تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ فروردین

۳۹۹م:یزرگرد اول شاه ساسانی ایران پس از آغاز سلطنت، ۱۵ آوریل سال ۳۹۹ میلادی به مسیحیان قلمرو ایران آزادی مذهبی داد و با ارسال پیامی به رم به دولت و سنای روم یادآور شد که دستور داده است همه تدابیر و عملیات خصمانه بر ضد روم پایان یابد و بازرگانان رومی بتوانند در قلمرو ایران آزادانه به داد و ستد بپردازند و تحت حمایت فرمانداران ایران باشند.

۱۵۴۲۲م: آوریل سال ۴۲۲ میلادی (۲۳ سال پس از پیام یزدگرد اول به دولت روم در باره مذهب) میان ایران و روم ــ دو ابر قدرت وقت ــ یک پیمان صلح صد ساله امضاء شد. این پیمان در پی یک جنگ دو ساله میان دوکشور به امضاء رسید. این جنگ را ارتش ایران به فرماندهی ژنرال «مهر نرسی» مازندرانی برنده شده بود و پیشنهاد صلح از سوی رومی ها داده شده بود تا پیشروی ژنرال ایرانی متوقف شود. این پیمان صد ساله تنها دو سال و سه ماه عمر کرد و رومی ها در تابستان سال ۴۲۴ که ایران را در مرزهای شمالشرقی (حوالی بدخشان) در گیر طوایف آن سوی کوههای پامیر دیدند بار دیگر در سوریه نیرو پیاده کردند و جنگ از سر گرفته شد.

۱۹۵۰م:اعتراض به ازدواج فاطمه پهلوی خواهر شاه وقت در ایتالیا با یک مرد تبعه امریکا، از این روز در سال ۱۹۵۰ (۱۳۲۹ هجری خورشیدی) در ایران شدت گرفت شد. این اعتراض و مخالفت به این لحاظ بود که ازدواج یک زن مسلمان با مرد غیر مسلمان ممنوع و به علاوه ازدواج یک زن تبعه ایران با یک مرد تبعه کشور دیگر منوط به کسب اجازه قبلی از دولت ایران (وزارت امورخارجه) است که فاطمه پهلوی هر دو مورد را نادیده گرفته بود.

۲۰۰۷م:تاجیکها (پارسی زبانان) در نیمه اول آوریل ۲۰۰۷ آهنگساز بزرگ خود را که آهنگهای او در همه ایرانزمین، از کشمیر تا کردستان سوریه و میان فارسی زبانان سایر کشورها هواداران فراوان دارد ازدست دادند. جنازه «طلبشاه ستار» ۲۲ فروردین (۱۱آوریل ۲۰۰۷) با تشییع بی سابقه در گورستان مشاهیر در شهر دوشنبه مدفون شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ فروردین

تکفارس آی آر

۱۴۵۲م:۱۵ آوریل زادروز «لئوناردو دا وینچی» هنرمند و دانشمند ایتالیایی است که بسال ۱۴۵۲ در «وینچی» وافع در ۳۰ کیلومتری فلورانس به دنیا آمد و در سال ۱۵۱۹ درگذشت. آثار هنری متعدد از او باقی مانده از جمله تصویر «مونا لیسا». اخیرا بانویی که دا وینچی تصویر او را ترسیم کرده و این تصویر به مونالیسا شهرت یافته شناخته شده است. دا وینچی در عین حال یک ریاضیدان بود و نخستین کسی است که طرح هلی کوپتر را کشیده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ فروردین

۱۷۶۶م: در این روز در سال ۱۷۶۶ فردریک بوتروک Friedrich Bouterwek فیلسوف آلمانی به دنیا آمد و آثار متعدد از او باقی است از جمله خاطرات ده جلدی اش. بوتروک در آغاز از پیروان فلسفه «کانت» بود که بعدا راه دیگری در پیش گرفت.

۱۹۸۰م:ژان پل سارتر اندیشمند فرانسوی قرن ۲۰ و از اصحاب فلسفه اگزیستانسیالیسم ۱۵ آوریل ۱۹۸۰ در گذشت. وی ۷۵ سال عمر کرده بود. سارتر در باره «بودن و زیستن» و این که آدم محکوم است که آزاد باشد و همچنین بی تفاوتی ها در قبال انسانیت بحث کرده و نظر داده است. سارتر از فلاسفه چپگرا است و درموارد متعدد عقاید او با نظرات مارکس تفاوت زیاد ندارد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ فروردین

www.takfars.ir

۱۴۶۹م:گورو « نانک Nanak» پیشوا سیکها ۱۵ آوریل سال ۱۴۶۹ در تالوندی در پنجاب غربی (پاکستان امروز) به دنیا آمد و از ۳۲ سالگی به ترویج عقاید خود پرداخت که پیروان فراوان دارد. نانک بر ضد استثمار بود و آموزش می داد که خدا از کسی متنفر نیست و مردم نیز باید چنین باشند. نانک از کودکی با هندو و مسلمان دوست بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ فروردین

۱۹۸۶م:یک هفته پس از انفجار بمب در یک کلوب شبانه (دیسکوتک) در برلن غربی که پاتوق نظامیان آمریکایی بود و هفتم آوریل ۱۹۸۶ به وقوع پیوست، ریگان رئیس جمهور وقت آمریکا که دشمنی معمر قذافی را به دل داشت، آن رویداد را بهانه قرارداد و دستور حمله هوایی به لیبی را صادرکرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ فروردین

۱۹۱۲م:«کیم ایل سونگ» نخستین رهبر جمهوری دمکراتیک خلق کره ( شمالی ) ۱۵ آوریل ۱۹۱۲ به دنیا آمد و ۸۲ سال عمر و ۴۷ سال بر آن سرزمین رهبری کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ فروردین

۲۰۰۷م:۱۴ آوریل ۲۰۰۷ در باغ وحش شهر تایپه واقع در جزیره تایوان، تمساح یک دست کارمند باغ وحش را به دهان کشید و به همان گونه که در عکس دیده می شود از زیر آرنج قطع کرد.

سایر کارکنان باغ وحش به کمک رسیدند و دست قطع شده را از گلوی تمساح بیرون کشیدند. «چانگ پویو» کارمند مجروح باغ وحش به بیمارستان منتقل و جراحان دست قطع شده و جویده شده وی را در جای خود پیوند زدند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ فروردین

۶۹: «اتو » مدعی امپراتوری روم در جنگ « بدریاکوم » در شمال ایتالیا از نیروهای دولتی شکست خورد و روز بعد خودکشی کرد.

تک فارس

۱۲۰۵: یک سال پس از غارت قسطنطنیه توسط صلیبیون ، بلغارها هم در منطقه آدریانوپل نیروهای بیزانتیوم ( روم شرقی به پایتختی قسطنطنیه ) را شکست دادند.

۱۲۰۵: پاپ وقت اجازه نداد یهودیان در کردوبا ( قرطبه ) کنیسه بسازند.

۱۵۴۱: حکمران وقت مراکش پرتغالیها را از « اقادیر » بیرون راند.

۱۸۶۱: ابراهام لینکلن رئیس جمهوری وقت آمریکا برای جنگ با ایالات جنوبی که از اتحادیه جدا و برای خود کنفدراسیون آمریکا را به وجود آورده بودند ۷۵ هزار نیروی داوطلب تدارک دید.

محصولات معتبر
محصولات معتبر