تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ بهمن

۶۸۳م:مورخان اروپایی ماه فوریه سال ۶۸۳ میلادی را آغاز بپاخیزی مختار ابوعبیده ثقفی در عراق به خونخواهی حسین ابن علی علیه السلام و یارانش نوشته اند و اضافه کرده اند که در اندک مدتی بیش از ۲۰ هزار ایرانی با اسب و اسلحه به وی پیوستند و ظرف چهار سال بسیاری از لشکریان بنی امیه و سردارن اعزامی از شام (سوریه، لبنان و بخشی از فلسطین و …) را از پای در آوردند.

به نوشته این مورخان، قیام مختار فرصت مناسبی به ایرانیان داده بود تا با عربان که بر وطن آنان مسلط شده و نوه پیامبر اسلام را با شقاوت تمام مقتول ساخته و خانواده او را اسیر کرده بودند درآویزند.

قیام مختار ۴۰ سال و چند ماه پس از شکست نهاوند آغاز شده بود. مختار در سال ۶۸۷ در جنگ با سپاه امویان شام کشته شد. «مختارنامه» که شرح جنگهای مختار به زبان فارسی بود، پس از پیدایش چاپ سنگی در ایران به چاپ رسید و تا مدتی یک کتاب پرخواننده بود. در سپاه مختار به فارسی تکلم می شد.

۱۳۴۰ش:چستر باولز مشاور ویژه و دستیار نزدیک جان اف کندی رئیس جمهوری وقت آمریکا ازحزب دمکرات در دیدار از ایران در این روز در بهمن ماه ۱۳۴۰ (۱۱فوریه ۱۹۶۲) از کارهای اصلاحی دکتر علی امینی نخست وزیر وقت که اواخر دهه ۱۹۹۰ در پاریس فوت شد به ویژه برنامه اصلاحات ارضی او تمجید کرد. پیش از وی، تالبوت معاون وزیر امور خارجه امریکا که به تهران آمده بود از مبارزه دولت دکتر امینی با فساد اداری و تعقیب قضایی بیش از چهارصد مقام و کارمند دولت قدرشناسی کرده بود. قبل از او نیز اورل هریمن عضو کابینه آمریکا ضمن دیدار از ایران از برنامه اصلاحات دولت امینی تقدیر بعمل آورده بود. مقامات آمریکائی صندوق بین المللی پول هم برنامه های صرفه جویی دکتر امینی را مورد تقدیر قرار داده بودند.

دکتر امینی که در جریان اعتصاب و تظاهرات وسیع معلمان مدارس ابتدایی و موسطه تهران در اردیبهشت سال ۱۳۴۰ نخست وزیر شده و برجای شریف امامی نشسته بود و شهرت داشت که مورد حمایت رئیس جمهوری وقت آمریکاست اصلاحات خود را انقلاب سفید نام نهاده بود.

تکفارس آی آر

نور الدین الموتی وزیر دادگستری او بسیاری از مقامات سابق از جمله ابتهاج، مهام، فرود و … رابه اتهام سوءاستفاده های اداری تحت تعقیب قضایی قرار داده بود. برنامه صرفه جویی دکتر امینی هنگامی که ارتش را هم شامل شد صدای شاه را درآورد. وی فروش ارز به مسافران را محدود، ورود اشیاء لوکس را تنها با ارز آزاد مجاز کرده بود و….

دکتر امینی در دوران نخست وزیری خود که تا تیرماه ۱۳۴۱ ادامه داشت بیش از هر نخست وزیر دیگر ایران نطق ایراد کرد و رادیو دولتی مجبور بود که نطقهای او را به طور کامل پخش کند. تشکیل اجتماعات را در میدان جلالیه ( پارک لاله امروز) آزاد کرده بود، ولی هنگامی که جبهه ملی میتینگ های خود را در آنجا برگزار کرد دستگیری ها آغاز شد که امینی آن را به حساب شاه و عوامل او گذاشت. در زمان دکتر امینی از سانسور مطبوعات تا حدی محسوس کاسته شده بود. در همین زمان بود که مهندس مهدی بازرگان با اطلاع دکتر مصدق که در احمدآباد (و عملا در حالت تبعید) بود نهضت آزادی ایران را تاسیس کرد.

دکتر امینی با وجود حمایت های آمریکا از او، بعدا گله کرد که دولت آمریکا در طول حکومت او تنها ۶۰ ــ ۷۰ میلیون دلار به ایران کمک کرده بود. وی در ماههای بهمن و اسفند ۱۳۴۰یک سفر طولانی به اروپا انجام داد، ولی موفق به دریافت کمکهای مالی قابل توجه از اروپائیان نشد.

بر سر بودجه ارتش با شاه اختلاف شدید پیدا کرد که گفته شد شاه شکایت او را به حامیانش در واشنگتن کرده بود و بالاخره بر اثر همین موضوع هم کناره گیری کرد و اسدالله علم جای اورا گرفت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ بهمن

www.takfars.ir

۱۳۵۷ش:در این روز در سال ۱۳۵۷ (۱۱فوریه ۱۹۷۹ میلادی) انقلاب ایران، دوازده روز پس از بازگشت آیه الله عظما خمینی از تبعید ۱۴ساله به تهران به پیروزی رسید. ارتش در این روز و در پی بی اعتنایی مردم به حکومت نظامی و ریختن به خیابانها اعلام بی طرفی کرد، آخرین نخست وزیر نظام سلطنتی پنهان شد و نخست وزیر دولت موقت انقلاب زمام امور را به دست گرفت. ۲۲ بهمن سالروز پیروزی انقلاب روز ملی اعلام شده است و هرسال برگزار می شود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ بهمن

۱۶۵۰م:امروز سالمرگ رنه دکارت Rene Descartes فیلسوف فرانسوی است که ۱۱ فوریه ۱۶۵۰ در سوئد فوت شد. وی به دعوت دربار سوئد به استکهلم رفته بود. دکارت ۳۱ مارس ۱۵۹۶ به دنیا آمده بود. Discours de la Methode مهمترین اثر این فیلسوف و ریاضی دان فرانسوی است که روش تازه ای برای «یافتن حقیقت» را به دست می دهد. در همین کتاب است که می گوید: تافکر می کنم (می توانم فکر کنم) زنده هستم، و یک انسان زنده باید به جامعه فایده برساند.

عقاید و نظریه های دکارت که از مهمترین فلاسفه اروپا در قرون جدید بشمار می رود بیش از هراندیشمند دیگر در دوران معاصر مورد استفاده بوده است. دکارت نخستین اندیشمندی بود که روش ارسطو را دنبال نکرد و برای تحقیق و اثبات، یک روش علمی در پیش گرفت که به انقلاب در فلسفه تعبیر شده است. تعریف او از جامعه که به صورت یک فرمول ریاضی عرضه شده همیشگی و جاویدان خواهد بود و هر روز به آن استناد و بر پایه اش قانون نوشته می شود.

این فرمول که در مدارس تدریس و تشریح می شود در مورد هرجامعه از کوچکترین آن (خانواده = زن و شوهر) تا احزاب، جوامع ملی و جامعه بین المللی صدق می کند و شامل می شود. دانستن مفهوم فرمول دکارت برای هرکس از فرد عادی تا سیاستمدار و دولتمرد لازم است که بدون در نظر داشتن آن و بکاربردنش در انتخاب همسر و همکار، و رفتار در زندگانی خانوادگی و عمومی موفق نخواهد شد. اگر در فرمول جامعه که دکارت آن را به دست داده است تغییری حاصل شود معادله برهم خواهد خورد و دیگر، جامعه ای وجود نخواهد داشت. این فرمول بسیار مهم از این قرار است:

جمع (دو نفر یا بیشتر) + هدف مشترک + کمک به هم برای رسیدن به هدف مشترک = جامعه

اگر در طرف اول این فرمول، یکی از سه عنصر لنگ بزند معادله به وجود نخواهد آمد، یعنی جامعه ای نخواهد بود، و در این صورت جامعه تبدیل به «اجتماع» می شود (جمع شدن چند نفر در گوشه ای با هدف های مختلف و یا بدون همکاری باهم).

مثال: زن و مرد + هدف مشترک که همانا رفع نیاز و تامین سعادت است + همدلی و همیاری برای رسیدن به هدف مشترک = جامعه خانواده. به همین ترتیب سایر جوامع. طبق این فرمول؛ اگر زن و شوهر دارای یک هدف نباشند و اگر دارای یک هدف باشند ولی برای رسیدن به این هدف به یکدیگر کمک نکنند و همیار و همدل نباشند، جامعه خانواده وجود نخواهد داشت. فلسفه طلاق همین است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ بهمن

۱۸۴۷م:توماس ادیسونThomas Alva Edison که ۱۲۰۰ اختراع الکتریک به نام خود از جمله لامپ برق را به ثبت رسانده است یازدهم فوریه ۱۸۴۷ در اهایو آمریکا به دنیا آمد. وی در سال ۱۸۷۹ لامپ برق را اختراع کرد. دو اختراع مهم دیگر او دوربین فیلمبرداری و فنوگراف هستند که فنوگراف به تکمیل گرامافون (جعبه ساز) کمک کرد. وی در امور مخابرات اختراعات متعدد دارد. ادیسون ۱۸ اکتبر ۱۹۳۱ درگذشت.

تک فارس

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ بهمن

۱۸۰۰م:ویلیام اج.اف.تالبوت W. Henry Fox Talbot مخترع کاغذ عکس ۱۱ فوریه ۱۸۰۰ به دنیا آمد. تالبوت که ۷۷ سال عمر کرد در ۱۷ سپتامبر ۱۸۷۷ درگذشت. وی در سال ۱۸۴۱ با استفاده از ملح نقره که در برابر نور و متناسب با میزان تابش آن سیاه می شود و کاغذ معمولی (کاغذ با لعاب ملح نقره)، موفق به ساختن کاغذ عکاسی شد که پیشرفت بزرگی در فن عکاسی بوده است. این روش چاپ عکس به Calotype = Talbotype معروف شده است. تالبوت یک سیاستمدار و عضو پارلمان انگلستان بود که در اوقات فراغت به تکمیل فن عکاسی می پرداخت که سرگرمی او بود. تالبوت در سفر به پاریس و نیویورک، تصاویر متعدد به طریقه فتوگراوور Photogravure تهیه کرد. همزمان با تالبوت، جان هرشل (فضاشناس، ریاضی دان و شیمی دان معروف) کاغذ نگاتیو Negative ساخت که می شد با بکاربردن آن به تعداد زیاد و در زمانهای متفاوت تصویر (پوزیتیو) تهیه کرد. عکس های پیش از اختراع هرشل، تنها پوزیتیو (پازیتیو) بودند. واژه های فتوگرافی و نگاتیو ـ پوزیتیو از هرشل است که دو داروی عکاسی سینو تایپCyanotype و کریستوتایپ Chrystotype(ثبوت عکس) را تهیه کرد. پیش از ایندو مخترع، داگر Daugerre فرانسوی در سال ۱۸۳۶ موفق به گرفتن عکس به صورت گراوور و به جای کاغذ برسطح بشقاب فلزی شده بود. با این روش، ۳۰ دقیقه طول می کشید تا یک تصویر بوجود آید. عکاسی به صورت تازه را «ژوزف نایپس J. Niepce» فرانسوی در سال ۱۸۲۶ پایه ریزی کرد. نخستین عکس او که در تاریخ عکس به «نگاهی از پنجره» معروف شده است و پشت بام برداشته شده بود هشت ساعت طول کشیده بود.

۱۳۷۷م:فوریه سال ۱۳۷۷ ارتش پاپ (واتیکان) به فرماندهی یک کاردینال (روحانی عالیمقام) پس از فرونشاندن عصیان مردم شهر سسنای ایتالیا (سه سنا) واقع در منطقه امیلیا ـ دامنه کوههای اپناین و نه چندان دور از دریای آدریاتیک نزدیک به دو هزار و پانصد از مردم شهررا که اینک جمع نفوس آن از ۹۴ هزار تن تجاوز نمیکند کشت که در تاریخ «قتل عام سسنا» عنوان گرفته و یک ضعف پاک نشدنی است بر چهره واتیکان. «تاریخ» ضمن شرح این سرکوبی خونین، کاردینال جیل دو آلبورنوز فرمانده نیروهای اعزامی واتیکان را «کاردینال سلّاخ» نامیده است. گناه مردم شهر این بود که فرماندار تعیین شده از سوی واتیکان را نمی خواستند. حمله نظامی به شهر سوم فوریه ۱۳۷۷ آغاز شده و یک هفته طول کشیده بود. در پی چنین رویدادهایی بود که اندیشمندان مقام اجرایی را درخور و زیبنده یک روحانی ندانسته و گفته اند که مردم معمولی (عوام الناس) هر اشتباه یک روحانی صاحب مقام اجرایی را به حساب دین می گذارند که به مصلحت نیست. مقام اجرایی از مقام قضایی و قانونگذاری سوا است.

۱۹۲۴م:نخستین هواپیمای دوباله «تی. دبلیو ـ ۳» که با استفاده از تجربه های جنگ جهانی اول و تکنولوژی تازه تر در فوریه سال ۱۹۲۴ ساخته شد و پروازهای آزمایشی مرسوم انجام گرفت. درسپتامبر (شهریور) همین سال سه خلبان آمریکایی با یک هواپیما «تی. دبلیو ـ ۳ » پرواز به دور کره زمین را انجام دادند و دور زمین را در ۳۶۳ ساعت طی کردند و ۲۸ سپتامبر به آمریکا باز گشتند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ بهمن

۱۹۶۶م:یک سال پس از آغاز بمباران شمال ویتنام (ویتنام شمالی وقت) از سوی هواپیماهای نیروی هوایی و نیروی دریایی آمریکا، از یازدهم فوریه ۱۹۶۶ در این حملات از بمب افکن های سنگین هشت موتوره بی ـ ۵۲ نیز استفاده شد. این هواپیما ها که عمدتا برای حمل سلاحهای هسته ای ساخته شده اند برای بمباران هانوی و هایفونگ از پایگاه جزیره گوام به پرواز در می آمدند. هدف از این بمبارانهای سنگین و شدید که تا اوایل ۱۹۷۳ ادامه داشت به زانو در آوردن دولت هانوی بود که دیدیم چنین نشد.

هر هواپیمای «بی ـ ۵۲» قادر است ۲۰ تن بمب متعارفی حمل و در ارتفاع ۵۰ هزار پایی پرواز کند. هنوز این هواپیما ها از رده خارج نشده اند و نیروی هوایی آمریکا درجنگ ۱۹۹۱ با عراق از آنها استفاده کرد.

دو بمب افکن بی ــ ۵۲ نیروی هوایی امریکا در حال ریختن بمبهای خود بر ویتنام شمالی در فوریه ۱۹۶۶

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ بهمن

۱۹۹۰م:نلسون ماندلا (متولد هجدهم ژانویه ۱۹۱۸) پس از ۲۷ سال بودن در زندان دولت سفیدپوستان جمهوری آفریقای جنوبی ( عمدتا مهاجران هلندی) یازدهم فوریه ۱۹۹۰ آزاد شد. ماندلا در چارچوب کنگره ملی آفریقایی با وضعیت تبعیض نژادی در وطن فعالیت می کرد که متهم به براندازی مسلحانه و زندانی شده بود. وی بیشتر سالهای بازداشت را در Robben Island گذرانده بود. شعار ماندلا پس از آزادی از زندان «دمکراسی، سازش و گذشت» بود. او از ماه مه ۱۹۹۴ تا ژوئن ۱۹۹۹ بر فدراسیون آفریقای جنوبی ریاست کرد. همانطور که گفته بود پس از افتادن حکومت به دست اکثریت ـ سیاهپوستان آفریقای جنوبی و با به اجرا درآوردن برنامه «اعتراف کن و بخشوده شو»، هیچکدام از عاملان دوران تبعیض نژادی مجازات نشد. ماندلا که چهره محبوب بین المللی شده است یک سال دبیر کل جنبش عدم تعهد بود. مجمع عمومی سازمان ملل با توجه به خدمات ماندلا به صلح و انسانیت، در مصوبه نوامبر ۲۰۰۹ خود زادروز اورا یک روز جهانی ـ روز ماندلا ـ اعلام کرد.

T A K F A R S

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ بهمن

۱۹۹۱م:سازمان جهانی UNPO) Unrepresented Nations and people organization) یازدهم فوریه ۱۹۹۱ با این هدفها در لاهه آغاز بکار کرد:

ـ دفاع از حق تعیین سرنوشت.

ـ حمایت از رعایت حقوق انسان (موارد مندرج در اعلامییه جهانی حقوق بشر) در استاندارد جهانی.

ـ دفاع از دمکراسی و ردّ Totalitarianism و هرگونه خودکامگی و استبداد.

ـ حمایت از جنبش هایی که خشونت و تروریسم را ردّ میکنند و هرگونه اعتراض مسالمت آمیز و ابراز نظر.

ـ محافظت از محیط زیست.

۱۵۳۱: هنری هشتم پادشاه وقت انگلستان از این روز رئیس فائقه کلیسای انگلستان هم شد. هنری قبلا همه ارتباط کلیسای انگلستان را با پاپ قطع کرده بود زیرا که پاپ اورا به سبب ازدواج مجدد تکفیر کرده بود. هنری هشتم در مواردی به جای طلاق، زنان خودرا اعدام کرده بود. پیش از جداشدن کلیسای انگلستان از دستگاه پاپ، طلاق و ازدواج مجدد در این کشور ممنوع بود.

۱۸۱۴: نروژ از اتحادیه کالمار Kalmar جداشد و استقلال کامل یافت. با خروج نروژ، اتحادیه کالمار مرکب از کشورهای سوئد، دانمارک و نروژ نیز از میان رفت. در طول عمر این اتحادیه هم در چند مورد اعضای آن اختلاف شدید پیدا کرده و به جان هم افتاده بودند بودند.

۱۸۲۶: دانشگاه لندن آغاز بکار کرد.

تک فارس www.takfars.ir

۱۸۶۱: نشست ایالات جنوبی آمریکا که از اتحادیه (فدراسیون آمریکا) جدا شده بودند در این روز «جفرسون دیویس» را به سمت رئیس جمهور کنفدراسیون آمریکا (ایالت های جنوبی) برگزید و اعلام داشت که قانون اساسی کنفدراسیون همان قانون اساسی فدراسیون آمریکا خواهد بود و به این ترتیب آمریکا از این روز دارای دو رئیس جمهور شد. دیویس که قبلا وزیر جنگ آمریکا و سناتور «ایالت می سی سی پی» در سنای آمریکا بود تا سال ۱۸۶۵ که ایالات جنوبی در جنگ داخلی شکست خوردند ریاست این ایالات را برعهده داشت و پایتخت او ریچموند ویرجینیا بود. پس از جنگ، دیویس به خاطر این عمل خود محاکمه و مجازات نشد و همین عمل و نیز صرف نظر کردن از مجازات نظامیان و مقامات کنفدراسیون مانع از ادامه خصومت و احیانا انفصال دیگری شد. دیویس "الکساندر استیونس" را به معاونت خود برگزیده بود.

۱۹۵۳: شوروی مناسبات خود را با اسرائیل قطع کرد.

۱۹۶۴: زد و خورد یونانی زبانهای قبرس با ترکهای این جزیره در بندر لیماسول آغاز شد.

۲۰۰۶: در یک شکارگاه در تکزاس و هنگام تیراندازی به مرغهای وحشی که از میان بوته ها به پرواز درآمده بودند، ساچمه های فشنگ تفنگ دیک چنی معاون رئیس جمهور وقت آمریکا به صورت و سینه یک حقوقدان تکزاسی به نام هری وایتینگتن Harry Whittington اصابت کرد و وی را از چند ناحیه مجروح ساخت که به بیمارستان منتقل شد. این حقوقدان متولد ۱۹۲۷ که در عین حال یک سرمایه گذار در مستغلات است و از فعالان حزب جمهوریخواه بود از آن پس به فعالیت خود در این حزب پایان داده است!. بعدا یک حمله قلبی این حقوقدان به حساب وجود براده های گلوله در ماهیچه قلب او تشخیص داده شده است. چنی، خود دچار مشکلات قلبی است.

محصولات معتبر
محصولات معتبر