تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ آذر

۸۴۲م:هواداران «بابک خرم دین» و پیروان عقاید اجتماعی ـ اقتصادی او از دهه سوم نوامبر ۸۴۲ میلادی (آذر ماه۲۲۱ خورشیدی) درآذربایجان، اصفهان، فارس و کرمان بر ضد حکومت خلیفه عباسی دست به یک عصیان گسترده زدند که به نوشته مورخان، در بیدارکردن ایرانیان موثر واقع شد.

این شورش پنج سال پس از قتل فجیع بابک به دست المعتصم (خلیفه وقت) که در سامرا صورت گرفته بود، روی داده بود. المعتصم مازیار و افشین دو سردار ایرانی دیگر را هم که در دست او گرفتار بودند، متعاقب قتل بابک کشته بود. معتصم به افشین هم که با او از در مسالمت وارد شده بود رحم نکرده بود.

۱۳۱۳ش:به گزارش نشریات وقت، ادبیان و زبان شناسان کشور که سرگرم یافتن واژه های پارسی و ریشه آنها برای قراردادن در جای واژه های خارجی بودند در جلسه دوم آذر ۱۳۱۳ چند واژه دیگر را ریشه یابی کردند از جمله واژه «آذر» به معنای آتش.

این زبانشناسان گفته بودند که آذر، « آدر» تلفظ می شده و هنوز در روستاهای کرمان و سیستان (ایران و افغانستان امروز) به بوته های مورد استفاده برای گیراندن آتش «آدورAdoor» می گویند که با آذر از یک ریشه اند. در آن زمان زبانشناسان ایران دسترسی به منطقه فرارود و تاجیکستان نداشتند تا واژه های پارسی را بیابند و جایگزین کنند زیرا که دولت شوروی چنین اجازه ای را به آسانی نمی داد. مقامات شوروی که جهان وطنی را تبلیغ می کردند مناسبات حسنه با ملی گرانی نداشتند.

۱۳۲۸ش:خبر چشمگیر این زمان روزنامه های تهران در سال ۱۳۲۸ (۱۹۴۹ )، درمان کامل بیماری گلو و حنجره بانو دلکش خواننده وقت بود. این روزنامه ها نوشته بودند که دکتر منصور پرتوی بیماری خواننده "حنجره طلایی" را که چیزی جز تورم لوزه ها نبود درمان و دوستداران صدای او را شاد و از نگرانی خارج ساخته و به این مناسبت چند مجلس جشن و سرور برپا شده است.

تکفارس آی آر

بانو دلکش، خود نیز در اعلامیه ای که در روزنامه اطلاعات چاپ شده بود از دکتر پرتوی سپاسگزاری کرده بود.

محبوبیت بانو دلکش در میان مردم تا آن اندازه بود که در انتخابات اوایل دهه ۱۳۴۰ در حوزه رای گیری جنوب شرقی تهران (محله امامزاده حسن و خزانه) بیشترین آراء را به نام او به صندوق ریخته بودند، حال آن که وی نامزد انتخابات نبود و در آن زمان زنان هنوز حق شرکت در انتخابات را به دست نیاورده بودند.

اواخر دهه ۱۳۳۰ ، مجید دوامی در مطلبی در اطلاعات هفتگی بانو دلکش را با یک خواننده دیگر مقایسه کرده بود که هواداران وی پس از انتشار مجله به ساختمان موسسه اطلاعات هجوم بردند و می خواستند آن را ویران سازند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ آذر

۱۳۳۱ش:اشل تازه دریافتی ماهانه قضات ایران در این روز در سال ۱۳۳۱ (دوران حکومت دکتر مصدق که خود استاد حقوق بود) از سوی دولت وقت اعلام شد. طبق این اشل، دریافتی ماهانه دارنده پایه یک قضایی (لیسانس از دانشکده حقوق با یک تا سه سابقه کار) ۳۰۰ تومان و دارنده پایه ۱۱ قضایی (بالاترین پایه با تجربه حداکثر ۳۵ سال) یک هزار و ۶۵۰ تومان. توقف در پایه های یک تا ۵ سه سال و پس از آن تا پایه ۱۱ چهار سال بود.

www.takfars.ir

۱۳۳۲ش:سوم آذر ۱۳۳۲ (۲۴ نوامبر ۱۹۵۳) سه ماه و شش روز پس از براندازی ۲۸ مرداد، «دنیس رایت» دیپلمات انگلیسی برای باز گشودن سفارت این کشور در تهران با ۱۴ دیپلمات و کارمند وارد پایتخت میهن ما شد و یازده روز بعد اعلامیه دو دولت مبنی بر تجدید مناسبات سیاسی انتشار یافت و همان روز ژنرال زاهدی، اصطلاحا نخست وزیر دولت کودتا، در یک نطق رادیویی تجدید مناسبات ایران و انگلستان را امری ضروری و لازم! اعلام کرد. این، درحالی بود که محاکمه دکتر مصدق در محکمه نظامی تهران ادامه داشت و همچنین اعلام شده بود که ۱۸ آذر ریچارد نیکسون معاون آیزنهاور رئیس جمهوری آمریکا برای مذاکره با شاه به تهران خواهد آمد. این اخبار و به ویژه ورود هیات دیپلماتیک انگلستان به تهران خشم مردم را برانگیخته بود که نطق زاهدی آن را به اوج خود رسانید.

آیت الله کاشانی نیز در همین روز تجدید مناسبات با انگلستان را یک ننگ تاریخی خواند و چنین روزی را روز عزای ملی اعلام کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ آذر

۱۶۳۲م:بیست و چهارم نوامبر زادروز باروخ اسپینوزا (Baruch Espinoza) فیلسوف هلندی است که در سال ۱۶۳۲ به دنیا آمد و بسال ۱۶۷۷ از بیماری سل درگذشت. خانواده او از یهودیان اسپانیا ــ پرتغال بودند که از آنجا اخراج و ساکن هلند شده بودند. اسپینوزا به دلیل داشتن تفکر مستقل، در سال ۱۶۵۶ از سلک یهودیان اخراج شده بود.

تاریخ فلسفه و علوم سیاسی از اسپینوزا به عنوان پدر لیبرال دمکراسی (اصطلاحا دمکراسی غرب) نام می برد. او می گوید که انسان اگر از چارچوب نظم ملکوتی بیرون نرود آزاد است. وی انسان را سزاوار آزاد بودن، آزاد اندیشیدن و آزادانه ابراز عقیده

کردن می داند که نباید این آزادی ها به هیچوجه محدود شوند. اسپینوزا تکامل انسان را در آزادی او می بیند. وی شدیدا با زندگی کردن انسان در سایه ترس مخالف است و ارعاب دولتی را بزرگترین دستگاه تولید ترس خوانده است.

اسپینوزا که از فلاسفه رشنالیست بشمار می رود می گوید که رشد یک جامعه و به کمال رسیدن آن و تامین آزادیهای فرد و محافظت از انسان در برابر ترس و ارعاب و تامین رفاه و رعایت حقوق او نسبت مستقیم با کیفیت مدیران آن جامعه دارد. وی در عین حال در یک جامعه، دولت را مقدم بر کلیسا می داند.

مفسران نظرات اسپینوزا می گویند که از دید وی، امر «انتخاب کردن» یک مسئولیت اجتماعی بزرگ است و بر این پایه به مردم تاکید می کنند که اگر هنگام انتخاب نماینده و مدیر چشم و گوش خود را باز نکنند و انتخابشان دقیق نباشد کل جامعه آسیب خواهد دید و باید پاسخگو و احیانا آماده پرداخت بهای اشتباه خود باشند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ آذر

۲۰۰۴م:پروفسور «آنسل کیز Ancel Keys » استاد دانشگاه مینه سوتا که صد سال عمر و تا نود و هفت سالگی تدریس کرد و کتاب نوشت ۲۰ نوامبر ۲۰۰۴ درگذشت. وی در طول عمر پژوهشهای فیزیولوژیک متعدد انجام داد. دکتر کیز با توجه به پایین بودن در صد بیماری های قلب و عروق در کشورهای منطقه مدیترانه و ژاپن ثابت کرد که مصرف روغن زیتون و خوردن میوه ، سبزی ، ماهی، نان خالص و ۸ تا ۹ ساعت خواب خوب و عادت به پیاده رفتن و فرار از استرس باعث می شود که یک فرد، کمتر دچار بیماریهای قلبی و عروق شود و عمری طولانی داشته باشد. وی همچنین خواص متعدد حبوب را کشف و توصیه کرد که در مواردی جایگزین گوشت شوند.

تک فارس

دکتر کیز در پژوهشی دیگر تاثیر گرسنگی بر جسم و مغز را کشف کرد. وی که دهها سال « بهداشت عمومی » تدریس می کرد و رئیس آزمایشگاه تحقیقات بهداشتی مینه سوتا بود اصرار فراوان داشت که افراد در مصرف چربی حیوانی امساک کنند و اعلام کرد مرگهای زودرس فنلاندی ها در این است که بیش از حد کره و پنیر چرب می خورند و بیماری های قلبی و عروق میان آنان بیش از ملل دیگر است. فنلاندیها کره را بر پنیر اضافه می کنند و می خورند. کشف دیگر دکتر آنسل یافتن رابطه «خوب باقی ماندن» با خوب (درست) خوردن و خوب خوابیدن و ناراحتی خیال نداشتن ( روش زندگانی ) بود. وی رابطه مستقیم طول عمر با انتخاب شغل مورد علاقه و متناسب با استعداد و همسر متناسب را هم کشف کرد، و ترافیک بد و مشکلات در شهرهای بزرگ و کشورهای صنعتی را هم از عوامل چند نوع بیماری صعب العلاج و کوتاهی عمر اعلام داشت. دکتر آنسل که چندین کتاب بهداشتی نوشته است یک فیزیولوژلست بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ آذر

۲۰۰۴م:۲۴ نوامبر۲۰۰۴ اعلام کناره گیری «دن راذرDan Rather» روزنامه نگار برادکستینگ معروف آمریکا از اجرای اخبار شبکه تلویزیونی سی بی اس، در میان جامعه روزنامه نگاران تعجب فراوان ایجاد کرده بود. وی که ۲۴ سال این سمت را برعهده داشته دو ماه پس از پخش گزارشی که نشان می داد جورج دبلیو بوش در اوایل دهه ۱۹۷۰ با هدف گریز از جنگ ویتنام، با توصیه بازی پدرش، در گارد ملی تگزاس ثبت نام کرده بود اعلام کناره گیری کرد. حزب جمهوریخواه آمریکا و سخنگوی کاخ سفید این گزارش مصور را ضربه ای تعمدی به جورج بوش که سرگرم مبارزات انتخاباتی بود تلقی کرده بودند. طبق معمول، یک هیات بی طرف حرفه ای از سوی فدراسیون اتحادیه های روزنامه نگاران آمریکا مامور رسیدگی به این قضیه شده بود که «راذر» ترجیح داد کناره گیری خود را اعلام دارد. وی گفته است که به کار روزنامه نگاری اینوستیگیتیو ادامه خواهد داد، ولی گمان نمی رود که تا پایان دوره جاری حکومت جورج بوش کار موثر و چشمگیری انجام دهد.

در همان زمان هم مقاله نگاران روزنامه های آمریکا عموما نوشته بودند که از زمان پیروز شدن جورج بوش در انتخابات دوم نوامبر۲۰۰۴، کناره گیری «دن راذر» دست کم در طول زمامداری وی قابل پیش بینی بود. این مقاله نگاران «دن راذر» متولد ۱۹۳۱ را یک روزنامه نگار که به اصول ژورنالیسم وفاداری کامل دارد و از حقیقت نگاری و رعایت بی طرفی و انصاف عدول نمی کند توصیف کرده و تنها عیب او را احساساتی بودنش در امور دیگر (خارج از کار حرفه ای) ذکر کرده بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ آذر

۲۰۰۴م:۲۰ نوامبر ۲۰۰۴ «پیتر کاکس Peter W. COX » روزنامه نگار آمریکایی پس از دهها سال تلاش برای قبولاندن نظر خود که برخی روزنامه ها باید تک موضوعی شوند تا مردم تکلیف خود را بدانند در ۶۷ سالگی درگذشت.

کاکس که قبلا سردبیر یک روزنامه بزرگ بود به این نتیجه رسیده بود که روزنامه های تک موضوعی (تخصصی) بهتر می توانند در رشته خود به جامعه خدمت کنند، مثلا روزنامه های ورزشی به ورزش، روزنامه های آموزش و پرورشی به بهبود کیفیت مدارس و روزنامه های پزشکی به پیشبرد این علم و آشنا کردن مردم با علائم امراض و پیشگیری از ابتلاء به بیماری، و مخاطبان ضمن خرید یک روزنامه عمومی (حرفه ای ـ جامع)، برحسب علاقه به موضوع خاص، روزنامه و یا نشریات مربوط را هم خریداری خواهند کرد که وسیعا درباره یک موضوع مطلب می نویسند. کاکس می گفت که روزنامه های تک موضوعی هم حق دارند مطالب دیگر را بنویسند، اما به اختصار. وی اعانات دولت و موسسات دیگر را تنها حق نشریات تخصصی و دارای موضوعهای محدود و مشخص می دانست که کمک به آموزش عمومی و رفع نیاز اعضای جامعه می کنند. کاکس در اجرای نظر خود از سردبیری روزنامه عمومی دست کشید و یک روزنامه مختص به اخبار و مطالب محیط زیست تاسیس کرد. روزنامه او، «مین تایمز»، از سال ۱۹۷۸ منتشر شد و دارای مطالب فراوان درباره زندگی در محیط زیست از خانه و غذا تا آب و دارو و رانندگی و … بوده است.

نظریه کاکس در وطن ما تا حدی زیاد به اثبات رسیده است. «همشهری» متعلق به شهرداری تهران که در اصل یک روزنامه تخصصی (غیرسیاسی) و محلی است در مدتی کوتاه از نظر تیراژ در صدر روزنامه های دیگر قرارگرفت.

در وطن ما، حسین انتظامی (مدیرکل اسبق مطبوعات داخلی، نماینده انتخابی مدیران جراید در هیات نظارت و روزنامه نگار) سالهاست که تلاش می کند متقاضیان نشریات، داشتن نشریه تخصصی را که کمک بزرگی به ارتقاء معلومات عمومی است مد نظر بگیرند، ولی محصول این تلاش تاکنون جزیی و محدود بوده است. در این زمینه عیب از قانون مطبوعات است که انواع نشریات را تعریف نکرده است (نه از مجریان قانون). روزنامه ارگان حزب، یک نشریه تخصصی است ولی در کشور ما، روزنامه های حزبی درست بمانند یک روزنامه حرفه ای و جامع عمل کرده اند، هرگونه مطلبی را نوشته اند ازجمله مطالب خانواده و کودک، سینما و تئاتر و جدول برنامه های تلویزیونی و …. چرا چنین است؟. برای این که قانون مطبوعات روزنامه حزب را تعریف نکرده است. اگر در سراسر جهان بگردید، یک روزنامه حزبی بمانند روزنامه های حزبی ما نخواهید یافت که هر مطلبی را بنویسند. جای هر مطلب در این روزنامه ها نیست. این روزنامه ها سخنگو و مبلّغ حزب خود هستند و اشتباهات دولت (هر سه قوه، به علاوه قوه چهارم که مطبوعاتند) را باید بنویسند و تذکر دهند. در قانون مطبوعات جدید (قانون جاری ـ مصوب ۱۳۶۴) همانند قوانین قدیمی تر از جمله قانون مصوب سال ۱۳۳۴ از مطالب روزنامه ها به اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و … یاد کرده است. این تعاریف خیلی قدیمی شده است. امروز، وقتی صحبت از «اجتماعی» می شود یعنی آنچه که مربوط به زندگانی افراد جامعه است که اخبار (نظر و رویداد) از همه رقم ازجمله سیاسی (حکومتی) در دل آن است، پس باید عبارت «اجتماعی نویسی» را در این قانون، دقیقا روشن ساخت. یک مورد دیگر، مطالب «فرهنگی»: اطلاع رسانی و نشر انواع خبر از جمله اخبار و تفسیرهای سیاسی و اقتصادی در این طبقه قرار می گیرند. بنابراین، تا این قانون توسط اصحاب حرفه و استادان مربوط تکمیل نشود، تلاش حسین انتظامی و دیگران برای اصلاح مطبوعات ما به جایی نخواهد رسید. این قانون باید شرایط متقاضی را هم تکمیل کند. داشتن مدرک لیسانس، نصاب سن و نداشتن پیشینه بد کافی نیست، برای انتشار نشریه عمومی و حرفه ای (نه تخصصی و حزبی) تجربه و حرفه ای بودن لازم است و در اختیار داشتن همکار باتجربه و نیز سرمایه به میزان معین. حرفه ای بودن یعنی اینکه روزنامه نگاری را پیشه مادام العمر قرادادن و نداشتن شغلی دیگر جز تدریس و تالیف.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ آذر

T A K F A R S

۱۶۱۵م:«تاریخ» در ۲۴ نوامبر سال ۱۶۱۵ رویداد یک ازدواج سیاسی را ثبت کرده است که نظایر بسیار داشته، اما این ازدواج میان دو ۱۴کودک ساله صورت گرفت.

سیاستمداران فرانسوی مصلحت کشورشان را در آن دیده بودند که شاه ۱۴ ساله فرانسه ــ لوئی ۱۳ ــ با شاهزاده خانم اتریشی «آن» ۱۴ ساله دختر امپراتور اتریش ازدواج کند تا از آن پس نه تنها اتریش خطری برای فرانسه باشد بلکه تا به سن رشد رسیدن پادشاه، در قبال خطر دیگران هم از داماد خود دفاع کند و فرزندی که از این قرابت حاصل خواهد شد از خانواده امپراتوری اتریش هم به شمار خواهد رفت و اتحاد دو کشور ادامه خواهد یافت.

در آن روز، پس از برگزاری مراسم مذهبی و تشریفات رسمی نکاح، داماد که کودکی بیش نبود حاضر به رفتن به حجله نمی شد. سرانجام مادر او با زور و تشر پسرش را به حجله برد و در را از پشت قفل کرد و معلم ویژه اورا که قبلا موضوع ازدواج و زناشویی را به پادشاه تعلیم نداده بود به گوشه ای کشید و کتک زد و برکنار کرد!.

۱۶۴۲م:بیست و چهارم نوامبر سال ۱۶۴۲ «آبل تاسمانAbel Tasman» دریانورد هلندی و مامور کمپانی هند شرقی هلند (اندونزی امروز) در منتها الیه استرالیا به جزیره ای رسید که امروز به نام وی «تاسمانیا – تاز می نیا» خوانده می شود. تا آن زمان پای هیچ اروپایی به این جزیره نرسیده بود و اروپاییان تا به این حد به قطب جنوب نزدیک نشده بودند. هلندی ها قبلا غرب استرالیا را دیدن کرده بودند و آن را قاره جنوبی خوانده بودند و با اعزام تاسمان در نظر داشتند که سواحل دیگر و ابعاد کل استرالیا را به دست آورند و آن را به نام «هلند نو» مستعمره خود سازند که بعدا با رقبای فرانسوی و انگلیسی رو به رو شدند و فاتح نهایی این منطقه بزرگ، انگلیسی ها بودند که با فرستادند زندانیان و زنان خودفروش لندن، آنجا را به یک کلنی انگلیسی تبدیل کردند و با نابود ساختن بیشتر بومیان، خود را از شر آنان رهانیدند!، همان کاری را که در آمریکای شمالی مرتکب شده بودند.

تاسمان سپس در جهت شرق به دریا نوردی ادامه داد و به نیوزیلند رسید. این نام را هم وی بر جزایر مائوری ها گذارده که باقی مانده است( زیلند منطقه ای در هلند است). در نیوزیلند، مائوری ها چهار تن از ملوانان تاسمان را کشتند که وی سریعا این جزایر را ترک کرد و با مشخص ساختن محل جزیره فیجی، از طریق آبهای شمال استرالیا به جاکارتای امروز بازگشت و نقشه تقریبی استرالیا را ترسیم کرد.

امپراتوری ژاپن در دهه ۱۹۴۰ در صدد اخراج مهاجران اروپایی و استعمار غرب از منطقه اقیانوس آرام و شرق و جنوب آسیا برآمد و بسیاری ازمستعمرات غرب از جمله هندوچین، مالزیا، اندونزی، هنگ کنگ، برمه و … را تصرف کرد و بمباران اتمی بود که آن را مجبور به تسلیم کردد. اینک ترس غرب از این است که در آینده، چین همین فکر را از راههای دیگر عملی سازد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ آذر

۱۹۶۳م:۲۴ نوامبر ۱۹۶۳ و دو روز پس از قتل «جان اف کندی» رئیس جمهور وقت آمریکا در شهر دالاس تکزاس، قاتل او Lee Harvey Oswaldدر طبقه زیرین ساختمان پلیس این شهر بزرگ در حالی که دستش به دست جیم لیویل کارآگاه پلیس (عکس بالا با کلاه تکزاسی) دستبند شده بود و در حال انتقال به زندان عمومی شهر بود، به گونه ای که در عکس دیده می شود هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

