تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ شهریور

۱۸۰۲م:الکساندر یکم تزار روسیه، در دومین سال سلطنت خود به فکر جهانگشایی در جنوب و شرق آن کشور افتاد و در جلسه ۱۸ سپتامبر سال ۱۸۰۲ ژنرالهای خود، موضوع را مطرح ساخت. در مرحله نخست، هدف تزار تصرف همه گرجستان و قسمت های دیگری از قفقاز و نیز همه آلاسکا و غرب کانادای امروز و شمال غربی ایالات متحده بود. حکمران شهر تفلیس قبلا اعلام کرده بود که تحت فرمان تزار است نه دولت ایران زیرا که آغامحمدخان قاجار، شاه وقت ایران در لشکرکشی به تفلیس برای تنبیه او دست به خشونت و اعدام متمردان زده بود. دولت تهران تصمیم حکمران تفلیس را نپذیرفته بود بویژه که حاکمان مناطق دیگر گرجستان و نیز آبخیزستان (آبخازیا) همچنان وابسته به ایران بودند و ابراز اطاعت می کردند.

در جلسه ۱۸ سپتامبر ۱۸۰۲، تزار علاقه مندی زیادی به پیشروی در مرکز اروپا نشان نداده بود. در اروپای مرکزی، الکساندر یکم گاهی با ناپلئون در حالت جنگ و زمانی در وضعیت صلح بود. الکساندر یکم ۲۳ مارس سال ۱۸۰۱ پس از قتل پدرش «پل»، تزار روسیه شده بود.

در اجرای تصمیم ۱۸ سپتامبر ۱۸۰۲ تزار، ژنرال «سی سیانوف» به شهر تفلیس که هنوز اسما در قلمرو ایران بود رفت و چندی بعد پیشروی خود را به سوی جنوب دنبال کرد که منجر به آغاز جنگ اول ایران و روسیه در سال بعد شد. سی سیانوف سپس به خواست ایران، با طرح نقشه ای کشته شد که ژنرالهای بعدی موفق شدند هدفهای تزار را تامین کنند و سرانجام پس دو جنگ و امضای دو قرارداد (گلستان و ترکمنچای)، مرز جنوبی امپراتوری روسیه در غرب دریای مازندران، در سال ۱۸۲۸ رود ارس تعیین شد.

دو جنگ معروف روسیه با ایران در زمان پادشاهی فتحعلیشاه قاجار روی داده بودند. این پادشاه مغول تبار و دولت او به سبب بی اطلاعی از اوضاع و تحولات جهان و نداشتن مهارت در دیپلماسی تازه، دستاویز قدرت های اروپایی (انگلستان، فرانسه و روسیه) شده بودند. به علاوه، شخص فتحعلیشاه ذاتا مردی خسیس بود و این خصلت او وسیعا به زیان وطن ما تمام شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ شهریور

تکفارس آی آر

۱۸۷۷م:«ارنست شوکین دو سارزکde Sarzec» باستانشاس فرانسوی (متولد در سال ۱۸۳۲ و متوفا در سال ۱۹۰۱) در پی کاوش های خود در جنوب عراق امروز (Ur – منطقه سکونت سومریان باستان)، در سپتامبر ۱۸۷۷ (هجدهم این ماه) اعلام کرد که موفق به یافتن قدیمی ترین قانون اساسی جهان شده که قدمت آن به ۲۳۰۰ سال پیش از میلاد می رسد. وی که کدهای مکشوفه را «قانون اساسی اوروکاگنا Urukagena» نام نهاد گفت که این کدها از آن جهت روح القوانین (ام القوانین) بوده اند که حقوق و تکالیف اتباع، تکالیف و وظایف دولت، روابط دولت و ملت، ساختار کشور، نظام حکومتی، اموال و ارکانهای دولتی، قوای حکومتی و … را روشن می ساختند و تصمیمات دولتی نمی توانست از چارچوب آنها تجاوز کند. برای نمونه؛ یکی از این کدها استثمار را منع کرده بود که یک اصل است نه ماده و تبصره.

ارنست شوکین گفته بود که این کدها از نظرات «سولون» آتنی در ۵۹۴ پیش از میلاد، منشور کوروش بزرگ سال ۵۲۹ پیش از میلاد، مگناکارتای سال ۱۲۱۵ میلادی و عقاید پولیبیوس، لاک، منتسکیو، و … به دور نیستند و مطابقت دارند که جمهوری روم باستان عنوان کانستیتوشن به مفهوم پایه و ساختار (Constitution) بر آن نهاده که با تخریب پایه و زیربنا، ساختمان ویران خواهد شد. پاپ ها بعدا دستورهای کتب مقدس را که غیر قابل تغییر هستند «Canon کانون» نامیدند.

۱۹۸۸م:محمد حسین بهجت تبریزی (شهریار) از شعرای بزرگ معاصر ایران ۱۸ سپتامبر ۱۹۸۸ (شهریور ۱۳۶۷) در ۸۲ سالگی درگذشت و روز وفات او، روز ملی شعر و ادبیات اعلام شده است که هر سال در بیست و هفتم شهریور بر گزار می شود.

شهریار که در تبریز به دنیا آمده بود در تهران به تکمیل تحصیلات متوسطه پرداخت و سپس وارد مدرسه طب شد ولی پیش از آن که این مدرسه را تمام کند، ترک تحصیل کرد و به شهر مشهد رفت و سپس کارمند بانک شد اما از گفتن شعر و مطالعه موسیقی و تمرین آن دست نکشید. نخستین اشعار استاد شهریار در ۲۳ سالگی اش (سال۱۳۰۸ هجری خورشیدی) به چاپ رسیده بود.

