تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ آذر

۱۹۵۰م:۱۸ دسامبر سال ۱۶۵۰ میلادی نیروهای اعزامی شاهجهان امپراتور گورکانی (تیموری) هند به قندهار از سربازان ایرانی مستقر در پادگان این شهر شکست خوردند و دست به فرار زدند. این دومین شکست هندیان در قندهار از ارتش ایران بود. سال پیش از آن (ژانویه ۱۶۴۹ میلادی) شاه عباس دوم شخصا با سپاه اصفهان برای بیرون راندن هندیان از قندهار به این منطقه رفته و پیروز شده بود. سران دهلی از دیر زمان چشم طمع به قندهار دوخته بودند که گوشه ای از ایران خاوری بود.

تلاشهای بی نتیجه سران دهلی در سالهای ۱۶۵۲ و ۱۶۵۳ ادامه یافت و این چهار لشکر کشی برای آنان ۱۲۰ میلیون روپیه طلا هزینه داشت. تمایل به تصرف قندهار از زمان حکومت جهانگیرشاه آغاز شده بود، زیرا که وی در نظر داشت پایتخت را از دهلی به لاهور منتقل سازد و نمی توانست یک پادگان نیرومند ایران در قندهار را تحمل کند. و این، درحالی بود که امپراتوران گورکانی استقرار پرتغالی ها و انگلیسی ها را در سواحل شرقی و غربی آن کشور تحمل می کردند و بیمی از ورود فرانسویان و هلندی هم نداشتند.

۱۹۳۲م:جامعه ملل از ۱۸ دسامبر سال ۱۹۳۲ رسیدگی به شکایت انگلستان از ایران که یکجانبه امتیازنامه نفت ( امتیاز سال ۱۹۰۱ دارسی ) را الغاء کرده بود سه روز پس از دریافت آن آغاز کرد و ۵۰ روز بعد ، از طرفین خواست که یک بار دیگر با هم مذاکره کنند و اگر موفق به حل اختلاف نشوند ، آن وقت جامعه ملل تصمیم خواهد گرفت .

تاریخ نشان داد که این کار ها نوعی بازی برای تمدید قرارداد ۶۰ ساله به ۹۰ سال و چند برابر کردن منطقه قرارداد بود .

در مذاکرات دوجانبه این توافق حاصل شد و مجلس شورا بر آن صحه گذارد که به قرار داد سال ۱۹۳۳ نفت ایران و انگلستان معروف شده که در سال ۱۹۵۱ باتلاشهای به رهبری دکتر مصدق ابطال شد.

تکفارس آی آر

باید دانست که از دهه دوم قرن ۲۰ تا کنون، خاورمیانه قربانی نفت خود بوده و ریشه هر رویدادی در این منطقه را باید در سیاست های نفتی دیگران جستجو کرد ، زیراکه بدون نفت و یا نفت گران ، کشورهای صنعتی پیشرفت نخواهند داشت.

۱۳۲۶ش:پس از چندبار استعفاء و ابقاء و ترمیم کابینه و دهها بازی دیگر ، در این روز در آذر ماه ۱۳۲۶ ( ۱۸ دسامبر ۱۹۴۷ ) ابراهیم حکیمی جای قوام السلطنه را گرفت و نخست وزیر شد. در جریان این بازی ها که حوصله مردم را سر برده بود ، محمد مسعود ناشر روزنامه مرد امروز در یک شماره این روزنامه نوشت که به هرکس که قوام را ترور کند یکصدهزار تومان خواهد داد و در این زمینه تعهدنامه محضری هم تنظیم کرده بود . روابط قوام با مطبوعات در طول سال ۱۳۲۶ بسیار بد بود .

این بازی ها که با اعتراض دولت شوروی به رد قرارداد نفت شمال از سوی مجلس که قوام وعده آن را به مسکو داده بود تا نیروهایش را از ایران خارج کند شدت یافته بود و یک نمونه اش از این قرار است : سردار فاخر حکمت ۲۲ آذر ۱۳۲۶ داوطلب نخست وزیری می شود ، همان روز از مجلس رای اعتماد می گیرد و روز بعد فرمان نخست وزیری دریافت می دارد و اندکی بعد انصراف می دهد . .

این بازی ها هشتم دی ماه این سال با سفر قوام به اروپا پایان می پذیرد و پرده نمایش پایین می افتد. دهها سال در ایران تغییرات دولتی تنها جا به جایی مهره ها بود و به همین دلیل پیشرفت و تحولی مشاهده نمی شد به مصداق این ضرب المثل منظوم : برده دل و جان من دلبر جانان من ـــ دلبر جانان من برده دل و جان من.

۱۹۷۹م:پیش از ظهر ۱۸ دسامبر ۱۹۷۹ (۲۷ آذر ماه ۱۳۵۸) دکتر محمد مفتح همدانی (حجت الاسلام) مدرس الهیات که در جریان انقلاب ۱۳۵۷ رهبری گروهی از انقلابیون را به دست داشت و در سقوط نظام سلطنتی ایران با ترتیب دادن تظاهرات، نقشی موثر ایفاءکرد هنگام ورورد به دانشکده الهیات در خیابان مطهری (تخت طاووس) هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

www.takfars.ir

ضاربین دکتر مفتح، سه جوان مسلح به کلت و اوزی بودند که با یک موتوسیکلت حرکت می کردند و پس از قتل دکتر مفتح و دو پاسدار محافظ او از صحنه فرار کردند. بعدا معلوم شد که این سه تن از گروه فرقان هستند – همان گروهی که دکتر مطهری (آیت الله) و سرلشکر قره نی را کشته بود. ضاربان که دکتر مفتح را تا داخل دانشکده دنبال کرده بودند کیف دستی او را ربودند که گفته شده است حاوی اسنادی بود و مفتح آن را از خود دور نمی ساخت.

پس از پیروزی انقلاب، دکتر مفتح مسئولیت های متعدد بر عهده گرفته بود و ازجمله در زمینه مطبوعات اختیارات داشت. وی بود که غلامحسین صالحیار را در سمت سردبیری روزنامه اطلاعات تثبیت کرده بود. صالحیار این سمت را از قبل از انقلاب برعهده داشت و تا زمان مصادره شدن این روزنامه آن را حفظ کرد و پس از اعلام مصادره، خود کنار رفت. گفته شده است که دکتر مفتح در تصمیم مربوط به مصادره روزنامه های مهم ازجمله اطلاعات و کیهان نقش داشت. این دو روزنامه، پس از مصادره شدن، نخست در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفتند و پس از اخراج بیشتر (حدود۹۰ درصد) اعضای تحریریه آنها، سپس به دفتر رهبری انقلاب منتقل شدند.

در میان اعلامیه های تاسف از قتل دکتر مفتح که ۲۸ آذر در روزنامه های تهران به چاپ رسیده بود اعلامیه مجاهدین خلق نیز به چشم می خورد که ترور او را محکوم کرده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ آذر

۱۹۷۱م:”دیانا لین” بازیگر آمریکایی فیلمهای سینمایی ۱۸ دسامبر۱۹۷۱ در ۴۵ سالگی درگذشت. معروفترین فیلم او “داستان آناپولیس: هرچه که آسان به دست آید آسان هم از دست می رود” عنوان دارد. دیانا در فیلمها عمدتا نقش دختران ساده دل از همه جا بی خبر را برعهده می گرفت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ آذر

۱۹۳۲م:ادوارد برنشتاین Eduard Bernstein صاحب فرضیه تعدیل مارکسیسم ۱۸ دسامبر سال ۱۹۳۲ در ۸۲ سالگی در گذشت. کمونیستها تا زمان فروپاشی شوروی، برنشتاین را یک تجدید نظر طلب می خواندند که اینک راه او را در پیش گرفته اند.

برنشتاین، یک روزنامه نگار آلمانی، نخست از پیروان سرسخت مارکسیسم (سوسیالیسم علمی) بود و آن را تنها راه نجات بشر از بدبختی، غم، جنگ و تباهی می دانست و با این افکار چون نتوانست در آلمان به کار روزنامه نگاری ادامه دهد به انگلستان رفت و در آنجا به مدت ۲۱ سال به انتشار روزنامه پرداخت. با توجه به روانشناسی بشر، برنشتاین بعدا پاره ای از اصول مارکسیسم را غیر عملی دید و در این زمینه، به نشر نظرات خود در روزنامه سوسیال دمکرات Der Sozial Demokrat دست زد.

یکی از موارد اختلاف نظر برنشتاین با مارکسیسم این بود که عقیده داشت طبقه متوسط جامعه نباید از میان برداشته شود؛ همین نتیجه ای که چین در تجریه ای که از سال ۱۹۸۲ آغاز کرده به آن رسیده و بسیاری از احزاب کمونیست دیگر هم به آن گردن نهاده ، و پذیرفته اند که ساختن بنای سوسیالیسم باید تدریجی، و شروع آن از سوسیال دمکراسی باشد.

مورد اختلاف دیگر این بود که برنشتاین باور نداشت که کاپیتالیسم با تضادهای داخلی اش از درون متلاشی شود. طبق فرضیه برنشتاین، طبقه زحمتکش یک جامعه باید نخست روشن و آگاه شود، رشد کند و به تدریج به صورت یک وزنه سیاسی در آید و از راههای دمکراتیک به قدرت (حکومت) برسد و یا این که سهم چشمگیری از آن را به دست آورد (شریک قدرت شود) و از این جایگاه به تضعیف بنیادهای کاپیتالیستی بپردازد. آنگاه با سوسیال دمکراسی آغاز و سپس، مرحله به مرحله، سوسیالیسم را جایگزین آن سازد و در جریان عبور از مراحل، باید مراقب فرصت طلبان باشد که خود را وارد تحویل نکنند، دست اندر کار آن نشوند که ورود آنان، تکامل را از مسیر خود منحرف و با شکست رو به روخواهد ساخت (دهها سال بعد، شکست سوسیالیسم در شوروی و اروپای شرقی درستی اخطار برنشتاین را که همانا برحذر بودن از فرصت طلبان است ثابت کرد). یکی از مثالهای او در این زمینه از این قرار است که شکارچی ماهر، نخست شکار خود را خسته می کند و از پای در آوردن شکار خسته کار بسیار آسانی است، ولی باید توجه داشت که در این شرایط هم هر فرد و گروهی می خواهد آن خسته و فرسوده را شکار کند. باید مراقب فرصت طلبان بود.

تک فارس

وی می گوید که تنها، با ورود طبقه کارگر به پایگاههای قدرت نمی توان زیربنای کاپیتالیسم را ویران ساخت به گونه ای که قابل مرمت کردن (بازگشت) نباشد؛ باید همزمان کارهای بد و خصلت های سوء کاپیتالیسم را برای مردمی که هنوز روشن نیستند افشاء کرد تا ریشه کنی کاپیتالیسم در ذهن آحاد مردم نقش بندد و برای رسیدن به این هدف به یاری روشنفکران نیاز است. بنابر این، در بطن مبارزه نیاز به همکاری و معاضدت یک طبقه رو شنگر است از جمله اهل جراید ، کتاب نویسان مخصوصا داستان نویسان که حرفهایشان در مغز عوام الناس فرو می رود ، اصحاب نمایش (تئاتر و سینما).

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ آذر

۱۹۹۲م:ویلی برانت Willy Brandt ، مردی که بیش از هر کس دیگر به سوسیال دمکراسی وفادار بود ۱۸ دسامبر سال ۱۹۱۳ در آلمان به دنیا آمد و در سال ۱۹۹۲ در گذشت.

وی از جوانی پیرو سوسیال دمکراسی بود که در آلمان آن زمان راه سوم خوانده می شد. پس از روی کار آمدن هیتلر که رهبر جنبش سوسیال ناسیونالیسم بود، برانت چون حاضر به دست کشیدن از این فکر (برقرار کردن سوسیال دمکراسی) نبود به نروژ پناهنده شد و در اینجا به کار روزنامه نگاری پرداخت. پس از تصرف نروژ به دست نیروهای هیتلر به سوئد گریخت .برانت در این مدت دمی از کمک به گسترش سوسیال دمکراسی غافل نبود. وی پس از جنگ به وطن خود بازگشت و در زنده کردن حزب سوسیال دمکرات آلمان فعالیت بسیار کرد و نماینده پارلمان شد. سپس به مدت ۹ سال شهردار برلن غربی بود. سه سال وزیر امور خارجه و ۵ سال صدر اعظم آلمان بود و باشوروی و آلمان شرقی راه مسالمت در پیش گرفت و از بانیان اتحادیه اروپا بشمار می رود و به همین دلیل در سال ۱۹۷۱ برنده جایزه صلح نوبل شد.

برانت هنگامی که رئیس دفترش متهم به جاسوسی برای بلوک شرق شد، این رویداد را نتیجه ضعف تشخیص خود در انتصاب آن فرد اعلام داشت و از صدارت عظمای آلمان کنار رفت، اما تاپایان عمر به مدت ۱۶ سال رئیس مرکز جهانی احزاب سوسیالیست بود. مهمترین اثر او تحول سوسیالیسم است که کتابی است جامع در زمینه این فرضیه. حزبی را که او از هیچ به وجود آورد تاکنون چندبار زمام امور آلمان را به دست داشته است . ویلی برانت نامی است که او پس از فرار از آلمان بر خود نهاد که شناخته نشود ولی بعدا حاضر به تغییر دادنش نشد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ آذر

۱۹۱۵م:Edouard Vaillant سوسیالیست معروف فرانسوی در این روز در سال۱۹۱۵ در ۷۵ سالگی درگذشت. وی که از جوانی به اندیشه سوسیالیسم معتقد شده بود و آن را در فرانسه تبلیغ می کرد در ۱۸۷۱ – زمانی که ارتش آلمان پس از غلبه بر ارتش فرانسه به حومه پاریس رسیده بود از ایجاد کنندگان “کمون پاریس” و رد هرگونه دولت به صورت گذشته بود. وایلان و یارانش همه دشواری ها و جنگها را نتیجه وجود دولتهایی از دست گذشته می پنداشتند که سران آنها سوای خواست مردم عمل می کرده، تنها در پی منافع خود بوده و حرص قدرت داشتند. وی پس از سرکوب شدن خونین کمون پاریس به انگلستان گریخت و به کارل مارکس که در آنجا بود پیوست. در غیاب، درپاریس او را به اعدام محکوم کردند که سالها بعد این حکم لغو شد و وایلان به وطن بازگشت و به نمایندگی مجلس فرانسه هم انتخاب شد.

وی در سال ۱۹۰۰ با کمک همفکرانش حزب سوسیالیست انقلابی فرانسه را تاسیس کرد، ولی پنج سال یعد با ادغام این حزب با حزب سوسیالیست موافقت کرد و تا پایان عمر به فعالیت در آن ادامه داد. وایلان تا دم واپسین این باور خود را از دست نداد که جامعه بدون “دولت به صورتی که وجود داشت” بهتر می تواند به زندگی خود ادامه دهد و خواهان کاهش اختیارات دولتها و اداره کشور توسط شوراها بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ آذر

۱۲۷۱م:قوبیلای قاآن (خان خانها؛ متولد ۱۲۱۵ و متوفا در ۱۲۹۴) نوه چنگیز خان مغول (پسر تولی) که اسما فرمانروای کل متصرفات مغولها در آسیا و اروپا از جمله بخشهایی از ایران بود، ۱۸ دسامبر ۱۲۷۱ عنوان امپراتوری خود به مرکزیت چین را تغییر نام داد و آن را دولت یوان (یووان) نامید که حکومت دودمان یوان تا سال ۱۳۶۸ میلادی ادامه داشت. هلاکو (هولاگو) که بر ایران حکومت می کرد و ایلخانی (حکومت مغولی) ایران را تاسیس کرده بود برادر قوبیلای قاآن بود. امپراتوری یوان که تا روسیه و اروپای مرکزی امتداد داشت و مارکوپولو آن را در کتاب خود شرح داده است، در دهه های اول عمر خود، تنها یک مجمع (قوریلتای = خوریلتای = پارلمان) داشت و در سراسر آن اصول واحدی به نام یاسا رعایت می شد که چنگیزخان آن را تدوین کرده بود و تا مدتی بمنزله قانون اساسی مغولها بود.

T A K F A R S

۱۹۰۳م:برادران رایت ۱۸ دسامبر۱۹۰۳، و یک روز پس از نخستین پرواز که پیروزمندانه بود، از دولت آمریکا خواستند که اختراع آنان را خریداری کند. وزارت جنگ آمریکا مامور بررسی این درخواست شد و پس از مذاکره و مشاهده اختراع، تصمیم گرفت براداران رایت را به خدمت بگیرد و کمک مالی به تکمیل این صنعت بکند.

۱۷ دسامبر سال ۱۹۰۳ در صحرای کیتی هاک ایالت کارولینای شمالی آمریکا برادران رایت (ارویل و ویلبر رایت Orvill & vilbur Wright) هواپیمایی را که در کارگاه دوچرخه سازی شان بر پایه استفاده از مقاومت هوا ساخته بودند به صورتی که در عکس دیده می شود به پرواز در آوردند که به عنوان نخستین پرواز بشر با هواپیما ثبت شده است. روزنامه های آن زمان آمریکا در گزارش های خود از نخستین پرواز، هواپیمای برادران رایت را “ماشین پرنده” نام گذارده بودند.

در دسامبر ۲۰۰۳ به مناسبت صدساله شدن این اختراع، درهمان محل (کیتی هاک) مراسمی برگزار شد. قرار بود در این مراسم یک المثنای هواپیمای برادران رایت که اخیرا ساخته شده بود به پرواز در آید، ولی این پرواز تا ساعت ها به سبب نوزیدن باد مساعد به انجام نگرفت و پس از آن هم یک بال هواپیما هنگامی که برای پرواز به حرکت درآمده بود به زمین گیر کرد و برنامه لغو شد. به عبارت دیگر، توفیق برادران رایت صد سال پیش از آن بیشتر بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ آذر

۱۹۱۶م:نبرد وردن Verdun خونین ترین صحنه جنگ جهانی اول ۱۸ دسامبر ۱۹۱۶ با شکست آلمانی ها پایان یافت. محصول این نبرد ده ماهه که ۲۱ فوریه ۱۹۱۶ در شمال شرقی فرانسه و در نزدیکی شهری به همان نام آغاز شده بود نزدیک به ۳۴۰ هزار کشته و بیش از نیم میلیون زخمی بود. شمار کشته شدگان فرانسوی ۱۶۳ هزار و آلمانی ۱۴۳ هزار گزارش شده است. در این نبرد بیش از ۴۰ میلیون گلوله توپ بکار رفته بود. نبرد در زمینی پرار تپه صورت گرفت و مارشال فالکنهاین Falkenhayn آلمانی هجدهم دسامبر به ستاد ارتش آلمان اعلام کرد که ادامه این نبرد به مصلحت نیست و سپس به نیروهای خود دستور عقب نشینی داد. فرمانده نیروهای فرانسوی در این نبرد مارشال پتن بود که با این پیروزی، قهرمان ملی فرانسه شد. فرانسویان همین قهرمان ملی را در پایان جنگ جهانی دوم به اعدام کردند که با یک درجه تخفیف روانه زندان ابد شد زیرا که در جریان جنگ جهانی دوم، ادامه جنگ با آلمان را به مصلحت فرانسه ندیده بود.

۱۹۸۱م:جسد محمد شهو Mehmet Shehu مرد شماره ۲ آلبانی را ۱۸ دسامبر ۱۹۸۱ پس از این که مورد سوءظن انور خوجه رهبر وقت قرار گرفت در خانه اش یافتند و اعلام کردند که خودکشی کرده و چون خودکشی کاری ناپسند اعلام شده بود او را در نقطه ای دور دست که کمتر کسی از آن اطلاع داشت دفن کردند. در پی اعلام مرگ شهو که چهار دهه وزیر و نخست وزیر و از سران حزب حاکم آلبانی بود وی را متهم کردند که جاسوس سه جانبه یوگوسلاوی، شوروی و آمریکا . بود.

شهو که هنگام مرگ ۶۸ ساله بود در جوانی افسر ارتش شده بود و چون افکار کمونیستی داشت به حمایت از چپ های اسپانیا در جنگهای داخلی این کشور شرکت کرده بود و پس از شکست چپها از نیروهای ژنرال فرانکو، به فرانسه منتقل شده بود و درجریان اشغال آلبانی به نیروهای مقاومت پیوسته و به فرماندهی بخشی از آنها رسیده بود و پس از جنگ که حکومت آلبانی به دست کمونیستها افتاده بود در حزب و دولت صاحب مقام شده بود. وی پس از شرکت در یک دوره نظامی در شوروی به درجه سرلشکری رسیده بود. پس از جدایی آلبانی از بلوک شوروی، این شهو بود که آن کشور را در کنار چین قرار داد ولی در آغاز دهه ۱۹۸۰ ادامه انزوای آلبانی را به مصلحت نمی دید و درجلسات حزبی به آن اشاره می کرد که مورد سوء ظن انور خوجه رئیس کشور قرار گرفت و …. بعدا گفته شد که شهو خودکشی نکرده بود بلکه به دستور انور خوجه او را کشته بودند. پس از فروپاشی دولتهای کمونیستی اروپا ،محل دفن شهو به دست آمد و بقایای جسد او به خانواده اش تحویل گردید.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ آذر

۱۹۸۷م:بی نظیر بوتو سیاستمدار پاکستانی (که دو بار هم رئیس دولت این کشور شده بود) ۱۸ دسامبر ۱۹۸۷ با آصف علی زرداری ازدواج کرد. در طول حکومت دوم بی نظیر بر پاکستان شوهر او متهم به سوء استفاده از قدرت زنش شده و بعدا تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و زندانی شده بود. در پی ترور بی نظیر در دسامبر ۲۰۰۷ و سپس کناره گیری پرویز مشرف، آصف علی زرداری به ریاست جموری پاکستان انتخاب شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ آذر

تک فارس www.takfars.ir

۲۰۰۰م: ۱۸دسامبر سال ۲۰۰۰ کالج انتخاباتی آمریکا جورج دبلیو بوش را رئیس جمهوری این کشور اعلام کرد.

برسر شمارش آراء در ایالت فلوریدا که جب بوش برادر جورج بوش، فرماندار آن بود اختلاف پدید آمده بود و این اختلاف اعلام نتیجه انتخابات را ۳۶ روز معلق ساخته بود که در تاریخ آمریکا بی سابقه بود.

بر سرشمارش آراء مناطقی از این ایالت میان ال گور نامزد حزب دمکرات و جورج یوش نامزد حزب جمهوریخواه و در نتیجه دو حزب اختلاف افتاده بود و کشمکش ادامه داشت که روز ۹ دسامبر دادگاه عالی فلوریدا رای داد که ۴۵ هزار رای مورد اختلاف باردیگر و با دقت و با دست شمارش شوند.

حزب جمهوریخواه که با این طرز شمارش مخالف بود به دیوان عالی آمریکا مراجعه کرد و این دیوان ۱۲ دسامبر با اکثریت پنج رای در برابر چهار رای حکم داد که دوباره شماری آراء متوقف شود و به این ترتیب جورج یوش برنده اعلام شد. ال گور که در مجموع، آراء بیشتری داشت، نخست مصمم بود که حکم دیون عالی را نپذیرد، ولی ۱۳ دسامبر از این تصمیم منصرف شد و اعلام داشت که ادامه مقاومت را به مصلحت کشور نمی داند زیرا نمی خواهد که به وحدت ملی آسیب برسد.

با کنار رفتن ال گور، انتقاد از جهت گیری دیوان عالی که بیشتر قضات آن در زمان دولت های حزب جمهوریخواه انتخاب شده اند پایان نیافته و پس از ناموفق بودن استراتژی جورج بوش در عراق و مسائلی که از این رهگذر پدید آمده است، اصحاب نظر احتمال می دهند که پس از اتمام دوران حکومت او (جورج بوش) در پایان سال ۲۰۰۸ (۲۰ ژانویه ۲۰۰۹) پرونده انتخابات نوامبر سال ۲۰۰۰ باز گشوده شود و …. تاکنون بسیار از سران کشورها از جمله ایران و روسیه جورج بوش را برگزیده دیوان عالی آمریکا خوانده اند، نه رای دهندگان (مردم) که نقطه ضعفی در تاریخ دمکراسی این کشور تلقی شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ آذر

۱۹۹۹م:بانو “جولیا هیل” ۱۸ دسامبر ۱۹۹۹ پس از دریافت قول ضمنی که قطع درختان “چوب قرمز” کالیفرنیا متوقف خواهد شد که از بلندترین درختان روی کره زمین هستند و عمر بعضی از آنها از هزار سال تجاوز می کند به زندگی خود روی درخت پایان داد.

جولیا از سال ۱۹۹۷ در ارتفاع ۶۰ متری از زمین روی شاخه یک درخت “رد وود” هزار ساله در منطقه هومبولت ایالت کالیفرنیای آمریکا زندگی می کرد. وی که از مبارزان بنام حفظ محیط زیست است شنیده بود که می خواهند درختان آن منطقه از جمله آن درخت هزار ساله را قطع کنند و چون از راه مذاکره و توسل به مقامات مربوط و نطق و مقاله موفق نشده بود از این کار ممانعت کند بربالای یکی از درختان هزار ساله که خود او نامش را “لونا” گذارده بود مسکن گزیده و در آنجا زندگی می کرد تا اگر آن درخت را قطع کنند او هم کشته شود.

جولیا در باره زندگی دو ساله خود روی شاخه های این درخت، کتابی به روش “روزنگار” تحت عنوان Legacy of Luna منتشر ساخته که پرفروش اعلام شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ آذر

تکفارس

۲۰۰۶م:پیش از ظهر ۱۸ دسامبر ۲۰۰۶ رابرت گیتس و در آن سال ۶۳ ساله که سمت او به عنوان وزیر دفاع آمریکا در سنای این کشور (با ۹۸ رای از صد رای) تایید شده بود سوگند خورد و کار خود را در این سمت آغاز کرد. وی بود که در سنای آمریکا در پاسخ به پرسش یک سناتور (سناتور دمکرات میشیگان) گفته بود که در عراق، آمریکا پیروزی نظامی نخواهد داشت و در ادامه حرف خود افزوده بود که البته شکست هم نخواهد داشت.

گیتس با پیشینه کار اطلاعاتی و تجربه در سازمان “سیا” در زمانی وزیر دفاع ایالات متحده شد که این کشور در دو جنگ درگیر بود، چین تقویت بنیه نظامی خود تسریع کرده و سحن از همکاری نظامی کامل با روسیه می گفت و روسیه بار دیگر به آزمایش موشک های تازه دست زده بود.

در دسامبر ۲۰۰۶ و پیش از آنکه گیتس کار خودرا به عنوان وزیر دفاع آمریکا آغاز کند ملک عبدالله پادشاه کشور سعودی دیک چنی معاون رئیس جمهور وقت آمریکا را به ریاض دعوت کرده و اخطار جدی داده بود که اگر دولت آمریکا قدرت روزافزون شیعیان عراق را کاهش ندهد، دولت سعودی مانع رسیدن کمک مالی و تسلیحاتی از آن کشور به سنی های عراق نخواهد شد. گیتس که ۲۶ سال در امور امنیتی (در ارتباط با سایر ملل) تجربه دارد و درجریان فروپاشی شوروی مدیر کل سیا بود در رشته تاریخ دکترا دارد و سالها نیز در چارچوب دستگاه آموزش عالی آمریکا، رئیس گروه و رئیس دانشگاه بود. او در دولت های دمکرات و جمهوریخواه (هر دو حزب) این سمت ها را داشته و لذا، شخصیتی نسبتا متعادل بنظر می رسد که از گفتن نه بیم به خود راه نمی دهد.

جورج دبلیو بوش که در جریان مسابقه های انتخاباتی سال ۲۰۰۶ آمریکا اعتراض رای دهندگان به رفتار و سیاست های رامسفلد وزیر دفاع وقت را شنیده بود یک روز پس از برگزاری انتخابات در هفتم نوامبر، با تغییر رامسفلد از سمت وزارت دفاع موافقت کرده بود که شش سال در این سمت بود. انتصاب گیتس هنگامی اعلام شد که یک کمیسیون دو حزبی خارج از دولت، نظراتی درباره وضعیت آمریکا در عراق ابراز داشته بود.

اصحاب نظر در تفسیر تصمیم بوش به تغییر وزیر دفاع آمریکا گفته بودند که دولت آمریکا با هدف استقرار درازمدت و معاملات نفت به عراق رفته و هزینه و تلفات سنگین متحمل شده است که صرف نظر کردن از آن هدف ها برایش آسان نیست. وجود اسلحه کشتار جمعی در عراق و برکنار کردن صدام حسین یک بهانه، بیش نبود. حال باید منتظر شد و دید که گیتس برای تحقق هدف های آمریکا در عراق چه راهی در پیش خواهد گرفت. در افغانستان، متوقف کردن فعالیت های چندصد عضو و هوادار القاعده به این لشکرکشی نیاز ندارد. غرب نمی خواهد که قدرت های دیگر وارد آسیای جنوب غربی شوند.

باراک اوباما رئیس جمهور منتخب آمریکا نیز گیتس را در سمت وزیر دفاع این کشور تثبیت کرده است. و این، نشانه آن است که روش گیتس را می پسندد. گیتس تنها وزیر کابینه جورج دبلیو بوش است که در کابینه اوباما عضویت دارد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ آذر

# ۱۵۶۵: بنه دتو وار چیBenedetto Varchi تاریخدان،نویسنده و شاعر ایتالیایی در ۶۲ سالگی درگذشت.

۱۸۰۵: یوهان فون هردرHerder فیلسوف آلمانی در ۵۹ سالگی درگذشت.

۱۸۴۴: لودیگ وان برنتانو اقتصاد دان آلمانی و صاحب فرضیه استفاده از اهرم نرخ بهره برای تنظیم بازار به دنیا آمد.

takfars.ir

۱۸۶۵: مراحل تصویب اصلاحیه ۱۳ قانون اساسی آمریکا که ضمن آن بردگی در این کشور غیر قانونی و منع شده است تکمیل شد و از این روز قدرت اجرایی یافت.

۱۹۴۰: اسنادی که پس از جنگ جهانی دوم به دست آمد نشان می دهد که هیتلر در این روز( حدود شش ماه پیش از آغاز تعرض و در زمانی که دم از دوستی با دولت مسکو می زد ) دستور محرمانه آماده شدن برای یک حمله گسترده نظامی به قلمرو شوروی تا رسیدن به منابع نفت قفقاز و خاورمیانه را به ستاد ارتش آلمان داده بود.

۱۹۴۴: دیوان عالی آمریکا آمریکا نقل مکان موقت ژاپنی تبارهای آمریکا را که دو سال پیش از آن انجام شده بود مشروط بر این که نام آن در مورد آن دسته که وفادار به آمریکا هستند ” بازداشت ” گذاشته نشود تاییذ کرد.

۱۹۵۶: ژاپن به عضویت سازمان ملل پذیرفته شد. این کشور پس از جنگ جهانی دوم سالها تحت اشغال نظامی آمریکا بود.

۱۹۵۷: نخستین مرکز اتمی غیر دولتی تولید نیروی برق در ” شیپینگ پورت” ایالت پنسیلوانیای آمریکا آعاز بکار کرد.

۱۹۶۹: مجازات اعدام در انگلستان غیر قانونی اعلام شد.

۱۹۷۱: الکساندر ترادوفسکی روزنامه نگار شوروی و سردبیر نشریه صلح که نوشته بود غرب نفت خاورمیانه را به مفت می برد و از در آمد آن اسلحه می سازد و از کشورهای ضعیف از جمله ممالک نفتخیز باج می گیرد در گذشت .

۱۹۷۲: مرحله شدید بمباران هوایی قسمت شمالی ویتنام از سوی آمریکا آغاز شد.

۱۹۸۰: الکسی کاسیگین معروف به دولتمرد بی خاصیت که سالها نخست وزیر شوروی بود در ۷۶ سالگی براثر حمله قلبی فوت شد.

تک فارس آی آر

محصولات معتبر
محصولات معتبر