تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ آبان

۱۲۲۵م:جلال الدین خوارزمشاه ۱۳ نوامبر سال۱۲۲۵ میلادی از برادرش غیاث الدین حاکم کرمان خواست که اراضی متصرف شده از اتابک فارس را پس بدهد تا دشمن داخلی نداشته باشند که دشمن داخلی به مراتب زیان رسان تر از خارجی است.

جلال الدین پس از شکستی که از چنگیز خان مغول در ایران خاوری خورد، در حالی که چنگیز اورا که درحال عقب نشینی بود دنبال می کرد پس از عبور از رود سند به هند رفته بود. چنگیزبه دلیل بدی هوای دره سند از ادامه تعقیب جلال الدین منصرف و از منطقه خارج شده بود. جلال الدین پس از اطلاع از بازگشت چنگیز از منطقه (پاکستان امروز) او نیز به ایران بازگشته و درسال ۱۲۲۵ میلادی به کرمان وارد شده بود.

۱۲۸۷ش:۲۲ آبان ماه سال ۱۲۸۷ خورشیدی (۱۳ نوامبر ۱۹۰۸ میلادی) در اجتماع مخالفان مشروطیت در باغشاه، شیخ فضل الله نوری مشروطیت را مغایر مشروعیت اعلام داشت و حاضران در آن جمع سپس تصمیم به نوشتن نامه ای در آن زمینه خطاب به شاه که در همان محل اقامت داشت گرفتند و به جمع آوری امضاء پرداختند.

شیخ فضل الله این موضوع را پنج روز بعد در همان اجتماع تکرار کرد که شماری از حاضران به تاسی از او از محمدعلیشاه که آماده شنیدن چنین پیشنهادی بود مصرانه خواستند که مشروطیت را ملغی سازد. محمدعلیشاه یک روز بعد (۲۸ آبان) مشروطیت را کان لم یکن اعلام داشت و تاکید کرد که به درخواست متقاضیان به ویژه توصیه روحانیون این تصمیم را گرفته است.

در پی این اقدام محمد علی شاه، مخالفت با او در مناطق مختلف کشور از جمله گیلان، اصفهان و آذربایجان آغاز شد و تا برکنارکردنش ادامه یافت. شیخ فضل الله نیز اعدام شد.

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ آبان

۱۹۴۲م:۱۳ نوامبر۱۹۴۲ (۱۳۲۱ هجری خورشیدی) که ایران در اشغال نظامی متفقین بود، مجلس شورا با استخدام دکتر میلسپو آمریکایی برای ریاست بر مالیه ایران و سرهنگ شوارتسکف به عنوان مستشار ژاندارمری موافقت کرد.

مجلس دستمزد پیشنهادی سالانه ۱۸ هزار دلار برای دکتر میلسپورا نیز تصویب کرد. از آغاز قرن ۱۹ میلادی «مالیات» در ایران یک مسئله بوده است و به نظر اصحاب نظر، تا این مسئله حل نشود مسائل دیگر ایران حل نخواهند شد.

در طول اقامت شوارتسکف در ایران پسر او که درسالهای ۱۹۹۱ــ ۱۹۹۰ فرمانده نیروهای امریکایی در جنگ با عراق بر سر کویت بود در تهران به دنیا آمد.

شوارتسکف که با شاه دوست شده بود در امرداد ۱۳۳۲ ( پیش از کودتای ۲۸ امرداد ) به تهران باز گشته و با شاه ملاقات کرده بود و…!.

www.takfars.ir

۱۳۳۵ش:در پی نخستین سرشماری «هر ده سال یک بار»، ۲۲ آبان ۱۳۳۵ (۵۳ سال پیش) جزئیات نتایج این سرشماری انتشار یافت که به موجب آن، ایران دارای ۱۹ میلیون و شهر تهران یک میلیون وپانصد و۳۱ هزارتن جمعیت بود.

جمعیت ایران پس از گذشت ۴۰ سال (در سال ۱۳۷۵) کمی بیش از سه برابر و نفوس تهران نزدیک به هفت برابر شده بود

که یک ششم جمعیت کشور را در خود جای داده بود که در معیار جمعیت شناسی نسبتی نا سالم است. جمعیت تهران در ۱۳ سال گذشته با همان شتاب افزایش یافته است ـ منطقه تهران و ازجمله دو سدی که آب آن را تامین میکنند روی کمربند زلزله قرار دارد. دیرزمانی است که دولت های به کنترل جمعیت پایتخت ها دست زده اند و برخی از این دولتها که موفق به محدود کردن جمعیت پایتخت نشده بودند پایتخت را منتقل و یا به ایجاد شهر تازه و محدود برای استقرار ادارات مرکزی دست زده اند و این ابتکار از برزیل آغاز شده است که پایتخت تازه ای ساخته که سکونت در آن تابع شرایط خاصی است. شهر واشنگتن پایتخت فدراسیون ۳۰۷ میلیونی آمریکا حدود هشتصد هزار تن جمعیت دارد. در پاره ای از کشورها، سه قوه حکومتی (مقننه، مجریه و قضائیه) هرکدام در یک شهر مستقر هستند و کشور دارای سه پایتخت است و جمهوری آفریقای جنوبی یکی از این کشورهاست.

۱۳۵۸ش:۲۲ آبان ۱۳۵۸ (۱۳ نوامبر ۱۹۷۹ میلادی) و یک روز پس از اعلام تصمیم جیمی کارتر رئیس جمهوری وقت امریکا، دولت آمریکا خرید نفت ایران را متوقف و دارایی های ایران در آن کشور را توقیف کرد. ۹ روز پیش از آن، سفارت آمریکا در تهران تصرف و کارکنان حاضر در آن به گروگان گرفته شده بودند. بعدا تحریم اقتصادی ایران دامنه بیشتری یافته و کار توقیف اموال تا به امروز ادامه داشته است. ۱۲ نوامبر ۲۰۰۹ یک دادیار فدرال در منطقه منهتن (شهر نیویورک) برای توقیف ساختمان ۳۶ طبقه ای شماره ۶۵۰ خیابان هفتم که وابسته به بنیان علوی (بنیاد پهلوی سابق) است دادخواست به دادگاه منطقه داده است.

کارتر بعدا ویزاهایی را که قبلا برای اتباع ایران صادر شده بود حتی ویزاهای اقامت دائم کسانی که در لحظه تصمیمگیری در خارج از امریکا بودند لغو کرد و در آوریل بعد برای خارج ساختن آمریکاییان بازداشت شده کماندو اعزام داشت که این کماندوها در صحرای طبس دچار توفان شن شدند و ماموریت آنان با شکست رو به رو شد.

کارکنان بازداشت شده سفارت امریکا پس از ۴۴۴ روز، در روزی که دوره ریاست جمهوری کارتر پایان یافت آزاد شدند. آزادی آنان پس از امضای یک قرارداد میان نمایندگان دو دولت در الجزایر صورت گرفت. شکست کارتر در انتخابات نوامبر ۱۹۸۰ عمدتا به سبب همین گروگانگیری بود.

۱۹۲۴م: ۱۳نوامبر سال ۱۹۲۴ میلادی در فرانکفورت آلمان گروهی از جامعه شناسان، اقتصاددانها، و استادان فلسفه ــ روانشناسی و علوم سیاسی که انجمنی تاسیس کرده بودند ؛ روش تحلیل تازه ای را اعلام داشتند که به «کریتیکال تئوری» معروف شده است.

تحلیلهای این انجمن این نتیجه را به دست داده بودکه اگر از بورژوا کاپیتالیستها که مدعی نظم اجتماعی نوینی هستند حمایت شود و تقویت شوند و یا امکان تقویت شدن به دست آورند دیکتاتوری سرمایه به وجود خواهد آمد و حقوق فرد عملا توسط کارتلها و شرکتهای بزرگ محو خواهد شد.

یک نتیجه دیگر تحلیلهای این انجمن این بود که اگر رسانه ها ی گروهی به روشی که دارند و زاییده وضعیت روز بوده ادامه دهند به کاپیتالیسم، سلطه و زورگویی کمک خواهد شد ؛ باید هدف آموزشی و فرهنگی رسانه ها بر منافع اقتصادی ــ سیاسی آنها بچربد. باید هدف از تاسیس بنگاههای رسانه ای، در درجه اول خدمت به مردم و پاسداری از حقوق آنان باشد تا تجارت و کسب مال برای خود.

این انجمن برپایه «کریتیکال تئوری» ثابت کرده است که انحصار باعث تبعیض می شود و تبعیض جامعه را آماده انفجار از درون می سازد که با هر جرقه خواهد ترکید. دیگر از نتیجه گیری های این انجمن که پس از به قدرت رسیدن هیتلر‌، مرکز خود را به سویس منتقل و روش کار آن اینک جهانی شده است این بود که بدون رواج بحث آزاد و عمومی، دمکراسی در یک جامعه ریشه نخواهد گرفت و حقوق آدمهای کوچک (عوام الناس) محفوظ نخواهد ماند.

تک فارس

گذشت زمان نشان دادکه تقریبا همه این نتیجه گیری ها و پیش بینی ها درست بوده است.مخالفان جهانی شدن اقتصاد به همین نتیجه گیری ها استناد و همین روش تحلیل را دنبال می کنند.

۱۴۶۰م:۱۳ نوامبر سال ۱۴۶۰ میلادی هانری شاهزاده پرتغالی معروف به «هانری دریا نورد» که از او به عنوان مبتکر یافتن راههای دریایی و استعمار سرزمین های دیگر توسط اروپاییان نام برده می شود در ۶۶ سالگی در گذشت.

در پی تلاشهای او برای یافتن راه دریایی به هند بود که سایر کشورها و در صدر انها اسپانیا راه اورا دنبال کردند و به استعمار سرزمین های دور دست دست زدند و با ثروت این سرزمین به پیشرفت و رفاه رسیدند و از نیمه دوم قرن ۲۰ روش استعمار را که کهنه شده بود به صورتی دیگر در آوردند و در حال تکمیل و آرایش چهره آن هستند. استعمار اروپایی آن چنان بود که تا چند دهه پیش در قاره آفریقا تنها دو کشور استقلال داشت. در قاره آمریکا و اقیانوسیه این استعمار به صورت ایجاد مهاجر نشین بود و درصد بسیاری کمی از بومیان باقی مانده اند و….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ آبان

۱۹۴۱م:۱۳ نوامبر سال ۱۹۴۱ نخستین ناو هواپیمابر غرق شد. ناو هواپیمابر انگلیسی «آرک رویال» که در غرب مدیترانه بر ضد آلمان و ایتالیا ماموریت جنگی داشت بر اثر اصابت اژدر غرق شد. انگلیسی ها گزارش کرده اند که این ناو ۲۲ هزار تنی که در سال ۱۹۳۸ ساخته شده و هنوز جوان بود هدف حمله زیر دریایی شماره ۸۱ آلمان قرار گرفت وغرق شد، ولی منابع دیگر غرق آن را نتیجه حمله یک زیر دریایی ایتالیایی می دانند. هواپیماهای این ناو قبلا بندر ایتالیایی «جنوا» را بمباران کرده بودند و یک زیر دریایی ایتالیایی مامور شکار آن شده بود که به پایگاه جبل طارق باز می گشت. هواپیماهای آرک رویال قبلا درحمله به ناو آلمانی بیسمارک شرکت کرده بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ آبان

۱۹۲۱م:۱۳ نوامبر سال ۱۹۲۱ نخستین مذاکرات به منظور محدود کردن تولید تسلیحات با شرکت نمایندگان ۹ دولت در واشنگتن آغاز شد که در هشت دهه گذشته در مورد قدرتهای بزرگ به نتیجه نرسیده است، ولی این دولتها به منظور حفظ قدرت و سلطه خود چشم دیدن اسلحه پیشرفته در دست کشورهای دیگر را ندارند.

این مذاکرات که ظاهرا پایانی برای آنها متصور نیست تا کنون تنها موفق به محدود کردن آزمایشهای اتمی شده است. توافقهایی هم بر سر منع تولید سلاحهای بیولوژیک بعمل آمده است. همه می دانند تازمانی که خطر تجاوز وجود داشته باشد محدود ساختن تسلیحات، کاری عملی نخواهد بود، زیرا که تکلیف هر دولت دفاع از تمامیت و حاکمیت خود و محافظت از منافع اتباع است وتا پیشرفت در تولید سلاحهای تعرضی وجود داشته باشد نمی توان انتظار تحدید ساخت سلاحهای دفاعی و احیانا تعرض متقابل را داشت.

۱۹۴۰م:۱۳ نوامبر سال ۱۹۴۰ کارخانه خودرو سازی ویلیز آمریکا نخستین جیپ را که بعدا شهرت فراوان یافت ساخت و به معرض تماشا گذارد. این خودرو در آن زمان از نظر شکل ظاهر با خود رو های دیگر کاملا فرق داشت و مانند کامیون دارای کمک دنده و دو دیفرنسیال بود. نام آن را اتومبیل چند منظوره (جنرال پورپز و اختصارا «جی پی») گذاردند که بعدا «جی پی» تلفظ «چیپ» به دست آورد و به همین صورت هم نوشته شد و واژه تازه ای بر فرهنگ لغات اضافه کرد که به خود روهای دارای این شکل جیپ می گویند. پس از ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم، این خود رو مصرف نظامی پیدا کرد که هنوز هم استفاده ازآن در این راه ادامه دارد.

۱۹۵۸م:جمال عبدالناصر رئیس جمهور وقت مصر ۱۴ نوامبر ۱۹۵۸ در توجیه اقدامات ناسیونالیستی و ضد سرمایه داری اخود و نیز نزدیک شدن به مسکو و پکن گفت: کاپیتالیسم و امپریالیسم به موازات هم حرکت می کنند و دوقلو متولد شده اند و طبعا با راه ما که پیروی از مکتب اسلام و نیز ناسیونالیسم است نمی توانند سازش داشته باشند. اسلام سلطه، بی عدالتی، مادیگری و آزمندی را مردود، انباشتن ثروت را محدود و مشروط کرده و خصلت هر ناسیونالیسم نیز تامین اقتدار، حاکمیت ملی و استقلال و مبارزه با هرگونه سلطه پذیری است. در اسلام نمی توان جایی برای کاپیتالیسم یافت. بنابراین، ما راهی جز قرارگرفتن در کنار نیروی مخالف سلطه و استثمار نداریم و در این راستا عقل سلیم حکم می کند که با مسکو و پکن (دو قدرت ضد امپریالیسم غرب) باشیم. ما پس از دهها سال تملک اروپاییان، آبراهی را که از داخل کشورمان می گذرد و بدون در نظر گرفتن کوچکترین محدودیتی برای رفت و آمد کشتی هایشان از آن ملّی اعلام کردیم که متحدا مارا مورد حمله نظامی قراردادند و اگر اخطار مسکو نبود، جنگ هنوز ادامه داشت. غرب هدفی جز غارت منطقه ما ـ منطقه استراتژیک و نفت را ندارد. غرب نمی خواست که ما بیدار شویم. حالا که بپاخاسته ایم، دست از توطئه برنخواهد داشت و در چنین وضعیتی، ما جز وحدت عربی و اتحاد با مسکو راهی پیش روی خود نداشته ایم. مسئله فلسطین به همان وضعیت باقیست و ما باید مسلح و آماده باشیم. در این شرایط تنها مسکو بوده است که بدون قید و شرط به ما اسلحه فروخته و استفاده از آنها را آموزش می دهد.

T A K F A R S

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ آبان

۱۷۱۵: دوروتی ارکسلبن Dorothea Erxleben نخستین دختری که در آلمان اجازه یافت وارد دانشکده پزشکی شود و مدرک طبابت(M.D.) بگیرد در این روز به دنیا آمد ولی بیش از ۳۳ سال عمر نکرد. قبل از او در آلمان به بانوان اجازه تحصیل پزشکی در دانشگاه داده نمی شد. قابله ها دوره کوتاهتری را خارج از دانشگاه طی می کردند.

۱۹۰۸: امروز زادروز کامر وان وودوارد C.Vann Woodward تاریخدان بنام آمریکایی است که روش های تازه ای در تاریخنگاری به دست داده است. وی که مولف ۱۴ کتاب تاریخ و عمدتا درباره برخوردهای نژادی آمریکاست توصیه کرده است که تاریخنگار قبل از نوشتن درباره سوژه ای که انتخاب می کند از کشور مربوط دیدن کند تا از راه حقیقت دور نشود. وودوارد که در دانشگاههای آمریکا تدریس کرد مدتی را در شوروی و آلمان اقامت کرد تا روانشناسی روسها و آلمانی ها را به دست آورد. وی معتقد به نقش روانشناسی ملل در تکوین تاریخ آنها بود.

۱۹۱۸: دو روز پس از پایان جنگ جهانی اول، نیروهای دولتهای فاتح وارد استانبول پایتخت عثمانی شدند. دولت عثمانی که ازمتحدین آلمان در طول جنگ جهانی اول بود قبلا آتش بس اعلام کرده بود.

۱۹۴۶: نخستین عمل آبستن کردن مصنوعی ابرهای طبیعی برفراز کوههای «گری لاک» ماساچوست آزمایش شد و برف سنگینی بر زمین نشست.

۱۹۵۶: محکمه تجدید نظر نظامی تهران ۲۲ آبان ۱۳۳۵ دکتر مرتضی یزدی از موسسان حزب کمونیستی توده را به اعدام محکوم کرد. وی مدتی وزیر بهداری ایران بود. بعدا مجازات دکتر یزدی به حبس ابد تخفیف یافت.

۱۹۷۰: یک توفان دریایی به منطقه دلتای رود گنگ در بنگلادش (در آن زمان پاکستان شرقی) تلفات سنگین وارد ساخت. طبق برآوردها، جمع تلفات بالغ بر پانصد هزار تن بود. این توفان که در خلیج بنگال پدید آمده بود بادی به سرعت ۲۳۰ کیلومتر در ساعت به وجود آورده بود. ۱۹۷۷: بانو اینگرید شوبرت Ingrid Schubert از موسسین گروه آلمانی "ارتش سرخ" که این گروه از دهه ۱۹۶۰ تا دهه ۱۹۸۰برضد کاپیتالیسم مبارزه کرد درگذشت.

۱۹۸۶: کنگره آمریکا ۱۳ نوامبر ۱۹۸۶ دولت رونالد ریگن رئیس جمهوری این کشور را متهم به نقض تحریم تسلیحاتی ایران کرد و دستور رسیدگی قضایی داد که مدتها در رسانه ها سرو صدا داشت.

۱۹۹۰: طرح "تیم برنرز – لیTim Berners – Lee" برای شبکه شبکه ها WWW که ۱۲ نوامبر ۱۹۹۰ اعلام شده بود از این روز (۱۳ نوامبر) عملی شد.

۱۹۹۵: در یک انفجار تعمدی (طبق نقشه قبلی) در شهر ریاض دو هندی و پنج آمریکایی کشته شدند. این انفجار در کنار یک مرکز آموزش نظامی روی داده بود.

تک فارس www.takfars.ir

۲۰۰۲: دولت عراق قطعنامه ۱۴۴۱ شورای امنیت سازمان ملل را که هشتم نوامبر به عنوان دادن آخرین مهلت به آن کشور تصویب شده بود پذیرفت. عراق همان روز باردیگر اعلام کرد که اسلحه کشتار جمعی و نیز تلاشی در این زمینه ندارد. در این قطعنامه و هشت قطعنامه قبلی این شورا از عراق خواسته شده بود که عاری از اسلحه کشتار جمعی شود. با وجود قبول این قطعنامه از سوی عراق که بازرسان بین المللی را مجاز به بازرسی از عراق می کرد، دولت آمریکا چهار ماه بعد به آن کشور حمله نظامی برد و آنجا را اشغال کرد ولی اسلحه کشتار جمعی به دست نیاورد. این وضعیت دولت جورج دبلیو بوش را در معرض یک اتهام بین المللی قرارداده است و ….

محصولات معتبر
محصولات معتبر