قاتل او «جک روبیJack Ruby » صاحب یک بار شبانه بود که هماندم دستگیر شد. جک روبی قبلا در شیکاگو با «ال کاپون» گانگستر معروف (یکی از سران مافیای آمریکا) کار می کرد که بعدا به دالاس نقل مکان کرده و بار شبانه تاسیس کرده بود. با وجود این، وی درگیر مافیابازی و فعالیت های زیرزمینی بود و شهرت داشت که با برخی از مقامات پلیس نیز رفت و آمد دارد. والدین جک روبی که نام اصلی اش Jacob Leon Rubenstein بوده است از مهاجران یهودی بودند که از لهستان به آمریکا آمده بودند. جریان قتل اسوالد مستقیما از شبکه تلویزیونی پخش شد و میلیونها آمریکایی این رویداد را به چشم خود دیدند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ آذر

تک فارس www.takfars.ir

۲۰۰۳م:«ادوارد شواردنادزه» که در اروپای غربی و آمریکا بیش از کشور خود دارای هوادار است و غرب کمک او به انحلال بلوک شرق و فروپاشی شوروی و پایان یافتن جنگ سرد را فراموش نخواهد کرد که راه را بر توسعه اروژا و "ناتو" باز کرد ۲۳ نوامبر۲۰۰۳ به طور غیر منتظره از سمت ریاست جمهوری گرجستان کناره گیری کرد. شواردنادزه سالها وزیر امور خارجه گورباچف و مدت کوتاهی هم همکار یلتسین بود. گوشه نشینی گورباچف و شواردنادزه مشکل آنان را حل نکرده است زیرا گروهی در کمین نشسته و درانتظار روزی هستند که بتوانند آن دو را به محاکمه و مجازات بکشانند که با نیرنگ و از راه فرصت طلبی وارد حزب کمونیست شدند و از طریق آن به رهبری راه یافتند و سپس آن را منحل ساختند.

در پی اعلام کناره گیری شواردنادزه از ریاست جمهوری گرجستان، بیش از پنجاه هزار گرجی در شهر تفلیس به خیابانها ریختند و بدون این که مطمئن باشند که آیا جانشینش «بهتر از او» خواهد بود به پایکوبی و آتشبازی پرداختند. افراد عادی که در تظاهرات شرکت کرده بودند در آن روزها نمی دانستند که پشت پرده چه می گذرد و برنامه از چه قرار است. در این زمان، تاریخ مصرف شواردنادزه برای غرب پایان یافته بود و برایش جانشینی که بهتر از او نقشه هایشان را به اجرا درآورد یافته بودند و برنامه تظاهرات و عصیان مقدمه روی کارآوردن همین "جانشین" بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ آذر

۲۰۰۳م:در پی گرجستان، ۲۳ نوامبر ۲۰۰۳ در لیتوانی یکی دیگر از ۱۵ عضو سابق اتحاد جماهیر شوروی بر ضد «پاکساس» رئیس جمهور وقت این کشور تظاهرات مشابهی صورت گرفت و تظاهرکنندگان "پاکساس" را متهم به داشتن ارتباط با یک بازرگان مرتبط با مافیا کرده و خواسته بودند که کناره گیری کند.

رسانه های آمریکا در دهه سوم نوامبر ۲۰۰۳ ضمن تفسیر رویدادهای لیتوانی و گرجستان فاش کرده بودند که این دولت در طول ده سال گذشته نزدیک به یک میلیارد دلار کمک مالی به دولت گرجستان کرده بود تا سیاست نزدیک بودن به آمریکا را از دست ندهد و گرجی هارا راضی نگهدارد، ولی بعضی از مقامات گرجستان از این پول سوء استفاده کرده و در حالی که آنان بر مرسدس سوار می شوند درآمد متوسط گرجی ها از ۵۰ دلار در ماه تجاوز نمی کند و بازنشستگان هرماه تنها معادل هفت دلار آمریکایی مستمری دریافت می دارند.

۲۰۰۴م:پس از سه روز که حمله رسانه های غرب به انتخابات اوکراین و تحریک اوکراینی های هوادار غرب به ادامه اعتراض و تظاهرات ادامه داشت، ۲۴ نوامبر ۲۰۰۴ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور وقت روسیه و الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس و برخی از مقامات قزاقستان دست به ضد حمله شدید زدند. پوتین ۲۳ نوامبر ۲۰۰۴ و در جریان دیدار از پرتغال در واکنش خود گفت: ما مدرس دمکراسی نمی خواهیم. انتقاد غرب از انتخابات ما بوی سلطه گری می دهد و برای ما قابل قبول نیست. ما زیر بار تحمیلات کسی نمی رویم. سخنگوی کاخ کرملین قبلا درباره انتخابات اوکراین گفته بود که این انتخابات عادی بود و ایرادی نداشت و این سر و صداها در اجرای برنامه دیگران است. لوکاشنکو هم در مینسک گفته بود: ما نمی خواهیم که غرب ارزشهای خود را به ما تحمیل کند. سران روسیه و بلاروس هر دو پیروزی یانوکوویچ را در انتخابات اوکراین به او تبریک گفته بودند. از سوی دیگر، رئیس پارلمان اوکراین خطاب به «لوگار» سناتور جمهوریخواه آمریکایی که برای اعتراض به چگونگی انتخابات به «کی اف» رفته بود گفته بود: انتخابات ما دمکراتیک و به مراتب دقیقتر از انتخابات شما بود. ما که به کشور شما نیامده بودیم تا وکیل آمریکاییان شویم و اعتراض کنیم.

