تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ تیر

۱۲۷۶ش:از سوم تیرماه ۱۲۷۶ (۲۴ ژوئن ۱۹۰۷ ) صدها روحانی و طلبه به هدایت شیخ فضل الله نوری در شهر ری اجتماع و به مشروطه شدن (پارلمانی شدن) حکومت ایران اعتراض و خواهان حکومت مشروعه (اسلامی) شدند و بنای نوشتن نامه و ارسال تلگرام برضد مشروطیت به شهرهای مختلف ایران و روحانیون این شهرها را گذاشتند.

در همین روز به اشاره مجتهد شهر زنجان به ساختمان فرمانداری این شهر هجوم برده شد که ضمن آن باقرخان سعد الدوله فرماندار وقت جان خود را از دست داد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ تیر

۱۲۹۷ش:زد و خورد افراد مسلح «جنبش جنگل» در گیلان با نیروهای اعزامی انگلستان که قصد داشتند بلشویکهایی را که به شمال ایران وارد شده بودند سرکوب کنند از سوم تیر ماه ۱۲۹۷ (ژوئن ۱۹۱۸) آغاز شد.

نیروهای انگلیسی که طبق قرار داد تقسیم ایران (قرارداد سن پترزبورگ)، در وطن ما مستقر شده بودند ماموریت داشتند که پس از سرکوب این بلشویکها، به قفقاز بروند و به کمک مخالفان مسلح کمونیسم و حکومت انقلاب بلشویکی روسیه (معروف به سفیدها) بشتابند.

تکفارس آی آر

۱۲۸۷ش:سوم تیرماه سال ۱۲۸۷ (۲۴ ژوئن ۱۹۰۸)، و یک روز پس از به توپ بسته شدن ساختمان مجلس در میدان بهارستان و دستگیری برخی نمایندگان پارلمان و اصحاب نشریات و انتقال آنان به باغ شاه (پادگان حرّ) که محمد علی شاه قاجار به آنجا نقل مکان کرده بود، در تهران خبر مربوط به اعدام میرزا جهانگیرخان شیرازی ناشر صور اسرافیل، همچنین ملک المتکلمین و سلطان العلمای خراسانی از دست اندرکاران نشریات دیگر به گوش رسید که در میان بازداشت شدگان بودند و در باغ شاه اعدام شده بودند. پس از به توپ بسته شدن مجلس در دوم تیرماه ۱۲۸۷، در تهران حکومت نظامی و منع رفت و آمد شبانه برقرار شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ تیر

۱۳۳۸ش:سوم تیر ماه ۱۳۳۸ شاه وقت (پهلوی دوم) در یک مصاحبه مطبوعاتی که بازتاب جهانی داشت در باره بحرین گفت: بحرین مال ما و متعلق به ما است. وی اضافه کرده بود: … ولی شیخ آنجا با بستن قراردادهایی با دولتهای مشخص کار را بر ما دشوار ساخته است، زیرا که این دولتها در قبال بحرین تعهداتی سپرده اند و ….

همین شاه ده سال بعد (۱۸۰ درجه) تغییر کلام داد و در مصاحبه ای درجریان سفر هند، ناگهان با استقلال بحرین موافقت کرد که قانونا چنین اختیاری را نداشت!. این کار شاه که نوعی موافقت با تجزیه کشور تلقی شده است یکی از ایرادهای وارده به او بود. رسیدگی به این ایراد اینک (پس از مرگ شاه در قاهره در تابستان سال ۱۳۵۹) در دست قاضی «تاریخ» است.

۱۳۵۶م:سوم تیرماه ۱۳۵۶ هجری خورشیدی (۲۴ ژوئن ۱۹۷۷) تهران شاهد یک رشته تظاهرات عمدتا دانشجوئی بر ضد برخی از سیاستهای شاه و نیز گسترش فساد اداری و رواج پارتی بازی و خروج صدها میلیون ارز دلاری هفت تومان از کشور بود. باوجود مداخله پلیس و ساواک، این تظاهرات به صورت پراکنده تا سه روز بعد هم ادامه داشت.

www.takfars.ir

۱۹۷۸م:ژوئن ۱۹۷۸ (تیرماه ۱۳۵۷ و در جریان انقلاب) انتشار ترجمه گزارشهای مربوط به کلاهبرداری های یک زن ایرانی از جواهر فروشی ها و بانکها در انگلستان که اعتیاد به قمار کردن داشت از رسانه های لندن در روزنامه های تهران همراه با چاپ عکس او سبب خشم برخی از هموطنان و اعتراض آنان و تشدید فعالیت های انقلابی شده بود.

۱۳۸۴ش:سوم تیرماه ۱۳۸۴ دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران انجام شد. کل آراء ریخته شده به صندوقها، ۲۷ میلیون و ۹۵۹ هزار اعلام شده بود. این نخستین انتخابات ریاست جمهور در ایران بود که به دور دوم راه یافته بود. در دور دوم، هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس تشخیص مصلحت نظام و محمود احمدی نژاد شهردار تهران با هم رقابت می کردند. در دور نخست رای گیری ـ هاشمی رفسنجانی با شش میلیون و ۱۵۹ هزار رای، اول و احمدی نژاد با پنج میلیون و ۷۱۰ هزار رای (۴۴۹ هزار رای کمتر) دوم شده بود. نتایج رای گیری دور دوم، چهارم تیرماه ۱۳۸۴ (روز بعد) اعلام شد که برنده انتخابات احمدی نژاد بود (جزئیات در مطالب چهارم تیرماه این سایت آمده است).

۱۳۳۲ش:در واشنگتن اعلام شد که که مدیریت سازمان های اطلاعاتی آمریکا تصمیم گرفته است که اسناد محرمانه «سیا» و عمدتا مربوط به دهه های ۱۹۵۰، ۱۹۶۰، و ۱۹۷۰ این سازمان را از طبقه بندی خارج و در آرشیو ملی جهت مطالعه محققان قرار دهد. اگر این تصمیم عملی شود قاعدتا اسناد مربوط به براندازی ۲۸ امرداد ۱۳۳۲ ایران (کودتای اوت ۱۸۵۳ برضد دولت مصدق) هم باید علنی شوند و …. مورخان نوشته اند که آمریکا و انگلستان با کمک ایادی داخلی خود کودتای ۲۸ مرداد تهران صورت دادند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ تیر

۶۵۶م:خلافت علی علیه السلام مطابق تقویم میلادی ۲۴ ژوئن سال ۶۵۶ (سوم تیرماه ـ در آن زمان ماه ذیحجه) آغاز شد.

هفت روز پس از قتل عثمان، مسلمین با علی علیه السلام بیعت کردند. عثمان ۱۷ ژوئن در خانه اش در مدینه کشته شده بود. خانه عثمان از هفته ها پیش از مرگ وی و به روایتی چهل روز در محاصره ناراضیان از حکومت بود که از بین النهرین، مصر و سایر بلاد اسلامی به مدینه رفته بودند و گروهی از همین ناراضیان هفدهم ژوئن به خانه هجوم بردند و عثمان را با ضربات متعدد کشتند.

بسیاری از مسلمانان به خاطر این که عثمان مناصب را به افراد عشیره و اقوام خود از بنی امیه می داد و بیت المال را میان ایشان قسمت می کرد و آنان به پشتگرمی عثمان، ظلم و جور می کردند و فساد همه جا را فرا گرفته بود از او ناراضی و روی گردان شده بودند.

گروهی از ناراضیان یک سال پیش از رفتن به حجاز و محاصره خانه عثمان، به علی علیه السلام شکایت برده بودند، ولی نصایح وی در عثمان موثر واقع نشده بود. عثمان هنگام مرگ ۸۲ ساله بود.

جنگ جمل در همین سال (۹ دسامبر سال ۶۵۶ میلادی)، پنج ماه و ۱۵ روز پس از آغاز خلافت علی علیه السلام روی داد.

۱۵۳۵م:روز ۲۴ ژوئن سال ۱۵۳۵، کشور تونس واقع در شمال افریقا باردیگر به دست اروپائیان افتاد و شارل پنجم آن را متصرف شد.

تک فارس

تونس در عهد باستان از متصرفات امپراتوری روم بود. در جریان گسترش اسلام، تونس در قلمرو حکومت اسلامی قرار گرفت.

۱۹۲۲م:«والتر راتنائو Walter Rathenau » وزیر امورخارجه آلمان پس از جنگ جهانی اول، که از یهودیان این کشور بود پس از انعقاد یک قرارداد با مسکو و اعلام این که آلمان باید به تعهداتی که طبق قرارداد های ورسای به گردن گرفته عمل کند ۲۴ ژوئن ۱۹۲۲ به دست دو افسر ناسیونالیست آلمانی ترور شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ تیر

۲۰۰۴م:۴۸ دانشمند آمریکایی برنده جایزه نوبل در اعلامیه ای که در ژوئن ۲۰۰۴ به رسانه های این کشور داده بودند تاکید کرده بودند که در انتخابات نوامبر( ۲۰۰۴) به جورج بوش رای نخواهند داد. آنان نوشته بودند که بوش توجه کافی به دانش و دانشمند ندارد و تجدید انتخاب او به زیان دانش است که نباید از پیشرفت باز ایستد.

۲۰۰۴م:کاریکاتور سیاسی زیر در صفحه مقالات شماره ۲۲ ژوئن ۲۰۰۴ برخی از روزنامه های آمریکا اتشار یافته یافته بود که هدف از ترسیم آن نشان دادن وابستگی عمیق جورج بوش به معاونش دیک چنی بوده است. در ژوئن ۲۰۰۷ گزارش های رسانه ها درباره اسناد محرمانه کاخ سفید نشان می دهد که کنترل کاخ در پشت پرده در دست چنی است. در کاریکاتور زیر، بوش که همانند یک کودک در آغوش چنی نشسته است، او را عمو دیک خطاب می کند و از دست سازمانهای اطلاعاتی آمریکا نزد او می نالد و چنی در پاسخ می گوید که پس از انتخابات (نوامبر) همه را اخراج می کنیم.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ تیر

۲۰۰۴م:این کشتی فضایی ۲۱ ژوئن ۲۰۰۴ توسط یک هواپیمای ویژه از صحرای موهاوی در ایالت کالیفرنیا ( آمریکا ) به ارتفاع ۱۷ کیلومتری از سطح زمین برده شد و از این ارتفاع با روشن کردن موشک از هواپیمای حامل جدا شد و مستقلا از جو زمین ( هوی ساید ) خارج شد و پس از رسیدن به ارتفاع صد کیلومتری در فضا به زمین باز گشت و به صورتی که در عکس دیده می شود در نقطه معین در موهاوی بر زمین نشست. این نخستین فضاپیمای غیر دولتی جهان بشمار می رود که سازنده آن در نظر دارد پس از تکمیل از آن به صورت هواپیمای فضایی برای انتقال مسافر از نقطه ای در سطح زمین به نقطه دیگر و یا گردش در فضا استفاده کند. با این وسیله، پرواز از نیویورک تا توکیو به ۳۰ دقیقه کاهش خواهد یافت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ تیر

۲۰۰۷م:بیستم ژوئن۲۰۰۷ شبکه های تلویزیونی آمریکا ضمن پخش عکسهایی که تعدادی از آنها در زیر به صورت یکپارچه آمده اند گزارش کردند که نظامیان آمریکایی در جریان گشت و تجسس در بغداد، در محله الفجر واقع در شمال پایتخت عراق، به یک ساختمان به ظاهر سالم دولتی نزدیک شدند که تابلو پرورشگاه یتیمان بر آن نصب شده بود. این نظامیان، طبق معمول از پنجره ساختمان به داخل آن نگاه انداختند و چون به آنچه را که دیده بودند ظنین شدند از دوربین چشمی استفاده کردند و در یک اطاق شماری کودک برهنه را که به تختخوابهای بچگانه بسته شده و برکف اطاق افتاده بودند مشاهده کردند. در اطراف کودکان که فقط پوست و استخوان بودند فضولات انسانی مشاهده شد. این نظامیان به تصوّر این که این کودکان، اجساد مردگان هستند وارد ساختمان شدند و ۲۴ کودک را در اطاقها به همان صورت یافتند که همه آنها زنده بودند ولی گرسنه و بدون دلسوز.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ تیر

T A K F A R S

۱۳۱۴: اسکاتلندی ها در پی پیروزی برانگلیسی ها در جنگ Bannock burn از اینگلند جدا شدند و اعلام استقلال کردند.

۱۵۰۹: هنری هشتم که ازدواجهای مکرر او معروف است پادشاه انگلستان شد.

۱۵۹۷: نخستین گروه دریایی هلند به جزیره جاوه (دراندونزی امروز) رسید. با این سفر مقدمه استعمار جزایر اندونزی توسط هلندی ها آغاز شد که تا دهه ۱۹۴۰ ادامه یافت. این جزایر در زمان ورود هلندی ها از تمدن و فرهنگ کامل برخوردار و دارای حکومت و نظم و نظام بودند، تنها توپ و تفنگ نداشتند. بازرگانان عرب دسته ای از این جزایر را جزایر ملوک می خواندند. هلندی ها پس از استعمار، این جزایر را «هند هلند!» نامیدند.

۱۷۹۳: در پاریس اعلام شد قانون اساسی فرانسه که نظام آن کشور را جمهوری اعلام داشته برای اجرا آماده است.

۱۸۱۲: ارتش ناپلئون در این روز از رود نیمنNeman گذشت و حمله به روسیه را آغاز کرد. هیتلر نیز در ژوئن ۱۹۴۱ (همان ماه) همین اشتباه را مرتکب شد و به قلمرو دولت مسکو حمله نظامی برد. این دو حمله آغاز پایان کار هر دو ـ ناپلئون و هیتلر ـ بود. اگر هیتلر فرصت خواندن تاریخ را کرده بود مرتکب این اشتباه نمی شد و تاریخ جهان مسیر دیگری را می پیمود.

۱۸۹۴: کمیته بین المللی بازیهای المپیک(I.O.C) تصمیم گرفت که این مسابقات پهلوانی جهانی هر چهار سال یکبار برگذار در یک کشور جهان (طبق رای اکثریت اعضای کمیته) برگذار شود.

۱۹۱۶: در جریان جنگ جهانی اول، از چنین روزی نبرد خونین و خندقی «سم Somme » در خاک فرانسه آغاز شد. در جریان همین نبرد بود که برای نخستین بار در طول تاریخ، تانک به عنوان یک جنگ افزار بکار رفت.

۱۹۲۶: از این روز در سال ۱۳۰۵ هجری خورشیدی اعتراض نظامیان در دو پادگان مراوتپه و سلماس در خراسان و آذربایجان از عقب افتادن جیره و مواجبشان از این روز آغاز شد و مسئله ساز گردید.

۱۹۳۲: با انجام یک کودتای نظامی در سیام (تایلند) سلطنت در این کشور مشروطه و حکومت، دمکراتیک شد.

۱۹۳۲: نتیجه نهایی کودتای نظامی تایلند که در این روز روی داد تبدیل نظام این کشور به مشروطه (دمکراسی) و کاهش اختیارات پادشاه بود.

تک فارس www.takfars.ir

۱۹۴۸: محاصره برلن غربی توسط نیروهای شوروی و قطع راههای زمینی به این شهر اشغال شده آغاز گردید که به تشدید جنگ سرد انجامید.

۱۹۵۷: دیوان عالی آمریکا ضمن رسیدگی به یک پرونده قضایی، ادعای شاکی آن را که گفته بود تصویر مستهجن نشان دادن و کارهایی از این دست (Obscenity) جزیی از آزادی بیان است رد کرد و رای داد که اصلاحیه اول قانون اساسی آمریکا (بیل آو رایتز) آزادی این کارها را تضمین نکرده است. این رای از آن پس لازم الرعایه شده است.

۱۹۸۳: دولت سوریه ورود یاسر عرفات را به این کشور ممنوع کرد.

۲۰۰۵: حاخام «یدیدا شوفط» روحانی ارشد یهودیان ایرانی سراسر جهان در ۹۷ سالگی درگذشت. وی در ۱۴ نوامبر ۱۹۰۸ در شهر کاشان به دنیا آمده بود. روحانیت کلیمیان از ۱۲ نسل پیش از آن در این خانواده ایرانی تداوم داشت.

۲۰۰۷: بانک مرکزی ایران نرخ تورم در وطن ما را ۱۶ و ۶ دهم درصد اعلام کرد کرد. قبلا این نرخ ۱۶ و ۸ دهم درصد بود.

محصولات معتبر
محصولات معتبر