تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ خرداد

۱۷۹۴م:از آنجا که محاصره شهر کرمان توسط نیروهای آغامحمدخان قاجار بیش از یک ماه به طور انجامید، میان مورخان بر سر روزی که خان قاجار [در آن زمان هنوز تاجگذاری نکرده بود که او را «شاه» خطاب کنند] پس از سقوط شهر دستور درآوردن ۲۰ هزار جفت چشم از مردان و قتل چهار هزار نفر دیگر و فروش اسیران به بردگی و تخریب کرمان را صادر کرد با جزیی تفاوت اختلاف نظر است.

۱۲۸۷ش: ۲۷خرداد سال ۱۲۸۷ هجری خورشیدی بازار تهران به نام مخالفت با استبداد محمدعلی شاه قاجار تعطیل کرد و مردم در بهارستان جمع شدند . این وضعیت تا تیرماه و به توپ بسته شدن عمارت مجلس هر روز به چشم می خورد.

۱۳۲۵ش:بیست و هفتم خرداد ۱۳۲۵ تهران دارای یک فرماندار کمونیست شد. در این روز عباس اسکندری ناشر روزنامه «سیاست» و از سران و موسسان حزب توده ایران که بعدا هم نماینده مجلس شد به سمت فرماندار پایتخت تعیین گردید. یک ماه پس از این انتصاب، حزب توده اعلام کرد که با حزب ایران ائتلاف کرده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ خرداد

۱۳۵۳م:بیست و هفتم خرداد ۱۳۵۳ (۱۷ژوئن ۱۹۷۴) سناتور عباس مسعودی موسس و ناشر روزنامه اطلاعات در ۷۳ سالگی در دفتر کار خود در ساختمان موسسه اطلاعات براثر سکته درگذشت. گفته شده است مسعودی که هر روز در ساعت معین آمار فروش بیست و هفتم خرداد ۱۳۵۳ (۱۷ژوئن ۱۹۷۴) سناتور عباس مسعودی موسس و ناشر روزنامه اطلاعات در ۷۳ سالگی در دفتر کار خود در ساختمان موسسه اطلاعات براثر سکته درگذشت. گفته شده است؛ مسعودی که هر روز در ساعت معیّن آمار فروش روزنامه در روز پیش از آن را مرور می کرد با مشاهده رقم کاهش فروش اطلاعات پس از دو برابر شدن بهای تکفروشی آن (که به اصرار دکتر مصباح زاده ناشر کیهان و رقیب اطلاعات صورت گرفته بود که می خواست درآمد کیهان تکفروشی افزایش یابد) از فرط اندوه سکته کرده بود.

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ خرداد

۱۳۸۵ش:محمد عطریانفر که در میان روزنامه نگاران معاصر ایران به پدر روزنامه همشهری و بنیادگذار روزنامه های شرق و کارگزاران معروف است در گفت و شنودی با روزنامه انگلیسی زبان ایران نیوز که ترجمه فارسی آن نیز ۲۴ خرداد ماه ۱۳۸۵ انتشار یافت، باردیگر اعتقاد خود را به استقلال مطبوعات از دولت و قطع سوبسید جاری دولت به نشریات کشور مورد تاکید قرار داد و همچنین گفت که اهمیت یک روزنامه به طول و عرض آن نیست به میزان تأثیرگذاری آن بر جامعه است. عطریانفر که پس از انقلاب در رو براه کردن کیهان و سازمان صدا و سیما (رادیو تلویزیون) نقش موثر داشت و تا کنون بارها علاقه مندی ویژه و وفاداری خود را به ژورنالیسم اصیل ثابت کرده است در این مصاحبه گفته بود که «مشکل ما (ایران) این است که به دلیل وابستگى به نفت، همه دستگاه ها تا حدی زیاد شکل مصرف کننده یافته اند و به عبارت دیگر؛ همه منتظرند بودجه اى تصویب و پولی تزریق شود تا براى هزینه کردنش برنامه بریزند و سپس منتظر بودجه بعدى و هزینه هاى آتی باشند. موسسات عمومی دیگر و حتی سازمانهای غیر دولتی هم به نسبت چسپیدگى و وابستگی شان به دولت گرفتار همین عارضه هستند. در این شرایط روى پاى خود ایستادن و خودکفا شدن یک سازمان، امری نادر است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ خرداد

۱۹۱۴م:«جان هرسی» روزنامه نگار ، مولف و مدرس شهیر آمریکایی و نویسنده کتاب موثر و پر خواننده « هیروشیما » ۱۷ ژوئن سال ۱۹۱۴ چشم به جهان گشود و ۷۹ سال عمر کرد. وی در کشور چین به دنیا آمده بود. کتاب او « یک زنگ برای آدانو » برنده جائزه پولیتزر سال ۱۹۴۵ شد. « جان » که در دوران جنگ جهانی دوم برای رسانه های آمریکا از جمله مجله تایم اخبار جبهه ها را تهیه می کرد با مشاهده آن همه کشتار و ویرانی از جنگ بیزار شده بود و هیرو شیما را نوشت تا با تقویت انزجار مردم ، از جنگ هسته ای جلوگیری شود . از وی ۲۶ داستان باقی مانده است که همه آنها در رعایت جان و احوال بشر و تامین نیاز انسانها است. « جان » در مقالات سیاسی اش از آزادی فکر ، استقلال فرد و حمایت از ابتکار برای پیشرفت حمایت کرده است. او در زمینه تدریس معتقد به هرچه بیشتر سرمایه گذاری در آموزش و پرورش بود و این اصل که بهترین سرمایه گذاری یک ملت هزینه کردن در راه آموزش و پرورش نوجوانان و جوانانش است از اوست. وی گفته است که از بررسی جوانان یک ملت می توان آینده این ملت را پیش بینی کرد. جان هرسی یک دوره رئیس جامعه مولفان آموریکا بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ خرداد

www.takfars.ir

۲۰۰۴م:پانزدهم ژوئن ۲۰۰۴ رئیس جمهوری فنلاند در شهر هلسینکی نخستین جایزه هزاره سوم در تکنولوژی را به " تیم بمرز – لیTim bemers – Lee " خالق شبکه شبکه ها (اینترنت) داد.

این جایزه عبارت از یک میلیون و دویست هزار دلار پول نقد، تقدیر نامه و مدال و نشان بود. تیم که زاده انگلستان و ساکن بوستون آمریکاست و در انستیتوی تکنولوژی ماساچوست آمریکا کار و تدریس می کند در این مراسم گفته بود که در ایجاد اینترنت دانشمندان متعدد کوشش کرده بودند و هرکدام به سهم خود موفق شده بودند و هنر او تنها در این بود که دستاورد آنان را در کنار هم قرار داد و اینترنت به وجود آمد که بزرگترین وسیله ارتباط بشر از آغاز خلقت است. وی افزوده بود که هدفش از این کار، خدمت به انسانها بود که آسانتر و بهتر و بدون مانع بتوانند باهم تماس بگیرند و از معلومات اطلاعات و اخبار و نیز احساس، اندیشه و عواطف یکدیگر آگاه شوند که یک ابزار بزرگ روشنگری است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ خرداد

۲۰۰۶م:بیست و سوم ماه مه ۲۰۰۶ (دوم خرداد ۱۳۸۵) روزنامه های تهران به نقل از علی رضا مختار پور معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشتند که در ایران هزار تن از افراد حقیقی و حقوقی که برایشان پروانه انتشار نشریه صادر شده است تاکنون حتی یک شماره نیز منتشر نکرده اند.

طبق این گزارش، مختارپور گفته بود: طبق ماده ۱۶ (قانون مطبوعات مصوب سال ۱۳۶۴) دارنده پروانه موظف است ظرف شش ماه پس از صدور آن، نشریه مربوط را منتشر کند؛ در غیر این صورت با یک بار اخطار کتبی و دادن فرصت پانزده روزه دیگر در صورت عدم عذر موجه اعتبار پروانه از بین می رود و به هر حال، عدم انتشار منظم نشریه در یک سال، موجب لغو پروانه خواهد بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ خرداد

۱۹۶۱م: ۱۷ژوئن سال ۱۹۶۱ ، دوهفته پس از انجام مذاکرات دو روزه کندی و خروشچف سران آمریکا و شوروی در شهر وین ، در رسانه ها فاش شد که در حاشیه این مذاکرات بسیار جدی ، جان اف. کندی رئیس جمهوری وقت آمریکا به چند حرکت غیر عادی خروشچف از جمله کوبیندن لنگه کفش بر تریبون جلسه رسمی سازمان ملل ، خروخ خشم آلود از جلسه مذاکره و … اشاره کرده بود . خروشچف در پاسخ گفته بود نزاکتهایی که شما به آن پایبند هستید « نزاکت کاپیتالیستی » هستند ؛ یک سوسیالیست نقش بازی نمی کند ، هرچه را که در دل دارد آشگار می سازد . ما نمی خواهیم کسی را فریب بدهیم ؛ در ظاهر لبخند بزنیم ، دست بدهیم و تعظیم کنیم و در باطن خنجر بزنیم . فرهنگ سوسیالیستی با فرهنگ کاپیتالیستی و در نتیجه دیپلماسی طرفین تفاوت دارد . شما مختارید که رفتار ما را هر جور که بخواهید تفسیر وتعبیر کنید ، ما نقش بازی نمی کنیم ؛ زیرا که نمی ترسیم و قصد فریب هم نداریم .

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ خرداد

۲۰۰۴م:نتایج نظر سنجی از عراقی ها که در ماه مه ۲۰۰۴ به سفارش و هزینه دولت آمریکا در شش شهر عراق انجام شد با دو هفته تاخیر در نیمه ژوئن انتشار یافت. این نتایج نشان می دهد که ۵۵ درصد عراقی ها گفته اند که بدون حضور نیروهای آمریکایی در کشورشان، امن تر خواهند بود. نود و دو درصد عراقی ها آمریکاییان را اشغالگر( نه عامل آزاد شدن از دیکتاتوری صدام ) خوانده اند. در زمان نظر خواهی، مقتدا صدر مرد محبوب ۸۲ درصد عراقی ها بود. ۵۴ درصد عراقی ها از رفتار نظامیان آمریکایی ابراز عدم رضایت کرده و ۷۱ در صد ضمن ابراز انزجار از شکنجه متداول در زندان ابوغریب گفته اند که قبلا تصور نمی کردند که آمریکایی از چنین شیوه هایی استفاده کند. طبق این سنجش افکار، تنها سه درصد عراقی ها خواسته اند که صدام بار دیگر رهبر آنان شود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ خرداد

تک فارس

۱۹۲۸م:بانو " امیلیا ارهارتAmelia Earhart " پس از ۲۰ ساعت و ۴۰ دقیقه پرواز و پیمودن عرض اقیانوس اطلس ۱۷ ژوئن سال ۱۹۲۸ در ساوت ویلز انگلستان فرود آمد. وی این پرواز را با یک هواپیمای دریایی ( هواپیمایی که قادر به نشستن و برخاستن از روی آب است ) پیمود. او از کانادا ( نیو فاوند لند ) به پرواز درآمده بود. امیلیا که ساکن بوستون آمریکا بود نخستین خلبان زن است که عرض اقیانوس اطلس را با پرواز پیمود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ خرداد

۱۹۳۹: بکار بردن گیوتین برای اعدام ، پس از یک قرن و نیم ممنوع شد. این وسیله برای اعدام سریع و بدون درد در جریان انقلاب فرانسه ساخته شده بود.

۱۸۸۵: مجسمه فرشته آزادی هدیه فرانسه به آمریکا با کشتی وارد نیویورک شد.

۱۹۴۵: نخستین عمل پیوند کلیه درشهر شیکاگو آمریکا انجام گرفت و به تدریج عمومیت یافت.

۱۹۶۳: دیوان عالی آمریکا در این روز در سال ۱۹۶۳ با صدور یک حکم قرائت انجیل و خواندن دعا در مدارس عمومی این کشور را عملی مغایر قانون اساسی آن کشور اعلام و ممنوع کرد.

۱۹۶۷: جمهوری خلق چین ۱۹۶۷ اعلام داشت که دارای بمب هیدروژنی ( ترمونوکلئر ) هم شده است و این سلاح ، دیگر در انحصار دو ابرقدرت نیست. این کشور سالها بیش از این دارای بمب اتمی شده بود.

۱۹۷۱: دولت آمریکا جزیره اوکیناوا ژاپن را که در ۱۹۴۵ اشغال نظامی کرده بود به این کشور تحویل داد به این شرط که پایگاه نظامی خودرا در انجا حفظ کند.

۱۹۸۲: ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا در نطق خود در سازمان ملل از شوروی به عنوان « امپراتوری شر» نام برد.

T A K F A R S

محصولات معتبر
محصولات معتبر