روزنامه های کشورهای بی طرف عموما در تفسیرهای خود نوشته بودند: با این وضعیت ماه عسل ۱۳ ساله پایان یافته و جنگ سرد شرق و غرب از اوکراین شروع شده و این سرزمین امپراتوری سابق روسیه میدان این نبرد است. پوتین منتظر آغاز این جنگ از سوی غرب بود که این فرصت را به دست آورد. اگر هم بعدا مصالحه ای صورت گیرد مناسبات مسکو با غرب بمانند ۱۳ سال گذشته نخواهد بود و با یکدیگر با زبانی تند و تیز سخن خواهند گفت.

اعتراض شدید غرب به چگونگی برگزاری انتخابات اوکراین و تحریک جماعتی از مردم این کشور به تظاهرات از همان زمان "انقلاب مخملی" عنوان گرفته که گفته شده است طرح چنین انقلابهایی در واشنگتن تهیه شده است. انتخابات اوکراین و اعتراض غرب به آن، همچنین یک نقطه بازگشت تلقی شده است که فصل تازه ای را در تاریخ باز کرده است.

جهان سوم از برهم خوردن مناسبات روسیه با غرب ابراز خرسندی غیر مستقیم کرده و این موضوع از مقالات مطبوعات این ملل و ترتیب عرضه خبرهای آن به چشم می خورد. روزنامه های ملل دیگر نوشته اند که از دیر باز انتظار آغاز معارضه ای تازه شبیه جنگ سرد سالهای ۱۹۴۵ ـ ۱۹۹۱ را داشتند.

اصحاب نظر گفته بودند که با اعتراض روسها و غربی ها به یکدیگر، صدای پای تقسیم بندی دیگری در جهان می آید: اوراسیا ـ اروپای غربی و آمریکا.

تکفارس

این صاحبنظران افزوده بودند که پس از برخورد کوتاه لفظی روسیه و غرب برسر بمباران یوگوسلاوی، برخورد تازه بزرگترین معارضه ای است که میان طرفین آغاز شده و کشورهای دیگر که میدان را برای نفس کشیدن باز می بینند در خفا سرگرم تشویق روسیه به ادامه معارضه هستند زیرا که جهان، مخصوصا در چهار سال پیش از این وضعیت، از یک قطبی بودن رنج فراوان برده است. این اصحاب نظر گفته بودند که تقسیم بندی جهان اجتناب ناپذیر است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ آذر

۲۰۰۴م:جهان در سه روز منتهی به ۲۴ نوامبر شاهد بزرگترین تعرض رسانه ای غرب بر ضد پیروزی «یانوکوویچ» در انتخابات اوکراین بود که پس از جنگ سرد سابقه نداشت. در انتخابات یکشنبه ۲۱ نوامبر ۲۰۰۴ اوکراین، «یانوکوویچ» که از هواداران اتحاد تنگ تر با روسیه و بلاروس است ۴۹ و ۴۲ صدم درصد آراء را به دست آورد، حال آن که رقیب هوادار غرب او ۴۶ و هفت دهم درصد را.

در پی اعلام این نتایج بود که رسانه های غرب در قالب خبر و مصاحبه فریاد برآوردند که این انتخابات مطابق استاندارد بین المللی! نبوده است و در جریان آن اعمال نفوذ شده و …. این رسانه ها اخبار خود را عمدتا از قول چند سازمان اروپایی و به علاوه ناظران "ناتو" تنظیم کرده بودند. رسانه های غرب تظاهرات شهر «کی اف» را با آن چه که سال گذشته در همین تاریخ در تفلیس (گرجستان) روی داده بود و منجر به کناره گیری شواردنادزه شد مقایسه کرده، مشابه دانسته و پیش بینی تشدید آن را در آینده کرده بودند. رسانه های طرف دیگر در پاسخ گفته بودند که در هر انتخابات ما از جمله انتخابات اخیر روسیه، قزاقستان و … غرب فریاد برآورده که مطابق استاندارد نبوده است و … و استاندارد انتخابات هر کشور بر پایه قانون آن کشور است و قوانین ممالک در همه زمینه ها با هم فرق دارد.

۲۰۰۴م:۲۲ نوامبر ۲۰۰۴ یک هواپیمای مسافربر دیگر با ۲۶۳ مسافر از مسیرش در آسمان آمریکا باز گردانده شد تا یک مسافر خود را که نام او در فهرست «ممنوع پرواز ها» بود اخراج شود.

هواپیما متعلق به ارفرانس بود که از پاریس عازم شهر واشنگتن بود. وزارت امنیت ملی آمریکا به خلبان این هواپیما که به مقصد نزدیک شده و آماده فرود آمدن بود دستود داد که به فرودگاه «بان گور» در ایالت مین (آخرین گوشه شمال شرقی آمریکا) باز گردد و این مسافر خود را پیاده کند. پس از فرود آمدن هواپیما، مسافر مورد نظر که به این عمل اعتراض داشت با اولین هواپیما از آمریکا اخراج شد و فرد دیگری از مسافران که معترض به چنین عملی بود، با او به پاریس بازگشت. روزنامه هایی که این خبر را نوشته بودند پرسیده بودند که چرا قبلا و در مبدا چنین اطلاعی به خلبان و شرکت هواپیمایی داده نشده بود و با باز گرداندن هواپیما از آسمان که قبلا هم سابقه داشت به شهرت و اعتبار جهانی آمریکا لطمه وارد ساخته اند. یکی از دلایل روی برگردان شدن آمریکاییان از حزب جمهوریخواه که نتایج آن در انتخابات نوامبر ۲۰۰۸ مشاهده شد همین سختگیری های غیر ضروری و نسبتا خشن دولت این حزب بود.

۲۰۰۴م:با ورود عمیق چین به آمریکای لاتین، روسیه و آمریکا هم توجه خود را به این منطقه معطوف داشته اند. ۲۲ نوامبر ۲۰۰۴ رئیس جمهوری چین در کوبا، رئیس جمهوری روسیه در برزیل و رئیس جمهوری آمریکا در کلمبیا بود.

رهبر چین در زمینه گسترش مبادلات با کاسترو مذاکره کرد و پوتین در برزیل در همین زمینه با لولا دا سیلوا. چین و روسیه هر دو می کوشند که با برزیل همکاری وسیع نفتی و هواپیما سازی داشته باشند. چین تلاش می کند که از شریک سوم تجاری با کوبا به شریک درجه اول ارتقاء یابد. در سال ۲۰۰۴ ونزوئلا و اسپانیا شرکاء تجاری اول و دوم کوبا بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ آذر

۲۰۰۵م:سناتور مک کین (جمهوریخواه) که نوامبر ۲۰۰۵ با استفاده از تعطیلات کنگره در شهرهای مختلف در کتابفروشی ها حاضر می شد و تالیف تازه خود را برای خریداران امضا می کرد ۲۳ نوامبر در ایالت کارولینای جنوبی به حزب جمهوریخواه اخطار کرده بود که اگر وضعیت بر همین منوال ادامه یابد، تا نوامبر آینده (۲۰۰۶) اکثریت قوه مقننه (کنگره) و در نوامبر ۲۰۰۸ قوه مجریه (ریاست جمهوری) را از دست خواهد داد و آنها را به دمکراتها خواهد باخت. وی گفته بود که ادامه وضعیت عراق، بالا بودن بهای سوخت، تورم و افزایش قیمت ها و اخیرا هم اعلام زیان دهی کارخانه اتومبیل سازی جنرال موتور که می خواهد ۱۳ واحد خود را تعطیل و ۳۰ هزار کارگر را بیکار کند مردم آمریکا را از کارآیی دولت حزب جمهوریخواه مایوس ساخته است.

takfars.ir

در این اخطار، سناتور کارولینای جنوبی، لیندسی گرام (جمهوریخواه) با مک کین شریک شد و همان حرفها را تکرار کرد.

مک کین باوجود این اخطار، برای انتخابات عمومی سال ۲۰۰۸ خودرا نامزد مقام ریاست جمهوری آمریکا کرد و شکست خورد و همانطور که در نوامبر ۲۰۰۵ پیش بینی کرده بود، هر دو قوه مجریه و تقنینیه در دست حزب دمکرات قرار گرفت. تعجب در این است، مک کین که سه سال پیش از انتخابات نوامبر ۲۰۰۸ شکست حزب خودرا پیش بینی کرده بود، چرا خودرا نامزد کرد که اینک باید درد شکست را تحمل کند!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ آذر

۲۰۰۵م:بیست و یکم نوامبر ۲۰۰۵ شبکه سی بی اس آمریکا با پخش یک گزارش مشروح و مصور پرده از اجحاف کارخانه های داروسازی آمریکا برداشت که تعبیر به یک «نمونه از ظلم و اجحاف کاپیتالیسم» شده است.

در این خبر یک بانوی سالخورده به نام "شرون" گفت که داروهای مصرفی او هر ماه به هشتصد دلار رسیده بود و استطاعت خرید نداشت. با پرس و جوی بسیار، یک داروخانه در ایالت مینه سوتا پیدا کرد که همان داروها را به دویست دلار می فروخت، و حالا می خواهد بداند که سایر داروخانه ها چرا گرانفروشی می کنند؟.

گزارشگر تلویزیون به سراغ «جیم ویت» صاحب داروخانه ارزانفروش رفته بود و این دارو فروش گفته بود: داروهای جنریک (بدل) که همان خاصیت را دارند گاهی تا ۲۵ برابر ارزانترند ولی کارخانه های سازنده داروهای مارک اصلی به ما فشار می آورند که بدلی ها را هم گران بفروشیم تا برای داروهای آنان مشتری باشد. من یکی این کار نمی کنم حتی اگر سهمیه ام را قطع کنند. من گرانفروشی و اجحاف به مردم را مغایر تعالیم مسیح می دانم.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ آذر

۲۰۰۵م:بیست و دوم نوامبر ۲۰۰۵ اعلام شد که قاضی یک دادگاه ایالت فلوریدا در منطقه تمپا یک دبیر ۲۵ ساله به نام «دبرا لافاوهDebra Lafave» را به جرم داشتن ارتباط با یک دانش آموز ۱۴ ساله (پسر و از شاگردان خود) به ده سال زندان و لغو پروانه تدریس محکوم ساخته، ولی چون این بانو به عمل خود اعتراف و از این عمل ابراز ندامت کرده ده سال زندان او به سه سال حبس خانگی و هفت سال زندان تعلیقی تبدیل شده است.

بانو دبرا با داشتن شوهر با شاگرد ۱۴ ساله اش ارتباط جنسی بر قرار کرده بود. ارتباط "دبرا" با شاگردش که در دوره اول متوسطه تحصیل می کرد در داخل اتومبیل، خانه و حتی در اطاق مدرسه (کلاس) صورت می گرفت. در آمریکا، هرگونه رفت و آمد با افراد زیر ۱۸ سال تمام جز با اجازه والدین و یا قیم آنان ممنوع و جرم است، چه رسد به داشتن رابطه جنسی با آنان.

این تنها رابطه جنسی معلم و شاگرد در آمریکا نبوده است. هرچند وقت یکبار در رسانه های این کشور از این گزارشها مشاهده می شود.

تک فارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ آذر

۲۰۰۶م:تاکنون سابقه نداشته است که «اصحاب منافع» برای یک مسئله عمومی خارجی آگهی به رسانه ها و به ویژه تلویزیونها بدهند، ولی در اکتبر و نوامبر ۲۰۰۶ انتشار چنین اعلان هایی با عکس و تفصیلات در جهان غرب (اروپا و آمریکا) مشاهده شد. اعلان دهندگان که از نظر مخاطبان، مجهول بوده اند آه و ناله راه انداخته بودند که در دارفور (سودان) نسل کشی می شود و دولت سودان مانع ورود نظامیان ملل دیگر جهت برقراری نظم، به آنجا است و ….

بدیهی است که با این اعلان ها، مخاطبان ناراحت و تحریک می شوند. در این میان مفسرانی هم بوده اند که با اشاره به این آگهی ها می گویند: از «دارفور» بوی نفت می آید، کمپانی های نفتی غرب نمی خواهند چین و کشورهای دیگر وارد امور نفتی شوند، مگر در جاهای دیگر جهان از این برخوردهای محلی روی نمی دهد؟ و ….

۲۰۰۵م:دکتر مارک دانیل ۵۰ ساله که در ایالت انتاریو (کانادا) در یک بیمارستان کار می کرد با داشتن همسر، عاشق یک نرس ۳۷ ساله همان بیمارستان به نام «لوری دوپانت» شده بود. چون لوری حاضر به داشتن روابط آزاد با دکتر دانیل نشده بود، این دکتر ۱۹ نوامبر ۲۰۰۵ در اطاق ویژه بستری کردن بیماران پس از عمل جراحی (ریکاوری روم)، با چاقو به جان لوری افتاد، او را مجروح ساخت و از بیمارستان خارج شد.

دانیل پس از این که از رادیو شنید که لوری در بیماستان درگذشته است با وارد ساختن سم به بدنش خود را در اتومبیل کشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ آذر

۲۰۰۸م:در میان بحران اقتصادی جاری، شبکه های تلویزیونی آمریکا ۲۱ نوامبر ۲۰۰۸ از رونق گرفتن شهر «روچستر» آمریکا واقع در ایالت مینه سوتا خبر داده و گفته بودند که دلیل این رونق اقتصادی؛ اقامت پنج روزه عبدالله بن عبدالعزیر پادشاه کشور سعودی در این شهر بوده است. طبق این گزارش ها، پادشاه سعودی، چهاردهم نوامبر برای یک معاینه پزشکی در کلینیک مایو (که موسس آن یک پزشک انگلیسی بوده است) وارد این شهر شده بود و به همراه او پنج شاهزاده سعودی دیگر و صدها محافظ و خدمه. معاینات پزشگی پادشاه سعودی ۱۹ نوامبر پایان یافت ولی تنی چند از شاهزادگان و خیل همراهانشان برای چند روز و شاید چند هفته دیگر در روچستر مانده بودند. ملک عبدالله و همراهان در طول اقامت در روچستر میلیونها دلار هزینه کردند که باعث رونق اقتصاد روچستر شده است.

تنی چند از مخاطبان این شبکه های تلویزیونی که درباره اخبار آنها نظر می دهند و نظر (کامنت) خودرا با «ای ـ میل» می فرستند و درپایان خبرها خوانده می شوند اظهارنظر کرده بودند که بهتر است پادشاه سعودی با این پول و مبلغی بیشتر، چند کلینیک از نوع «مایو Mayo» در کشور خود تاسیس کند تا مردم منطقه در آنجا معاینه و درمان شوند و عقده پول نفت در دلشان باقی نمی ماند و به خشم و انتقام تبدیل نشود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ آذر

۱۸۵۹: چارلز داروین نخستین کتاب خود را در زمینه تحول موجودات را منتشر کرد.

TakFars

۱۸۸۸: دیل کارنگی نویسنده آمریکایی به دنیا آمد و ۷۳ سال عمر کرد.

۱۹۰۳: «استارتر» خودرو توسط «کلاید کلمن» اختراع شد. تا آن زمان با «هندل» خودرو ها را روشن می کردند.

۱۹۲۷: دولت انگلستان شوروی را متهم به قصد راه انداختن یک انقلاب کمونیستی در آن کشور کرد و روابط خود را بامسکو قطع کرد.

۱۹۴۴: ۸۸ بمب افکن آمریکایی شهر توکیو را بمباران کردند.

۱۹۴۷: داستان «مروارید» نوشته جان شتاین بک انتشار یافت.

۱۹۴۷: مجلس نمایندگان آمریکا با ۳۴۶ رای موافق در برابر ۱۷ رای مخالف تصویب کرد که بیش از فیلمنامه نگار و تولید کننده فیلم در هالیوود را که «کمونیست» تشخیص داده شده بودند، می توان برای بازجویی و تحقیق احضار کرد. همین مصوبه باعث شد که این عده تا مدتی عملا کار خود را از دست بدهند.

۱۹۷۹: دولت آمریکا اعتراف کرد که هزاران نظامی آن کشور در زمان بمباران شیمیایی جنگلهای ویتنام جنوبی، به « ایجنت اورنج» آلوده شده اند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر