تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ مهر

۲۲۲م:پس از تطبیق تقویم ها، ۱۸ اکتبر روزی به دست داده شده است که در آن روز در سال ۲۲۲ میلادی اردشیر ساسانی پسر پاپک و حکمران پارس دستور داده بود که در ساتراپی (استان) کرمان، شهر «وه اردشیر» را بسازند که از زمان افتادن ایران به دست عرب، «بردسیر» تلفظ می شود. اردشیر که قبلا یک دژ نظامی در حاشیه شهر کرمان بر فراز تپه ای ساخته بود هنگامی تصمیم به ساختن بردسیر گرفته بود که از حمایت «شهرات» حکمران منطقه کردستان امروز (آدیابن) برای ساقط ساختن حکومت اشکانیان که آلوده به فساد و ضعف شده بودند مطمئن شده بود. اردشیر با تهدید، حکمران اصفهان را نیز به اجرای نیت خود موافق ساخته بود. اردشیر پس از پیروزی بر اردوان، در سال ۲۲۶ در معبد آناهید پارس (استخر ـ نزدیک شیراز) رسما تاجگذاری کرد. وی قبلا در نظر داشت که شهر کرمان را پایتخت ایران کند که پس از ورود به تیسفون از این کار منصرف شد و پایتخت را از همین شهر (مدائن نزدیک بغداد) تغییر نداد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ مهر

۱۳۳۱ش:در این روز در سال ۱۳۳۱ (۱۸ اکتبر ۱۹۵۲) چند ساعت پس از پخش بیانات دکتر مصدق نخست وزیر وقت از رادیو تهران که در آن تصمیم به قطع روابط با انگلستان را برای مردم توجیه کرده بود، مصوبه مجلس در این زمینه به سفارت انگلستان در تهران ابلاغ شد.

مردم که این خبر را از رادیو تهران شنیده بودند از هر گوشه شهر به سوی خیابان فردوسی که ساختمان سفارت در آن واقع است روانه شدند و ضمن برگزاری یک تظاهرات ضد انگلیسی گسترده و دادن شعار، تابلوی سفارت را که علامت رسمی دولت انگلستان بر آن وجود داشت، به عنوان مظهر استعمار از جای برکندند و از سردر سفارت پایین آوردند.

قطع رابطه با انگلستان که تا پس از براندازی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ادامه داشت، به گزارش مطبوعات آن زمان تهران و اظهارات شاهدان عینی موجی از سرور و شعف در سراسر ایران به وجود آورده بود که قبلا سابقه نداشت، زیرا که ایرانیان پس از ملی شدن صنعت نفت بود که از جزئیات مداخلات دولت انگلستان در امور وطنشان در طول قرن ۱۹ و تا نیمه قرن ۲۰ آگاه شده بودند و بدبختی های خود را تا حدی نتیجه همین مداخلات می دانستند. دکتر مصدق در نطق قبلی خود در مجلس مواردی را از این مداخلات بر شمرده بود و به مصلحت ایران دانسته بود که با چنین استعمارگری روابط نداشته باشد.

تکفارس آی آر

باید دانست که سیاست مداخله جویانه و استعماری انگلستان سبب جدا شدن مناطق بسیاری از جمله هرات، مکران، بحرین و … از قلمرو ایران شده است که در طول هزاران سال قسمتهای اصلی خاک وطن را تشکیل می دادند. انگلستان بیرحمانه در تقسیم ایران و کاهش استقلال ملی ما مشارکت کرده بود و به اراده خود در ایران دولت برده بود و دولت آورده بود، به گسترش کشت خشاش و اعتیاد مردم و قدرت گیری گردنکشان ولایات و ایلات در برابر دولت مرکزی و گرفتن امتیازات متعدد از جمله نفت اقدام کرده بود و برای دسترسی به کارگر ارزان و فراوان برای امور نفت، کشاورزی را در بسیاری از نقاط تا حد نابودی تضفیف کرده بود و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ مهر

۱۹۲۵م:هجدهم اکتبر زادروز «ملینا مرکوری Melina mercouri» هنرمند، سیاستمدار و سمبل میهندوستی در قرن بیستم است که در ۱۹۲۵ در آتن به دنیا آمد و بعدا برای ادامه فعالیت سینمایی به آمریکا رفت.

جهان نیمه دوم قرن ۲۰ هیچگاه تلاش خستگی ناپذیر و مبارزات «ملینا» برای نجات وطنش یونان از دست حکومت سرهنگها را فراموش نخواهد کرد و تاریخ بهترین قضاوت را درباره او به دست خواهد داد.

ملینا پس از حذف حکومت سرهنگها، به نمایندگی پارلمان یونان انتخاب و سپس وزیر فرهنگ این کشور شده بود.

www.takfars.ir

این بیانات ملینا، نهایت میهندوستی او را ثابت می کند:

«من با هرگونه مجازات اعدام مخالف هستم، ولی اگر عضو هیات منصفه دادگاهی باشم که یک غارتگر آثار باستانی میهن خود را محاکمه کند، که به خاطر پول، هویت ملی و میراث عمومی را به بیگانه فروحته و یا از وطن خارج کرده باشد باشد، دست روی قلبم می گذارم و نظر به اعدام او می دهم، زیرا فروش هویت میهن که به همه تعلق دارد و میراث عزیز و مشترکی است بزرگترین خیانت است و در این زمان نمی توان گفت که طمع و یا بی سوادی، نادانی و نیاز مالی باعث این کار شده است. کسی که هویت وطن خود را بفروشد از ارتکاب به خیانت های دیگر باز نخواهد ایستاد؛ پس چه بهتر که زنده نباشد.».

ملینا چند سال پیش درگذشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ مهر

۲۰۰۴م:۱۸ اکتبر ۲۰۰۴ و پانزده روز مانده به انتخابات عمومی آمریکا، آگهی های تبلیغاتی دو رقیب شکل معارضه به خود گرفته بود. ظاهرا آگهی های معارضه انگیز از سوی گروههای پراکنده و ناهماهنگ هوادار رو رقیب به رسانه ها داده می شد و محتوای آنها نشان می داد که کنترلی بر آنها نیست. برای مثال: در یک اعلان تلویزیونی، هواداران جورج بوش فیلم تبلیغاتی کوتاهی ساخته بودند که مادری را نشان می داد که کودکانش را در نهایت شوق و محبت و با رعایت احتیاط کامل در اتومبیل قرار می داد. ضمن پخش این تصویر، یک گوینده پشت صحنه می گفت: اگر رئیس جمهور سازشکار (لیبرال) باشد، به منزله ارسال دعوتنامه به تروریستهاست که به آمریکا آیند و بچه های عزیزتان را بکشند!. در آگهی دیگر هواداران جورج بوش آمده بود: هر رای که به «جان کری» داده شود یک رای به ایجاد ناامنی در آمریکا خواهد بود.

در برابر، هواداران «جان کری» یک فیلم تبلیغاتی از تلویزیونها پخش کردند که انفجار بزرگی را در عراق نشان می داد که متعاقب آن اجساد و مجروحان حمل می شدند، زنان شیون کنان موی سر خود را می کٍشیدند و سایرین برضد آمریکا شعار می دادند و سپس صدای گوینده می آمد که می گفت: این حملات غیر ضروری آمریکاست که بذر تروریسم می کارد و تروریسم را گسترش می دهد. یک اعلان دیگر طرفداران جان کری، بن لادن را در حال سوار شدن به یک هواپیمای باری نشان می داد و گوینده پشت صحنه می گفت که اگر دولت بوش بازرسی هواپیماها را به هواپیماهای باری تعمیم داده بود احتمال حمله تروریستها از این طریق کمتر می شد. هواداران کری همچنین از موضوع ضیافت شام ۴۵۰ هزار دلاری وزارت امنیت ملی که در جراید انتشار یافته به صورت حربه ای برضد بوش استفاده می کردند و آن را ولخرجی از جیب ملت می خواندند.

تنی چند از مورخان بنام آمریکایی اخطار کرده اند که این نوع تبلیغ و تنظیم اعلان نقض غرض از دمکراسی و اخلال در اصول آن است و در مردم ایجاد ترس و اضطراب می کند. قرار نبود که چنین اعلان هایی داده شود و اذهان عمومی به این صورت تغییر آنی یابد و خواستار تنظیم ضابطه برای اعلانهای تبلیغاتی هوادارن نامزدهای انتخاباتی شده بودند که خود را مقیّد به رعایت قواعد نمی دانند. در این زمینه دکتر «وست» استاد درس حکومت در دانشگاه «براون» چنین هشدار داده بود: در این دوره تبلیغات از مسیر اصلی خارج شده و به دست این و آن افتاده و اگر این روال ادامه یابد اصالت دمکراسی آمریکا در جهان زیر سئوال خواهد رفت.

برخی از مردم عادی که از جان کری حمایت می کردند گفته بودند که در پشت پرده، این اعلانها با حمایت و تشویق کارخانه ها و کمپانی های بزرگ که محدودیت قانونی برای کمک به جورج بوش داشتند به رسانه ها داده شده بودند. این گروه برای اثبات ادعای خود از نگرانی آیزنهاور در آخرین سال حکومت خود نقل کرده بودند که گفته بود که اگر صاحبان کمپانی های بزرگ و کارخانه های اسلحه سازی بیش از این قدرت یابند، دمکراسی آمریکا از مسیر درست خارج خواهد شد که این هشدار اینک تحقق یافته است.

در فلوریدا که سه میلیون و دویست هزار هیسپانیک زندگی می کنند و عمدتا (جز ۴۵۰ هزار کوبایی تبارشان) تمایل به حزب دمکرات دارند همچنان نسبت به دقت ماشین های رای گیری ابراز تردید شده بود و ….

دو نامزد اصلی تا این تاریخ (۱۸ اکتبر ۲۰۰۴) هنوز موفق نشده بودند نظر بسیاری از مرددها را تغییر دهند که خواهان یک حزب بزرگ سوم در آمریکا شده اند.

تک فارس

۲۰۰۳م:«مانوئل واسکوئز مونتالبان Manuel Vazquez Montalban» نویسنده کمونیست اسپانیایی ۱۸ اکتبر ۲۰۰۳ در سر راه بازگشت از سیدنی استرالیا به مادرید در فرودگاه بانکوک دچار حمله قلبی شد و در ۶۴ سالگی در گذشت. وی برای ایراد چند سخنرانی ادبی ـ سیاسی به استرالیا رفته بود و هواپیما به منظور پیاده و سوار کردن مسافر در بانکوک فرود آمده بود.

با این که وی از مخالفان بازگشت سلطنت به اسپانیا بود، کارلوس پادشاه اسپانیا ضمن صدور اعلامیه ای از درگذشت وی ابراز تاسف کرد و دولت اسپانیا آن را یک ضایعه ملی خواند.

مونتالبان از مبارزان بر ضد دیکتاتوری فرانکو بود و به همین سبب سه سال از عمر خود را در زندان سپری کرده بود. وی علاوه بر داستان و نمایشنامه، مقاله سیاسی هم می نوشت و گهگاه نیز شعر می سرود.

مونتالبان در سریال نویسی و نگارش داستانهای پلیسی استاد بود. یک سریال او مجموعه ای ۲۰ جلدی شده بود. او خالق داستان پلیس معروف «پپه کارالهو» است که به صورت فیلمی پربیننده درآمده است. مونتالبان برنده جوائز و مدالهای ادبی بسیار شده بود از جمله جوائز ادبی آمریکای لاتین، جامعه اروپا و جایزه ملی ادبیات اسپانیا. وی حاضر نشد فرم بررسی کتابهایش را برای کمیته نوبل پر کند و گفته بود که این عقیده خود را که این کمیته راسا باید کتابها را جمع آوری و مطالعه کند تغییر نمی دهد و برای دریافت جایزه گدایی نمی کند. وی با فرستادن کتاب ها و انواع توصیه و تشبث و توسل به این و آن برای بردن جایزه شدیدا مخالف بود.

مونتالبان در خاطراتش نوشته است به این جهت پلیسی نویسی می کرد که ضمن داستان پلیسی آسانتر می توان همه مفاسد جامعه و دشواری های مردم را منعکس ساخت و منشا خدمت و اصلاحات شد. داستان های معروف او عبارتند از: قتل در کمیته مرکزی، دریاهای جنوب، بانکوک، مرگ المپیک، ال پریمیو و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ مهر

۱۹۲۲م:۱۸ اکتبر سالروز تاسیس «بریتیش برادکستینک کورپوریشن ــ به اختصار «بی بی سی» است که در سال ۱۹۲۲ درست سه سال پس از آغاز به کار کمپانی سخن پراکنی غیر دولتی آمریکایی «آر سی ا» و ۱۸ سال زودتر از رادیو تهران تاسیس شد. بی بی سی در آغاز کار یک شرکت غیر دولتی بود که از سال ۱۹۲۷ به صورت دولتی درآمد و از سال ۱۹۳۲ پخش تلویزیونی را هم برکار رادیویی خود اضافه کرد که از دهه پیش دارای ادیشن آنلاین هم شده است. بریتیش برادکستینگ در سال ۱۹۲۲ توسط هفت کمپانی مخابراتی بزرگ تاسیس شده بود و مدیر آن «جان ریث» بود. بی بی سی که بودجه سالانه آن معادل ۸ میلیارد دلار است به زبانهای مختلف برنامه دارد و به این لحاظ است که شهرت دارد به صورت دستگاه روابط عمومی دولت مربوط عمل می کند و زمینه را برای اجرای سیاست های لندن هموار می سازد. فعالیت به زبانهای متعدد است که این سازمان را نیازمند جذب روزنامه نگاران ماهر و مستعد ملل دیگر کرده است.

این موسسه پس از دولتی شدن ضمیمه پستخانه دولتی انگلستان شد. بسیاری هستند که می گویند: این بنگاه به هزینه دولت انگلستان به بسیاری از زبانها برنامه پخش می کند تا از طریق برنامه زبانهای خارجی خود راه را برای اجرای سیاست های دولت متبوع هموار سازد که ظاهرا هنوز نمی خواهد دست از سر سایر ملل بردارد و به سهم خود، به عنوان یک کشور پنجاه و چند میلیونی قناعت کند. این عده می گویند: بی بی سی با ادامه این فعالیت به وظیفه اش به عنوان بازوی روابط عمومی سیاست خارجی انگلستان با وفاداری کامل و سنگ تمام عمل می کند، آموزگار سیاسی ملل دیگر می شود و نظراتی را که دولت متبوع آن نمی تواند از طریق متعارف و معمول (دیپلماتیک) بیان دارد، در قالب خبر و نظر که با هزار دوز و بند آنها را در چارچوب ژورنالیسم مستقل و حرفه ای قرار می دهد تبلیغ می کند و به خورد مردمی می دهد که آگاهی های اندک از چکونگی ژورنالیسم حرفه ای و بازی های سیاسی دارند و ایشان را اصطلاحا شستشوی مغزی می کند.

از آنجا که یک رسانه بدون داشتن مخاطب «هیچ» و بی اثر است، بسیاری از دولتها پس از آغاز جنک سرد (جنگ رسانه ای طولانی در قرن ۲۰) بر برنامه های دروس دوره متوسطه خود «درس آشنایی با رسانه ها» را افزوده اند تا مردمشان از سنین نوجوانی رسانه حرفه ای از غیر حرفه ای (دولتی، حزبی، تخصصی و رسانه های با مقاصدخاص و …) را تشخیص و نیز با هدفهای رسانه های دولتی سایر کشورها که به زبان آنان برنامه دارند و بازی های خبرگزاریهای اصطلاحا بین المللی و حتی رسانه هایی که تحت عنوان غیر دولتی حرفه ای در سطح جهان عمل می کنند و در باطن وابستگی هایی دارند آشنا باشند، القائات آنها را تشخیص دهند و توجه نکنند. طبق نظام آموزش وپرورش نوین ایران که در سال ۱۳۴۶ خورشیدی (۱۹۶۷ میلادی) برنامه نویسی شد قرار بود که دبیرستانهای ما هم چنین برنامه درسی را داشته باشند. دمکراسی در هر تعریف و نوع خود انتشار نشریه عمومی (حرفه ای) از سوی دولتها و سازمانهای دولتی را رد کرده است. در عرف روزنامه نگاری حرفه ای سازمانهای دولتی تنها مجاز به انتشار نشریات تخصصی (نشریات با هدف ارتقاء معلومات عمومی و دادن اطلاعات و اندرز در زمینه مربوط ) هستند.

همچنین این نظریه در حال قوت گرفتن است که وجود نشریه عمومی دولتی به شکل حرفه ای و عمومی ( آگهی تجاری چاپ کند و تکفروشی داشته باشد) در یک کشور، نشانه ضعف دمکراسی و آزادی ها در آن کشور و ترس مقامات دولتی از روزنامه نگاری مستقل و حرفه ای است، و خرید این نشریات؛ حاکی از عدم رشد سیاسی مخاطبان تلقی می شود و این، یک معیار برای سنجش میزان اطلاعات سیاسی یک ملت بشمار می آید.

T A K F A R S

۲۰۰۴م:«پیر سالینجر» روزنامه نگار بنام ۱۶ اکتبر ۲۰۰۴ در ۷۹ سالگی در بیمارستانی در جنوب فرانسه درگذشت. وی کار روزنامه نگاری را از سال ۱۹۴۲ که دانشجوی دانشگاه سانفرانسیسکو بود آغاز کرده بود و در سال ۱۹۹۷ پس از این که نوشت هواپیمای مسافربر پرواز شماره ۸۰۰ شرکت هوایی « تی . دبلیو. ا » براثر اصابت یک موشک آمریکایی که در یک مانور دریایی پرتاب شده بود؛ بر فراز لانگ آیلند ایالت نیویورک ساقط شده است و از این بابت مورد اعتراض و انتقاد قرار گرفت به عمر روزنامه نگاری اش که به آن عشق می ورزید پایان داده بود.

سالینجر در یک دوره دعوت جان اف کندی را پذیرفت و سخنگوی رسمی و مشاور او شد. وی درباره کندی نوشته است: هنر «کندی» در این بود که مشاوران خود را از میان بهترین کارشناسان هر رشته انتخاب کرده بود، شمار این مشاوران محدود نبود و به اندرز آنان گوش می کرد . به علاوه، دستور داده بود نامه هایی را که حاوی نظر و پیشنهاد هستند، هرقدر مفصل و وقتگیر، مستقیما به دست خود او برسانند و از آنها استفاده می کرد و در موارد لازم، دستیاران خود مامور مذاکره با فرستنده نامه مورد نظر می کرد. مقالات روزنامه ها را که حاوی نظر و عقیده تازه بودند برایش خلاصه می کردند و خلاصه ترجمه نظرات مقاله نگاران کشورهای دیگر را با اشتیاق تمام ملاحظه می کرد و به این ترتیب در جریان نظرات قابل ملاحظه قرار می گرفت. سالینجر نیم دوره هم سناتور ( انتصابی ) کالیفرنیا بود. وی مدتی در پاریس برای نشریه « اکسپرس» مطلب می نوشت. سالینجر که از ۱۹۷۷ خود را از روزنامه نگاری چاپی به روزنامه نگاری تلویزیونی منتقل کرده بود مفسر شبکه «ای بی سی» و سالها ریاست نمایندگی آن شبکه را در اروپا ( پاریس و لندن ) برعهده داشت.

پیر سالینجر که چهار بار ازدواج کرده بود در این زمینه گفته بود من از ۱۷ سالگی با روزنامه و خبر ازدواج کرده بودم و در نتیجه همسرانم در حقیقت برایم زن دوم بودند و پس از مدتی خسته می شدند و می رفتند ولی «نیکول» آخرین آنان مرا با شرایطی که داشتم تحمل کرد و قول پایداری داد. چهار سال پیش، هنگامی که جورج بوش خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کرده بود، پیر سالینجر گفته بود که به نظر وی جورج بوش ( پسر ) شایسته و سزاوار این سمت نمی تواند باشد و اگر انتخاب شود، وی آمریکا را ترک خواهد کرد و در طول حکومت او به میهن باز نخواهد گشت و روی حرف خود ایستاد و در چهار سال گذشته در فرانسه زندگی می کرد. مادر سالینجر فرانسوی بود. وی نظرات متعدد در زمینه حرفه روزنامه نگاری ابراز داشته و در نگارش خبر و مقاله سبک ویژه خود داشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ مهر

۲۰۰۵م:شانزدهم اکتبر ۲۰۰۵ «دانیل هارویتسDaiel Horowitzl » حقوقدان ۵۰ ساله آمریکایی یک وکیل دعاوی که در شبکه های تلویزیونی این کشور به پرسشهای حقوقی مردم پاسخ می دهد و چگونگی دادرسی ها را به زبان ساده برایشان بیان می دارد و به علاوه مردم را از دست زدن به قانونشکنی و جرم باز می دارد هنگامی که از کار روزانه به خانه اش در حومه شهر سانفرانسیسکو بازگشت با جسد زنش «پاملا Pamela» رو به رو شد که کشته شده بود. همان روز هارویتس در جلسه یک محاکمه شرکت کرده بود که مربوط به قتل خانوادگی بود.

رسانه های آمریکا همان شب و روز بعد همگی این خبر را منتشر کرده بودند ولی بدون عکس بانو پاملا، که مدیر یک کمپانی و فردی نسبتا سرشناس بود. مخاطبان رسانه هنگام مشاهده چنین خبری، نخستین چیزی را که جستجو می کنند و انتظار دارند ببینند؛ عکس مقتول است.

و به این دلیل، ضعف مطبوعات در همه جا دیده می شود و با این تنبلی و بی اعتنایی به پیشبرد حرفه و تامین نظر و خواست مردم، تازه ناشران روزنامه ها انتظار جلب مخاطبان بیشتری را هم دارند!. باید اضافه کرد که دو روز بعد (۱۸ اکتبر) بالاخره دو سه روزنامه محلی کالیفرنیا عکس پاملا را از اداره صدور گواهینامه رانندگی به دست آوردند و چاپ کردند , کاری که همان روز اول باید می کردند.

نگارنده این سایت به خاطر دارد؛ در سال ۱۳۴۹ زمانی که معاون سردبیر روزنامه اطلاعات بود به خبرنگار وقت این روزنامه، بهروز بهزادی سردبیر فعلی روزنامه اعتماد (سردبیر پیشین روزنامه ایران و مدیر پیش از انقلاب اخبار رادیو دولتی) ماموریت داد که پیش از بسته شدن صفحات روزنامه در آن روز ( حد اکثر ساعت یکی و نیم بعد از ظهر) عکس فردی را که همان بامداد در تهران به قتل رسیده بود تهیه کند و به روزنامه برساند. بهروز گفت که اگر موفق نشود چه باید بکند. نگارنده به او گفت: روزنامه نگاری، «نه» نمی شناسد، اگر موفق به یافتن عکس نشوی بهتر است که به روزنامه باز نگردی و سراغ کار دیگری بروی!. و به این صورت بود که یک خبرنگار جوان به صورت یک روزنامه نگار ماهر حرفه ای در می آمد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ مهر

۱۹۴۹م:شانزدهم اکتبر سال ۱۹۴۹ «نیکوس زاخیاریادیس Nikos Zukhiaradis رهبر وقت کمونیستهای یونان(KKE) به دولتیان هوادار غرب این کشور به شرط تضمین آزادی احزاب، تشکیل اتحادیه های کارگری و اصناف، انتشار مطبوعات، فعالیت های سیاسی غیر مسلحانه و اعلام عفو عمومی و آشتی ملی آتش بس داد و جنگ داخلی طولانی این کشور از ۱۸ اکتبر پایان یافت. از زمان اشغال نظامی یونان توسط نیروهای هیتلر و فرار مقامات دولتی با کمک انگلستان به مصر، چپ های یونانی با تشکیل گروههای مسلح با آلمانی ها مبارزه می کردند و بر نقاط غیر شهری یونان مسلط بودند. پس از خروج نظامیان هیتلر از یونان، مقامات فراری و نیروهای انگلیسی به آتن باز گشتند و سران مقاومت با بر زمین گذاردن اسلحه موافقت کردند که پس از خلع سلاح، کار ربودن و دستگیری و ترور آنان آغاز شد که دوباره مجبور به مبارزه مسلحانه شدند و این مبارزه که ضمن آن شوروی و دولتهای کمونیستی از چپ های مسلح، و آمریکا و انگلستان از نیروهای دولتی حمایت می کردند تا اکتبر ۱۹۴۹ ادامه یافت. انگیزه آتش بس عمدتا این بود که دولتهای همسایه یونان، از وضعیت سوء استفاده کرده و هرکدام مدعی بخشی از این کشور شده بودند و ترومن رئیس جمهوری وقت آمریکا سیل اسلحه و پول را برای دولت متمایل به غرب یونان سرازیر کرده بود.

تک فارس www.takfars.ir

حزب کمونیست یونان که معمولا با سوسیالیست های این کشور ائتلاف می کند هنوز در میان یونانیان نزدیک به ده صد هوادار دارد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ مهر

۱۹۵۱م:لیاقت علی خان نخست وزیر و وزیر دفاع وقت پاکستان در این روز در سال ۱۹۵۱ " شهید ملت" اعلام شد. وی که پس از درگذشت محمدعلی جناح رهبری حزب مسلم لیگ را به دست گرفته بود، ۱۶ اکتبر ۱۹۵۱ در یک اجتماع این حزب در باغ ملی راولپندی به دست یک افغان تبار (پشتون) به نام «سعد اکبر ببرک» از طایفه زدرانی هدف دو گلوله قرار گرفت و کشته شد. وی به همانگونه و در همانجا ترور شده بود که ۵۶ سال بعد (۲۷ دسامبر ۲۰۰۷) بی نظیر بوتو کشته شد (در باغ ملی راولپندی و در اجتماع مردم). لیاقت علی خان نخستین رئیس دولت پاکستان متولد هند و فارغ التحصیل دانشگاه آکسفورد انگلستان و یک انگلوفیل بود. وی که فرزند یک نوّاب (زمیندار) پنجابی بود و عنوان «نوّابزاده» داشت در تقسیم هندوستان به دو کشور هند و پاکستان در سال ۱۹۴۷، نقش اساسی داشت که نحوه تقسیم و روش این کار، یک مسئله جهانی بوجود آورده است. لیاقت علی خان از دهه ۱۹۳۰ از فعالان «مسلم لیگ همه هند» بود که برای تجزیه هندوستان تلاش می کرد. وی فردی ضد کمونیست بود و در طول حکومت خود نه تنها از سرکوب حزب کمونیست پاکستان خودداری نکرد بلکه به شوروی هم سفر نکرد. طرح کوچانیدن مسلمانان هند به پاکستان که خالی از دشواری و مسئله سازی نبود از لیاقت علی خان بود. پشتونها با وی که بر «خط سال ۱۸۹۳دوراند» صحه گذارده و نیمی از مناطق پشتون نشین افغانستان را ضمیمه پاکستان کرده بود دشمنی داشتند که این خصومت قومی هنوز ادامه دارد و ریشه مسائل وزیرستان و ایالت سرحد از همینجا بوده است. مسئله ایالتهای پشتون (پاتان نشین) پاکستان تا امروز ادامه داشته و روز به روز وخامت بیشتری می یابد. طالبان در همین مناطق آموزش نظامی دیده بودند. لیاقت علی خان پسر رستم علی خان نوّاب و از آریستوکراتهای پنجاب که هنگام مرگ ۵۵ ساله بود در دوم اکتبر سال ۱۸۹۶ به دنیا آمده بود. لیاقت علی و پدرش خود را از خاندان «نوشروانی = نوشیروانی های پارسی = ساسانیان» می دانستند که مطبوعات وقت تهران (احتمالا تحت نفوذ لندن) این موضوع را بزرگ کرده و این خانواده را در دل ایرانیان جا انداخته بودند و در نتیجه روابط دولت ایران با دولت لیاقت علی خان حسنه بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ مهر

۱۹۹۸م:۱۸ اکتبر سال۱۹۹۸ به درخواست قاضی یک دادگاه اسپانیا اوگوستو پینوشه (پینوچت) دیکتاتور سابق کشور شیلی در ۸۲ سالگی در لندن بازداشت خانگی شد. وی متهم به انجام کودتا به خواست و کمک بیگانه بر ضد دولت منتخب مردم (دولت سالوادور آلنده و قتل او)، اختناق، حکومت غیرقانونی با اعمال رعب و وحشت میان هموطنان، قتل ۳هزار و ۱۹۷ تن از مردم از جمله چند اسپاتیایی مقیم شیلی در دوران حکومت خود، ناپدیدشدن یک هزار و صد و دو تن دیگر، مصادره اموال، اخراج غیرقانونی از کار (اصطلاحا: پاکسازی) و… بود. گرچه پس از مدتی بازداشت، با اعمال نفود دولتهایی که وی دست نشانده آنان بود، ظاهرا به نام محاکمه و مجازات در کشور خود به جای استرداد به اسپانیا به شیلی فرستاده شد، ولی در اینجا هم آرامش نداشت و هر روز صدای تظاهرات مردم خشمگین را پشت دیوارها می شنید و بر خود می لرزید. وی ازسمت سناتوری که با زور ارتش به او داده شده بود کناره گیری کرد و سرانجام به دلیل این که بر اثر کهولت، مشاعرش را از دست داده و قادر به دفاع از خود در دادگاه نیست، تعقیب قضایی او معلق شد. گزارش روز به روز گرفتاری او در سالهای آخر عمر و ایام ضعف و ناتوانی زنگ اخطاری بوده است به کسانی که بر ضد وطن و هموطنان و حقوق انان اقدام می کنند و یا این که همدست بیگانه بر ضد اراده و خواست مردم خود می شوند. پینوشه چند سال بعد در چنان وضعیتی درگذشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ مهر

۲۰۰۳م:صحاف سخنگوی دولت ساقط شده عراق که از این کشور خارج شده است در پنجمین مصاحبه خود با تلویزیون ابوظبی (که در اکتبر ۲۰۰۳ پخش شد) گفته بود :چهارم آوریل، پس از رخنه واحدهای آمریکایی به فرودگاه بغداد، سربازان ما برای پس زدن آنان دست به حمله متقابل زدند که برخی از افسران با اظهار این دروغ که همه چیز سقوط کرد و تمام شد، آنان را مرخص و به خانه فرستادند و چون این خبر به سایر واحدها رسید افراد آنها هم روحیه خود را از دست دادند و یک حالت گیجی و نامعلوم نظامیان را فرا گرفت و پایین کشیدن مجسمه ها هم که با یک برنامه از قبل طرح شده صورت گرفت مزید بر علت شد و ….

صحاف از پژوهشگران تاریخ خواست که با این سرنخ بروند و ریشه یابی کنند.

اظهارات صحاف نشان می دهد که عراق گرفتار همان خیانتی شد که ایرانیان در شهریور ۱۳۲۰ آن را لمس کرده بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ مهر

تکفارس

۱۶۸۵م:لوئی چهاردهم پادشاه وقت فرانسه ۱۸ اکتبر ۱۶۸۵ «فرمان نانت» را لغو کرد و باردیگر پروتستانهای فرانسه در معرض اذیت و آزار قرار گرفتند. این فرمان به پروتستانها آزادی مذهبی داده بود.

لوئی ۱۴ بود که کاخ ورسای را که یک استراحتگاه پادشاهان فرانسه هنگام شکار بود تکمیل کرد و کاخ سلطنتی این کشور قرارداد. وی با ازدواج سیاسی خود با شاهزاده خانم اسپانیایی «ماری ترزا» باعث بر قراری صلح میان فرانسه و اسپانیا شد که در منطقه پیرنه متناوبا باهم در جنگ و جدال بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ مهر

۲۰۰۳م:« جیمز پرلز James Perlez» با یک کاسه کردن نظرات اصحاب نظر در کشورهای آسیایی، در نیویورک تایمز۱۸ اکتبر ۲۰۰۳ نوشته بود: بیش از نیم قرن بود که آمریکا در «آسیا» قدرت برتر بود که اینک رهبران و مردم این قاره با چشم باز و بدون اشتباه و به صورتی روزافزون به چین روی می آورند تا یار و یاورشان باشد. چین برخلاف قدرت های برتر دیگر؛ دارای یک دیپلماسی دوستانه است. چین برضد ملل دیگر با قدرتهای روز سازش نمی کند و هرگونه تحمیلی را به طرزی مودبانه رد می کند و ….

پرلز افزوده بود: «هو» رهبر تازه چین و از جوانان انقلاب فرهنگی مائو که یک روز زودتر از جورج بوش برای شرکت در کنفرانس سران ۲۱ کشور آسیای شرقی و پاسیفیک (منطقه اقیانوس آرام) وارد بانکوک شده بود یک بار دیگر گفت که چین هیچ کشوری را از لحاظ اقتصادی، سیاسی و نظامی تهدید نخواهد کرد، که تاکید دوباره بیانیه ۱۶ اکتبر سال ۱۹۶۴ مائو به مناسبت اتمی شدن چین بود که در آن نوشته بود: چین به سیاست ابدی خود که نه سلطه گری است و نه ماجراجویی ادامه خواهد داد و جهانیان باید به چینیان اعتماد کامل داده باشند. مفاد این بیانیه پس از آزمایش اخیر فضایی چین بار دیگر از سوی مقامات این کشور تکرار شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ مهر

۲۰۰۱م:برغم روشی که پس از رویدادهای ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ از سوی ماموران امنیت داخلی آمریکا اعمال می شود، دولت ایالتی کالیفرنیا ۱۷ اکتبر ۲۰۰۳ طبق دستور العملی ماموران پلیس این ایالت را از حضور بدون مجوز قاضی در نشستها و اجتماعات سیاسی، اجتماعی، آموزشی و مذهبی و ضبط مطالبی که مطرح می شود ممنوع ساخت. این تصمیم در پی اعتراض مردم و جمع آوری امضاء و نوشتن مقاله در صفحات نامه به سردبیران جراید اتخاذ شده که خواسته بودند شنود غیر ضروری بیانات و عقاید که مغایر قانون اساسی فدرال است ممنوع شود.

۲۰۰۳م:لوزادا Sanchez de lazadaرئیس جمهوری وقت بولیوی ۱۸ اکتبر ۲۰۰۳ و در پی ۳۳ روز اعتراض مردم این کشور و به ویژه بومیان (سرخپوستان) بولیوی به سیاست اقتصاد بازار آزاد او و قصد وی از فروش گاز طبیعی بولیوی از طریق شیلی به آمریکا، از کنار کناره گیری کرد و از بولیوی خارج شد و با اعضای خانواده و سه تن از وزیرانش به ایالات متحده رفت که پاره ای از رسانه ها این طرز خروج را "فرار" عنوان داده بودند. وی که در سال ۲۰۰۳ هفتاد و سه ساله بود فارغ التحصل دانشگاههای آمریکاست.

بولیوی که نام آن از اسم سیمون بولیوار قهرمان لاتین های قاره آمریکا گرفته شده است در طول تاریخ خود – از زمان تاسیس در قسمتی از اراضی قبلی "پرو" ، و کسب استقلال – در بیشتر ایام با ناآرامی و دیکتاتوری رو به رو بوده و این وضعیت از زمانی که معلوم شده روی یک تریلیون فوت گاز طبیعی و مقادیر زیادی نفت نشسته است گسترش یافته است. روزنامه نگاران در گزارشهای خود بولیوی را کشوری معرفی می کنند که کمتر از سایر نواحی قاره آمریکا پیشرفت داشته است.

در جریان تظاهراتی که منجر به کناره گیری لازادا شد و گهگاه به خشونت می گرایید دست کم ۶۳ تن کشته شدند.

takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ مهر

۱۹۶۷م:«ونرا ـ ۴» سفینه شوروی هجدهم اکتبر ۱۹۶۷ به ونوس رسید و نخستین دستگاه ساخت بشر شد که از نزدیک از این ستاره مظهر زیبایی اطلاعات به زمین مخابره کرد. طبق این اطلاعات، اطراف ونوس را ابر فراگرفته است. عکس زیر سفیه ونرا – ۴ را پیش از فرستادن به فضا نشان می دهد:

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ مهر

۲۰۰۳م:حکمران آمریکایی وقت عراق ۱۷ اکتبر ۲۰۰۳ اعلام کرد که تصمیم به فروش شرکتهای دولتی عراق به سرمایه گذاران گرفته است و فعلا از شرکتهای کوچکتر آغاز می کند.

از آنجا که حزب بعث، یک حزب سوسیالیستی بود، بیشتر شرکتهای عراق در طول چهار دهه حکومت این حزب به صورت دولتی اداره می شدند.

«اریک هونکرEric Honecker» رهبر آلمان شرقی که نمی توانست بیش از آن در برابر سیاست های گورباچف در سازش با غرب ایستادگی کند از سمت خود کناره گیری کرد و بعدا به کشور شیلی رفت و در آنجا درگذشت. او بارها گفته بود که سیاست های گورباچف اشتباه محض است و دستاوردهای یک قرن سوسیالیسم را بر باد خواهد داد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ مهر

۲۰۰۵م:این زن و شوهر (مارسیا و کن پاورزMarcia & Ken Powers – )، هر دو میانسال (در دهه پنجم عمر) ۱۶ اکتبر ۲۰۰۵ پیاده روی ۷ هزار و هشتصد کیلومتری خود را به پایان رسانیدند و وارد «پوینت ریزPoint Reyes »در کالیفرنیا (ساحل اقیانوس آرام) شدند. آنان ۲۷ فوریه این سال (هفت ماه و ۱۹ روز پیش از رسیدن به مقصد) ازساحل اقیانوس اطلس در ایالت دلیور آمریکا به راه افتاده بودند و در این مدت، عرض ایالات متحده را پیاده طی کردند. هدف آنان از سفر پیاده این بوده است که بدانند لشکرکشی های قدیم و مهاجرت ها چگونه بوده و مقاومت خود را هم آزمایش کنند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ مهر

۶۷۸: دومین تلاش بنی امیه برای تصرف قسطنطنیه (استانبول) نیز با عدم موفقیت رو به رو شد.

تک فارس آی آر

۱۸۶۷: آلاسکا که توسط دولت آمریکا از دولت روسیه خریداری شده بود رسما به مالکیت آن دولت درآمد و آن را از روسیه تحویل گرفت. به این مناسبت ۱۸ اکتبر «روز آلاسکا» اعلام شده که هر سال مراسم آن در آمریکا برگزار می شود. دولت واشنگتن آلاسکا را به مبلغ ۷ میلیون و دویست هزار دلار از روسیه خریداری کرده بود.

۱۸۹۲: نخستین سرویس تلفنی بازرگانی راه دور میان نیویورک و واشنگتن آغاز بکار کرد

۱۸۹۸: جزیره پورتوریکو که تا یک روز پیش از این، یکی از مهاجرنشین های قدیمی اسپانیا در قاره آمریکا بود به تصرف نیروهای ایالات متحده (دولت واشنگتن) درآمد و یک منطقه از این کشور اعلام شد.

۱۹۰۸: بلژیک منطقه آزاد کنگو را هم ضمیمه مستعمره آفریقایی خود کرد!.

۱۹۱۲: جنگ اول بالکان آغاز شد

۱۹۴۴: نیروهای ارتش سرخ (شوروی) در تعقیب ارتش آلمان وارد چک اسلواکی شدند.

۱۹۴۴: به دستور هیتلر در سراسر آلمان یک نیروی میلیشیا به منظور حفظ آرامش و نظم مناطق مسکونی و احتمالا مقابله با عوامل مسلح خارجی و چتربازان متفقین به وجود آمد.

۱۹۶۰: دولت امریکا تصمیم به محاصره کامل اقتصادی کوبا گرفت که از ۱۹ اکتبر (روز بعد) به اجرا در آمده و تا به امروز (سال ۲۰۰۵) ادامه دارد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر