تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ شهریور

۱۹۴۱م:با این که ۲۶ ژوئن ۱۹۴۱ (پنجم تیر ۱۳۲۰)، پنج روز پس از آغاز تعرض آلمان به خاک شوروی، دولت ایران بی طرفی کامل خود را در جنگ میان آن دو کشور به دولت شوروی اعلام داشته بود و دولت مسکو از این اقدام ایران سپاسگزاری کرده بود و رضا شاه دستور خروج آلمانی ها یی را که وجودشان در ایران لازم نبود داده بود، بامداد روزی چون امروز – ۲۵ اوت درسال ۱۹۴۱ میلادی برابر با سوم شهریور ماه ۱۳۲۰ خورشیدی – نیروهای شوروی و انگلستان تعرض خود را آغاز کردند و از چند نقطه وارد ایران شدند. انگلستان مدتها بود که مقدمات این کار را آماده می کرد و برای این منظور از هند به عراق سرباز فرستاده بود و گروهی نظامی را هم به مرزهای جنوب شرقی ایران گسیل داشته بود و مطبوعات لندن به انتقاد از رضا شاه دست زده بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ شهریور

۱۳۳۲ش:سوم شهریور ۱۳۳۲ ، شش روز پس از براندازی ۲۸ مرداد ، بازگرداندن افسران و مقاماتی را که دکتر مصدق باز نشسته کرده بود بکار، توزیع مقامات کشوری و لشکری میان دوستان زاهدی، دستگیری هواداران دکتر مصدق و بگیر و ببندهای دیگر ادامه داشت.

در این روز آیت الله سید محمد بهبهانی برای دیدار شاه به کاخ سعد آباد رفت ، زاهدی نشان تاج گرفت و عمیدی نوری ناشر روزنامه «داد» که در طول حکومت دکتر مصدق منتقد کارهای او بود پاداش این عمل خود را گرفت و معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت شد و صحبت از این بود که فردا به نظامیان یک درجه ترفیع داده می شود.

در این روز بازجوئی از سرهنگ ممتاز و سروان داور پناه و سروان فشارکی که ۲۵ مرداد کودتای سرهنگ نصیری را خنثی کرده بودند ادامه یافت، و روزنامه های تهران به سالگرد اشغال نظامی ایران که از رویدادهای تاریخی مهم این کشور است کوچکترین اشاره ای نکرده بودند.

تکفارس آی آر

اصحاب نظر در این روز گفته بودند که اقدام عجولانه حزب توده در پایین کشیدن مجسمه های شاه و پدرش در میدانهای تهران و شهر های دیگر پس از خروج شاه از کشور مردم را نگران و دلسرد کرده بود زیرا ایرانیان به دلیل فرهنگ و تمدن خاص خود اموری چون تغییر نام خیابانها و پایین کشیدن مجسمه ها را نمی پسندند و این کارها در آنان واکنش منفی به وجود می آورد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ شهریور

۱۹۵۲م:دکتر مصدق رئیس وقت دولت ایران در اوت ۱۹۵۲ (امرداد ۱۳۳۱) ضمن انتقاد از تالیف کتاب تاریخ درسی دوره دوم دبیرستانهای ایران و استعماری خواندن آن گفت: چرا باید در این کتاب عکسی بزرگ از تجمع ناوگان انگلستان چاپ شود و نوجوانان ما با دیدن آن از دولت لندن احساس واهمه کنند. این عکس و زیر نویس آن (بخشی از کشتی های جنگی انگلستان!)؛ به خواست، فشار و رشوه خارجی چاپ شده است. این ناوگان برای یک بار و آن هم انجام مانور اجتماع کرده بود و «عکس» مربوط به آن بوده است، نه موضوع درس. آیا بزرگ کردن استعمارگر خیانت نیست؟.

۵۵ سال بعد در همان ماه (اوت سال ۲۰۰۷) ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه عینا همین کلام را تکرار کرد و گفت که منفی نشان دادن چهره روسیه در دوران شوروی در کتاب های درسی تاریخ در مدارس ما در سالهای پس از فروپاشی به خواست خارجیان صورت گرفته و مولفان به خاطر این کار از کمک مالی آن خارجیان برخوردار بوده اند! (مشروح اظهارات پوتین در نشریه انگلیسی «ایندیپندنت» آمده است). مصدق و پوتین هر دو دستور تجدید نظر در متون این کتابها را دادند ولی در ایران، پس از براندازی ۲۸ امرداد۱۳۳۲، کتاب درسی تاریخ با عکس ناوگان انگلستان دوباره رایج شد و تا دهه ۱۳۴۰ توزیع و تدریس می شد!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ شهریور

www.takfars.ir

۱۳۴۱ش:سوم شهریور ماه ۱۳۴۱ لیندن جانسون معاون جان اف. کندی رئیس جمهوری لیبرال وقت آمریکا وارد تهران شد و با شاه و مقامات ایران مذاکره کرد. شش ماه بعد از این روز، طرح های شش گانه معروف به انقلاب سفید به رفراندوم گذارده شد و اعلام گردید که به تصویب رسیده است. بانوان نیز برای نخستین بار در این رفراندوم که ششم بهمن ماه سال ۱۳۴۱ (ژانویه ۱۹۶۳) برگزار شد شرکت کردند.

انقلاب سفید که به اندرز دولت وقت واشنگتن در ایران به اجرا درآمد از جمله شامل اصلاحات ارضی، مشارکت کارگران در سود کارخانه ها، مشارکت بانوان درانتخابات و احراز مقام های دولتی بود. دولت واشنگتن در باطن می خواست که ایران در همسایگی شوروی، در اجرای الگوی دیگری موفق شود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ شهریور

۱۹۰۰م:"فردریک ویلهلم نیچه Nietzsche " بیست و پنجم اوت سال ۱۹۰۰ در ۵۶ سالگی درگذشت. "نیچه" فیلسوف آلمانی و نویسنده کتابهای "تولد تراژدی"، "چنین گفت زرتشت" و "آن سوی خوب و بد" تمدن بورژوازی غرب را رد کرد و آن را منحط خواند. وی که یک مورالیست بود فرضیه انسانهای توانا (سوپرمن) را مطرح ساخت که بعدا مورد توجه نازیهای آلمان قرار گرفت و به آن استناد می کردند. این عقیده با جزیی تفاوت (تبدیل سوپر من ها به الیت های یک جامعه) اخیرا هواداران فراوان به دست آورده و هر «الیت» می کوشد که ناپلئون و بیسمارک و چرچیل وطن خود شود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ شهریور

۱۹۸۴م:ترومن کاپت Truman Capote داستان نویس پرکار آمریکایی ۲۵ اوت سال ۱۹۸۴ در خانه اش در لس آنجلس در گذشت. وی در نیوارلئان ایالت لوئیزیانا به دنیا آمده بود و نخستین داستان خود را که باعث شهرت او شد تحت عنوان «صداهای دیگر» در ۲۳ سالگی منتشر ساخت که در آن خواسته است بگوید که باید به حرف جوانان و نوجوانان هم گوش کرد. شهرت این داستان به قدری است که در پی انتشار آن، بسیاری از روزنامه ها و مجله ها ستون های نامه ها و نظرهای نوجوانان را تحت همین عنوان و یا عنوان مترادف آن «صداهای تازه» دایر کرده اند.

داستانهای معروف دیگر او عبارتند از: صبحانه در تیفانی که به صورت فیلم سینمایی هم درآمده است، قتل(in cold blood)، بی گناهان، خانه گلها، رنگ محلی و … و همچنین چندین مجموعه داستان کوتاه و چند سفرنامه با زمینه انتقادی.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ شهریور

۱۵۳۰م:۲۵ اوت ۱۵۳۰ ایوان چهارم (معروف به ایوان مخوف) که روسیه را یکپارچه و خود را تزار آن خواند به دنیا آمد. نخستین تزار روسیه ۵۴ سال عمر کرد. پیش از او بسیاری از نقاط روسیه امروز در کنترل مغولها و تاتارها بود. مورخان ایوان چهارم را "تزار یکم" می نویسند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ شهریور

تک فارس

۱۹۵۹م:۲۵ اوت سال ۱۹۵۹ نهرو ارتش هند را آماده جنگ با چین کرد که در مناطق مرزی اختلاف ارضی داشتند. چین که نمی خواست هند به امریکا نزدیک شود، آمادگی خود را برای مذاکره اعلام کرد، ولی هند به تمرکز قوا در مرزهای چین ادامه داد و نیروهای هندی در بیستم اکتبر ۳ سال بعد (۱۹۶۲) بر ضد چین دست به تعرض زدند که چین شش روز بعد با استفاده از فرصتی که بحران موشکی کوبا و معاوضه شوروی و امریکا برایش فراهم آورده بود، دست به حمله متقابل زد و ارتش هند را تار و مار کرد و مناطقی در شمال شرقی و شمال غربی این کشو را تصرف و واحدهای متعدد هندی را اسیر کرد. این سریعترین و شدیدترین حمله نظامی در مناطق کوهستانی در دو قرن اخیر به شمار می آید.

اختلاف دو کشور بر سر این مسائل مرزی و اراضی که نیروهای چین در سال ۱۹۶۲ تصرف کردند هنوز کم و بیش ادامه دارد، گو این که در سالهای اخیر مناسبات دو کشور بهتر و عادی شده است و سران دولتهای چین و هند از پایتخت های یکدیگر دیدار کرده و به گفتگو نشسته اند.

۱۹۰۶م:بیست و پنجم اوت سال ۱۹۰۶ در اقامتگاه «پیوتر آرکادویچ ستولی پین Stolypin» نخست وزیر وقت روسیه در سن پترزبورگ انفجار عمدی شدیدی روی داد که ضمن آن ۲۸ تن از جمله دختر وی کشته شدند. در این انفجار که یک توطئه به منظور قتل «ستولی پین» بود ۳۳ تن از جمله خود او نیز مجروح شدند. وی تا سال ۱۹۱۱ نخست وزیر روسیه بود و ۳۱ اوت سال ۱۹۰۷ در پترزبورگ با دولت انگلستان قرارداد تقسیم ایران را که قدمت وطن ما از هر دو کشور بیشتر بوده است امضاء کرد که شرم آور ترین قرارداد قرن ۲۰ عنوان داده شده است. این قرارداد با واسطه گری فرانسه آماده شده بود.

"ستولی پین" در حساسترین سالهای تاریخ روسیه، نخست وزیر آن بود. وی با تشکیل مجلس روسیه (دوما) و سپس بستن آن و نیز دادن اراضی کشاورزی به سرفهای سابق (کشاورزان آزاد شده)، ولی بعدا خودداری از دادن اسناد این زمین ها برای خود دشمنان فراوان ساخته بود به گونه ای که بالاخره تزار نیکلای دوم هم شکیبابی اش را از کارهای ضد و نقیض او ازدست داد. ستولی پین در سال ۱۹۱۱ در اپرای «کی اف» در اوکراین در حضور تزار با دو گلوله ترور شد و قاتل او یک عامل پلیس روسیه بود. نوشته اند که تزار، از قبل از توطئه قتل نخست وزیر ۴۹ ساله اش آگاه بود!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ شهریور

۱۹۴۰م:بمباران لندن توسط نیروی هوایی آلمان (لوفت وافه) از ۲۵ اوت ۱۹۴۰ بیست و چهار ساعته شد. تا مدتها، هواپیما های آلمان یکه تاز آسمان انگلستان بودند و آسیب های فراوان به لندن و شهرهای دیگر وارد ساختند. این حملات هوایی "بلیتز" نامیده شده اند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ شهریور

۱۹۶۷م:۲۵ اوت سال ۱۹۶۷ در آرلینگتون (دیوار به دیوار شهر واشنگتن) جورج لینکلن راکول g.l. rockwell رهبر حزب نازی ایالات متحده موسوم به حزب ناسیونال سوسیالیست ترور شد. قاتل او یک عضو این حزب بود که به دلیل داشتن عقایدی متفاوت و افراطی اخراج شده بود. این فرد عقیده داشت که میان سفید پوستان هم باید تفاوت قائل شد و قبول کرد که سفید پوستان تیره رنگ متفاوت از سفید پوستان با رنگ پوست روشن و لطیف و آبی چشمها هستند!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ شهریور

۱۶۰۹: گالیله تلسکوپ خود را به نمایندگان مجلس "ونیز" ارائه کرد و طرز کار آن را به نمایش گذارد.

T A K F A R S

۱۷۱۸: صدها مهاجر فرانسوی وارد لوئیز یانا( جنوب ایالات متحده امروز ) شدند و شهر بندری "نیوارلیان" را بناء نهادند. لوئیز یانا که از نام لوئی پادشاه فرانسه گرفته شده به سراسر مناطق مرکزی ایالات متحده امروز از شمال تا جنوب اطلاق می شد که از متصرفات فرانسه بود و قرن بعد ناپلئون آن را به دولت واشنگتن فروخت.

۱۹۱۳: رئیس جمهوری وقت مکزیک دستور اخراج آمریکاییان از آن کشور صادر کرد و در یک اقدام متقابل ، رئیس جمهوری آمریکا هم مکزیک را تحریم اقتصادی کرد.

۱۹۱۴: نیروهای آلمان شهر بروکسل را تصرف کردند.

۱۹۱۹: نخستین سرویس منظم هوایی میان پاریس و لندن آغاز بکار کرد.

۱۹۳۳: نخستین میثاق بین المللی تنظیم و تثبیت معاملات گندم امضاء شد.

۱۹۳۷: ژاپن بنادر چین را محاصره و رفت و آمد کشتی ها را به آنجا ممنوع ساخت.

۱۹۴۴: شهر پاریس از تصرف نیروهای آلمان خارج شد.

۱۹۷۳: برای نخستین بار در امر پزشکی از «کت اسکن CAT scan» استفاده شد.

۱۹۹۶: «اگون کرنتس egon krenz» آخرین رهبر آلمان شرقی که راه را برای وحدت آلمان هموار کرده بود به یک جرم دولتی سابق به شش سال زندان محکوم شد!!.

تک فارس www.takfars.ir

محصولات معتبر
محصولات معتبر