۳ مارس سال ۵۱۹ میلادی، در نیمه ایام نوروزی، سومین پسر خود، "خسروانوشیروان" را شاه بعدی ایران (ولیعهد) اعلام داشت.

۱۹۸۰م:۲۳ مارچ ۱۹۸۰ و در ایام نوروز، شاه پس از ۱۵ ماه در به دری به مصر بازگشت و چند ماه بعد در همین کشور درگذشت و همانجا مدفون شد.

۲۰۰۷م:امامعلی رحمانوف رئیس جمهوری تاجیکستان در مارس ۲۰۰۷ حذف پسوندهای روسی از اسامی خانوادگی تاجیک ها را اعلام کرده که در ایام نوروز این سال، هدیه ای بزرگ تلقی شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ فروردین

۱۹۶۵م:هجدهم مارس ۱۹۶۵ الکسی لئونوف Alexsie Leonov فضانورد روس که با سفینه وسخود ـ ۲ Voskhod-2 در مدار زمین به گرد این سیاره در حرکت بود از این سفینه خارج و به مدت ۱۲ دقیقه در فضا راهپیمایی کرد.

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ فروردین

۲۳۱۹۹۲م: مارس۱۹۹۲ در لندن اعلام شد که شماره هشتم آوریل (دو هفته بعد) نشریه «پانچ» ـ قدیمی ترین مجله طنز ـ آخرین شماره آن خواهد بود و تعطیل خواهد شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ فروردین

۱۶۷۳م:جان برکلی John Berkeley، بارون انگلیسی ۱۸ مارس ۱۶۷۳، نزدیک به نیمی از سرزمینی را که بعدا ایالت نیوجرزی آمریکا شد به کویکرهای مهاجر (Quakers) فروخت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ فروردین

www.takfars.ir

۲۱۱۹۶۰م: مارس سال ۱۹۶۰ (مصادف با نوروز ایرانیان) پلیس دولت تبعیض نژادی جمهوری آفریقای جنوبی در «شرپ ویلSharpeville» واقع در نزدیکی یوهانسبورگ به سوی سیاهپوستانی که تشکیل یک اجتماع مسالمت آمیز جهت اعتراض به وضع یک قانون خلاف منطق و وجدان داده بودند آتش گشود. در این تیراندازی غیرلازم ۶۹ تن کشته و ۱۸۰ گلوله خورده دیگر در بیمارستانها بستری شدند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ فروردین

۲۰۰۴م:بامداد ۲۲ دسامبر ۲۰۰۴ در نوار غزه، یک هلی کوپتر ارتش اسرائیل با شلیک راکت، شیخ احمد یاسین رهبر روحانی جنبش حماس(حرکت مقاومت اسلامی) را کشت. شیخ احمد که علیل بود از مسجد به خانه باز می گشت که اتومبیل حامل او هدف راکت قرار گرفت. در این حمله پسر شیخ احمد و ۸ تن دیگر نیز کشته شدند.

۱۱۶۹: «شیر کوه» ژنرال و وزیر «کرد» دولت مصر و عموی صلاح الدین ایوبی درگذشت که بعدا صلاح الدین جای اورا گرفت و با صلیبیون وارد جنگ شد.

۱۸۰۸: ناپلئون بناپارت برادر خود «ژوزف» را پادشاه اسپانیا کرد!.

۱۸۶۸: دانشگاه کالیفرنیا در «برکلی ( آن زمان شهر اوکلند)» آغاز بکار کرد که اینک دارای شعب متعدد است.

۱۹۱۹: موسولینی در میلان جنبش «فاشیست» ایتالیا را تاسیس کرد که بعدا به صورت یک حزب ناسیونالیست درآمد.

۱۹۱۹: حزب کمونیست Perserikatan هند ( PKI) تاسیس شد.

۱۹۳۴: کنگره آمریکا پذیرفت که از سال ۱۹۴۵ (۱۱ سال بعد) به فیلیپین استقلال داده شود. آمریکا در آستانه قرن ۲۰ ، و در جریان جنگ با اسپانیا و پیروزی در این جنگ، فیلیپین را تصرف کرده بود و اداره می کرد. مجمع الجزایر فیلیپین که نام پادشاه وقت اسپانیا بر آن نهاده شده است قرنها مستعمره اسپانیا بود. جمعیت فیلیپین در سال ۲۰۰۶ به نود میلیون نفر رسیده بود.

۱۹۴۰: جنبش مسلمانان همه هند خواهان ایجاد یک کشور مستقل برای مسلمانان این شبه قاره شد. این کشور هفت سال بعد، و تنها بر پایه تفاوت دین به نام پاکستان و در دو طرف هند به وجود آمد که در سال ۱۹۷۱، قسمت شرقی درپی یک جنگ خونین و با کمک دولت هند به نام بنگلادش استقلال یافت و جمهوری پاکستان منحصر به بخش غربی آن شد.

تک فارس

۱۹۴۵: جزیره اوکیناوای ژاپن زیر آتش ۱۵۰۰ ناو آمریکایی قرار گرفت که چنین آتشی در طول جنگ جهانی دوم بیسابقه بود.

۱۹۵۶: پاکستان از این روز در چارچوب جامعه مشترک المنافع " جمهوری اسلامی پاکستان " شد که یک روز ملی این کشور بشمار می رود.

۱۹۵۶: سودان که مستعمره انگلستان بود از این روز استقلال یافت.

محصولات معتبر
محصولات معتبر