استاد شهریار در گفتن انواع شعر مهارت تام داشت و غزل را به سبک حافظ می گفت. اشعار او عمیق و موثر بوده و بردل می نشیند. موسیقیدانان برپایه اشعار "شهریار" آهنگ ساخته اند که آهنگ "حالا چرا؟" ساخته روح الله خالقی معروفترین آنها است. از شهریار اشعار متعدد باقی مانده است از جمله حیدربابا، هذیان دل، مومیایی، تخت جمشید و ….

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ شهریور

۲۰۰۴م:دکتر «هاروی ویلر» استاد علوم سیاسی و مولف کتابهای متعدد از جمله «دمکراسی در زمان انقلاب»، «سیاست های انقلاب»، «زندگی و اندیشه های فرانسیس بیکن» و «بحران در محافظه کاری» ۱۶ سپتامبر ۲۰۰۴ در ۸۵ سالگی در کالیفرنیا از این دنیا رفت. وی در زمینه تامین دمکراسی گفته است: تا زمانی که افراد هر جامعه جزئیات دمکراسی را از طریق آموزش فرا نگیرند نمی توان اطمینان داشت که دقیقا پیاده شود و تامین نظر کند، شبه دمکراسی و دمکراسی غلط بدتر و زیانبخش تر از نبودن دمکراسی است. استاد ویلر دمکراسی را به اتومبیل تشبیه کرده و گفته است: اتومبیل وسیله ای خوب و کمال مطلوب است، ولی اگر به دست کسانی افتد که نتوانند رانندگی کنند بی حاصل خواهد بود و اگر این افراد در رانندگی مهارت نداشته باشند و آن را برانند ممکن است سانحه و حتی فاجعه ببار آورند. وی پیشنهاد کرده است که هر ملت باید یک رشته قوانین کیفری برای مجازات سوء استفاده کنندگان از دمکراسی داشته باشد و دمکراسی در مدارس از دروس اجباری باشد. تامین دمکراسی آسان نیست، مهمترین تمرین ملی است که سرنوشت هر ملت به آن بستگی دارد.

پروفسور «ویلر» در عین حال نویسنده چند داستان است. وی عقیده داشت که از طریق داستان نگاری هم می شود مسائل را بیان کرد تا یادآور شوند و برایشان راه حل به دست آید.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ شهریور

۱۸۷۳م:۱۸ سپتامبر ۱۸۷۳ یک بانک آمریکایی در شهر فیلادلفیا ورشکست شد و متعاقب آن این کشور وارد یک دوره ۴ ساله رکود اقتصادی گردید که در تاریخ به «Panic of 1873-1977» معروف است. کاهش شدید بهای خانه و زمین در آمریکا در سال ۲۰۰۷ باعث شده بود که برخی از خریداران مستغلات اقساط وام خود را به بانکها و موسسات رهنی ندهند (زیرا رها ساختن خانه برای تصاحب آن توسط بانک و موسسه مالی، اصطلاحا «فورکلوژر» به سود آنان بود) و در نتیجه پاره ای از این موسسات مالی فعالیت خود را متوقف ساخته اند (زیرا که در آمریکا، یک موسسه مالی و بانک می تواند اسناد رهن را نزد بانکی بزرگتر به وثیقه بگذارد و وام با بهره ارزانتر بگیرد).

در سپتامبر ۲۰۰۷ رئیس جمهوری آمریکا از شورای پول این کشور (مدیریت بانکهای مرکزی ۱۲ گانه آمریکا) خواست که پول بیشتری با بهره کمتر در اختیار بانک ها بگذارند تا معاملات مستغلات رونق گیرد که قبول درخواست رئیس جمهور باعث کاهش جهانی ارزش دلار شد.

در واکنش به این وضعیت، ۱۶ سپتامبر ۲۰۰۷ آلن گرینسپن ۸۱ ساله رئیس پیشین شورای پول آمریکا که تا سال ۲۰۰۶ به مدت بیش از ۱۸ سال این سمت انتخابی را برعهده داشت سکوت خود را شکست و در چند مصاحبه با رسانه ها، رو به ضعف گذاردن اقتصاد آمریکا را به گردن دولت جورج دبلیو بوش گذارد و گفت: هزینه های دولتی از کنترل خارج شده است، این دولت (دولت بوش) سالهاست که با کسر بودجه (قرض) کار می کند ـ این کسر بودجه در سال ۲۰۰۴ تنها معادل ۴۱۳ میلیارد دلار بود که از آن پس چندین برابر شده است. هزینه ماندن در عراق سرسام آور است. همه می دانند که جنگ عراق به خاطر «نفت» شروع شد (وجود اسلحه کشتار جمعی و القاعده در عراق، بهانه بود). گرینسپن از اعضای جامعه یهودیان آمریکا و عضو حزب جمهوریخواه در سپتامبر ۲۰۰۷ پیش بینی کاهش بیشتری را در بهای مستغلات در آمریکا کرد. وی که وقوع یک رکود دیگر محتمل دانست گفت که در کتاب ۵۳۱ صفحه ای اش تحت عنوان «عصر تلاطمThe Age of Turbulence» (منتشره در سپتامبر ۲۰۰۷) که عمدتا حاوی خاطرات و یادداشت های اوست جزئیات بحران اقتصادی را شرح داده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ شهریور

۲۰۰۴م:۱۸ سپتامبر سال ۲۰۰۴ دکتر «نورمن کنتورCantor» تاریخدان معروف کانادایی که کتاب های متعدد درباره تاریخ سیاسی ـ نظامی و تاریخ ادبیات قرون وسطا نوشته و عمری را در دانشگاههای آمریکا و انگلستان تدریس کرده بود در ۷۵ سالگی درگذشت.

وی بود که در کتاب درسی خود «ادبیات قرون وسطا»، این قرون را دوران برتری جهانی ادبیات فارسی خوانده و نوشته است که ایران در آن عصر بهترین مردان فکر و ادب را به جهان عرضه داشته بود. وی از ارادتمندان حافظ، سعدی و فردوسی بود. وی گفته بود که هیچ کشوری جز ایران، «فردوسی» ندارد.

تک فارس

در سالهای اخیر تلاش های پیگیر و مشترک تازه ای از سوی ایران، تاجیکستان و افغانستان به منظور پیشبرد ادبیات و خالص سازی زبان مشترک آغاز شده که امید است به نتایج چشمگیر بیانجامد.

۱۸۵۱م:۱۸ سپتامبر (روزی چون امروز) در سال ۱۸۵۱ «نیویورک دیلی تایمز» که توسط جاروس ریموند Jarvis Raymond تاسیس شده بود کار انتشار خود را آغاز کرد که بعدا به نیویورک تایمز تغییر نام داد. ریموند در سال ۱۸۵۶ با تنی چند از ناشران روزنامه های آمریکا، خبرگزاری اسوشیتدپرس را تاسیس کرد. در قرن نوزدهم، سالها بهای هر نسخه نیویورک تایمز در تکفروشی ها دو پنی (دو صدم یک دلار = ۱۹ تومان) بود. این روزنامه در سال ۱۸۹۶ توسط «آدولف اوکس Adolph Ochs» که در آمریکا در یک خانواده از مهاجران یهودی آلمانی به دنیا آمده بود خریداری شد و همچنان در دست این خانواده است. نیویورک تایمز اینک مالک چند رسانه دیگر از جمله بوستون گلوب ونیویورک هرالد تریبیون و رادیو تلویزیون است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ شهریور

«چارلزبروک» مولف آمریکایی کتاب مجموعه بهترین کاریکاتورهای سیاسی سال ۲۰۰۵، این مجموعه را در سپتامبر همین سال به توزیع داد. این کاریکاتورها که یک نمونه آن در زیر می آید، یک دنیا سخن در دل دارند که به زبان غیر مستقیم و طنز بیان می دارند. به گزارش موسسات سنجش افکار، مخاطبان روزنامه ها در ۱۶ سال متوالی منتهی به سال ۲۰۰۵ گفته بودند که صد درصد مشتاق دیدن همین کاریکاتورها هستند که معمولا در صفحه مقالات منتشرمی شوند.

کاریکاتور بالا که توسط «جو ماژسکی» کاریکاتوریست آمریکایی کشیده شده نشان می دهد که دولت آمریکا در پوشش «گل آزادی» در جنگهای جهانی دوم، کره، ویتنام، کویت، افغانستان (جنگ با تروریسم) و عراق شرکت کرده است و کاریکاتوریست این جنگها را به صورت خارهای گل ترسیم کرده است.

۹۶م:۱۸سپتامبر سال ۹۶ میلادی در پی ترور دومیتیانDomitian امپراتور روم به دست «بادی گارد» سابق برادر زاده اش (ژولیا دختر تیتوس)، سنای روم «مارکوس نرواMarcus Cocceius Nerva» ۶۸ ساله را به عنوان امپراتور تازه انتخاب کرد. مورخان، نروا را یکی از پنج امپراتور خوب روم بشمار آورده اند، زیرا که وی اموال مصادر شده از سالهای قبل و حتی دهها سال پیش از امپراتور شدنش را به صاحبان آنها و یا وراثشان پس داد، اعلام کرد که طرحهای دولتی را قبلا به اطلاع مردم خواهد رساند تا در «فوروم» درباره آنها بحث کنند، ماموران او نتیجه این بحث ها را به اطلاعش برسانند و سپس به اتفاق سنا درباره آنها تصمیم بگیرد. وی همچنین اعلام کرد که متهمان سیاسی و افرادی که مورد سوء ظن خیانت به کشور قرار می گیرند نباید تا به آوردن سند و مدرک قابل قبول بازداشت شوند. وی که دارای فرزند نبود، به پیشنهاد افسران ارتش، ژنرال تراژان را به فرزند خواندگی پذیرفت که پس از او امپراتور شد و در جنگ سال ۱۱۷ با ایران جان سپرد (بیشتر مورخان نوشته اند که در جنگ منطقه «هاتراHatra» زخمی شد و درگذشت و برخی دیگر مرگ او را بر اثر گرما و خستگی در میدان جنگ و بیهوشی ناشی از آن نوشته اند که به نظر درست نمی آید). هادریان جانشین تراژان از همه دعاوی روم نسبت به قلمرو ایران صرفنظر کرد تا صلح میان دو امپراتوری برقرار شود. اختلاف بر سر تعیین رئیس دولت ارمنستان، جنگ تراژان با خسرو شاه اشکانی ایران شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ شهریور

۱۵۹۷م:۱۶ سپتامبر سال ۱۵۹۷ یی سون ـ سینYi Sun _ Sin، دریاسالار کره، با ۱۲ کشتی اختراعی خود معروف به سنگ پشتKobukson

۱۳۳ کشتی مهاجم ژاپنی ها را شکست داد. در این جنگ دریایی ۳۱ کشتی ژاپنی غرق شدند. ژاپن از دیر زمان درصد تصرف کره و از این طریق تصرف قسمتی از خاک چین بود. کره تا دهه اول قرن بیستم از متحدان و وابستگان چین بود که پس از پیروزی ژاپنی ها بر روسیه در جنگ سالهای ۱۹۰۴ ـ ۱۹۰۵ کره را هم متصرف شدند که تا ۱۹۴۵ در کنترل آنها بود. کشتی های اختراعی دریاسالار یی سون پوشش پولادین داشتند و به این ترتیب کره ای ها نخستین کسانی هستند که زره دار دریایی ساختند و در جنگ از آن استفاده کردند. عکس، المثنای زره دارهای کره ای سال ۱۵۹۷ را نشان می دهد که مهندسان کره ای اخیرا با استفاده از طرحهای یی سون آنها را به منظور نمایش ساخته اند. یی سون پس از پیروزی بر ژاپنی ها لقب قهرمان ملی همه کره را به دست آورد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ شهریور

T A K F A R S

۱۹۱۸م:۱۸ سپتامبر ۱۹۱۸ حمله تازه نیروهای انگلیسی به فرماندهی ژنرال "آلن بی Allenby" به اعماق فلسطین، پس از پیروزی آنان در جنگ "مجیدو" آغاز شد که در این حمله، این نیروها تا ۲۳ سپتامبر شهرهای "ناصره" و "حیفا" را تصرف کردند. در آن زمان فلسطین قسمتی از قلمرو عثمانی بود و عثمانی ها از آن دفاع می کردند. همین نیروهای انگلیسی اول اکتبر ۱۹۱۸ شهر دمشق را هم متصرف شدند و در اینجا هفت هزار سرباز عثمانی را به اسارت گرفتند. بیت المقدس (اورشلیم) نیز یازدهم دسامبر ۱۹۱۸ به تصرف انگلستان درآمد که از این شهر به مدت ۳۰ سال بر فلسطین حکومت کردند. تصرف فلسطین توسط انگلیسی ها آغاز مسئله ای شده است که هنوز ادامه دارد و هر روز هم بر پیچیدگی آن افزوده می شود.

عثمانی در جریان جنگ جهانی اول از متحدان آلمان بود که باشکست آلمان، امپراتوری عثمانی نیز که خود را جانشین امپراتوری عباسیان می دانست پس از قرنها از میان رفت.

۱۹۱۸م:۱۸سپتامبر ۱۹۱۸ که جنگ جهانی اول هفته های آخر خود را می گذراند دولتهای انگلستان، ژاپن، آمریکا و فرانسه در ظاهر به بهانه جلوگیری از رسیدن آذوقه و مهمات به آلمان، ولی در باطن تصرف قسمتهائی از خاک امپراتوری روسیه و محاصره کردن بلشویکها و نابودی آنان در نطفه، به روسیه نیرو فرستاده بودند.

"ویت پول" سفیر آمریکا در مسکو در چنین روزی بازداشت سفیران فرانسه و انگلستان توسط بلشویکها را بهانه قرارداد سفارت را تعطیل و از مسکو خارج شده بود. هدف ژاپن تصرف سیبری شرقی، و قصد انگلستان تصرف بنادر شمال، آسیای میانه و قفقاز بود. فرانسه و آمریکا ظاهرا حامی سلطنت طلبان روسیه معروف به سفیدها بودند که با بلشویکها معروف به سرخها می جنگیدند؛ در باطن دولت آمریکا می خواست به هر وسیله که شده روسها را از مجاورت آلاسکا دور سازد. نیروهای سفید تا دروازه های مسکو و لنینگراد پیش رفته بودند که در اینجا با نیروهای سرخ و مرکب از کارگران و کشاورزان داوطلب به فرماندهی تروتسکی رو به رو شدند، عمدتا شکست خوردند و طرح چهار قدرت متحد خنثی شد و نیروهای خود را عقب کشیدند. دشمنی کمونیستهای روسیه با غرب در حقیقت از همین تاریخ آغاز شده و به باور آنان، هنوز غرب از نقشه دراز مدت خود در متلاشی کردن روسیه فدراتیو چشم بر نداشته و فروپاشی شوروی برای غرب کافی نبوده است.

۱۹۳۱م:برغم اعتراض جامعه ملل، نیروهای امپراتوری ژاپن ۱۸ سپتامبر ۱۹۳۱ منچوری چین را متصرف شدند و شانگهای را مورد تهدید قرار دادند. چون دامنه اعتراض بیشتر شد و بیم مداخله شوروی می رفت، دولت ژاپن «پوـ یی» امپراتور سابق چین را که با تغییر نظام حکومتی چین از سلطنتی به جمهوری در سال ۱۹۱۲، برکنار شده بود به پادشاهی [دست نشانده خود] در منچوری منصوب کرد، ولی نیروهای خود را از منطقه خارج نساخت و جامعه ملل را تهدید به کناره گیری از عضویت در صورت ادامه اعتراض کرد و این امپراتور دست نشانده تحت نام حکومت «منچوکو» تا سال ۱۹۴۵ برقرار بود. پس از کمونیست شدن چین، امپراتور سابق مدتی زندانی بود که به دستور مائو آزاد شد و تا زمان بازنشستگی، همانند یک تبعه عادی به شغل باغبانی که مورد علاقه اش بود و خود آن را درخواست کرده بود پرداخته بود و در خاطراتش که انتشار یافته نوشته است که ای کاش از آغاز کار، باغبان بود و آسوده زندگی می کرد.

ژاپنی ها در سال ۱۹۳۱ برای تصرف منچوری و شرق چین، به طرح نقشه و به دست آوردن بهانه دست زده بودند زیرا که وجود جامعه ملل مانع از آن می شد که همانند قرنهای پیش از آن، بدون دلیل دست به لشکرکشی و جنگ بزنند. دو سرهنگ ژاپنی مامور به دست دادن بهانه شدند. آنان در ایستگاه راه آهن «موکدن» در منچوری انفجاری به وجود آوردند و ژاپن که امتیاز این راه آهن را به دست داشت اعلام کرد که چین امن نیست و دولت این کشور توان محافظت از سرمایه و جان ژاپنی های مقیم چین را ندارد و با این بهانه به چین لشکر کشید و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ شهریور

۱۹۳۸م:۱۸ سپتامبر ۱۹۳۸ در پی مذاکرات مونیخ، دولتهای انگلستان و فرانسه از چکها خواستند که با نظر هیتلر مبنی بر خودمختاری منطقه آلمانی نشین سودتنلند موافقت کنند. مورخان کشورهای فاتح جنگ جهانی دوم، این اقدام انگلستان و فرانسه را «اپیزمنت (مماشات)» خوانده اند که استعمال این واژه برابر است با این ضرب المثل فارسی: اشک کباب باعث طغیان آتش است. این اصطلاح از آن پس، روزی نیست که در مورد یک دولت بکار برده نشود.

۱۹۶۱م:داگ هامرشولد (هامرسکلد Hammarskjold ) دیپلمات سوئدی و دبیر کل وقت سازمان ملل که در آفریقا سرگرم حل مسئله کنگو بود ۱۸ سپتامبر ۱۹۶۱ (در ساعات شب) بر اثر انفجار هواپیمایش بر فراز رودزیای شمالی مستعمره وقت انگلستان (زیمبابوه امروز) کشته شد. شایعه توطئه قتل هامر شولدکه مورخان از او به عنوان بهترین دبیرکل سازمان ملل یاد کرده اند هنوز منتفی نشده است. در آن شب هامر شولد و همراهان با یک هواپیمای دی سی ـ ۶ به منظور مذاکره رو در روی با چومبه که ایالت کاتانگا را از جمهوری کنگو جدا کرده بود و باعث یک جنگ داخلی شده بود عازم ندولا در رودزیای شمالی بود. به هامر شولد گفته شده بود که به علت ناامنی، از پرواز در ساعات روز خودداری کند. در این سانحه، تنها یکی از افراد گارد محافظ هامر شولد زنده مانده بود که گفته بود پیش از سقوط هواپیما صدای چند انفجار را شنیده بود. کمپانی های بین المللی الماس چومبه را تشویق به تجزیه کنگو کرده بودند تا در جریان استقلال این کشور به منافع آنها آسیب نرسد. هنوز این توطئه در آن منطقه از جهان پایان نیافته است و کشمکش آنگولا دنباله همان بود.

پس از هامرشولد "یوتانت" نماینده کشور برمه (میانمار) دبیر کل سازمان ملل شد. از آن پس سعی شده است که مردان قدرتمند به دبیرکلی سازمان انتخاب نشوند!.

تک فارس www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ شهریور

۲۰۰۳م:۱۸سپتامبر ۲۰۰۳ یک ژنرال ۴ ستاره امریکایی هم به خیل نامزدهای احراز مقام ریاست جمهوری این کشور (در انتخابات نوامبر ۲۰۰۴) اضافه شده بود. ژنرال «وسلی کلارک» سرفرمانده پبشین نیروهای اتحادیه اتلانتیک شمال هنگامی نامزدی خود را اعلام داشت که «سی بی اس» گزارش می داد هفتاد در صد امریکاییان نسبت به درستی دلایلی که قبلا برای آنان بیان شده بود تا از حمله نظامی آمریکا به عراق – بدون تصویب سازمان ملل – حمایت کنند دچارتردید شده بودند، زیرا پس از اشغال نظامی عراق ثابت شده بود که عراق در عملیات تروریستی القاعده دست نداشته و همچنین در آن کشور سلاح کشتار جمعی به دست نیامده و ادامه مقاومت در عراق نشان می دهد که عراقی ها از استقرار نیروی خارجی در کشورشان راضی نیستند.

در سپتامبر ۲۰۰۳ آمریکاییان در پاسخ به پرسش رسانه ها، «چنی» معاون جورج بوش را مسئول گمراه کردن خود در حمایت از لشکر کشی به عراق معرفی کرده بودند.

ژنرال کلارک دهمین فردی بود که می خواست نامزدی او از سوی حزب دمکرات آمریکا تایید شود و اگر چنین می شد، وی نخستین ژنرالی بود که این حزب به نامزدی خود معرفی می کرد.

کلارک در نطقی که به مناسبت نامزد کردن خود ایراد کرد گفت: از زمان روی کار آمدن جورج دبلیو بوش سه میلیون آمریکایی بیکار شده اند که یافتن کار برای آنان با اقتصاد موجود کاری بسیار دشوار است. وی اضافه کرده بود که با تجربه از جنگ ویتنام که در آن شرکت داشت با لشکرکشی به عراق مخالفت کرده بود. ژنرال کلارک که خود را بازنشسته کره است در این مراسم گفت که در حال حاضر به مراتب بیش از یکصد هزار سرباز امریکایی در گوشه و کنار جهان در حال جنگ هستند و در داخل آمریکا هم به بهانه مبارزه با تروریسم آزادی مدنی عملا محدود شده است.

نامزدی کلارک برای آن دوره به تصویب کنوانسیون حزب نرسید زیرا جز در یک ایالت (اکلاهما) موفق نشده بود دلیگیت کافی به دست آورد. وی در سال ۲۰۰۷ از نامزدی سناتور هیلری کلینتون برای انتخابات سال ۲۰۰۸ آمریکا حمایت خود را اعلام کرد که این بانو هم نتوانست موفق به داشتن دلیگیت (انتخابگر) کافی بشود و از مسابقه کنار رفت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ شهریور

۲۰۰۳م:جورج بوش (پدر) ضمن دیدار از روسیه، ۱۶ و ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۳ با پوتین و نیز گورباچف دیدن کرد. به نوشته برخی از رسانه ها، در دیدار با مقامات روسیه، جورج بوش زمینه دیدار پسرش از روسیه را که هفته آینده انجام می شود آماده ساخته است. مقامات آمریکایی همچنان از گورباچف که بدون زحمت، شوروی را با آن زرادخانه عظیم اتمی – موشکی اش که به بهای سختی کشیدن دهها ساله مردم آن کشور به وجود آمده بود از سر راه آمریکا برداشت سپاسگزار و قدرشناس هستند. گورباچف بلوک شرق را که خونبهای ۲۷ میلیون تبعه شوروی بود که در جنگ جهانی دوم کشته شدند برباد داد و مسلکی را که زمانی مایه امید بیش از نیمی از مردم جهان بود به ورشکستگی کشانید. در سپتامبر ۲۰۰۸ در آمریکا به گورباچف مدال آزادی دادند!.

۲۰۰۳م:۱۸ سپتامبر ۲۰۰۳ قسمتهایی از کتابی که سی ام سپتامبر آن سال در جهان انگلیسی زبان به توزیع داده شد و مولف آن «بار مک کله لان Barr McClellan» انتشار یافت. هنگام انتشار این کتاب، پسر مولف سخنگوی جورج بوش (پسر )رئیس جمهوری آمریکا بود. مولف دراین کتاب نوشته است: چون جان اف کندی رئیس جمهوری وقت آمریکا در نظر داشت که لیندن جانسون (تکزاسی) را در انتخابات بعدی به عنوان معاون خود معرفی نکند، وی نقشه قتل او را با کمک دوستان خود از جمله مشاور قضایی اش (وکیل قضایی خود) تهیه کرد و پس از اجرای نقشه ترور، که در شهر دالاس تکزاس انجام شد، برجای او نشست و ترتیب قتل قاتل هم قبل از اعتراف کردن داده شد و….

"مک کله لان" پسر مولف کتاب نیز پس از کناره گیری از سمت خود در کاخ سفید واشنگتن برضد جورج دبلیو بوش یک کتاب منتشر کرد و در آن شرح داد که چگونه اورا مجبور می کردند که به مطبوعات دروغ بگوید و کارهای منفی را مثبت جلوه دهد تا مردم در خواب باقی بمانند.

تکفارس

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ شهریور

۲۰۰۴م:کوفی عنان دبیرکل وقت سازمان ملل ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۴ با غیر قانونی خواندن اشغال نظامی عراق «زندگینامه» خود را اصلاح کرد. عنان از مارس سال ۲۰۰۳ که آمریکا بدون مجوز شورای امنیت حمله نظامی به عراق را آغاز کرده بود زیر انتقاد قرارداشت و در برابر این سئوالها بود که چرا این لشکرکشی را محکوم نساخته بود، چرا مجمع عمومی سازمان را برای محکوم کردن آن به تشکیل جلسه فوق العاده دعوت نکرده بود، چرا استعفای خود در اعتراض به آن عمل اعلام نداشته بود و ….

عنان بالاخره ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۴ گفت که از نقطه نظر منشور ملل، اشغال نظامی عراق غیر قانونی بوده است و برای این کار (حمله نظامی به عراق) تصویب قطعنامه دیگری لازم بود.

اظهارات غیر منتظره عنان مقارن با چهل و سومین سالگرد قتل «داگ هامرشولد» دبیرکل سوئدی سازمان ملل انتشار یافت که در جریان تلاش برای حل مسئله کنگو کشته شده بود. گفته شده است که سقوط هواپیمای حامل داگ هامرشولد بر فراز رودزیا (زیمبابوه امروز و در آن زمان یک مستعمره انگلستان) بر اثر توطئه و نقشه قبلی صورت گرفته بود.

شورای امنیت در قطعنامه ۱۴۴۱ (مصوب ۸ نوامبر ۲۰۰۲) خود به دولت صدام حسین اخطار کرده بود که اگر سلاحهای کشتار جمعی خود را اعلام نکند و از تولید چنین سلاحهایی دست برندارد عواقب جدی این کار را باید تحمل کند که دولت عراق اعلام کرده بود چنین سلاحهایی ندارد و آماده است از این کشور بازرسی کامل بعمل آید. بنابراین، برای حمله نظامی به عراق (تحمل عواقب …) نیاز به بررسی بیشتر برای روشن شدن صحت و یا سقم پاسخ دولت عراق و تصویب قطعنامه دوم بود که آمریکا منتظر آن نشد. در قطعنامه ۱۴۴۱ مجوز حمله نظامی داده نشده بود.

اظهارات عنان همزمان با پخش این خبر انتشار یافته بود که «چارلز دنوفلر» رئیس گروه بازرسان آمریکایی پس از ۱۵ ماه بررسی و جست و جو در عراق نتوانست اسلحه کشتار جمعی به دست آورد و گزارش کار خود را که در ۱۵۰۰ صفحه تنظیم شده است بزودی منتشر خواهد کرد. «دنوفلر» در پیشنویس گزارش خود آورده است که دولت صدام حسین تنها در آرزوی داشتن سلاحهای کشتار جمعی و مشتاق به آنها بود.

وزیران امور خارجه آمریکا، لهستان و بلغارستان، یک عضو دولت انگلستان، نخست وزیر استرالیا، و یک سخنگوی دولت ژاپن که در آن سال نیروی نظامی در عراق داشتند اظهارات عنان را رد کرده و حمله نظامی به عراق را قانونی و مشروع خوانده بودند!. جان هووارد نخست وزیر استرالیا حتی سازمان ملل را هم زیر سئوال برده که در قبال مسائل جهان دستگاهی فلج و ناتوان است (که اعتراض ها رد نمی کند!).

برخی از مفسران از دلایل وزیران امور خارجه لهستان و بلغارستان که تا چند سال پیش در بلوک دیگری قرار داشتند و اینک برخلاف گفتار و کردار گذشته خود عمل می کنند ابراز تعجب کرده و آن را نمونه دیگری از جدایی دولتها از ملتها خوانده و گفته اند که مردم (ملت) به این سرعت و ظرف چند سال تغییر گفتار و کردار نمی دهند. رئیس جمهوری موقت عراق در واکنش به اظهارات دبیر کل سازمان ملل، تنها گفته بود که عنان مرد محترمی است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ شهریور

۲۰۰۴م:بوریس یلتسین عامل اصلی انحلال شوروی و در نتیجه مولد بسیاری از مسائل امروز جهان در ۱۶ سپتامبر ۲۰۰۴ پس از سالها زبان باز کرده و تلویحا ولادیمیر پوتین را مورد انتقاد قرارداده بود که می خواهد با استفاده از فرصت سه رویداد تروریستی، از روح قانون اساسی سال ۱۹۹۳ روسیه (دسپتخت یلتسین) دور شود، لیبرال دمکراسی روسیه را کنار بزند و بار دیگر قدرت را در کرملین متمرکز سازد و به عبارت دیگر، ورق را در آن کشور به عقب باز گرداند.

takfars.ir

یلتسین که چند سال پیش به سبب ناتوانی ناشی از افراط در الکل و بیماری قلبی کناره گیری کرده و پوتین را بر جای خود نشانده بود همان حرفهایی را تکرار کرد که مفسران نزدیک به دولتهای بزرگ اروپا و نیز آمریکا بیان کرده بودند. یلتسین که این اظهارات او از سوی «مسکو نیوز دیلی» انتشار یافت گفته بود که نباید قانون اساسی (دوران او) نادیده انگاشته و یا تفسیر شود.

باید دانست که این قانون که عامل بسیاری از مشکلات کنونی جامعه روسیه بشمار می آید با هدف حذف نظام سابق، (شوروی) با شتابزدگی تمام از سوی مشاوران یلتسین تنظیم و به رفراندم گذارده شده بود. در میان مشاوران آن زمان یلتسین برخی استادان و کارشناسان اعزامی از آمریکا هم دیده می شدند.

پوتین (که اظهاراتش با واکنش منفی یلتسی رو به رو شده بود) اعلام کرده بود که شرایط روسیه ایجاب می کند که برای حل مسائل، بیشتر اختیارات به مسکو منتقل و قانون انتخابات «دوما» و فرمانداران ایالات ۸۹ گانه اصلاح و به امور دفاعی و امنیتی توجه بیشتر شود.

برخی مفسران چپگرا در واکنش به اظهارات غیر منتظره یلتسین (که دو سال و اندی بعد درگذشت) باردیگر اشاره به انحلال شوروی و خیانت او در این زمینه کرده و خواستار رسیدگی قضایی به فعالیتهای او از ۱۹۸۸ تا زمان کناره گیری شده بودند. این مفسران ضمن اشاره به اظهارات بانو آلبرایت وزیر امورخارجه اسبق آمریکا گفته بودند که اگر پوتین تصمیم به تمرکز کارها نمی گرفت احتمال تجزیه شدن روسیه می رفت. بانو آلبرایت گفته بود که وسعت روسیه زیاد و نیاز نیست که اینقدر وسعت داشته باشد!.

۲۰۰۴م:از ۲۰ سپتامبر ۲۰۰۴ برخی از مسافران هوایی (به ویژه اتباع کشورهای مشخصی ازجمله ایران) در فرودگاههای آمریکا باید علاوه بر عبور از چارچوب فلزیاب و گذرانیدن کیف دستی و اشیاء همراهشان از دستگاه اشعه ایکس، بازرسی بدنی شوند و کت، پالتو، کفش و کمربند و اشیاء جیب و کیف خود را بیرون آورند تا دقیقا دیده و بررسی شوند. قبلا تنها افرادی که نامشان در لیست! بود مشمول این بازرسی قرار می گرفتند. همچنین، از آنجا که «متال دیتکتور» و دستگاه اشعه ایکس نمی توانند بمب های پلاستیکی را کشف کنند عبور دادن جامه دانها و کیف های دستی از دستگاههای دقیقتر که نصب شده اند اجباری خواهد بود.

۲۰۰۵م:روزنامه های آمریکا۱۴ سپتامبر ۲۰۰۵ عکسهای این زن و شوهر (سالوادور منگانو و بانو میبل) را چاپ کرده و نوشته بودند: این زوج که یک خانه سالمندان به نام «شالمه» را در حاشیه نیوارلئان اداره می کردند و پول قابل ملاحظه ای از سالمندان به خاطر نگهداری از آنان می گرفتند با وجود اخطارهای هواشناسی در زمینه نزدیک شدن توفان کاترینا، به موقع اقدام نکردند و سالمندان را به جای امن نبردند و در نتیجه ۳۴ تن از آنان قربانی توفان شدند. داستان محل علیه این زن و شوهر اعلام جرم کرده بود تا پس از تکمیل پرونده به دادگاه تسلیم شوند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ شهریور

۲۰۰۴م:«چای سوآ وانگ» یک آواره لائوسی است که به آمریکا انتقال یافته و در شهر سن پل (ایالت مینه سوتا) سکونت می کرد. این لائوسی ها از قبیله «همونگ» هستند. همونگی ها که در کوههای لائوس زندگی می کردند در طول جنگ ویتنام از سوی «سیا» تجهیز و مسلح شدند تا با کمونیستهای شبه جزیره هندوچین از جمله «پاتت لائو» و «ویت کنگ» بجنگند. در پی خروج آمریکا از هندوچین و افتادن شرق این شبه جزیره به دست کمونیستها، دولت آمریکا مجبور شد که باقیمانده همونگها را از ترس انتقامگیری به آمریکا منتقل کند ولی آنان فرهنگ و عادات دیگری دارند. «چای» که یکی از همین همونگهاست در نوامبر سال ۲۰۰۴ به گمان این که در آمریکا هم بمانند لائوس، هرجا که جنگل است متعلق به دولت است و ورود به آن آزاد، با یک تفنگ شکاری به جنگل رفت تا گوزن شکار کند که مورد اعتراض صاحبان جنگل قرار گرفت و در زد و خوردی که روی داد، «چای» شش آمریکایی را کشت و دو تن دیگر را مجروح کرد. وی ۱۷ سپتامبر ۲۰۰۵ در دادگاه به شش بار حبس ابد محکوم شد، زیرا که ایالت ویسکانسین که او را محاکمه می کرد، مجازات اعدام ندارد. «چای» در دادگاه گفت که به خاطر دفاع از خود دست به اسلحه برده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ شهریور

۲۰۰۵م:ساعت دو و سی دقیقه بامداد ۱۷ سپتامبر ۲۰۰۵ پلیس شهر آستین ایالت تکزاس آمریکا، جان الیس بوش برادر زاده۲۱ ساله جورج بوش و فرزند جب بوش فرماندار فلوریدا را که در یک بار شبانه الکل فراوان مصرف کرده بود به اتهام بدمستی در خیابان دستگیرد و به دادگاه محل گزارش کرد که وی به اخطار ماموران که باید جلب شود بی اعتنایی نشان داده بود. قاضی وی را به قید وجه الضمان آزاد کرد تا نوبت محاکمه اش برسد. نوئل خواهر وی نیز چندی پیش به اتهام جعل نسخه پزشک جهت خرید داروی ضد اضطرات «زاناکس» دستگیر شده بود.

تک فارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ شهریور

۱۷۳۹: امپراتوری اتریش که توان ادامه جنگ با عثمانی را نداشت به انعقاد قرارداد تسلیم شهر بلگراد به عثمانی تن داد.

۱۷۵۹: شهر فرانسوی نشین «کوبک Quebec » در کانادا به تصرف نیروهای انگلیسی درآمد ولی از آن زمان تاکنون، مردم ایالت کوبک که زبان و فرهنگ فرانسه را حفظ کرده اند همچنان خواهان استقلال هستند.

۱۸۱۰: شیلیایی ها روز اعلام استقلاخود ( ۱۸ سپتامبر ۱۸۱۰ ) را – گرچه این استقلال بعدا تحقق یافت " روز ملی " اعلام کردند.

۱۸۵۰: کنگره آمریکا قانون «بردگان فراری» را تصویب کرد. طبق این قانون اگر ماموران پلیس در دستگیری بردگان فراری و بازگرداندن آنان به صاحبانشان کوتاهی کنند به هزار دلار جریمه نقدی و چنانچه مردم به این فراریان پناه دهند هرکدام به شش ماه زندان و هزار دلار جریمه نقدی محکوم می شدند. در آن زمان، دلار به صورت سکه طلا بود. سبب تصویب این قانون این بود که بردگان سیاه از ایالات جنوبی (برده دار) فرار می کردند و به ایالات شمالی که برده داری را لغو کرده بودند پناه می بردند.

۱۹۰۶: یک توفان دریایی( از نوع سونامی) ده هزار تن از ساکنان هنگ کنگ را بی جان ساخت.

۱۹۱۹: یک توفان دریایی که از خلیج مکزیک برخاسته بود در سواحل جنوبی ایالات متحده ۲۸۰ تن را کشت. توفانهای دریایی هر سال در اواخر تابستان و نیز پاییز به سواحل جنوبی و شرقی ایالات متحده وارد می شوند.

۱۹۲۶: توفان دریایی ۲۵۰ تن را در منطقه میامی ایالت فلوریدای آمریکا بی جان ساخت.

۱۹۲۷: سی بی اس ( کلمبیا برادکستینگ سیستم) در نیویورک آغاز بکار کرد که با «ان بی سی» و «ا.بی. سی» سه شبکه بزرگ رادیو تلویزیونی آمریکا هستند. اخبار سی بی اس بیطرفانه تر تنظیم می شود.

۱۹۳۴: شوروی که سالها با عضویت آن اتحادیه در جامعه ملل مخالفت می شد به عضویت این جامعه درآمد.

TakFars

۱۹۴۲: کمپانی سخن پراکنی کانادا (سی بی سی) آغاز بکار کرد.

۱۹۳۹: یک زیر دریایی آلمانی ناو هواپیمابر انگلیسی Courageous را در اقیانوس اطلس غرق کرد و دست کم ۵۰۰ تن کشته شدند.

۱۹۴۹: ارزش برابری پاوند انگلستان ۳۰ درصد پایین آمد که سرآغاز سقوطهای سیاسی و اقتصادی دیگری بود که در پی آن آمد.

۱۹۸۰: "کاترین آن پورتر" داستان نگار آمریکایی در ۹۰ سالگی درگذشت.

محصولات معتبر
محصولات معتبر