تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ اسفند

۱۳۰۹ش:با تصویب متمم قانون انحصار تجارت، از این روز در اسفندماه ۱۳۰۹ بازرگانی خارجی ایران در دست دولت قرار گرفت.

۱۳۳۲ش:در این روز در اسفند ۱۳۳۲ فرمانداری نظامی تهران و حومه اعلام کرد که دکتر حسین فاطمی وزیر امور خارجه سابق ۲۲ اسفند در خانه ای در شمیران دستگیر شده و در زندان است.

۱۵۱۹:فرناندو کورتزFernando Cortez افسر اسپانیایی ۱۳ مارس ۱۵۱۹ با پانصد مردمسلح گام به مکزیک گذارد تا این سرزمین پهناور را به نام پادشاه اسپانیا تصرف و خزائن پر از طلای دولت آن را به کشور خود منتقل کند .

۱۶۴۲:«آبل تاسمانی» دریانورد هلندی و مامور کمپانی هند شرقی هلند ( اندونزی ) که به دستور مدیر این کمپانی مامور یافتن راهی از جنوب اقیانوس آرام به جنوب شیلی و ورود به اقیانوس اطلس و رسیدن به اروپا شده بود ۱۳ مارس ۱۶۴۲ به جزایری رسید که انها را به نام ایالت نیوزیلند هلند « نیوزیلند » نا مید.

۱۸۸۱:الکساندر دوم تزار روسیه ۱۳ مارس ۱۸۸۱ هنگامی که با کالسکه سلطنتی از خیابان می گذشت با پرتاب بمب کشته شد.

تکفارس آی آر

۱۹۲۱:درست یک ماه پس از قتل پتر کروپوتکینPeter Kropotkin فرضیه پرداز آنارشیسم ، پیروان او در شهر مادرید « ادواردو داتو » نخست وزیر وقت اسپانیا را که ازجلسه پارلمان به خانه اش می رفت هدف گلوله قراردادند که چند روز بعد در ۱۳ مارس ۱۹۲۱ درگذشت.

۱۹۳۸:مارس ۱۹۳۸ وحدت آلمان و اتریش تامین شد و این دو سرزمین ژرمن ها یکی شدند که به زبان آلمانی انشلوس Anschluss (اتحادیه) تشکیل دادند.

۱۹۶۷:سوهارتو ــ مردی که تنها یک نام دارد ــ یک سال پس از کودتا در۱۳ مارس ۱۹۶۷ به کنگره اندونزی اشاره کرد که همه اختیارات و عناوین دکتر احمدسوکارنو بنیاد گذار جمهوری انونزی را جز لقب « پدر کشور » از او سلب کند .

۱۲:۲۰۰۳ مارس ۲۰۰۳ در شهر بلگراد "زوران جینجیچ Zoran Djindjic " نخست وزیر ۵۰ ساله هوادار غرب جمهوری صربستان هنگام خروج از ساختمان دولتی محل کارش هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

۱۸۴۸: انقلابات این سال اروپا که اتریش را هم در برگرفته بود در این روز « مترنیخ » صدر اعظم این کشور را مجبور به کناره گیری کرد . او پس از تسلیم استعفاءنامه اش گفت که امپراتوری اتریش هم به دنبال او خواهد رفت . تاریخ نشان داد که چنین شد.

www.takfars.ir

۱۸۶۸: محاکمه پارلمانی ( ایم پیچمنت ) اندرو جانسون رئیس جمهوری وقت آمریکا به اتهام نادیده انگاشتن یک قانون مصوب، از ۱۳ مارس سال ۱۸۶۸ در کنگره این کشور آغاز شد.

۱۹۲۱: مغولستان خارجی (قسمت شمالی مغولستان ) از چین جدا شد و به نام جمهوری مغولستان اعلام استقلال کرد.

۱۹۵۴: ژنرال جیاپ دستور حمله و محاصره دژ « دین بین فو » را صادر کرد که به شکست فرانسه و خروج این کشور از هندوچین منجر شد.

۱۹۶۳: دو جت نظامی شوروی برای سنجش میزان آمادگی دفاعی آمریکا برفراز قلمرو این دولت در آلاسکا پرواز اکتشافی انجام دادند و سالم به پایگاه خود بازگشتند.

۱۹۷۳: کاسیگین نخست وزیر وقت شوروی در این روز در اسفند ۱۳۵۱ برای شرکت در مراسم گشایش پولادسازی اصفهان وارد ایران شد. تاسیسات پولاد سازی اصفهان با کمک شوروی ساخته شده است. قبل از جنگ جهانی دوم، ایران در صدد برآمده بود باکمک آلمان در کرج یک کارخانه پولادسازی دایر کند.

۱۹۸۹: سازمان دولتی دارو وغذای آمریکا در پی مسموم شدن چند تن از اتباع این کشور با خوردن انگور وارداتی از کشور شیلی که به دانه های آن ماده سمی تزریق شده بود دستور جمع آوری میوه های محصول این کشور و منع واردات میوه از شیلی تا اطلاع ثانوی را اعلام کرد.

۱۹۵۵: پلیش ترکیه در استانبول به سوی علوی ها ( شیعیان ) تیراندازی و باعث مرگ ۱۶ تن از آنان گردید.

۱۹۹۹: به رغم مخالفت روسیه ، سه کشور عضو سابق پیمان ورشو ــ لهستان ، چک و مجارستان ــ به عضویت ناتو ( پیمان نظامی غرب) پذیرفته شدند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر