تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ تیر

۱۲۸۸م:۲۴ تیر ماه ۱۲۸۸ (۱۵ ژوئیه ۱۹۰۹) شهر تهران پس از یک روز جنگ خیابانی به دست افراد مسلح بختیاری و گیلان افتاد و محمدعلی شاه قاجار در پی تصرف تهران به دست نیروهای مخالف، با خانواده حود به ساختمان تابستانی سفارت روسیه در زرگنده قلهک پناهنده شد. وی قبلا در سلطنت آباد مستقر شده بود و با این که هنوز پانصد قزاق و تعدادی توپ در اختیار داشت تصمیم به تحصّن در سفارتخانه خارجی گرفته بود.

به تفسیر برخی از مورخان، وی با تحصّن در ساختمان تابستانی سفارت روسیه، پناهنده شدن به بیگانه را بر مذاکره با سران مخالفان و پذیرفتن شرایط آنان ترجیح داد که در «تاریخ» به عنوان اقدامی شرم آور ثبت شده است. همزمان، سایر مقامات نزدیک به او نیز به سفارتخانه ها پناه بردند. چون (ظاهرا!) سفارتخانه های روسیه و انگلستان برای همه متقاضیان تحصّن جای نداشتند به مقامهای اضافی، هرکدام یک پرچم این دو دولت داده شد تا بر بالای خانه هایشان نصب کنند که کسی متعرضشان نشود!!.

سفیران روسیه و انگلستان سپس به طور جداگانه و با لحنی متفاوت از سردار اسعد و سپهدار تنکابنی فرماندهان نیروهای فاتح تهران خواستند که به زد و خورد پایان دهند و مسئله را از راه مسالمت حل کنند!. فاتحان تهران خواستار تسلیم سرهنگ لیاخوف (فرمانده روس نیروی قزاق مستقر در تهران که مجلس را به توپ بسته بود) شدند که موافقت شد و لیاخوف به فاتحان تهران مراجعه کرد و تامین خواست.

دو روز بعد یک شورای عالی ۲۸ نفری تشکیل و همان روز محمد علی شاه را به دلیل پناهنده شدن در خاک وطن به سفارتخانه خارجی، از سلطنت خلع و پسر ۱۲ ساله او احمد میرزا را به سلطنت برداشت و چون او هنوز طفل بود؛ قرار شد که عضدالملک «ایلخان قاجار (رئیس وقت ایل مغول تبار قاجار)» نیابت سلطنت را بر عهده گیرد. احمد میرزا در آن لحظه با پدرش در سفارت روسیه بود که از آنجا به کاخ سلطنتی انتقال یافت.

همه این ماجرا نتیجه رقابت استعماری روسیه و انگلستان بود که روسیه از محمدعلی شاه و انگلستان از مجلسیان حمایت می کردند!.

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ تیر

۱۹۱۰م:۱۵ژوئیه سال ۱۹۱۰ (۲۴ تیر ماه ۱۲۸۹ خورشیدی) چهار مرد مسلح وارد خانه آیت الله عبدالله بهبهانی از سران انقلاب مشروطیت شدند و او را کشتند. در اعتراض به این عمل، مجلس شورای ملی و بازار تعطیل شد و عزای عمومی اعلام گردید و حسن تقی زاده (که سالها بعد رئیس سنا شد) به عنوان محرک اصلی این قتل معرفی شد و گفته شد که قاتلان از کسانی بودند که خود را مجاهد مشروطیت می خواندند. به همین سبب دولت دستور خلع سلاح عمومی را صادر کرد. پنج روز بعد هم سپهدار تنکابنی نخست وزیر وقت کناره گیری کرد و میرزا حسن خان (مستوفی الممالک) جای او را گرفت. میرزا حسن خان هنگام نخست وزیر شدن ۳۷ سال بیش نداشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ تیر

۱۹۴۱م:روزنامه های آلمان در شماره های ۱۵ ژوئن ۱۹۴۱ خود (۴۱ روز پیش از رویداد شهریور ۱۳۲۰و تعرض نظامی) نوشته بودند که انگلستان علیه ایران دست به توطئه چینی زده و دولت تهران نباید فریب اظهارات «اسمیرنوف» سفیر شوروی و «ریدرز بولارد» سفیر انگلستان را بخورد که شایعه احتمال حمله نظامی به ایران را دروغ و نادرست اعلام کرده بودند. این روزنامه ها نوشته بودند که انگلستان در حال لشکر کشی به مرزهای غربی ایران (مرزهای عراق با ایران) است و چرچیل این موضوع را به روزولت رئیس جمهوری امریکا هم خبر داده است. ایران باید برای برخورد با وقایع آتی، خود را آماده کند.

این مطلب به این سبب در روزنامه های آلمان چاپ شده بود که هشداری به شاه وقت (رضاشاه) باشد تا چشم و گوش خود را باز کند و مراقب اطرافیان و مقامات دولتی و نظامی باشد و افراد مورد سوء ظن را، ولو موقتا، کنار بگذارد.

www.takfars.ir

۱۳۵۷ش:۲۵ تیر ماه سال ۱۳۵۷( نیمه ژوئیه ۱۹۷۸و در جریان انقلاب) کارشناسانی که مامور شده بودند «مسائل روز ایران» را بررسی و راه حل ارائه دهند تا دست کم از سرعت انقلاب کاسته شود اعلام داشتند که رکود نسبی اقتصادی، تورم پول، متکی بودن بیش از حد به صادرات نفت، خروج غیر ضروری ارز، پرداخت وامهای بانکی از طریق توصیه و تشبث و خلاف منطق بازار پول، روزافزون بودن فاصله دارا و فقیر، افزایش غیرعادی بهای خانه و زمین، «بیش از حد» مصرفی شدن جامعه (اسراف)، وجود فساد و بی دقتی در دستگاه دادگستری و رواج کارچاق کنی و … در این دستگاه و نارضایتی مردم از این بابت، تنبلی و گسترش عادت «امروز و فردا کردن» در سازمانهای دولتی، فساد اجتماعی ناشی از ورود فرهنگ غرب به ایران و تضعیف اخلاقیات و منش سنتی ایرانی و رواج عادات زیان آور اهم این مسائل هستند و …. این کارشناسان اضافه کرده بودند که مسائل اقتصادی که همه فشارش بر طبقه کم درآمد وارد می آید عامل دیگری است برای رواج جنایت و فساد اجتماعی و عدم رضایت مردم از این وضعیات است که دسته دسته به انقلاب می پیوندند. این گروه لغو سال تحصیلی پیش روی و یا تاخیر در آغاز آن و سختگیری در امور مطبوعات را راه حل ندانسته و پیشنهاد کرده بودند که برای کاهش بهای خانه و زمین باید بر مابه التفاوت بهای خرید و فروش (اگر معامله قبلی کمتر از ۲۰ سال انجام شده باشد) تا شصت درصد مالیات وضع شود و تاکید کرده بودند که تورم پول به زیر ۱۰ در صد در سال پایین آمد، فروش ارز موقتا محدود شود و … و تدابیری بکار رود ازجمله پخش گفتار از رادیو ـ تلویزیون که عارضه «هرکس تنها به فکر منافع خویش ـ خودخواهی» از میان برود. رسانه ملی (رادیو ـ تلویزیون) رسالت خودرا که همانا تبلیغ اخلاقیات و دادن اندرز است فراموش کرده و کارش شده است دوبله کردن فیلمها و برنامه های سرگرم کننده خارجی؛ باید در برنامه هایش سریعا تجدید نظر کند.

۱۳۵۷ش:روزهای بیست و چهارم تا بیست و هفتم تیر ماه سال ۱۳۵۷ (اواسط ژوئیه ۱۹۷۸) درجریان اوجگیری انقلاب و صحبت از فضای باز سیاسی، در اعتراض به رفتار دولت ۱۰۸ سینمای تهران دست به اعتصاب زده بودند و درهای خود را بسته بودند و ۳۱۲ سینمای شهرهای دیگر هم اعلام کرده بودند که به آنها خواهند پیوست. در این میان، مردم و مطبوعات خواهان انحلال حزب دولتی رستاخیز و اعلام آزاد شدن تشکیل و فعالیت احزاب (با هر ایدئولوژی) شده بودند. به همین سبب، محمدحسین موسوی قائم مقام حزب دولتی رستاخیز از این سمت کناره گیری کرد.

۱۶۰۶م:رامبرانت نقاش شهیر قرن ۱۷ میلادی ۱۵ ژوئیه ۱۶۰۶ در «لیدن» هلند به دنیا آمد و ۶۳ سال عمر کرد. وی که قسمت اعظم عمر خود را در آمستردام بسربرده بود شاهکارهای هنری بی مانند از خود برجای گذارده است که پورتره خودش یکی از آنهاست. رامبرانت در بکار بردن سایه ـ روشن در نقاشی نبوغ داشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ تیر

۱۹۰۴م:امروز سالروز درگذشت « آنتون چخوف anton chekhov» داستان نگار و نمایشنامه نویس بلند آوازه قرن ۱۹ روسیه است که ۱۵ ژوئیه ۱۹۰۴ در ۶۴ سالگی فوت شد . وی یک پزشک بود و برای تهیدستان یک کلینیک رایگان دایر کرده بود که خود در آنجا طبابت می کرد. مهارت چخوف عمدتا در نگارش داستانهای کوتاه است. او گفته است که ساده نویسی را از « تولستوی » یاد گرفته و می کوشد که در نوشته هایش چیزی بیآموزد و فلسفه او در زندگی « شاد زیستن» است؛ زیرا تجربه این باور او را استوار ساخته که احساس شادی کردن نعمت بزرگی است . ایوانف، مرغ دریا ، عمو وانا، سه خواهر ، باغ گیلاس از جمله داستانها و نمایشنامه های او هستند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ تیر

۱۹۸۹م:قتل پاول( پل ) خلبنیکوفPavel(paul) Khlebnikov به دست آدمکشان« سازمان یافته » در مسکو، ماجرای روزنامه نگاری معروف به " Investigative Journalism " در ایران را در ذهن نگارنده (مولف سایت )تداعی کرد که به ذکر دو نمونه از آن می پردازیم.

پاول یک روس تبار ۴۱ ساله بود که در نیویورک به دنیا آمده بود و بسال ۱۹۸۹ روزنامه نگاری را پیشه خود ساخته بود. او که به روسی تسلط داشت در مسکو برای مطبوعات آمریکا مطلب تهیه می کرد. پاول اخیرا ورژن( چاپ تازه ) مجله فوربس آمریکا را در مسکو منتشر می ساخت که دو هفته پیش از قتل، گزارش مفصلی درباره میلیاردرهای روسیه منتشر ساخته بود و در صدد بود که راز میلیاردر شدن « یکشبه » آنان را به دست دهد زیرا که تا فروپاشی شوروی، به دلیل نظام سوسیالیستی، کسی نمی توانست در این اتحادیه پولدار شود، برای این که وسائل تولید و تجارت در دست دولت بود. پاول قبلا نیز مطلب مفصلی درباره میلیاردر شدن « بوریس برزوفسکی » منتشر کرده بود که بعدا از روسیه فرار کرد تا تحت تعقیب قضایی قرارنگیرد. پاول جمعه شب نهم ژوئیه ۲۰۰۴ هنگام خروج از دفتر کارش هدف چند گلوله قرار گرفت و کشته شد. قاتل و یا قاتلان شناخته نشده اند ولی آنچه که مسلم است وی به دست آدمکشان حرفه ای کشته شد که تاکنون چند روزنامه نگار روس را به دلیل افشاگری برضد ثروتمندان که روسها آنان را «غارتگران» می خوانند کشته اند. میلیادردر های « یکشبه » نمی خواهند افشا شوند زیرا از آن بیم دارند که گرفتار خشم روسها گردند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ تیر

۱۰۹۹م:صلیبیون اروپایی ۱۵ ژوئیه سال ۱۰۹۹ میلادی (و درجریان نخستین جنگ صلیبی) در بیت المقدس (اورشلیم) بر کلیسای رستاخیر مسیح (Church of the Holy Sepulchre) دست یافتند و به هدف دیرین خود که تربت عیسی دردست مسیحیان باشد رسیدند. ۱۸ اکتبر سال ۹۶۶ میلادی این قدیمی ترین کلیسا (که اینک مقرّ اسقف ارتدکس بیت المقدس است) به دستور طارق معروف به «حاکم بامر الله» سلطان مصر و سوریه ویران شده بود و این اقدام، خشم مسیحیان اروپایی را برانگیخته بود که بهانه لشکرکشی ها و جنگهای صلیبی قرار گرفت.

تک فارس

صلیبیون اروپایی در ژوئن سال پیش از این در سر راه خود به فلسطین، شهر انتاکیه (آنتیوک) را در جنوب غربی ترکیه امروز تصرف و ساکنانش را قتل عام کرده بودند. پیش از رسیدن صلیبیون به بیت المقدس، فاطمیون مصر آن شهر را از دست ترکان خارج ساخته و آماده دفاع شده بودند.

محاصره بیت المقدس از هفتم ژوئن تا بعد از ظهر ۱۵ ژوئیه (۳۹ روز) طول کشیده بود و پیش از رسیدن نیروی کمکی فاطمیون به فرماندهی الافضل، شهر سقوط کرده بود.

۱۷۹۵م:۱۵ ژوئیه سال ۱۷۹۵مجلس ملی فرانسه سرود «مارسییز Marseillaise» را که ۳ سال پیش از آن توسط «روژه دولیسrouget de lisle» ساخته شده بود، سرود ملی این کشور اعلام کرد که قانون شده است.

روژه دولیس که در ارتش انقلاب فرانسه « یک سرباز داوطلب » بود شعر و آهنگ این سرود را در یک روز (۲۵ آوریل ۱۷۹۲) در استراسبورگ به منظور تشویق سربازان و تهییج آنان که عازم منطقه «راین» برای جلوگیری از حمله ارتش آلمان به فرانسه بودند ساخته بود و چون داوطلبان بندر مارسی هنگام بازگشت از آلمان به پاریس، آن را می خواندند به «مارسییز» معروف شد. ترجمه مضمون ابیات آغازین این سرود جاویدان از این قرار است: اجازه دهید فرزندان وطن دراین روزهای پرشکوه، پرچم خونین انقلاب را در اهتزاز داشته باشند. جباران و ظالمان برضد ما هستند. هموطنان سلاح بردارید. خون ما باید این سرزمین را سیراب کند. عشق مقدس به وطن. آزادی، آزادی ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ تیر

۱۸۶۹م:مارگارین [تلفظ انگلیسی امریکایی آن «مارجرین» است] که به کره نباتی نیز معروف است، ۱۵ ژوئیه سال ۱۸۶۹ توسط «موریه» فرانسوی اختراع شد. پژوهشگران پزشکی اخیرا مصرف آن را برای کسانی که سطح کلسترول خون آنان بالا است منع کرده اند.

۱۹۲۰م:۱۵ژوئیه ۱۹۲۰ با نزدیک شدن نیروهای اعزامی فرانسه به شهر دمشق، امیر فیصل از طایفه هاشمی حجاز که از سوی انگلستان به پادشاهی سوریه منصوب شده بود از آن شهر فرار کرد.

سوریه و لبنان از متصرفات سابق عثمانی، در پایان جنگ جهانی اول سهم فرانسه شده بودند و با فرار امیرفیصل، پیش دستی انگلستان در نصب پادشاه برای سوریه بی حاصل شد. دمشق ۱۸ ژوئیه به تصرف نیروهای فرانسه درآمد. امیر فیصل که تنها سه ماه پادشاه سوریه بود بعدا به تصمیم انگلستان، پادشاه عراق شد! ـ عراقی که انگلیسی ها آن را از کنار هم قراردادن سه ایالت عثمانی ساخته بودند.

۲۰۰۴م:در حالی که دولت آمریکا اصرار داشت که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در هر شرایطی در تاریخ مقرر برگزار شود، نیوزویک در شماره ۱۱ ژوئیه ۲۰۰۴ خود گزارش داده بود که همکاران نزدیک جورج بوش سرگرم بررسی گامهای قانونی هستند تا اگر در جریان انتخابات دوم نوامبر آمریکا حمله ای از سوی القاعده صورت گیرد، این انتخابات را لغو و به تعویق اندازند. ۱۲ ژوئیه، «تام ریج» وزیر امنیت داخلی آمریکا در نطقی که مستقیما از شبکه های تلویزیونی پخش شد به طور مبهم گفت که طبق اطلاعات به دست آمده، این احتمال وجود دارد که در جریان انتخابات، القاعده در داخل امریکا دست به حمله و خرابکاری بزند. مخالفان حکومت جورج بوش، بلافاصله واکنش نشان دادند و گفتند که این هم یک بازی انتخاباتی دیگر است.

«جان مک لالین» کفیل وقت «سیا» نیز گفته بود که خطر یک عمل تروریستی در آمریکا اینک بیش از هر وقت دیگر پس از ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ وجود دارد. وی تاکید کرده بود که اطلاعاتی را که در این زمینه به دست آورده موثق هستند.

T A K F A R S

دمکراتها در عکس العمل خود به این مطلب گفتند که «سیا» در مورد عراق هم گفته بود که دارای اسلحه کشتار جمعی و همدست القاعده است که خلاف از آب درآمد.

۲۰۰۷م:از ژوئیه سال۲۰۰۷ دود کردن دخانیات در محلهای سرپوشیده در انگلستان اعم از کافه و اداره و دفاتر کار اکیدا ممنوع شده است. خروج از محل مسقف برای دودکردن سیگار، کار دشواری نیست ولی غلیانی ها دچار مشکل بزرگی شده اند زیرا که خروج از محل سرپوشیده با دم و دستگاه غلیان کار آسانی نیست به ویژه که فرنگی های غلیان ندیده به تماشا می ایستند. مهاجران آسیای جنوبی و خاورمیانه ای انگلستان علاقه مند به غلیان کشیدن هستند. کافه دارها انگلیسی راه حل پیدا کرده و در پیاده رو مجاور کافه خود صندلی گذارده تا غلیانی هادر هوای آزاد، به قول فرنگیها با «واتر پایپ» خود مشغول شوند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ تیر

۱۸۵۷: در جریان قیام مسلحانه هندی ها بر ضد استعمار انگلستان، انگلیسی های مستقر در « کاون پور » قتل عام شدند.

۱۸۷۶: وزیران امور خارجه روسیه و اتریش درباره آینده بالکان به مذاکرات خود که از هشتم ژوئیه آغاز شده بود پایان دادند.

۱۸۹۵: مقدونی ها که از سیاست های« استانبولوف» نخست وزیر بلغارستان راضی نبودند ، پس از برکناری وی از این سمت و ازدست دادن قدرت ، فرصت را غنیمت شمرده او را ترور کردند.

۱۹۲۳: قانونی به تصویب پارلمان انگلستان رسید که زنان می توانند در صورتی که شوهرانشان به آنان خیانت کنند طلاق بگیرند.

۱۹۴۸: در جریان نخستین جنگ اعراب و اسرائیل ، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه آتش بس صادر کرد.

۱۹۷۴: افسران یونانی در قبرس بر ضد اسقف ماکاریوس رئیس این کشور کودتا و او را برکنار کردند وبا این عمل خود باعث بی ثباتی اوضاع این جزیره شدند.

تک فارس www.takfars.ir

محصولات معتبر
محصولات معتبر