تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۳ بهمن

۱۴۰۵م:امیرتیمور گورکان که سه بار به ایران لشکر کشید ۱۲ فوریه سال ۱۴۰۵ میلادی (۲۳ بهمن ماه) در ۶۹ سالگی در کزاخستان امروز [در ایران؛ قزاقستان نوشته می شود که با کوزاک روس = قزاق اشتباه می شود] درگذشت و پیکر اورا به سمرقند منتقل و در گورگاهی که خود در این شهر ایران باستان ساخته بود دفن کردند. تیمور درجریان لشکرکشی به چین بود که بیمارشد و درگذشت. او یک مغول تبار از ایل«بارلاس» بود که در ناحیه «کش» واقع در منطقه فرارود که امروز شهر سبز خوانده می شود، به دنیا آمده بود. حملات نظامی تیمور را به زبان تاتاری «یورش» نوشته اند. قلمرو تیمور از هند تا قفقاز و از مرز غربی مغولستان تا دمشق وسعت داشت که پس از مرگ او دیری نپایید.

تیمور در یکی از لشکرکشی هایش به ایران، شهر اصفهان را ویران و در این شهر از کلّه مقتولان مناره ساخت. با وجود این، ابن خلدون از او به عنوان مردی ادیب پرور و علاقمند به اصحاب فکر و دانش و مشوّق هنر، معماری و مهندسی یاد کرده است. مورّخان نظامی نوشته اند که تیمور نبردها را عمدتا با جنگ روانی و تبلیغات قبلی در مهارت و شجاعت لشکریانش و سلاحهای برتر آنان می بُرد. او ناچار به این کار بود، زیراکه به حد کافی رزمنده نداشت و خشونت های او هم عمدتا به همین دلیل بود. با این که ازبکها از قوم دیگری هستند و از منطقه اورال آمده اند، امیر تیمور را موسس ازبکستان می دانند!.

جهان غرب به اقتباس از مورّخان ایرانی، امیرتیمور را تیمور لنگ (تیمور لین) می نویسد. «پارسی» زبان مکاتبات رسمی سازمانهای دولتی و موسسات فرهنگی دوران امیرتیمور و تیموریان ازجمله در منطقه فرارود و هندوستان بود.

[مورخان روس سالروز مرگ تیمور را ۱۸ فوریه نوشته اند که نتیجه تفاوت تقویم قدیم با تقدیم یونیورسال میلادی است.].

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۳ بهمن

تکفارس آی آر

۱۳۳۲ش:فاطمه پهلوی ۱۸ بهمن ۱۳۳۲ به همراه شوهر آمریکایی اش علی هیلر به تهران بازگشت و برغم پیش بینی قبلی مورد استقبال اعضای خانواده سلطنتی وقت قرار گرفت. وی سه سال پیش از آن بدون کسب اجازه از وزارت امور خارجه ایران با هیلر که یک روزنامه نگار آمریکایی بود ازدواج کرده بود. طبق قانون، وی به عنوان یک زن ایرانی قبلا باید از وزارت امور خارجه ایران کسب اجازه می کرد. این قانون ازدواج زن ایرانی را با اتباع کشورهای دیگر منوط به کسب اجازه از دولت (وزارت امورخارجه ایران) کرده بود. به علاوه، ازدواج مسلمه (زن مسلمان) با مرد غیر مسلمان ممنوع بود که بعدا هیلر مسلمان شده بود. این ازدواج که در جریان مبارزه برای ملی شدن نفت ایران صورت گرفته بود، موقعیت شاه را شدیدا تضعیف کرده بود. بعدا این ازدواج که با عشق! آغاز شده بود به طلاق ختم شد و فاطمه با خاتمی دوست شاه و فرمانده نیروی هوایی ازدواج کرد که خاتمی هم چند سال بعد هنگام تمرین با کایت کشته شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۳ بهمن

۲۰۰۵م:محمد خاتمی رئیس وقت قوه مجریه جمهوری اسلامی ایران که معمولا کلامی ملایم دارد یازدهم فوریه ۲۰۰۵ در برابر صدها هزار ایرانی که به مناسبت سالروز انقلاب این کشور در میدان آزادی تهران اجتماع کرده بودند، این بار با لحنی شدید، بیگانگانی را که از احتمال حمله به ایران سخن می گویند مورد خطاب قرارداد و گفت: ما جنگ طلب نیستیم ولی اگر مهاجم پای خود را بر خاک وطن مان بگذارد برایش جهنمی سوزان خواهیم ساخت. ملت ایران بر ضد هر گونه تجاوز یکپارچه و متحد است. در طول ۱۵ روز منتهی به ۱۱ فوریه ۲۰۰۵ جورج دبلیو بوش رئیس جمهور وقت آمریکا و وزیر امور خارجه اش با جملاتی تهدیدآمیز سه بار از کره شمالی و ایران خواسته بودند که از برنامه های اتمی خود دست بر دارند. جورج دبلیو بوش گفته بود که یک ایران اتمی به صورت نیرویی برای بی ثبات کردن جهان درخواهد آمد و از دولتهای غربی خواسته بود که با کمک یکدیگر مساعی اتمی ایران را متوقف سازند.

جورج بوش در این اخطار خود بار دیگر از واژه «دنیای آزاد» که مربوط به دوران جنگ سرد با شوروی بود استفاده کرده و گفته بود: ما دنیای آزاد (غرب) با هم هستیم تا پیام روشنی به ایران بدهیم که از فکر ساخت سلاح هسته ای خارج شود.

جورج بوش اوایل حکومت خود در نطق سالانه در نشست اعضای قوه تقنینیه آمریکا و سران دو قوه دیگر این کشور کره شمالی، عراق و ایران را سه محور شرارت خوانده بود. دولت بوش در پی بیان همین مطلب در مارس ۲۰۰۳ عراق را بدون کسب مجوز از شورای امنیت مورد حمله نظامی قرار داد و اشغال کرد.

www.takfars.ir

۲۰۰۵م:جورج دبلیو بوش در فوریه ۲۰۰۵ به «فریار شیرزاد» معاون مشاور امنیت ویژه کاخ سفید در امور اقتصادی، مسئولیت تمشیّت امور انسانی، تثبیت اوضاع و نوسازی را نیز واگذار کرد. فریار در نخستین دور زمامداری بوش به سمت معاونت مشاور امنیت ویژه منصوب شده بود. فریار فرزند روزنامه نگار ایرانی ناصر شیرزاد است. پدر فریار در دهه ۱۳۳۰ مدیر عامل خبرگزاری ملی ایران (پارس ـ ایرنا) بود که بعدا معاون خبری ـ سیاسی سازمان انتشارات و رادیو ایران شد و با کنار رفتن نصرت الله معینان از وزارت اطلاعات و جهانگردی (ارشادفعلی) به وزارت امورخارجه منتقل و سمت کنسولی یافت و مدتی هم سرکنسول ایران در نیویورک بود. ناصر شیرزاد بود که خبرگزاری دولتی را از صورت یک دستگاه جمع آوری اطلاعیه های وزارتخانه ها و نطق های رسمی و ترجمه گزارش خبرگزاری ها و مطبوعات خارجی خارج ساخت و مولد مستقل خبر و نظر (از داخل و خارج) کرد. خود او، خبرهای مهم روز را دنبال می کرد و برای مثال؛ پوشش رویداد زلزله مرگبار قزوین در شهریور ۱۳۴۱ را شخصا بر عهده گرفت و چند هفته در محل حادثه بسر برد. وی از ۱۹۷۹ در حاشیه شهر واشنگتن یک مرکز فرهنگی ایرانی به نام «خانه کتاب» را که خود او تاسیس کرده است اداره می کند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۳ بهمن

۱۵۵۴م:۱۲ فوریه سال ۱۵۵۴ «جین گری Jane Grey» نواده هنری هفتم که به مدت ۹ روز (از نهم تا نوزدهم جولای ۱۵۵۳) پادشاه انگلستان بود به دستور «ماری تودورMary Tudor » ملکه تازه انگلستان در ارگ لندن گردن زده شد. در کنار «جین» شوهر او نیز به همان صورت اعدام شد.

«جین» به وصیّت ادوارد ششم پادشاه متوفی [پسر هنری هشتم] سلطنت انگلستان را پذیرفته بود ولی ماری و الیزابت دو خواهر ناتنی ادوارد اعتراض کردند که چرا ادوارد آندو را دور زده و عمه زاده اش را جانشین کرده است. جین که چنین دیده بود داوطلبانه به سود ماری از سلطنت کناره گیری کرده بود، زیرا مایل نبود که انگلستان گرفتار مشکلات داخلی و جنگهای مذهبی شود. جین پروتستان و ماری کاتولیک بود و می خواست که با فیلیپ پادشاه کاتولیک اسپانیا هم ازدواج کند. ماری پس از درگذشت پدرش ـ هنری هشتم ـ به مذهب مادر خود «کاترین اراگون» بازگشته بود. هنری هشتم که در طول سلطنت خود دستور داده بود دو تن از شش همسرش را گردن بزنند و پاپ را که حاضر نشده بود کاترین همسر اول اورا طلاق دهد از ریاست کلیسای انگلستان برکنار کرد و خود ریاست فائقه این کلیسا را برعهده گرفته بود.

«جین» و شوهرش برضد ماری تودور عملی انجام نداده بودند، ولی محبوبیّت جین که زنی آرام بود ماری را آشفته ساخته بود و بیم از آن داشت که تا «جین» زنده باشد او نخواهد توانست بدون دغدغه سلطنت کند، و نگران بود که هر آن مردم به حمایت از جین بپاخیزند و اورا برکنار کنند. بنابراین، مترصد فرصت برای حذف کامل او بود که این بهانه را «توماس ویات» یکی از امیران انگلیسی که با سه هزار سوار برای تصرف لندن و برکناری «ماری تودور» به حرکت درآمده بود به دست داد.

«ویات» برای جلوگیری از ازدواج ماری با فیلیپ پادشاه اسپانیا و دشمن انگلیسیها به این لشکر کشی دست زده بود، ولی ماری آن را به حساب جین گذارد و دستور اعدام وی و شوهرش (لرد گیلفورد دادلی) را صادر کرد. جین هنگام اعدام ۳۷ ساله بود.

«ویات» موفق به تصرف لندن نشد و ماری با پادشاه اسپانیا ازدواج کرد، ولی زن و شوهر موافقت کرده بودند که در دو کشور زندگی کنند!. ماری چهار سال پس از اعدام «جین» درگذشت و خواهرش الیزابت یکم (دختر دوم هنری هشتم) به پادشاهی انگلستان رسید که او هم «ماری استیوارت» ملکه اسکاتلند را اعدام کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۳ بهمن

۱۷۳۳م:««جیمز اُگلِثورپ James E. Oglethorpe» ژنرال و نماینده مجلس انگلستان ۱۲ فوریه ۱۷۳۳ در ناحیه ساوانا [منطقه ای میان کارولینای جنوبی و فلوریدای وقت اسپانیا و اینک یک شهر بزرگ به همین نام] ایجاد مهاجرنشین انگلیسی تازه ای را در آمریکای شمالی اعلام داشت و آن را به نام پادشاه وقت انگلستان ـ کینگ جورج دوم «جورجیا» نام نهاد که سیزدهمین ایالت وقت بشمار آمده، از ایالت های جنوب شرقی آمریکا و حکومت نشین آن شهر «اتلانتا» است. این ژنرال که شهرت خودرا از جنگهای عثمانی و اتریش [جنگهای ۱۷۱۷ تا ۱۷۱۸) به دست آورده که با نظامیان انگلیسی به کمک اتریش شتافته بود بعدا نماینده مجلس انگلستان شده و با چند نماینده پارلمانی دیگر پرچم نجات تنگدستان، بیکاران، بدهکاران و زندانیان این کشوررا بدوش گرفته بود و راه نجات آنان را در انتقالشان به منطقه ای در آمریکای شمالی دیده بود که مهاجر اروپایی نداشت و هنوز در دست بومیان (اصطلاحا سرخپوستان) بود. وی با خود ۱۱۳ بیکار انگلیسی را به ساوانا آورده بود که هزاران تن دیگر از این قماش بعدا به او پیوستند. جورجیا [اینک ایالتی ده میلیونی به وسعت ۱۵۳ هزار کیلومتر مربع] تا دو ـ سه دهه پس از استقرار انگلیسی های مهاجر همچنان در دست بومیان قبیله «کریک» بود. نخستین اروپاییان که از این منطقه دیدن کرده بود گروه «هرناندو دسوتو» اسپانیایی در سال ۱۵۴۰ بود. گروه اُگلِثورپ در آغاز کار با بومیان رفتاری دوستانه داشت و جلب نظر سران قبیله کریک را کرده بود، ولی بعدا که بومیان متوجه تصاحب اراضی شان شدند درگیری آغاز شد. بزرگترین جنگ با کریکها در قرن هجدهم در سال ۱۷۸۶ و در قرن نوزدهم در سال ۱۸۱۲ روی داد و برغم کمک چروکیهای منطقه کارولینا و سمینولهای فلوریدا، کریکها شکست خوردند. دوازدهم فوریه ۱۸۲۵ دولت محلی جورجیا (مرکب از اعقاب مهاجران انگلیسی) به بومیان این متطقه تا یکم سپتامبر سال بعد مهلت داد [که از اراضی آباء ــ اجدادیشان دست بکشند و] از جورجیا خارج شوند و تهدید کرد که در پایان مهلت با زور اخراج و یا نابود خواهند شد. به این ترتیب، کریکها تا سال ۱۸۲۷ منکوب،سمینولها پراکنده و چروکیها به اکلاهما تبعید شدند.

۲۰۰۵م:دولت کره شمالی (جمهوری دمکراتیک خلق کره) دهم فوریه ۲۰۰۵ رسما اعلام کرد که دارای سلاح هسته ای است و تاکید کرد که از این اسلحه تنها به صورت دفاع از خود (سلف دیفنس) استفاده خواهد کرد و بنابراین، دیگر لزومی ندارد که در مذاکرات خلع سلاح چند جانبه شرکت جوید. در این اعلامیه اشاره شده بود که ممکن است یکی از این سلاحها را آزمایش کند. این دولت قبلا هم اشاره های مبهمی دایر بر داشتن اسلحه اتمی کرده بود.

تک فارس

«هان سونگ ریول» نماینده جمهوری دمکراتیک خلق کره در مقرّ سازمان ملل دو روز بعد (۱۲ فوریه) مفاد اعلامیه دولت متبوعش را تایید کرد و گفت که کره شمالی اینک یک قدرت اتمی است و دیگران از این زاویه باید به آن نگاه کنند. منابع آمریکایی حدس زده اند که کره شمالی ۱۲ تا ۲۰ بمب اتمی در زرّادخانه خود داشته باشد. طبق اظهار این منابع، کره شمالی دارای موشکهای چند مرحله ای قاره پیما است که میتوانند کلاهک های اتمی را به غرب آمریکا، کانادا و آلاسکا برسانند. این منابع گفته اند که تردید دارند چین و روسیه ـ در هر وضعیت و شرایط ـ از حمایت از کره شمالی دست بردارند.

۲۰۰۵م:بودجه سال مالی ۲۰۰۵ – ۲۰۰۶ ایالات متحده آمریکا هشتم فوریه ۲۰۰۵ به کنگره این کشور پیشنهاد شد. این بودجه دو تریلیون و ۵۷۰ میلیارد دلاری یک کسری ۳۹۰ میلیارد دلاری داشت که در طول آن سال مالی، ارقام هزینه این بودجه عملا افزایش یافت. کسر بودجه سال مالی گذشته آمریکا ۴۱۲ میلیارد دلار بود.

در بودجه سال مالی ۲۰۰۵ – ۲۰۰۶ آمریکا، اعتبارات ۹ وزارتخانه از مجموع ۱۵ وزارت کاهش یافته بود تا کسر بودجه ۲۲ میلیارد کمتر از سال پیش از آن باشد. طبق ارقام این بودجه، اعتبارات امور دفاعی در سال ۲۰۰۵ – ۲۰۰۶ (بدون احتساب هزینه های نظامی عراق و افغانستان) به میزان ۴ و هشت دهم درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته و به ۴۱۹ میلیارد و سیصد میلیون دلار (تقریبا ۲۰ برابر بودجه نظامی روسیه) رسیده بود. در این بودجه نظامی افزایش خرید جنگ افزارهای تازه پیش بینی شده بود. بودجه های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا که شامل دو رقم عادی و محرمانه است افزایش چشمگیر یافته بودند. برای تامین افزایش هزینه های امنیتی، دریافت عوارض از بلیت مسافرت با هواپیما (به نام عوارض ۱۱ سپتامبر، جستجوی بدنی مسافران و بارها و …) به اندکی بیش از دو برابر رسیده و صدای اعتراض شرکتهای هواپیمایی را که رو به زیاندهی گذارده اند بلند کرده بود. برغم افزایش بودجه نظامی و امنیتی آمریکا برای آن سال، اعتبارات ۱۵۰ مورد هزینه های دولتی دیگر با حذف برنامه و یا محدود کردن آن کاهش یافته بودند از جمله ۴۸ قلم از برنامه های وزارت آموزش و پرورش. یک مورد از محدود کردن برنامه های آموزش و پرورش، کاهش میزان وام دانشجویی بود و دیگری حذف برنامه مبارزه با مصرف مواد مخدر در مدارس.

در میان برنامه های حذف و یا محدود شده دیگر کمک مالی به کشاورزان، سوبسید بلیت قطار راه آهن بیابانی (امتراک)، مدیک اید (پرداخت هزینه درمان بی نوایان)، پرداخت اجاره خانه معلولین و از کار افتادگان، خدمات درمانی نظامیان سابق، دادن کمک مالی به شهرها جهت استخدام پلیس، پژوهش نفت و مواد سوختی و … بود. با وجود ادامه کسر بودجه آمریکا، در برنامه دولت برای کاهش مالیات ثروتمندان درجه یک و دو تغییری حاصل نشده بود!.

۲۰۰۵م:فیدل کاسترو رئیس وقت دولت کوبا از دوشنبه ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ دود کردن سیگار را در اماکن عمومی این کشور ممنوع کرد. کوبا زادگاه توتون و تنباکوست که کریستف کلمب در سال ۱۴۹۲ آن گیاه را در کوبا مشاهده و کشت آن را در سراسر جهان گسترش داد. گفته شده بود که گام بعدی کوبا ممنوع ساختن کشیدن سیگار در ملاء عام خواهد بود زیرا که دودکردن سیگار در انظار بدآموزی دارد و باعث می شود که دیگران به کشیدن سیگار تشویق شوند. فیدل کاسترو، خود قبلا از دودکردن سیگار دست کشیده بود. سازمان بهداشت جهانی "سیگار" را قاتل ردیف اول انسانها اعلام کرده است زیرا که عامل بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان و مشکلات قلب و عروق است.

فیدل کاسترو در پی یک بیماری از سال ۲۰۰۸ از انجام امور اجرایی کناره گیری کرده و نظرات خود پیرامون رویدادهای روز جهان و اندرزهایش را می نویسد که منظما در وبسایت او درج و رسانه ها در همه کشورها نقل می کنند و مستقیما نیز به اطلاع سران دولتها می رسد.

۲۰۰۵م:«تام ویلنر» وکیل قضایی یازده کویتی که به اتهام همکاری با القاعده در پایگاه گوانتانامو بازداشت بوده اند هشتم فوریه ۲۰۰۵ اعلام کرد که نظامیان آمریکایی از موکلان او در زیر شکنجه اعترافاتی گرفته اند که طبق موازین دادرسی، چنین اعترافاتی اعتبار قضایی ندارد و نباید به چنین سخنانی اسنتاد کرد و حتی آنها را یک حقیقت دانست و باور کرد. این زندانیان برای نجات خود از کتک خوردن با زنجیر و شوک برقی، آب به گلویشان بستن (واتر بوردینگ) و … هر مطلبی را که بازجوها خواسته بودند اعتراف کرده بودند و وی در صدد تنظیم اعلام جرم نسبت به این طرز اعتراف گرفتن است. این نوع اعتراف گیری درعین حال نقض قانون اساسی آمریکا و عملی جرمانه است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۳ بهمن

۲۰۰۵م:یک دادگاه ایالت ماساچوست آمریکا ۱۱ فوریه ۲۰۰۵ یک کشیش کاتولیک خلع لباس شده به نام شانلی را که متهم به سوء استفاده جنسی از پسران نوجوان در محل کلیسایش بود مجرم شناخت و به زندان محکوم ساخت کرد. مذهب کاتولیک ازدواج کشیش ها را ممنوع کرده است و لذا اتهام شانلی منحصر به فرد نبوده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۳ بهمن

T A K F A R S

۱۵۰۲: مسیحیان اسپانیا که منطقه «گرانادا» را تصرف کرده بودند به مسلمانان آنجا تاکید کردند که مسیحی شوند و یا مهاجرت کنند. این منطقه اروپایی در زمان امویان تصرف و ساکنانش مسلمان شده بودند . بسیاری از آنان هم از مهاجران عرب بودند.

۱۸۱۸: « اوتو لودویگ » نویسنده آلمانی به دنیا آمد.

۱۸۱۸: شیلی مهاجر نشین قدیمی اسپانیا در منتهی الیه قاره آمریکا استقلال یافت.

۱۸۸۲: اتحادیه سوسیال دمکرات هلند در آمستردام تشکیل شد.

۱۹۲۱: وینستون چرچیل پسر لرد چرچیل وزیر مستعمرات انگلستان شد. وی در دوران جنگ جهانی دوم و سپس در دوران ملی شدن نفت ایران نخست وزیر انگلستان بود.

۱۹۳۸: ارتش آلمان وارد اتریش شد. این دو سرزمین آلمانی نژاد پیش ازجنگ جهانی دوم کشور واحدی را تشکیل داده بودند.

۱۹۶۰: دولتین ایران و ترکیه روادید ورود اتباع دو کشور به خاک یکدیگر را ۲۳ بهمن ۱۳۴۲ لغو کردند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر