تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ شهریور

۹۷۳م:ابوریحان محمد بیرونی دانشمند بزرگ ایرانی۱۵ سپتامبر (روزی چون امروز) در سال ۹۷۳ میلادی درمنطقه خوارزم که در قلمرو دولت سامانیان بود به دنیا و امروز زادروز اوست. زادگاه او که در آن زمان روستای کوچکی بود بعدا به «بیرونی» تجدید نام داده شده است. بیرونی که ۷۵ سال عمر کرد در ۱۳ دسامبر سال ۱۰۴۸ میلادی (۲۲ آذر) در شهر غزنه (افغانستان امروز) وفات یافت.

بیرونی در ریاضیات، هیات (علوم فضایی) ، فیزیک، زمین شناسی و جغرافیا سرآمد دانشمندان عصر خود بوده است. دائره المعارف علوم چاپ مسکو ابوریحان را دانشمند همه قرون و اعصار خوانده است. در بسیاری از کشورها نام بیرونی را بر دانشگاهها، دانشکده ها و تالار کتابخانه ها نهاده و به او لقب «استاد جاوید» داده اند.

بیرونی گردش خورشید، گردش محوری زمین و جهات شمال و جنوب را دقیقا محاسبه و تعریف کرده است. خورشید گرفتگی هشتم آوریل سال ۱۰۱۹ میلادی را در کوههای لغمان (افغانستان کنونی) رصد و بررسی کرد و ماه گرفتگی سپتامبر همین سال را در در غزنه به زیر مطالعه برد.

۱۹۱۶م:در این روز در سال ۱۹۱۶ (دوران جنگ جهانی اول) که نیروهای عثمانی در غرب کشور پس از تصرف همدان و قزوین قصد حرکت به سوی تهران را داشتند، در تهران افشاء شد که چون رئیس الوزراء ایران ، برغم این که ایران در قبال دولتهای متخاصم در جنگ جهانی اول اعلام بیطرفی کرده بود ، به انگلستان و روسیه وعده همکاری داده است؛ به همین سبب عثمانی ها که متحد آلمان و بر ضد روسیه ، انگلستان و فرانسه هستند دست به پیشروی در خاک ایران زده اند. طبق اسناد موجود ، محمد ولیخان تنکابنی (سپهسالار)رئیس الوزراء وقت به دولتین انگلستان و روسیه نوشته بود که چون راهی جز قبول همکاری با آنها را ندارد این همکاری سیاسی – نظامی را ناچارا می پذیرد و این موافقت سپهسالار ششم سپتامبر ۱۹۱۶ اعلام شده بود که در اسناد آن دو دولت به تاریخ هفتم اوت (یک ماه جلوتر ) ثبت شده است!.

پس از افشاء این قضیه ، معلوم شد که برکناری سپهسالار در ۲۱ شهریور از سمت ریاست دولت به دستور احمد شاه در حالی که نیروهای عثمانی تهدید به تصرف تهران کرده بودند به همان دلیل بوده است. روسیه و انگلستان به احمد شاه توصیه کرده بودند که از تهران خارج شود تا به دست عثمانی ها نیافتد که این توصیه پذیرفته نشده بود.

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ شهریور

۱۹۸۲م:۱۵ سپتامبر ۱۹۸۲ (شهریور ۱۳۶۱)) صادق قطب زاده در تهران اعدام شد. جرم او توطئه بر ضد نظام جمهوری اسلامی و قصد براندازی آن اعلام شده بود. وی یک دوره وزیر امور خارجه و پیش از آن هم یک دوره مدیر عامل سازمان رادیو – تلویزیون ملی ایران بود. وی مدیریت خود بر سازمان رادیو ـ تلویزیون را با اخراج (بدون ذکر دلیل و پرداخت غرامت اخراج) دهها عضو قدیمی و حرفه ای این سازمان (به صورت فله ای) آغاز کرده بود. قطب زاده که اواخر سال ۱۳۵۸ برای جلب نظر مردم، خیابانها و دیوار های تهران را پر از شعار پارچه ای و تبلیغ برای خود کرده بود در نخستین انتخابات ریاست جمهوری حتی نتوانست صدهزار رای به دست آورد.

قطب زاده از جمله افرادی بود که در سال ۱۳۵۷ در پاریس به آیت الله خمینی پیوسته بود و با هواپیمای حامل او به تهران آمده بود. در پاریس، وی چندبار خود را سخنگوی آیت الله خمینی معرفی کرده بود که آیت الله اعلام داشته بود که سخنگو ندارد. قطب زاده سالها در خارج از ایران فعالیت سیاسی می کرد.

شاه یک بار گفته بود که قطب زاده جاسوس شوروی است!. قطب زاده یک بار هم از آمریکا اخراج شده بود. اتهام او غیر سیاسی اعلام شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ شهریور

www.takfars.ir

۲۰۰۵م:در دو هفته اول سپتامبر ۲۰۰۵ نگرانی تاریخدانان و باستانشنان در سطح جهان از احتمال آسیب رسیدن به مهمترین آثار تاریخی ایرانیان و از جمله آرامگاه کوروش بزرگ، پدر و موسس ایران (پرشیا)، در رسانه ها ادامه داشت که می رود به تدریج به صورت یک مسئله فرهنگی بین المللی در می آید. عقیده بر این است که اگر سد سیوند ساخته شود به چندین اثر تاریخی در فارس و از جمله آرامگاه کوروش آسیب وارد خواهد آمد. کوروش وصیت کرده بود که در هر جا که بمیرد جسدش را به پاسارگاد منتقل و در آنجا دفن کنند. وی در سغد (تاجیکستان امروز) کشته شد و جنازه اش را به پاسارگاد منتقل و دفن کردند. کوروش (سیروس ـ سایروس) نامی است آشنا برای همه جهانیان که او را مردی انساندوست، تمدن طلب و نویسنده نخستین اعلامیه حقوق بشر می دانند که اندیشه اداره کره زمین به صورت یک اتحادیه مشترک المنافع از اوست. این آثار تاریخی نماد هویت ایرانیان و بلندگوی عظمت این ملت هستند. قدرتهای وقت در قرن ۱۹ و اوایل قرن بیستم چند بار در صدد تجزیه هر چه بیشتر ایران برآمدند ولی سنگنبشته های داریوش که حدود و ثغور ایران در آنها مشخص شده است مانع از این کار شد. ایران تنها کشور جهان است که سند مالکیت دارد و نباید به هیچ قیمت اجازه داده شود که این اسناد از میان برود. مسئله سد سیوند را از طرق دیگر حتی لوله کشی آب رودخانه می توان حل کرد(همانند انتقال آب زاینده رود به یزد)، ولی اگر اسناد هویت ملی از دست برود، جبران پذیر نخواهد بود.

مثال آوردن از مصر درست نیست. مصر دارای یک رود است و چاره ای جز ساختن سد اسوان نداشت که برخی از آثار باستانی آن به زیر آب فرو رفت ولی ایران دارای رودخانه های متعدد است که همه آنها از میان دره و کوه می گذرند که می توان بر روی هرکدام دهها سد ساخت. به علاوه ایران به علت داشتن سوخت کافی، می تواند از راههای دیگر برق به دست آورد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ شهریور

۲۰۰۷م:مجمع عمومی سازمان ملل در اجلاس سال ۲۰۰۷ خود پانزدهم سپتامبر را «روز جهانی دمکراسی» اعلام کرد و ازکشورهای ۱۹۲گانه عضو این سازمان خواست که با هدف آشنایی هرچه بیشتر مردم با مفاهیم دمکراسی و اهمیت آن، هرسال در این روز و در این راستا کاری بکنند. ۱۵ سپتامبر از این جهت به عنوان «روز جهانی دمکراسی» انتخاب شده است که اتحادیه بین المجالس در این روز در سال ۱۹۹۶ اعلامیه جهانی دمکراسی را صادر کرده بود.

به این مناسبت، در نیمه سپتامبر ۲۰۰۸ در گوشه و کنار جهان برخی از رسانه ها در این زمینه مطالبی به صورت مقاله و یا مصاحبه با اصحاب نظر و همچنین «گزارش روز» منتشر کرده بودند که عموما جنبه منفی داشت و حکایت از عقب نشینی دمکراسی در دهه های اخیر می کرد و اشاره به دورشدن از اصول و هدف های اولیه و قرارگرفتن در دست اصحاب منافع، قدرت، پول و شبکه های تلویزیونی وابسته به آنان داشت. در پاره ای از این مقاله ها آمده بود که در هر کشور، اینک حکومت در دست طبقه ای خاص گرفته و در هر دوره، تنها افراد این طبقه جا به جا می شوند و مشاغلشان تغییر می کند و مشکلات ملی و بین المللی به همین سبب رو به افزایش است بگونه ای که رهبران مذهبی و ازجمله پاپ اخیرا در این زمینه اخطار کرده اند. پاپ «بندیکت شانزدهم» ۱۳ سپتامبر جاری ضمن دیدار از فرانسه علاقه وافر به قدرت، پول و اموال و تلاش بی حساب برای کسب آنها را طاعون دنیای معاصر خوانده و گفته بود که حرص پول و قدرت باقیمانده اخلاقیات از بشر می گیرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ شهریور

۱۹۱۶م:۱۳ سپتامبر زادروز«روالد دال» داستان نگار نروژی تبار انگلیسی است که در ۱۹۱۶ به دنیا آمد. نویسنده شدن او اتفاقی بود. دال که در ویلز به دنیا آمده بود در دوران جنگ جهانی دوم خلبان جنگنده بود و پس از هر ماموریت، نه تنها شرح واقعه بلکه احساس و مشاهدات خود و آن چه را که در جریان ماموریت از ذهنش گذشته بود و ساعات آماده باش و تفریح را یادداشت می کرد. یک روز پس از مروری کوتاه، آنها را جالب و برای دیگران خواندنی یافت و تصمیم گرفت به صورت داستان کوتاه منتشر سازد. وی پس از مطالعه چند راهنمای داستان نویسی، نخستین مجموعه داستان های کوتاه را منتشر ساخت و چون مورد توجه قرار گرفت و همه نسخه های آن بفروش رفت دنبال این را گرفت و به تدریج به صورت یک نویسنده بزرگ در آمد. وی در عین حال به نوشتن کتاب کودکان نیز اقدام کرد و در این زمینه شهرت وسیعی به دست آورد.

دال درجریان تالیف کتاب دست به ابتکار جالبی زد که تا آن زمان کمتر سابقه داشت و آن دعوت ازخوانندگان کتابهایش به تشکیل جلسه گفت و شنود، اظهار نظر و بحث درباره آنها بود که نه تنها برغنی شدن داستانهای بعدی افزود بلکه سوژه خوبی هم برای روزنامه ها شد. دال بسال ۱۹۹۰ در ۷۴ سالگی درگذشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ شهریور

۱۹۲۸م:پانزدهم سپتامبر سالروز کشف پنی سیلین است. دکتر الکساندر فلمینگ Fleming میکرب شناس دانشکده پزشکی لندن بر حسب اتفاق بشقاب کشت باکتری Stephylococcus را بدون پوشش در گوشه ای گذارده بود. روز ۱۵ سپتامبر سال ۱۹۲۸ سراغ بشقاب رفت و مشاهده کرد که بر اثر وزش باد و یا عوامل دیگر، روی یک گوشه بشقاب مقداری کپک (Mold) نشسته است. ظرف را زیر میکروسکوپ قرار داد تا نوع کپک را بشناسد که متوجه شد در آن قسمت باکتریها مرده اند و به این ترتیب موفق به کشف یک میکرب کش شد که تاکنون صدها میلیون تن را نجات داده است وی نام این ماده را Penicillium گذارد. کپک از نوع کپکی بود که روی نان مانده پیدا می شود. آزمایشهای بعدی نشان داد که این ماده میکرب کش روی گلبولهای سفید خون اثر نامطلوب نمی گذارد و می تواند عفونت را از میان ببرد.

تک فارس

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ شهریور

۱۹۸۲م:پانزدهم سپتامبر ۱۹۸۲ شرکت رسانه ای «گانت» نخستین شماره روزنامه تازه خود «یو. اس. ا ـ تودی» را منتشر کرد که اینک پرفروشترین (نه، مهمترین) روزنامه سراسری آمریکاست. این روزنامه با توجه به روانشناسی مخاطبات معاصر، خلاصه نویسی را پیشه خود ساخته است و بانگارش خاص و عکسهای متعدد منتشر می شود.

شرکت گانت که در سال ۱۹۰۶ توسط «فرانک گانتFrank Gannett» تاسیس شده است در سال ۲۰۰۳ در ایالات متحده دارای ۹۹ روزنامه و مجله، ۲۲ فرستنده تلویزیونی و دهها رادیو و یک خبرگزاری بود. این شرکت در دهه ۱۹۵۰ که موسس آن درگذشت ۲۲ روزنامه، چهار رادیو و سه تلویزیون داشت. گانت که یک جمهوریخواه بود فعالیت مطبوعاتی خود را از نیویورک آغاز کرده بود. وی گفته بود که از رئیس جمهوری باشد یک وزارت خانه صلح هم دایر می کند.

باید دانست که اهمیت روزنامه به تیراژ آن نیست، به کیفیت مطالب و تجربه، شهرت، دانش و مقبولیت اجتماعی نویسندگانش است و این که چه کسانی آن را می خوانند. عوام الناس روزنامه را می خرند ولی جز یکی دو مورد، بقیه مطالبش را نمی خوانند که نقض غرض تلقی شده است. هر جامعه ملی، صرف نظر از میزان جمعیت، توسط چند هزار نفر اداره می شود و اهمیت یک روزنامه به این است که تا چند درصد این چند هزار نفر (از دو تا شش هزار نفر) را جذب و به خواندن مطالبش معتاد و نیازمند می کند. این گروه نشریه ای را می خوانند که از آن با زبانی ساده که وقت گیر نباشد، هر روز اطلاعات و معلومات تازه به دست آورند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ شهریور

۵۳م:۱۵ سپتامبر سال ۵۳ میلادی زادروز "تراژان" است که در ۴۳ سالگی از سوی سنای روم، امپراتور این کشور شد و قلمرو این امپراتوری را بازهم وسعت داد. پدر او رومی و مادرش اسپانیایی بود و از سال ۹۶ تا ۱۱۷ میلادی امپراتور بود.

او نخستین امپراتور روم بود که تصمیم به تصرف تیسفون پایتخت ایرانزمین (واقع در ۳۵ کیلومتری جنوب بغداد امروز) گرفته بود که در جریان همین جنگ درگذشت. شرح جنگ تراژان با "خسرو " شاه وقت ایران از دودمان اشکانیان را دو نویسنده رومی – سوتونیوس Suetonius و تاچیتوس – که خود شاهد صحنه های این جنگ و نیز صلح میان جانشین تراژان با خسرو بودند برنگاشته اند.

هادریان امپرتور روم بعدی از همه دعاوی تراژان در قبال قلمرو ایران صرفنظرکرد تا صلح با ایرانیان را به دست آورد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ شهریور

۱۶۸۳م:۱۵ سپتامبر سال ۱۶۸۳ سیزده خانواده آلمانی از دره «راین» به آمریکای شمالی مهاجرت و در حاشیه فیلادلفیا، شهر «ژرمن تاونGermantown» را تاسیس کردند. این منطقه قبلا محل سکونت بومیان (سرخپوستان) قبایل دلور و لنی بود.

T A K F A R S

این آلمانی های مهاجر از «منونایتMennonites» ها بودند که می خواستند در سرزمین تازه و با آزادی کامل، آداب و رسوم مذهبی خود را رعایت کنند. منونایت ها پیرو شاخه ای از مسیحیت هستند که یک کشیش هلندی آن را به نام «منو سیمونزMenno Simons» در قرن هفدهم بنیاد گذارده بود. دستورهای ویژه این مذهب عبارتند از: ساده زندگی کردن، سوگند یاد نکردن، اسلحه حمل نکردن، کارمند دولت نشدن، برضد کسی شکایت حقوقی و درخواست غرامت نکردن، به عضویت کلیسا نپذیرفتن نوجوان پیش از رسیدن به سن بلوغ. زنان منونایت موی سر خود را می پوشانند و از پیراهن آستین بلند و نیز دامن بلند استفاده می کنند و می کوشند به گناه و جرم آلوده نشوند. منونایت ها که عمدتا آلمانی و آلمانی تبارهای سویس و هلند بودند در وطن خود آرامش کامل نداشتند و به همین سبب هزاران خانواده از آنان پس از دریافت تضمین تحمل مذهب و دادن زمین زراعتی به روسیه مهاجرت کردند. این خبر که به گوش «ویلیام پن» موسس ایالت پنسیلوای آمریکا رسید آنان را دعوت به مهاجرت به آمریکا و اقامت در ایالت خود کرد که دسته دسته وارد شدند. منونایت با آمیش ها که آنان هم از آلمان و هلند به آمریکا مهاجرت کرده و جوامع بسته ای را تشکیل داده اند مشابهت بسیار دارند. بیشتر منونایت های جهان در ایالات متحده، کانادا ، روسیه و هلند زندگی می کنند. شمار آنان در آلمان چشمگیر نیست و کمتر از پنجاه هزار نفر است.

۱۸۱۲م:ناپلئون بناپارت پس از تصرف مسکو سوخته، ۱۵ سپتامبر ۱۸۱۲ از کرملین دیدن کرد و گفت که تنها، ساختمان زرادخانه آن ویران شود و به عمارات دیگر که هویت ملی روسها را منعکس می کند آسیب وارد نیاید. روسها پس از شکست در نبرد برودینو، مسکو را تخلیه کرده و رفته بودند. پیش از خروج، روسها قسمتهایی از شهر ازجمله انبارهای خواروبار را آتش زده بودند که چون شهر عمدتا از چوب ساخته شده بود سه چهارم آن از میان رفت و حریق تا هجدهم سپتامبر ادامه داشت.

کرملین به عنوان یک دژ نظامی در سال ۱۳۱۳ میلادی روی تپه ای در کنار رود مسکو بنا شده بود. ایوان سوم با استخدام معمار از ایتالیا آن را تجدید ساختمان کرد که پس از متحد شدن روسها زیر یک پرچم، پادشاه نشین آنان شد و نماد استقلال و وحدت قرار گرفت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ شهریور

۱۸۹۴م:۱۵سپتامبر سال ۱۸۹۴ ژاپن در جنگ « پینگ یانگ » چین را شکست داد. علت شکست چین که تن به قبول شرایط سخت ژاپن داد ؛ وجود فساد در دستگاه اداری چین و ضعف تدارکاتی، تسلیحاتی و آموزشی ارتش این کشور بود. هدف ژاپن از این جنگ، کوتاه کردن دست چین از شبه جزیره کره، تصرف تایوان و جزایر پسکادور و گرفتن امتیازهای تجاری بیشتری بود که به همه این اهداف رسید. باید توجه داشت که شرح تجاوزات نظامی خارجی و ظلمهایی که در قرن ۱۹ و بیمه اول قرن ۲۰ بر مردم چین وارد شده در کتابهای درسی مدارس این کشور مندرج است و مطالعه این رویدادها بر میهندوستی چینیان و تمایل آنان به داشتن یک نیروی نظامی شکست ناپذیر می افزاید.

۱۹۱۶م:۱۵ سپتامبر ۱۹۱۶ برای نخستین بار در تاریخ، از تانک در جنگ استفاده شد. نیروهای انگلیسی نخستین تانکها را که توسط مهندس ارنست سویتونErnest Swinton طراحی شده بودند در جبهه سم (Somme) در فرانسه بر ضد آلمانی ها بکار بردند. آلمانی ها در این روز با دستگاهی رو به رو شدند که گلوله تفنگ بر آن اثر نداشت و می توانست از خاکریزها و سنگرها بگذرد و با توپ، از طرفین خود شلیک کند. ارتش انگلستان نخستین تانک را در سپتامیر ۱۹۱۵ آزمایش کرده بود و یک سال طول کشیده بود تا ۴۹ دستگاه از آن را بسازد که ۱۱ دستگاه از این تانکها روز ۱۵ سپتامبر ۱۹۱۶ (۹۰ سال پیش در روزی چون دیروز) در جبهه سم وارد عملیات شده بودند. طولی نکشید که وسیله دفع این جنگ افزار (بازوکا) ساخته و بکار گرفته شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ شهریور

۱۹۳۵م:در همین روز (۱۵ سپتامبر) در سال ۱۹۳۵ میلادی، کنوانسیون حزب ناسیونال سوسیالیست (نازی) آلمان که سرگرم Aryanization (آریایی کردن) آن کشور بود با تصویب قطعنامه ای چند مورد از حقوق مدنی یهودیان (non – Aryan) از جمله حق داشتن شرکت، نشریه و پرداختن به امور حساس و مهم و به مقام دولتی رسیدن را از آنان سلب کرد که سرآغاز فرارشان از آلمان شد و …. فرضیه آریانیزیشن توسط گروهی از جمله Haushafer ژنرال ارتش، Rosenberg روزنامه نگار، Schacht اقتصاد دان و … تدوین شده بود. باید دانست که اسم ایران از واژه آرین است. دکتر شاخت یکی از تهیه کنندگان فرضیه آریانیزیشن در همان زمان از ایران دیدن کرده بود.

۱۹۳۵م: ۱۵سپتامبر سال ۱۹۳۵ میلادی، در جریان آریائی کردن آلمان ـ «سواستیکاSwastika» علامت فرخندگی، شانس خوب و نماد نژاد آریایی را که از هزاران سال پیش در هند در مراسم و جشنها بکار برده می شود بر پرچم آلمان نقش کردند. آرین ها این نماد را (خطوط متقاطع شکسته که مخالفان هیتلر آن را به صلیب شکسته تعبیر کرده اند) هنگام مهاجرت به اروپا با خود حمل می کردند و یک نمونه از آن در خرابه های شهر «تروا» به دست آمده است. سواستیکا یک واژه سانسکریت (هندی) به معنای شانس آور(خوش یمن) است (در سانسکریت «سواستی Svastiبه معنای تندرستی است). در پی رسمیت یافتن سواستیکا به عنوان پرچم آلمان بود که غیر آریایی ها در آن کشور از داشتن نشریه و پرداختن به امور حساس و به مقام مهم دولتی رسیدن محروم شدند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ شهریور

تک فارس www.takfars.ir

۱۹۳۸م:نویل چمبرلن Neville chamberlain نخست وزیر وقت انگلستان ۱۵ سپتامبر سال ۱۹۳۸ عازم آلمان شد تا با هیتلر درباره ادعای او بر منطقه آلمانی نشین سودتنلاند جمهوری چک مذاکره کند. در این مذاکرات ادوارد دالادیه نخست وزیر فرانسه هم شرکت کرد و بعدا موسولینی هم به جمع آنان پیوست و سران دولتهای انگلستان و فرانسه در این مذاکرات که در مونیخ آلمان انجام شد تسلیم نظر هیتلر شدند و با خودمختاری سودتنلاند و جدا شدن آن از جمهوری چک موافقت کردند حال آن که در این مذاکرات نماینده دولت چک شرکت نداشت. در "تاریخ" از این مماشات با هیتلر به عنوان Appeasement یاد می شود. تاریخ نشان داد که هیتلر به این سازش قانع نشد و باز هم بیشتر خواست.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ شهریور

۱۹۴۴م:۱۵ سپتامبر ۱۹۴۴ سران آمریکا و انگلستان (روزولت F.D. Roosevelt و چرچیلChurchill) در دومین نشست خود در شهر کوبک کانادا چه نقشه ای برای وطن آنان کشیده بودند. این نشست که با حضور میزبان، ویلیام مکنزی کینکW.L. Meckenzie King، نخست وزیر وقت کانادا برگزار شده بود جنبه محرمانه داشت و بر آن نام «اوکتاگونOCTAGON» گذارده بودند. این نشست هنگامی برگزار شده بود که تردیدی برای شکست آلمان در جنگ باقی نمانده بود.

در این نشست تصمیم گرفته شده بود که اولا سعی شود که نیروهای غرب زودتر از روسیه آلمان را تصرف کنند و پس از اشغال آن، مناطق معدنی ـ صنعتی آلمان از جمله «روهرRuhr» و «سار» بین المللی شوند و به کشورهای همسایه ضمیمه گردند. همه تاسیسات صنعتی آلمان پیاده و از این کشور خارج و یا منهدم شوند، پروس شرقی و سیلزیا به لهستان داده شود، منطقه سار تا رود راین جزیی از خاک فرانسه باشد و مابقی آلمان هم به دو منطقه خودمختار کاملا کشاورزی تقسیم شود و بابت غرامت جنگ، اموال آلمانی ها مصادره شود (نه قسط بندی).

۱۹۶۸م:پانزدهم سپتامبر سال ۱۹۶۸ زوند پنجمZond _ 5 ماهواره شوروی با گردش به دور کره ماه و بازگشت به زمین، عنوان نخستین ماهواره ای به دست آورد که از ماه به زمین بازگشته بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ شهریور

۲۰۰۳م:۵۶ در صد سوئدی هایی که در رفراندم ۱۴سپتامبر ۲۰۰۳ شرکت جستند از حفظ پول ملی خود «کرونا» جانبداری کردند و نشان دادند که حاضر نیستند به خاطر «یورو » آن را از دست بدهند. این رفراندم یک بار دیگر دقیق نبودن سنجش افکار را ثابت کرد ، زیرا نتایج سنجش افکار که از سوی موسسات حرفه ای بعمل می آید نشان داده بود که سوئدی ها با جایگزینی « یورو » موافقت خواهند کرد.

در این رفراندم که نخست وزیر سوئد زمان برگزاری آن را با توجه به قتل وزیر امور خارجه اش « درست » ندا نسته از هفت میلیون رای دهنده تنها ۵ میلیون و چهارصد هزارتن شرکت کرده بودند. بانو « لیند » وزیر امورخارجه سوئد از هواداران قرار گرفتن یورو به جای پول ملی سوئد بود.

«پرسون» نخست وزیر سوئد گفته است که فریب نتایج سنجش افکار را خورده بود که نشان می داد اکثریت با یورو موافقت خواهند کرد. وی برگزاری رفراندم دیگری را در آینده رد نکرد. اینک از ۱۵ عضو اتحادیه اروپا ۱۲ عضو « یورو » را به عنوان پول ملی خود پذیرفته اند. به گفته اصحاب نظر ، انگلستان ، دانمارک و سوئد هم سرانجام مجبورند آن را بپذیرند.

۲۰۰۳م:کولن پاول وزیر امورخارجه وقت آمریکا ۱۳ و ۱۴ سپتامبر ۲۰۰۳ از عراق دیدن کرد و با حکمران آمریکایی آن زمان این کشور و تنی چند از عراقی ها به گفتگو نشست. پاول در جریان جنگ سال ۱۹۹۱ امریکا با عراق برسر کویت رئبس ستاد نیروهای مسلح آمریکا بود.

تکفارس

دیدار پاول در شرایطی صورت گرفت که در آمریکا بر عده ناراضیان از ادامه درگیری آمریکا در مسئله عراق افزوده شده و به ۶۱ در صد رسیده بود .

به نوشته مطبوعات آمریکا از جمله نیویورک تایمز (در شماره ۱۴ سپتامبر)، این ناراضیان از آن نگران بوده اند که عراق برای آمریکا ویتنام دیگری شود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ شهریور

۲۰۰۵م:چهاردهم سپتامبر ۲۰۰۵ یکی از روزهای پرتلفات حوادث جاری عراق بود که براثر انفجار یک اتومبیل در محل اجتماع کارگران در میدانی در منطقه کاظمیه یکصد و ۱۴ تن کشته و ۲۲۷ نفر مجروح شدند. این کارگران عمدتا شیعه، در میدانی برای بکار گرفته شدن جمع شده بودند که یک استیشن واگن به آنان نزدیک شد و این کارگران به امید کار به سوی اتومبیل هجوم بردند که منفجر شد و این تلفات را به بار آورد. در همین روز در شمال بغداد نیز ۱۷ تن دیگر که توسط گروهی با لباس نظامی دستگیر شده بودند اعدام شدند و چند حادثه دیگر از این دست از جمله حمله با خمپاره به منطقه سبز (محافظت شده) بغداد. روزنامه ها نوشته بودند که القاعده به شیعیان عراق در آستانه رفراندم قانون اساسی اعلان جنگ داده است. این رفراندم قرار است ۱۵ اکتبر (یک ماه دیگر) برگزار شود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ شهریور

۱۷۸۹: وزارت امور خارجه آمریکا به عنوان تنها اداره دولتی این کشور آغاز بکار کرد و به همین مناسبت عنوان آن «دپارتمان سراسری کشور(دولت)Department of State» است. نخستین وزیر آن (که عنوان «دبیر» رئیس جمهوری را دارد) توماس جفرسون اندیشمند آمریکایی بود. ایالات متحده، یک فدراسیون (اتحادیه) است و بیشتر اختیارات داخلی در دست ایالات است که خود همانند یک کشور عمل می کنند و قوانین داخلی مربوط به خود را دارند.

۱۸۲۱: پنج کشور واقع در آمریکای مرکزی؛ کستاریکا، گواتمالا، هندوراس، نیکاراگوئه، و السالوادور که قبلا مهاجرنشین و مستعمره اسپانیا بودند اعلام استقلال کردند. قرار بود این سرزمین ها به دلیل داشتن زبان و فرهنگ واحد، یک فدراسیون تشکیل دهند که عملی نشد.

۱۹۱۷: کرنسکی رئیس دولت موقت روسیه در این روز تغییر نظام حکومتی روسیه و اعلام جمهوریت را (که طبق نتیجه تحقیقات بعدی ظاهری و موقتی بود) به اطلاع مردم روسیه رساند، ولی با این تمهید موفق نشد از انقلاب بلشویکی که ۵۲ روز بعد صورت گرفت جلوگیری کند. تصمیم به جمهوری کردن روسیه، شب پیش از این قطعی شده بود.

۱۹۳۰: حزب سوسیالیست ملی کارگران آلمان (حزب نازی ) در انتخابات این کشور ۱۰۷ کرسی به دست آورد.

۱۹۳۵: دولت حزب ناسیونال سوسیالیست آلمان (نازی) یهودیان این کشور را از تابعیت آلمان محروم کرد.

takfars.ir

۱۹۴۴: روزولت و چرچیل مذاکرات مهم خود در کوبک (کانادا) را که در آن استراتژی مشترک و درازمدت دو کشور (مادر و فرزند) و سایر مهاجرنشین های انگلستان در گوشه و کنار جهان از جمله استرالیا پی ریزی شد آغاز کردند.

۱۹۷۳: اسرائیل مدعی شد که ۱۳ جت میگ۲۱ سوریه را سرنگون ساخته است.

۱۹۵۰: در جریان جنگ کره، نیروهای نظامی آمریکا و عمدا از سپاه تفنگداران در منطقه ساحلی «ایچئونIcheon» در شبه جزیره کره پیاده شدند. تا این زمان کره شمالی، کره جنوبی را جز مناطق کوچکی تصرف کرده بود.

۱۹۵۲: سازمان ملل اریتره (در حاشیه دریای سرخ) را به اتیوپی داد و با این عمل، مسئله خونینی را به وجود آورد که تا چند سال پیش که اریتره استقلال یافت ادامه داشت.

۱۹۵۹: خروشچف به عنوان نخستین رهبر مسکو در طول تاریخ وارد ایالات متحده شد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر