تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶مرداد

۱۹۲۳م:انتشار یک تمبر پست در عراق در اوت ۱۹۲۳ و زمانی که این سرزمین هنوز کاملا از کنترل انگلستان خارج نشده بود به صورت یک جنجال جهانی درآمده بود که اشاره کوتاهی به آن، تا حدی ریشه و پیچیدگی مسئله آن سرزمین پر غوغا را به دست می دهد.

تیسفون (مدائن و اینک سلمان پاکSalman Pak) واقع در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی بغداد هشت قرن پایتخت ایران بود که علاوه بر پایتختی ایران، به صورت مرکز استان Khavarvaran خواروران (خاروران ـ خاوران) ایران هم عمل می کرد و این استان ایران در آن عصر؛ کویت، سواحل شرقی کشور سعودی امروز (که «گارهائه» نام داشت)، بحرین، قطر، حاشیه جنوبی خلیج فارس و همه عراق امروز (جز کردستان آن) را شامل می شد که برخی از محلی ها آن را اراک (ایران پایینی ـ پایین ایران) خطاب می کردند.

همین جغرافیای تاریخی عامل جنجال سال ۱۹۲۳ بود که از ماه اوت آغاز شده بود. ایرانیان (۱۷ ماه پس از کودتای ژنرال رضاخان پهلوی) که احساسات ناسیونالیستی شان داشت زنده می شد به این تمبر از این لحاظ اعتراض داشتند که معتقد بودند انگلستان با تایید انتشار آن می خواهد بحرین (میش ماهی) و میشان (دشت میشان) را هم ببلعد، و عراقی ها مدعی بودند که با چاپ تصویر تیسفون بر تمبر، انگلیسی ها می خواهند ماهیت عراق را تغییر دهند و همانند عهد ساسانیان، کردستان را از آن جدا سازند و …. در این میان روزنامه های مسکو و رم در تفسیرهای خود این عمل را مقدمه ایجاد یک خاورمیانه انگلیسی وانمود می کردند و فرانسوی ها با این که نمی خواستند انگلیسی ها را برنجانند، در باطن از گسترش متصرفات انگلستان در خاور میانه ناراضی بودند و مطبوعاتشان ترجمه تفسیرهای روزنامه های مسکو و ایتالیا را با آب و تاب چاپ می کردند و به همین گونه مطبوعات آلمان. در واکنش به این وضعیت، مقامات انگلیسی حاکم بر هند که به تایید آنان این تمبر منتشر شده بود می گفتند که نظرخاصی در کار نبوده است. ما انگیسی ها از قدیم به ابنیه تاریخی که هویت ملی و مایه افتخار ملل هستند احترام می گذارده ایم و به همین دلیل هم بود که در جریان نبرد با عثمانی ها، نیروهای خود را در نوامبر ۱۹۱۵ از منطقه مدائن (تیسفون) عقب کشانیدیم که ضمن زد و خورد، توپ های عثمانی آسیب بیشتری به طاق کسری وارد نسازند.

کار در اینجا پایان نیافت. اوایل دهه ۱۹۶۰ ژنرال عبدالکریم قاسم رئیس وقت دولت عراق که با کودتای سال ۱۹۵۸ به سلطنت کوتاه مدت «ساخت انگلستان» در عراق پایان داده بود به استناد نقشه جغرافیایی «استان خاروران» ایران به مرکزیت مدائن (تیسفون) که کویت بخشی ازآن بود مدعی مالکیت این سرزمین شد (البته عراق از دهه چهارم قرن بیستم این ادعا را داشت ولی آن را به صورتی ملایم مطرح می کرد)، و صدام حسین بعدا برای تصاحب همه قسمت های باستانی آن استان ایران باستان و از جمله میشان (حاشیه غربی خوزستان)، با هدف عراقی کردن طاق کسری و محدوده تاریخی مدائن دست به مرمت آن زد و … که پس از موفق نشدن در جنگ هشت ساله با ایران، از ادامه تعمیر کاخ شاهان قدیم ایران دست برداشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶مرداد

تکفارس آی آر

۱۹۵۳م:۱۷ اوت سال ۱۹۵۳ (۲۶ امرداد ۱۳۳۲) در اوج فعالیت انگلستان و آمریکا برای براندازی حکومت دکتر مصدق، تماسهایی با فرماندهان لشکرهای استانها برای لشکرکشی احتمالی به تهران – در صورت شکست طرح کودتا – آغاز شده بود. در اصفهان، اردشیر زاهدی از جانب پدرش با پاره ای از افسران لشکر اصفهان تماس گرفته بود و معاون لشکر به او وعده اعزام نیرو به تهران داده بود. در کرمانشاه نیز سرهنگ بختیار (بعدا سپهبد) فرمانده تیپ محل دعوت زاهدی برای لشکرکشی به تهران را پذیرفته و به واحدهای این تیپ آماده باش داده بود. در این میان خبر رسید که شاه و ثریا از بغداد به رم رفته اند تا در آنجا منتظر کار باشند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶مرداد

۲۰۰۴م:با همه تلاش تبلیغاتی آمریکا و کمکهایی که به نیروهای مخالف شد، هوگو چاوز رئیس جمهور «چپگرا ـ ناسیونالیست» ونزوئلا با بیش از ۵۸ درصد آراء پیروز شد و می تواند این دوره ریاست جمهوری خود را تا به آخر ادامه دهد. بر رفراندم یکشنبه ۱۵ اوت ۲۰۰۴ ونزوئلا، افراد مختلفی از خارج، از جمله جیمی کارتر رئیس جمهوری اسبق آمریکا که خود را از پاسداران دمکراسی درجهان می خواند و«سزار گاویریا» رئیس سازمان کشورهای قاره آمریکا نظارت داشتند و درستی انجام آن را تایید کردند.

جیمی کارتر درباره رفراندم ونزئلا گفت: رفراندم ونزوئلا از نظر نظم و ترتیب بهتر و دقیقتر از انتخابات قبلی بود که او در کشورها دیگر بر آنها نظارت کرده بود.

موضوع کم سابقه در این رفراندم، شرکت مردم به صورت هجوم بود که باعث ایجاد صفوف طولانی شده بود. در بعضی نقاط ایستادن یک فرد در صف تا ده ساعت طول می کشید. همین مشارکت، اصحاب نظر و روزنامه نگاران اروپایی را به تحسین واداشته و نوشته بودند: این مشارکت نشان داد ونزوئلایی ها که به اهمیت «رای و رای دادن» پی برده اند در یکشنبه سرنوشت ساز از این بزرگترین حق مدنی خود استفاده کردند.

www.takfars.ir

رسانه های آمریکایی نتیجه رفراندم ونزوئلا که ۱۵ درصد نفت مصرفی آن کشور را تامین می کند بزرگ نکرده بودند. ونزوئلا پنجمین صادر کننده نفت درجهان است. این رسانه ها گفته بودند که در پایان رفراندم، میان دو دسته موافق و مخالف زد و خورد روی داد که یک زن کشته و چند تن مجروح شدند که بعدا معلوم شد آن زن زنده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶مرداد

۱۸۴۰م:امروز زادروز ویلفرد بلانت Wilfrid S. Blunt نویسنده و شاعر انگلیسی است که ۱۷ اوت سال ۱۸۴۰ به دنیا آمد. گذشته از مجموعه اشعار و دو مجموعه نامه ها و مکاتبات ، وی کتاب های متعدد نوشته است که عموما از مسافرت های دور و دراز او مایه گرفته

اند . بلانت از هند و خاورمیانه دیدار کامل و « حقیقت یاب » بعمل آورده و مدتی را هم در مصر بسر برده بود. سفر او در خاورمیانه عمدتا با اسب و شتر صورت گرفت. در قسمتی از این سفرها ، همسرش « لیدی آن » را که یک امیر زاده انگلیسی بود با خود برده بود و این لیدی انگلیسی که در ترسیم تصویر و نقاشی از افراد و مناظر مهارت و هنرمندی داشت یک مجموعه جالب هنری از مناظر و مردم خاورمیانه باقی گذارده است.« لیدی آن» همچنین مولف « قبایل منطقه فرات » و « سفر به نجد » است.

معروفترین کتابهای بلانت نیز « باد و گردباد » عنوان دارد. وی در کتابهایش دولت انگلستان را یک امپریالیست خوانده و اندرز داده است که از این سیاست ناپسند دست بردارد. وی همچنین از آرمانهای ملیون ایرلندی و استقلال کامل ایرلند جانبداری کرده و به همین جهت مدتی را هم در زندان انگلستان بسر برده بود. برخی از مورخان نوشته اند که بلانت نخستین نویسنده انگلیسی بود که امپریالیسم انگلستان را شرح داد و آن را نکوهش کرد. بلانت در ۱۹۲۲ درگذشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶مرداد

۱۹۳۲م:وی. اس. نیپال V. S. Naipaul نویسنده هندی تبار متولد ترینیداد (آمریکای مرکزی) ۱۷ اوت سال ۱۹۳۲ به دنیا آمد و برنده جایزه ادبی نوبل سال ۲۰۰۲ شد. وی جوایز ادبی دیگر و عنوان بهترین نویسنده دهه ۱۹۹۰ در زبان انگلیسی را هم به دست آورده است. ناراتیو های نیپال حرف ندارد. ایراد از برخی تاریخنگاران و تقبیح تاریخنویسی دولتی یکی از تالیفات اوست. نیپال در این زمینه مثالهای متعدد از سرزمین پدری خود ـ هند ـ آورده و نوشته است که در تاریخ هند همه جا از فاتحان (تجاوزگران) نوشته اند و مقاومت و واکنش هندیان را در برابر تجاوز از قلم انداخته اند و خواننده تصور می کند که هندیان مغز و جان دفاع از خود و وطنشان را نداشته اند و فتح آنان «حق فاتحان» بوده است. وی نتیجه گرفته است که این تاریخنگاری تخریب ملتها و تحقیر آنان و مطالبی یکطرفه است که جز خدمت به فاتحان و طرف نیرومند قضیه، پشیزی نمی ارزد. به باور بیپال، پاره ای از خبر نویسان هم با اخبار همین معامله را می کنند و…. وی به اتحادیه ها صنف روزنامه نگاران هشدار داده است که تا دیر نشده است ضوابط تازه ای تهیه کنند تا افراد نتوانند از حربه روزنامه نگاری (قلم) برای آماده ساختن راه تجاوزکاران، ظالمان و استثماران استفاده کنند و هر آنچه را که آنان دیکته کنند بنویسند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶مرداد

۱۸۷۰م:دکتر «فردریک راسل» کاشف نهایی « واکسن تیفوئید » در ۱۷ اوت سال ۱۸۷۰ به دنیا آمد و در آغاز کار، پزشک ارتش آمریکا بود که از سوی این دولت برای بررسی اوضاع پزشکی اروپا به فرانسه و آلمان فرستاده شده بود. وی مدتها نیز در دانشگاههای آمریکا درس پزشکی می داد. مشکل دولتها در لشکر کشی های دور دست ابتلاء سربازان به بیماری تیفوئید بود. دولت آمریکا برای دکتر راسل یک آزمایشکاه جامع ایجاد کرد و از او خواست که واکسن قطعی تیفوئید را کشف کند. قبلا در این زمینه در کشورهای مختلف کارهایی شده بود و دکتر راسل بود که واکسن نهائی بیماری تیفوئید را ساخت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶مرداد

تک فارس

۱۳۴۱ش:در نیمه امرداد ۱۳۴۱ (ماه اوت ۱۹۶۲) رادیو ایران دارای یک برنامه روزانه با زمینه خبری به نام «درگوشه و کنار شهر» شد که بدون وقفه به مدت سه سال ادامه داشت و طبق بررسی های ماهانه از شنوندگان رادیو که قاعدتا باید در بایگانی صدا و سیما محفوظ مانده باشند، «صد در صد» شنونده و عمدتا "راضی" داشت. این برنامه که هنوز مشابه آن در همه جهان تولید نشده است توسط دو روزنامه نگار وقت؛ پرویز یاحقی (آهنگساز نامدار ایران که اخیرا فوت شد و نام او در شناسنامه اش «صدیقی پارسی» بود که ترجیح داده بود پس از دایی هنرمندش به نام وی «یاحقی» خطاب شود) و نوشیروان کیهانی زاده نگارنده این سایت (در آن زمان، سردبیر اخبار بین الملل خبرگزاری پارس و عضو تحریریه روزنامه اطلاعات) با تصویب طرح آن از سوی نصرت الله معینیان معاون نخست وزیر وقت و مسئول انتشارات و رادیو پا به عرصه وجود گذارد و هر روز در ساعت ۴ و نیم بعد از ظهر از رادیو سراسری ایران که در آن زمان مهمترین رسانه کشور و فراگیرتر از همه بود پخش می شد. معینیان می دانست این برنامه ضعف های دولت را هم منعکس خواهد کرد؛ با وجود این با پخش آن موافقت کرده بود. یاحقی و کیهانی زاده در ساعات فراغت خود در کلانتری های پلیس، پاسگاههای ژاندارمری، شعب دادسرای تهران، دادگاهها ، بیمارستانهای سوانح تهران (در آن زمان: سینا، رازی ، امیر اعلم (ویزه سوختگی ها) ، لقمان الدوله ادهم (ویزه مسمومیت ها) و امدادی حکیم الملک واقع در خیابان مولوی شرقی) و صحنه وقوع حوادث به جستجوی مطلب می پرداختند و یاحقی با طرفین ماجرا مصاحبه می کرد و هر مطلب با اندرز و ذکر ضوابط و قوانین مربوط و اشاره به مراحل دادرسی پایان می یافت و به همان صورت برای پخش آماده می شد و هر برنامه ۳۰ دقیقه ای شامل سه تا چهار حادثه بود که همان روز و یا شب پیش از آن اتفاق افتاده بودند. پیروزی این برنامه عمدتا نتیجه علاقه مردم به شخص یاحقی و شهرت اجتماعی او بود که حاضر می شدند مصاحبه کنند و از اشتباهات خود پرده بردارند. صدای یاحقی بسیار جذاب، لحن او گیرا و اندرزهایش صمیمانه بود که بردل می نشست این برنامه عبرت آموز تنها به دلیل افزایش اشتغال یاحقی در عالم موسیقی و به تدریج دست برداشتن از کار روزنامه نگاری، و پرداختن کیهانی زاده به تدریس تاریخ پایان یافت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶مرداد

۱۸۵۰م:«خوزه سن مارتین» قهرمان استقلال آرژانتین که در این کشور دارای احترام خاص است ۱۷ اوت ۱۸۵۰ در گذشت وی ۲۵ فوریه ۱۷۷۸ به دنیا آمده بود. در جوانی به اسپانیا رفته و در ارتش این کشور افسر شده بود. در همانجا ، اندیشه استقلال ارژانتین و سایر سرزمین های تحت سلطه اسپانیا در قاره امریکا به او راه یافت . او اسپانیا را که به سهولت به چنگ ناپلئون افتاده بود کشوری ضعیف که استحقاق آقایی بر زادگاه او را ندارد تشخیص داده بود. در بازگشت به آرژانتین ، برای دولت محلی یک هنگ سوار به وجود آورد که بعدا با همین هنگ و کمک استقلال طلبان دیگر موفق به گرفتن استقلال آرژانتین از اسپانیا شد و آنگاه به کمک استقلال طلبان سایر سرزمین های لاتین نشین قاره آمریکا شتافت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶مرداد

۱۸۸۷م:مارکوس گاروی Marcus Garvy را که در روزی چون امروز در سال ۱۸۸۷ در جامائیکا به دنیا آمد نخستین سیاه پوستی می دانند که جنبشی برای باز گرداندن سیاه پوستان از قاره آمریکا به افریقا ــ سرزمین نیاکانشان ــ به وجود آورد. وی عقیده داشت از آن جا که سیاه پوستان به صورت برده از افریقا به آمریکا آورده شده اند و این ذهنیت در آنان و سپید پوستان باقی مانده است ؛ در اینجا دشوار است که بتوانند رشد کنند و ترقی تحت فشار دولت منطقی و دائمی نیست ، ولی در قاره خودشان امکان پیشرفت برایشان وجود دارد.

پیش از مارکوس ، بسیاری از بردگان آزاد شده آمریکای شمالی با کمک این دولت به آفریقا منتقل و در آنجا کشور لابیریا را تاسیس کرده بودند ولی هنوز یک وزیر منصوب از آمریکا برکار آنان نظارت داشت. در سال ۱۸۹۰ الکساندر کلارک سمت وزارت لابیریا را برعهده داشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶مرداد

۱۹۶۰م:محاکمه «فرانسیس گاری پاورز Francis Gary Powers» خلبان هواپیمای جاسوسی «یو ـ ۲ » آمریکا که اول مه ۱۹۶۰ بر فراز خاک شوروی هدف موشک قرار گرفته و سرنگون شده بود ۱۷ اوت همین سال در مسکو آغاز گردید. ۱۷ اوت زادروز فرانسیس بود که در ۱۹۲۹ به دنیا آمده بود. معلوم نشده است که با توجه به زادروز او، روسها تعمدا این روز را برای آغاز محاکمه اش انتخاب کرده بودند.

سقوط این هواپیما که از پاکستان به پرواز در آمده بود و در شرق میانه اتحاد شوروی هدف موشک قرارگرفت در آستانه دیدار خروشچف و آیزنهاور، سران دو کشور، بحران دامنه داری به وجود آورده بود. قرار بود که مذاکرات سران دو کشور رقیب به منظور تنش زدایی انجام شود. بعدا شایعات متعدد رواج یافت که شاید دستهایی در آمریکا در جریان بوده که مانع از تشنج زدائی در روابط دو کشور شود.

پاورز که در استخدام سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا CIA بود در جریان محاکمه به همه چیز اعتراف کرد و به ده سال زندان محکوم شد. دو سال بعد، وی با یک جاسوس روسیه به نام رودولف آبل که در زندان آمریکا بود مبادله شد. پاورز سپس به استخدام یک تلویزیون محلی در کالیفرنیا درآمد که با هلی کوپتر بر فراز خیابانها و جاده ها پرواز می کرد و خبر ترافیک می فرستاد و از حریق و رویدادهایی نظیر آن فیلم و خبر تهیه می کرد. وی در یکم اوت ۱۹۷۷ در پایان تهیه یک فیلم خبری از آسمان از یک رویداد حریق و در راه بازگشت به به فرودگاه براثر تمام شدن سوخت هلی کوپتر برفراز لس آنجلس سرنگون شد و جان سپرد. در این سانحه، فیلمبردار تلویزیون نیز کشته شد. پاورز هنگام مرگ ۴۸ ساله بود.

T A K F A R S

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶مرداد

۱۹۷۰م:«ونرا Venera _ 7» سفینه شوروی که به سوی زهره فرستاده شده بود ۱۷ اوت ۱۹۷۰ به آرامی بر سطح این ستاره زیبا فرود آمد.

این سئوال و ابهام اینک همه را کلافه کرده است که این همه پیشرفتهای شوروی چه شدند و چگونه یکشبه ـ با فروپاشی بدون خونریزی این اتحادیه ـ به فراموشی سپرده شدند. مردم شوروی برای نیل به این پیشرفتها بهای سنگینی پرداخته بودند!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶مرداد

۱۹۸۷م:۱۷ اوت سال ۱۹۸۷، رودلف هس Hess معاون پیشین هیتلر که ۹۳ ساله بود در زندان فاتحان جنگ جهانی دوم در برلن به نام زندان اشپاندائو که همین یک زندانی در آن نگهداری می شد، با کابل برق خود را حلق آویز کرد و درگذشت و چهار دولت شوروی، فرانسه، انگلستان و آمریکا از هزینه بسیار سنگین نگهداری او آسوده شدند.

وی بیش از چهار دهه و حتی پیش از پایان جنگ در زندان بود. هس در جریان سقوط هواپیمایش در خاک انگلستان دستگیر شده بود. هس در گورستان خانوادگی در " وونسیدل " باواریا مدفون شده است و هرسال در این روز نئو نازیهای آلمان در این گورستان و در خیابانهای وونسیدل دست به تظاهرات می زنند و فریاد زنده باد هیتلر بر می آورند. دولت آلمان برای جلوگیری از وقوع هرگونه حادثه مجبور است پلیس اضافی به منطقه بفرستد . در ۱۷ اوت سال۲۰۰۳ هزاران نئونازی در وونسیدل اجتماع کرده بودند و دولت هزار پلیس اضافی اعزام داشته بود و عده ای از آنان که علامت پرچم دوران هیتلر را حمل می کردند دستگیر شدند زیرا که حمل آن در آلمان منع قانونی دارد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶مرداد

۱۹۸۸م:۱۷ اوت سال ۱۹۸۸ ژنرال ضیاءالحق دیکتاتور نظامی پاکستان پس از ۱۱ سال حکومت در یک سانحه هوایی کشته شد. حادثه ای که هنوز بدرستی علت آن معلوم نیست. سفیر آمریکا در پاکستان نیز در همین حادثه جان داد. ضیاءالحق پنجم ژوئیه سال ۱۹۷۷ با یک کودتای نظامی ذوالفقار علی بوتو را که چهار ماه پیش از آن در انتخابات عمومی پیروز شده بود و بر پاکستان حکومت می کرد برکنار ساخت و برجایش نشست.

به تصمیم او بوتو به اتهام وجود فساد مالی و اداری در سازمانهای دولتی اش و نیز اتهام قتل یکی از رقبای انتخاباتی اش محاکمه و با وجود درخواست برژنف رهبر وقت شوروی، پاپ و بسیاری از سران کشورها و متفکران اعدام شد.

مردم پاکستان پس از کشته شدن ژنرال ضیاءالحق « بی نظیر» دختر بوتو را به ریاست قوه مجریه برگزیدند.

تک فارس www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶مرداد

۲۰۰۳م:فیدل کاسترو ۷۷ ساله ۱۶ اوت ۲۰۰۳ در استادیوم ورزشی شهر آسانسیون پایتخت کشور پاراگوئه در برابر بیش از ده هزار تن که فریاد « فیدل ـ فیدل ، تولدت مبارک » سر داده بودند در نطقی ایالات متحده را با امپراتوری روم باستان مقایسه کرد و گفت که دولت واشنگتن « امپراتور روم » امروز است. رسانه ها نوشته اند که کاسترو با مشاهده آن همه ابراز احساسات نسبت به خود ، قطرات اشک از چشمانش بر گونه اش غلطید. برخی رسانه ها نوشته اند که در عهد باستان امپراتوری توانمند ایران در برابر روم وجود داشت ، ولی به نظر می رسد که امروز در برابر آمریکا قدرتی وجود نداشته باشد.

کاسترو برای شرکت در مراسم آغاز دوره ریاست جمهوری « نیکاتور دوارته » به پاراگوئه دعوت شده بود که ۱۴ اوت برگزار شد . مدتی است که در آمریکای لاتین رسم شده که کاسترو باید در مراسم آغاز دوره یک رئیس جمهوری جدید حاضر باشد ، گرچه توجه مردم به او بیش از رئیس جمهوری تازه است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶مرداد

۱۹۷۱م:«عیدی امین دادا» گروهبان پیشین ارتش انگلستان که ۲۵ ژانویه سال ۱۹۷۱ با یک کودتای نظامی میلتون ابوت ( ابوته ) را از ریاست جمهوری کشور اوگاندا برکنار و خود زمامدار این کشور شده و هشت سال حکومت کرده بود ۱۶ اوت ۲۰۰۳ در شهر بندری جده در کشوری سعودی بر اثر از کار افتادگی کلیه ها در هشتاد سالگی در گذشت.

وی که در جوانی در عین حال یک بوکسور بود در ارتش اوگاندا که در سال ۱۹۶۲ استقلال یافته بود به دلیل نداشتن نظامی با تجربه ، افسر شد و ظرف مدت کوتاهی به ژنرالی رسید و کودتا کرد . درباره آدمکشی و بی رحمی های او داستانها گفته اند ، ازجمله اخراج خشونت آمیز هندیان مهاجر که امور اقتصادی اوگاندا را از دوران استعمار انگلستان به دست داشتند که با رفتن آنان اوضاع اقتصادی اوگاندا به وخامت گرایید. گفته شده است که وی اجساد مقتولان خشونت های خود را به دریاچه ویکتوریا می انداخت تا طعمه تمساح شوند. امین در سال ۱۹۷۹ مدعی قسمتی از خاک تانزانیا شد و به آن کشور لشکر کشید ، ولی از ارتش تانزانیا شکست خورد و هنگامی که نیروهای تانزانیا وارد شهر کامپالا پایتخت اوگاندا شدند به عربستان سعودی فرار کرد و به آن دولت پناهنده شد. در پی فرار او ، ابوته به اوگاندا ( یوگاندا ) بازگشت و حکومت را به دست گرفت. عیدی امین مسلمان بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۶مرداد

۲۰۰۴م:۱۷ اوت ۲۰۰۴ چهار روز پس از توفان دریایی چارلی که ایالتهای شرقی آمریکا از فلوریدا تا «مین» را در نوردید اعلام شد که این توفان تنها در فلوریدا که محل ورود آن به خاک آمریکا بود باعث مرگ ۱۷ تن و وارد آمدن ۱۴ میلیارد دلار زیان شده است . تا این روز ( ۱۷ اوت ) در این منطقه بیش از یک میلیون تن فاقد برق بودند.

۱۸۳۶: قانون اجباری شدن ثبت تولد، مرگ و نکاح در انگلستان به اجرا درآمد و کشورهای دیگر که تا آن زمان نداشتند به تدریج چنین کردند.

۱۸۴۶: شهر لس آنجلس که توسط مهاجران اسپانیایی ساخته شده است و متعلق به کشور مکزیک بود به تصرف ایالات متحده آمریکا درآمد.

تکفارس

۱۸۵۰: بالزاک نویسنده فرانسوی درگذشت.

محصولات معتبر
محصولات معتبر