تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ مرداد

۱۹۵۳م:۲۰ اوت ۱۹۵۳ یک روز پس از براندازی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، دکتر مصدق و چند تن از یارانش از جمله دکتر صدیقی و دکتر شایگان در خانه ای در خیابان کاخ دستگیر و زندانی شدند. آنان عصر ۲۸ مرداد هنگامی که خانه دکتر مصدق زیر گلوله بود از راه دیوار خانه خارج شده بودند.

در همین روز بسیاری از مقامات و هواداران دکتر مصدق دستگیر و به افسرانی که در عملیات براندازی شرکت کرده بودند یک درجه ترفیعی داده شد. دسته های شعار دهنده بر ضد دکتر مصدق در روز ۲۸ مرداد روزی که با آرامش و مطابق معمول آغاز شده بود ۲۰۰- ۳۰۰ نفری بودند که عمدتا با کامیون حرکت می کردند، ولی ماموران انتظامی حاضر به جلوگیری از آنان نمی شدند و مانعی بر سر راهشان نبود. در آن روز ظرف چند ساعت سه بار روسای شهربانی کل تغییر یافته بودند و …. دکتر مصدق تا آخرین لحظه باور نمی کرد که تغییر دولت او با این عملیات ظاهرا کوچک عملی باشد. طبق مندرجات صفحه ۳۴۱ خاطرات دکتر مصدق، وی رجال کشور و مقامات ارشد (آن زمان) را سه گروه می دانست: یک گروه را مخلوق سیاست خارجیان معرفی می کرد که با نظر خارجی وارد کار می شوند و مصالح خود را با مصالح خارجی توام می کنند و آنجا که برای خارجی نفعی نباشد، آنان نفعی ندارند و … و دو دسته دیگر رجال و مقامات خیرخواه وطن و هموطنان هستند، منتها شماری از آنان خیرخواه غیر مبارز هستند که برای سربلندی، استقلال و آزادی عمل کشور و پیشرفت آن باید گروه اول را به حداقل و "صفر" رساند و خیرخواهان غیرفعال را تشویق و دلگرم به فعال شدن کرد و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ مرداد

۱۹۵۳م:در زمینه براندازی ۱۹ اوت سال ۱۹۵۳ (۲۸ مرداد ۱۳۳۲ خورشیدی) کتابهای متعدد و نظرات بسیار انتشار یافته است که هر کدام حاوی تاریخچه ای از این رویداد است. از جمله کتابی که خلاصه ای از یک فصل آن در زیر می آید:

MI – 6(اینتلیجنس سرویس انگلستان از درون) عنوان کتابی است که محقق و استاد انگلیسی، استیفن دوریل Dorril، آن را تالیف کرده و از کتب سال ۲۰۰۰ است. در این کتاب که یک فصل آن (فصل ۲۸ از صفحه ۵۵۸ تا ۶۰۰) به ایران اختصاص یافته، مولف نوشته است که معمولا رسم و عادت نبوده است که درباره این سازمان که یکی از سرویسهای جمع آوری اطلاعات در جهان است عکس و مطلب انتشار یابد و رسانه ها قلمفرسایی کنند. به نوشته مولف کسانی که تاکنون درباره کارهای این سازمان نوشته اند از رقبای آن و یا از اعضای ناراضی بوده اند و پس از انتشار نیز از مزاحمت و ارعاب این سازمان مصون نمانده اند. بنابراین، کتاب ۹۰۰ صفحه ای او منحصر به فرد است. در این کتاب آمده است با این که انگلستان، دیگر یک قدرت بزرگ جهانی نیست معذلک اینتلیجنس سرویس آن به همان روش دوران امپراتوری ادامه کار می دهد. این سازمان نقش مهمی در جریان جنگ سرد داشت و به عقیده "دوریل" وجود آن برای انگلستان ضرورت حیاتی دارد.

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ مرداد

۱۷۷۸م:امروز زادروز برناردو او هیگینز Bernardo O’ Higgins بانی استقلال کشور شیلی است که ۲۰ اوت ۱۷۷۸ به دنیا آمد. وی سرهنگ نیروهای نظامی محلی وابسته به دولت اسپانیا بود که در سال ۱۸۱۰ به جنبش استقلال طلبان شیلی پیوست، اما در جنگی که روی داد از نیروی اعزامی اسپانیا که شیلی را یک مهاجر نشین خود می دانست شکست خورد و به پرو Peru گریخت. وی در جنگ بعدی هم از اسپانیا شکست خورد و باز از عقیده اش عدول نکرد و در سومین جنگ پیروز شد و به عنوان نخستین رئیس جمهوری شیلی انتخاب گردید. وی مردی لیبرال چپ و هوادار اصلاحات ارضی و بر ضد فئودالیسم و اشرافیت بود که برنامه تقسیم اراضی او و اعطای حقوق برابر به مردم دشمنی مالکان بزرگ اراضی و ثروتمندان را برانگیخت؛ به گونه ای که ادامه حکومت برایش دشوار شده بود. برناردو برای سرکوب مخالفان به خشونت متوسل نشد و به خاطر بقاء شیلی و پایان دو دستگی در جامعه از ریاست کشور کناره گیری کرد و به پرو رفت و تا پایان عمر همانجا ماند. او در سال ۱۸۴۲ فوت شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ مرداد

۱۹۴۰م:بیستم اوت مصادف با ترور "لئون تروتسکی" در سال ۱۹۴۰ در کشور مکزیک است که پاره ای از مورخان آن را توطئه استالین نوشته اند. "تروتسکی" که با ضربات تیشه ویژه شکستن یخ کشته شد از رهبران انقلاب بلشویکی سال ۱۹۱۷ روسیه معتقد به جهانی شدن سوسیالیسم آن هم از نوع خالص بود و بر این اساس، فرضیه "انقلاب دائم (دائمی بودن یک انقلاب)" را مطرح ساخته بود تا سوسیالیسم شکست نخورد. ایجاد ارتش سرخ از ابتکارات تروتسکی بود و خود وی سالها بر این نیرو ریاست داشت. تروتسکی پس از فوت لنین، با استالین که مخالف صدور انقلاب سوسیالیستی به سایر نقاط جهان بود و می گفت که اتباع هر کشور خودشان رسالت انقلاب دارند و ربطی به ما ندارد دشمنی می کرد و همین وضعیت باعث تبعید او از شوروی شد و چون جز ترکیه کشور دیگری او را نپذیرفت مدتی در اینجا بود و بالاخره ساکن کشور مکزیک شد و در آنجا کتابهای متعدد تالیف کرد. وی روزنامه نگار و نام اصلی اش "داویدوویچ" بود که پس از فرار از زندان تزار در سال ۱۹۰۲ با یک گذرنامه جعلی به نام تروتسکی به لندن رفت و از آن پس این نام را برای خود حفظ کرده بود. وی در لندن با همکاری لنین نشریه "جرقه" را منتشر می کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ مرداد

www.takfars.ir

۱۹۴۵م:بمب افکن بی ـ ۲۹ شماره ۸۲ نیروی هوائی آمریکا که سر خلبان آن نام مادرش «انولاگی» را بر آن گذارده بود با هزینه کردن میلیونها دلار مرمت شده و به حالت اولیه درآمده و از اوت ۲۰۰۳ در موزه اسمیتسونیان شهر واشنگتن قرار گرفته است تا عموم بتوانند از آن دیدن کنند. با این بمب افکن ، ششم اوت سال ۱۹۴۵ نخستین بمب اتمی که در جنگ بکار رفت بر شهر هیروشیمای ژاپن فروافکنده شد که ضمن آن بیش از ۱۴۰ هزار ژاپنی کشته شدند. تصمیم مربوط به قرار گرفتن این بمب افکن در موزه واشنگتن که چندی پیش اتخاذ شده بود در همان زمان با مخالفت برخی ژاپنی ها رو به رو شده بود که تاثیری در اجرای تصمیم نداشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ مرداد

۲۰۰۳م:۱۹ اوت سال ۲۰۰۳ چهار ماه و نیم پس از اشغال نظامی عراق ، مقر کارکنان سازمان ملل در شهر بغداد که یک هتل سه طبقه سابق بود منفجر شد و « وییرا دو ملو » رئیس هیات و ۱۹ تن دیگر کشته و دهها نفر مجروح شدند و ساختمان به صورتی که در عکس دیده می شود درآمد. مواد منفجره در یک کامیون حامل مصالح ساختمانی و سیمان جاسازی شده بود و این کامیون در مجاورت ساختمان منفجر شد. از زمان اشغال نظامی عراق ، زدو خورد ها و انفجارها که توام با تلفات است قطع نشده است و به نظر می رسد که مخالفان سیاست خارجی آمریکا و انگلستان ، خاک عراق را تبدیل به میدان زور آزمایی با این دو دولت کرده اند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ مرداد

۱۸۹۶: تلفن مجهز به دستگاه شماره گیر (خودکار) به ثبت داده شد.

۱۹۰۸: دولت بلژیک نام مستعمره بزرگ خود در آفریقا را «کنگوی بلژیک» گذارد.

۱۹۲۰: نخستین فرستنده رادیو بازرگانی روزانه (WWJ) در شهر دیترویت ایالت میشیگان آمریکا کار خودرا آغاز کرد؛ درست ۲۰ سال پیش از این که ایران دارای فرستنده رادیویی شود.

۱۹۵۳: چند روز پس از این که منابع غرب اعلام کردند که شوروی دست به آزمایش بمب هیدرژنی زده است ، این دولت رسما اعلام کرد که در زرادخانه خود دارای بمب هیدرژنی است.

۱۹۵۵: بپاخیزی الجزایری ها و مراکشی ها بر ضد استعمار فرانسه به اوج خود رسید و نیروهای فرانسه در این روز صدها معترض و بعضا مسلح الجزایری را کشتند. الجزایری ها و مراکشی ها در جریان بپاخیزی خود به موسسات و مساکن اروپاییان حمله می بردند و تخریب می کردند.

۱۹۶۸: نیروهای پیمان ورشو برای سرکوب هواداران سوسیالیسم ملایم (دوبچک) وارد چک اسلواکی شدند. منابع غرب شمار آنان را بالغ بر ۶۵۰ هزارتن! گزارش کرده بودند.

تک فارس

۱۹۸۵: طبق برخی منابع، اسرائیل از جانب آمریکا و از طریق یک دلال بین المللی اسلحه (در جریان جنگ عراق و ایران) ۹۶ راکت ضد تانک «تو ـTOW» به ایران فروخت.

محصولات معتبر
محصولات معتبر