تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ آبان

۴۸۷م:با این که ارتش ایران به فرماندهی سپهبد «زرمهر» هپتالها را در فرارود (آسیای میانه) شکستی سخت داده بود، بزرگان کشور در یک نشست محرمانه در ۱۷ نوامبر سال ۴۸۷ میلادی تصمیم گرفتند که بلاش، شاه ساسانی وقت را برکنار و قباد (گواد = گوات) را بر جای او بنشانند و این تصمیم (کودتا)، بدون خونریزی عملی شد. بزرگان ایران از مسامحه بلاش در قبال خزرهای مهاجر به مناطق شمالی دریای مازندران که ستیزه جویی می کردند خسته شده بودند. قباد پسر پیروز (شاه اسبق، شاه پیش از بلاش) پس از انتخاب شدن به شاهی، برای نشان دادن شایستگی خود و این که بزرگان کشور در انتخاب او اشتباه نکرده بودند شخصا با سپاهی گران به جنگ خزرها رفت و این قوم را شکستی سخت داد به گونه ای که بیشتر آنان آواره اروپا شدند و به دین یهود گرویدند.

با وجود اخراج خزرها از اطراف دریای مازندران، معلوم نیست که به چه علت ما هم این دریاچه را «خزر» می خوانیم، حال آن که جهانیان آن را دریای «کسپیان» می گویند، همان نامی که مورخان یونان باستان به دلیل سکونت قوم ایرانی کسپیان (گیلانی ـ قزوینی) بر آن نهاده اند. دولت شوروی به دلایل سیاسی اصرار داشت که دریای کسپیان «خزر» نامیده شود و ….

۱۴۹۲م:مولفان تاریخ فلسفه، پس از تطبیق تقویم میلادی با تقویم هجری قمری، ۱۶ نوامبر را سالگشت فوت نورالدین عبدالرحمن جامی شاعر و فیلسوف ایرانی ذکر کرده اند که در سال۱۴۹۲ (۱۳ محرم ۸۹۸ هجری قمری) در هرات از این دنیا رفت. کرونیکلرهای غرب سالروز درگذشت جامی را ۱۹ نوامبر این سال نوشته اند. جامی برجسته ترین فارسی سرای قرن پانزدهم میلادی ۱۸ اوت سال ۱۴۱۴ میلادی (۸۱۷ هجری قمری) در «جام» واقع در خراسان بزرگتر به دنیا آمده و در هرات و سمرقند تحصیل کرده بود. وی در عین حال از آخرین صوفیان بزرگ بشمار می آید.

این دو اصل مهم از جامی است: فرد صاحب مقامی را بزرگوار می توان خطاب کرد که فروتن باشد و با حوصله و شکیبایی تمام به سخن دیگران، از جمله انتقاد و گلایه گوش دهد و نامه ها و مراسله ها را با دقت بخواند و به گوش گیرد و ترتیب اثر دهد. تا شخص خودش را نسازد و اصلاح نکند، جامعه را اصلاح نتواند کرد. این اندرز نیز از جامی است: تا عاشق هدف خود نباشید، به سوی آن گام برندارید.

جامی ۴۴ و به قولی ۸۷ و به قولی دیگر ۹۹ کتاب و رساله نوشت. وی از تحسین کنندگان حافظ و سعدی بود و کتاب بهارستان را به سبک سعدی نوشت. مجموعه اشعار او که بالغ بر ۲۵ هزار است «هفت اورنگ» عنوان دارد. جامی قصه های یوسف و زلیخا ـ لیلی و مجنون را به شعر در آورد، همچنین خردنامه اسکندر را. دیوان های سه گانه عنوان کتاب دیگر جامی است. وی بیوگرافی صوفیان ارشد را در کتابی تحت عنوان نفحات جمع آوری کرد. کتای لوایح او نیز درباره صوفیسم است.

تکفارس آی آر

۱۹۴۵م: ۱۷نوامبر ۱۹۴۵( آبان ۱۳۲۴ ) دولت وقت ایران به دولت شوروی اعتراض کرد که برخلاف تعهد قبلی، نیروهای این دولت در آذربایجان مانع از انجام وظایف ماموران انتظامی ایران در آن استان می شوند که عملی مغایر حاکمیت ملی ایران است. در همین روز دکتر رضازاده شفق خواست که نخست وزیر بی درنگ به مسکو برود و تا دیر نشده مسئله را در آنجا حل کند. با این که در آن زمان، ماهها از شکست هیتلر و پایان جنگ جهانی دوم گذشته بود، دولت شوروی حاضر نمی شد نیروهای نظامی خود را که در اواخر اوت ۱۹۴۱ وارد ایران شده و قسمتی از وطن ما را اشغال کرده بودند خارج سازد.

۱۳۴۷ش:در این روز در سال ۱۳۴۷ خورشیدی استاد ابراهیم پورداود ایرانشناس و ایراندوست نامدار از این دنیا رفت. وی همه عمر خود را در شناساندن گذشته با شکوه ایران به ایرانیان معاصر و جهانیان صرف کرد و کتابهای بسیار نوشت و مرارت فراوان برد که از این رهگذر برگردن ایرانیان حقی بزرگ دارد. تلاش او، یکی این بود که تاثیر نامطلوب نوشته های «جان ملکم» فرستاده سیاسی انگلستان به ایران و «هنری مارتین» مروج مذهب انگلیکن در ایران را از اذهان جهانیان بزداید که هر دو همزمان (اوایل قرن ۱۹) ایرانیان را مردمانی خودخواه، متلون و ظاهر نما خوانده بودند. هنری مارتین در یادداشتهای روزانه اش در ذیل روز ۱۵ نوامبر سال ۱۸۰۴ نوشته است: نماز بامدادی ایرانیان که هرگز آن را ترک نمی کنند مانع از آن نمی شود که در طول روز دروغ نگویند و گناه نکنند. تحقیقات او درباره زرتشت و آیین وی، مشابهت بسیار با پژوهشهای بانو «مری بویس» دارد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ آبان

۲۰۰۲م:در این روز در نوامبر سال ۲۰۰۲ «کریستوفر رودی» محقق و روزنامه نگار به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تظاهرات ضد شاه مقابل کاخ سفید واشنگتن که آغاز پایان کار او خوانده شده است ، در مقاله ای نوشته بود که شاه از همان لحظه شکست جرالد فورد در انتخابات سال ۱۹۷۶ می دانست که کارتر برای کاستن از اختیارات او کارهایی خواهد کرد ، زیرا که شاه بیش از حد متعارف یک رئیس کشور خارجی به جمهوریخواهان آمریکا نزدیک شده و حتی به تبلیغات انتخاباتی آنان کمک غیر مستفیم کرده بود. کارتر اواخر سال ۱۹۷۸ (۱۳۵۷ خورشیدی ) از طریق ماموران خود با ۱۵۰ تن از افسران ارشد ایران تماس گرفته بود و به آنان اشاره کرده بود که از شاه حمایت بی چون و چرا نکنند و آنان این اشاره را برای خود این گونه تفسیر کرده بودند که شاه ، دیگر مورد حمایت آمریکا نیست و رفتن او مانعی نخواهد داشت. رودی نوشته است که پس از پیروزی انقلاب، این ۱۵۰ افسر اعدام شدند و یا آواره سایر کشورها شدند و ….

پذیرش شاه به آمریکا در نوامبر ۱۹۷۹ جهت درمان بیماری سرطان که منجر به تصرف سفارت آمریکا در تهران و مآلا شکست کارتر در انتخابات شد ، یک توطئه جمهوریخواهان برضد کارتر بود. کارتر به اصرار هنری کیسینجر بود که اجازه داد شاه وارد آمریکا شود.

www.takfars.ir

خروج شاه با آن القاب ازوطن در حساسترین ایام اشتباهی دیگر بود . باید در کشور باقی می ماند ، محاکمه می شد ، از خود دفاع می کرد و احیانا اعدام می شد و قضاوت از خود را به « تاریخ » می سپرد. وی با فرار از کشور ، به قاضی تاریخ پوان منفی بزرگی داده است. چرا ناپلئون و تزار نیکلای دوم و … در لحظه حساس فرار نکردند؟.

۱۹۷۳م:۱۷ نوامبر سال ۱۹۷۳ دانشجویان و کارگران یونانی برضدحکومت سرهنگها بپاخاستند و ۳۷ تن از آنان در این قیام جان باختند که انعکاسی بزرگ در سراسر جهان داشت. برخی، و عمدتا مشاوران سیاسی دولتهای معین از فرصتی که تاثیر اخبار این بپاخیزی در افکار عمومی ایجاد کرده بود بهره گرفتند و به این رویداد « سر آغاز موج تازه دمکراتیزاسیون در جهان » عنوان دادند و خواستند که ادامه یابد که به تدریج به صورت حربه ای سیاسی در دست آن چند دولت برای تهدید دولتهای معارض قرار گرفت . گرچه دوران کودتا در آمریکای لاتین و افریقا عملا پایان یافت ، ولی تمرین دمکراسی در این کشورها بر پایه فرضیه های اندیشمندان قرون ۱۷ تا ۱۹ غرب که برگرفته از فرهنگ اروپایی بود نتیجه مطلوب به بار نیاورد و به جای شایستگان؛ آزمندان را روی کار آورد و آنان را معتاد به « مقام » کرد. انتخابات اخیر چند کشور پیشرفته نشان داد که در این کشورها هم آن فرضیه ها با همه تبلیغی که در قرن گذشته برایشان شده است کاربرد ندارند و ثمربخش واقع نمی شوند و نمی توان امید داشت که بر پایه آنها بشود شایستگان یک جامعه را که نیتی جز خدمت بی دریغ به جامعه خود ندارند برای مدیریت یافت و برای انتخاب شدن معرفی و توصیه کرد. گسترش وسائل تبلیغ و سوء استفاده از این ابزار برای قبولاندن افراد به تدریج مزید بر علت شده و همان فرضیه های کتابی را هم وارد راهی پر از دست انداز ساخته است. نتیجه این شده است که اعضای آگاهتر جامعه نسبت به مشارکت در امری که می دانند ثمره مطلوب ندارد بی اعتنا شده اند و این بی اعتنایی به فرضیه های دمکراسی، اندیشمندان را به چاره جویی واداشته تا طرحی نو برای دمکراسی که واژه ای گیرا ، دلچسب و نوید بخش است تهیه کنند که مطلوب و دارای کاربرد باشد. این اندیشمندان مشکلات داخلی جوامع بشری ، جز در چند کشور کوچک ، و مسائل بین المللی را نتیجه نقائص دمکراسی کهن می دانند.

حکومت سرهنگها در یونان در پی کودتای ۲۴ آوریل ۱۹۶۷ بر ضد دولت انتخابی کارامانلیس روی کار آمده بود و ریاست این دولت با سرهنک «جورج پاپادوپولوس» بود که با استبداد تمام حکومت می کرد. چون شاه یونان از حکومت سرهنگها حمایت نکرده بود، پس از مدتی سرهنگها نظام حکومتی یونان را جمهوری اعلام کرده بودند.

در پی بپاخیزی دانشجویان و برخی کارگران آتن و سرکوب خونین آنان، یک دسته نظامی دیگر به رهبری ژنرال «جیزیکیس» با استفاده از نفرت افکار عمومی جهان از حکومت سرهنگهای یونانی بر ضد آنان دست به کودتا زد و به این حکومت پایان داد و پاپادوپولوس را بازداشت کرد.

این حکومت هم نتوانست بیش از چند ماه دوام آورد که ۲۳ ژوئیه ۱۹۷۴ کارامانلیس به یونان بازگشت. برکناری حکومت نظامیان سبب باز گشت سلطنت به یونان نشد و در مورد بازگشت پادشاه قرار شد رفراندم شود که در این همه پرسی « سلطنت » رای نیاورد و جمهوری ادامه یافت. سلطنت یونان ساخته و پرداخته قدرتهای اروپایی در نیمه اول قرن ۱۹ پس از طرد عثمانی ها از یونان بود. کارامانلیس پس از بازگشت به یونان، سرزمینی که اندیشه دمکراسی در آن زاده شده است ، سرهنگهای کودتاگر را به دادگاه سپرد که در جریان محاکمه معلوم شد که پاپادوپولس ۱۴ سال حقوق بگیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ــ سیا ــ بود و در دوران جنگ جهانی دوم هم به ارتش آلمان که یونان را اشغال کرده بود خدمت می کرد. وی در دادگاه به اعدام محکوم شد که بعدا به او یک درجه تخفیف داده شد و در سال ۱۹۹۹ در ۸۰ سالگی در گذشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ آبان

۱۹۷۰م:هفدهم نوامبر سال ۱۹۷۰دکتر داگلاس انگلبارت Douglas Engelbart «ماوس» را برای کامپیوتر اختراع کرد و این اختراع خود را که باعث تسهیل کار با کامپیوتر شده است به ثبت داد. این تنها اختراع دکتر انگلبارت نبوده است. تول ها (Tools) و واژه های کامپیوتر را هم وی نوشته و تنظیم کرده است.

دکتر انگلبار که یک دانشمند الکترونیک نروژی تبار آمریکایی است و در سال ۱۹۲۵ در ایالت ارگون به دنیا آمده است از سال ۱۹۵۵ در لابراتوار دانشگاه ستنفورد به کار پژوهش در زمینه کامپیوتینگ و اینفورمیشن سیستم پرداخته و «هایپر تکست لینکینگ»، «تکس ادیتینک»، «ان لاین ژورنال»، «ریل تایم اینتراکشن» و «تله کنفرانس» از جمله دستاوردهای تیم او هستند که باعث انقلاب در ادیت کردن مطالب، قراردادن آنها در سایت و تکمیل کار با شبکه شبکه ها (اینترنت) شده است. دکتر انگلبارت که از دانشگاه کالیفرنیا در شهر «برکلی» دکترای الکترونیک گرفته است، در آن زمان که از کامپیوتینگ و اینفورمیشن سیستم خبری نبود، تز خود را در این باره نوشت و تا تحقق آن دست از تلاش نکشید. وی در سال ۲۰۰۰ عالی ترین نشان علمی آمریکا را از کلینتون رئیس جمهوری وقت دریافت داشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ آبان

۱۸۶۶م:امروز (۱۷ نوامبر) زادروز بانو «ولترین کلر Voltairine de Clyre» مقاله نگار آمریکایی است که در سال ۱۸۶۶ در میشیگان به دنیا آمد. پدر او نیز یک روشنفکر بود و نام دخترش را از اسم «ولتر» فیلسوف فرانسوی گرفته بود. ولترین ۴۶ سال عمر کرد و در ششم ژوئن ۱۹۱۲ درگذشت. زاپاتیست های مکزیک به مناسبت زادروز ولترین بپاخیزی خود را در ۱۷ نوامبر سال ۱۹۸۳ آغاز کردند و تا کنون موفقیت هایی هم داشته اند.

تک فارس

ولترین کار روزنامه نگاری را با مقاله نویسی آغاز کرد و چون سابقه خبرنگاری و دبیری خبر نداشت، انجمن های روزنامه نگاران مانع از آن می شوند که او را «روزنامه نگار» بخوانند. مقاله نگار در عرف روزنامه نگاری «نظرخویش نویس» خطاب می شود که می تواند روزنامه نگار حرفه ای هم نباشد. ولترین تا پایان عمر قلمزنی، همچنان مقاله می نوشت که مقالات او پس از مرگش در چهار کتاب جمع آوری و به چاپ رسیده اند.

وی از زمانی انقلابی و رادیکال شد که چند کارگر از اعتصابیون شهر شیکاگو در میدان فروش علوفه در این شهر (هی مارکت) اعدام شدند. ولترین بود که در مقالاتش عنوان «شهید» به این کارگران داد که باقی مانده و «روز جهانی کارگر» یادگار همان زمان است.

ولترین در باره اعدام این کارگران یک رشته مقاله در روزنامه ها نوشت تحت عنوان «در آمریکا عدالت نیست». وی در این مقالات شدیدا نظام قضایی آمریکا را که تحت تاثیر سیاست و یا جنجال و تبلیغات مطبوعات قرار می گیرد به باد انتقاد گرفت و خواست که تعیین هیات منصفه از صورت گذشته درآید و تخصصی شود. وی در این مقالات نوشت که مجازات ناروا، رسیدگی قضایی نادرست، تعقیب های پلیسی غیر ضروری هستند که در یک جامعه ناراضی و شورشی می سازند. وی در مقالاتش نوشت که که ارزش یک انسان از همه ساختمانهای شهر نیویورک بیشتر است زیرا که انسان دارای احساس و شعور است و نباید در هیچ موردی آن را نادیده گرفت. ولترین فقر را نتیجه آزمندی های برخی از افراد جامعه اعلام داشت که از مقررات بد و یا نزدیکی با مقامات دولتی سوء استفاده می کنند و بر همه چیز دست می اندازند و چون ثروت در یک جامعه میزان معین دارد، اگر یک دسته سهم بیشتری از آن را به خود اختصاص دهد بقیه فقیر می مانند. وی نوشته است: در هر جامعه که ظلم باشد فقر هم هست و هرجا که ناراضایتی باشد، تبعیض هم وجود دارد. والترین یک رشته از مقالاتش را برضد «خودفروشی» زنان اختصاص داده بود و این عمل را بزرگترین ضعف یک جامعه بشری خوانده است.

از مقالات ولترین چنین بر می آید که وی کمونیسم شوروی را قبول نداشت و در جستجوی نوعی سوسیالیسم بود. وی عصیان را آخرین راه تغییر دولت خوانده است، دولتی که با شنیدن صدای اعتراض و انتقاد مسالمت آمیز راه خود را اصلاح نکند، و به این دلیل است که برخی از مفسران آمریکایی، ولترین را از جانبداران آرنارشیسم می دانند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ آبان

۱۵۵۸م:هفدهم نوامبر سال سال ۱۵۵۸ الیزابت اول رسما برجای خواهرش ماری اول نشست و پادشاه انگلستان شد و چندین سال بعد، پس از شکست نظامی اسپانیا از انگلستان، دوران طلایی این کشور آغاز گردید و مسابقه استعماری اروپاییان باهم شدت یافت و به همین نسبت سیه روزی مردم سرزمین های دیگر. در دوران سلطنت الیزابت اول معروف به ملکه باکره (ویرجین) هنر و ادبیات نیز در انگلستان پیشرفت کرد و شکسپیر متعلق به همین دوره بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ آبان

۱۹۰۳م:۱۷ نوامبر ۱۹۰۳ حزب سوسیال دمکرات زحمتکشان روسیه دچار انشعاب و به دو جناح بلشویک (اکثریت) و منشکویک (اقلیت) تقسیم شد. اختلاف نظر بر سر «روش ها» در کنگره دوم آن حزب و عمدتا میان لنین و ژولیوس مارتوف Julius Martov سبب این انشعاب بود که در تاریخ عقاید منعکس و فصلی بزرگ از این تاریخ را که هنوز بسته نشده است تشکیل می دهد. ژولیوس مارتوف که یک یهودی متولد استانبول بود از سازش نسبی طبقه زحمتکش با بورژواهای مترقی و منصف (نه فئودالها، استثمارگران و پولپرستان) و ملایمت نسبی با لیبرالها (هواداران آزادی های فرد) و ادامه فعالیت سرمایه داران خرده پا (صاحبان کارگاهها) به شرط رعایت حقوق کارگران و انصاف و نیز فعالیت اصحاف حرفه ها جانبداری می کرد و با هرگونه اقدام رادیکال در مصادره، برکناری و مجازات دیگران مخالف بود. حال آنکه لنین به چیزی جز مارکسیستی شدن جامعه روسیه موافقت نداشت ولی خود او (نه همه همفکرانش) انتقال تدریجی و مرحله به مرحله را تا رسیدن به مقصد نهایی رد نمی کرد. بحث و جدل اصحاب دو روش در دهه بعد که منشکویک ها دولت موقت کرنسکی را یک راه حل اعلام داشتند شدت گرفت و منشکویک ها «سوسیال دمکرات» و خارج از مارکسیسم اصیل خوانده شد. با اینکه بسیاری از منشکویک در انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ دوش به دوش بلشویکها شرکت کرده بودند پس از پیروزی انقلاب برسر این دوراهی قرارداده شدند: پیوستن به بلشویکها و یا طرد همیشگی که گروهی از آنان به بلشویکه پیوستند و جناح منشویک در سال ۱۹۲۱ غیرقانونی اعلام شد. چون لنین شرایط عضویت در حزب کمونیست (جناح بلشویک سابق) را سختتر کرد تا فرصت طلبان رخنه نکنند و دوره آزمایشی بر آن قرارداد مارتوف با تنی چند از همفکرانش به آلمان رفت و در سال ۱۹۲۳ در پنجاه سالگی در آنجا درگذشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ آبان

۱۸۶۹م:هفدهم نوامبر سال ۱۸۶۹ آبراه سوئز آغاز بکار کرد. در همین روز در سال ۱۹۱۳ یک کشتی نیز از آبراه پاناما که هنوز تکمیل نشده بود عبور داده شد. کار ساختن آبراهی را که داریوش بزرگ میان دریای سرخ و رود نیل ساخته بود دهم نوامبر سال ۵۱۸ پیش از میلاد به پایان رسیده بود (۲ هزار و ۳۸۷ سال پیش از آغاز بکار آبراه سوئز).

T A K F A R S

آبراه سوئز به رغم مخالفت دولت انگلستان که نمی خواست دسترسی دیگران به هند آسان شود، طبق طرح مهندس فرانسوی«فردیناند دو لسپوس» و به دست وی ساخته شد. عملیات مربوط به ساختن این آبراه که بعدا انگلیسی ها در آن شریک شدند ده سال طول کشید و ۴۰۰ میلیون فرانک فرانسه هزینه داشت. این آبراه در مسیر خود از چند دریاچه می گذرد و هدف، آن بوده است که از تعداد لاکهای آن کاسته شود. هر سال به طور متوسط ۱۸ هزار کشتی از این آبراه می گذرد. این آبراه کمک بزرگی به تسهیل وگسترش تجارت شرق و غرب کرده است. استفاده نظامی از این آبراه هم اخیرا زیاد شده است.

۲۴ قرن پیش از ایجاد این آبراه، به ابتکار و تصمیم داریوش بزرگ یک آبراه میان دریای سرخ و رود نیل ساخته شد تا کشتی ها از خلیج فارس به مدیترانه رفت و آمد کنند. ناپلئون بناپارت پس از تصرف مصر، نخستین رهبری بود که ضرورت ایجاد چنین آبراهی را احساس و اعلام کرده بود.

در سال ۱۹۵۶، در پی ملی شدن آبراه سوئز که در کنترل آنگلستان وفرانسه بود از سوی دولت وقت مصر به رهبری جمال عبدالناصر، دولتهای انگلستان، فرانسه و اسرائیل بر ضد مصر وارد جنگ شدند که ترس از مداخله شوروی در این جنگ به حمایت از مصر و تبدیل آن به یک جنگ جهانی سبب شد که زود پایان یابد.

مهندس دولسپوس پس از اتمام کار آبراه سوئز، از سال ۱۸۷۹ دست به ساختن آبراه پاناما (میان دو اقیانوس اطلس و آرام) زد که در ۱۸ نوامبر سال ۱۹۰۳ امتیاز آن به آمریکا واگذار شد.

سازنده آبراه پاناما با این که هنوز کاملا تکمیل نشده بود درسال ۱۹۱۳ در سالروز گشایش آبراه سوئز (۱۷ نوامبر) یک کشتی از آن آبراه عبور داد. وی در هفتم ژوئن سال بعد کشتی دیگری را که «لوئیس» نامگذاری شده بود از آبراه پاناما گذرانید و این آبراه از دوماه بعد (۱۵ اوت ۱۹۱۴) به روی رفت و آمد کشتی ها باز شد. آبراه پاناما ۸۰ کیلومتر طول و ۱۰۰ تا ۳۰۰ متر عرض دارد و دارای سه لاک است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ آبان

۱۹۴۱م:جوزف گرو J. Grewسفیر وقت آمریکا در توکیو ۱۷ نوامبر سال ۱۹۴۱ به وزارت امور خارجه آمریکا تلگرامی ارسال داشت تا به اطلاع روزولت رئیس جمهور وقت این کشور برسانند که دولت ژاپن برای یک حمله نظامی غافلگیرانه به پرل هاربور آماده می شود. بعدا معلوم شد که نسبت به این هشدار، مطلقا ترتیب اثر داده نشده بود و ۲۰ روز بعد حمله غافلگیرانه انجام شد و ناوگان آمریکا در پرل هاربور چون آمادگی نداشت تقریبا نابود شد و آمریکا گام به جنگ جهانی دوم گذارد.

برخی از مورخان بعدا نوشتند که شاید سیاست روزولت چنین بود که وارد جنگ شود تا آمریکا از میان خاکستر جنگ به صورت یک ابرقدرت سر برآورد، لذا در جست و جوی بهانه بود. بزعم این مورخان، بی اعتنایی به گزارش محرمانه و بسیار فوری «جوزف گرو» به همان دلیل بود.

گرو که ده سال در ژاپن ماموریت داشت و از سیاست های دولت این کشور و روحیه ژاپنی ها آگاه بود بعدا معاون وزارت امور خارجه آمریکا و نیز کفیل این وزارتخانه شد. وی هنگام تنظیم قطعنامه پتسدام تلاش بسیار کرد که بدون بکار بردن بمب اتمی و همچنین پیش از مداخله شوروی در جنگ خاور دور راه را برای تسلیم شدن ژاپن باز بگذارند. وی به کاخ سفید واشنگتن تاکید بسیار بر ابقاء امپراتور ژاپن تا دولت این کشور حاضر به تسلیم شود.

«گرو» که در سال ۱۹۶۵ درگذشت در سالهای بین دو جنگ سفیر آمریکا در ترکیه بود و نظر مقامات وقت آمریکا را به حمایت از دادن خودمختاری به کردهای ترکیه جلب کرده بود. وی درباره تجربه خود یک کتاب دو جلدی تحت عنوان «دوران ناآرام» منتشر ساخته است.

تک فارس www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ آبان

۱۹۵۲م: ۱۸نوامبر سال ۱۹۵۲ بیست و دو هزار تن از افسران و درجه داران ارتش سابق آلمان (آلمان نازی) از جمله شش مارشال و ۲۲ ژنرال سابق برای ایجاد یک ارتش برای آلمان غربی بکار دعوت شدند. سه فاتح غربی آلمان قبلا با این تصمیم موافقت کرده بودند.

در اجرای تصمیم مربوط به ایجاد یک ارتش برای آلمان غربی قرار شد که این ارتش هم بر پایه نظام وظیفه عمومی به وجود آید. به آلمان غربی که در کنترل فاتحان غربی بود تحت نام " آلمان فدرال" استقلال داده شده بود. در آن زمان، شرق آلمان دارای یک نظام سوسیالیستی بود و جمهوری دمکراتیک آلمان عنوان داشت که در دهه آخر قرن ۲۱ باهم یکی شدند و به صورت فدرال اداره می شوند. آلمان واحد از اعضای اتحادیه نظامی "ناتو" است.

۲۰۰۳م:۱۶ نوامبر ۲۰۰۳ سه انتخابات در سه نقطه جهان انجام شد که نتایج دگرگون کننده داشت که نگاهی به آنها دورنمای جهان قرن ۲۱ ترسیم می کند.

در صربستان برای سومین بار به سبب نرسیدن شمار رای دهندگان به نصاب لازم، رئیس جمهور این کشور تعیین نشد و در آن زمان، صربستان برای مدتی بدون رئیس جمهوری و پارلمان بود. در سومین انتخابات «تامیسلاو نیکلیچ» که یک ناسیونالیست چپ نظیر میلوشویچ بوده است بیشترین آراء را به دست آورده بود که نشان می دهد صربها از ملی گرایی صدها ساله خود هنوز کاملا دست برنداشته اند.

در لوئیزیانا ـ ایالت جنوبی و محافظه کار آمریکا ـ برای نخستین بار در تاریخ این ایالت جنوبی یک زن میانسال به سمت فرماندار انتخاب شد. وی از حزب دمکرات بود. دو سال پس از این انتخاب، توفان دریایی کاترینا و ویران شدن نسبی بندر نیوارلیان و انتقادهایی که در مورد کمک رسانی به آسیب دیدگان توفان صورت گرفت باعث شد که در انتخابات بعدی اکثریت رای دهندگان لوئیزیانی یک هندی زاده را به سمت فرماندار ایالت خود برگزیند. وی از حزب جمهوریخواه است.

در انتخابات کاتالونیای اسپانیا کرسی های حزب ناسیونالیست چپ که خواهان استقلال کامل این ایالت است دو برابر شد و به این ترتیب دولت محلی، ائتلافی شد.

۲۰۰۳م:برخی از رسانه ها در تفسیر تصمیم ۱۳ نوامبر سال ۲۰۰۳ دولت آمریکا که هرچه زودتر و پیش از تدوین یک قانون اساسی، امور عراق را به یک دولت موقت عراقی تحویل دهد نوشتند که آمریکا می خواهد همان مدل افغانستان را در عراق پیاده کند. این روش را آمریکا قبلا در آلمان، ژاپن و کره جنوبی پیاده کرده است.

طبق این تصمیم دولت آمریکا، باید امور عراق تا ژوئن ۲۰۰۴ به عراقی ها سپرده می شد و در ژانویه ۲۰۰۵ در عراق انتخابات عمومی صورت می گرفت و ….

در سال ۲۰۰۸ و در ۱۶ نوامبر، کابینه عراق به ریاست المالکی که در اجرای تصمیمات نوامبر ۲۰۰۳ دولت واشنگتن و پس از انجام انتخابات عمومی تشکیل شده است پیمان امنیت دوجانبه آمریکا و عراق را که طرح آن مورد انتقاد بسیاری از شیعیان عراق و نیز دولت ایران بوده است تصویب کرد و تعیین سرنوشت نهایی این پیمان را به پارلمان عراق محول ساخت. کاخ سفید واشنگتن بلافاصله پس از اطلاع، از تصویب این معاهده ابراز خرسندی کرد. طبق این معاهده، نیروهای نظامی آمریکا می توانند تا سال ۲۰۱۱ در عراق باقی بمانند!. دولت آمریکا از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون هنوز نیروهای نظامی خودرا از ژاپن، آلمان، کره جنوبی و … بیرون نبرده است. همیشه راه برای امضای قراردادهای بعدی و تمدید مهلت باز است.

تکفارس

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶ آبان

۲۰۰۴م:خبر گزاری چین ۱۷ نوامبر ۲۰۰۴ گزارش داد که این کشور طبق یک برنامه تنظیم شده، در نظر دارد که صد ماهواره اطلاعاتی به فضا بفرستد. این ماهواره ها که یک شبکه پیوسته فضایی تشکیل خواهند داد گوشه و کنار چین را زیر نظر خواهند داشت. این نظارت تنها برای جلوگیری از تعرض به چین نیست بلکه مراقب زمین، آب، رودخانه ها، مزارع، فعالیتهای شهری و ساختمانی هم خواهند بود.

۲۰۰۴م:یک شنبه شب ۱۴ نوامبر ۲۰۰۴ «مک شویر» یکی از مقامات مستعفی سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) در مصاحبه با شبکه سی بی اس، به استیو کرافت گزارشگر این شبکه گفت که در «سیا» یک واحد ویژه برای مبارزه با "اسامه بن لادن" موسس القاعده تشکیل شده است ولی تا آنجا که او اطلاع دارد با هیچیک از ده پیشنهاد این واحد برای قلع و قمع بن لادن و همکاران نزدیک او موافقت نشده است. این واحد می داند که بن لادن با برخی شاهزادگان عرب و امیرزادگان منطقه خلیج فارس دوستی دارد.

وی همچنین گفت که در جهان اسلام، بسیاری از مفتی ها از بن لادن حمایت می کنند و نمی توان یک مسلمان را یافت که قلبا با بن لادن بد باشد. مسلمانان تصور می کنند که بن لادن مرد مهمی است که می تواند مسیر تاریخ را تغییر دهد.

شویر در پاسخ به پرسش های مربوط به عراق گفت؛ حمله نظامی به عراق، در میان مسلمانان جهان به این صورت تعبیر شده که آمریکا با همه مسلمانان وارد جنگ شده است و می خواهد در جهان اسلام کلونیالیسم (دوران استعمار) را زنده کند. با این طرز فکر، در جهان اسلام مقاومت در برابر سیاست آمریکا به صورت یک خواست عمومی درآمده است و دولت آمریکا برای دفع خطر باید رفع سوء تفاهم کند.

۱۷۹۶: ناپلئون ارتش اتریش را در ایتالیا شکست داد.

۱۸۷۴: از چنین روزی شکل فیل رسما علامت مشخصه حزب جمهوریخواه آمریکا شد. قبلا در نشریات، حزب جمهوریخواه را به صورت کاریکاتور فیل نشان می دادند. تصمیم به انتخاب این شکل، چند روز پیش از این اتخاذ شده بود که ۱۷ نوامبر رسما بکار برده شد.

۱۹۲۲: محمد ششم آخرین سلطان عثمانی که از این مقام خلع شده بود به دولت ایتالیا پناهنده شد و در این کشور اقامت گزید.

۱۹۴۸: دولت حزب کارگر انگلستان صنایع فولادسازی این کشور را ملی کرد.

۱۹۶۳: (۲۶ ابان ۱۳۴۲) امیر اسدالله علم نخست وزیر وقت لایحه مصونیت قضایی نظامیان امریکایی در ایران را به سنا ی ایران داد.

takfars.ir

۱۹۷۰: شوروی یک وسیله نقلیه خودکار به نام «لونوخود» در کره ماه فرود آورد. این نخستین وسیله نقلیه ساخت بشر بوده است که در خارج از کره زمین فرود آورده شده بود و حرکت آن در سطح ماه، از زمین هدایت می شد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر