تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ اردیبهشت

۲۳پیش ازمیلاد:طبق پیوستی که بر تاریخ روم تالیف «لیوی» مورخ این کشور در سده یکم پیش از میلاد نوشته شده است، اگوستوس" امپراتور روم ۱۲ ماه مه سال ۲۳ پیش از میلاد (این تاریخ بعدا پس از تبدیل و احتساب تقویم ها به دست آمده است) اعلام کرد که دولت روم یک دولت تجاوزگر نیست و جنگهایی را که به آن دست می زده است به منظور تامین صلح بوده و «آزادیبخش» باید بشمار آیند! و دستور داد که رویدادنگاران ارتش روم که وقایع روزانه فعالیتهای نظامی را ثبت می کردند و «وقعه» می خواندند از آن پس این نکته را از نظر دورندارند و وقایع را طوری ننویسند که نشان دهد رومیان تجاوزگر و توسعه طلب بوده اند، ما دولت تیسفون (اشکانیان و به نوشته رومیان، پارتیان) نیستیم که از سلطه گری دست بر نمی دارد و…. از آن پس، عبارت صلح رومی (پاکس رومانا) وارد تاریخ شد و مورخان عهد امپراتوری این کشور تجاوزات، جنگها و اشغالگری های روم را «خدمت و فداکاری به خاطر صلح ـ وظیفه جهانی!» می نوشتند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ اردیبهشت

۴۲۰م:تئودوسیوس دوم امپراتور روم ۱۲ مه سال ۴۲۰ میلادی(۱۵۸۷ سال پیش در روزی چون دیروز) در آخرین دیدار خود با افسران واحدهای ارتش این کشور که عازم جنگ با ایران بودند به آنان توصیه کرد که پس از رو به رو شدن دو ارتش و آغاز زد و خورد، بهترین هنگ رومی را مأمور تصرف پرچم ایرانکنند و تأکید کرد که با تصرف پرچم، سربازان ایران روحیه خود را از دست خواهند داد که عاملی است مهم به سود ما. مورخ ارتش روم که در این جلسه حضور داشت و نیز ناظر صحنه های این جنگ ایران و روم بود که دو سال طول کشید نوشته است که در جریان جنگ، نیروهای رومی بارها کوشیدند تا پرچم ایران را به دست آورند، ولی موفق نشدند. این مورخ سپس به توصیف این پرچم و روش محافظت از آن پرداخته و نوشته است: ابعاد پرچم ایران (درفش کاویان) هفت متر در پنج متر است (اندازه ها بعدا به نظام متریک محاسبه شده است)، بر بالای آن نقش یادآوری اهورا مزدا (فروهر) قرار دارد، علامت برجسته پرچم با نخ های سیم و زر و گوهرهای گرانبها (یاقوت و …) دوخته شده و این گوهرها به گونه ای قرار گرفته اند که اشعه آفتاب را تا مسافتی دور منعکس می کنند. این پرچم در جریان جنگ روی یک تپه یا زمین مرتفع قرار داده می شود و سه ردیف سرباز نیزه دار بلند قامت دایره وار از آن محافظت می کنند.

جنگی که از آن یاد شد در سال ۴۲۲ میلادی با امضای یکپیمان صلح میان دو ابر قدرت وقت پایان گرفت. باید دانست که پرچم ملی ایران باستان تنها یک بار تصرف شد و آن در جریان جنگ قادسیه در سال ۶۳۷ میلادی بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ اردیبهشت

تکفارس آی آر

۱۳۳۰م:۲۲اردیبهشت سال ۱۳۳۰ دکتر مصدق نخست وزیر به طور غیر منتظره فاش کرد که اطلاع یافته است برای از میان برداشتن او توطئه شده و نقشه قتل وی طرح و آماده گردیده و بنابراین در مجلس متحصن خواهد شد تا اگر خون او را بریزند در خانه ملت جان داده باشد.

۱۹۶۴م:نشست اندیشمندان و استادان علوم سیاسی «برای بحث درباره عوامل اداری که دمکراسی را تضعیف می کند» ۱۲ ماه مه ۱۹۶۴ با صدور قطعنامه ای پایان یافت که «کاتلین نویل» بعداً شرح مذاکرات ، متن و تفسیر این قطعنامه را به صورت کتابی قطور در آورد. قبلا هم در زمینه این نشست کتابی در۱۲۸ صفحه تحت عنوان «خال های سرطانی دمکراسی» انتشار یافته بود.

۱۹۴۱م:۱۲ ماه مه سال ۱۹۴۱ (دوران جنگ جهانی دوم) کنراد زوس Konrad Zuse دانشمند آلمانی کامپیوتری را که ساخته بود، خودکار و توان برنامه نگاری داشت در شهر برلین به معرض تماشا گذارد. وی که در دسامبر ۱۹۹۵ درگذشت و در ریاضی ـ فیزیک دکترا داشت در زمان اختراع کامپیوتر (ماشین حسابگر) ۳۱ ساله بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ اردیبهشت

۲۰۰۴م:سردبیران و ناشران روزنامه های بزرگ (روزنامه های غیر محلی و عمدتا از کشورهای پیشرفته) در پایان نشست خود که هفتم مه ۲۰۰۴ آغاز شده بود ابراز نگرانی کردند که وسائل خبررسانی غیر حرفه ای تازه از جمله سیستم سلفون (تلفن موبایل)، وب لاگها، خبرگزاری های یک و یا چند نفره و خبرگزاری هایی که جای دفاتر روابط عمومی را گرفته اند و یکسویه مطلب می فرستند؛ به جای روشنگری، مخاطبان را گمراه می کنند، زیرا که دست اندرکاران آنها روش خبرگیری و خبرنویسی درست و مطابق ضوابط را نمی دانند و یا آن را بکار نمی گیرند و اصولا هدف های دیگری از کار خود دارند و ….

www.takfars.ir

۱۷۹۹م:ویلیام پیت نخست وزیر وقت انگلستان ۱۲ ماه مه ۱۷۹۹ در شورای وزیران این کشور اعلام کرد که به منظور جلوگیری از ورود شعارهای انقلاب فرانسه به آن کشورلایحه ای تنظیم کرده است که آن را به پارلمان خواهد داد و سپس پیشنویس آن را مطرح ساخت. این لایحه ۱۲ ژوئن همین سال به تصویب پارلمان انگلستان رسید.

۱۸۱۲م:«اسپنسر پرسوالSpencer Perceval» نخست وزیر ۵۰ ساله انگلستان و پدر شش پسر و شش دختر یازدهم ماه مه ۱۸۱۲ در تالار انتظار مجلس نمایندگان این کشور به دست یک مرد ورشکسته به نام «جان بلینگامJohn Bellingham» کشته شد. جان که بر اثر بدی اوضاع اقتصادی که نتیجه درگیری انگلستان با ناپلئون در جنگها و نیز تحریم اقتصادی انگلستان از سوی فرانسه و دوستان فرانسه بود، سرمایه خود را از دست داده و ورشکست شده بود برای دادن عریضه به نخست وزیر به مجلس رفته بود که در آنجا به قتل پرسوال دست زد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ اردیبهشت

۱۸۱۵م:ویلسون رئیس جمهوری امریکا ۱۲ مه ۱۹۱۵(زمان جنگ جهانی اول)، پنج روز پس از غرق شدن کشتی مسافربر انگلیسی «لوزیتانیا» که ضمن آن ۱۲۴ امریکایی هم کشته شدند به دولت آلمان اعتراض کرد .یک زیر دریایی آلمانی این کشتی را هفتم ماه مه در نزدیکی بندر لیورپول انگلستان با پرتاب دو اژدر غرق کرده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ اردیبهشت

۱۹۵۳م:۱۲ ماه مه ۱۹۵۳ زادروز بمب هیدرژنی است و دارندگان آن عمدتا روسیه، آمریکا و چین هستند. ترومن رئیس جمهوری وقت آمریکا ۳۱ ژانویه ۱۹۵۰ پس از اطمینان از اتمی شدن روسیه، دستور تهیه بمب هیدرژنی را بر پایه فعل و انفعالی که حرارت خورشید ناشی از آن است یعنی ادغام هسته های اتم هیدرژن سنگین با اتم دئوتریوم صادر کرد. به هم پیوستگی این دو هسته نیروی وسیعی را آزاد می کند. طبق آمار منتشره، روسها تعداد بیشتری بمب هیدرژنی در زرادخانه خود دارند.

۱۹۸۱م:در این روز از ماه مه ۱۹۸۱ فرانسوا میتران رئیس جمهوری فرانسه شد. وی به عنوان نامزد حزب سوسیالیست فرانسه، با کمک کمونیست های این کشور در انتخاباتی که سه روز پیش از این برگزار شده بود برنده شده بود. در این انتخابات، ژیسکار دستن رئیس جمهوری وقت فرانسه برخلاف انتظار شکست خورده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ اردیبهشت

۲۰۰۴م: ۱۱مه ۲۰۰۴ نلسون ماندلا در جلسه مشترک پارلمان این فدراسیون آفریقای جنوبی که به مناسبت دهمین سالروز انتقال قدرت به اکثریت سیاهپوست برگزار شده بود گفت:

این روزها عکسهایی می بینیم و گزارشهایی را می خوانیم که عوامل دو دولت مدعی ردیف اول در دمکراسی و همچنین مدعی رهبری « جهان آزاد » مرتکب بدترین و زننده ترین نوع شکنجه زندانیان شده اند. این شکنجه ها که مغایر شئون هر انسان است نسبت به عراقی ها در میهن اشغالشده آنان، از سوی نیروهای اشغالگر اعمال شده است که فراموش شدنی و بخشش پذیر نیست . این اعمال احساسات عمومی آدمیان را جریحه کرده که نسبت به هم ارتباط عاطفی دارند.

تک فارس

ماندلا، نخستین سیاهپوستی که رئیس جمهوری افریقای جنوبی شد و اینک بازنشسته است و به علت کهولت و ۲۷ سال زندانی بودن و تحمل اعمال شاقه، به سختی گام بر می دارد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر