تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۵ تیر

۹۳۱م:۱۶ ژوئیه سال ۹۳۱ میلادی "مرداویز" قهرمان ملی ایرانیان که برای احیاء کشور مستقل ایران کمر همت بسته بود شهر همدان را از عوامل خلیفه عباسی پس گرفت و آنجا را به نام "ایران" متصرف شد. همدان که از آن به عنوان نخستین پایتخت ایران در هزاره اول پیش از میلاد نام برده می شود در سال ۶۴۲ میلادی (سال شکست ارتش ایران از اعراب مسلمان در نهاوند)، سقوط کرده بود.

۱۳۸۴ش:از اواسط تیرماه ۱۳۸۴ خورشیدی، مطالب بزرگتر روزنامه های تهران به سخنان دلچسب و زیبای خاتمی رئیس جمهور و برخی از وزیران کابینه او و شرکت آنان در مراسم متعدد برای ایراد سخنرانی در آخرین ماه حکومتشان اختصاص یافته است.

می دانیم که تاریخنگاران عمل ها (رویداد ها) را بررسی می کنند و بر می نگارند، نه متن سخنان را و تنها آن قسمت از سخنان را نقل می کنند که عملی نشده باشند، یعنی استناد برای نفی، و همچنین تحلیل می کنند که منظور و هدف مقام از ایراد آن سخنان چه بوده است.

۲۰۰۷م:غلامحسین کرباسچی شهردار پیشین تهران، بنیادگذار روزنامه همشهری، دبیرکل حزب کارگزاران و ناشر روزنامه هم میهن در در نیمه ژوئیه ۲۰۰۷ در یک مصاحبه طولانی با شبکه «بی بی سی» نکاتی ریشه ای بیان داشت که بیانگر فلسفه توسعه نیافتگی و راه حلهای آن است. از متن این مصاحبه مهم که در «بی بی سی آنلاین» منعکس شده و در آرشیو این شبکه نگهداری می شود در رسانه های متعدد نقل و در این رسانه ها مورد اظهار نظر و تفسیر قرار گرفته بود. آن قسمت از این مصاحبه که رسانه های فارسی برون مرزی از آن به عنوان یک نظریه مهم که بر زبان یکی از معروفترین و موفق ترین مدیران در ایران پس از انقلاب جاری شده است نقل می کنیم ـ نظریه «رابطه مستقیم پیشرفت با فرهنگ جامعه»:

«به تهران و مشکلات آن نمی توان نگاه مطلق داشت، اگر بخواهیم مشکل تهران را در یک جمله خلاصه کنیم باید بگوییم مشکل تهران مانند بسیاری از مشکلات کشور و مشکلات کشورهای جهان سوم؛ مشکل عدم توسعه یافتگی است. توسعه نیافتگی عبارت است از اینکه بخشی از فیزیک، فرهنگ و مجموعه مشخصات شهر و کشور مطابق الگوی تازه ای غیر از الگوی گذشته تغییر میکند اما متناسب با آن الگو بقیه شرایط مهیّا نمی شود. برای نمونه، ممکن است در جایی تکنولوژی وارد شود اما فرهنگ استفاده از تکنولوژی وارد نشود. این مشکل را در کشاورزی، در صنعت و در شهر هم داریم . این تجربه مختص تهران نیست. در سایر شهرهای ترکیه، و در قاهره، اسلام آباد، بمبئی، کلکتّه و … هم داریم . قبلا این شرایط در شهرهایی مانند بانکوک، سئول و کوالالامپور هم دیده می شد و بنابراین، شهرهای کشورهای در حال توسعه از یک خصلت توسعه نیافتگی رنج می برند که عامل اصلی و زیربنای سایر مشکلات است. این توسعه نیافتگی نه تنها در فیزیک شهر، در اقتصاد شهری، و در اقتصاد کشور؛ بلکه در فرهنگ مردم و در نحوه مدیریت جامعه نیز وجود دارد.زمانی که من مدیر تهران بودم، این گلایه وجود داشت که چرا یک نفر برای گشایش ۱۰۰۰ دلار اعتبار باید به تهران مراجعه کند و حتی از شهری مانند اصفهان که نبض اقتصاد کشور در آنجا می زند به تهران سفر کند. از این نمونه زیاد است. برای مثال: مدیریت شیلات کشور (امور صید ماهی) که باید در بندرعباس و یا در شمال کشور قرار داشته باشد در تهران مسقر شده است. علاوه بر پرسنل مرکزی که در تهران مستقر هستند، حساب کنید شمار افرادی را که از نقاط دیگر کشور به مرکز این سازمان مراجعه می کنند!. به همین گونه است سازمان چای کشور و …. بنابراین؛ ریشه مشکلات در بی برنامه بودن و توسعه نیافتگی است.».

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۵ تیر

۶۲۲م:عمرخلیفه دوم، هجرت پیامبر اسلام (ص) از مکه به مدینه را مبدا تقویم قمری اسلامی اعلام کرد. قبلا سال شکست «ابرهه حبشی» در حمله به مکه که در آن از فیل هم استفاده کرده بود به نام «سال فیل» مبدا تقویم بود. به حساب تنظیم کنندگان تقویم میلادی، ۱۶ ژوئیه سال ۶۲۲ آغاز تقویم قمری اسلامی است. سال قمری دارای ۳۵۴ روز و تقریبا ۱۱ روز کمتر از سال خورشیدی است. سال قمری اسلامی از اول محرم آ‎غاز می شود. ایرانیان بعدا برای خود، تقویم هجری خورشیدی را تنظیم کردند. قدیمی ترین نامه به دست آمده با تقویم قمری اسلامی بر پاپیروس نوشته شده و در موزه محفوظ است.

۱۳۸۱م:پانزدهم ژوئیه ۱۳۸۱ یک کشیش انگلیسی به نام «جان بالJohn Ball» که در موعظه ها و خطبه هایش از لزوم برقراری عدالت در جامعه سخن به میان می آورد و می گفت که همه انسانها از یک پدر و مادر (آدم و حوا) به وجود آمده اند و جز دانش و درستی نباید با شاخصی دیگر میان آنان تفاوت گذارد و عمل دولتها بوده که برابری مردم را برهم زده و میان آنان جدایی افکنده و یوغ شمار کمی را بر گردن اکثریت نهاده است، منابع طبیعی از جمله آب و زمین متعلق به خدا است و نباید به تملک فرد درآید و این افراد (مالکان) انسان های دیگر را که با آنان باید برابر باشند عملا برده خود قرارداده و استثمار می کنند؛ در یک میدان عمومی و با حضور ریچارد دوم پادشاه وقت انگلستان به سخت ترین روش(Hanged,Drawn and Quartered)، اعدام شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۵ تیر

۲۰۰۷م:جنجالی ترین خبر ۱۵ ژوئیه ۲۰۰۷ (۲۴ تیرماه) رسانه های آمریکا، توافق کاردینال «راجری ماهونیRogery Mohany» سراسقف کلیساهای کاتولیک کالیفرنیا با شاکیان از کشیش های منطقه بود. طبق این سازش، کاردینال حاضر شده است ۶۶۰ میلیون دلار! به شاکیان بدهد تا از تعقیب شکایت در دادگاه که باعث آبروریزی بیشتر خواهد بود منصرف شوند. شمار این شاکنان حدود پانصد نفر است که به هرکدام یک میلیون و سیصد هزار دلار می رسد. شاکیان مدعی شده اند که کشیشها در طول زمان آنان را آزار جنسی داده بودند. انتشار خبر شکایت یکی از آنان در روزنامه ها باعث مراجعه بقیه به دادگاه شده بود. کشیش های کاتولیک محروم از ازدواج هستند. به گزارش رسانه های آمریکا، این بزرگترین غرامتی است که کلیسا بابت خطای جنسی کشیش های خود می پردازد و این پول عمدتا از اعانات مومنان و مراجعین به کلیساها تامین شده است. در سال ۲۰۰۴ (سه سال پیش) سراسقف کلیساهای کاتولیک ماساچوست (بوستون) برای جلوگیری از طرح شکایات جنسی از کشیش های محلی در دادگاه و انتشار جزئیات در رسانه ها، یکصد میلیون دلار غرامت داده بود. با وجود این، پاپ حاضر نشده است که با ازدواج کشیش های کاتولیک موافقت کند. روحانیون فرقه های مسیحی دیگر، حق ازدواج کردن را دارند.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۵ تیر

۱۹۱۱م:دکتر "سون یات – سن Sun yat – Sen" اندیشمند چین و رهبر انقلاب ملی گرایان و جمهوریخواهان این کشور پهناور روز ۱۶ ژوئیه سال ۱۹۱۱، سه ماه و ۱۴ روز پیش از وارد مرحله نهایی شدن انقلاب ملی چین، افکار خود را که سالها به صورت پراکنده اعلام شده بود در اعلامیه ای گردآوری کرد که به اصول سه گا نه "سون یات – سن" معروف شده اند و توجه مصلحین جهان از دهه گذشته (۱۹۹۰) پس از فروپاشی شوروی بیش از هر وقت دیگر معطوف به این اصول شده است. در زمان انقلاب اکتبر سال ۱۹۱۱ چین معروف به انقلاب ملی گرایان، دکتر سون یات – سن در آمریکا سرگرم جمع آوری پول از چینیان مقیم این کشور برای ادامه مبارزه در وطن بود و در ۲۹ دسامبر همین سال پس از پیروزی انقلاب به ریاست موقت کشور چین تعیین شد [مشروح رویداد در زمان خود خواهد آمد]

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۵ تیر

۱۹۴۶م:۱۶ ژوئیه ۱۹۴۶ « مارتین هایدگر » براصطلاح « پست مدرنیسم » تعریف نوشت .با این تعریف، جنبش فلسفی ــ سیاسی « پست مدرنیسم » که قبلا شکل گرفته بود عمومیت بیشتری یافت .پیروان این تفکر( مدرسه ) معانی را مطلق نمی دانند و درمطلق بودن حقایق تردید دارند و خواهان بررسی اندیشه ها و فلسفه های غرب و تکمیل آنها شده اند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۵ تیر

۱۹۸۵م:۱۶ ژوئیه در سال ۱۹۸۵«هنریک باولHeinrich Boll» نویسنده آلمانی و برنده جایزه نوبل سال ۱۹۷۲ در ۶۸ سالگی درگذشت. وی که در طول جنگ جهانی دوم به عنوان یک سرباز ورماخت (ارتش آلمان) در جبهه های فرانسه، روسیه، رومانی و مجارستان شرکت و چهار بار گلوله خورده و انگشتان پایش را بر اثر یخزدگی در برف های روسیه از دست داده بود در داستانهایش مقامات دولتی و کاسبکار ها را در نقش آدمهای بد قرار می داد. باول که مدتی نیز رئیس انجمن جهانی «پن» بود در یک رساله خود که مورخان عنوان «نتیجه گیری» به آن داده اند نوشته است که اگر مقامات دولتی و کاسبکارها روراست و مردمدوست باشند، از وضعیت روز سوء استفاده نکنند، نخوت و خود بینی و طمع نداشته نداشند، پاکدامن بوده و از همه مهمتر بدانند که پس از باز نشسته شدن، به زندگی در میان مردم باز می گردند و نیاز به لطف و محبت و کمک آنان دارند، دشواری های بشر و مسائل جامعه به مقدار زیاد از میان می رفت.

۵۱۸م:فلاویوس آناستاسیوس امپراتور روم شرقی که در یک جنگ سه ساله از ایران شکست خورده بود ۱۵ ژوئیه سال ۵۱۸ درگذشت. وی از بیم وقوع جنگی دیگر با ایران، به جای یکی از برادرزاده هایش، ژنرال ژوستین را به عنوان جانشین (ولیعهد) تعیین کرده بود. آناستاسیوس در طول حکومت خود گرفتار مسائل بالکان و هجوم طوایف مهاجر به آن منطقه، و جنگ سه ساله ایران و روم بود که در سال ۵۰۲ میلادی (در زمان پادشاهی قباد ساسانی) آغاز شد که ضمن آن، ارتش ایران نیروهای امپراتور آناستاسیوس را از اطراف «آمیدا (آمد ـ دیار بکر)» بیرون راند و شهر تئودوسیوپولیس را تصرف کرد. انگیزه جنگ، تعلل روم از پرداخت باج مقرر به دولت ایران بود. جنگ دو امپراتوری با امضای یک قرارداد صلح هفت ساله پایان یافت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۵ تیر

۱۷۰۴م:در این روز در سال ۱۷۰۴ میلادی منطقه جبل طارق (Gibraltar) که بر تنگه تلاقی مدیترانه و اقیانوس اطلس قراردارد و در عهد باستان به ستون هرکول معروف بود به تصرف انگلستان درآمد.

این تنگه ۱۳ کیلومتر تا ۳۶ کیلومتر عرض دارد و در سال ۷۱۱ میلادی به تصرف "طارق" سردار یک سپاه اسلامی درآمد و از آن پس به اسم او نامیده می شود.

تک فارس

این منطقه که از اهمیت استراتژیک برخوردار است، از آن پس چند بار مورد حمله نظامی اسپانیا و فرانسه قرار گرفت، اما همچنان در تصرف انگلستان باقی مانده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۵ تیر

۱۸۴۰م:۱۶ ژوئیه سال ۱۸۴۰، پیمان لندن که سه روز پیش از این (۱۳ ژوئیه) میان آلمان (پروس)، اتریش و روسیه، فرانسه و انگلستان در مورد تنگه های ترکیه (بسفر و داردانل) به امضا رسیده بود انتشار یافت. این پیمان به زیان روسیه یکی از امضا کنندگان آن و ناقض عهدنامه سال ۱۸۳۳ روسیه و عثمانی معروف به پیمان "خونکار اسکله سی" بود.

طبق پیمان لندن، در زمانی که عثمانی در صلح بسر می برد، تنگه های یاد شده که میان دریاهای سیاه و اژه قرار دارند باید به روی کشتی های جنگی همه کشورها بسته باشند. این پیمان با تلاش هفت ساله وزیرخارجه وقت انگلستان که نمی خواست روسیه از امتیاز ویژه استفاده از این تنگه ها برخوردار باشد به امضاء رسید.

۱۹۱۸م:۹ ماه پس از پیروزی انقلاب بلشویکی روسیه و ۱۶ ماه پس از تفویض اختیارات، ۱۶ ژوئیه سال ۱۹۱۸ نیکلای دوم تزار مستعفی روسیه، همسر و فرزندانش که در سیبری به حالت تبعید به سر می بردند اعدام شدند و با اعدام آنان به دودمان "رومانوف" بر روسیه پایان داده شد. تصمیم اعدام که از سوی کمیته محلی انقلاب گرفته شده بود در مورد تزار، همسرش الکساندرا، پسرش (ولیعهد سابق) الکسیس، چهار دختر تزار و نوکران آنان انجام شد و همانجا دفن شدند. کمیته محلی انقلاب بعدا اعلام کرد از آن بیم داشت که به علت ادامه جنگ داخلی، مخالفان کمونیسم او را بربایند و در برابر انقلاب قرار دهند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۵ تیر

۱۹۱۷م:شکست ارتش روسیه در جنگ با آلمان و تحمل دو میلیون کشته ، یکی از علل فشار و اعتراض مردم و کناره گیری تزار نیکلای دوم از سلطنت در سال ۱۹۱۷ شد. این عکس ، اورا در اوایل جنگ جهانی اول در جبهه با آلمان نشان می دهد که فرمانده نیروهای روسیه وضعیت جبهه را از دور به او نشان می دهد

۱۹۴۱م:۱۶ ژوئیه سال ۱۹۴۱، نیروهای ژاپنی تحت شعار آزاد کردن آسیا از دست غرب استمعارگر به شبه جزیره "هندوچین" حمله ور و در خاک ویتنام، تایلند و کامبوج پیاده شدند. در آن زمان جز قسمتی از تایلند امروز که اسما استقلال داشت مابقی "هندوچین" در تصرف انگلستان و فرانسه بود. شهر سایگون یازده روز بعد به دست نیروهای ژاپن افتاد.

۱۹۲۶م:« اوگوستو ساندینو » که قیام خود را از سال ۱۹۲۶ بر ضد حکومت راستگرایان نیکاراگوئه آغاز کرده بود از ۱۶ ژوئیه ۱۹۲۷ جنگ با تفنگداران دریایی آمریکا را که از سوی این دولت برای دفاع از منافع آمریکائیان و کمک به دولت راستگرایان به آن سرزمین فرستاده شده بودند آغاز کرد . در این زد و خوردها به تفنگداران آمریکا تلفات سنگین وارد آمد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۵ تیر

T A K F A R S

۱۹۳۶م:نخستین عکسبرداری از دستگاه گردش خون و رگها با اشعه ایکس ۱۶ ژوئیه سال ۱۹۳۶ میلادی در شهر رچستر انجام گرفت که رویداد پزشکی مهمی بشمار می رود.

برای نخستین بار "پارکومتر" برای دریافت پول به سود شهرداری از صاحبان خودروها که در خیابانها و میدانهای شهر توقف می کنند ۱۶ ژوئیه سال ۱۹۳۵در اکلاهماسیتی (آمریکا ) نصب شد.

۱۹۷۸م:صدام حسین درنیمه ژوئیه ۱۹۷۸به مناسبت هفته سالروزهای برکناری سلطنت و نیز روی کار آمدن حزب بعث در عراق در مصاحبه ای گفت که شوروی تا کمونیست شدن و آمریکا تا کاپیتالیست کردن همه جهان ، از تلاش و نیز رقابت با یکدیگر دست برنخواهند داشت و دولتهای عربی حتی اگر یکی از این دو قدرت از سر راه دیگری کنار برود نبابد جانب هیچکدام را بگیرند ؛ ما اعراب باید ایدئولوژی اسلامی خودمان را دنبال کنیم که قدمتی بیش از ۱۳ قرن دارد و با آن بزرگ شده ایم و بکوشیم که رشته های وحدت مان سست و پاره نشود که اگر این وحدت را از دست بدهیم نه از اتحادیه عرب رمقی باقی خواهد ماند و نه از استقلال و غرور عربی مان.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۵ تیر

۲۰۰۵م:در نیمه ژوئیه ۲۰۰۵ دو خبر روز، مفسران رسانه های آمریکا را مشغول کرده بود: اتهام وارده به کارل رو و بیماری ویلیام رنکویست.

رسانه های آمریکا از ۱۲ ژوئیه، قضیه «کارل روKarl Rove» از مشاوران کاخ سفید را دنبال می کردند که متهم شده بود به خاطر انتقام گیری از یک دیپلمات آمریکایی به نام جوزف ویلسون که توجیه دولت آمریکا در حمله نظامی به عراق را رد کرده و اغراق آمیز خوانده بود، والری پلیم ویلسون همسر این دیپلمات را که از مقامات مدیریت عملیات محرمانه «سیا» بود افشاء کرده و لو داده بود که در آمریکا، جرم بشمار می رود.

مطلب بزرگ دیگر، مسئله «ویلیام رنکویستWilliam Rehnquist» رئیس ۸۱ ساله و سرطانی دیوان عالی آمریکابود که با عصا و ولچر و به زحمت قدم بر می داشت و در دو روز ۱۳ و ۱۴ ژوئیه در بیمارستان بستری بود. او به بیماری سرطان تیروئید مبتلا بود. با وجود این اعلام کرده بود که فعلا حاضر به بازنشسته شدن نیست!. وی بود که در سال ۲۰۰۰ دیوان عالی را برای نخستین بار در تاریخ امریکا وارد مسئله انتخابات کرد و جورج بوش را برنده انتخابات ساخت. در این میان، بانو «اوکونور» یک قاضی این دیوان که با «رنکویست» رای به نفع جورج بوش داده بود تصمیم به بازنشسته کردن خود را خود را اعلام داشته بود. از آنجا که آمریکاییان نسبت به سمت های دائمی (مادام العمر) حساسیت دارند بر سر تعیین قضات دیوان عالی همیشه در سنای آمریکا اختلاف نظر وجود دارد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۵ تیر

۲۰۰۵م:روزنامه های اروپا در ده روز پس از انفجارهای چهارگانه هفتم ژوئیه ۲۰۰۵ لندن که طبق آخرین گزارش منجر به مرگ ۵۴ تن و جرح ۷۰۰ تن دیگر شده بود، به گزارش کردن ظاهر قضیه این انفجارهای انتحاری و نشر اظهارات مقامات انگلیسی در این باره پرداخته بودند که اصحاب نظر اعلام داشتند، بدون این که تحلیل شود، چرا فکر خودکشی انتحاری به وجود می آید و یک فرد حاضر می شود از جان شیرین بگذرد تا با تخریب و قتل، جلب توجه کند و یک نارضایی و مخالفت را منعکس سازد مسئله حل نخواهد شد. برای حل این مسائل باید «علت» را جستجوکرد. با یافتن تنها معلول، مسئله حل نخواهد شد.

۲۰۰۵م:در نخستین هفته ماه ژوئیه ۲۰۰۵ به خواست وزارت امنیت ملی آمریکا، هواپیمای ارفرانس ـ پرواز شماره ۰۵۰ که از پاریس به مقصد شهر شیکاگو به پرواز درآمده بود از میان راه به پاریس باز گردانده شد تا افراد یک خانواده از مسافران خود را پیاده کند زیرا که نام خانوادگی آنان مشابه فردی بود که در لیست افراد مورد سوء ظن قرار دارد.

تک فارس www.takfars.ir

افراد بازگردانده شده تبعه آمریکا و دارای گذرنامه آمریکایی هستند!.

این خانواده پس از بازگردانده شدن هواپیما به فرودگاه شارل دوگل، دقیقا مورد بازرسی پلیس فرانسه قرار گرفتند و از آنان بازجویی بعمل آمد که منکر هرگونه آشنایی با تروریستها، حمایت از آنان و ضدیت با دولت آمریکا شدند.

پلیس فرانسه اعلام کرد که چیز غیر عادی کشف نکرده و مشکل این خانواده (زن و شوهر و دو فرزند) این بوده است که نام خانوادگی عربی دارند که مشابهت با نام یک مظنون اردنی داشته است!.

وزارت امنیت آمریکا از زمان تاسیس خود (پس از رویدادهای ۱۱ سپتامر ۲۰۰۱) چندین هواپیمای مسافربر به مقصد این کشور را به همین صورت از نیمه راه باز گردانیده و یا در فرودگاه دور دست فرود آورده و مسافر مشکوک را بازرسی و اخراج کرده است.

۱۲۱۲: جنگ« لاس ناواس دو لوسا» به برتری و حکومت مسلمانان بر اسپانیای جنوبی( اندلس ) عملا پایان داد.

۱۴۳۹: « بوسیدن » در ملاء عام در انگلستان ممنوع شد.

۱۶۶۱: سوئدی ها پول کاغذی ( اسکناس Banknote ) به جریان گذاردند.

۱۷۹۰: کنگره آمریکا قطعه زمین محدودی میان دو ایالت مریلند و ویرجینیا را برای ساختن یک پایتخت دائمی (مقر دولت فدرال ) برای ایالات متحده تعیین ، نام آن را « ناحیه کلمبیا District of Columbia (D.C.) » گذارد که جدا از همه ایالات است و قانون مربوط را تصویب کرد که پس از ایجاد شهر در آنجا ، به اسم واشینگتن نخستین رئیس جمهوری آمریکا نامیده شده است.

۱۸۹۸: تریگو لیTtrygve Lie دیپلمات نروژی و نخستین دبیرکل سازمان ملل ( از ۱۹۴۶ تا ۱۹۵۲ ) به دنیا آمد . پس از او دبیران کل سازمان ملل به ترتیب از این کشورها بودند: سوئد ، برمه ، اتریش ، پرو ، مصر و غنا.

۱۹۴۲: سربازان آلمانی که پاریس را در اشغال خود داشتند ۱۴ هزار یهودی را در این شهر دستگیر و بازداشت کردند.

تکفارس

۱۹۴۵: آمریکا نخستین بمب اتمی خود را در صحرای نیو مکزیکو آزمایش کرد.

۱۹۶۵: شارل دوگل رئیس جمهوری فرانسه تونل هفت مایلی(۱۱ کیلومتر) را که میان فرانسه و ایتالیا ساخته شده بود افتتاح کرد. این تونل در کوههای آلپ ساخته شده است.

محصولات معتبر
محصولات معتبر