تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ آذر

۱۰۷۲م:ارسلان (به معنای شیر شرزه) پسر چغری بیگ و دومین حکمران سلجوقی ایران (پس از عمویش طغرل) ۱۵ دسامبر ۱۰۷۲ میلادی (۲۴ آذرماه) درگذشت و در مرو مدفون شد. وی پنج روز پیش از مرگ، در حضور جمع دستور اعدام یوسف خوارزمی فرمانده یک دژ نظامی (کوتوال) در ساحل آمودریا (رود جیحون) را داده بود که پس از یک مقاومت شدید دستگیر شده بود و اورا برای تعیین تکلیف نزد آلپ ارسلان آورده بودند. یوسف که مرگ خودرا نزدیک دید ناگهان خنجر برکشید (خنجر خودش و یا یکی از نگهبانان) و به سوی جایگاه آلپ ارسلان حمله برد. آلپ ارسلان که به تیراندازی خود اطمینان داشت نگهبانان را از مداخله منع کرد و تیر در کمان نهاد تا یوسف را بزند که با زیزاگ یوسف تیر خطا رفت و یوسف سینه آلپ ارسلان ۴۳ ساله را با خنجر شکافت. آلپ ارسلان که اسلام آورده و نام محمد برخود گذارده بود تنها هشت سال حکومت کرد. از کارهای مهم او جنگ با دولت بیزانس (فسطنطنیه) در آناتولی است. وی بر سرزمینی از فرارود تا بین النهرین حکومت داشت. پس از او پسرش ملکشاه زمام امور را به دست گرفت.

۱۲۵۶م:نیروهای هلاکوخان («هولاگو» درست است) ایلخان مغولی ایران، پسر تولی، نوه چنگیز و برادر قوبیلای قاآن (خان بزرگ و حکمران چین) ۱۵ دسامبر ۱۲۵۶ میلادی (۲۴ آذر) وارد دژ معروف الموت شدند و و آن را که از پایگاههای مهم اسماعیلیه بود تصرف کردند. رکن الدین خورشاه رئیس دژ در برابر حمله مغولان پس از یک مقاومت کوتاه تسلیم شده بود. اسماعیلیه در آن زمان در نقاط مختلف ایران بویژه در خراسان دارای ۲۳ دژ (قلعه) بودند. هلاکو که از ترور خواجه نظام الملک و تنی چند از قدرتمداران وقت به دست گروه ضربت اسماعیلیه معروف به فدائیان آگاه شده بود کمر به قلع و قمع آنان بسته بود. قلعه الموت در ارتفاع سه هزار متری از سطح دریا ـ در کوههای البرز و منطقه رودبار ساخته شده و ویرانه آن باقی مانده است. یک امیر دیلمی آن را در نیمه دوم قرن نهم میلادی ساخته و برآن نام آشیانه عقاب گذارده بود. حسن صبّاح (بزرگشده ری) که در مصر به اسماعیلیه گرویده بود پس از بازگشت به وطن باتدابیری در دهه هشتم سده یازدهم میلادی (با محاسباتی؛ سال ۱۰۸۸) دژ الموت را تصاحب شده و به ایجاد گروه فدائیان از روستائیان محل دست زده بود. مارکو پولو ایتالیایی (متولد ۱۲۵۴ و متوفی ۱۳۲۴) که در دوران مغولان از ایران دیدن کرد و در سال ۱۲۹۵ میلادی به الموت رفت در سفرنامه خود از فدائیان اسماعیلیه به عنوان حشّاشین نام برده و نوشته است که حسن صبّاح و جانشینانش به افراد مامور ترور قبلا حشیش می دادند. این واژه حشّاشین به تدریج در زبانهای اروپایی به صورت «اسسین» درآمده و معنای تروریست به خود گرفته است.

۱۹۵۰م:۱۵دسامبر سال ۱۹۵۰ (۲۴ آذرماه ۱۳۲۹) با یک نقشه از پیش تهیه شده دقیق، سران و بنیادگذاران حزب توده ایران که برخی از آنان در کابینه های پیش از آن به وزارت هم رسیده بودند از زندان قصر فرارکردند. آنان از جمله دکتر کیانوری، دکتر مرتضی یزدی، دکتر جودت، نوشین و قاسمی قبلا در اختیار محاکم نظامی بودند که یک دادگاه دادگستری تهران اوایل آذر ماه آن سال به اعتراضشان رسیدگی، و اقدام محاکم نظامی درباره آنان را خارج از صلاحیت اعلام داشت و حکم داد که پرونده جهت تحقیق به دادسرای تهران ارسال شود. پس از ابلاغ حکم به دستگاه قضایی ارتش، بررسی و مذاکره برای ردّ و یا قبول آن آغاز شد.

۱۸روز پس از صدور این حکم در حالی که هنوز تصمیمی درباره ارسال پرونده به دادسرای تهران گرفته نشده بود و بعید بود که با آن موافقت شود، با تهیه نقشه قبلی یک نفر با لباس افسری ارتش و خودرو نظامی به زندان قصر مراجعه و خود را نماینده دستگاه قضایی ارتش معرفی و زندانیان را تحویل گرفت. دو افسر نگهبان زندان هم که از پیش در جریان ماجرا بودند به بهانه بدرقه زندانیان با همین خودرو فرار کردند. از میان این عده بعدا دکتر یزدی دستگیر و به اعدام محکوم شد که مجازات او به حبس ابد کاهش یافت.

حزب توده پس از تیراندازی به شاه در ۱۵ بهمن سال ۱۳۲۷ در دانشگاه تهران، غیرقانونی اعلام شده و سران آن تحت تعقیب قرار گرفته و به تدریج دستگیر شده بودند.

تکفارس آی آر

سالها بعد، پس از بهبود مناسبات ایران با شوروی، این دولت یکی از دو افسر نگهبان زندان قصر را که پس از فرار، به آن کشور پناهنده شده بود به ایران تسلیم داشت! که در اینجا اعدام شد.

حزب توده در جریان انقلاب سال ۱۳۵۷ و پس از آن فعالیت خود را علنی ساخت در انقلاب شرکت کرد و سه سال پس از پیروزی انقلاب مورد سوء ظن جمهوری اسلامی قرار گرفت، شدیدا سرکوب و کیانوری هم به زندان افتاد.

حزب توده بزرگترین حزبی بود که از آغاز قرن ۲۰ در ایران به وجود آمده و شمار اعضای آن در دوران حکومت مرحوم دکتر مصدق بیش از هر وقت دیگر بود.

۱۳۴۶ش:برپایه قانونی که در سال۱۳۴۶ به تصویب رسیده و محاکمه و مجازات قاچاقچیان مواد مخدر بر عهده محاکم نظامی قرار داده بود ۲۴ آذرماه ۱۳۴۶ نخستین دسته از این مجرمین تیرباران شدند. تجربه نشان داد که این اقدام هم نتیجه چشمگیر نداشت، زیرا که تا مصرف کننده وجود داشته باشد تولید کننده و توزیع کننده هم خواهد بود.

۱۳۵۶ش:محکمه نظامی تهران سرلشکر مقرّبی را که با چند تن دیگر به اتهام جاسوسی برای شوروی دستگیر شده بود ۲۴ آذر ۱۳۵۶ به اعدام محکوم کرد که دو هفته بعد (۴ دی ماه)، این حکم اجرا شد. در دادگاه گفته شد که وی افسر رزمی نبوده و کار دفتری از جمله ترجمه اسناد نظامی می کرده است!. ربّانی (خراسانی) از مدیران کل سابق آموزش وپرورش نیز که از متهمان این پرونده بود برغم بی گناه اعلام کردن خود و طومارهای مردم به حمایت از او، بعدا محکوم به اعدام شد که در جریان انقلاب از زندان آزاد گردید.

www.takfars.ir

۱۹۷۹م:شاه سابق، محمد رضا پهلوی، که برای درمان بیماری سرطان به آمریکا رفته بود ۱۵دسامبر ۱۹۷۹ عازم پاناما شد و ماهها در سایه ترس از استرداد و ترور در یک جزیره دوردست در این کشور زندگی کرد که از آنجا به مصر رفت و در این کشور درگذشت و همانجا مدفون شد. مصر در آن زمان که رسانه ها هردم خبر از صدور حکم اعدام، تقاضای استرداد، فرستادن کماندو و … می دادند تنها دولتی بود که حاضر شده شاه را بپذیرد. ورود شاه به آمریکا جهت درمان و اقامت کوتاه برای دولت کارتر دشواری های سیاسی پدید آورده بود از جمله تصرف سفارت آمریکا در تهران. بالاخره با پادرمیانی مقامهای آمریکایی، دولت پاناما حاضر شد شاه سابق را درخاک خود بپذیرد. دولتهای دیگر، حتی اردن که پادشاه آن دوست شاه بود حاضر به پذیرقتنش نبودند و این وضعیت باید درس بزرگی برای دولتمردان باشد.

۱۹۳۲م:فرضیه انتخاب منطقی مقام انتخابی از نماینده شورا و … تا مدیر جامعه = رئیس دولت (Rational Choice Theory ) به صورتی که در دائرهالمعارف های دمکراسی منعکس است و در مدارس علوم سیاسی تدریس می شود ۱۵ دسامبرسال ۱۹۳۲ در یک نشست مشترک گروهی از جامعه شناسان ارشد، استادان فلسفه و علوم سیاسی پذیرفته شده است.

طبق این فرضیه؛ انتخاب نماینده، وکیل و … تا رئیس دولت باید با توجه به هدف و رسالت باشد (آبجکتیو) که در هر وضعیت جامعه روشن و معین (بدیهی) است. به عبارت دیگر؛ وضعیت روز و دشواری های جامعه، رسالت و هدف را روشن می سازد و رسالت ها برنامه کار را به دست می دهد که خصوصیات و پیش شرطهای نامزد نمایندگی و یا مدیرّیت (در آن برهه خاص) باید با آن مطابقت داشته باشد تا انتخاب منطقی صورت گیرد و مسائل روز (جاری) آن جامعه حل شود. به علاوه، وسائل اطمینان بخشی (از جمله رسانه های حرفه ای، مستقل و بی طرف) باید در دسترس باشند تا انتخاب کنندگان از طریق آنها با خصوصیات واقعی نامزدها (ضعف ها و قوت های آنان) آشنا شوند و با چشم باز و بررسی کامل، فرد و افراد را که برای انجام رسالت (در آن برهه) بهتر تشخیص دهند در نظر بگیرند و برگزینند. پیش شرطها و خصوصیات نمایندگی پارلمان، شوراهای شهر و بالاتر از همه ریاست قوه مجریه در یک کشور در حال جنگ (سرد و گرم) و یا انقلاب و یا در حالت بحران و قحطی نمی تواند با زمان صلح و آرامش و پویایی یکسان باشد زیرا که هدف و رسالت در هر شرایطی فرق می کند و اگر پیش شرط و خصوصیات نامزد نمایندگی با رسالت (هدفی که باید تامین شود و برنامه ای که باید به انجام برسد) همخوانی نداشته باشد، عمل انتخاب خلاف منطق (عقل و خرد) و اصول ریاضی (رشنال) خواهد بود. به عبارت دیگر؛ دلیلی وجود ندارد که یک پزشک فداکار و یا یک فرد فروتن بتواند یک نماینده خوب برای پارلمان – در هر شرایط روز – باشد.

اصحاب این فرضیه برحسب شرایط هر جامعه، مدلهای گوناگون «انتخاب منطقی» ارائه داده و گفته اند که مهمترین شرایط عمومی یک نماینده باید توان او در تصمیمگیری و نداشتن غرض دیگری، جز انجام تمام و کمال همان رسالتی باشد که برای آن انتخاب شده است.

۲۰۰۳م:اگر پوشش گسترده ای را که رسانه های کشورهای صنعتی ۱۲ و ۱۳ دسامبر ۲۰۰۳ ( تا لحظه انتشارخبر دستگیری صدام حسین) به مردن نهنگ سیاه ( نهنگ قاتل ) شش تنی هشت متری به نام « کیکو » در آبهای نروژ داده بودند به مرگ و میر از بیماری ها و موارد متعدد و روزانه نقض حقوق بشر و فقر و استثمار می دادند ، نه از میلیونها قربانی ایدز در آفریقا اثری بود و نه از دشواری های انسانی در هر گوشه از جهان.

هنر « کیکو » در این بود که در زمانی که در یک اکواریوم عمومی در مکزیک بود آن را در یک فیلم سینمایی تحت عنوان « فری ویل » شرکت داده بودند و شهرت به دست آورده بود.

کار این شهرت ـ که خالق آن نیز رسانه ها بودند ـ به جایی رسید که بنیاد« کیکو » برای حمایت از آن و بازگرداندنش به عالم توحش تاسیس شد و دهها میلیون دلار جمع آوری کرد . با این پول ، « کیکو » با هواپیمای ویژه برای آشنا شدن با زندگی در اقیانوس به نقطه ای درایالت« ارگون» آمریکا انتقال داده شد و زیر مراقبت چند متخصص دوسال در آنجا بود و سپس با هزینه سنگین به آبهای ایسلند ـ همان جایی تا دو سالگی بود و به دام انداخته شده بود ـ منتقل شد ، ولی نتوانست با نهنگهای وحشی انس بگیرد و غذایش را مستقلا به دست آورد .

بنیاد « کیکو » که چنین دید یک کشتی کوچک و چند خدمه در همه ساعات مامور مراقبت از آن کرد. این خدمتکاران نهنگ هر روز هشتاد کیلو گرم ماهی به کیکو می خوراندند. البته رفتار روزانه کیکو به پژوهشگرانی که زندگی وحش را مطالعه می کنند کمک بسیار کرد.

« کیکو » با این که سه سال را در آبهای ایسلند گذراند نتوانست انس به انسان را از دست بدهد . زبان نهنگهای همجنس خود را درک می کرد ولی این صدا ها آن حیوان را گیج می کرد. جز یک بار ، می ترسید که در زیر یخ شنا کند. با انسان زیستن را بر ورود به دسته نهنگها تر جیح می داد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ آذر

تک فارس

۱۷۹۱م:اصلاحیه های دهگانه اول قانون اساسی ایالات متحده موسوم به اعلامیه حقوق (مردم) یا Bill of Rights که مهمترین اصلاحیه های این قانون است از ۱۵ دسامبر سال ۱۷۹۱ میلادی به اجرا گذارده شده است.

طبق اصلاحیه اول از این ده اصلاحیه، آزادی مطبوعات؛ نطق و بیان و اظهار عقیده؛ تشکیل اجتماعات مسالمت آمیز و ابراز اعتراض و تسلیم شکایت به مقامات و مراجع تضمین شده و آزادی مذهب یک حق خوانده شده که دولت آمریکا حق ندارد یک مذهب را به مردم بقبولاند و یا پیروی از یک مذهب را محدود کند.

برپایه اصلاحیه دوم، در ایالات متحده حمل اسلحه از سوی افراد آزاد است. در اصلاحیه چهارم امنیت شخصی، خانه و اوراق هر فرد تضمین شده و بازرسی و توقیف غیر منصفانه منع گردیده است. در اصلاحیه پنجم در توقیف نگهداشتن فرد بدون رای هیات منصفه قدغن گریده است. اصلاحیه ششم تاکید بر تسریع دادرسی منصفانه دارد، مجازات ظالمانه و خواستن وجه الضمان سنگین ممنوع شده و اصلاحیه دهم قدرت حکومت را ناشی از مردم و ایالات می داند، نه دولت فدرال. در مقدمه این اصلاحیه های دهگانه تاکید بر لایتغیر بودن آنها شده است.

باتوجه به اصلاحیه اول است که درآمریکا برای انتشار هرگونه نشریه از جمله روزنامه نیاز به دریافت پروانه از کسی نیست و محدودیت ندارد و اگر کسی از این طریق مرتکب تخلفی شود و به حقوق دیگری خدشه وارد آورد با او مطابق قوانین عمومی رفتار خواهد شد. بنابر این؛ ضابطه جدا گانه ای (قانون مطبوعات) وجود ندارد.

۱۸۴۰م: ۱۵دسامبر سال ۱۸۴۰، خاکستر بقایای جسد ناپلئون بناپارت در Les Invalides فرانسه طی مراسم باشکوهی به خاک سپرده شد.

وی در سال ۱۸۱۵ در واترلو واقع در بلژیک امروز از نیروهای اتحادیه ای مرکب از چند قدرت اروپایی که بر ضد او تشکیل شده بود شکست خورده و به جزیره سنت هلن در اقیانوس اطلس تبعید و در همانجا فوت شده بود.

پس از گذشت سالها، هنگام انتقال استخوانهای ناپلئون به فرانسه؛ از این استخوانها چنان استقبالی شد که تا آن روز در طول تاریخ سابقه نداشت؛ زیرا که وی دیگر قدرتی نداشت که مردم برایش حساب باز کنند. بیش از یکصد هزار فرانسوی استخوانهای اورا از ورود به خاک فرانسه تا پاریس در طول دهها کیلومتر مشایعت کرده بودند. این چنین استقبالی هر سیاستمداری را دلگرم به خدمت به وطن می کند. قدر شناسی مردم از یک فرزند وطن باعث ایجاد انگیزه خدمت در همگان و ترقی میهن می شود.

ناپلئون برای اعتلای فرانسه بود که آن همه تلاش کرد. وی نه تنها وطن خود را به صورت قدرت اول اروپا در آورد بلکه دستگاه قضایی مدرن با قوانینی جامع و یک نظام پیشرفته آموزش و پرورش که مورد اقتباس سایر کشورها قرار گرفته است برایش به وجود آورد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ آذر

۱۹۴۴م:چهار ماه و نیم مانده به تصرف برلن به دست ارتش سرخ و خودکشی هیتلر، شارل دوگل – یک ملی گرای فرانسوی که متوجه شده بود انگلستان رقیب قدیمی فرانسه باطنا نمی خواهد پس از شکست آلمان، وطن او فرانسه یک قدرت اروپا باشد و جایگاه پیش از جنگ را به دست آورد دست به رشادت بزرگی زد و بدون تبادل نظر با انگلستان و شاید هم آمریکا از طریق تهران به مسکو رفت و ۱۵ دسامبر سال ۱۹۴۴ در این شهر با استالین ملاقات کرد و پیمان اتحاد بست. سفر دوگل به روسیه هنگامی صورت گرفته بود که فرانسه فاقد قدرت بود و نیاز به کمک آمریکا و انگلستان داشت.

T A K F A R S

وی پس از جنگ نیز به دوستی خود با شوروی ادامه داد و چنین روابطی را هم با آلمان (آلمان غربی) برغم اینکه آلمانی ها در آغاز جنگ جهانی دوم فرانسه را اشغال کرده بودند بر قرار ساخت و همین دوستی به تشکیل بازار مشترک و سپس اتحادیه اروپا انجامید. دوگل تازنده بود انگلستان را به جامعه اروپا راه نداد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ آذر

۲۰۰۳م:یک روز پس از دستگیری صدام حسین در حفره ای (به قول آمریکاییان؛ سوراخ موش) در یک خانه روستایی در الدوار در کنار دجله، ۱۴ دسامبر ۲۰۰۳ مقامات نظامی آمریکا در عراق که این کشور را از آوریل این سال در اشغال داشته اند اعلام کردند که صدام حسین را که قبلا از ریاست جمهوری عراق برکنار ساخته بودند دستگیر کرده اند. صدام حسین از زمان ورود نیروهای آمریکا به حاشیه شهر بغداد خود را پنهان ساخته بود و جز بیرون دادن دو نوار صدا اثری از او نبود. در هشت ماهی که از پنهان شدن صدام می گذشت بسیاری از مقامات تراز اول دولت او دستگیر و یا تسلیم شده بودند، دو پسر و نوه اش کشته و دخترانش به اردن پناهنده شده بودند و دولت آمریکا برای مرده و یا زنده وی ۲۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود.

طبق اظهار مقامات نظامی آمریکا در عراق، صدام در کلبه ای در یک مزرعه ، و نه چندان دور از شهرک «ادوار» در ۱۶ کیلومتری «تکریت» در یک زیرزمینی در عمق دو و نیم متری به وسعت دو در ۳ متر که بر مدخل کوچک آن یک قطعه «اسفنج فشرده» پلاستیک آلوده به خاک و گل – ویژه بسته بندی وسائل شکستنی قرارداده و روی آن قالیچه کهنه ای افکنده بودند پنهان شده بود. این زیرزمینی در فاصله یک متری ساختمان یک خانه خشت و گلی دو اطاقه قرارداشت و در محوطه اطراف، تعدادی بز و گوسفند چرا می کردند.

رئیس جمهور برکنار شده عراق هنگام دستگیر شدن لباسی کثیف برتن و ریشی بلند داشت و یک سلاح کمری آماده شلیک در اختیار او بود و با این که این تپانچه روی زانویش بود از آن استفاده نکرد و به محض ورود نظامی آمریکایی به زیرزمینی قفس مانند تسلیم شد و در پاسخ به پرسش آن نظامی که خود را معرفی کند گفت که "صدام حسین" است.

مخفیگاه صدام دارای هواکش برقی بود که با لوله به خارج راه داشت. در یک اطاق خانه مقداری لباس و بعضا استفاده نشده، یک جعبه حاوی ۷۵۰ هزار دلار اسکناس یکصد دلاری و یک تفنگ کالاشنیکوف به دست آمد. از اطاق دیگر به صورت آشپزخانه استفاده می شد که وضعیتی درهم و کثیف داشت.

در این محوطه و در دسترس صدام، وسایل مخابراتی به دست نیامد و آن طور که گفته شده بود با خود مواد منفجره و کپسول سیانور هم نداشت. هنگام نزدیک شدن نظامیان آمریکایی به کلبه، یک خودرو تاکسی در نزدیکی آن پارک شده بود و دو مرد جوان به محض احساس خطر از آنجا فرار کردند و به سمت درختان که تا دجله فاصله ای نداشت دویدند که دستگیر شدند. بعدا معلوم شد که این دو تن جاسم ۱۷ ساله و علاء ۱۹ ساله برادران الدوری مالک ۳۸ ساله مزرعه و کلبه داخل آن بودند و تاکسی متعلق به علاء بود. این دو گفتند که برادرشان الدوری یک بیمار قلبی است که در خانه اش در«ادوار» بستری است و او از ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵ یکی از نظامیان گارد کاخ صدام حسین بود که یه علت ابتلا ء به بیماری قلبی، بعدا معاف شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ آذر

۲۰۰۳م:بامداد ۱۴ دسامبر ۲۰۰۳ «ریچاد کلم Richard Clem» پستجی ۵۰ ساله شهر دالاس ایالت تکزاس آمریکا که علاقه زایدالوصفی به جان اف. کندی رئیس جمهور مقتول این کشور داشت و همه کتابها و مقالات مربوط به ترور مرموز او در میدان «دیلی پلازا» ی شهر دالاس را خوانده بود به همان نقطه ای که گلوله به کندی اصابت کرده بود رفت و با شلیک یک گلوله به عمر خود پایان داد.

نقطه ای که کندی گلوله خورد با علامت "ضربدر" که با سیمان ساخته اند مشخص شده است و ریچاد کلم روی همان علامت خود را کشت. ریچارد ده ساله بود که جان اف. کندی ترور شد.

تک فارس www.takfars.ir

کندی ۲۲ نوامبر سال ۱۹۶۳ هنگام بازدید با خودرو روباز از شهر دالاس هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد. طبق گزارش پلیس از پنجره طبقه ششم ساختمان یک مدرسه به سوی "کندی" شلیک شده بود و متهم به قتل نیز دو روز بعد هنگام انتقال از زندان به دادگاه با گلوله فرد دیگری کشته شد و این فرد هم بعدا در زندان فوت کرد. هنوز اسرار این قتل از پرده ابهام خارج نشده است. لیندن جانسون معاون او که بعدا رئیس جمهوری شد یک تکزاسی بود.

۲۰۰۶م:سکته مغزی تیم جانسون Timothy Peter Johnson، سناتور دمکرات ایالت داکوتای جنوبی و انتقال او به بیمارستان در ۱۳ دسامبر۲۰۰۶، امیداواری حزب دمکرات به کنترل سنای آمریکا از ژانویه ۲۰۰۷ را متزلزل کرده بود زیرا که در آن دوره اکثریت این حزب در سنا تنها با یک کرسی تامین شده بود. در پی انتقال جانسون به بیمارستان تنها امیداواری حزب دمکرات به این بود که وی دست کم تا دو سال (زمان انتخابات عمومی نوامبر ۲۰۰۸) زنده بماند، ولو این که نتواند کاری انجام دهد. طبق قوانین آمریکا، نمی توان سناتور و نماینده مجلس را مجبور به کناره گیری کرد، و با فوت سناتور نیز انتخابات فرعی صورت نمی گیرد بلکه فرماندار ایالت به اراده خود یک نفر را تا انتخابات عمومی بعدی به سنا می فرستد تا کرسی خالی را پر کند و فرماندار ایالت داکوتای جنوبی در این زمان (سال ۲۰۰۶) یک جمهوریخواه بود.

در آمریکا، معاون رئیس جمهوری در عین حال رئیس سنای این کشور با داشتن حق رای است که در آن زمان او هم یک جمهوریخواه بود. رئیس سنا بودن معاون رئیس جمهوری آمریکا از ضعف های قوانین این کشور است که باعث تداخل قوا می شود، همچنین نامزد کردن قضات دیوان عالی از سوی رئیس جمهوری.

تیم جانسون از دسامبر ۲۰۰۶ تا سپتامبر ۲۰۰۷ تحت درمان بود و نمی توانست بدون کمک راه برود. سخن گفتن او هم لکنت داشت ولی برغم پیش بینی اهل تفسیر که عوارض خونریزی مغزی به عمر سیاسی او پایان خواهد داد، جانسون از سپتامبر ۲۰۰۷ منظما در جلسات سنا حاضر شد بهبودی یافت و در انتخابات چهارم نوامبر ۲۰۰۸ باردیگر و برای سومین بار از ایالت خود به عضویت سنای آمریکا انتخاب شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۴ آذر

۱۸۲۵: در روسیه یک بپاخیزی با هدف الغاء رسم خرید و فروش اراضی مزروعی با کشاورزانش و بعضی اصلاحات اجتماعی دیگر آغاز شد و ۲۶ دسامبر ( ۱۱ روز بعد ) به اوج خود رسید که به علت نداشتن سازمان ، از سوی نیروهای نیکلای اول سرکوب شد.

۱۹۱۷: بلشویک های روس که پس از انقلاب اکتبر زمام اموررا به دست گرفته بودند با آلمان (سنترال پاور) ترک مخاصمه اعلام کردند و به این ترتیب روسیه از جنگ جهانی اول خارج شد.

۱۹۵۴: دو منطقه واقع در کائیب؛ اروباAruba و آنتیل ندرلاند جزیی از قلمرو ندرلند (هلند) اعلام شدند.

۱۹۶۴: برگ درخت افرا ( شبیه برگ چنار ) علامت رسمی پرچم کانادا شد.

۱۹۹۷: سازمان پیمان بانکوک آسیای جنوب شرقی را منطقه ای که باید تهی از سلاح اتمی باشد (منطقه غیر اتمی) اعلام کرد.

تکفارس

۱۹۷۸: جیمی کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا جمهوری خلق چین را به عنوان تنها چین در جهان برسمیت شناخت و وعده داد که مناسبات دیپلماتیک آمریکا با تایوان را قطع کند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر